ECLI:CZ:NSS:2021:1.AFS.129.2021:63
sp. zn. 1 Afs 129/2021 - 63
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Lenky Kaniové a soudců
JUDr. Josefa Baxy a JUDr. Ivo Pospíšila v právní věci žalobce: VEMEX s.r.o., se sídlem
Na Zátorce 289/3, Praha 6, zastoupen Mgr. Ladislavem Štorkem, advokátem se sídlem
V Celnici 1034/6, Praha 1, proti žalovanému: Odvolací finanční ředitelství, se sídlem
Masarykova 427/31, Brno, o žalobě proti proti rozhodnutí žalovaného ze dne 14. 11. 2016, č. j.
49250/16/5300-22443-711377, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského
soudu v Praze ze dne 9. 4. 2021, č. j. 3 Af 4/2017-221,
takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 9. 4. 2021, č. j. 3 Af 4/2017-221, se z ru š uj e
a věc se v ra c í tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Podstatnou projednávané věci je zodpovězení otázky, zda byly splněny podmínky
pro odepření žalobcem uplatněného odpočtu daně z přidané hodnoty na vstupu z důvodu,
že žalobce byl zapojen do podvodu na DPH a že o své účasti na tomto podvodu věděl, potažmo
by o ní v případě dostatečné obezřetnosti vědět musel.
[2] Specializovaný finanční úřad (dále jen „správce daně“) provedl u žalobce ve dnech
23. 4. 2015 a 18. 5. 2015 místní šetření ohledně dodavatelsko-odběratelských vztahů mezi
jím a společností IMPETRO, s.r.o. (dále jen „IMPETRO“) za období únor a březen 2015.
V tomto období dotčená společnost dodávala žalobci plyn prostřednictvím německého trhu.
Správce daně v průběhu šetření žádné nedostatky neshledal a daň za uvedená období vyměřil
podle podaných daňových přiznání.
[3] Dne 8. 6. 2015 zahájil správce daně u žalobce daňovou kontrolu v omezeném rozsahu
zaměřenou na dodavatelsko-odběratelské vztahy žalobce se společností IMPETRO. Kontrolu
následně rozšířil tak, že se v konečném důsledku týkala DPH za zdaňovací období prosinec 2014
a leden, únor, březen, duben a květen 2015. Na základě zjištění učiněných v průběhu daňové
kontroly dospěl správce daně k závěru, že dodávky plynu od společnosti IMPETRO byly zatíženy
daňovým podvodem, přičemž žalobce o této skutečnosti věděl, respektive o ní vědět měl a mohl.
Z tohoto důvodu vydal dne 12. 2. 2016 následující platební výměry:
- dodatečný platební výměr č. j. 34332/16/4200-12775-506413 za zdaňovací období
prosinec 2014, jímž žalobci doměřil DPH ve výši 934.666 Kč a stanovil povinnost uhradit
penále ve výši 186.933 Kč,
- dodatečný platební výměr č. j. 34335/16/4200-12775-506413 za zdaňovací období leden
2015, jímž žalobci doměřil DPH ve výši 22.935.956 Kč a stanovil povinnost uhradit
penále ve výši 4.587.191 Kč,
- dodatečný platební výměr č. j. 34340/16/4200-12775-506413 za zdaňovací období únor
2015, jímž žalobci doměřil DPH ve výši 90.456.131 Kč a stanovil povinnost uhradit
penále ve výši 18.091.226 Kč,
- dodatečný platební výměr č. j. 34342/16/4200-12775-506413 za zdaňovací období
březen 2015, jímž žalobci doměřil DPH ve výši 143.646.754 Kč a stanovil povinnost
uhradit penále ve výši 28.729.350 Kč,
- platební výměr č. j. 34352/16/4200-12775-506413 za zdaňovací období duben 2015, jímž
žalobci vyměřil DPH ve výši 103.790.765 Kč a
- platební výměr č. j. 34356/16/4200-12775-506413 za zdaňovací období květen 2015,
jímž žalobci vyměřil DPH ve výši 72.862.145 Kč.
[4] Odvolání žalobce proti uvedeným platebním výměrům žalovaný rozhodnutím ze dne
14. 11. 2016, č. j. 49250/16/5300-22443-711377 (dále jen „napadené rozhodnutí“), zamítl.
II. Rozsudek městského soudu
[5] Žalobce podal proti rozhodnutí žalovaného žalobu k Městskému soudu v Praze (dále jen
„městský soud“), který ji v záhlaví specifikovaným rozsudkem zamítl.
[6] Soud se předně zabýval namítaným porušením zásady rei iudicatae, které mělo spočívat
v tom, že správce daně žalobci nadměrný odpočet DPH za zdaňovací období únor 2015 a březen
2015 nejprve po provedeném místním šetření přiznal. Následně však zahájil daňovou kontrolu,
na jejímž základě žalobci nadměrný odpočet odepřel a vyměřil mu penále z neodvedené daně.
S ohledem na skutečnosti vyplývající ze správního spisu shledal soud postup správce daně
adekvátním. Z dokumentace předložené žalobcem v průběhu místního šetření totiž nemohl
seznat, že společnost IMPETRO v rozhodném zdaňovacím období neodvedla DPH. Jednalo se
o formálně bezvadné doklady, které nevyvolaly žádné podezření, a proto správce daně toho času
nezahájil rozsáhlejší prověřování. Takto učinil až na základě později získaných informací. Pokud
se jedná o žalobcem odkazovaný rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 11. 2010, č. j.
5 Afs 8/2010-138, městský soud uznal, že se jednalo o skutkově i právně obdobný případ. Přesto
z něj však odmítl vycházet s tím, že právní názor uvedený v citovaném rozsudku pro něj není
závazný. Poukázal na skutečnost, že rozsudek nebyl zařazen do Sbírky rozhodnutí Nejvyššího
správního soudu, přičemž se ani nejedná o rozhodnutí, které by bylo hojně citované. Městský
soud se přitom s právním názorem vyjádřeným v uvedeném rozsudku neztotožnil. První žalobní
námitce proto nepřisvědčil.
[7] Pokud se pak jedná o obsah napadeného rozhodnutí, soud jej shledal přezkoumatelným
a zákonným. Žalovaný se dle mínění soudu dostatečným způsobem vypořádal s odvolacími
námitkami a náležitě vyhodnotil všechny shromážděné důkazy.
[8] Městský soud se ztotožnil s žalovaným v tom směru, že žalobce si svého obchodního
partnera – společnost IMPETRO, dostatečným způsobem neprověřil a postupoval v rozporu
s obchodními zvyklostmi. Soud poukázal na obsah trestního oznámení podaného následně
žalobcem na společnost IMPETRO, z jehož obsahu vyplývá, že žalobce mohl být schopen ještě
před zahájením obchodování zjistit z veřejných zdrojů řadu podezřelých okolností.
[9] Soud se dále zabýval podmínkami pro odepření odpočtu DPH vyplývajícími z judikatury
Soudního dvora Evropské unie (dále jen „Soudní dvůr“). V této souvislosti zdůraznil, že žalovaný
nezpochybnil splnění formálních ani hmotněprávních podmínek pro uplatnění odpočtu. Odpočet
DPH však žalobci odepřel s ohledem na skutečnost, že dodání zboží bylo zatíženo podvodem,
do něhož byl žalobce vědomě zapojen (respektive o svém zapojení vědět měl a mohl). Právní
hodnocení správce daně a žalovaného ohledně vědomosti žalobce zcela koresponduje s ustálenou
judikaturou Soudního dvora i Nejvyššího správního soudu.
[10] Za nedůvodnou označil soud rovněž námitku nesprávného hodnocení skutkového stavu.
Krom neodvedení daně a nekontaktnosti společnosti IMPETRO poukázal na skutečnost,
že žalobce nedoložil, z jakého důvodu se rozhodl odebírat plyn právě od uvedené společnosti.
Tato společnost se přitom v krátké době stala hlavním dodavatelem žalobce, což je v případě
nového subjektu na trhu se základním kapitálem 200.000 Kč značně nestandardní. Za podezřelou
označil soud rovněž okolnost, že žalobce poukazoval společnosti IMPETRO platby na jiný účet,
než byl uveden v registraci k DPH. Pokud se jedná o již zmiňovanou nekontaktnost vůči správci
daně, je pravdou, že o ní žalobce nemusel vědět, nic mu ovšem nebránilo v tom, aby náležitě
ověřil sídlo společnosti. Současně soud přisvědčil tvrzení žalovaného ohledně rizikovosti
obchodované komodity (plynu) z hlediska podvodů na DPH, přičemž neshledal věrohodným,
že by žalobce jakožto součást mezinárodního koncernu Gazprom nedisponoval souvisejícími
informacemi z evropského trhu. Městský soud shrnul, že existence řady dílčích podezřelých
okolností ve svém souhrnu svědčila o možnosti, že jsou přijímaná plnění zasažena podvodem
na DPH, přičemž bylo na žalobci, aby přijal odpovídající opatření. Uvedené okolnosti byly
přitom zjistitelné již před zahájením obchodování, respektive nejpozději v průběhu prověřování
společnosti v dubnu 2015. Není tedy pravdou, že by se žalovaný dopustil předsudku zpětného
hodnocení.
[11] Soud dále uvedl, že registrace k DPH není sama o sobě zárukou spolehlivosti, neboť
finanční správa není povinna registrované subjekty ihned kontrolovat. Za nedostatečný doklad
věrohodnosti společnosti IMPETRO či odbornosti jejího jednatele označil soud i rozhodnutí
o udělení licence od Energetického regulačního úřadu. Spisový materiál předložený tímto úřadem
přitom potvrzuje, že společnost IMPETRO byla od počátku „prázdnou schránkou“ disponující
jen minimem finančních prostředků. Soud rovněž poukázal na výpis z obchodního rejstříku,
z něhož vyplývalo, že dotčená společnost neměla zapsaný jako předmět podnikání obchodování
s plynem, přičemž základní kapitál společnosti činil pouze 200.000 Kč. Dle mínění soudu
by se přitom seriózní obchodník s plynem mohl jen stěží prezentovat takto nízkým základním
kapitálem. Žalobci muselo být dále podezřelé, že obchodní korporaci založenou v tuzemsku
vlastní občan Lotyšska (žijící tamtéž), s nímž se žalobce ani neměl možnost před zahájením
obchodování setkat. Soud zdůraznil, že postup žalobce neodpovídal všeobecně známým
obchodním zvyklostem v oblasti energetiky, neboť nedošlo k ověření sídla společnosti
či uzavření smlouvy právě v tomto sídle. Uzavření smlouvy na 48 % objemu dodávek plynu
považoval za významný obchod. V takovém případě je běžným zvykem podepisovat smlouvy
osobně, nikoliv distančně. Přitom poukázal na skutečnost, že není zřejmé, zda e-mailové zprávy
(smlouvy) mezi dotčenými subjekty byly opatřeny uznávaným elektronickým podpisem.
