ECLI:CZ:NSS:2019:9.AS.225.2019:45
sp. zn. 9 As 225/2019 - 45
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Radana Malíka a soudců
JUDr. Pavla Molka a JUDr. Barbary Pořízkové v právní věci navrhovatelů: a) K. J., b) H. K., ,
a c) Ing. M. H., všichni zast. Mgr. Vladimírem Náprstkem, advokátem se sídlem
Pivovarská 170/3, Beroun, proti odpůrci: statutární město Kladno, se sídlem nám. Starosty
Pavla 44, Kladno, zast. JUDr. Tomášem Richtrem, advokátem se sídlem Vodičkova 791/39,
Praha 1, o návrhu na zrušení části opatření obecné povahy č. 3/2018 statutárního města Kladna
ze dne 25. 4. 2018, č. j. OAÚR/578/18, změna č. 1B územního plánu Kladna, za účasti osob
zúčastněných na řízení: I) J. B., II) P. B., III) L. S., IV) M. S., V) J. P., VI) D. P., VII) Š. H.,
VIII) JUDr. V. G., IX) J. G., X) L. D., všichni zast. Mgr. Kryštofem Mannem, advokátem se
sídlem Na Ořechovce 572/15, Praha 6, XI) RENT Group s.r.o., se sídlem Vikové - Kunětické
1935, Chomutov, zast. JUDr. Janem Kotíkem, advokátem se sídlem U Prašné brány 1078/1,
Praha 1, v řízení o kasační stížnosti navrhovatele c) proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze
dne 8. 7. 2019, č. j. 51 A 17/2019 - 128,
takto:
I. Kasační stížnost se zamít á.
II. Žádný z účastníků n emá p ráv o na náhradu nákladů řízení.
III. Osoby zúčastněné na řízení n emaj í p ráv o na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Návrhem podaným u Krajského soudu v Praze (dále jen „krajský soud“) se navrhovatelé
domáhali zrušení opatření obecné povahy odpůrce č. 3/2018 vydaného dne 25. 4. 2018
pod č. j. OAÚR/578/18 – změny č. 1B územního plánu Kladna v rozsahu vymezení zastavitelné
plochy 1Z24 ve všech ustanoveních textové části a výkresech grafické části (dále také „změna
1Z24“). Napadeným opatřením obecné povahy byla plocha 1Z24 změněna z původního
určení OS – občanské vybavení – tělovýchovná a sportovní zařízení na funkční plochu OM – občanské
vybavení – komerční zařízení (dále též „OM“).
[2] Krajský soud návrh v záhlaví uvedeným rozsudkem zamítl. K námitce
nepřezkoumatelnosti pro nedostatek odůvodnění uvedl, že územní plán jako opatření obecné
povahy obsahuje vlastní odůvodnění, které odráží odborné požadavky a požadavky politické
povahy, a dále odůvodnění rozhodnutí o námitkách, které je rozhodnutím podle §67 zákona
č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“),
a jsou na ně kladeny odpovídající požadavky. O nepřezkoumatelnost se jedná, pokud
na uplatněnou námitku není dána žádná odpověď, byť i strohá či implicitní, na přezkoumatelnost
naopak nemůže mít vliv nesprávnost či nepravdivost poskytnutých důvodů, neboť ty mohou vést
k rozporu opatření obecné povahy s hmotným právem či k jeho neproporcionalitě,
a projeví se tudíž až při meritorním posouzení zákonnosti opatření obecné povahy. Vlastní
odůvodnění změny 1Z24 a odůvodnění rozhodnutí o námitkách však krajský soud shledal
přezkoumatelnými.
[3] Ze změny 1Z24 totiž vyplývá, jakým způsobem a proč bylo částečně vyhověno námitkám
zástupce veřejnosti včetně navrhovatelů, neboť odpůrce v příslušné pasáži odkázal
na předcházející část rozhodnutí, kde byly vypořádány obsahově obdobné námitky a připomínky,
přičemž nebylo nutné, aby důvody opakoval. Částečné vyhovění námitkám bylo zároveň
promítnuto do finální podoby změny 1Z24 doplněním požadavků na obsah územní studie.
Odpůrce rovněž přiléhavě odůvodnil, proč přistoupil ke změně určení plochy 1Z24, a to tím,
že využití dané plochy pro výstavbu sportovních zařízení bylo s ohledem na stanovisko vlastníků
pozemků nereálné, přičemž změna určení měla umožnit efektivní rozvoj veřejné infrastruktury
z hlediska nároků na veřejné prostředky. Přímo na námitku navrhovatelů odpůrce reagoval
konstatováním, že plocha pro sportoviště byla zachována v menším rozsahu a ke změně určení
plochy došlo proto, že pro sport s ohledem na stanovisko vlastníků pozemků nikdy nesloužila
a byla využívána zemědělsky. Z dalších částí odůvodnění dále vyplývá, že odpůrce nepovažoval
za důvodnou námitku přesycení lokality obchodními centry, neboť v územním plánu podle něj
chyběla dostatečně rozlehlá a zároveň dobře dopravně dostupná plocha OM, jakož i to,
že se odpůrce snažil dosáhnout skutečné realizace sportovních zařízení v dané lokalitě
s minimálním zapojením veřejných prostředků. K námitce, že změnou 1Z24 dojde ke změně
urbanistické koncepce města a oslabení jeho centra, odpůrce uvedl, že Kladno je polycentrické
a tvrzení o oslabení centra není podloženo, přičemž hypermarket nemůže konkurovat
obchodnímu významu centra města. Podle krajského soudu tím odpůrce příslušnou námitku
vypořádal a soudu nepřísluší dále posuzovat, zda je Kladno skutečně polycentrickým městem
či nikoliv nebo zda dojde změnou 1Z24 k oslabení centra, neboť odpůrce má ústavně zaručené
právo na samosprávu a tedy také na změnu své urbanistické koncepce; jakákoliv odpověď
na danou otázku by tak nemohla vést k závěru, že změna 1Z24 je nezákonná. Rovněž námitka
zhoršení dopravní situace a s ní souvisejícího znečištění ovzduší byla podle krajského soudu
vypořádána.
[4] K věcným námitkám krajský soud uvedl, že stanovisko orgánu ochrany ovzduší ke změně
1Z24 nebylo výslovně kladné ani záporné, neboť tento orgán vznesl připomínky, avšak nebránil
přijetí změny za předpokladu, že budou jeho připomínky vypořádány a zohledněny. Zároveň
respektoval, že vlivy změny na ovzduší nelze detailně modelovat a vyhodnocovat již při pouhém
vymezení zastavitelné plochy s rámcovým předurčením budoucího využití, ale až ve fázi
regulačního plánu, územní studie či územního rozhodnutí. Odpůrce pak vyhověl podmínce
individuálního posouzení konkrétních záměrů rozptylovou studií, neboť ve vztahu k ploše 1Z24
podmínil vydání územního rozhodnutí předchozím vypracováním územní studie, která prověří
dopravní vlivy záměru, zpracuje akustickou studii a vyhodnotí zdravotní rizika spojená
s ovlivněním kvality ovzduší exhalacemi z dopravy. V reakci na upozornění dotčeného orgánu
na možné zhoršení imisní situace v důsledku snížení ploch zeleně dbal odpůrce v podmínkách
pro pořízení územní studie na odstínění obytné zástavby od plochy 1Z24 prostřednictvím
systému stromořadí a další zeleně.
