infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-469-003,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 25.04.1995, sp. zn. I. ÚS 3/94 [ nález / GÜTTLER / výz-2 ], paralelní citace: N 21/3 SbNU 135 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1995:1.US.3.94

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Právní povaha národní správy podle dekretu prezidenta republiky č. 5/1945 Sb.

Právní věta Jestliže likvidační národní správce převedl majetek kupní smlouvou na družstvo, nešlo o převzetí majetku státem bez právního důvodu, jak má na mysli ustanovení §6 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, neboť k přechodu vlastnictví na stát nedošlo. Národní správu nelze považovat za převzetí věci státem ve smyslu ustanovení §6 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitačního opatření, které znamenalo omezení užívání a disponování s takto postiženým majetkem.

ECLI:CZ:US:1995:1.US.3.94
sp. zn. I. ÚS 3/94 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci stěžovatelky E.K. o ústavní stížnosti proti rozsudku Okresního soudu v Pelhřimově ze dne 27. 5. 1993, č. j. 3 C 149/92-122, a proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 4. 10. 1993, č.j. 6 Co 1206/93-151, takto: Ústavní stížnost se zamítá . Odůvodnění: Stěžovatelka podala ústavní stížnost proti rozsudku Okresního soudu v Pelhřimově ze dne 27. 5. 1993, č. j. 3 C 149/92-122, kterým bylo rozhodnuto v právní věci navrhovatelek E.K. a M.B., proti odpůrci Kožedělnému a gumárenskému podniku, s. p. v likvidaci, T., o povinnost uzavřít dohodu o vydání věci, takto: Žaloba se žádostí, že odpůrce je povinen uzavřít s navrhovatelkami dohodu, podle které je povinen vydat do jejich podílového spoluvlastnictví nemovitosti - pila čp. 384/2, čp. 447/538 - pletárna, zapsané v pozemkových knihách v katastrálním území P. se zamítá. Řízení ohledně vydání dalších nemovitostí, a to st. parc. č. 580, 535, 1367/2, 1367/3, 1367/5, 1375/2, 1390 a 1391 a 1395, včetně budov a staveb na těchto pozemcích stojících a ohledně povinnosti odpůrce poskytnout žalující straně náhradu, která jí náleží dle zákona ve výši stanovené znaleckým posudkem, se zastavuje. Odpůrci se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení. Stěžovatelka rovněž podala stížnost proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 4. října 1993, č. j. 6 Co 1206/93-151, kterým byl rozsudek soudu prvního stupně potvrzen ve výroku v odstavci prvém v tomto (správném) znění: Návrh, aby odpůrce byl povinen uzavřít s navrhovatelkami dohodu, podle níž by jim vydal do jejich podílového spoluvlastnictví každé jednu ideální polovinu pily na parcele č. 384/2, dále každé jednu ideální polovinu parcely č. 384/2, dále každé jednu ideální polovinu pletárny čp. 447 na parcele č. 538 a dále každé jednu ideální polovinu parcely č. 538, zapsaných na LV č. 119 pro obec a katastrální území P., se zamítá. Rozhodnutí soudu prvního stupně ve výroku v odstavci třetím o náhradě nákladů řízení se potvrzuje, v odstavci druhém o zastavení řízení zůstává toto rozhodnutí nedotčeno. Odpůrci se nepřiznává právo na náhradu nákladů odvolacího řízení. Ze spisu okresního soudu, sp. zn. 3 C 149/92, vyplývá, že rozhodnutím Zemského národního výboru v Praze ze dne 1. 3. 1948, čís. VIII/2-3026-48, byla zavedena národní správa do majetku a podniku firmy V. J. S. - P. V usnesení bývalého Okresního soudu v Počátkách ze dne 4. 6. 1948, č.d. 191/48, je uvedena poznámka, že podle výměru Okresního národního výboru v Kamenici nad Lipou ze dne 13. 4. 1948, č. 8904, se tato národní správa vztahovala pouze na stavební parcelu č. 384/2 (pila a skladiště). Výměrem ONV v Kamenici nad Lipou ze dne 31. 1. 1950, zn. 550-31/I-1950, byla dle §7 dekretu č. 5/1945 Sb. zavedena národní správa do majetku a podniku firmy V. J. S. - pletárna v P. Výměrem ONV v Kamenici nad Lipou ze dne 7. 