[12] Soud rovněž poukázal na vyjádření operátora českého trhu OTE, a.s., z něhož plyne,
že subjekt může plyn prodávat do výše svého finančního zajištění; po jeho překročení dochází
k uzamčení možnosti registrovat další obchody. Z obsahu vyjádření je dále patrné, že při prodeji
plynu není běžné používání shipper kódů třetích stran, jako tomu bylo v případě společnosti
IMPETRO. Pokud se jedná o německého operátora trhu NCG, správce daně z internetových
stránek DVGW (Deutscher Verein des Gas und Wasserfaches) zjistil, že všichni obchodníci
na německém trhu s plynem musí být registrovaní a identifikovat se podle speciálního kódu.
Uživatelská jména a hesla jsou přitom nepřenosná. Užívání shipper kódů třetích stran proto mělo
v žalobci, jakožto zkušeném obchodníku, vzbudit vážné podezření, že obchodní transakce může
být podvodná.
[13] K otázce licencí předložených společností IMPETRO soud připomněl, že dodavatel
plynu musel být registrován jak u českého, tak u německého operátora trhu. Samotná licence
k obchodování s plynem je proto nedostatečná. Z rozhodnutí žalovaného ze dne 3. 12. 2019, č. j.
46145/19/5300-22444-711-887, týkajícího se obchodování se společností Castor Power s.r.o.
(dále jen „rozhodnutí ve věci Castor“), které předložil žalobce, vyplývá, že nedostatečné
ověřování obchodních partnerů je v případě žalobce systémovou chybou.
[14] Soud se vyjádřil rovněž k otázce výše ceny plynu. Pokud se jedná o žalobcem
odkazovanou Analýzu přiměřenosti burzovních cen zemního plynu, neobsahuje tento dokument
znaleckou pečeť. Lustrací v databázi znalců pak soud zjistil, že posudek zjevně nebyl vypracován
znalcem s příslušnou specializací pro obor ekonomika, odvětví ceny a odhady. Městský soud
proto ke „znaleckému posudku“ nepřihlédl, a to jak pro uvedené vady, tak pro jeho
nadbytečnost. Posouzení ceny plynu má dle mínění soudu dostatečnou oporu ve zjištěních
správce daně.
[15] Soud se dále zabýval tvrzením žalobce, že na neoznámení změny sídla společností
IMPETRO reagoval pozastavením obchodování a dalším prověřováním společnosti. Uvedl,
že žalobce obchodování obnovil navzdory tomu, že společnost IMPETRO nevyhověla všem
jeho požadavkům. Pokud by si přitom žalobce náležitě ověřil sídlo společnosti, zjistil by,
že na uvedené adrese žádná obchodní korporace fakticky nesídlí (jedná se o rodinný dům).
[16] Městský soud nepřisvědčil tvrzení žalobce, že přijal rozumná opatření a jednal v dobré
víře. Žalovaný v napadeném rozhodnutí popsal, jaká konkrétní preventivní opatření mohla
zabránit žalobcově účasti na daňovém podvodu. Z judikatury Soudního dvora nevyplývá,
že by povinnost prověřovat obchodní partnery nastupovala až okamžikem výskytu prvních
nesrovnalostí. Samotná licence pro obchod s plynem dostatečný podklad nepředstavuje.
Za nestandardní soud označil taktéž skutečnost, že žalobce postupoval na základě doporučení
společnosti Castor, s níž obchodoval pouze zhruba dva měsíce.
[17] Pokud se jedná o komunikaci žalobce s obchodními zástupci společnosti IMPETRO,
v obchodním styku představuje běžný standard vzájemná kontrola plných mocí či jiných
pověřovacích listin. Nic takového však žalobce netvrdil a ani nedoložil, z čeho dovodil, že jedná
s oprávněnými zástupci společnosti IMPETRO. Osobní setkání v neutrálním prostředí restaurace
(na rozdíl od sídla společnosti) považoval soud s ohledem na obchodovanou komoditu za značně
nestandardní.
[18] Soud rovněž poukázal na rozdílnost podpisu jednatele společnosti IMPETRO
ve smlouvě EFET oproti podpisu na notářsky ověřené plné moci uveřejněné ve Sbírce listin
obchodního rejstříku dne 11. 3. 2015. Odlišnost podpisů je přitom patrná na první pohled.
[19] K nesrovnalostem ohledně bankovního účtu, na který žalobce zasílal společnosti
IMPETRO platby za dodávky plynu, soud uvedl, že žalobci muselo být podezřelé, že platby jsou
zasílány na účet u jiné banky (PKO Bank Polski), než je uvedeno ve smlouvě EFET. Žalobce
přitom nedoložil, že by došlo k jakémukoliv ujednání o změně obchodních podmínek. Ačkoliv
Polsko primárně nepatří mezi státy známé jako daňový ráj a zasílání peněz společnosti
IMPETRO na polský bankovní účet je plně v souladu se základními ekonomickými svobodami
Evropské unie, jedná se o podezřelou transakci z důvodu, že společnost IMPETRO byla
založena jako česká obchodní korporace a k platebnímu styku docházelo v Polsku bez jakékoli
souvislosti s polským územím. Samotné dodatečné vyřešení této otázky v dubnu 2015
z žalobcovy iniciativy pak nic nemění na tom, že se k němu žalobce uchýlil až dodatečně.
[20] Pokud se jedná o námitky obsažené v quadruplice ze dne 16. 3. 2020, soud zdůraznil,
že napadené rozhodnutí přezkoumává podle skutkového a právního stavu, který zde byl v době
vydání napadeného rozhodnutí (dne 14. 11. 2016). K tomuto dni bylo rozhodnutí žalovaného
ze dne 28. 12. 2015, č. j. 45379/15/5100-41458-711257, jímž byly potvrzeny zajišťovací příkazy
ze dne 30. 10. 2015, pravomocné. Rozsudek městského soudu č. j. 9 Af 22/2016-99, kterým bylo
citované rozhodnutí žalovaného zrušeno, byl vydán až dne 14. 12. 2018. Rovněž rozhodnutí
ve věci Castor, jímž byly zrušeny dodatečné platební výměry ze dne 31. 1. 2018 a zastaveno řízení
ve věci dodatečného vyměření DPH a penále za zdaňovací období srpen 2014, září 2014 a říjen
2014 ve vztahu k žalobcovým nákupům plynu od společnosti Castor, bylo vydáno až dne
3. 12. 2019. Rozsudek devátého senátu ani rozhodnutí žalovaného o nákupu plynu od společnosti
Castor přitom nejsou pro projednávanou věc závazné.
[21] Závěry rozsudku č. j. 9 Af 22/2016-99 nadto nelze na projednávanou věc vztáhnout,
neboť se týká toliko zajišťovacích příkazů, u nichž správce daně nevychází z dokazování, nýbrž
pouze ze skutečností a zjištění, která má aktuálně k dispozici. Obdobně, pokud se jedná
o rozhodnutí žalovaného ve věci Castor, týkalo se jiných skutkových okolností a žalobce
v uvedeném řízení uplatnil jiné námitky. Z tohoto důvodu z něj nelze v nynější věci vycházet.
Současně se jedná o novou skutečnost, kterou žalobce uplatnil po lhůtě k podání žaloby.
III. Obsah kasační stížnosti
[22] Proti rozsudku městského soudu podal žalobce (stěžovatel) kasační stížnost z důvodů
podle §103 odst. 1 písm. a), b) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jen
„s. ř. s.“).
[23] Zopakoval, že předmětem řízení je posouzení jeho nároku na odpočet DPH
ze zdanitelných plnění přijatých od společnosti IMPETRO. Zajišťovací příkazy vztahující se
k uvedené dani a rozhodnutí žalovaného, jimiž tyto příkazy potvrdil, již městský soud zrušil
(rozsudek ze dne 14. 12. 2018, č. j. 9 Af 22/2016-99). Dále uvedl, že ve dnech 23. 4. 2015
a 18. 5. 2015 u něj správce daně provedl místní šetření ohledně oprávněnosti odpočtů
z uvedených zdanitelných plnění. Žádné nedostatky však neshledal a DPH za období únor
a březen 2015 vyměřil podle podaných daňových přiznání. Poté provedl u stěžovatele daňovou
kontrolu zaměřenou na dodavatelské vztahy se společností IMPETRO, na základě této kontroly
odmítl stěžovateli odpočet na DPH ze zdanitelných plnění od uvedené společnosti uznat.
Souběžně správce daně prověřoval nárok na odpočet DPH z plnění uskutečněných mezi
stěžovatelem a společností Castor. Tato společnost stěžovateli také dodávala plyn na německých
trzích a stěžovatel s ní navázal spolupráci obdobně jako se společností IMPETRO. V řízení
ohledně obchodních vztahů se společností Castor žalovaný v odvolacím řízení nepovažoval
skutkový stav za náležitě zjištěný, proto doplnil dokazování, a to zejména o informace ohledně
způsobu obchodování s plynem. Na základě zjištěných skutečností poté žalovaný platební výměry
zrušil a řízení zastavil. Ve věci týkající se společnosti IMPETRO (tj. v nyní projednávané věci),
o níž rozhodoval o dva roky dříve, žalovaný žádné další dokazování neprovedl.
[24] V řízení před městským soudem stěžovatel rozvinul svou argumentaci v podání ze dne
16. 3. 2020 o závěry, které vyplynuly z řízení týkajícího se obchodování se společností Castor,
přičemž soudu doručil i odkazované rozhodnutí žalovaného. Soud k těmto skutečnostem zcela
překvapivě nepřihlédl, přičemž v odůvodnění rozsudku uvedl, že se jedná o novou skutečnost.
Stěžovatel nicméně ve svém podání výslovně uvedl, že rozšiřuje argumentaci obsaženou v bodě
6.4 žaloby, v němž podrobně popsal své kontrolní mechanismy a standardní průběh obchodování
na trhu s plynem. Rozhodnutí žalovaného ohledně společnosti Castor bylo vydáno až v průběhu
soudního řízení, proto jej stěžovatel dříve uplatnit nemohl. Stěžovatel zdůrazňuje, že skutkové
okolnosti v řízení Castor se v klíčových aspektech shodují s nyní projednávanou věcí – správce
daně odepřel odpočet DPH z nákupu plynu, jelikož dovodil, že transakce byla zasažena daňovým
podvodem, přičemž stěžovatel si nepočínal dostatečně obezřetně, neboť nepostupoval v souladu
se standardy obchodování s plynem a se svými interními předpisy. Závěry obsažené v rozhodnutí
žalovaného ve věci Castor potvrzují argumentaci stěžovatele obsaženou v žalobě, v níž uváděl,
že rozhodnutí žalovaného se zakládá na nedostatečně zjištěném skutkovém stavu.
