Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 14.10.2021, sp. zn. 9 Azs 150/2021 - 37 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2021:9.AZS.150.2021:37

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2021:9.AZS.150.2021:37
sp. zn. 9 Azs 150/2021 - 37 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Radana Malíka a soudců JUDr. Barbary Pořízkové a JUDr. Pavla Molka v právní věci žalobkyň: a) S. E., b) E. G., zast. JUDr. Matějem Šedivým, advokátem se sídlem Václavské náměstí 831/21, Praha 1, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha 7, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 7. 10. 2019, č. j. OAM-832/ZA-ZA11-ZA10-2019, v řízení o kasační stížnosti žalobkyň proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 29. 6. 2021, č. j. 16 Az 59/2019 - 24, takto: I. Kasační stížnost se o dmít á pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] V záhlaví označeným rozhodnutím žalovaný žalobkyním neudělil mezinárodní ochranu podle §12, §13, §14, §14a a §14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“). [2] Žalobu proti napadenému správnímu rozhodnutí Městský soud v Praze zamítl. Konstatoval, že žalobkyně napadaly žalobou pouze nesprávné posouzení jejich žádosti z hlediska udělení humanitárního azylu. Poukázal na ustálenou judikaturu Nejvyššího správního soudu a uvedl, že smysl humanitárního azylu spočívá v tom, aby správní orgán mohl azyl poskytnout v situacích, na které nedopadá žádná z kautel předpokládaných taxativními výčty §12 a §13 zákona o azylu, ale přesto by bylo „nehumánní“ azyl neposkytnout. Soud považoval odůvodnění napadeného správního rozhodnutí v této části za logické a nediskriminační a rozhodnutí taktéž reagovalo dostatečně na důvody žádosti. Žalobkyně v průběhu azylového řízení neuvedly žádné skutečnosti, které by mohly svědčit o tom, že v jejich případě jsou dány natolik mimořádné okolnosti, které by bylo nutné vzít v potaz při uvažování o udělení humanitárního azylu. Žalovaný podle soudu nijak nepřekročil meze správního uvážení a respektoval judikaturu Nejvyššího správního soudu. Neshledal ani to, že by neudělením humanitárního azylu byly porušeny mezinárodní úmluvy. II. Argumenty kasační stížnosti a vyjádření žalovaného [3] Žalobkyně [dále jen „stěžovatelky“ nebo „stěžovatelka a)“ a „stěžovatelka b)“] podaly kasační stížnost z důvodů uvedených v §103 odst. 1 písm. a), b) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“). [4] Stěžovatelky namítaly, že jejich situace je podřaditelná pod §14 zákona o azylu s ohledem na individuální okolnosti daného případu. Poukázaly na to, že stěžovatelka a) žije na území České republiky od roku 2003 a stěžovatelka b) se zde narodila a absolvovala zde školní docházku. Stěžovatelka b) je na území České republiky plně integrována a naopak „domovský stát“ pro ni představuje cizí zemi. Tento stupeň integrace však nevzal v potaz ani správní orgán, ani městský soud. Stěžovatelky se na území České republiky nedopustily žádné protiprávní činnosti a svoji situaci vnímají jako hodnou zvláštního zřetele ve smyslu §14 zákona o azylu. Odkázaly k tomu na Úmluvu o ochraně lidských práv a základních svobod, resp. čl. 8 této Úmluvy, který zaručuje každému právo na respektování soukromého a rodinného života, obydlí a korespondence, a dále na Úmluvu o právech dítěte. K tomu zdůraznily zejména nejlepší zájem dítěte. Zájem České republiky na dodržování mezinárodněprávních závazků jednoznačně převažuje nad zájmem republiky na případném ukončení pobytu stěžovatelek. Poukázaly k tomu na rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 3. 2. 