2. 1951, zn. 191.1, byl dle §22 odst. 2 dekretu č. 5/1945 Sb. dán souhlas k likvidaci pletárny firmy J. V. S. v Počátkách. Téhož dne byl vydán i výměr k likvidaci pily uvedené firmy v Počátkách. Výměrem ONV v Kamenici nad Lipou ze dne 7. 8. 1951, zn. 191-25/5-1951, byl jmenován likvidačním národním správcem firmy Vilém Hemmr. Okresní soud argumentoval tím, že národní správa neznamenala přechod vlastnictví na stát, nýbrž pouze zajištění hospodaření na majetku v soukromém vlastnictví. Zavedením národní správy tedy stát tyto nemovitosti nepřevzal, jak má na mysli ustanovení §6 zák. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Argument, že stát takový majetek převzal bez právního důvodu ve smyslu ust. §6 odstavec 2 citovaného zákona, není důvodný, neboť zákon má na mysli nikoli pouhou faktickou držbu a nakládání věci státem, ale přechod vlastnického práva na stát. Jak bylo zjištěno, nemovitosti, jejichž vydání se navrhovatelky domáhají, přešly na stát na základě úplatného převodu nikoli od navrhovatelek, respektive jejich právních předchůdců, nýbrž od Dřeva, lidového družstva truhlářů v H., které dne 24. 12. 1964 uzavřelo hospodářskou smlouvu s Kožedělným a gumárenským podnikem ONV v T. o převodu vlastnictví k nemovitostem zapsaným ve vložce č. 334, kat. úz. P., a to za kupní cenu 386.495,75 Kčs. Lidové družstvo dřevozpracující v Počátkách, zapsané společenstvo s ručením obmezeným (právní předchůdce D., lidového družstva truhlářů v H.), nabylo předmětné nemovitosti rovněž kupní smlouvou od původního vlastníka, resp. od likvidačního národního správce. Ten uzavřel dne 5. ledna 1954 formou notářského zápisu (č.j. N 5/53, NZ 2/54) s tímto družstvem kupní smlouvu ohledně nemovitostí zapsaných v knihovní vložce č. 334 poz. knihy, kat. úz. P., za kupní cenu 102.400,- Kčs. Podle článku III této kupní smlouvy měla být kupní cena použita k úhradě závazků váznoucích na předmětných nemovitostech. Nejednalo se tedy o případ uvedený v odstavci 1 či 2 ustanovení §6 zák. č. 87/1991 Sb., a proto okresní soud žalobu zamítl. Krajský soud v Českých Budějovicích potvrdil rozhodnutí soudu prvního stupně v odstavci prvém, které pouze stylizačně upravil, v druhém odstavci rozhodnutí o zastavení řízení zůstalo nedotčeno a třetí odstavec o náhradě nákladů řízení potvrdil. Odvolací soud vycházel ze skutkového stavu zjištěného soudem prvního stupně, který považoval za úplný a správný, stejně jako právní závěry z něho učiněné. Nemovitosti totiž z původních vlastníků nepřešly na stát, jak je požadováno v ustanovení §3 zákona č. 87/1991 Sb., ale na jiný subjekt odlišný od státu. Nepřicházelo v úvahu ani posouzení věci podle ustanovení §6 odstavce 2 zák. č. 87/1991 Sb., to je jako převzetí věci státem bez právního důvodu "a to vzhledem k existenci vydaných výměrů o národní správě". Možnost likvidace majetku připouštělo ustanovení §22 odst. 2 dekretu prezidenta republiky č. 5/1945 Sb., přičemž souhlas k tomuto opatření nedával vlastník, ale okresní národní výbor. Soud dále uvedl, že není oprávněn přezkoumávat zákonnost výměrů o národní správě vydaných podle dekretu č. 5/1945 Sb., neboť tuto problematiku řeší ustanovení §31 zák. č. 87/1991 Sb., které zakotvuje možnost podání protestu prokurátora proti nim. Stěžovatelka v ústavní stížnosti uvedla, že opatření státu, kterým byla po 25. únoru 1948 na základě vykonstruovaných důvodů "uvalena" na majetek jejích rodičů národní správa podle dekretu č. 5/1945 Sb. a následně pak jeho rozprodání, je nutno považovat za převzetí bez právního důvodu, a to v tomto případě v důsledku politické persekuce a postupů porušujících obecně uznávaná lidská práva. Proto mělo být postupováno podle ust. §6 odst. 2 zák. č. 87/1991 Sb. Napadeným rozhodnutím soudu byly však jako "legitimní" uznány akty a postup komunistického režimu z období nesvobody, které jsou v rozporu zejména s články 7, 9, 11, 12 odst. 1, odst. 2 a 13 Listiny základních práv a svobod a současně i s Všeobecnou deklarací lidských práv. Likvidace továrníka V. J. S. a jeho majetku byla důsledkem politické persekuce, která postihla i jeho manželku, neboť nucená práce a věznění tragicky poznamenaly jejich životy. V. J. S. utrpěl těžké poškození zdraví po úrazu ve vězeňském autě a jeho manželka M. S. se z útrap vězení již psychicky nevzpamatovala. Důvody pro zavedení národní správy pily dne 1. 