[5] Za důvodnou krajský soud nepovažoval ani argumentaci směřující proti dokumentaci
SEA. Při přezkumu vyhodnocení kumulativních a synergických vlivů soud může přezkoumat,
zda má posouzení zákonem stanovené náležitosti, zda je srozumitelné a logicky konzistentní
a zda bylo následně zohledněno. V projednávaném případě se posouzení SEA týkalo
zastavitelných ploch, nikoliv dopravní a technické infrastruktury, která je v nástrojích územního
plánování vymezována podrobněji než ostatní regulované prvky, neboť je zpravidla známo její
reálné provedení včetně rozměrů, ochranných pásem a dalších aspektů. S ohledem na tuto
skutečnost dokumentace SEA v projednávaném případě obsahovala potřebné náležitosti včetně
posouzení synergických a kumulativních vlivů ploch 1Z24, 1Z46 (osmipodlažní bytový dům
sousedící s plochou 1Z24) a stávajících staveb. Dokumentace SEA kvalifikovala také trvalost
identifikovatelných kumulativních vlivů a zhodnotila jejich povahu a intenzitu. Na využitelnost
SEA nemá vliv, že povaha a míra vlivů není hodnocena také v rámci dílčího posouzení
jednotlivých záměrů, neboť rozhodný je celkový vliv koncepce. SEA obsahovala rovněž
konkrétní požadavky kompenzačních opatření, byť nikoliv přímo v kapitole věnované
kumulativním a synergickým vlivům.
[6] Nedostatkem SEA je tak pouze neuvedení, jakou konkrétní metodou byly hodnoceny
kumulativní a synergické vlivy, což znemožňuje jednoznačné posouzení, zda byla metodika
dodržena, a nezpracování posouzení konkrétních vlivů v tabulkách s číselným vyhodnocením
dopadů zamýšlených záměrů. Tyto pouze formální nedostatky však podle soudu nemohly
zpochybnit závěry posouzení do té míry, aby zpochybnily zákonnost změny 1Z24. Nejednalo
se totiž o vyhodnocení rozsáhlé komplexní koncepce, jakou jsou například zásady územního
rozvoje či územní plán celého města, ale o pouze dílčí změny územního plánu vymezující jediný
zásadní záměr. Lze proto akceptovat i jednodušší a méně strukturovanou podobu SEA,
neboť obsahovala klíčové náležitosti, byla srozumitelná a přezkoumatelná. Zároveň ji soud
shledal vnitřně logicky provázanou, objektivní a přesvědčivou, přičemž při hodnocení vlivů
vycházela ze závěrů dopravní studie, které jsou v SEA podrobně popsány, jsou založeny na jasně
definované metodice, a jsou tak objektivními východisky pro navazující úvahy. SEA nemůže být
nepoužitelná jen proto, že dopravní studie nebyla zveřejněna, tím spíše, pokud měli navrhovatelé
studii k dispozici a mohli vůči ní uplatnit svou argumentaci. SEA pak výslovně pracovala s tím,
že záměr v ploše 1Z24 bude mít mírně až středně negativní vlivy na životní prostředí, tyto vlivy
však nedosahují takové závažnosti, aby bylo možné již v této fázi územního plánování vyloučit
realizaci budoucího záměru. S ohledem na malou míru určitosti budoucí podoby koncepcí
vymezovaných záměrů SEA navrhla také přiléhavá kompenzační opatření, zejména předepsala
vyhodnocení záměru ve fázi územního řízení (EIA). Teprve v těchto dalších fázích umisťování
by bylo možné přijmout závěr o nemožnosti realizace záměru, pokud by jeho nepřijatelnost
vyplynula ze znalosti jeho konkrétních parametrů.
[7] Změnu 1Z24 krajský soud neshledal rozpornou ani s principem proporcionality. Odpůrce
musel vyvažovat soukromé zájmy sousedů usilujících o udržení kvalitních životních podmínek,
soukromé zájmy vlastníků pozemků v ploše 1Z24, soukromý zájem investora a veřejný zájem
spočívající především v rozvoji sportovní infrastruktury v dané lokalitě a vytvoření reálně
využitelných zastavitelných ploch bez toho, aby bylo nutné zastavitelné území rozšiřovat
do volné krajiny, a to s přihlédnutím k nutnosti regulace budoucího záměru z hlediska ochrany
životního prostředí a kvality ovzduší. Odpůrce má s ohledem na právo na samosprávu oprávnění
realizovat v územně plánovací dokumentaci jakýkoliv záměr, který uzná za vhodný, aniž by byl
nutně motivován konkrétním veřejným zájmem – tedy včetně ryze soukromého zájmu vlastníků
nemovitých věcí. Důvodná proto nebyla námitka, že záměr, který není motivován konkrétním
ospravedlnitelným veřejným zájmem, je v důsledku dotčení práva navrhovatelů na příznivé
životní prostředí nutně neproporcionální. Odpůrce byl tudíž omezen pouze požadavky právních
předpisů, nadřazené územně plánovací dokumentace, dotčených orgánů a protichůdných zájmů
osob dotčených záměrem. Poukázal především na soukromý zájem vlastníků pozemků,
kterých se změna 1Z24 týkala, jenž dlouhodobě blokoval realizaci sportovních zařízení,
jakož i na snahu dosáhnout hospodárného zřízení sportovišť na náklady soukromého investora,
byť v podstatně menší rozloze, a zabránit vymezování nových zastavitelných ploch směrem
do volné krajiny. Byl si přitom vědom rizik pro životní prostředí, avšak zároveň akceptoval závěr
SEA, že možnost výstavby na ploše 1Z24 bude možné podrobně prověřit teprve na základě
znalosti konkrétního řešení při zpracování územní studie a v rámci územního řízení při posouzení
EIA, a s ohledem na to vymezil podrobné požadavky na budoucí řešení. Nadto doporučil
do územní studie zahrnout rovněž otázku vhodných budoucích změn územního plánu města,
aby došlo k posílení sportovního a rekreačního vyžití obyvatel dané oblasti tak, aby tato oblast
nebyla oslabena změnou 1Z24. Změna 1Z24 proto podle krajského soudu byla proporcionální
a nezasahovala nadměrně do práv navrhovatelů, jimž nesvědčí právo trvat na neměnnosti
územně plánovací regulace v okolí svého bydliště, obzvláště pokud se tato regulace ukázala jako
nefunkční. V území lze realizovat také záměry, které mohou mít negativní dopad na životní
prostředí, pokud nepřekročí meze stanovené zákonem a nezatíží okolí v míře vybočující
z obvyklých poměrů v daném místě. Změna 1Z24 těmto požadavkům na úrovni územního
plánování dostála, přičemž realizovatelnost konkrétního záměru, v tomto případě hypermarketu
Globus, bude možné posoudit teprve v navazujících fázích projektové přípravy s ohledem
na další parametry projektu a vývoj životního prostředí ve městě, nikoliv však již ve fázi
územního plánování.
