Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 18.12.2019, sp. zn. Konf 43/2018 - 21 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2019:KONF.43.2018:21

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2019:KONF.43.2018:21
sp. zn. Konf 43/2018-21 USNESENÍ Zvláštní senát zřízený podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů, složený z předsedy JUDr. Pavla Simona a soudců Mgr. Radovana Havelce, JUDr. Tomáše Rychlého, JUDr. Michala Mazance, JUDr. Romana Fialy, a Mgr. Víta Bičáka, rozhodl o návrhu Energetického regulačního úřadu, se sídlem Jihlava, Masarykovo náměstí 91/5, na rozhodnutí kompetenčního sporu mezi ním a Městským soudem v Brně, a dalších účastníků sporu vedeného u Městského soudu v Brně pod sp. zn. 73 C 167/2017: žalobce OTE, a.s., IČO 26463318, se sídlem Praha 8, Sokolovská 192/79, zastoupeného Mgr. Janem Vaníčkem, advokátem v Praze 1, U Prašné brány 1078/1 a žalovaného Solar CD, s. r. o., IČ 29188628, se sídlem Brno, Příkop 843/4, o vydání bezdůvodného obohacení ve výši 52 769 715,03 Kč s příslušenstvím takto: P ř í sl uš ný vydat rozhodnutí ve věci vedené u Městského soudu v Brně pod sp. zn. 73 C 167/2017, o vydání bezdůvodného obohacení ve výši 52 769 715,03 Kč s příslušenstvím je spr á v ní or g á n . Odůvodnění: [1 ] Návrhem doručeným dne 21. 3. 2019 zvláštnímu senátu zřízenému podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů (dále jen „zákon č. 131/2002 Sb.“), se Energetický regulační úřad (dále jen „ERÚ“ či „navrhovatel“) domáhal, aby zvláštní senát rozhodl spor o pravomoc podle §1 odst. 1 písm. a) citovaného zákona. Spor vznikl mezi ním a Městským soudem v Brně (dále též „městský soud“) ve věci vedené u tohoto soudu pod sp. zn. 273 C 167/2017, o vydání bezdůvodného obohacení. [2 ] Z předloženého soudního spisu vyplynuly následující skutečnosti: [3 ] Žalobou podanou u Městského soudu v Brně dne 26. 6. 2017 se žalobce domáhal po žalovaném zaplacení částky ve výši 52 769 715,03 Kč s příslušenstvím z titulu bezdůvodného obohacení. Z žaloby se podává, že žalobce (OTE, a. s.) je operátorem trhu s elektřinou, žalovaný (Solar CD, s. s.) pak výrobcem elektřiny. Licence k podnikání v energetických odvětvích však byla žalovanému vydána v důsledku spáchání trestného činu, tedy nezákonně, a byla rozhodnutím správního soudu zrušena ke dni 26. 6. 2014. Žalovaný tak de iure vůbec nezískal oprávnění pro výrobu elektřiny a neexistoval tedy právní důvod pro čerpání podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů (dále též jen „podpora“) ve formě výkupní ceny, která mu byla ze strany žalobce vyplácena v období od 1. 1. 2013 do 13. 8. 2014. Podpora byla žalovanému vyplácena žalobcem prostřednictvím dalšího účastníka trhu s elektřinou – společností ČEZ Prodej, s. r. o., jakožto povinně vykupujícího obchodníka s elektřinou, ve smyslu ustanovení §2 písm. u) zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění rozhodném pro projednávanou věc (dále jen „zákon o POZE“). Jestliže žalobce částky představující podporu (spolu s cenou za činnost povinně vykupujícího obchodníka s elektřinou) společnosti ČEZ Prodej, s. r. o., uhradil, aniž by příjemce této podpory (žalovaný) měl na jejich poskytnutí nárok, došlo ze strany příjemce k bezdůvodnému obohacení, jehož vydání se žalobce v soudním řízení domáhal. [4 ] Městský soud v Brně usnesením ze dne 10. 5. 