3. 1948 a pletárny dne 31. 1. 1950 byly vykonstruovány a nezakládaly se na pravdě. V obou případech šlo o rentabilní výroby, kde byl plynulý chod a hospodářský život zajištěn. Teprve po uvalení národní správy chod provozu upadal, státem ustanovení národní správci se střídali a hospodařili po svém. Poslední národní správce prodal dne 5. 1. 1954 bez jakéhokoli zmocnění vlastníka majetek družstvu Dřevo v P., které v roce 1964 převedlo majetek Kožedělnému a gumárenskému podniku T. Žádný z důvodů zavedení národní správy se neprokázal (nikdo je neprověřoval), takže ve skutečnosti šlo o zlovolné zneužití ust. §3 a 10 dekretu č. 5/1945 Sb. komunistickým totalitním režimem za účelem likvidace soukromého majitele a k prodeji předmětného majetku došlo neoprávněně. Stěžovatelka proto navrhla, aby napadené rozsudky obou soudů byly zrušeny, neboť jsou v rozporu s články 7, 9, 11 odst. 1, 12 odst. 1, odst. 2, čl. 13 Listiny základních práv a svobod. Stěžovatelka dále stížností napadla výměr Zemského národního výboru v Praze ze dne 1. 3. 1948, č.j. VIII/2-3026-48, výměr Okresního národního výboru v Kamenici nad Lipou ze dne 13. 4. 1948, č.j. 8904, výměr Okresního národního výboru v Kamenici nad Lipou ze dne 31. 10. 1950, č.j. 550/-31/I-1950, a blíže neoznačené opatření Okresního národního výboru v Kamenici nad Lipou, kterým byl dán souhlas k prodeji nemovitostí zapsaných v knihovní vložce číslo 334, kat. úz. P. Usnesením ze dne 14. září 1994, sp. zn. I. ÚS 3/94, Ústavní soud tuto část ústavní stížnosti podle ustanovení §43 odst. 1, písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu odmítl, neboť šlo o návrh podaný po uplynutí lhůty stanovené v §72 odst. 2 citovaného zákona. Soudce zpravodaj nejdříve přezkoumal ústavní stížnost po stránce formální (§72 odst. 3, §43 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu). Z hlediska dodržení zákonné lhůty k podání ústavní stížnosti zjistil, že napadený rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích nabyl právní moci dne 5. listopadu 1993. Ústavní stížnost došla Ústavnímu soudu dne 4. ledna 1994, přičemž byla podána k poštovní přepravě dne 30. 12. 1993, takže ve smyslu ust. §57 odst. 3 o. s. ř. je lhůta k podání ústavní stížnosti zachována. K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci i vedlejší účastníci řízení. Okresní soud v Pelhřimově sdělil, že jeho právní názor je obsažen v odůvodnění rozsudku tohoto soudu v předmětné věci. Okresní soud v Pelhřimově netrvá na tom, aby ve věci proběhlo ústní jednání. Krajský soud v Českých Budějovicích uvedl, že v projednávané věci jako soud odvolací vyšel ze skutkového stavu zjištěného Okresním soudem v Pelhřimově, který provedené důkazy řádně zhodnotil podle §132 o. s. ř. a ztotožnil se i s jeho právními závěry, že nejsou splněny podmínky ustanovení §6 odst. 1 písm. j) a písm. k) zák. č. 87/1991 Sb., jakož i ustanovení §6 odst. 2 téhož zákona. Proto nebyl důvod ke změně či zrušení rozsudku soudu prvního stupně. Protože rozhodnutím krajského soudu nebylo porušeno základní právo nebo svoboda stěžovatelky, krajský soud navrhl zamítnutí ústavní stížnosti a uvedl, že netrvá na tom, aby v předmětné věci proběhlo ústní jednání. Kožedělný a gumárenský podnik, státní podnik v likvidaci, T., sdělil, že se vzdává postavení vedlejšího účastníka v řízení o ústavní stížnosti E. K. Účastnice řízení - stěžovatelka E. K. a její sestra M. B. (vedlejší účastnice) - trvaly na ústním jednání, pokud by Ústavní soud nesdílel jejich názor, že ohledně majetku V. J. S. šlo od počátku o nezákonné jednání s porušením všech lidských práv a svobod. Ústavní soud doplnil řízení některými dalšími důkazy. Dopisem Nejvyššího státního zastupitelství České republiky ze dne 19. 