[25] Městský soud odkázal na podporu svého tvrzení o nemožnosti zohlednit novou
argumentaci na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 7. 2013, č. j. 1 Afs 54/2013-36.
Z citovaného rozhodnutí však naopak vyplývá možnost rozhojnit argumentaci i po uplynutí lhůty
k podání žaloby. Koncentrace řízení se vztahuje pouze na rozšiřování žaloby na dosud
nenapadené výroky či uplatnění nových žalobních bodů. Nikoliv však na předložení nových
důkazů. Městský soud se přesto argumentací stěžovatele věcně nezabýval. Obstát přitom nemůže
strohé konstatování, že věc se vyznačuje jinými skutkovými okolnostmi, to tím spíše, že soud
zcela tendenčně zmínil některé dílčí odlišnosti, které však na relevanci rozhodnutí žalovaného
ve věci Castor i pro nyní projednávanou věc nemají vliv.
[26] Stěžovatel se dále ohradil vůči skutečnosti, že městský soud nezohlednil rozhodnutí
jiného senátu městského soudu ve věci zajišťovacích příkazů. Soud zcela přehlédl, že v rozsudku
č. j. 9 Af 22/2016-99 devátý senát hodnotil postup daňových orgánů, jakož i kontrolní
mechanismy stěžovatele, přičemž uzavřel, že zjištění správce daně nenasvědčovala zapojení
stěžovatele do podvodného řetězce a že stěžovatel podrobil dodavatele standardnímu procesu
prověřování. Dle mínění stěžovatele je nepřijatelné, aby se soud uvedeným rozhodnutím věcně
vůbec nezabýval, aniž by posoudil, v čem se míra dokazování v řízení o vydání zajišťovacích
příkazů lišila od řízení o stanovení daně.
[27] Stěžovatel dále uvádí, že §75 odst. 1 s. ř. s. nikterak nebrání soudu v tom, aby vycházel
z listin, které vznikly až po vydání napadeného rozhodnutí, pokud popisují stav, který ke dni
rozhodování správního orgánu objektivně existoval (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 27. 11. 2013, č. j. 4 As 141/2013-28). Přesně o takovou situaci se jedná v případě
rozhodnutí městského soudu ve věci zajišťovacích příkazů a rozhodnutí žalovaného ve věci
Castor.
[28] Stěžovatel rovněž považuje rozsudek městského soudu za nepřezkoumatelný, neboť
při ústním jednání na dotaz soudu uvedl, že nad rámec důkazů založených ve spise provedení
dalších důkazů nepožaduje. Na doplňující dotaz ohledně důkazu Analýza přiměřenosti burzovních cen
zemního plynu uvedl, že na důkazu trvá, nežádá však jeho čtení. Navzdory uvedenému soud
v odůvodnění rozsudku překvapivě průběh ústního jednání shrnul tak, že stěžovatel trval toliko
na provedení důkazu uvedenou analýzou a provedení dalších důkazů uvedených v žalobě
nepožadoval. Stěžovateli není zřejmé, jak k těmto závěrům soud dospěl, a z obsahu rozsudku
současně nevyplývá, z kterých důkazů soud ve skutečnosti vycházel a z kterých nikoliv.
[29] Stěžovatel dále zdůrazňuje, že žalovaný vycházel z nedostatečně zjištěného skutkového
stavu. Vzhledem k tomu, že nedisponoval dostatečnými podklady ohledně fungování trhu
s plynem a k zodpovězení otázky, zda stěžovatel přijal dostatečná opatření, nemohl přikročit
k druhému a třetímu kroku vědomostního testu (tj. zda stěžovatel mohl nebo měl vědět
o zapojení do daňového podvodu a zda učinil dostatečná opatření, aby zajistil, že přijetí plnění
nepovede k účasti na podvodném jednání). V řízení ve věci Castor žalovaný doplnil dokazování,
přičemž detailně formuloval zhruba 35 dotazů a požadavků ve vztahu k fungování německého
trhu s plynem a vnitřních pravidel stěžovatele a skupiny Gazprom. Z této skutečnosti je zřejmé,
že dosavadní zjištění správce daně (která jsou obdobná jako v nyní projednávané věci) žalovaný
považoval za zcela nedostatečná pro vyvození závěrů o nestandardním či podezřelém jednání
stěžovatele. V této souvislosti stěžovatel dodává, že v řízení ve věci Castor se žalovaný správce
daně dotazoval i na okolnosti navázání obchodního styku právě se společností IMPETRO.
Z uvedeného vyplývá, že v roce 2016 nemohli mít správce daně ani žalovaný k dispozici dostatek
informací potřebných pro posouzení stěžovatelovy údajné účasti na daňovém podvodu.
Stěžovatel je přesvědčený, že pokud by si žalovaný toho času obstaral stejné informace jako
v řízení ve věci Castor, musel by nutně jeho námitkám vyhovět a řízení zastavit (jako tomu bylo
právě v řízení ve věci Castor). Městský soud přitom pochybil, pakliže se spokojil
s nedostatečnými skutkovými zjištěními žalovaného, byť na tyto skutečnosti stěžovatel
poukazoval.
[30] Další pochybení stěžovatel spatřuje v tom, že soud vycházel ze skutečností, které v řízení
nezjišťoval. Stěžovatel již ve správním řízení a následně v řízení o žalobě poukazoval
na skutečnost, že daňové orgány vycházely z toho, co je v obchodním styku při obchodování
s plynem „standardní“, aniž by však k této problematice proběhlo dokazování. Se stejným
konstatováním (tedy že stěžovatel si počínal nestandardně) se spokojil i městský soud. Příkladmo
lze odkázat na odstavec 72 napadeného rozsudku, v němž soud uvádí, že u velkých nadnárodních
společností je standardní uspořádání jednání v sídle obchodního partnera. Nikterak
však neodůvodňuje, jak k tomuto závěru dospěl. V bodě 105 pak soud přejal tvrzení žalovaného,
že používání shipper kódů třetích stran je nestandardní. Toto tvrzení je však založeno
na vyjádření českého operátora trhu OTE a.s., přičemž obchody se společností IMPETRO
probíhaly na německém trhu. Současně soud bez dalšího odmítl vycházet z výpovědi svědka
Ing. P. K., který uvedl, že používání shipper kódů třetích stran je zcela běžné. Je nadto poněkud
zarážející, že daňové orgány vůbec nevěnovaly pozornost objasnění základních otázek týkajících
se obchodování na německém trhu. Úvahy soudu o standardech obchodování jsou proto
nepřezkoumatelné. Totéž platí o dalším tvrzení soudu obsaženém v bodě 105 rozsudku, v němž
opět odkázal na vyjádření operátora českého trhu OTE a.s., podle něhož bylo možné prodávat
plyn do výše finančního zajištění. Jak již stěžovatel uvedl, u českého operátora neproběhla žádná
transakce. Současně výše základního kapitálu nikterak nesouvisí s výší finančního zajištění, jak
nesprávně dovodil městský soud, ale obvykle s výší bankovní záruky či částky složené na účet
německého operátora trhu. Tyto skutečnosti by byly soudu i žalovanému známy, pokud by byl
způsob fungování německého trhu s plynem předmětem dokazování. Soud nadto zcela přehlédl,
že dotčená společnost byla schopná plyn fakticky dodat, což samo o sobě svědčí o dostatečném
finančním zázemí.
[31] Stěžovatel se rovněž ohradil vůči tvrzení soudu, že nedodržel vlastní interní postupy
prověřování obchodního partnera. Předně má za to, že soud dezinterpretuje výpověď jeho
účetní, která uvedla, že před zahájením spolupráce je kladen důraz na setkání se zástupci vedení
společnosti. To však neznamená, že by muselo dojít ke schůzce na úrovni statutárních orgánů.
Pokud se jedná o udělený rating CCC, z vnitřních předpisů stěžovatele předložených správci daně
vyplývá postup pro udělování kreditního ratingu společnostem s krátkou historií.
[32] Rozsudek městského soudu je stejně jako napadené rozhodnutí žalovaného zatížen
tzv. předsudkem zpětného ohlédnutí. To nejlépe ilustruje závěr obsažený v bodě 102 rozsudku,
v němž soud stěžovateli vytkl, že před zahájením spolupráce v roce 2014 nevzal v potaz,
že společnost IMPETRO vlastnil občan Lotyšska, který se stal v roce 2015 nekontaktním.
Stejným způsobem soud vyhodnotil trestní oznámení podané stěžovatelem v červenci 2015,
z něhož dovodil vědomost stěžovatele o zapojení do podvodu na DPH. Stěžovatel
však v okamžiku navázání spolupráce nedisponoval takovou škálou informací, jaké uvedl o více
než půl roku později v trestním oznámení.
[33] V odstavci 120 rozsudku soud dokonce nahrazuje činnost znalce, neboť sám činí závěry
o rozdílnosti podpisů na smlouvě EFET a plné moci založené v obchodním rejstříku. Takový
postup je v rozporu s procesními pravidly. Absurdnost takového postupu je umocněna tím,
že soud na jiném místě nepřihlédl k posudku předloženému stěžovatelem s odůvodněním,
že nebyl vypracován znalcem s příslušnou specializací.
[34] K problematice standardu dokazování odkazuje stěžovatel na rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 30. 1. 2018, č. j. 5 Afs 60/2017-60, z něhož vyplývá, že pokud daňový
subjekt prokáže, že určité obchodní transakce byly v jeho praxi standardní, je na správci daně,
aby odůvodnil, že se nejednalo o běžnou obchodní praxi. Jestliže je klíčovou otázkou v dané věci
posouzení, zda se stěžovatel odchýlil od standardů trhu, bylo na soudu, aby náležitě osvětlil, jaké
tyto standardy jsou. V opačném případě je jeho rozhodnutí nepřezkoumatelné.
[35] Závěrem stěžovatel namítá, že soud chybně posoudil zákonnost daňové kontroly
za období únor a březen 2015. Místní šetření ze dne 23. 4. 2015 a 18. 5. 2012 se obsahově
shodovala s předmětem daňové kontroly. Z daňového spisu přitom vyplývá, že se v období
mezi místními šetřeními a zahájením daňové kontroly správce daně nedozvěděl žádné nové
relevantní skutečnosti. Stěžovatel má za to, že postup správce daně obchází smysl a účel §85
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád. V této souvislosti v žalobě odkázal na rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 18. 11. 2010, č. j. 5 Afs 8/2010-138. Z odůvodnění napadeného
rozsudku není vůbec zřejmé, proč by citovaný rozsudek neměl být na věc aplikován. Současně
stěžovatel poukazuje na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 5. 2017, č. j.