II. Obsah kasační stížnosti
[8] Navrhovatel c) (dále „stěžovatel“) podal proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost
z důvodů uvedených v §103 odst. 1 písm. a) až d) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu
správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „s. ř. s.“).
[9] Odpůrce při veřejném projednání návrhu změny 1Z24 dne 30. 11. 2017 veřejnosti sdělil,
že s ohledem na množství námitek a připomínek bude svoláno opakované veřejné projednání,
což však následně neučinil a rovnou vydal napadené opatření obecné povahy. Vyjádření odpůrce
však krajský soud dezinterpretoval. Při veřejném projednání uplatnilo připomínky několik
zástupců veřejnosti a mnoho dalších osob dotčených návrhem změny 1Z24, což krajský soud
při rekapitulaci obsahu správního spisu nezmínil, nesprávně uzavřel, že námitky a připomínky
byly vypořádány dostatečně, a zatížil tak své řízení zmatečností.
[10] Krajský úřad Středočeského kraje (dále „krajský úřad“) vydal dne 12. 4. 2018 souhlasné
stanovisko k posouzení SEA, trval však na následném posouzení konkrétního projektového
řešení z hlediska vlivu na životní prostředí a doporučil podmínit výstavbu na ploše 1Z24 realizací
přeložky silnice I/61 a přivaděče do zóny v severní části Velkého Přítočna. Krajský soud
se však s těmito připomínkami nevypořádal, pominul, že zmíněná přeložka je pouhým záměrem,
který se doposud nepodařilo a nejspíše ani nepodaří realizovat, a pouze konstatoval, že územní
plán je všeobecnou úpravou a problémy spojené s konkrétním projektem lze řešit
až v navazujících řízeních. Nevzal tak v potaz ani to, že změna 1Z24 je již od počátku činěna
za zcela konkrétním účelem, kterým je stavba obchodního centra osobou zúčastněnou na řízení
XI). Krajský soud rovněž opomenul vypořádat argumentaci zpochybňující odůvodnění
dokumentace změny 1Z24 jako takové a zabýval se pouze námitkami proti rozhodnutí
o námitkách, přestože určité nároky jsou kladeny také na odůvodnění samotné územně plánovací
dokumentace.
[11] Krajský soud dále dospěl k chybnému závěru, že nesprávnost či nepravdivost odůvodnění
změny 1Z24 nemůže mít vliv na jeho přezkoumatelnost, neboť tyto vady se projeví
až při meritorním posouzení zákonnosti opatření obecné povahy. Stěžovatel oproti tomu
připomíná, že nelze připustit, aby orgán veřejné moci odůvodňoval své rozhodnutí zjevnými
nesprávnostmi či nepravdami; v takovém případě by mělo být rozhodnutí bez dalšího zrušeno.
Odpůrci bylo uvádění nesprávných či nepravdivých skutečností vytknuto již v připomínkách
po prvním veřejném projednání návrhu změny 1Z24, reagoval na to však jen dalšími
nesprávnostmi či nepravdami, v důsledku čehož se nemůže jednat o přezkoumatelné rozhodnutí.
[12] Stěžovatel nesouhlasí ani s věcným vypořádáním té části návrhu, jež směřovala proti
rozhodnutí o námitkách. Odpůrce na námitku nedostatku sportovních ploch v dané lokalitě
reagoval strohým konstatováním, že je v území ponechána plocha pro sport a veřejnou zeleň
v adekvátním rozsahu. Krajský soud toto vypořádání hodnotil jako přiléhavé, čímž snižuje nároky
na odbornou úroveň územně plánovací praxe. Krajský soud také pochybil, pokud považoval
za souladné se zákonem částečné vyhovění námitkám odpůrcem, ačkoliv fakticky přistoupil
pouze k nevýznamným úpravám dokumentace změny 1Z24. Odpůrce tímto postupem zmátl
zastupitele a občany a ponechal řešení námitek na územních studiích pořizovaných v budoucnu,
byť tyto studie situaci podatelů námitek nemohou jakkoliv změnit a judikatura správních soudů
takovou praxi odmítla. Krajský soud však k judikatuře nepřihlížel a nereagoval na argumentaci,
která ji propojovala s nezákonností manipulativního postupu odpůrce.
[13] K negativnímu stanovisku orgánu ochrany ovzduší krajský soud uvedl, že se nejedná
o výslovně kladné stanovisko, avšak následně v rozporu se zákonem zpochybnil pravomoc
krajského úřadu k ochraně ovzduší. Chybný je také závěr, že požadavky stanoviska byly naplněny
zakotvením podmínky pořízení územní studie, neboť tato podmínka byla v dokumentaci
přítomna ještě před vydáním stanoviska orgánu ochrany ovzduší, pořizovatel měl tedy
připomínky orgánu ochrany ovzduší projednat. Stěžovatel dále namítal nedostatky dokumentace
SEA, zejména ve vztahu k hodnocení vlivů dopravy generované zástavbou v plochách 1Z46
a 1Z24 a jejich případné kumulace, krajský soud však dal zapravdu odpůrci, zlehčoval skutečnost,
že dopravní studie byla zveřejněna teprve ex post, a neshledal problematickým ani to, že v SEA
nebyla vymezena konkrétní metoda vyhodnocení kumulativních a synergických vlivů, a proto
nelze posoudit, zda se zpracovatelka SEA metodiky držela. Posouzení vlivů rovněž nebylo
zpracováno v podobě tabulek konkrétních vlivů a číselného vyhodnocení dopadů zamýšlených
záměrů, a proto neumožňuje snadno ověřit, zda a s jakým výsledkem byla vyhodnocena každá
jednotlivá položka předpokládaná v bodě 6 Přílohy zákona č. 183/2006 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební
zákon“). Změna 1Z24 v dané lokalitě zásadním způsobem zasahuje do životního prostředí,
zejména v oblasti ochrany vodních zdrojů a prevence emisí, a proto nelze nedostatky
dokumentace SEA přejít s chybným odkazem na to, že se na rozdíl od posuzování záměrů
dopravní infrastruktury v projednávaném případě jednalo o méně určitý záměr s nejasným
dopadem na životní prostředí.
[14] K otázce proporcionality změny 1Z24 stěžovatel namítl, že tato změna byla motivována
záměrem soukromého investora. V projednávaném případě se jedná o střet soukromých zájmů
osoby zúčastněné na řízení XI) postavit obchodní centrum a ostatních osob zúčastněných
na řízení na zhodnocení jejich pozemků na straně jedné a na straně druhé zájmu široké veřejnosti
na kvalitním životním prostředí bez další zástavby v podobě obchodního centra,
kterých je v dané lokalitě dostatek. Za veřejný zájem nelze označit ani současné vybudování
menšího sportoviště na náklady investora, neboť s ohledem na značný a nenávratný dopad
výstavby obchodního centra na životní prostředí je prospěšnost takového záměru minimální.