8. 1994, zn. 3 NZn 1015/94, (předloženým stěžovatelkou), bylo zjištěno, že bývalá Generální prokuratura České republiky podala protest proti výměru Zemského národního výboru v Praze ze dne 1. 3. 1948 (v dopise se mylně uvádí datum 1. 3. 1950), kterým byla zavedena národní správa do majetku a podniku firmy V. J. S., pila v P. O tomto protestu není dosud rozhodnuto. Týmž dopisem Nejvyššího státního zastupitelství bylo prokázáno, že bývalá Generální prokuratura podala protest proti výměru Okresního národního výboru v Kamenici nad Lipou ze dne 31. 1. 1950, kterým byla zavedena národní správa majetku a podniku firmy J. V. S., pletárna v P. Z rozhodnutí Okresního živnostenského úřadu v Pelhřimově ze dne 31. 1. 1994, č.j. ŽÚ/221/94-Sk, vzal Ústavní soud za prokázáno, že prokurátor podal tento protest dne 23. 12. 1993, pod č.j. III Gd 5180/93, s odvoláním na §31 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Citovaným rozhodnutím byl výměr Okresního národního výboru v Kamenici nad Lipou ze dne 31. 1. 1950, zn. 550-31-I-1950, v plném rozsahu zrušen. V odůvodnění tohoto rozhodnutí se konstatuje, že podle ustanovení §70 odst. 1 tehdy platného správního řádu (vládní nařízení č. 8/1928 Sb.) bylo povinností správního orgánu shrnout v odůvodnění rozhodnutí výsledky řízení a právní posouzení věci, případně i úvahy, jež rozhodovaly při hodnocení důkazů. Formulace použité v odůvodnění výměru byly buď zcela obecné bez bližších údajů o tom, jakými důkazními prostředky a s jakými výsledky byly zjištěny okolnosti rozhodné pro posouzení věci, neboť jsou v něm uvedeny dohady a domněnky o záměrech majitele firmy. Na základě těchto skutečností proto okresní živnostenský úřad napadené rozhodnutí zrušil. Ústavní stížnost není důvodná. Obecné soudy provedly ve věci obsáhlé dokazování. Z obsahu spisu Okresního soudu v Pelhřimově, sp. zn. 3 C 149/92, plyne, že soudy řádně vyslechly účastníky řízení a provedly potřebné důkazy listinné, zejména důkazy rozhodnutím Okresního národního výboru v Kamenici nad Lipou ze dne 31. 1. 1950, zn. 550-31/I-1950, rozhodnutím bývalého Zemského národního výboru v Praze ze dne 1. 3. 1948, sp. zn. VIII/2-3026-48, spisem býv. Státního notářství v Kamenici nad Lipou, sp. zn. N 5/53 a NZ 2/54, potvrzením Státního notářství pro Prahu 6, sp. zn. 6 D 2076/86, potvrzením Státního notářství v Pelhřimově, sp. zn. D 54/70, a hospodářskou smlouvou ze dne 24. 12. 1964 o převodu vlastnictví nemovitostí, která byla uzavřena mezi podnikem D., lidové družstvo truhlářů v H. a Kožedělným a gumárenským podnikem ONV T. Z těchto důkazů vyplynulo, že výměrem Zemského národního výboru v Praze ze dne 1. 3. 1948 byla podle ust. §3 a §10 dekretu č. 5/1945 Sb. zavedena národní správa do majetku a podniku firmy V. J. S. P. a národním správcem byly ustanoveny Č. p., n. p., v P. Podle výměru Okresního národního výboru v Kamenici nad Lipou ze dne 13. 4. 1948, č. 8904, se tato národní správa vztahovala pouze na stavební parcelu č. 384/2 (pila a skladiště). Výměrem Okresního národního výboru v Kamenici nad Lipou ze dne 31. 1. 1950 byla podle §7 dekretu č. 5/1945 Sb. zavedena národní správa majetku a podniku firmy V. J. S. - pletárna v P. Dalším výměrem téhož Okresního národního výboru ze dne 7. 8. 1951 byl jmenován likvidačním národním správcem Vilém Hemmr, jenž dne 5. 1. 