2009, sp. zn. 10 Ca 139/2007. [5] Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že se ztotožňuje s napadeným rozsudkem, který odpovídá stávající judikatuře Nejvyššího správního soudu. Kasační stížnost nejen opakuje azylový příběh, ale i žalobní argumentaci, s níž se městský soud podrobně vypořádal, přičemž na obsah napadeného rozsudku nereaguje. Shrnul, že napadené rozhodnutí i napadený rozsudek jsou správné a vyčerpávajícím způsobem reagují na předestřený azylový příběh. Je na stěžovatelkách, aby svou pobytovou situaci řešily v souladu se zákonem č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů. III. Právní hodnocení Nejvyššího správního soudu [6] Nejvyšší správní soud posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů a zkoumal, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.). Následně se zabýval otázkou, zda kasační stížnost svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatelek, jinak by ji odmítl jako nepřijatelnou (§104a odst. 1 s. ř. s. a čl. II zákona č. 77/2021 Sb.). [7] Vymezením neurčitého právního pojmu „podstatný přesah vlastních zájmů stěžovatele“ se již Nejvyšší správní soud zabýval při výkladu §104a s. ř. s. ve znění účinném od 13. 10. 2015 do 31. 3. 2021 (viz usnesení ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 - 39, č. 933/2006 Sb. NSS). Novelou s. ř. s. provedenou zákonem č. 77/2021 Sb. (s účinností od 1. 4. 2021) byl rozšířen okruh případů, při jejichž přezkumu Nejvyšší správní soud posuzuje přijatelnost kasační stížnosti. Nově se nejedná jen o věci azylu, resp. o věci mezinárodní ochrany, nýbrž o všechny věci, v nichž před krajským soudem rozhodoval specializovaný samosoudce. Tato změna nezakládá žádný rozumný důvod měnit kritéria přijatelnosti kasační stížnosti (shodně již zmínka v rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 10. 6. 2021, č. j. 1 As 124/2021 - 28). Při rozhodování o (ne)přijatelnosti kasační stížnosti proto Nejvyšší správní soud i nadále vychází z judikatorně ustálených kritérií (srov. usnesení rozšířeného senátu ze dne 25. 3. 2021, č. j. 8 As 287/2020 - 33, č. 4170/2021 Sb. NSS), jež pramení ze závěrů usnesení č. j. 1 Azs 13/2006 - 39. [8] Nejvyšší správní soud kasační stížnost přijme k meritornímu přezkumu v případě rozpoznatelného dopadu řešené právní otázky nad rámec konkrétního případu, a to 1) z důvodu neexistence, nejednotnosti nebo překonání judikatury, nebo 2) v případě zásadního právního pochybení krajského soudu. V projednávané věci soud podstatný přesah vlastních zájmů stěžovatelek neshledal. Kasační stížnost je proto nepřijatelná. [9] Stěžovatelky obecně namítly nepřezkoumatelnost napadeného rozsudku, kterou blíže nespecifikovaly. Nejvyšší správní soud v tomto ohledu připomíná, že řízení o kasační stížnosti je ovládáno dispoziční zásadou a soud je tedy vázán kasačními důvody. S ohledem na uvedené proto pouze stručně konstatuje, že městský soud srozumitelným a přezkoumatelným způsobem reagoval na argumentaci obsaženou v žalobě; z rozsudku je zřejmé, proč v posuzované věci neshledal splnění podmínek pro udělení mezinárodní ochrany, a to zejména s důrazem na posouzení otázky udělení humanitárního azylu, kterou stěžovatelky v žalobě přednesly. [10] Stěžovatelky v průběhu řízení uvedly, že na území České republiky žijí od roku 2003, resp. stěžovatelka b) se zde narodila v roce 2003. Stěžovatelka b) zde absolvovala školní docházku. Na území České republiky žije na základě povolení k trvalému pobytu také zletilý syn stěžovatelky a). Stěžovatelka a) uzavřela dne 30. 3. 2012 manželství s českým občanem; manželství bylo rozvedeno dne 13. 11. 2018 a v důsledku této skutečnosti bylo stěžovatelkám zrušeno oprávnění k pobytu a byla jim stanovena lhůta k opuštění území. V řízení dále vyšlo najevo, že v Rusku žije otec stěžovatelky b) a její babička. Stěžovatelka b) v zemi původu nikdy trvale nežila, ale jezdila tam na návštěvy. Jako důvod pro udělení mezinárodní ochrany uvedly stěžovatelky legalizaci pobytu. [11] Nejvyšší správní soud k argumentaci týkající se udělení humanitárního azylu poukazuje na rozsudek ze dne 11. 3. 