III. Vyjádření ke kasační stížnosti
[15] Osoby zúčastněné na řízení I) až X) navrhly kasační stížnost zamítnout. Uvedly,
že krajský soud vypořádal všechny námitky navrhovatelů v souladu se zákonem a dospěl
ke správnému závěru, že argumenty navrhovatelů nepostačují ke zrušení změny 1Z24.
Zdůraznily, že jakožto vlastníci pozemků, kterých se změna 1Z24 týkala, mají právem chráněný
zájem na plném výkonu vlastnického práva, zejména užívat a nakládat s předmětem vlastnického
práva v plném rozsahu. Kdyby došlo ke zrušení změny 1Z24, představovalo by to z jejich
pohledu opětovné omezení tohoto práva a mohlo by jim to způsobit značnou škodu.
[16] Osoba zúčastněná na řízení XI) ve svém vyjádření uvedla, že odpůrce nepostupoval
v rozporu se zákonem, pokud nařídil pouze jedno veřejné projednání návrhu změny 1Z24. Pouze
na základě změny územního plánu ještě nemůže dojít k realizaci záměru, přičemž veřejnost má
právo se k záměru vyjádřit také v navazujících řízeních. Stanoviska dotčených orgánů nebyla
negativní, pouze stanovila podmínky, které musí být v případě výstavby splněny. Konkrétní
opatření lze stanovit až na základě znalostí konkrétních záměrů v územní studii, a ačkoliv je
záměrem osoby zúčastněné na řízení XI) skutečně výstavba obchodního centra, konkrétní řešení
se mohou vyvíjet. Proces přijímání změny 1Z24 pak podle zkušeností osoby zúčastněné na řízení
XI) nebyl ničím výjimečný, za nepřípadné však považuje zlehčování práce členů zastupitelstva
odpůrce, které stěžovatel označil za pouze zběžně orientované. V projednávaném případě byl
totiž určeným zastupitelem ve smyslu stavebního zákona, který měl zajišťovat informační
výměnu mezi zastupitelstvem, pořizovatelem a projektantem změny 1Z24, zastupitel
s architektonickým vzděláním, tedy osoba s nadstandardní kvalifikací pro tento úkol. Pouhou
fabulací tak jsou stěžovatelem tvrzený alibismus, manipulace a nezákonnost procesu pořizování
změny 1Z24. K proporcionalitě změny 1Z24 pak osoba zúčastněná na řízení XI) uvedla,
že existuje mnoho variant uspořádání města, přičemž pravomoc rozhodnout o tom, zda navržená
koncepce odpovídá představám samosprávy, náleží zastupitelstvu obce. Zastupitelstvo odpůrce
při přijímání změny 1Z24 nevykročilo ze zákonných mantinelů, a proto by měla být kasační
stížnost zamítnuta.
IV. Právní hodnocení Nejvyššího správního soudu
[17] Nejvyšší správní soud (dále také „NSS“) posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu
a uplatněných důvodů a zkoumal, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel
přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.).
[18] Kasační stížnost není důvodná.
[19] Soud se musel v prvé řadě vypořádat s námitkou zmatečnosti napadeného rozhodnutí,
resp. řízení před krajským soudem, které jeho vydání předcházelo, neboť dospěl-li by k závěru,
že řízení bylo zatíženo zmatečností, přezkum dalších námitek by postrádal smyslu. Podle §103
odst. 1 písm. c) s. ř. s. se o zmatečnost jedná, pokud chyběly podmínky řízení, ve věci rozhodoval
vyloučený soudce nebo byl soud nesprávně obsazen, popřípadě bylo rozhodnuto v neprospěch účastníka v důsledku
trestného činu soudce. Zmatečnost tedy podle zákona způsobují pouze ty nejzávažnější procesní
vady, ke kterým proto soud přihlíží i z úřední povinnosti. Podle stěžovatele krajský soud zatížil
řízení „jistým druhem zmatečnosti“ tím, že „ne zcela přesně interpretoval vyjádření zástupce odpůrce“
při veřejném projednání návrhu změny 1Z24, v důsledku čehož neprávně posoudil proces
přijímání změny 1Z24. K tomu soud uvádí, že s ohledem na taxativnost výčtu důvodů
zmatečnosti v §103 odst. 1 písm. c) s. ř. s. a na povahu zmatečnosti jako takové je pojmově
vyloučeno, aby stěžovatelem namítané pochybení bylo zmatečností ve smyslu tohoto ustanovení.
Námitku zmatečnosti proto soud neshledal důvodnou.
[20] S ohledem na §104 odst. 4 s. ř. s. se soud dále nezabýval řádností veřejného projednání
návrhu změny 1Z24. Nejedná se totiž o otázku, ke které by měl přihlížet z úřední povinnosti,
stěžovatel otázku veřejného projednání návrhu změny 1Z24 neučinil předmětem přezkumu
změny 1Z24 před krajským soudem a krajský soud veřejné projednání zmínil toliko v rámci
rekapitulace obsahu správního spisu, což ostatně uvádí i stěžovatel.
[21] Stěžovatel dále namítl nepřezkoumatelnost rozsudku krajského soudu, což je rovněž vada,
která brání věcnému přezkumu napadeného rozhodnutí. Krajský soud se podle stěžovatele
především nevypořádal s obsahem koordinovaného stanoviska krajského úřadu. Doporučení
krajského úřadu, aby byla výstavba v ploše 1Z24 podmíněna výstavbou přeložky silnice I/61
a přivaděče do zóny v severní části Velkého Přítočna, však stěžovatel rovněž neučinil součástí
argumentace návrhu na zrušení změny 1Z24. V bodě VII návrhu pouze obecně konstatoval,
že toto stanovisko nelze interpretovat jako kladné a že si měl pořizovatel vyžádat jeho doplnění.
Protože soud je podle §101d odst. 1 s. ř. s. vázán rozsahem a důvody návrhu, krajský soud neměl
povinnost se touto konkrétní otázkou zabývat z úřední povinnosti a v důsledku toho ani nemohl
zatížit své rozhodnutí nepřezkoumatelností, pokud tak neučinil. Krajský soud tudíž neměl
ani povinnost z úřední povinnosti přezkoumat stanovisko krajského úřadu s ohledem na otázku
vlivu změny 1Z24 a související dopravy na životní prostředí.
