Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 15.01.2019, sp. zn. Konf 34/2018 - 15 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2019:KONF.34.2018:15

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2019:KONF.34.2018:15
sp. zn. Konf 34/2018-15 USNESENÍ Zvláštní senát zřízený podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů, složený z předsedy JUDr. Michala Mazance a soudců JUDr. Romana Fialy, Mgr. Víta Bičáka, Mgr. Radovana Havelce, JUDr. Pavla Simona a JUDr. Marie Žiškové, rozhodl o návrhu ředitelky Krajského dětského domova pro děti do 3 let, příspěvkové organizace, IČ 71175130, se sídlem v Karlových Varech, Zítkova 1267/4, zastoupené JUDr. Martinem Čonkou, advokátem se sídlem v Chebu, Komenského 2276/4, na rozhodnutí kompetenčního sporu mezi ní a Okresním soudem v Chebu a Krajským soudem v Plzni, a dalších účastníků sporu vedeného u Okresního soudu v Chebu pod sp. zn. 11 C 130/2016, o zaplacení 5040 Kč s příslušenstvím: žalobkyně Krajský dětský domov pro děti do 3 let, příspěvková organizace, IČ 71175130, se sídlem v Karlových Varech, Zítkova 1267/4, a žalovaná K. V. S., takto: I. P ř í s l u š n ý vydat rozhodnutí ve věci vedené u Okresního soudu v Chebu pod sp. zn. 11 C 130/2016, o zaplacení 5040 Kč s příslušenstvím, je soud . II. Usnesení Okresního soudu v Chebu ze dne 23. 5. 2016, čj. 11 C 130/2016-15, a usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 31. 8. 2016, čj. 64 Co 304/2016-43, se zrušují . Odůvodnění: [1] Návrhem ze dne 6. 8. 2018 se Krajský dětský domov pro děti do 3 let, příspěvková organizace prostřednictvím ředitelky (dále „navrhovatelka“), domáhala, aby zvláštní senát zřízený podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů (dále „zákon o některých kompetenčních sporech“), rozhodl kompetenční spor vzniklý mezi ní a Okresním soudem v Chebu a Krajským soudem v Plzni ve věci vedené u okresního soudu pod sp. zn. 11 C 130/2016. [2] Z předloženého spisu vyplynuly následující skutečnosti: [3] Navrhovatelka se žalobou podanou u Okresního soudu v Chebu domáhala zaplacení částky 5040 Kč s příslušenstvím, představující příspěvek na úhradu zaopatření dítěte umístěného v dětském domově podle §44 odst. 1 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejího poskytování (dále „zákon o zdravotních službách“), neboť nezletilá dcera žalované byla v období od 6. 12. 2013 do 28. 3. 2014 umístěna v zařízení provozovaném navrhovatelkou. Okresní soud v Chebu usnesením ze dne 23. 5. 2016, čj. 11 C 130/2016-15, řízení zastavil (výrok I.) s tím, že po právní moci usnesení bude věc postoupena navrhovatelce (výrok III.); výrokem II. rozhodl o nákladech řízení. Své rozhodnutí okresní soud odůvodnil tím, že na projednávanou věc lze plně vztáhnout právní názor publikovaný ve Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek pod číslem 63/2015, který byl vysloven ve skutkově obdobné věci Krajským soudcem v Hradci Králové. Podle tohoto názoru příspěvek na zaopatření dítěte ve smyslu ustanovení §44 zákona o zdravotních službách směřuje na náhradu nákladů, které nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění, a jeho povaha je veřejnoprávní. Rozhodování o zaplacení tohoto příspěvku je tak výlučně v pravomoci provozovatelů zdravotní péče, kteří jej požadují; rozhodování se odehrává ve správním řízení. Okresní soud vyšel z tohoto právního názoru a dovodil, že v nyní posuzované věci není založena obecná rozhodovací pravomoc soudů (§7 o. s. ř.). Vzhledem k tomu, že jde o neodstranitelný nedostatek podmínky řízení, postupem podle §104 odst. 1 s. ř. s. řízení zastavil a věc postoupil k vyřízení navrhovatelce. [4] Proti tomuto rozhodnutí podala navrhovatelka odvolání, o němž rozhodl Krajský soud v Plzni usnesením ze dne 31. 8. 