Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27.10.2021, sp. zn. 5 As 193/2021 - 29 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2021:5.AS.193.2021:29

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2021:5.AS.193.2021:29
sp. zn. 5 As 193/2021 - 29 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Jakuba Camrdy a soudců JUDr. Lenky Matyášové a JUDr. Viktora Kučery v právní věci žalobce: Mgr. F. Š., proti žalovanému: Městská část Praha 1, se sídlem Vodičkova 681/18, Praha 1, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 18. 6. 2021, č. j. 3 A 61/2021 – 11, takto: Usnesení Městského soudu v Praze ze dne 18. 6. 2021, č. j. 3 A 61/2021 – 11, se ruší a věc se v rac í tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: I. Průběh dosavadního řízení [1] Nejvyšší správní soud ve shora uvedené věci obdržel dne 7. 7. 2021 kasační stížnost žalobce proti v záhlaví označenému usnesení Městského soudu v Praze. Žalobce se žalobou domáhal ochrany proti nečinnosti žalovaného, která má spočívat v tom, že nereagoval na jeho žádost o informace. Žalobce proto požadoval, aby městský soud žalovanému uložil předat dokumentaci vedenou o žalobci při výkonu veřejné správy do úschovy soudu a vydat rozhodnutí o žádosti o informace. S podáním žaloby žalobce spojil také žádost o osvobození od soudních poplatků z důvodu nepříznivého sociálního postavení a invalidity. [2] Městský soud v Praze dospěl k závěru, že žaloba nevyhovuje zákonným požadavkům, a usnesením ze dne 24. 5. 2021, č. j. 3 A 61/2021 – 3, žalobce vyzval, aby do 10 dnů od doručení této výzvy označil věc, v níž se domáhá ochrany proti nečinnosti, a vylíčil rozhodující skutečnosti. Žalobce měl podle městského soudu doplnit uvedené náležitosti žaloby dle §37 odst. 3 ve spojení s §80 odst. 3 s. ř. s., neboť v podané žalobě pouze konstatoval, že se zabývá studiem systému veřejné správy a samosprávy, a proto žalovaného požádal o informace. Žalobce dle městského soudu ani neuvedl, čeho se konkrétně jím podaná žádost o informace týkala, kdy byla podána, ani zda vyčerpal prostředky na ochranu proti nečinnosti ve správním řízení a jak o nich bylo rozhodnuto. Především v tomto směru dle městského soudu měl žalobce žalobu doplnit, aby soud mohl v řízení činit další kroky. Soud na závěr zopakoval, že žalobce vyzývá k řádnému označení věci, ve které se domáhá ochrany proti nečinnosti, a současně soud žalobce poučil, že nebude-li podání v uvedeném smyslu ve stanovené lhůtě opraveno a v řízení nebude pro tento nedostatek možné pokračovat, soud jeho žalobu usnesením odmítne. [3] Žalobce na výzvu městského soudu reagoval podáním doručeným soudu dne 17. 6. 2021, v němž uvedl, že v žalobě řádně označil důkazy ke správní žalobě, generálie povinného subjektu a petit. Žalobce dále sdělil, že v příloze „opětovně“ zasílá žádost o poskytnutí informací, včetně příloh a očekává, že se městský soud bude správní žalobou zabývat, nikoliv účelově vyhledávat důvody, pro které hodlá správní žalobu odmítnout. K tomuto přípisu žalobce připojil kopii e-mailové zprávy „Žádost o poskytnutí informací“ ze dne 4. 3. 2021 zaslané mimo jiné také na e-mailovou adresu posta@praha1.cz. Text této zprávy obsahuje žádost o „laskavé poskytnutí informací v rozsahu Přílohy č. 1, č. 2 a č. 3 této žádosti“ dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v relevantním znění (dále jen „zákon o svobodném přístupu k informacím“), přičemž z kopie elektronické zprávy je patrné, že v její příloze se nacházel dokument s názvem „Příloha č. 1, č. 2 a č. 3.doc“. K přípisu žalobce jsou připojeny další 3 listiny, nazvané „Příloha č. 1 Oblast ekonomika“, „Příloha č. 2 Oblast personalistika“ a „Příloha č. 3 Oblast veřejné zdraví“, v nichž jsou specifikovány žádané informace. [4] Shora uvedeným usnesením městský soud žalobu dle §37 odst. 5 s. ř. s. odmítl. Byť žalobce svou žalobu doplnil, podle názoru městského soudu tak učinil nedostatečně. Ačkoliv žalobce ve svém doplnění uvádí, že řádně označil důkazy ve správní žalobě a žaloba obsahuje seznam příloh, tyto přílohy nebyly spolu s žalobou soudu doručeny a ani v doplnění žaloby žalobce nijak konkrétně nespecifikoval, čeho se žádost o poskytnutí informací týká. Ani původní přílohy, tj. potvrzení o výkonu trestu odnětí svobody a potvrzení o invaliditě, žalobce nedoplnil. Žalobce sice doložil kopii e-mailové zprávy nazvané „Žádost o poskytnutí informací“ ze dne 4. 