4 Afs 14/2017-36, který se zabýval problematikou fingovaného místního šetření.
[36] S ohledem na uvedené skutečnosti stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud zrušil
jak rozsudek městského soudu, tak rozhodnutí žalovaného a jemu předcházející platební výměry
správce daně.
IV. Vyjádření žalovaného
[37] Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že se ztotožňuje s posouzením věci
městským soudem. Pokud se jedná o stěžovatelem namítané nezohlednění závěrů ve věci Castor,
soud správně poukázal na skutkové odlišnosti obou případů. Není tedy pravdou, že by se touto
argumentací nezabýval. Přesto je však zjevné, že ji stěžovatel uplatnil až po uplynutí lhůty
k podání žaloby. Ke stěžovatelem vytýkanému nezohlednění rozsudku městského soudu č. j.
9 Af 22/2016-99 žalovaný poukázal na odlišnou povahu a účel řízení ve věci zajišťovacích
příkazů. Závěrů obsažených v citovaném rozsudku se proto v nyní projednávané věci nelze
dovolávat. Ze skutečnosti, že městský soud tyto závěry nepovažoval za závazné, nelze dovozovat,
že se dopustil procesního pochybení.
[38] Žalovaný rovněž nesouhlasí s tvrzením stěžovatele ohledně nepřezkoumatelnosti
napadeného rozsudku. Odkázal na ustálenou judikaturu Nejvyššího správního soudu s tím,
že o nepřezkoumatelnosti lze hovořit toliko v případě těch nejzávažnějších vad, pro něž nelze
rozhodnutí meritorně přezkoumat. Žádnou takovou vadou však rozsudek městského soudu
netrpí. Pokud se jedná o průběh ústního jednání, městský soud adekvátním způsobem reagoval
na procesní návrhy a vyjádření stěžovatele.
[39] Za nedůvodnou považuje žalovaný i námitku nedostatečného zjištění skutkového stavu.
Žalovaný (správce daně) naopak vyvinul za účelem co nejúplnějšího zjištění skutkového stavu
maximální úsilí. Správce daně tak v daném případě získal dostatečné množství důkazních
prostředků, na základě kterých bylo možné učinit závěr, že přijatá zdanitelná plnění jsou součástí
řetězce zasaženého daňovým podvodem, o čemž stěžovatel věděl nebo vědět mohl.
Ze skutečnosti, že žalovaný přikročil k doplnění dokazování v řízení ve věci Castor, nelze
dovozovat, že i v nynější věci byl skutkový stav zjištěn nedostatečně. Pokud se jedná o okolnosti,
které svědčí o vědomosti zapojení do daňového podvodu, poukázal žalovaný na několik
skutečností. Předně se jedná o skutečnost, že při přidělování interního ratingu společnosti
IMPETRO před zahájením spolupráce použil stěžovatel rozdílný proces schvalování oproti
postupům používaným v rámci obchodní skupiny. Stěžovatel udělil společnosti rating CCC
(rizikový) a přesto spolupráci zahájil a postupně navyšoval objem obchodních transakcí. Další
skutečností je absence registrace u českého a německého operátora trhu. Stěžovatel si rovněž
neověřoval, že osoby, s nimiž jedná, jsou opravdu zástupci společnosti IMPETRO (nepožadoval
plné moci, nesetkal se osobně s vedením společnosti, komunikace probíhala převážně
elektronicky apod.), společnost neměla v obchodním rejstříku uvedený jako předmět podnikání
obchod s plynem a nezveřejňovala zákonem stanovené listiny. Pochybnosti dále vyvolala
i rozdílnost podpisu ve smlouvě EFET oproti podpisům v obchodním rejstříku, či skutečnost,
že společnost IMPETRO stěžovatele neinformovala o změně sídla. V neposlední řadě měla
u stěžovatele podezření vyvolat skutečnost, že společnost IMPETRO používala shipper kódy
jiných společností, jakož i nízká cena zboží.
[40] Žalovaný rovněž nesouhlasí s tím, že by se nepokoušel zjistit, jaký je standard
obchodování na trhu s plynem. Předmětné transakce posuzoval z hlediska jednotlivých kroků
tzv. několikastupňového testu v souladu s judikaturou Soudního dvora, přitom zohlednil
specifika obchodování s plynem. Pokud se jedná o závěry městského soudu, zdůrazňuje žalovaný,
že jednotlivé pasáže rozsudku nelze vytrhávat z širšího kontextu. K otázce užívání shipper kódů
soud vycházel i z informací uveřejněných na internetových stránkách DVGW (Deutscher Verein
des Gas und Wasserfaches). Na jejich základě soud správně uzavřel, že užívání shipper kódů
třetích stran je nestandardní. Svědecká výpověď Ing. K. poté byla logicky vyhodnocena jako
rozporná se skutkovými zjištěními.
[41] Žalovaný rovněž odmítl namítanou vadu tzv. předsudku zpětného ohlédnutí, neboť výše
uvedené objektivní okolnosti byly pro stěžovatele zjistitelné již před zahájením obchodování,
popř. nejpozději v rámci prověřování v dubnu 2015. Neopodstatněná je rovněž výtka, že soud
nahrazoval činnost znalce, neboť poukázal pouze na zjevnou nesrovnalost spočívající v odlišnosti
podpisů.
[42] K námitce nezákonnosti daňové kontroly žalovaný uvedl, že s obdobnou námitkou
se vypořádal již v napadeném rozhodnutí. Daňová kontrola představuje odlišný postup
než místní šetření, nejednalo se tedy o porušení zásady rei iudicatae, či ne bis in idem. Odkaz
na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 5. 2017, č. j. 4 Afs 14/2017-36, považuje
žalovaný za nepřípadný, neboť v posuzované věci nelze hovořit o fingovaném místním šetření.
V. Replika stěžovatele
[43] Na vyjádření žalovaného stěžovatel dále reagoval replikou, v níž do značné míry
zopakoval argumentaci obsaženou v kasační stížnosti. Především zdůraznil, že rozhodnutí ve věci
Castor nepředstavovalo novou žalobní námitku, neboť podporuje žalobní tvrzení stran
nedostatečně zjištěného skutkového stavu. Nejednalo se ani o novotu ve smyslu §75 odst. 1
s. ř. s., jelikož obsah rozhodnutí svědčí o skutečnostech, které časově spadají do období roku
2014.
[44] Pokud se jedná o význam rozhodnutí ve věci Castor pro projednávanou věc, až v tomto
řízení si žalovaný obstaral relevantní informace o fungování obchodu se zemním plynem
na německém trhu. Žalovaný obhajuje opomenutí uvedeného rozhodnutí poukazem
na skutečnost, že se jednalo o jiný subjekt a v jiném období. Právě z mnohosti a rozdílnosti mezi
jednotlivými případy však lze dovodit standardy obchodního chování. Skutkové okolnosti řízení
se společností Castor jsou nadto v klíčových okolnostech s nyní projednávanou věcí shodné.
Pokud soud nechtěl zohlednit závěry z řízení ve věci Castor, mohl tak učinit pouze na základě
srovnání obou případů, což ale neučinil. Žalovaný i soud si ulehčili práci, neboť se odmítli
zabývat podrobnostmi, specifiky, cenotvorbou a standardy obchodování s plynem na německém
trhu na bodech NCG a Gaspool. Zjištění těchto skutečností nahradili vlastní laickou úvahou
a domněnkami.
[45] Stěžovatel rovněž trvá na tom, že městský soud měl vycházet z rozsudku devátého senátu
téhož soudu ve věci zajišťovacích příkazů. I toto rozhodnutí svědčí o stavu panujícím v době
rozhodování žalovaného. Nejedná se o novotu, ani o nový žalobní bod. Pokud pak soud
i žalovaný poukazují na jinou povahu řízení o zajišťovacích příkazech a nižší standard
dokazování, pak by se měl soud zabývat tím, proč v případě, kdy je na dokazování kladen nižší
standard, závěry žalovaného o zapojení do podvodného řetězce neobstojí, a v řízení, v němž měl
žalovaný možnost provést úplné dokazování (což však neučinil), tentýž závěr obstát může.
Stěžovatel současně nikdy netvrdil, že by rozsudek devátého senátu měl být pro nynější věc
závazný. Vzhledem ke skutkové totožnosti obou případů má však právo na řádné odůvodnění
opačného rozhodnutí.
VI. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
[46] Nejvyšší správní soud při posuzování kasační stížnosti hodnotil, zda jsou splněny
podmínky řízení. Dospěl k závěru, že kasační stížnost má požadované náležitosti a je
projednatelná. Důvodnost kasační stížnosti posoudil v mezích jejího rozsahu a uplatněných
důvodů (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.); zkoumal přitom, zda napadený rozsudek nevykazuje vady,
jimiž by se musel zabývat i bez návrhu.
[47] Kasační stížnost je důvodná.
[48] Nejvyšší správní soud předesílá, že v nyní projednávané věci není sporné faktické dodání
plnění od deklarovaného dodavatele. Žalovaný v napadeném rozhodnutí nezpochybnil splnění
formálních ani hmotněprávních podmínek pro uplatnění nadměrného odpočtu DPH. Důvodem
odepření nároku na odpočet bylo toliko zjištění žalovaného (správce dane), že plnění bylo
zasaženo podvodem na DPH, o čemž stěžovatel mohl a měl vědět. Tomuto závěru přitakal
i městský soud.
[49] Stěžovatel uplatnil v kasační stížnosti množství námitek, z nichž se soud bude předně
zabývat jeho tvrzením stran nezákonnosti daňové kontroly, resp. porušení zásady rei iudicatae
či ne bis in idem, pokud se jedná o doměření daně za období únor a březen 2015, které bylo
před zahájením kontroly předmětem místního šetření ze strany správce daně. Pokud by totiž byla
námitka stěžovatele důvodná, nebylo by možné daň za uvedené období vůbec doměřit. Nejvyšší
správní soud však uvedené námitce z následujících důvodů nepřisvědčil.