2018, čj. 73 C 167/2017-17, řízení o této žalobě zastavil (výrok II.) s tím, že po právní moci bude věc postoupena ERÚ (výrok III.); současně soud rozhodl též o nákladech řízení (výrok IV.). Svůj postup městský soud odůvodnil tím, že předmětem sporu je požadavek na vrácení příspěvku na podporu obnovitelných zdrojů energie. Jde tak o spor týkající se podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů, elektřiny z druhotných zdrojů nebo elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a podpory tepla dle §17 odst. 7 písm. d) zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (dále jen „energetický zákon“), kde je založena rozhodovací pravomoc ERÚ; tuto pravomoc lze dovodit i z ustanovení §52 odst. 2 zákona o POZE. Jelikož v dané věci není založena rozhodovací pravomoc soudů v občanském soudním řízení (§7 odst. 1 o. s. ř.) , muselo být řízení ve smyslu ustanovení §104 o. s. ř. zastaveno a věc postoupena orgánu, kterému zákon zakládá pravomoc k jejímu projednání. Proti tomuto usnesení nebylo podáno odvolání a nabylo tak dne 5. 6. 2018 právní moci. [5] ERÚ s postoupením věci městským soudem nesouhlasil a podal zvláštnímu senátu návrh na rozhodnutí negativního kompetenčního sporu. V návrhu upozornil, že se žalobce domáhá po žalovaném vrácení již vyplacené podpory s tím, že žalovaný nebyl jejím oprávněným příjemcem. Podaná žaloba je označena jako žaloba z titulu vydání bezdůvodného obohacení, čemuž plně odpovídá i její obsah; žalobce svůj nárok jednoznačně opírá o vznik bezdůvodného obohacení na straně žalovaného, tedy institut upravený v §2991 občanského zákoníku. Podle judikatury zvláštního senátu (například usnesení čj. Konf 132/2005-7) je tak nepochybně založena rozhodovací pravomoc soudů, neboť ty jsou k rozhodování věcí soukromoprávních primárně povolány. Správní orgány tyto případy rozhodují spíše jen výjimečně, na základě zákonného zmocnění. V pochybnostech o pravomoci správního orgánu je podle ustálené judikatury zvláštního senátu třeba zvolit restriktivní přístup, tedy akcentovat obecnou rozhodovací pravomoc soudů (zde navrhovatel odkázal na usnesení čj. Konf 108/2009-11). ERÚ dále citoval předcházející judikaturu zvláštního senátu (usnesení čj. Konf 52/2017-17), dle které je hlavní funkcí ERÚ regulace trhu a dohled, nikoli nahrazování funkce soudu ve sporech, které jsou svou povahou soukromoprávní. Rozhodovací pravomoc ERÚ uvedená v §17 odst. 7 písm. d) energetického zákona a §52 zákona o POZE se upíná k rozhodování sporů „týkajících se podpory elektřiny“, tedy pokud je dána přímá obsahová souvislost s podporou elektřiny z obnovitelných zdrojů; nemůže jít ovšem o spojitost, která se dotýká podpory z obnovitelných zdrojů jen okrajově. Tento závěr podporuje rovněž judikatura zvláštního senátu, například již zmiňované usnesení čj. Konf 52/2017-18, či usnesení čj. Konf 24/2014-16, které se týkalo obdobné situace v oblasti telekomunikačních služeb. [6] Ani skutečnost, že soud bude muset jako předběžnou otázku posoudit, zda žalovaný měl právo na úhradu podpory, není důvodem, proč by mělo rozhodnutí sporu o vydání bezdůvodného obohacení spadat do kompetence ERÚ. Tuto otázku si soud může posoudit sám, jako otázku předběžnou podle §135 odst. 2 o. s. ř. [7] Žalobce se také nedomáhá splnění peněžité povinnosti uložené zákonem o POZE nebo sjednané na základě zákona ve smyslu §52 odst. 2 zákona o POZE. Povinnost vrátit neoprávněně vyplacenou podporu není uložena zákonem o POZE, ale občanským zákoníkem. Kompetenci ERÚ nelze dovodit ani podle §52 odst. 2 věty druhé zákona o POZE, podle níž ERÚ rozhoduje spory, jejichž předmětem je splnění povinnosti vrácení neoprávněně čerpané podpory podle §51. Tato kompetence je totiž explicitně navázána na ustanovení §51 zákona o POZE, upravující neoprávněně čerpanou podporu, která je spojena se spácháním přestupku. Jedná se tedy o zavedený legální pojem, odlišný od pojmu bezdůvodného obohacení. Na podporu svého stanoviska dále ERÚ citoval usnesení Nejvyššího soudu ze dne 23. 