Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 13.06.2019, sp. zn. Pst 9/2019 - 30 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2019:PST.9.2019:30

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2019:PST.9.2019:30
sp. zn. Pst 9/2019 - 30 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního a krajského referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí složeném z předsedy senátu Tomáše Langáška a soudců Josefa Baxy, Michaely Bejčkové, Radana Malíka, Petra Mikeše (soudce zpravodaj), Pavla Molka a Tomáše Rychlého v právní věci navrhovatelky: vláda, se sídlem nábřeží E. Beneše 4, 125 11, Praha 1, za kterou jedná na základě pověření JUDr. V. H., ředitel odboru všeobecné správy Ministerstva vnitra, sídlem náměstí Hrdinů 3, 140 21, Praha 4, za účasti: politické hnutí Hnutí LEPŠÍ ŘEPY, IČ 27038106, se sídlem Španielova 1273/42, 163 00, Praha 17, o návrhu na rozpuštění politického hnutí, takto: I. Politické hnutí Hnutí LEPŠÍ ŘEPY se ro zp o u š t í . II. Navrhovatelce se ne př i z ná v á náhrada nákladů řízení. III. Likvidátorem politického hnutí Hnutí LEPŠÍ ŘEPY je jmenov án Ing. František Červenka, insolvenční správce, IČ 67381324, se sídlem Krásného 8, Praha 6. Odůvodnění: [1] Dne 7. 1. 2019 podala vláda (dále jen „navrhovatelka“) u Nejvyššího správního soudu návrh na rozpuštění politického hnutí Hnutí LEPŠÍ ŘEPY (dále jen „politické hnutí“) podle §15 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o politických stranách“). Tento návrh odůvodnila navrhovatelka tím, že rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 3. 2017, čj. Pst 13/2017-20, byla politickému hnutí pozastavena činnost, neboť opakovaně nesplnilo povinnost vyplývající z §18 odst. 1 zákona o politických stranách tím, že nepředložilo Poslanecké sněmovně výroční finanční zprávy za roky 2014 a 2015. Politické hnutí však ani poté neučinilo kroky k odstranění závadného stavu. Navíc nepředložilo výroční finanční zprávy za rok 2016, jak vyplývá z usnesení Poslanecké sněmovny č. 1653 z 56. schůze konané dne 27. 4. 2017 ke zprávě o kontrole výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 2016. Z vyjádření Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (dále jen „úřad“), na který přešla na základě novelizace zákona o politických stranách provedené zákonem č. 302/2016 Sb. kontrolní pravomoc ve vztahu k financování politických stran, dále vyplývá, že politické hnutí nepředložilo ani výroční finanční zprávu za rok 2017. [2] Politické hnutí, ač Nejvyšším správním soudem vyzváno, se k návrhu ve stanovené lhůtě nevyjádřilo. [3] Usnesením ze dne 13. 2. 2019, čj. Pst 9/2019-15, předseda senátu s ohledem na vyhlášení voleb do Evropského parlamentu přerušil řízení [§48 odst. 2 písm. d) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“) ve spojení s §94 odst. 2 tohoto zákona a s §15 odst. 2 zákona o politických stranách]. Ochranná doba podle §15 odst. 2 zákona o politických stranách skončila dne 4. 6. 2019, a proto předseda senátu usnesením čj. Pst 9/2019-20 vyslovil, že se v řízení od 5. 6. 2019 pokračuje. [4] Podle §51 odst. 1 s. ř. s. rozhodl Nejvyšší správní soud s presumovaným souhlasem účastníků řízení bez nařízení jednání. [5] Podle §4 písm. a) zákona o politických stranách nemohou vznikat a vyvíjet činnost strany a hnutí, které porušují ústavu a zákony nebo jejichž cílem je odstranění demokratických základů státu. Z §18 odst. 1 zákona o politických stranách, ve znění účinném do 31. 12. 2016, vyplývala povinnost stran a hnutí předložit každoročně do 1. 4. Poslanecké sněmovně k informaci výroční finanční zprávu v členění konkretizovaném pod body a) až f) tohoto ustanovení. Podle §14 odst. 1 zákona o politických stranách, ve znění do 31. 12. 