[50] Ze správního spisu vyplývá, že správce daně provedl ve dnech 23. 4. 2015 a 18. 5. 2015
u stěžovatele místní šetření ohledně dodavatelsko-odběratelských vztahů se společností
IMPETRO. Učinil tak v reakci na sdělení ze dne 1. 4. 2015 a 6. 5. 2015, v nichž stěžovatel správci
daně oznámil, že má nového dodavatele plynu (společnost IMPETRO), pročež u něj došlo
k navýšení nákupu i prodeje uvedené komodity, což bude mít zásadní vliv na jeho konečnou
daňovou povinnost. V průběhu místního šetření, jehož se účastnil i zástupce stěžovatele,
se správce daně dotazoval na průběh obchodních transakcí se společností IMPETRO, jakož
i na okolnosti navázání obchodního styku. Současně si vyžádal dokumentaci vztahující se
k obchodování s dotčenou společností (rámcovou smlouvu, faktury, knihu závazků, potvrzení
obchodů od německého operátora trhu, přehled nákupů a prodejů apod.). Žádné nestandardní
okolnosti správce daně nezjistil, pročež stěžovateli vyměřil daň podle podaných daňových
přiznání. Dne 20. 5. 2015 obdržel správce daně dožádání Finančního úřadu pro Moravskoslezský
kraj ve věci ověření spolupráce mezi společností IMPETRO a stěžovatelem. Dne 28. 5. 2015
poté uvedený finanční úřad doplnil své dožádání a sdělil správci daně, že společnost IMPETRO
nevykázala v přiznáních k DPH za období prosinec 2014 až březen 2015 žádná uskutečněná
plnění. Na základě těchto skutečností zahájil správce daně u stěžovatele dne 8. 6. 2015 daňovou
kontrolu.
[51] Stěžovatel v kasační stížnosti uvedl, že správce daně nezískal v období mezi provedením
místního šetření a zahájením daňové kontroly žádné nové poznatky, které by jej opravňovaly
kontrolu provést. Odkazuje tak zřejmě na §85a daňového řádu, který upravuje problematiku
provedení opakované daňové kontroly. V nyní posuzované věci se však o opakovanou daňovou
kontrolu nejednalo, neboť správce daně u stěžovatele provedl v dubnu a květnu 2015 toliko
místní šetření. Pojem „daňová kontrola“ a „místní šetření“ přitom nelze směšovat, neboť
se jedná o značně odlišné instrumenty, které slouží jinému účelu a vyznačují se rovněž různým
rozsahem oprávnění správce daně na straně jedné a právy a povinnostmi daňového subjektu
na straně druhé. Místní šetření představuje především prostředek k získávání důkazních
prostředků v rámci vyhledávací činnosti. Nejedná se však o natolik formalizovaný postup jako
v případě daňové kontroly a toliko na základě místního šetření nemůže správce daně v návaznosti
na učiněná zjištění přikročit k vyměření daně. Oproti tomu daňová kontrola představuje
kvalitativně podstatně významnější zásah do práv daňového subjektu, pročež je tento postup
svázaný přísnějšími pravidly, která garantují daňovému subjektu určitý standard ochrany jeho
práv (nutnost zahájení kontroly formalizovaným úkonem vůči daňovému subjektu, seznámení
daňového subjektu s výsledkem kontroly, možnost vyjádřit se k učiněným zjištěním apod.).
[52] Nejvyšší správní soud je tedy přesvědčený, že samotné provedení místního šetření,
byť se týkalo téhož předmětu jako později provedená daňová kontrola (tj. obchodování
se společností IMPETRO v rozhodném zdaňovacím období), nebrání zahájení daňové kontroly
a ani případnému doměření daně. Na tom nic nemění skutečnost, že správce daně v průběhu
místního šetření žádné nesrovnalosti neshledal a vyměřil daň podle podaného daňového přiznání.
Správce daně se o neodvedení daně společností IMPETRO dozvěděl až po provedení obou
místních šetření a až v tomto okamžiku u něj vznikly pochybnosti o správnosti stěžovatelových
daňových tvrzení, které vedly k zahájení daňové kontroly. Skutečnost, že správce daně žádné
podezřelé okolnosti ohledně obchodování stěžovatele se společností IMPETRO při místním
šetření neshledal, může být relevantní až v souvislosti s následným posuzováním vědomosti
stěžovatele o zapojení do daňového podvodu. Pokud totiž správce daně tvrdí, že obchodní
transakce se vyznačovaly množstvím nestandardních znaků, což mělo u stěžovatele vyvolat
pochybnosti o důvěryhodnosti jeho obchodního partnera, měl by být minimálně některé tyto
podezřelé okolnosti schopen v průběhu místního šetření odhalit i správce daně. Takto se však
v posuzované věci nestalo. To však nic nemění na skutečnosti, že samotné provedení kontroly
a následně doměření daně nepředstavuje porušení zásad ne bis in idem či rei iudicatae.
[53] Pokud se jedná o stěžovatelem odkazovaný rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
18. 11. 2010, č. j. 5 Afs 8/2010-138, nepovažuje jej soud za přiléhavý na nyní posuzovanou věc.
Citované rozhodnutí se týkalo stanovení daňové povinnosti na základě vytýkacího řízení
a následného doměření daně v návaznosti na provedenou daňovou kontrolu. Kasační soud
přitom uvedl, že „[s]právce daně v rámci vytýkacího řízení prověřoval oprávněnost odpočtu u zdanitelného
plnění spočívajícího ve zprostředkování koupě lesa (…) Za účelem prověření skutečnosti, zda se jednalo
o zprostředkování, vyslechl za přítomnosti jednatele žalobce jednatele společnosti EuroTree HC s. r. o.
a na základě tohoto důkazního prostředku vystavil platební výměr v souladu s podaným přiznáním, ve kterém
si žalobce nárokoval nadměrný odpočet ve výši 643.901 Kč. Pokud správce daně uznal oprávněnost nároku
na odpočet daně z deklarovaného plnění, nemohla být již tato otázka znovu posuzována v rámci daňové kontroly
následně provedené. Následnému a novému přezkoumání brání překážka věci pravomocně rozhodnuté. Nikoliv
tak vytýkací řízení jako celek, ale prověřování a rozhodnutí ohledně konkrétní daňově relevantní skutečnosti
vytvořilo překážku věci pravomocně rozhodnuté. Předmětná obchodní transakce byla ze strany správce daně již
jednou prověřována a bylo o ní rozhodnuto s předpokladem, že při prvním prověřování této okolnosti bylo
postupováno s patřičným úsilím, odborností a profesionalitou za účelem zjištění všech podstatných skutečností.“
[54] Nejvyšší správní soud předně opětovně poukazuje na již zmiňovanou odlišnost mezi
místním šetřením a daňovou kontrolou. Samotné provedení místního šetření nemůže bez dalšího
vyústit ve vyměření daňové povinnosti odlišně oproti tomu, jak ji daňový subjekt deklaroval
v daňovém tvrzení. Zjištění učiněná v průběhu místního šetření mohou, avšak nemusí vést
k zahájení daňové kontroly. Oproti tomu vytýkací řízení (postup k odstranění pochybností)
představuje postup, který se v mnoha ohledech blíží daňové kontrole, přičemž jeho výsledkem
může být stanovení daně. V této okolnosti soud spatřuje zásadní odlišnost nyní projednávané
věci od případu posuzovaného ve věci č. j. 5 Afs 8/2010-138. Nicméně i v odkazovaném
rozhodnutí soud zdůraznil, že opětovnému prověřování nebránilo ani tak vytýkací řízení jako
elek, ale až samotné vyměření daně podle výsledku vytýkacího řízení. V nynější věci taková
překážka ani vzniknout nemohla, protože v průběhu místního šetření žádné poznatky, které
by mohly ovlivnit výši daňové povinnosti, žalovaný nezjistil, a daň stanovil toliko na základě
daňového tvrzení stěžovatele. Tyto skutečnosti nemohly bránit pozdějšímu doměření daně,
pokud v průběhu daňové kontroly vyšlo najevo, že daňová povinnost byla stanovena v nesprávné
výši.
[55] Nejvyšší správní soud tedy činí dílčí závěr, že městský soud nepochybil, pokud na věc
odmítl aplikovat závěry citovaného rozsudku č. j. 5 Afs 8/2010-138, byť tak učinil z poněkud
odlišných důvodů (tj. protože se s jeho závěry neztotožnil). Pokud se pak jedná o rozsudek
tohoto soudu ze dne 31. 5. 2017, č. j. 4 Afs 14/2017-36, na nějž stěžovatel poukázal v kasační
stížnosti, nepovažuje jej soud v posuzované věci za relevantní, neboť se týkal „fingovaného“
místního šetření. Stěžovatel však v řízení o žalobě a ostatně ani v kasační stížnosti netvrdil,
že by snad správce daně prováděl místní šetření v rozsahu odpovídajícím daňové kontrole,
čímž by obcházel povinnosti, které zákon pro provádění daňové kontroly stanoví. Není tedy
zřejmé, jak by měl uvedený rozsudek na právě projednávanou věc dopadat. Kasační námitku
ohledně nezákonnosti daňové kontroly za období únor a březen 2015, potažmo nezákonnosti
doměření daně za toto období proto soud nepovažuje za důvodnou.
[56] Stěžejní část kasační stížnosti se pak týká otázky, zda městský soud (a před ním žalovaný)
disponoval dostatečnými skutkovými zjištěními, pro něž by mohl učinit závěr o vědomém
zapojení stěžovatele do daňového podvodu.
[57] V této souvislosti považuje soud za vhodné připomenout nejprve východiska,
z nichž vychází při posuzování problematiky daňových podvodů na DPH.
[58] Nejvyšší správní soud setrvale judikuje, že podmínky vzniku nároku na odpočet daně jsou
vymezeny striktně v zákoně č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty; nárok na odpočet
tak není žádným dobrodiním státu, ale i dle judikatury Soudního dvora se jedná o esenciální
součást společného systému daně z přidané hodnoty, pročež v zásadě nemůže být omezen.
Za situace, kdy daňový subjekt splní zákonné podmínky pro přiznání odpočtu daně dle §72
resp. §73 zákona o dani z přidané hodnoty, může být nárok na odpočet odepřen pouze
a jen tehdy, pokud byly prokázány skutečnosti, s nimiž judikatura Soudního dvora takový
výsledek spojuje [viz zejména rozsudky Soudního dvora ze dne 12. 1. 2006 ve spojených věcech
Optigen Ltd a Fulcrum Electronics Ltd (v likvidaci) a Bond House Systems Ltd proti Commissioners
of Customs & Excese, C-354/03, C-355/03 a C-484/03, Sb., ze dne 6. 7. 2006 ve spojených věcech
C-439/04 a C-440/04 Axel Kittel proti Belgickému státu a Belgický stát proti Recolta Recycling SPRL,
a ze dne 21. 6. 2012, ve spojených věcech Mahagében kft a Péter Dávid, C-80/11 a C-142/11).