2004, č. j. 2 Azs 8/2004 - 55, ve kterém uvedl: „Smysl institutu humanitárního azylu podle §14 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, spočívá v tom, aby rozhodující správní orgán měl možnost azyl poskytnout i v situacích, na něž sice nedopadá žádná z kautel předpokládaných taxativními výčty ustanovení §12 a §13 zákona o azylu, ale v nichž by bylo přesto „nehumánní“ azyl neposkytnout. Správní orgán díky tomu může zareagovat nejen na případy, jež byly předvídatelné v době přijímání zákona o azylu jako obvyklé důvody udělování humanitárního azylu (např. u osob zvláště těžce postižených či nemocných, u osob přicházejících z oblastí postižených humanitární katastrofou, ať už způsobenou lidskými či přírodními faktory), ale i na situace, jež předvídané či předvídatelné nebyly. Míra volnosti této jeho reakce je pak omezena pouze zákazem libovůle, vyplývajícím pro orgány veřejné moci z ústavně zakotvených náležitostí demokratického a právního státu.“ V rozsudku ze dne 19. 5. 2004, č. j. 5 Azs 60/2004 - 52, konstatoval, že „[u]stanovení §14 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, je kombinací neurčitého právního pojmu a správního uvážení, kdy neurčitým právním pojmem je „případ zvláštního zřetele hodný“ a vlastní rozhodnutí správního orgánu vyjádřené slovy „lze udělit humanitární azyl“ přestavuje správní uvážení.“ Nejvyšší správní soud tedy posuzuje, zda rozhodnutí Ministerstva vnitra ve věci humanitárního azylu je logické, nediskriminační a není v rozporu se zákazem libovůle (viz rozsudek č. j. 2 Azs 8/2004 - 55). Nejvyšší správní soud pak v judikatuře dovodil i to, že snaha o legalizaci pobytu, byť je spojena se snahou o realizaci rodinného života, není zpravidla důvodem hodným zvláštního zřetele, který je pro udělení humanitárního azylu třeba (srov. k dané problematice dále např. rozhodnutí ze dne 19. 6. 2014, č. j. 4 Azs 88/2014 - 18, ze dne 29. 9. 2016, č. j. 9 Azs 194/2016 - 46, nebo ze dne 21. 3. 2018, č. j. 6 Azs 6/2018 - 33, ad.). [12] Nejvyšší správní soud pro uvedené uzavírá, že snaha stěžovatelek o setrvání na území České republiky je s ohledem na jejich specifickou situaci pochopitelná, ale nejedná se o natolik závažnou či naléhavou situaci, která by měla být považována za výjimečnou situaci, resp. nejsou zde dány důvody hodné zřetele ve smyslu §14 zákona o azylu, které by využití humanitárního azylu, jakožto výjimečného institutu, odůvodňovaly. Shora citovaná (i další) ustálená a jednotná judikatura Nejvyššího správního soudu, která se zabývala mj. také otázkou uplatnění mezinárodních úmluv, poskytuje dostatečnou odpověď na námitky uvedené v kasační stížnosti a kasační soud neshledal ani žádná pochybení městského soudu, která by mohla mít dopad do hmotněprávního postavení stěžovatelek. IV. Závěr a náklady řízení [13] Nejvyšší správní soud neshledal důvod pro přijetí kasační stížnosti k věcnému projednání a konstatuje, že jsou naplněny podmínky §104a s. ř. s., jak je již shora uvedeno. Kasační stížnost pro uvedené shledal nepřijatelnou a odmítl ji. [14] O náhradě nákladů řízení soud rozhodl podle úspěchu ve věci v souladu s §60 odst. 1, větou první, s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s. (k tomu srov. usnesení rozšířeného senátu ze dne 25. 3. 2021, č. j. 8 As 287/2020 - 33, část III. 4.). Stěžovatelky v řízení úspěch neměly, proto nemají právo na náhradu nákladů řízení. Žalovanému, který by jinak měl právo na náhradu nákladů řízení, žádné náklady v řízení o kasační stížnosti nevznikly. Žádný z účastníků proto nemá právo na náhradu nákladů řízení. Poučení: Proti tomuto usnesení n e j s ou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 14. října 2021 JUDr. Radan Malík předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:14.10.2021
Číslo jednací:9 Azs 150/2021 - 37
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto pro nepřijatelnost
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:2 Azs 8/2004
5 Azs 60/2004
4 Azs 88/2014 - 18
6 Azs 6/2018 - 33
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2021:9.AZS.150.2021:37
Staženo pro jurilogie.cz:18.05.2024