1. 2018, čj. 32 Cdo 4755/2017-173, které má potvrzovat jeho závěry, neboť dospělo k závěru, že je ve věci vydání bezdůvodného obohacení – vrácení příspěvku na podporované zdroje energie – dána pravomoc soudu. [8] K podanému návrhu se sua sponte vyjádřil podáním ze dne 20. 2. 2019 žalobce. Uvedl, že předmět daného sporu má soukromoprávní povahu. Pokud výplatou podpory žalobce plnil (prostřednictvím povinně vykupujícího) svou povinnost stanovenou mu zákonem o POZE, je založena rozhodovací pravomoc ERÚ, a to jak podle §52 zákona o POZE, tak i podle §17 odst. 7 písm. d) energetického zákona. Jakkoli je nárok žalobce právně kvalifikován jako vznik bezdůvodného obohacení na straně žalovaného, fakticky se jedná o vrácení neoprávněně vyplacené podpory. Podstatou sporu je posouzení, zda byl žalobce (jako poskytovatel podpory) povinen podporu vyplácet a zda žalovaný (jako příjemce podpory) byl oprávněn tuto podporu inkasovat. Právě tato věcná podstata sporu naplňuje smysl rozhodovací pravomoci ERÚ dle §52 odst. 2 zákona o POZE. Dle názoru žalobce jistě nebylo úmyslem zákonodárce svěřit ERÚ rozhodovací pravomoc pouze v případech, kdy výrobce elektřiny odmítá podporu platit, zatímco ostatní případy, kdy spory mají původ ve splnění povinností dle zákona o POZE či splněním smlouvy uzavřené dle tohoto zákona, by byly příslušné řešit soudy. Žalobce konečně označil za nepřiléhavý odkaz navrhovatele na závěry plynoucí z usnesení Nejvyššího soudu ze dne 23. 1. 2018, čj. 32 Cdo 4755/2017-173, neboť soud v odkazované věci posuzoval odlišný skutkový stav věci oproti případu nyní projednávanému. Na danou věc lze naopak přiměřeně aplikovat právní názor vyslovený k dané problematice v rozhodnutí zvláštního senátu ze dne 15. 1. 2019, čj. Konf 45/2017-14. Ze všech uvedených důvodů by tedy podle názoru žalobce měl zvláštní senát vyslovit, že příslušný vydat v této věci rozhodnutí je správní orgán. [9] Podle §1 odst. 2 zákona č. 131/2002 Sb. je negativním kompetenčním sporem spor, ve kterém jeho strany popírají svou pravomoc vydat rozhodnutí v totožné věci individuálně určených účastníků. V nyní rozhodované věci popřeli svou pravomoc Městský soud v Brně i navrhovatel, jedná se proto o negativní kompetenční spor, k jehož projednání je příslušný zvláštní senát podle zákona č. 131/2002 Sb. [10] Úvodem je nutno upozornit, že prakticky identickou věcí se zvláštní senát zabýval již v usnesení ze dne 20. 3. 2019, čj. Konf 44/2018-11, kdy věcným předmětem sporu byl nárok na vydání bezdůvodného obohacení, které mělo vzniknout stejnému žalovanému neoprávněně čerpanou podporou; jediný rozdíl spočíval v osobě žalobce, kterým byla Česká republika – Ministerstvo průmyslu a obchodu, jakožto subjekt poskytující operátorovi trhu (OTE, a. s. – současný žalobce) formou dotace prostředky pro vyplácení podpory. [11] Zvláštní senát v odkazované věci vycházel z právního názoru vysloveného v jeho usnesení ze dne 15. 1. 2019, čj. Konf 45/2017-14. V uvedené věci se zákazník distribuce domáhal po operátorovi trhu vrácení plateb složky ceny za distribuci elektřiny na úhradu nákladů spojených s podporou obnovitelných zdrojů energie a kombinované výroby elektřiny a tepla. Zvláštní senát v tomto rozhodnutí položil důraz na právní základ sporu (tzn., zda existovala právní povinnost žalobce k placení příspěvku na podporu obnovitelných zdrojů energie) na rozdíl od „formálního“ pohledu na povahu právního sporu skrze právní titul, o nějž žalobce svůj nárok opírá. Jak v případě nezaplacení příspěvku na podporu, tak i v případě jeho zaplacení a následného vymáhání zpět, je nutné vyřešit shodnou právní