Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 22.03.2016, sp. zn. Nad 49/2016 - 35 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2016:NAD.49.2016:35

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2016:NAD.49.2016:35
sp. zn. Nad 49/2016 - 35 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Radana Malíka a soudců JUDr. Barbary Pořízkové a JUDr. Petra Mikeše, Ph.D., v právní věci žalobce: Mgr. R. G., zast. JUDr. Pavlem Kortou, advokátem se sídlem Poštovní 2, Ostrava, proti žalovanému: Ministerstvo spravedlnosti, se sídlem Vyšehradská 16, Praha 2, ve věci žaloby proti rozhodnutí žalovaného ze dne 12. 8. 2015, č. j. MSP-706/2014-OT-OSV/2, o návrhu Krajského soudu v Ostravě na postup podle §9 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů, takto: Věc vedená u Krajského soudu v Ostravě pod sp. zn. 22 A 112/2015 se p ři k azu je Krajskému soudu v Hradci Králové. Odůvodnění: [1] Žalobou podanou u Městského soudu v Praze dne 13. 10. 2015 se žalobce domáhal zrušení shora specifikovaného rozhodnutí žalovaného, kterým bylo zamítnuto jeho odvolání proti rozhodnutí Krajského soudu v Ostravě ze dne 7. 10. 2014, sp. zn. Si 467/2014. Tímto rozhodnutím Krajský soud v Ostravě odmítl žádost žalobce o poskytnutí informací, konkrétně telefonních čísel na všechny soudce a vyšší soudní úředníky tohoto soudu. [2] Městský soud v Praze usnesením ze dne 27. 10. 2015, č. j. 8 A 194/2015 – 6, věc postoupil k vyřízení Krajskému soudu v Ostravě. V projednávané věci totiž rozhodoval jako správní orgán prvního stupně Krajský soud v Ostravě, jehož sídlo je v Ostravě. Podle §7 odst. 2 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“), je tak k vyřízení věci místně příslušný právě tento soud. [3] Krajský soud v Ostravě podal Nejvyššímu správnímu soudu návrh na přikázání věci jinému než místně příslušnému soudu podle §9 odst. 1 s. ř. s., protože pro vyloučení soudců specializovaných senátů místně příslušného soudu nelze sestavit senát. Důvodné pochybnosti o nepodjatosti všech soudců spatřuje v tom, že by měli posuzovat postup pracovníků a funkcionářů téhož soudu. [4] Žalovaný s postoupením věci jinému než místně příslušnému soudu souhlasil a navrhl přikázání věci Městskému soudu v Praze či Krajskému soudu v Praze. Žalobce nesouhlasil, neboť má za to, že soudci Krajského soudu v Ostravě jsou plně nad věcí a schopni věc nezávisle a objektivně rozhodnout. [5] Podle §9 odst. 1 s. ř. s. Nejvyšší správní soud přikáže věc jinému než místně příslušnému krajskému soudu, jestliže pro vyloučení soudců specializovaných senátů místně příslušného soudu nelze sestavit senát. Podle §9 odst. 3 s. ř. s. mají účastníci právo vyjádřit se k tomu, kterému soudu má být věc přikázána. V citovaném ustanovení je upraven případ tzv. delegace nutné, která je podmíněna vyloučením všech soudců specializovaných senátů místně příslušného soudu, který má věc jako soud věcně a místně příslušný projednat a rozhodnout. [6] Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že podmínky pro aplikaci §9 odst. 1 s. ř. s. a přikázání věci jinému než místně příslušnému krajskému soudu jsou v nynější věci splněny, neboť danou věc by rozhodovali soudci působící u Krajského soudu v Ostravě, jehož se současně spor týká (ve správním řízení rozhodoval v prvním stupni). Jedná se tedy o hodnocení nestrannosti soudců, kteří by měli posoudit postup samotného soudu, u kterého působí. [7] Nejvyšší správní soud v této souvislosti připomíná, že součástí práva na spravedlivý proces tak, jak je vymezeno v čl. 36 a násl. Listiny základních práv a svobod a v čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, je garance toho, aby ve věci rozhodoval nezávislý a nestranný soudce. Nestrannost a nezaujatost soudce je jedním z hlavních předpokladů spravedlivého rozhodování a jednou z hlavních premis důvěry občanů a jiných subjektů práva v právo a