[59] Soudní dvůr opakovaně vyslovil, že nárok na odpočet DPH nemůže být dotčen
skutečností, že v řetězci dodávek je jiná předchozí nebo následná transakce zatížená daňovým
podvodem, o němž plátce neví nebo nemůže vědět. Vzhledem k tomu, že odmítnutí nároku
na odpočet je výjimkou ze základní zásady, kterou tento nárok představuje, je na správci daně,
aby dostatečně prokázal objektivní okolnosti umožňující učinit závěr, že osoba povinná k dani
věděla nebo musela vědět, že plnění uplatňované k odůvodnění nároku na odpočet bylo součástí
podvodu spáchaného dodavatelem či jiným subjektem operujícím v dodavatelském řetězci
na vstupu. Jak konstatoval Soudní dvůr např. v rozsudku ze dne 11. 5. 2006, ve věci C-384/04,
Federation of Technological Industries a další, osoba povinná k dani musí důvěřovat v legalitu
uskutečněných operací, a nikoli mít a priori každou transakci za podezřelou.
[60] Zásada daňové neutrality brání obecné diferenciaci mezi legálními a protiprávními
plněními. Proto subjekty, které přijmou veškerá opatření, jež od nich mohou být rozumně
vyžadována, aby zajistily, že jejich plnění nejsou součástí podvodu, musejí mít možnost důvěřovat
legalitě uvedených plnění, aniž by riskovaly ztrátu svého nároku na odpočet daně z přidané
hodnoty odvedené na vstupu. Pokud je ovšem s přihlédnutím k objektivním skutečnostem
prokázáno, že dodání je uskutečněno pro osobu povinnou k dani, která věděla nebo měla
vědět, že se svým nákupem účastní plnění, které je součástí podvodu na DPH, je věcí
vnitrostátního orgánu odmítnout takové osobě povinné k dani přiznat nárok na odpočet
(viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 4. 2008, č. j. 1 Afs 15/2008-100,
či z novějších ozhodnutí rozsudky 31. 7. 2018, č. j. 5 Afs 252/2017-31, či ze dne 21. 3. 2018, č. j.
1 Afs 427/2017-48).
[61] V nyní posuzované věci stěžovatel již v daňovém řízení a následně v řízení o žalobě
setrvale namítal, že si účasti na daňovém podvodu nebyl vědom, přičemž svého obchodního
partnera (společnost IMPETRO) si náležitě prověřil, a to za použití běžných interních postupů.
Současně namítal, že daňové orgány v řízení neosvědčily, jaké panují obchodní standardy v rámci
obchodování s plynem na německém trhu. V této souvislosti pak stěžovatel městskému soudu
mimo jiné vytýká, že nepřihlédl k jím odkazovanému rozsudku ve věci Castor a rovněž
k závěrům vyplývajícím z rozsudku městského soudu ve věci zajišťovacích příkazů (č. j.
9 Af 22/2016-99).
[62] Jak vyplývá z obsahu přezkoumávaného rozsudku, městský soud shledal, že rozhodnutí
ve věci Castor ani rozsudek ve věci zajišťovacích příkazů nemůže zohlednit, neboť podle §75
odst. 1 s. ř. s. vychází soud ze skutkového a právního stavu, který tu byl v době rozhodování
správního orgánu (žalovaného). Současně ve vztahu k rozhodnutí ve věci Castor doplnil,
že se jedná o novou námitku uplatněnou po uplynutí lhůty k podání žaloby. Oba tyto závěry
městského soudu jsou však mylné.
[63] Pokud se jedná o výklad §75 odst. 1 s. ř. s., je třeba vycházet z jeho smyslu a účelu,
jímž je především zachování role správního soudnictví, jakožto prostředku kontroly zákonnosti
činnosti správních orgánů. Správní soudy nenalézají právo a řízení před správními soudy
tak nepředstavuje pokračování správního řízení. Z tohoto důvodu je zcela logické, že soudy
vycházejí se skutkového a právního stavu, který panoval v době rozhodování správních orgánů,
neboť jim nelze klást k tíži, že nezohlednily skutečnosti, které toho času dosud neexistovaly.
Jakkoliv judikatura dovodila z uvedeného pravidla určité výjimky, jedná se o základní princip,
z něhož je zásadně třeba vycházet. Jak ovšem uzavřel Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne
27. 11. 2013, č. j. 4 As 141/2013-28, „[u]stanovení §75 odst. 1 s. ř. s. nebrání tomu, aby soud při svém
rozhodování vycházel z dokumentů, které vznikly až po vydání žalobou napadeného správního rozhodnutí, pokud
popisují stav, jež ke dni rozhodování správního orgánu objektivně existoval.“
[64] Právě o takovou situaci přitom jde v nyní projednávané věci. Pokud se jedná
o rozhodnutí žalovaného ve věci Castor, týká se obchodování stěžovatele s jiným obchodním
partnerem (společností Castor) na německém trhu se zemním plynem, a to v druhé polovině roku
2014 (tj. v období bezprostředně předcházejícím obchodování se společností IMPETRO).
Stěžovatel přitom poukazoval na skutečnost, že žalovaný v řízení se společností Castor
podstatným způsobem doplnil daňový spis k otázce běžných standardů obchodování
na německém trhu se zemním plynem a rovněž k otázce vnitřních kontrolních mechanismů
stěžovatele. Je tedy zjevné, že rozhodnutí se dle tvrzení stěžovatele týká skutečností, které
existovaly již v době vydání napadeného rozhodnutí, pročež §75 odst. 1 s. ř. s. městskému soudu
nikterak nebránil v tom, aby z odkazovaného rozhodnutí vycházel.
[65] Obdobně je tomu i v případě rozsudku městského soudu č. j. 9 Af 22/2016-99 ve věci
zajišťovacích příkazů, který sice pochází z období po vydání napadeného rozhodnutí, obsahově
se však týká stavu panujícího v době vydání zajišťovacích příkazů (tj. před vydáním napadeného
rozhodnutí), přičemž se v něm soud věnoval rovněž otázce vědomosti stěžovatele ohledně účasti
na daňovém podvodu (k tomu viz níže).
[66] Jde-li o tvrzení, že argumentace rozhodnutím Castor či rozsudkem ve věci zajišťovacích
příkazů představuje opožděnou námitku, kterou stěžovatel uplatnil až po uplynutí lhůty k podání
žaloby, poukazuje Nejvyšší správní soud na svou ustálenou judikaturu, z níž vyplývá, že řádně
uplatněný žalobní bod může žalobce i po uplynutí lhůty k podání žaloby argumentačně rozvíjet
či rozhojňovat. Aby přitom bylo možné hovořit o řádně uplatněném žalobním bodu,
musí se jednat o takové tvrzení, které je dostatečně individualizované ve vztahu k žalobci
a je doprovázeno konkrétní právní argumentací, z níž plyne, proč považuje žalobce napadené
výroky rozhodnutí za nezákonné nebo nicotné. Líčení skutkových okolností musí být zcela jasně
individualizované, a to popisem jednoznačně odlišitelným od charakteristiky jiných konkrétních
skutkových dějů či okolností. Žalobce je povinen vylíčit, jakých konkrétních nezákonných kroků,
postupů, úkonů, úvah, hodnocení či závěrů se měl správní orgán dopustit a rovněž ozřejmit svůj
právní náhled na to, proč se má jednat o nezákonnosti (viz rozsudek rozšířeného senátu ze dne
20. 12. 2005, č. j. 2 Azs 92/2005-58, č. 835/2006 Sb. NSS). V rozsudku ze dne 24. 8. 2010, č. j.
4 As 3/2008-78, č. 2162/2011 Sb. NSS, pak rozšířený senát upřesnil, že za žalobní bod je nutno
považovat každé vyjádření žalobce, z něhož byť i jen v nejhrubších obrysech lze dovodit,
že napadené správní rozhodnutí z určitého důvodu považuje za nezákonné. Právní důvody
nezákonnosti musí být vymezeny alespoň tak, aby soud mohl dostatečně vymezit, kterým
směrem, tj. ve vztahu k jakým právním předpisům bude směřovat jeho přezkum.
[67] V nyní projednávané věci stěžovatel v žalobě poukazoval na nedostatečné zjištění
skutkového stavu a neunesení důkazního břemene správcem daně (žalovaným), a to především
pokud se jedná o posuzování standardů při obchodování se zemním plynem na německém trhu,
jakož i vnitřních mechanismů kontroly dodavatelů stěžovatele. Právě k těmto otázkám přitom
žalovaný doplnil dokazování ve věci Castor, přičemž na základě provedeného dokazování zrušil
platební výměry na DPH a řízení zastavil. Argumentaci rozhodnutím ve věci Castor ze dne
16. 3. 2020 tedy nelze považovat za nový žalobní bod, ale pouze rozhojnění včasně uplatněného
žalobního bodu, respektive předložení důkazu, který stěžovatele nemohl uplatnit dříve, a který
dle tvrzení stěžovatele potvrzuje argumentaci obsaženou v žalobě. V této souvislosti soud
připomíná, že na navrhování důkazů na podporu žalobních tvrzení se koncentrace řízení
nevztahuje a není proto omezeno lhůtou stanovenou v §71 odst. 2 s. ř. s. (viz rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 4. 2007, č. j. 4 Azs 176/2006-84). Obdobné závěry lze
učinit ve vztahu k rozsudku ve věci zajišťovacích příkazů.
[68] Přehlédnout nelze ani skutečnost, že samotný městský soud v bodě 126 rozsudku uvedl,
že argumentace obsažená v podání ze dne 16. 3. 2020 rozvíjí druhý a pátý žalobní bod. I přesto
ji následně odmítl jako opožděně uplatněnou.
[69] Pro úplnost kasační soud na tomto místě přitakává i tvrzení stěžovatele, že městský soud
sice učinil zcela případný odkaz na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 7. 2013, č. j.
1 Afs 54/2013-36, vyvodil z něj však chybný závěr o odmítnutí argumentace stěžovatele pro její
opožděnost. V odkazovaném rozsudku totiž Nejvyšší správní soud naopak shledal, že tvrzení
stěžovatelky uplatněná po lhůtě k podání žaloby toliko rozvíjela dříve uplatněný žalobní bod,
pročež bylo povinností soudu se s její argumentací vypořádat.
[70] Nejvyšší správní soud tedy činí na tomto místě dílčí shrnutí, že městský soud nemohl
odmítnout zohlednit rozhodnutí ve věci Castor ani rozsudek městského soudu ve věci
zajišťovacích příkazů toliko s odkazem na §75 odst. 1 s. ř. s., potažmo s odkazem na §71 odst. 2
s. ř. s. (koncentrace řízení), ale naopak bylo jeho povinností se těmito rozhodnutími blíže zabývat.
[71] Městský soud tak částečně učinil, neboť navzdory svým závěrům o nemožnosti uplatnění
nových skutečností, nadto po uplynutí lhůty k podání žaloby, se k oběma odkazovaným
rozhodnutím ve stručnosti vyjádřil.