[22] Krajský soud se touto otázkou zevrubně zabýval v rozsahu důvodů, které stěžovatel učinil
součástí návrhu, a to v bodech 47 až 50 rozsudku, jakož i v pasážích věnujících se přezkumu SEA
a proporcionalitě změny 1Z24. Vzhledem k tomu, že stěžovatel netvrdí, že by některou z jeho
námitek obsažených v návrhu na zrušení změny 1Z24 krajský soud opomenul vypořádat, NSS
neshledal rozsudek krajského soudu nepřezkoumatelným ani v tomto ohledu. Ztotožnit se nelze
ani s tvrzením, že by krajský soud ignoroval, že změna 1Z24 byla činěna s ohledem na zcela
konkrétní záměr osoby zúčastněné na řízení XI) vystavět v daném místě obchodní centrum,
neboť krajský soud tuto skutečnost ve svém odůvodnění několikrát reflektoval, zejména
při řešení otázky, zda odpůrce zohlednil vliv změny 1Z24 na životní prostředí,
jakož i při posouzení proporcionality této změny. Důvodná není konečně ani námitka, že krajský
soud zatížil své rozhodnutí nepřezkoumatelností tím, že se vůbec nezabýval námitkami
směřujícími proti vlastnímu odůvodnění změny 1Z24. Krajský soud totiž v bodech 34 a 35 svého
rozsudku výslovně rozlišil dvojí odůvodnění územního plánu jakožto opatření obecné povahy
a nároky kladené na oba typy odůvodnění, přičemž námitky stěžovatele vztahující se k vlastnímu
odůvodnění změny 1Z24 výslovně vypořádal v bodech 41 a 43 svého rozsudku. Námitku
nepřezkoumatelnosti napadeného rozsudku proto NSS neshledal důvodnou.
[23] Za chybné stěžovatel považuje tvrzení krajského soudu, že nesprávnost či nepravdivost
poskytnutých důvodů mohou zapříčinit případný rozpor opatření obecné povahy s hmotným
právem či jeho neproporcionalitu, ale nikoliv jeho nepřezkoumatelnost. Rozhodnutí může
být podle §76 odst. 1 písm. a) s. ř. s. nepřezkoumatelné buďto pro nesrozumitelnost,
nebo pro nedostatek důvodů. Rozhodnutí je nesrozumitelné například tehdy, pokud z něj nelze
zjistit, jak správní orgán rozhodl, či pokud je rozhodnutí vnitřně rozporné.
O nepřezkoumatelnost pro nedostatek důvodů se pak zejména jedná, pokud z rozhodnutí není
„seznatelné, proč správní orgán považuje námitky účastníka za liché, mylné, nebo vyvrácené, které skutečnosti
vzal za podklad svého rozhodnutí, proč považuje skutečnosti předestírané účastníkem za nerozhodné, nesprávné,
nebo jinými řádně provedenými důkazy vyvrácené, podle které právní normy rozhodl, jakými úvahami se řídil při
hodnocení důkazů a – v případě rozhodování o relativně neurčité sankci – jaké úvahy jej vedly k uložení sankce
v konkrétní výši.“ (viz rozsudky NSS ze dne 4. 12. 2003, č. j. 2 Ads 58/2003 - 75, č. 133/2004 Sb.
NSS, a ze dne 24. 6. 2010, č. j. 9 As 66/2009 - 46). Je tedy zřejmé, jak ostatně napovídá i samotný
název institutu nepřezkoumatelnosti, že se jedná o takové vady, které soudu zcela brání posoudit
(přezkoumat) důvody, které správní orgán vedly k tomu, že rozhodl tak, jak rozhodl – buď proto,
že nedávají smysl, anebo proto, že v rozhodnutí vůbec nejsou uvedeny či postrádají podklad.
Pouze v takovém případě se může jednat o nepřezkoumatelnost rozhodnutí. Pokud však důvody
v rozhodnutí obsaženy jsou a přezkoumat je lze, je pojmově vyloučeno, aby soud učinil závěr
o jejich nepřezkoumatelnosti, ať už by byly jakkoliv nesprávné či nepravdivé. Krajský soud
proto zcela v souladu se zákonem uzavřel, že námitka nesprávnosti či nepravdivosti odůvodnění
změny 1Z24 mohla vést k rozporu změny s hmotným právem či k její neproporcionalitě,
avšak nikoliv k závěru o nepřezkoumatelnosti.
[24] NSS se neztotožnil ani s námitkou, že krajský soud pochybil, pokud zhodnotil jako
přiléhavou argumentaci odpůrce k otázce nedostatku sportovních ploch. Krajský soud považoval
za dostačující a přiléhavou argumentaci, že vlastníci pozemků, kterých se změna 1Z24 týkala,
dlouhodobě využívali tyto pozemky pro zemědělské účely a neměli zájem o jejich využití
pro sportovní infrastrukturu, přičemž nebyl důvod pro vyčkávání na hypotetickou změnu jejich
názoru. Změna 1Z24 navíc umožnila faktickou realizaci sportovního zařízení na daném místě
s přispěním soukromého investora, byť v menším rozsahu. Následně krajský soud konstatoval,
že hodnocení vhodnosti či odbornosti takovéto realizace sportovní infrastruktury v dané oblasti
mu nepřísluší, neboť se jedná o rozhodnutí spadající do uvážení odpůrce v rámci jeho práva
na samosprávu a odborné metodiky jsou pro odpůrce pouze nezávaznými doporučeními. Jak
vyplývá z §101d odst. 2 s. ř. s., soudy mají pravomoc zasáhnout do opatření obecné povahy
pouze tehdy, je-li v rozporu se zákonem, anebo byl-li při jeho vydávání porušen zákonem
stanovený postup nebo překročeny meze pravomoci a působnosti. Zjednodušeně řečeno, soudy
přezkoumávají opatření obecné povahy z hlediska jeho zákonnosti, nikoliv odbornosti, správnosti
či vhodnosti. V opačném případě, jak správně uvedl krajský soud, by se jednalo o nepřípustný
zásah do ústavně garantovaného práva na samosprávu. V tomto ohledu lze odkázat na nález
Ústavního soudu ze dne 14. 5. 2019, sp. zn. III. ÚS 3817/17, na který odkazoval krajský soud:
„Vydání opatření obecné povahy sice výkonem veřejné moci je (jde o jednostranný správní akt autoritativně, tzn.