2016, může být činnost strany a hnutí rozhodnutím soudu pozastavena, jestliže jejich činnost je v rozporu mimo jiné s §17 až 19 tohoto zákona. [6] Novelou zákona o politických stranách, provedenou zákonem č. 302/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, byl s účinností od 1. ledna 2017 zřízen úřad, na nějž přešly kontrolní pravomoci v oblasti dohledu nad hospodařením stran a hnutí, dosud vykonávané Poslaneckou sněmovnou (§19f zákona o politických stranách v platném a účinném znění). Namísto Poslanecké sněmovny jsou nyní politické strany a hnutí povinny předkládat své výroční finanční zprávy v rozsahu stanoveném zákonem tomuto úřadu (§19h zákona o politických stranách v platném a účinném znění). Stále platí, že nesplnění této povinnosti je důvodem pro podání podnětu vládě k podání návrhu Nejvyššímu správnímu soudu na pozastavení činnosti, popřípadě na rozpuštění politické strany nebo hnutí (§14 odst. 1 a 2 zákona o politických stranách v platném a účinném znění). Nicméně z přechodných ustanovení (čl. II bod 2 části první zákona č. 302/2016 Sb.) je zřejmé, že politické hnutí mělo splnit povinnost předložit výroční finanční zprávu za rok 2016 vůči Poslanecké sněmovně, která splnění povinnosti posoudila naposledy ve lhůtě do 7. 6. 2017, a že se splnění této povinnosti posuzuje podle zákona o politických stranách v dosavadním znění. Agenda výročních finančních zpráv politických stran a hnutí přešla na nově zřízený úřad ke dni 8. 6. 2017, jak vyplývá z vyjádření úřadu zaslaného společně s návrhem na rozpouštění politického hnutí. [7] Ustanovení §15 odst. 1 zákona o politických stranách zakládá příslušnost Nejvyššího správního soudu rozhodovat o rozpuštění strany a hnutí, pozastavení činnosti strany a hnutí a o znovuobnovení jejich činnosti. Návrh podá vláda; pokud tak neučiní do 30 dnů od doručení podnětu, může návrh podat prezident republiky. O návrhu na rozpuštění politické strany nebo politického hnutí, pozastavení nebo znovuobnovení jejich činnosti rozhoduje Nejvyšší správní soud v řízení podle části třetí, hlavy druhé, dílu pátého soudního řádu správního. [8] Nejvyšší správní soud předesílá, že podle jeho rozsudku ze dne 29. 3. 2017, čj. Pst 13/2017-20, již byla politickému hnutí pozastavena činnost, neboť opakovaně nesplnilo povinnost vyplývající z §18 odst. 1 zákona o politických stranách ve znění účinném do 31. 12. 2016 tím, že nepředložilo Poslanecké sněmovně k informaci výroční finanční zprávy za roky 2014 a 2015. [9] Protože podle §96 s. ř. s. rozhoduje soud v tomto řízení podle skutkového stavu, který je tu v době rozhodnutí soudu, vyžádal si od úřadu aktuální informaci ohledně předmětných výročních finančních zpráv. [10] Dne 12. 6. 2019 obdržel Nejvyšší správní soud sdělení úřadu čj. UDH-1902/2019, dle kterého politické hnutí Hnutí LEPŠÍ ŘEPY doposud nepředložilo výroční finanční zprávy za roky 2014 a 2015 ani po pozastavení činnosti a navíc nepředložilo výroční finanční zprávy za roky 2016, 2017 a 2018. [11] Na základě výše uvedených skutečností Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že podaný návrh je důvodný. Údaje obsažené ve spise dokládají, že politické hnutí skutečně nesplnilo zákonem uložené povinnosti, neboť opakovaně v zákonem stanoveném termínu vůbec nepředložilo příslušnému orgánu, tj. Poslanecké sněmovně a později úřadu, výroční finanční zprávy za roky 2014 a 2015, pro což j iž byla činnost politického hnutí citovaným rozsudkem Nejvyššího správního soudu pozastavena. Již pouze nad rámec lze konstatovat, že dále v zákonem stanoveném termínu nepředložilo příslušnému orgánu ani výroční finanční zprávy za roky 2016 a 2017. Politické hnutí tak opakovaně nesplnilo zákonnou povinnost stanovenou v §18 odst. 1 zákona o politických stranách, ve znění účinném do 31. 12. 