1954 uzavřel kupní smlouvu formou notářského zápisu, kterou prodal Lidovému družstvu dřevozpracujícímu, zapsanému společenstvu s ručením obmezeným v P., nemovitosti - pilu čp. 384/2 a pletárnu čp. 447/538, kat. úz. P. Právní nástupce tohoto družstva Dřevo, lidové družstvo truhlářů v H., pak hospodářskou smlouvou ze dne 24. 12. 1964 převedlo předmětné nemovitosti na Kožedělný a gumárenský podnik v T. Na základě těchto zjištění okresní soud, jak již bylo uvedeno výše, došel k závěru, že zavedením národní správy stát nepřevzal předmětné nemovitosti ve smyslu ust. §6 zák. č. 87/1991 Sb., neboť toto ustanovení nevyžaduje pouhou faktickou držbu nebo nakládání věcí ze strany státu, ale přechod vlastnického práva na stát. Tato zjištění i právní závěry převzal také Krajský soud v Českých Budějovicích, který konstatoval, že soud není oprávněn přezkoumávat zákonnost výměrů vydaných podle dekretu č. 5/1945 Sb., neboť tuto problematiku řeší ustanovení §31 zák. č. 87/1991 Sb., jež zakotvuje možnost podání protestu prokurátora. Nemohl proto posoudit věc ani podle ust. §6 odst. 2 zák. č. 87/1991 Sb., to jest jako převzetí věci státem bez právního důvodu, a to vzhledem k existenci vydaných výměrů o národní správě. Možnost likvidace majetku připouštělo ust. §22 odst. 2 dekretu č. 5/1945 Sb., přičemž souhlas k tomuto opatření nedával vlastník, ale okresní národní výbor. Obecné soudy provedené důkazy takto jednotlivě i ve svém souhrnu zhodnotily a dospěly k závěru, že návrh E. K. a M. B. na vydání nemovitostí - pila čp. 384/2 a pletárna čp. 447/538, zapsaných v pozemkových knihách v kat. úz. P., není důvodný. Proto jej zamítly. Uvedená zjištění a závěry obecných soudů nebyly otřeseny ani v řízení, které proběhlo před Ústavním soudem. V souvislosti s ústavní stížností je ovšem třeba zdůraznit, že Ústavní soud není běžnou třetí instancí v systému všeobecného soudnictví. Není jeho úkolem zabývat se eventuálním porušením běžných práv fyzických nebo právnických osob, chráněných občanským zákoníkem, trestním zákonem, občanským soudním řádem a dalšími předpisy, pokud takové porušení současně neznamená porušení základního práva nebo svobody těchto osob zaručených ústavním zákonem či mezinárodní smlouvou podle článku 10 Ústavy (srov. čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy, §72 odst. 1 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb.). Tato zásada má význam i pro otázku hodnocení důkazů provedených obecnými soudy. Ústavní soud by mohl vzhledem k zásadě přímosti dokazování provedené důkazy hodnotit odchylně od hodnocení učiněného obecnými soudy jen tehdy, jestliže by tyto důkazy provedl znovu. K tomu však v souzené věci nebyl důvod. Ústavní soud se rovněž zaměřil na otázku, zda v řízení před obecnými soudy nebyly porušeny ústavní procesní principy. Mezi ně patří např. právo na soudní ochranu (článek 36 odst. 1 Listiny), právo na zákonného soudce (článek 38 odst. 1 Listiny), rovnost účastníků (článek 37 odst. 3 Listiny), právo každého na veřejné projednání věci v jeho přítomnosti a právo na možnost vyjádřit se ke všem prováděným důkazům (článek 38 odst. 2 Listiny). V zásadě stejně judikoval i Ústavní soud ČSFR (srov. R 13/92 Sbírky usnesení a nálezů Ústavního soudu ČSFR). Žádný ústavní princip a zejména žádná ústavní zásada dokazování však v předchozích I. soudních řízeních v této věci porušeny nebyly. Vycházeje z těchto vůdčích zásad přezkumné činnosti, týkající se rozhodnutí obecných soudů, se pak Ústavní soud zabýval tvrzením stěžovatelky, že napadenými rozhodnutími byly porušeny články 7, 9, 11, 12 odst. 1, odst. 2 a čl. 13 Listiny základních práv a svobod. Dospěl k závěru zápornému. Články 7, 9, 12 odst. 1 a odst. 2 a 13 Listiny stanoví: Článek 7 - nedotknutelnost osoby a jejího soukromí je zaručena. Článek 9 - nikdo nesmí být podroben nuceným pracím a službám. Článek 