3. 2021, avšak nedoložil, že jím odeslanou zprávu žalovaný skutečně obdržel, aby mohl zahájit řízení o žádosti. Žalobce tak dle městského soudu dostatečně nedoložil rozhodující skutečnosti dle §80 odst. 3 s. ř. s. Městský soud z uvedených důvodů žalobu odmítl, neboť pro její nedostatky nebylo možné v řízení pokračovat. Proto městský soud také nerozhodoval o žádosti žalobce o osvobození od soudních poplatků ani o jeho návrzích na předběžná opatření. II. Obsah kasační stížnosti a vyjádření žalovaného [5] Žalobce (stěžovatel) napadá usnesení městského soudu z důvodů, které lze podřadit pod §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s. Stěžovatel především zdůraznil, že se dlouhodobě zabývá legislativou veřejné správy a samosprávy, proto průběžně požaduje informace dle zákona o svobodném přístupu k informacím, což je jeho ústavně zaručené právo. Stěžovatel požádal o soudní ochranu proti nečinnosti žalovaného, avšak jeho žaloba byla odmítnuta, aniž mohl v soudním řízení uplatnit důkazy a zajistit tím plnění informačních povinností žalovaného. Argumentace správního soudu o nepřípustnosti žaloby, která vychází pouze z tvrzení žalovaného o absenci opravných prostředků, je dle stěžovatele výrazem soudní arogance a despektu k právům vězněných osob. Nadřazenost soudních osob i zjevné stranění žalovanému je dle stěžovatele „personálním titulem“ pro zrušení napadeného usnesení a přikázání věci k projednání a rozhodnutí jinému senátu městského soudu. [6] Žalovaný se ke kasační stížnosti nevyjádřil. III. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [7] Nejvyšší správní soud posoudil formální náležitosti kasační stížnosti a shledal, že kasační stížnost je podána včas, neboť byla podána ve lhůtě dvou týdnů od doručení napadeného rozhodnutí městského soudu (§106 odst. 2 s. ř. s.) a je podána oprávněnou osobou, neboť stěžovatel je účastníkem řízení, z něhož napadené rozhodnutí městského soudu vzešlo (§102 s. ř. s.). Nejvyššímu správnímu soudu je také z úřední činnosti známo, že stěžovatel je bývalým advokátem a disponuje tedy vysokoškolským právnickým vzděláním, kterého je k výkonu advokacie třeba. Zastoupení advokátem proto v jeho případě není potřebné (§105 odst. 2 s. ř. s.). [8] Nejvyšší správní soud následně přezkoumal napadené usnesení městského soudu v mezích rozsahu kasační stížnosti a uplatněných důvodů, přičemž zkoumal, zda netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.), a dospěl k závěru, že kasační stížnost je důvodná. [9] Nejvyšší správní soud předesílá, že v posuzovaném případě stěžovatel kasační stížností napadl usnesení městského soudu o odmítnutí žaloby. Takovou kasační stížnost lze opřít pouze o důvody nezákonnosti napadeného usnesení dle §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s. (viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 4. 2005, č. j. 3 Azs 33/2004 - 98, publ. pod č. 625/2005 Sb. NSS; všechna zde zmiňovaná rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsou dostupná též na www.nssoud.cz). Pod tento důvod spadá i případ, kdy vada řízení před soudem měla nebo mohla mít za následek vydání nezákonného rozhodnutí o odmítnutí žaloby (viz též rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 6. 12. 