2016, respektive §19h odst. 1 tohoto zákona v nyní účinném znění, přičemž nesplnění této povinnosti představuje zvláštní a samostatný důvod, pro který může Nejvyšší správní soud rozhodnout o rozpuštění strany nebo hnutí [§13 odst. 1 písm. b) citovaného zákona]. [12] Ze znění i smyslu §14 odst. 1 a 2 zákona o politických stranách v platném a účinném znění je zřejmé, že za situace, kdy politické hnutí výroční finanční zprávu nepředložilo buď vůbec, anebo ji nepředložilo se zákonem požadovanými náležitostmi, a kdy se tak stalo opakovaně, takové porušení zákona o politických stranách opodstatňuje rozpuštění politického hnutí, jelikož platí, že „strana a hnutí mohou být zrušeny rozhodnutím soudu o jejich rozpuštění […], jestliže je jejich činnost v rozporu s §1 až 5 nebo jestliže i po uplynutí lhůty stanovené v rozhodnutí soudu o pozastavení činnosti strany nebo hnutí trvají skutečnosti, pro které byla jejich činnost pozastavena“ (§13 odst. 5 uvedeného zákona). Právě tato situace nastala v nyní projednávané věci. [13] Proto Nejvyšší správní soud rozhodl o rozpuštění politického hnutí Hnutí LEPŠÍ ŘEPY. [14] Výrok o nákladech řízení se opírá o §60 odst. 1 s. ř. s. Procesně ú spěšné navrhovatelce, která by jinak měla na náhradu nákladů právo, nevznikly v souvislosti s řízením před Nejvyšším správním soudem náklady nad rámec její běžné činnosti, ze spisu ani jiné nevyplývají, proto jí soud náhradu nákladů řízení nepřiznal. [15] Podle §13 odst. 5 in fine zákona o politických stranách soud v rozhodnutí o rozpuštění politické strany či hnutí určí současně likvidátora, kterým nesmí být osoba, jež byla členem této strany a hnutí. Jako likvidátor tak nepřichází v úvahu člen statutárního orgánu politického hnutí ve smyslu §191 odst. 3 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, soud proto jmenuje likvidátora z osob zapsaných do seznamu insolvenčních správců podle §191 odst. 4 tohoto zákona. Nejvyšší správní soud jmenoval likvidátorem politického hnutí Ing. Františka Červenku, insolvenčního správce, IČ 67381324, se sídlem Krásného 8, Praha 6, tj. poblíž místa, v němž sídlí politické hnutí. Likvidace politického hnutí se řídí podle §187 a násl. občanského zákoníku. Podle §205 tohoto zákona likvidátor vyhotoví konečnou zprávu o průběhu likvidace a sestaví účetní závěrku a tyto dokumenty, případně též návrh na použití likvidačního zůstatku, předloží ke schválení Nejvyššímu správnímu soudu. Odměna a náhrada hotových výdajů likvidátora se řídí nařízením vlády č. 351/2013 Sb., kterým se určuje výše úroků z prodlení a nákladů spojených s uplatněním pohledávky, určuje odměna likvidátora, likvidačního správce a člena orgánu právnické osoby jmenovaného soudem a upravují některé otázky Obchodního věstníku, veřejných rejstříků právnických a fyzických osob a evidence svěřenských fondů a evidence údajů o skutečných majitelích, ve znění pozdějších předpisů, a bude likvidátorovi na jeho návrh přiznána soudem po schválení konečné zprávy o průběhu likvidace a po předložení potvrzení o výmazu politické strany z rejstříku. Poučení: Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky podle soudního řádu správního přípustné. Politické hnutí je o p ráv n ěn o podat návrh podle článku 87 odst. 1 písm. j) Ústavy České republiky, jestliže tvrdí, že rozhodnutí o jejím rozpuštění není ve shodě s ústavními nebo jinými zákony. Návrh lze podat ve lhůtě třiceti dnů od právní moci tohoto rozsudku k Ústavnímu soudu, podání návrhu má odkladný účinek (§73 a §79 odst. 1 věta druhá zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů). V Brně dne 13. června 2019 Tomáš Langášek předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:13.06.2019
Číslo jednací:Pst 9/2019 - 30
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
- rozpuštění
Účastníci řízení:Vláda České republiky
Hnutí LEPŠÍ ŘEPY
Prejudikatura:Pst 2/2003 - 69
Pst 22/2008 - 41
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2019:PST.9.2019:30
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024