12, odst. 1 - obydlí je nedotknutelné. Není dovoleno do něj vstoupit bez souhlasu toho, kdo v něm bydlí. odst. 2 - domovní prohlídka je přípustná jen pro účely trestního řízení a to na písemný odůvodněný příkaz soudce. Článek 13 - nikdo nesmí porušit listovní tajemství ani tajemství jiných písemností a záznamů, ať již uchovávaných v soukromí nebo zasílaných poštou nebo jiným způsobem, s výjimkou případů a způsobem, které stanoví zákon. Prosté porovnání textu těchto článků s předmětem řízení před obecnými soudy postačí k závěru, že uvedené články s napadenými soudními rozhodnutími nekorespondují, týkají se zcela jiné problematiky a nebyly tedy (a ani nemohly být) napadenými rozhodnutími porušeny. Na to nelze usuzovat ani s přihlédnutím ke smyslu těchto článků. Pokud se poukaz stěžovatelky na tyto články Listiny týká činnosti státních orgánů v padesátých letech (např. internace rodičů, otevírání pošty), tyto okolnosti nebyly předmětem řízení u obecných soudů, jejichž rozhodnutí (stěžovatelkou napadená) se týká pouze restituce odňatého majetku. Článek 11, odst. 1 Listiny stanoví, že každý má právo vlastnit majetek. Vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. Dědění se zaručuje. Ani zde však stěžovatelčin blíže neodůvodněný odkaz na tento článek neobstojí. Uvedený článek chrání vlastnické právo existující, zpravidla již konstituované a nikoli pouhý nárok na ně, který byl předmětem řízení u obecného soudu. Sám spor o vlastnictví, v němž právo na ně má být teprve konstituováno, tedy předpisy ústavního práva chráněno není. V tomto směru již ostatně Ústavní soud v minulosti judikoval (srov. Sbírku nálezů a usnesení Ústavního soudu České republiky III. ÚS 23/93, č. 5). Stěžovatelka dále v ústavní stížnosti namítala, že opatření státu, kterým byla na základě vykonstruovaných důvodů uvalena na majetek jejích rodičů správa podle dekretu č. 5/1945 Sb. a následně byl tento majetek bez jejich souhlasu rozprodán, je převzetím bez právního důvodu a to v tomto případě důsledkem politické persekuce a postupů porušujících obecně uznávaná lidská práva. Tuto námitku uplatnila stěžovatelka již v řízení před obecnými soudy, které rozhodly, že nešlo o převzetí majetku státem bez právního důvodu, jak má na mysli ustanovení §6 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, neboť nedošlo k přechodu vlastnictví na stát, když majetek převedl likvidační národní správce kupní smlouvou na Lidové družstvo dřevozpracující v Počátkách. Ústavní soud se touto námitkou znovu zabýval z hlediska zmíněného ustanovení §6 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. Podle tohoto ustanovení povinnost vydat věc se vztahuje i na další případy neuvedené v odstavci 1, jež spadají pod ustanovení §2 odst. 1 písm. c) citovaného zákona, jakož i na případy, kdy stát převzal věc bez právního důvodu. Pokud jde o zmírnění následků majetkových a jiných křivd způsobených občanskoprávními úkony, správními akty nebo jinými protiprávními postupy, k nimž došlo v rozhodném období ve smyslu ust. §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb., pak by i v tomto případě (kdy jde o oblast občanskoprávních vztahů) musela být splněna podmínka ustanovení §3 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., tj. muselo by dojít k přechodu věci do vlastnictví státu. To se však v daném případě nestalo. To správně posoudily již obecné soudy. Druhá část ustanovení §6 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb. se týká případů, kdy stát převzal věc bez právního důvodu. Tuto otázku zkoumaly oba soudy a dospěly k názoru, že věc nelze posoudit podle ust. §6 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., tj. jako převzetí věci státem bez právního důvodu vzhledem k existenci vydaných výměrů o národní správě. Možnost likvidace majetku připouštělo ust. §22 odst. 