jednostranně určující práva a povinnosti dotčených osob), současně jde však (alespoň u některých opatření obecné
povahy) o výkon samostatné působnosti, tedy ústavně zaručeného práva na samosprávu. […] Územní samospráva
tak zahrnuje i rozhodování o rozvoji území příslušného územního samosprávného celku, které bylo státem
decentralizováno, svěřeno do jeho samostatné působnosti v rozsahu vymezeném zákonem, přičemž stát do tohoto
rozhodování může zasahovat jen v případě porušení takového zákona a způsobem a postupy, které určuje opět jen
zákon. Územní samospráva je tedy v takovém rozsahu v otázce přijímání územních plánů ve formě opatření
obecné povahy také ústavně zaručeným právem obcí a krajů, k jehož ochraně slouží mimo jiných prostředků
předvídaných podle čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny právě institut specifické formy tzv. komunální ústavní stížnosti podle
čl. 87 odst. 1 písm. c) Ústavy, který zajišťuje, aby případné zásahy do tohoto ústavně zaručeného práva
probíhaly pouze v mezích vyznačených v čl. 101 odst. 4 Ústavy. […] V nálezu ze dne 30. 9. 2002
sp. zn. IV. ÚS 331/02 (N 113/27 SbNU 245) a též v nálezu ze dne 7. 5. 2013 sp. zn. III. ÚS 1669/11
(N 76/69 SbNU 291) pak Ústavní soud vyslovil, že zásah státu ve smyslu čl. 101 odst. 4 Ústavy nesmí být
v rozporu s ústavně zakotvenými znaky samosprávy a je přípustný toliko tehdy, když to ochrana zákona
vyžaduje.“ Jakkoliv tedy změna 1Z24 může být podle názoru stěžovatele neodborná, nekoncepční,
nevhodná či nežádoucí, jedná se o otázky, které jsou mimo dosah přezkumné pravomoci soudů
a které je nutné řešit na jiných úrovních, ať už ve fázi tvorby územně plánovací dokumentace
nebo již při výběru politické reprezentace obce, která má z hlediska řešení zmíněných otázek
zásadní slovo.
[25] Krajský soud podle stěžovatele nesprávně a v rozporu s judikaturou posoudil námitku
týkající se částečného vyhovění námitkám proti návrhu změny 1Z24. Krajský soud uvedl,
že způsob, jakým bylo námitkám stěžovatele částečně vyhověno, lze ze změny 1Z24 zřetelně
dovodit. Protože odpůrce pouze doplnil požadavky na obsah územní studie, nejednalo se o úplné
vyhovění námitkám ve smyslu upuštění od změny určení plochy 1Z24, ale ani o zamítnutí
námitky, a tudíž byl zcela namístě výrok, že námitkám bylo vyhověno částečně. Rozsah územní
studie po této úpravě podle krajského soudu nebyl neurčitý, ani v rozporu se stavebním zákonem,
a ačkoliv doplnění podmínek územní studie jejího pořizovatele nezavazuje, nemůže to samo
o sobě založit nezákonnost změny 1Z24 nebo vést k závěru, že námitkám stěžovatele nebylo
vyhověno ani zčásti. K tomu NSS uvádí, že částečné vyhovění námitkám proti návrhu územního
plánu není zákonem ani z povahy věci vyloučeno a judikatura takový postup běžně akceptuje
(viz např. rozsudky NSS ze dne 15. 11. 2018, č. j. 9 As 331/2017 - 62, a ze dne 18. 9. 2018,
č. j. 6 As 211/2018 - 35). Nikde zároveň není stanoveno, v jaké míře musí pořizovatel námitce
vyhovět, aby se mohlo jednat alespoň o částečné vyhovění; za stěžejní je proto nutné považovat,
zda je výrok rozhodnutí o námitce dostatečně odůvodněn a zda toto odůvodnění s výrokem
souzní. Umožnění vyhovět námitkám pouze zčásti je ostatně zcela v souladu s povahou
územního plánování, neboť tímto způsobem lze zohlednit často protichůdné či konkurující
zájmy a zvolit nejlépe vyhovující (a zároveň zákonné) řešení; připuštění toliko binární varianty
námitce buďto vyhovět, anebo ji zamítnout by paradoxně mohlo vést spíše ke snížení ochrany
práv osob a zájmů dotčených návrhem územního plánu. Částečné vyhovění námitkám
stěžovatele odpůrcem proto z formálního hlediska nemohlo způsobit nezákonnost změny 1Z24.
[26] Soud nesouhlasí ani s námitkou, že závěr krajského soudu o zákonnosti vypořádání
námitek je v rozporu s judikaturou. NSS se v rozsudku ze dne 6. 6. 2013, č. j. 1 Aos 1/2013 - 85,
č. 2903/2013 Sb. NSS, ke vztahu rozhodnutí o námitkách a územní studie zmínil pouze při
posuzování aktivní legitimace navrhovatelky k podání návrhu na zrušení opatření obecné povahy,
přičemž konstatoval, že na kladném závěru o aktivní legitimaci navrhovatelky nemění nic „ani
podmínka uložená územním plánem spočívající v povinnosti zpracovat územní studii, neboť v procesu pořizování
územní studie a její akceptace jako podkladu pro rozhodování v území nedisponují vlastníci dotčených nemovitostí
žádnými právy. Ochranu právům vlastníků je proto třeba poskytovat již ve fázi vydání územního plánu, nikoliv ji
odkládat až do fáze zpracování územní studie.“ Tento rozsudek tedy nezapověděl pořizovatelům
územních plánů vypořádat námitku mimo jiné zakotvením či upravením podmínek územní
studie, ale pouze konstatoval, že pokud se tak stane, nemá to vliv na možnost dotčených osob
napadnout územní plán návrhem na zrušení opatření obecné povahy. Krajský soud se podle NSS
vypořádal správně také s odkazem stěžovatele na rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem
ze dne 7. 1. 2014, č. j. 64 A 7/2013 - 340. Zde totiž Krajský soud v Ústí nad Labem považoval
za problematické, že z rozhodnutí o námitkách nebylo možné seznat, které námitky považoval
odpůrce za případné a které nikoliv, přičemž odkaz na územní studii bylo jen stěží možné
považovat za částečné vyhovění námitkám, neboť vymezení plochy pro dopravní komunikaci
územním plánem bylo natolik určité a jednoznačné, že nepřipouštělo žádné varianty řešení,
jejichž vhodnost by mohla být územní studií prověřena. O takovou situaci se však v nyní
projednávaném případě nejednalo, neboť z rozhodnutí o námitkách naopak lze seznat, jakým
způsobem byly vypořádány, jakkoliv se může z pohledu stěžovatele jednat o pouze marginální
ústupek jeho požadavkům. Navíc, jak správně konstatoval krajský soud, vymezení plochy 1Z24
zároveň připouští vícero variant řešení následné zástavby, které mohou být územní studií
prověřeny. Aniž by tedy NSS zkoumal správnost závěrů citovaného rozsudku Krajského soudu
v Ústí nad Labem, neboť to mu v tomto řízení nepřísluší, má za to, že krajský soud se s těmito
závěry náležitě vypořádal a nepochybil, pokud v nyní projednávané věci k totožnému závěru
nedospěl.