2016, čj. 64 Co 304/2016-43, kterým napadené usnesení potvrdil. Krajský soud uvedl, že s ohledem na požadavek právní jistoty je zásadně třeba respektovat ustálenou judikaturu vrcholných soudů (v dané věci již zmíněné rozhodnutí publikované pod číslem 3/2015 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek), přičemž odchýlení od takové judikatury by měly odůvodňovat dostatečně přesvědčivé argumenty, které však v odvolání navrhovatelky neshledal. Odvolací soud je především přesvědčen, že navrhovatelka v daném právním vztahu se žalovanou vystupuje jakožto veřejný ústav, tj. subjekt veřejné správy zřízený za účelem trvalé služby zvláštnímu veřejnému účelu, a proto je tento poměr povahy veřejnoprávní. [5] Navrhovatelka naproti tomu v návrhu na zahájení řízení podle zákona o některých kompetenčních sporech uvedla, že právní názor Krajského soudu v Hradci Králové, ze kterého soudy v nyní posuzované věci vycházely, považuje za chybný. Povinnost hradit předmětný příspěvek vzniká ex lege, což ale neznamená, že mezi poskytovatelem zdravotní péče a osobou povinnou k jeho úhradě nemůže vzniknout soukromoprávní vztah. Pravomoc správního orgánu musí vždy výslovně vyplývat z platné právní úpravy; opačný přístup by odporoval čl. 2 Ústavy. Předmětný příspěvek nepředstavuje veřejnoprávní platbu a nesměřuje do systému veřejného zdravotního pojištění. Jeho příjemcem je poskytovatel zdravotnické péče, kterému slouží k úhradě nákladů péče vynaložené na nezletilé dítě. Na posuzovanou věc tak lze plně vztáhnout právní názor vyslovený zvláštním senátem ve věci sp. zn. Konf 38/2012. Správnost právního názoru navrhovatelky potvrzuje i rozhodnutí zvláštního senátu vydané ve skutkově obdobné věci dne 24. 4. 2018 pod sp. zn. Konf 30/2017, kde bylo vysloveno, že příslušným k rozhodování o povinnosti platit příspěvek na úhradu zaopatření dítěte je soud. [6] Při řešení vzniklého sporu o pravomoc se zvláštní senát řídil následující úvahou: [7] Podle §1 odst. 2 zákona o některých kompetenčních sporech je negativním kompetenčním sporem spor, ve kterém jeho strany popírají svou pravomoc vydat rozhodnutí v totožné věci individuálně určených účastníků. V nyní rozhodované věci popřeli svou pravomoc Okresní soud v Chebu a Krajský soud v Plzni i navrhovatelka, jedná se proto o negativní kompetenční spor, k jehož projednání je příslušný zvláštní senát. [8] Předmětem řízení je povinnost rodiče nezletilého dítěte hradit poskytovateli zdravotních služeb příspěvek na úhradu zaopatření dítěte umístěného v dětském domově pro děti do 3 let věku. [9] Touto otázkou se již zvláštní senát zabýval a v usnesení čj. Konf 28/2017-12 uvedl, že příslušným k rozhodnutí ve sporu o příspěvku na úhradu zaopatření dítěte umístěného v dětském domově pro děti do 3 let věku podle §44 zákona o zdravotních službách je soud v občanském soudním řízení (shodně viz též např. usnesení zvláštního senátu ze dne 25. 9. 2018, čj. Konf 36/2018-27). V nyní projednávané věci nemá zvláštní senát důvod se od svého právního názoru odchýlit. [10] V prvé řadě je třeba vyjasnit, zda je příspěvek svým charakterem platbou soukromoprávní, či veřejnoprávní. Pokud má příspěvek charakter věci soukromoprávní, pak by v intencích §7 odst. 1 o. s. ř. rozhodoval o příspěvku poskytovatel zdravotních služeb jen tehdy, pokud by jeho pravomoc byla zákonem výslovně založena, a tím odňata obecné rozhodovací pravomoci soudů v občanském soudním řízení. Naopak ve věcech veřejnoprávních by soud o příspěvku rozhodoval v nalézacím soudním řízení, jen pokud by byla výslovně pravomoc soudu založena (§7 odst. 3 o. s. ř.). [11] Smyslem zavedení příspěvku je, aby se osoby povinné výživou spolupodílely na nákladech spojených se zaopatřením dítěte umístěného v dětském domově, přičemž pojmem z ao pat ř e n í zákon označuje náklady na stravování, ubytování, ošacení a výchovnou činnost. Poskytovateli zdravotních služeb tak osoby povinné výživou přispívají na