otázku; právní základ sporu je proto v obou případech totožný. Zvláštní senát tak uzavřel, že „pravomoc ERÚ rozhodovat spory, jejichž předmětem je splnění peněžité povinnosti uložené tímto zákonem nebo sjednané na základě tohoto zákona (§52 odst. 2 zákona č. 165/2012 Sb.) není omezena jen na případy, kdy jedna ze smluvních stran splnění této povinnosti odmítá, ale dopadá na všechny spory, kdy je rozporována povinnost k peněžitému plnění z titulu smluvního ustanovení sjednaného na základě zákona č. 165/2012 Sb. [12] Uvedené závěry označil zvláštní senát v předcházejícím rozhodnutí čj. Konf 44/2018-11, za aplikovatelné i na případ, kdy se žalobce domáhá po žalovaném vrácení již vyplacené podpory s tvrzením, že žalovaný nesplňoval podmínky pro její čerpání. Uvedl, že „[v] nyní projednávané věci není sporu o tom, že pokud by si žalovaný nárokoval vyplacení samotné podpory a subjekt povinný k její výplatě by to odmítal, pravomoc Energetického regulačního úřadu by dle §52 odst. 1 zákona o podporovaných zdrojích energie byla založena“, přičemž „nelze činit rozdíl mezi situací, kdy jedna ze stran odmítne poskytnout plnění a situací, kdy jej sice poskytne, ale následně jej žádá zpět. V obou případech je rozhodnou skutečností pro posouzení sporu úvaha o tom, zda měl žalovaný právo na výplatu podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů, či nikoliv.“ Od tohoto právního názoru, vysloveného na skutkovém pozadí prakticky identické věci (rozdíl spočíval pouze v osobě žalobce – poskytovatele dotace, kterou následně operátor trhu prostřednictvím povinně vykupujícího obchodníka distribuuje výrobci elektřiny) neshledává zvláštní senát důvod se jakkoli odchýlit. [13] Nad rámec uvedeného je vhodné poznamenat, že si je zvláštní senát vědom rozdílu ve formě podpory obnovitelných zdrojů energie ve věci sp. zn. Konf 45/2017 a ve věci nyní posuzované. Zatímco v prvním případě se jednalo o příspěvek na podporu obnovitelných zdrojů energie, který byl sjednán smluvně, v dané věci jde o podporu realizovanou (z rozpočtových prostředků státu) prostřednictvím úhrady rozdílu mezi výkupní a hodinovou cenou energie, kde mezi subjektem poskytujícím tuto podporu (operátorem trhu – OTE, a. s.) a jejím příjemcem (výrobcem elektřiny z obnovitelných zdrojů) neexistuje smluvní vztah. Tato odlišnost nicméně na aplikovatelnost dříve vysloveného závěru nemá vliv, neboť podle ustanovení §52 odst. 2 zákona o POZE ERÚ rozhoduje další spory, jejichž předmětem je splnění peněžité povinnosti uložené tímto zákonem nebo sjednané na základě tohoto zákona, nebo povinnosti vrácení neoprávněně čerpané podpory podle §51. [14] S ohledem na shora uvedené skutečnosti zvláštní senát vyslovil, že k rozhodnutí v předmětné věci je příslušný správní orgán (§5 odst. 1 zákona č. 131/2002 Sb.). [15] Pravomocné rozhodnutí zvláštního senátu je podle §5 odst. 5 zákona č. 131/2002 Sb. závazné pro strany kompetenčního sporu, účastníky řízení, v němž spor vznikl, pro správní orgány §4 odst. 1 písm. a) s. ř. s. i soudy. O nároku uplatněném žalobcem bude tedy rozhodnuto Energetickým regulačním, úřadem ve správním řízení. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně 18. prosince 2019 JUDr. Pavel Simon předseda zvláštního senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:18.12.2019
Číslo jednací:Konf 43/2018 - 21
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
příslušný spr. orgán
Účastníci řízení:OTE, a.s.
Solar CD s.r.o.
Energetický regulační úřad
Městský soud v Brně
Prejudikatura:Konf 45/2017 - 14
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2019:KONF.43.2018:21
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024