[72] Pokud se jedná o rozhodnutí ve věci Castor, soud poukázal na skutečnost, že toto
rozhodnutí pro něj není závazné a že na projednávanou věc jej nelze vztáhnout. „Je tomu tak proto,
že v tamní věci byly jiné skutkové okolnosti či uplatněny jiné námitky, tudíž žalovaný musel v tamní věc[i]
posuzovat jiné námitky, jiné okolnosti vztahující se k projednávané věci. Například ve zmiňovaném rozhodnutí
námitku vadného doručování žalovaný zmínil pod bodem 6; žalovaný pod bodem 42 uvedl, že předmětem šetření
je obchodování s plynem na německých trzích NCG a Gaspool; pod bodem 49 žalovaný uvedl, že společnosti
Castor Power s.r.o. byla zrušena licence pro závažné porušení právních předpisů; pod bodem 50 žalovaný uvedl,
že společnosti Castor Power s.r.o. byla zrušena registrace k DPH. Tyto příkladmo zmíněné skutečnosti, týkající
se tamní věci, se neztotožňují se skutečnostmi uvedenými v nyní posuzovaném napadeném rozhodnutí. Z tohoto
důvodu nelze proto z takového rozhodnutí vycházet v daném případě“ (viz bod 128 rozsudku městského
soudu).
[73] S těmito značně zjednodušujícími závěry se však Nejvyšší správní soud neztotožňuje.
Stěžovatel v podání ze dne 16. 3. 2020 podrobně odůvodnil, proč je rozhodnutí ve věci Castor
relevantní i pro nyní projednávanou věc, přitom poukázal na skutečnost, že obchodování
se společností Castor vykazovalo obdobné znaky jako v případě společnosti IMPETRO.
Ze správního spisu vyplývá, že dle mínění stěžovatele se v případě obou uvedených společností
jednalo o tentýž podvodný model týchž fyzických osob testovaný nejprve prostřednictvím
společnosti Castor a následně uplatněný i společností IMPETRO – viz trestní oznámení podané
stěžovatelem na společnost IMPETRO (č. l. 36 správního spisu). Stěžovatel v řízení o žalobě
uváděl, že se výtky správce daně v případě obchodování se společností Castor ve stěžejních
bodech shodovaly s výtkami správce daně v nynější věci. Jednalo se zejména o následující
okolnosti: 1) stěžovatel neověřil oprávnění osob jednajících za společnost Castor na základě
plných mocí, 2) společnost Castor používala shipper kódy třetích stran, 3) stěžovatel nepřihlédl
k tomu, že společnost Castor vlastní cizí státní příslušník, 4) stěžovatel netrval na předložení
auditovaných účetních dokladů, 4) stěžovatel zahájil obchodování i přesto, že společnosti Castor
udělil interní rating CCC. Stěžovatel dále zdůraznil, že žalovaný ve věci Castor provedl rozsáhlé
doplnění dokazování, neboť shledal, že tvrzení o nestandardním jednání stěžovatele správce daně
dostatečně neprokázal. Proto vznesl 35 konkrétních požadavků a dotazů týkajících se obecného
fungování německého trhu s plynem a dále vnitřních pravidel skupiny Gazprom. Na základě
doplněného dokazování, pak žalovaný neshledal, že by se stěžovatel daňového podvodu účastnil
vědomě (resp. že by o své účasti mohl a měl vědět), pročež vydané platební příkazy na DPH
zrušil a řízení zastavil.
[74] Z uvedeného je zřejmé, že rozhodnutí ve věci Castor obsahuje zcela zásadní poznatky
i pro nyní projednávanou věc, neboť žalovaný si v tomto řízení opatřil mnohem podrobnější
informace k problematice obchodování na německém trhu s plynem (kde probíhaly také obchody
se společností Castor), jakož i k otázce vnitřních kontrolních mechanismů stěžovatele v případě
schvalování nových obchodních partnerů. Přitom nelze přehlédnout, že oba případy (jak
obchodování se společností IMPETRO, tak se společností Castor) vykazují množství shodných
znaků (krom stěžovatelem uvedených skutečností např. také vytýkaná nedostatečná výše
základního kapitálu 200.000 Kč). Na tom nemůže nic změnit skutečnost, že stěžovatel
v odvolacím řízení ve věci Castor uplatnil částečně i jiné (zejména procesní) námitky, jak uvedl
městský soud. Jedná se totiž o odlišnosti zcela okrajové, které však nepředstavovaly konečný
důvod pro neodepření odpočtu – tím byla skutečnost, že žalovaný v případě společnosti Castor
nedovodil účast stěžovatele na daňovém podvodu. Za daných okolností tedy bylo na městském
soudu, aby se dotčeným rozhodnutím podrobně zabýval a zjistil, nakolik mohou zjištění správce
daně ve věci Castor vnést do nyní projednávané věci nové světlo. Přitom, i když není městský
soud rozhodnutím žalovaného ve věci Castor vázán, k jeho úloze nepochybně patří také
dohlédnout na to, aby žalovaný ve skutkově obdobných případech nerozhodoval svévolně
odlišně (srov. §8 odst. 2 daňového řádu).
[75] Pro dokreslení situace pak Nejvyšší správní soud uvádí, že ačkoliv městský soud v závěru
rozsudku odmítl zjištění vyplývající z rozhodnutí ve věci Castor zohlednit, na jiném místě (bod
107 rozsudku) tak v neprospěch stěžovatele učinil, přičemž konstatoval: „Žalobce městskému soudu
doložil rozhodnutí Odvolacího finančního ředitelství ze dne 3. 12. 2019 č. j. 46145/19/5300-22444-711-887.
Z něj je pro nynější případ podstatné, že i v případě obchodování se společností Cast[or] Power s.r.o. žalobce
neověřoval registrace této společnosti u provozovatelů obchodních bodů s plynem, nepovažoval za podezřelý
minimální základní kapitál ve výši 200.000 Kč, neprověřil sídlo společnosti. Jakkoliv nebylo v tamním případě
konstatováno, že při prověřování obchodního partnera nebyl žalobce v dobré víře, jedná se o jednoznačný důkaz,
že pochybení žalobce při prověřování obchodních partnerů jsou systémovou chybou, nikoliv náhodným pochybením.“
Nejvyšší správní soud považuje takový účelový přístup k předloženému důkazu za zcela
nepřijatelný, neboť městský soud na jednu stranu zcela jednoznačně konstatoval, že se jedná
o novou skutečnost, kterou zohlednil nelze, na stranu druhou z něj vycházel, avšak z rozhodnutí
vybral pouze ty skutečnosti, které korespondovaly s jeho právním náhledem na věc. Přitom zcela
pominul, že právě jím zmíněné okolnosti (tvrzené nedostatečné prověřování obchodních
partnerů) představují styčné body s projednávanou věcí, přičemž však v případě společnosti
Castor žalovaný účast stěžovatele na daňovém podvodu nedovodil a naopak v nynější věci
stěžovateli odpočet DPH s poukazem na jeho vědomé zapojení do podvodného řetězce (věděl
nebo mohl vědět) odepřel.
[76] Nejvyšší správní soud se dále neztotožnil ani s důvody, pro něž městský soud a priori
odmítl zohlednit závěry rozsudku téhož soudu č. j. 9 Af 22/2016-99 ve věci zajišťovacích příkazů
na DPH v nyní projednávané věci. Za zcela nedostatečný považuje povšechný poukaz
na odlišnou povahu řízení o vydání zajišťovacího příkazu od řízení o stanovení daně. Městský
soud sice správně odkázal na ustálenou judikaturu k problematice přezkumu zajišťovacích
příkazů, závěry, které z ní vyvodil, však neodráží situaci panující v nyní projednávané věci.
Nejvyšší správní soud setrvale judikuje, že institut zajišťovacího příkazu představuje pouze tzv.
předstižné rozhodnutí, které je často založené na hypotetické úvaze správce daně. V řízení
o zajišťovacím příkazu proto nebude namístě obšírně prokazovat otázky, které z povahy
věci souvisí se stanovením samotné daně a správce daně nevychází z podrobného dokazování,
ale toliko ze zjištění, které má toho času k dispozici. Předpokladem pro vydání zajišťovacího
příkazu na dosud nestanovenou daň je přitom existence důvodné obavy, tj. přiměřené
pravděpodobnosti, že daň bude v budoucnu stanovena a současně, že v době její vymahatelnosti
bude nedobytná, nebo bude její vybrání spojeno se značnými obtížemi (viz rozsudky
Nejvyššího správního soudu ze dne 11. 6. 2015, č. j. 10 Afs 18/2015-48, či ze dne 7. 1. 2016, č. j.
4 Afs 22/2015-104).
[77] V nyní projednávané věci se městský soud v rozsudku č. j. 9 Af 22/2016-99 zabýval
splněním podmínek pro vydání zajišťovacího příkazu, přičemž neshledal existenci ani jednoho
ze dvou shora uvedených předpokladů (tj. ani přiměřenou pravděpodobnost doměření daně,
ani její nedobytnost). Ve vztahu k otázce budoucího stanovení daně se zabýval zejména tím,
jaká opatření stěžovatel přijal za tím účelem, aby se vyvaroval případné účasti na daňovém
podvodu. Shrnul, že „žalobkyně před zahájením obchodování s korporací IMPETRO podrobila svého
budoucího obchodního partnera standardnímu procesu prověření na základě metodiky vycházející z obecně
akceptovaného přístupu agentury Standard and Poor´s, zahrnujícímu kontrolu zápisu v obchodním rejstříku,
ověření v insolvenčním rejstříku a registru nespolehlivých plátců, vyžádání kopie licence pro obchod s plynem vydané
ERÚ a osvědčení o registraci k DPH, zajištění stanoviska vedoucího oddělení burzovních obchodů žalobkyně
a schválení výborem pro řízení rizik (Risk Oversight Committee), ve kterém zasedají vrcholní zástupci žalobkyně
a jejích společníků. Dle názoru soudu se žalobkyně chovala jako standardní ekonomický subjekt, řádný plátce
DPH bez daňových nedoplatků, u kterého správce daně bez nosných důvodů dovodil pravděpodobnost zapojení
do podvodného řetězce zejména na základě zjištění o jeho dodavateli. Konkrétní skutečnosti týkající se vědomosti
žalobkyně o tom, že se svým nákupem účastní plnění, které je součástí podvodu na dani z přidané hodnoty, které
správní orgány v odůvodnění svých rozhodnutí uvedly a na jejichž základě usoudily o pravděpodobném stanovení
daně z přidané hodnoty za předmětné zdaňovací období, hodnotí soud jako slabé a tudíž nezpůsobilé ospravedlnit
postup dle §167 daňového řádu.“
[78] Z citované pasáže je nepochybné, že městský soud považoval opatření stěžovatele
za dostatečná a jeho účast na daňovém podvodu nedovodil. Jakkoliv se přitom povaha řízení
o vydání zajišťovacího příkazu liší od nyní projednávané věci, nelze odhlížet od skutečnosti,
že se stále jedná o posuzování týchž obchodních transakcí. Správce daně přitom vycházel
při vydání zajišťovacích příkazů z velmi obdobných zjištění jako při vydání (dodatečných)
platebních výměrů, neboť tak učinil až v závěrečné fázi kontroly. Současně nelze ponechat
bez povšimnutí (na což upozornil v kasační stížnosti i stěžovatel), že v případě, kdy postačí toliko
přiměřená pravděpodobnost stanovení daně (tj. nižší standard dokazování), zjištění správce daně
neobstojí, ale následně představují tatáž zjištění dostatečný podklad pro stanovení daně.