2005, č. j. 6 As 4/2004 - 53). Nejvyššímu správnímu soudu tedy v takové situaci nepřísluší se jakkoliv vyslovovat k meritu věci, tedy v tomto případě k tvrzené nečinnosti žalovaného při vyřizování žádosti o informace stěžovatele. [10] Nejvyšší správní soud přezkoumal důvody, které vedly městský soud k odmítnutí žaloby stěžovatele. Nelze přisvědčit stěžovateli, že by městský soud jakkoliv posuzoval projednatelnost žaloby s ohledem na tvrzení žalovaného, neboť žaloba byla odmítnuta dle §37 odst. 5 s. ř. s. Nejvyšší správní soud však nemohl přisvědčit ani městskému soudu, že by žaloba stěžovatele po jejím doplnění obsahovala takové nedostatky, pro které nelze v řízení dále pokračovat. Nejvyšší správní soud především zdůrazňuje, že stěžovatel doplnil označení věci, v níž se domáhá ochrany proti nečinnosti. Skutečnost, že konkretizace předmětné žádosti o informace, tedy datum a obsah žádosti, vyplývá až z příloh doplnění žaloby, je v tomto ohledu nerozhodná. Přiložení žádosti samé k žalobě je dostatečně určitým vymezením věci, v níž se stěžovatel domáhá ochrany. Pokud jde o argumentaci městského soudu, že stěžovatel nedoložil, zda byla žádost žalovanému doručena, nejedná se o podmínku projednatelnosti věci, ale o otázku důvodnosti žaloby, kterou městský soud může jednoduše ověřit, vyžádá-li si správní spis žalovaného v této věci. Nejvyšší správní soud neshledal ani, že by absentovalo vylíčení rozhodných skutečností. V tomto případě si lze těžko představit podrobnější vylíčení rozhodných skutečností, jestliže nečinnost žalovaného měla dle tvrzení stěžovatele spočívat v tom, že žalovaný nereagoval na žádost o informace, která byla v žalobě dostatečně konkrétně označena. Skutečnost, že nebyly doloženy další přílohy avizované v žalobě, také nebrání projednání věci, přičemž se ani nejedná o listiny zásadní pro věc samu, ale pro doložení skutečností tvrzených stěžovatelem ve vztahu k jeho žádosti o osvobození od soudních poplatků. Otázka vyčerpání prostředků ochrany proti nečinnosti ve správním řízení je pak otázkou podmínek řízení o nečinnostní žalobě ve smyslu §79 odst. 1 s. ř. s., nikoliv její projednatelnosti ve smyslu §37 odst. 5 s. ř. s. Navíc i tuto podmínku bude pravděpodobně možné jednoduše ověřit ze správního spisu žalovaného. [11] Nejvyšší správní soud proto shledal, že napadené usnesení městského soudu o odmítnutí žaloby dle §37 odst. 5 s. ř. s. nemůže obstát. [12] K návrhu stěžovatele na přikázání věci jinému senátu městského soudu Nejvyšší správní soud předně uvádí, že soudní řád správní (na rozdíl od občanského soudního řádu) v §9 umožňuje přikázání věci toliko jinému soudu, nikoli jinému soudci, potažmo jinému senátu téhož soudu. Z povahy věci proto Nejvyšší správní soud k tomuto návrhu přistoupil jako k tvrzené zmatečnosti soudního řízení spočívající v tom, že v něm rozhodoval soudce (předseda senátu) vyloučený pro svou podjatost. Tato argumentace nicméně není důvodná, neboť podle §8 odst. 1 věty třetí s. ř. s. nemohou být důvodem k vyloučení soudce okolnosti, které spočívají v jeho postupu v řízení o dané věci. Stěžovatel přitom neuvedl jiné důvody, které by vedly k vyloučení ve věci rozhodujícího senátu městského soudu, než způsob, jakým soud rozhodl o posuzované žalobě stěžovatele. IV. Závěr a náklady řízení [13] Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost důvodnou, a proto v souladu s §110 odst. 1 s. ř. s. usnesení městského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V něm bude Městský soud v Praze vázán právním názorem Nejvyššího správního soudu vysloveným v tomto rozsudku (§110 odst. 4 s. ř. s.). [14] O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne Městský soud v Praze v novém rozhodnutí (§110 odst. 3 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky přípustné (§53 odst. 3, §120 s. ř. s.). V Brně dne 27. října 2021 JUDr. Jakub Camrda předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:27.10.2021
Číslo jednací:5 As 193/2021 - 29
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Městská část Praha 1
Prejudikatura:3 Azs 33/2004
6 As 4/2004
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2021:5.AS.193.2021:29
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024