2 dekretu č. 5/1945 Sb., přičemž souhlas k tomuto opatření nedával vlastník, ale orgán příslušný podle §7 odst. 1 písm. c) dekretu č. 5/1945 Sb. Ústavní soud odkazuje na toto odůvodnění obou rozsudků, z nichž plyne, že národní správa byla uvalena na základě tehdy platných předpisů, které nebyly dosud zrušeny. Pokud národní správce provedl likvidaci majetku prodejem, pak tento postup připouštělo ust. §22 odst. 2 dekretu č. 5/1945 Sb. K likvidaci majetku potřeboval národní správce souhlas orgánu příslušného podle §7 citovaného dekretu. Tento souhlas byl dán výměrem Okresního národní výboru v Kamenici nad Lipou ze dne 7. 8. 1951, zn. 191.1-25/5-1951, což potvrzuje i sama stěžovatelka v podání došlém Ústavnímu soudu dne 24. 3. 1994 (doplnění ústavní stížnosti). Nejpodstatnější je ovšem skutečnost - jak správně zdůraznily obecné soudy - že národní správu nelze vůbec považovat za převzetí věci státem ve smyslu ust. §6 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., neboť tato instituce plnila pouze funkci prostého zajišťovacího opatření, které znamenalo omezení užívání a disponování s takto postiženým majetkem. Není důvod, aby se v tomto směru Ústavní soud odchyloval od judikatury soudů obecných (srov. rozsudek Vrchního soudu v Praze ze dne 13. 5. 1994, sp. zn. 3 Cdo 65/92). Ústavní soud se zabýval i novými důkazy, které stěžovatelka obdržela až po právní moci napadených soudních rozhodnutí a jež předložila Ústavnímu soudu. Jde o pravomocné rozhodnutí Okresního živnostenského úřadu v Pelhřimově ze dne 31. 1. 1994, č.j. ŽÚ/221/94-Sk, kterým bylo vyhověno protestu Generálního prokurátora ČR proti výměru ONV v Kamenici n. Lipou ze dne 31. 1. 1950, zn. 550-31/I-1950, jímž byla zavedena národní správa na majetek firmy J. V. S., pletárna v P. Tímto rozhodnutím, jak již bylo uvedeno, byl citovaný výměr zrušen s poukazem na to, že odůvodnění výměru je zcela obecné bez bližších údajů o tom, jakými důkazními prostředky a s jakými výsledky byly zjištěny okolnosti rozhodné pro posouzení věci. Podle přesvědčení Ústavního soudu zrušení výměru o národní správě není v souzené věci samo o sobě důvodem ke zrušení napadených rozhodnutí obecných soudů Ústavním soudem. Napadený rozsudek krajského soudu byl vydán již dne 4. 10. 1993, právní moci nabyl 5. 11. 1993, zatímco protest prokurátora byl podán dne 23. 12. 1993, sp. zn. III Gd 5180/93, a zrušující rozhodnutí ohledně národní správy je datováno až dne 31. 1. 1994. Proto k němu obecné soudy nemohly přihlédnout. Za této situace nelze tedy dovodit, že by obecné soudy svými rozhodnutími porušily ustanovení ústavního zákona nebo mezinárodní smlouvy ve smyslu čl. 10 Ústavy (§82 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu). Pokud se stěžovatelka dovolávala čl. 11 Listiny základních práv a svobod, vyložil Ústavní soud již na jiném místě, že tento článek chrání toliko již konstituované vlastnické právo, nikoli pouze tvrzený nárok na ně. Na tomto závěru nic nemění ani citované rozhodnutí okresního úřadu, které jeden z výměrů o národní správě zrušilo. Totéž se týká ostatních článků Listiny, jejichž údajné porušení stěžovatelka napadla. Ani ústavní procesní principy ve smyslu čl. 36 a násl. Listiny nebyly (a ani nemohly být) v souvislosti se zrušovacím rozhodnutím okresního úřadu dotčeny, neboť, jak již bylo řečeno, důkaz tímto rozhodnutím obecné soudy provést nemohly, jestliže v době jejich rozhodování neexistovalo. Pro úplnost Ústavní soud dodává, že okresní úřad zrušil jeden z výměrů o národní správě pro jeho nedostatečné odůvodnění a nikoli proto, že mělo jít o akt politické persekuce ve smyslu ust. §6 odst. 2 a §2 odst. 1 písm. c) zákona č. 87/1991 Sb., jak dovozovala stěžovatelka. Toto zrušovací rozhodnutí též nic nemění na závěru (dříve učiněném), že není dán ani další restituční důvod podle §6 