právní stát (čl. 1 odst. 1 Ústavy České republiky). [8] Nestrannost soudce je především subjektivní psychickou kategorií, vyjadřující vnitřní psychický stav soudce k projednávané věci v širším smyslu (zahrnuje vztah k předmětu řízení, účastníkům řízení, jejich právním zástupcům atd.), o nichž je schopen relativně přesně referovat toliko soudce sám. Pouze takto úzce pojímaná kategorie nestrannosti soudce by však v praxi nalezla stěží uplatnění vzhledem k obtížné objektivní přezkoumatelnosti vnitřního rozpoložení soudce. Kategorii nestrannosti je proto třeba vnímat šířeji, také v rovině objektivní. [9] Za objektivní ovšem nelze považovat to, jak se nestrannost soudce pouze subjektivně jeví vnějšímu pozorovateli (účastníkovi řízení), nýbrž to, jestli reálně neexistují objektivní okolnosti, které by mohly objektivně vést k legitimním pochybnostem odůvodňujícím závěr, že soudce určitým, nikoli nezaujatým vztahem k věci disponuje. Vyloučení soudce z projednávání a rozhodování věci má být založeno nikoli pouze na skutečně prokázané podjatosti, ale je dáno již tehdy, jestliže lze mít pochybnost o jeho nepodjatosti (viz nález Ústavního soudu ze dne 27. 11. 1996, sp. zn. I. ÚS 167/94, publikovaný jako N 127/6 SbNU 429; srovnej také rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 9. 2005, č. j. 4 As 14/2004 – 70). [10] Důvodné pochybnosti o nepodjatosti soudců Krajského soudu v Ostravě lze mít zejména proto, že se přezkum týká postupu jeho funkcionáře. Podle §119 odst. 2 zákona č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, jsou předseda a místopředsedové krajského soudu orgány státní správy soudů. Tato skutečnost tak zavdává objektivní pochybnosti o nepodjatosti všech soudců specializovaných senátů správního soudnictví uvedeného soudu, a proto již tato skutečnost je dostačující k tomu, aby Nejvyšší správní soud postupoval podle §9 odst. 1 s. ř. s. (srovnej usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 2. 2015, č. j. Nad 67/2015 – 31, ze dne 29. 2. 2008, č. j. Nad 4/2008 – 47, ze dne 30. 9. 2003, č. j. Nao 31/2003 – 16, či rozsudek ze dne 30. 9. 2005, č. j. 4 As 14/2004 – 70). [11] Na uvedeném závěru nic nemění názor žalobce, že soudci Krajského soudu v Ostravě jsou schopni věc objektivně a nezávisle rozhodnout. Ani Nejvyšší správní soud nepochybuje o jejich profesionalitě, nicméně má za to, že existují objektivní okolnosti, které by mohly vést k legitimním pochybnostem o tom, že soudci určitým, nikoli nezaujatým vztahem k věci disponují. [12] Dospěl proto k závěru, že jsou naplněny podmínky pro delegaci nutnou a věc přikázal Krajskému soudu v Hradci Králové. O přikázání tomuto soudu rozhodl z důvodu, že obvod tohoto krajského soudu sousedí s obvodem Krajského soudu v Ostravě. [13] Pro úplnost dodává, že pro posouzení projednávané věci nebylo podstatné vyjádření žalobce, ve kterém informoval, že obdobnou žádost o informace adresoval Nejvyššímu správnímu soudu. Dle jeho sdělení byla žádost odmítnuta a v současné době probíhá řízení o odvolání proti tomuto rozhodnutí. Žalobce z toho dovozuje, že pokud by byli z výše popsaných důvodů podjatí soudci Krajského soudu v Ostravě, byli by podjatí také soudci Nejvyššího správního soudu. Tato otázka však není v projednávané věci relevantní, neboť se týká jiného řízení. Otázku podjatosti soudců rozhodujících v jiné věci bude namístě řešit v této jiné věci (bude-li soudní řízení zahájeno), nikoli nyní. Poučení: Proti tomuto usnesení n e j s ou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 22. března 2016 JUDr. Radan Malík předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:22.03.2016
Číslo jednací:Nad 49/2016 - 35
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
příslušný soud
Účastníci řízení:Krajský soud v Ostravě
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2016:NAD.49.2016:35
Staženo pro jurilogie.cz:18.05.2024