[27] Přestože stěžovatel v návrhu namítl, že odpůrce nezohlednil stanovisko orgánu ochrany
ovzduší, krajský soud podle něj zpochybnil samu pravomoc krajského úřadu k ochraně ovzduší
a chybně uzavřel, že požadavky stanoviska byly naplněny zakotvením podmínky pořízení územní
studie. Soud v prvé řadě uvádí, že krajský soud nezpochybnil pravomoc krajského úřadu jakožto
orgánu ochrany ovzduší. V pasáži bodu 47 napadeného rozsudku, kterou má stěžovatel patrně
na mysli, krajský soud uvedl (podtržení doplněno NSS): „Je třeba připustit, že zmiňované stanovisko
dotčeného orgánu ochrany ovzduší skutečně není výslovně kladné. Odpůrcem citovaný poslední odstavec 1. části
koordinovaného stanoviska ze dne 4. 12. 2017 ukončený tím, že odbor životního prostředí a zemědělství
krajského úřadu nemá k návrhu připomínky, totiž výslovně uvádí, že toto stanovisko vyjadřuje (pouze)
na základě svěřených kompetencí vyjmenovanými zákony (o vodách, o lesích, atd.), mezi nimiž však není zmíněn
zákon o ochraně ovzduší. Z toho je patrné, že stanovisko poskytované příslušným odborem z hlediska jeho
kompetencí podle zákona o ochraně ovzduší je třeba hledat v předcházejících odstavcích. Toto stanovisko je
konkrétně vyjádřeno v posledních čtyřech odstavcích na první straně koordinovaného stanoviska a je z něj skutečně
patrné, že orgán ochrany ovzduší má připomínky uváděné navrhovateli. Na druhou stranu toto stanovisko
ani není výslovně negativní k jakékoliv části návrhu napadené změny, tj. nebrání jejímu přijetí za předpokladu,
že tyto připomínky byly do návrhu promítnuty.“ Krajský soud tedy toliko upřesňoval, která konkrétní
část koordinovaného stanoviska ze dne 4. 12. 2017 je stanoviskem krajského úřadu jakožto
orgánu ochrany ovzduší. Ke stanovisku orgánu ochrany ovzduší pak krajský soud uvedl, že není
výslovně kladné, ale ani negativní. V tom měl nepochybně pravdu, neboť orgán ochrany ovzduší
nevyjádřil nesouhlas se změnou 1Z24, avšak zároveň s ohledem na zhoršenou kvalitu ovzduší
v dané oblasti uvedl, že „[p]ři umisťování nových zdrojů znečišťování ovzduší bude nutné postupovat
individuálně na základě předložených rozptylových studií.“ NSS souhlasí s krajským soudem, že odpůrce
tento požadavek naplnil tím, že podmínil vydání územního rozhodnutí předchozím
vypracováním územní studie, která bude obsahovat mimo jiné posouzení realizace záměru
„z hlediska dopadů na kvalitu ovzduší a hlukovou situaci v území a splnění příslušných zákonných limitů tak,
aby dopady na okolí byly minimalizovány“, resp. „hodnocení zdravotních rizik (vliv na kvalitu ovzduší,
exhalace z dopravy)“. K tomu soud dodává, že zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění
pozdějších předpisů, obsahuje v Příloze č. 2 výčet stacionárních zdrojů, u kterých vzniká
povinnost zpracovat rozptylovou studii již ze zákona, přičemž obchodní centra mezi nimi nejsou.
Zároveň není relevantní, zda podmínka zpracování územní studie s vyhodnocením dopadů
na kvalitu ovzduší byla ve změně 1Z24 zakotvena již před vydáním stanoviska orgánu ochrany
ovzduší, neboť stěžejní je, zda odpůrce požadavky stanoviska naplnil. V projednávaném případě
se tak stalo, a proto krajský soud správně posoudil námitku jako nedůvodnou.
[28] Další skupina námitek stěžovatele směřuje k dokumentaci SEA. Stěžovatel v prvé řadě
považuje za zarážející snahu krajského soudu o zlehčení toho, že dopravní studie,
ze které dokumentace SEA vycházela, nebyla zveřejněna, neboť tato studie je podle stěžovatele
s ohledem na povahu změny 1Z24 zcela klíčovým dokumentem, který byl zveřejněn teprve ex post
a není v něm vymezena konkrétní metoda vyhodnocení kumulativních
a synergických vlivů. K tomu soud uvádí, že - jak ostatně uvedl i krajský soud v bodě
58 napadeného rozsudku - zmiňovaná dopravní studie vymezení použité metodiky obsahuje,
a to na stranách 7 a 8. V tomto ohledu se tudíž námitka stěžovatele míjí s rozsudkem krajského
soudu, patrně důsledkem smíšení námitek týkajících se dopravní studie a dokumentace SEA.
Ve zbytku pak tato námitka neobsahuje argumenty, v čem stěžovatel spatřuje nezákonnost závěru
krajského soudu, že stěžovatel měl dopravní studii k dispozici, a proto k ní mohl uplatnit
námitky. Stěžovatel zde pouze uvádí, že tento závěr krajského soudu považuje za zarážející.
Úkolem soudu však není domýšlet za stěžovatele argumentaci (viz např. bod [17] rozsudku NSS
ze dne 4. 4. 2019, č. j. 7 As 400/2018 - 105, a judikaturu tam citovanou). Pouze v obecné rovině
proto NSS uvádí, že závěr krajského soudu neshledal chybným, ani nedospěl k závěru,
že nezveřejněním dopravní studie došlo ke zkrácení veřejných subjektivních práv stěžovatele.
[29] Stěžovatel nesouhlasí ani se závěrem krajského soudu, že nedostatky SEA spočívající
v absenci vymezení metody vyhodnocení synergických a kumulativních vlivů a nezpracování
tohoto posouzení v podobě tabulek nejsou způsobilé zpochybnit závěry SEA a zákonnost změny
1Z24. NSS se požadavky na strukturu a obsah posouzení kumulativních a synergických vlivů
na životní prostředí zabýval v rozsudku ze dne 21. 6. 2012, č. j. 1 Ao 7/2011 - 526, č. 2698/2012
Sb. NSS, v němž uvedl, že posouzení „musí zahrnovat alespoň popis vhodné metodologie, zjištění a popis
stavu životního prostředí a složek, které by mohly být negativně ovlivněny, identifikaci a popis možných
kumulativních a synergických vlivů, posouzení těchto vlivů (zejména zhodnocení jejich předpokládaných dopadů
na složky životního prostředí a učinění závěru, zda jsou dopady akceptovatelné, případně za jakých podmínek),
vymezení kompenzačních opatření a stanovení pravidel monitorování kumulativních a synergických vlivů.“
Požadavek na zpracování posouzení synergických a kumulativních vlivů v podobě tabulek
ve výše uvedeném výčtu není, není stanoven ani žádným právním předpisem; bod 6 Přílohy
stavebního zákona obsahuje pouze výčet konkrétních hodnocených vlivů. Zhodnocení v podobě
tabulek nepochybně přispívá k přehlednosti a přezkoumatelnosti posouzení, podstatné ovšem je,
zda došlo k řádnému posouzení, a nikoliv jak je formálně či graficky vyjádřeno. Sama
zpracovatelka SEA ostatně uvedla, že přistoupila ke slovnímu hodnocení, a nikoliv k výpočtovým
modelům, neboť SEA nepřísluší hodnocení realizace konkrétních staveb, pokud nejsou
v podmínkách využití ploch přímo obsaženy, a proto je možné potenciální vlivy hodnotit pouze
na úrovni územního plánování. Zde se lze proto ztotožnit s krajským soudem, že nezpracování
posouzení kumulativních a synergických vlivů v podobě tabulek nemohlo způsobit
nesrozumitelnost a nepřezkoumatelnost SEA. Za nedostatek SEA však skutečně lze
považovat absenci popisu užité metodologie. Zároveň je však nutné dodat, že jen z tohoto
důvodu nelze dovozovat nezákonnost změny 1Z24, neboť „každé porušení právních předpisů v procesu
vydávání opatření obecné povahy, popř. jeho obsahem, nemusí nutně vést ke zrušení opatření obecné povahy.“
(usnesení rozšířeného senátu ze dne 29. 5. 2019, č. j. 2 As 187/2017 - 264, č. 3903/2019 Sb.