[79] Nejvyšší správní soud se přitom neztotožňuje se strohým konstatováním městského
soudu, že závěry rozsudku č. j. 9 Af 22/2016-99, pro něj nejsou závazné. Jakkoliv se skutečně
nejedná o typickou precedenční či dokonce kasační závaznost, musí soudy při své činnosti dbát
na zachování principů předvídatelnosti a jednoty rozhodovací činnosti (srov. např. nález
Ústavního soudu ze dne 12. 1. 2016, sp. zn. II. ÚS 2732/15). Neodůvodněné odchýlení se
od dřívějších závěrů v obdobné věci představuje nežádoucí postup, který ve svém důsledku
snižuje důvěru v právo. To platí tím spíše v situaci, kdy se jedná o rozhodování ve věci téhož
účastníka, vyznačující se totožnými skutkovými okolnostmi, avšak pouze na podkladě jiného
správního rozhodnutí. V takové situaci je vhodné, aby se soudy ke sporné otázce, která se prolíná
více řízeními, vyjadřovaly pokud možno jednotně. V opačném případě je povinností soudu, který
se míní od dřívějších závěrů odchýlit, svůj postup přesvědčivě a podrobně odůvodnit. Těmto
požadavkům však městský soud v nynější věci nedostál.
[80] Nejvyšší správní soud tedy shrnuje, že stěžejní námitku stěžovatele ohledně nezohlednění
závěrů rozhodnutí ve věci Castor a rozhodnutí městského soudu ve věci zajišťovacích příkazů
považuje za důvodnou. Městský soud zatížil svůj rozsudek vadou ve smyslu §103 odst. 1 písm. d)
s. ř. s. Již tato skutečnost by zcela postačovala ke zrušení přezkoumávaného rozsudku. Kasační
soud však považuje za vhodné vyjádřit se (tam kde to dosavadní zjištění umožňují) i ke zbylým
námitkám stěžovatele.
[81] Pokud se jedná o námitku nedostatečně zjištěného skutkového stavu, ta úzce souvisí
s již vyřčeným. Nejvyšší správní soud již městský soud zavázal, aby se zabýval rovněž
rozhodnutím ve věci Castor, které se týká mimo jiné okolnostmi obchodování na německém trhu
a interních procesů kontroly nových dodavatelů ze strany stěžovatele, potažmo určitých
standardů na trhu. Z tohoto důvodu by bylo předčasné, aby se Nejvyšší správní soud k uvedené
otázce zevrubněji vyjadřoval.
[82] Nejvyšší správní soud nicméně souhlasí se stěžovatelem v tom směru, že městský soud
na několika místech dovozuje standardy obchodování s plynem. Spíše než o závěry, které
by nalézaly oporu ve shromážděném spisovém materiálu, se přitom v některých případech jedná
toliko o ničím nepodložené domněnky soudu. Obdobně pak na několika místech soud hodnotí
zjištěné skutečnosti poněkud výběrově, neboť zohledňuje pouze ty okolnosti, které svědčí
v neprospěch stěžovatele. Jakkoliv kasační soud souhlasí s žalovaným, že nelze vytrhávat
jednotlivé pasáže rozsudku městského soudu z širšího kontextu, některé jednotlivé výroky soudu
oslabují přesvědčivost jeho rozhodnutí.
[83] Městský soud tak na několika místech rozsudku kupříkladu zmiňuje, že považuje
za značně nestandardní, aby došlo ke schůzce mezi zástupci stěžovatele se zástupci společnosti
IMPETRO v neutrálním prostředí restaurace, namísto v sídle společnosti. Z odůvodnění
rozsudku však není vůbec patrné, z čeho soud dovozuje, že právě takový postup je v obchodním
styku standardní. Pokud se pak jedná o zde zmíněné setkávání se zástupci společnosti
IMPETRO, soud klade stěžovateli k tíži, že netrval na schůzce přímo se statutárním orgánem
společnosti, aniž by se zabýval právě tím, zda je takový postup jakkoliv neobvyklý. Totéž
pak platí ohledně výtky soudu, že většinová komunikace mezi stěžovatelem a jeho obchodním
partnerem probíhala elektronicky.
[84] Pro ilustraci určité výběrovosti, s jakou městský soud přistupoval ke skutečnostem
vyplývajícím ze správního spisu, považuje Nejvyšší správní soud za vhodné zmínit, že jakkoliv
soud kladl stěžovateli k tíži, že v obchodování se společností IMPETRO obchodoval nadále
i poté, co mu neoznámila změnu sídla, nezabýval se blíže tím, že stěžovatel právě z tohoto
důvodu obchodování dočasně pozastavil, přičemž další obchodování podmínil splněním několika
podmínek. Již v odvolání přitom stěžovatel poukazoval na skutečnost, že společnost IMPETRO
na tyto požadavky reagovala velmi vstřícně a většinu z nich promptně splnila. Obdobně považuje
Nejvyšší správní soud za problematické hodnocení významu licence, kterou udělil společnosti
IMPETRO Energetický regulační úřad. Městský soud shledal, že z této licence nemohl stěžovatel
dovozovat důvěryhodnost, odbornost, či dostatečné finanční zázemí společnosti. Přitom
poukázal i na spisový materiál Energetického regulačního úřadu, z něhož vyplývá, že v době
podání žádosti o licenci vykazovala společnost IMPETRO takřka nulové zůstatky na účtu.
K tomu Nejvyšší správní soud předně uvádí, že stěžovateli nemohl být obsah správního spisu
vedeného Energetickým regulačním úřadem znám. Nadto je poněkud zarážející, že stát umožní
v regulovaném prostředí (které je nadto, jak tvrdí městský soud, vysoce rizikové) podnikat
i takovým subjektům, které nemají dostatečné finanční zázemí (nepatrné zůstatky na účtu, nízký
základní kapitál), avšak daňovým subjektům následně orgány státní správy vytýkají, že s těmito
subjekty obchodují, respektive že postupují v dobré víře v udělenou licenci.
[85] Nejvyšší správní soud tedy souhlasí se stěžovatelem, že rozsudek městského soudu
vykazuje vady i v rámci dosavadního hodnocení standardnosti počínání stěžovatele, respektive
jím přijatých opatření při kontrole nového obchodního partnera.
[86] Pokud se jedná o zbylé kasační námitky, ty soud důvodnými neshledal. Ze zvukového
záznamu pořízeného z průběhu ústního jednání vyplývá, že stěžovatel na provedení dalších
důkazů označených v žalobě netrval, na což se jej soud opakovaně dotazoval (dle tvrzení soudu
se ostatně jednalo o listiny založené i ve správním spisu, proto jimi nebylo třeba dokazovat).
Jedná-li se o Analýzu přiměřenosti burzovních cen zemního plynu, soud odůvodnil, proč tento důkaz
neprovedl a stěžovatel k této otázce nepředestřel žádnou relevantní kasační argumentaci.
K rozhodnutí ve věci Castor se Nejvyšší správní soud vyjádřil již v bodech [62] - [75], přičemž
městský soud zavázal, aby se jím zabýval a vycházel z něj. Za neopodstatněnou soud považuje
rovněž výtku ohledně srovnání podpisů na rámcové smlouvě EFET s podpisem na plné moci
uveřejněné ve Sbírce listin obchodního rejstříku. Pakliže je na první pohled zjevné, že se jedná
o podpisy zcela odlišné, nepovažuje Nejvyšší správní soud na závadu, že soud tento závěr učinil,
aniž by za tímto účelem přibral znalce.
[87] Nejvyšší správní soud uzavírá, že nikterak nezpochybňuje existenci řady podezřelých
okolností, jimiž se posuzovaný případ vyznačuje (nízký základní kapitál společnosti IMPETRO,
nezapsaný odpovídající předmět podnikání v obchodním rejstříku, neprověření sídla apod.).
Přitom není pravdou, že by se městský soud (či žalovaný) dopustil tzv. předsudku zpětného
hodnocení. Jakkoliv totiž nemusely být stěžovateli pro věc podstatné skutečnosti uvedené
v jím později podaném trestním oznámení v době zahájení obchodování známy, soud
nepochybuje o tom, že bylo v jeho možnostech si je zjistit. O tom ostatně svědčí skutečnost,
že o několik měsíců později tak učinil. Je však na městském soudu, aby posoudil, nakolik bylo
za okolností panujících při navázání obchodní spolupráce se společností IMPETRO možné
po stěžovateli provedení takto důkladného prověření požadovat.
[88] Úkolem městského soudu tedy bude, aby i s přihlédnutím ke skutečnostem zjištěným
z rozhodnutí ve věci Castor a z rozsudku ve věci zajišťovacích příkazů zodpověděl otázku,
zda vycházel žalovaný v nyní projednávané věci z dostatečně zjištěného skutkového stavu. Pokud
tomu tak bylo, bude na soudu, aby na misky vah položil na straně jedné opatření přijatá
stěžovatelem a na straně druhé zjištěné nestandardní okolnosti, s tím, že férově zváží, zda zjištěné
nestandardnosti byly natolik závažného charakteru, že stěžovatelem přijatá opatření nebylo
možné považovat za dostatečná. Přitom musí mít na zřeteli i závěry vyplývající z judikatury
Soudního svora, že v běžném obchodním styku nelze na všechny obchodní transakce a priori
pohlížet jako na podezřelé (viz bod [59] tohoto rozsudku).
VII. Závěr a náklady řízení
[89] Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost důvodnou, proto rozsudek městského
soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení (§110 odst. 1 věta první, část věty před středníkem
s. ř. s.). V něm bude soud vázán právním názorem vysloveným v tomto rozsudku (§110 odst. 4
s. ř. s.).
[90] V dalším řízení rozhodne městský soud též o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti
(§110 odst. 3 s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 9. září 2021
JUDr. Lenka Kaniová
předsedkyně senátu