náklady spojené s pobytem dítěte, popř. průvodce dítěte, v tomto typu zdravotnického zařízení. [12] Z povahy příspěvku dále plyne, že není úhradou za poskytovanou zdravotní péči. Podle §43 odst. 1 věty druhé zákona o zdravotních službách se zaopatřením rozumí stravování, ubytování, ošacení a výchovná činnost. Z uvedeného výčtu je zřejmé, že ve všech případech se jedná o náklady a úhradu za služby související s poskytováním zdravotní péče, nikoliv však o úhradu za samotnou zdravotní péči. [13] I když je výše příspěvku stanovena právním předpisem, nejde o poplatek ve smyslu finančněprávní teorie, a to zejména proto, že příspěvek není dávkou hrazenou za stanovené úkony orgánů veřejné správy. Příspěvek představuje v paušalizované výši rozsah spoluúčasti na nákladech na výchovu a výživu dítěte, které v důsledku jeho umístění do dětského domova hradí toto zdravotnické zařízení a jež by jinak musely vynakládat osoby, v jejichž péči by se dítě nacházelo. [14] Z výše uvedených důvodů zvláštní senát dospěl k závěru, že příspěvek na úhradu zaopatření dítěte lze označit za platbu soukromoprávního charakteru, která se vyznačuje především tím, že je hrazena přímo poskytovateli zdravotní péče (nikoliv zdravotní pojišťovně) a která je účelově určena pouze k (částečné) úhradě nákladů na pobyt dítěte v dětském domově. [15] Závěr o tom, že na příspěvek je třeba nahlížet jako na soukromoprávní platbu, ještě sám o sobě nevylučuje, aby o příspěvku a jeho výši rozhodoval poskytovatel zdravotních služeb. [16] Pokud by měl zákonodárce úmysl přiznat poskytovateli služeb pravomoc k rozhodování o výši příspěvku a jeho vymáhání, musel by tento úmysl být vyjádřen přímo a výslovně v textu zákona. Jestliže zákon o zdravotních službách mlčí o pravomoci ke stanovení příspěvku, k rozhodování o odvolání proti takovému rozhodnutí, případně k jeho vymáhání, nelze nikterak dovozovat pravomoc, která v zákoně není zakotvena. Naopak vzhledem k tomu, že takové ustanovení zákon o zdravotnických službách neobsahuje, lze usuzovat spíše na opačný závěr a tedy že zákonodárce neměl v úmyslu tuto pravomoc vložit do rukou poskytovatele zdravotní péče. [17] Chybí-li zákonné zmocnění pro výkon veřejné moci a provozovatel zařízení není nadán žádnou pravomocí pro autoritativní rozhodování, nelze učinit jiný závěr, než že se jedná o soukromoprávní spor, k jehož rozhodnutí je ve smyslu ustanovení §7 odst. 1 o. s. ř. příslušný soud (výrok I.). [18] Zvláštní senát podle §5 odst. 3 zákona o některých kompetenčních sporech zruší rozhodnutí, kterým strana kompetenčního sporu popřela svou pravomoc o věci rozhodovat, ačkoliv podle rozhodnutí zvláštního senátu je vydání rozhodnutí ve věci uvedené v návrhu na zahájení řízení v její pravomoci. Výrokem II. proto zvláštní senát zrušil usnesení Okresního soudu v Chebu ze dne 23. 5. 2016, čj. 11 C 130/2016-15, a usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 31. 8. 2016, čj. 64 Co 304/2016-43. [19] Pravomocné rozhodnutí zvláštního senátu je podle §5 odst. 5 zákona o některých kompetenčních sporech závazné pro strany kompetenčního sporu, účastníky řízení, v němž spor vznikl, pro správní orgány [§4 odst. 1 písm. a) s. ř. s.] i soudy. Dále bude tedy Okresní soud v Chebu pokračovat v řízení o podaném návrhu. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně 15. ledna 2019 JUDr. Michal Mazanec předseda zvláštního senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:15.01.2019
Číslo jednací:Konf 34/2018 - 15
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
příslušný soud
Účastníci řízení:Krajský dětský domov pro děti do 3 let, příspěvková organizace
Okresní soud v Chebu
Krajský soud v Plzni
Prejudikatura:Konf 28/2017 - 12
Konf 38/2012 - 32
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2019:KONF.34.2018:15
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024