NSS). Ostatně i v rozsudku č. j. 1 Ao 7/2011 - 526 soud konstatoval, že „samotná absence tohoto
postupu (metodologie) nemá přímý vliv na zákonnost ZÚR, avšak musí nutně vyvolat problémy při samotném
hodnocení již identifikovaných kumulativních a synergických vlivů. Neví-li totiž odpůrce, jak bude kumulativní
a synergické vlivy hodnotit, může být toto hodnocení nedostatečné, nelogické nebo může úplně absentovat…“.
[30] Krajský soud proto nepochybil, pokud pouze pro absenci vymezení použitých metod
posouzení synergických a kumulativních vlivů v SEA nepřistoupil bez dalšího k závěru
o nezákonnosti změny 1Z24, ale zabýval se především obsahem SEA a jejím promítnutím
do samotné změny 1Z24. Zároveň je nutné odmítnout námitku stěžovatele, jíž zpochybňuje
správnost východiska krajského soudu, že záměr předpokládaný v ploše 1Z24 je neurčitější než
záměry dopravní infrastruktury. Nejedná se totiž o „nesmyslný argument“ krajského soudu, ale v
podstatě o citaci rozsudku NSS č. j. 1 Ao 7/2011 - 526 (v podrobnostech soud odkazuje
na odůvodnění tohoto závěru v bodech [39] až [51] citovaného rozsudku). Při vlastním
posouzení synergických a kumulativních vlivů změny 1Z24 pak krajský soud sice konstatoval,
že se jedná o zastavitelnou plochu, na níž mohou vzniknout záměry v mnohem neurčitější
podobě než v případě dopravní infrastruktury, při následném hodnocení však zároveň bral
v potaz, že změna 1Z24 je motivována primárně záměrem umístit na danou plochu obchodní
centrum. Z toho ostatně vycházela i zpracovatelka SEA, která s ohledem na záměr postavit
na ploše 1Z24 obchodní centrum hodnotila z hlediska životního prostředí primárně dopady
zvýšené dopravní zátěže. V tomto ohledu je pak stěžejní, že při tomto posouzení SEA vycházela
z již zmiňované dopravní studie, v níž byla použitá metoda srozumitelně uvedena. Také v tomto
případě proto NSS shledal úvahy krajského soudu správnými.
[31] V poslední námitce stěžovatel napadá způsob, jakým krajský soud vypořádal otázku
proporcionality změny 1Z24. Námitka sestává převážně z rekapitulace argumentace obsažené
v návrhu a z konstatování, že změna 1Z24 byla motivována soukromým zájmem osob
zúčastněných na řízení na vybudování obchodního centra a zhodnocení pozemků,
který je ve střetu se zájmem široké veřejnosti na kvalitním životním prostředí bez další zástavby
v podobě obchodního centra. Stěžovatel zde sice vystihl, jaké zájmy v projednávaném případě
stojí ve střetu, ostatně krajský soud ze střetu těchto zájmů při posouzení proporcionality změny
1Z24 výslovně vycházel. Ve své námitce však již nepředestřel žádné argumenty, na jejichž základě
považuje závěry krajského soudu za nesprávné či z jakého důvodu je podle něj změna 1Z24
s ohledem na zmíněné zájmy neproporcionální. Jedná se proto o námitku, ke které se NSS
nemůže jakkoliv vyjádřit. Za odůvodněnou námitku lze považovat pouze tvrzení, že veřejný
zájem v podobě vybudování sportoviště na náklady soukromého investora je natolik marginální,
že nemůže vyvážit značné a nenávratné zhoršení životního prostředí. Stěžovatel v této námitce
nicméně opomenul podstatnou část argumentace krajského soudu, který vycházel také z toho,
že změna 1Z24 je v souladu se zákonem motivována soukromými zájmy osob zúčastněných
na řízení, které jsou na shodné úrovni jako soukromé zájmy vlastníků přilehlých nemovitostí,
jakož i veřejným zájmem na využití dostupných kapacit zastavitelných ploch pro rozvoj města
tak, aby se předešlo rozšiřování zástavby do volné krajiny. Zároveň je nutné považovat
za nadsazené stěžovatelovo tvrzení o značném a nenávratném zhoršení životního prostředí
v důsledku změny 1Z24. Jak totiž vyplývá z posouzení zbylých námitek návrhu a kasační
stížnosti, tato změna sice může mít negativní dopad na životní prostředí, ale nikoliv v míře
naznačené stěžovatelem, přičemž odpůrce tento aspekt změny 1Z24 adekvátně reflektoval.
Teprve s ohledem na tyto zájmy a aspekty změny 1Z24 krajský soud posuzoval proporcionalitu
změny 1Z24, maje přitom zároveň na paměti odpůrcovo ústavně garantované právo
na samosprávu. Stěžovatelova argumentace se tudíž do značné míry míjí s argumentací krajského
soudu, a proto jí nelze dát zapravdu.
V. Závěr a náklady řízení
[32] Soud ze všech shora uvedených důvodů dospěl k závěru, že kasační stížnost není
důvodná, a proto ji zamítl (§110 odst. 1, věta druhá, s. ř. s.). O věci rozhodl bez jednání
postupem podle §109 odst. 2 s. ř. s., dle kterého o kasační stížnosti rozhoduje soud zpravidla bez
jednání.
[33] Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o §60 odst. 1, větu první, s. ř. s., ve spojení
s §120 s. ř. s., podle kterých nestanoví-li tento zákon jinak, má účastník, který měl ve věci plný
úspěch, právo na náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil, proti
účastníkovi, který ve věci úspěch neměl. Stěžovatel úspěch neměl, proto nemá právo na náhradu
nákladů řízení. Odpůrci, který by jinak měl právo na náhradu nákladů řízení, žádné náklady
v řízení o kasační stížnosti nevznikly. Z uvedených důvodů soud rozhodl, že žádný z účastníků
nemá právo na náhradu nákladů řízení. Osoby zúčastněné na řízení mají dle §60 o dst. 5 s. ř. s.,
ve spojení s §120 s. ř. s., právo na náhradu jen těch nákladů, které jim vznikly v souvislosti
s plněním povinnosti, kterou jim soud uložil. V tomto řízení však nebyly osobám zúčastněným
na řízení uloženy žádné povinnosti, a proto soud rozhodl, že nemají právo na náhradu nákladů
řízení.
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 12. prosince 2019
JUDr. Radan Malík
předseda senátu