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb., tj. převzetí státem bez právního důvodu. Podle přesvědčení Ústavního soudu totiž zrušení výměru o národní správě (ani obecně vzato ani v tomto konkrétním případě) nemá účinky ex tunc, nýbrž toliko účinky ex nunc. Opačný výklad by znamenal, že by byly neplatné všechny právní úkony učiněné od roku 1950 v souvislosti s národní správou, což by bylo v rozporu s požadavkem právní jistoty a s principy právního státu ve smyslu čl. 1 Ústavy. Na těchto úvahách ostatně stojí i celá koncepce zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, s níž lze řešený případ srovnávat. Právní důvod převzetí věci, jehož se dovolává krajský soud a který spočívá v existenci výměru o národní správě, tedy v době převzetí věci byl dán. Ani opačný výklad (tedy zrušení výměru o národní správě ex tunc) by však zřejmě neznamenal, že existuje restituční důvod spočívající v převzetí věci státem bez právního důvodu (§6 odst. 2 zákona č. 87/1991 Sb.). I kdyby totiž výměr o národní správě byl ex tunc neplatný, pak by nebyla splněna druhá podmínka citovaného ustanovení, totiž převzetí věci státem. Národní správu (byť i jen faktickou) nelze totiž za převzetí věci státem považovat. To je blíže rozvedeno na jiném místě tohoto nálezu. Vzhledem ke zrušení jednoho z výměrů o národní správě může vzniknout otázka, zda zákonnost národní správy bude řešena v řízení jiném či nikoli. Stěžovatelka zřejmě zváží i možnost podat návrh na obnovu soudního řízení ve smyslu ust. §228 a násl. občanského soudního řádu, pokud ovšem jsou pro takový návrh splněny podmínky, které zákon vyžaduje. To se však již vymyká posouzení Ústavního soudu a jeho kompetenci. Stěžovatelka konečně doplnila ústavní stížnost podáním ze dne 6. 12. 1994, v němž namítala, že na majetek její matky M. V. S. nebyl vydán žádný výměr o uvalení národní správy a přesto byl tento majetek národním správcem prodán bez jejího vědomí. Tato námitka však nebyla v řízení před obecnými soudy uplatněna, naopak stěžovatelka a její sestra M. B. uvedly (viz č.l. 2 verte spisu Okresního soudu v Pelhřimově, sp. zn. 3 C 149/92), že národní správa byla zavedena i na spoluvlastnický podíl jejich matky, vůči níž už vůbec nemohl obstát žádný z argumentů, který odpovídal použitým zákonným ustanovením. Obecné soudy proto neměly možnost k uvedené námitce přihlédnout. I kdyby však národní správce prodal majetek M. V. S., pokud na něj skutečně nebyla uvalena národní správa, z hlediska řešení dané ústavní stížnosti to nemá význam. Ústavní soud zkoumá, zda napadenými rozhodnutími soudů, které rozhodovaly podle zákona č. 87/1991 Sb., byla porušena základní lidská práva a svobody (svědčící stěžovatelce). V namítaném případě by však zřejmě šlo o jiný právní vztah, který obecné soudy vůbec neřešily a Ústavní soud se jím proto nemůže zabývat. Ze všech těchto důvodů byla ústavní stížnost zamítnuta. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 25. 4. 1995

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1995:1.US.3.94
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 3/94
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 21/3 SbNU 135
Populární název Právní povaha národní správy podle dekretu prezidenta republiky č. 5/1945 Sb.
Datum rozhodnutí 25. 4. 1995
Datum vyhlášení  
Datum podání 4. 1. 1994
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 7, čl. 9, čl. 11, čl. 12 odst.1, čl. 12 odst.2, čl. 13
Ostatní dotčené předpisy
  • 5/1945 Sb., §3, §10, §22 odst.2, §7 odst.1 písm.c
  • 87/1991 Sb., §6 odst.2, §31
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
Věcný rejstřík vlastnické právo/přechod/převod
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-3-94
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 26588
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31