ECLI:CZ:US:1996:1.US.167.96
sp. zn. I. ÚS 167/96
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti J. Š., zastoupeného JUDr. V. F., a účastníka řízení Krajského státního zastupitelství v Ústí nad Labem, proti usnesení Krajského státního zastupitelství ze dne 12. 4. 1996, č.j. 2 KZt 64/96-2, takto:
Ústavní stížnost se zamítá .
Odůvodnění:
Dne 12. 1. 1996 bylo stěžovateli sděleno obvinění z trestného
činu porušování povinnosti při správě cizího majetku [ust. §255
odst. 1, odst. 2 písm. b) trestního zákona], jehož právní
kvalifikace byla později změněna na trestný čin zneužívání
pravomoci veřejného činitele [ust. §158 odst. 1 písm. b)
trestního zákona]. Tohoto trestného činu se měl dopustit tím, že
jako starosta obce T. v roce 1992 bez projednání a souhlasu
zastupitelstva obce podepsal jménem obce mandátní smlouvu
o převzetí záruky za podnikatele ve výši 2 800 000 Kč a poté
smlouvu o zřízení zástavního práva k části obecního majetku.
Z usnesení Okresního státního zastupitelství v Ústí nad Labem
ze dne 15. 3. 1996, sp. zn. 1 Zt 47/96-12, vyplývá, že stěžovatel
podal dne 8. 3. 1996 žádost o přezkoumání postupu vyšetřovatele
a zároveň námitku o podjatosti okresního státního zástupce v Ústí
nad Labem JUDr. D. A. Dne 15. 3. 1996 vydal okresní státní
zástupce JUDr. D. A. podle ustanovení §31 odst. 1 trestního řádu
usnesení, č.j. 1 Zt 47/96-12, podle něhož "okresní státní zástupce
v Ústí nad Labem JUDr. D. A. není vyloučen z vykonávání úkonů
trestního řízení" v této věci. V odůvodnění svého usnesení státní
zástupce uvedl, že nebyly zjištěny důvody uvedené v §30 odst. 1
trestního řádu, v jejichž důsledku by bylo možné mít pochybnosti
o možnosti JUDr. A. nestranně rozhodovat.
Napadeným usnesením Krajského státního zastupitelství v Ústí
nad Labem byla stěžovatelova stížnost proti citovanému usnesení
okresního státního zástupce zamítnuta. V odůvodnění tohoto
usnesení se státní zástupce odvolal na ustanovení §30 odst. 1
trestního řádu, podle něhož je z vykonávání úkonů trestního řízení
vyloučen i státní zástupce, "u něhož lze mít pochybnosti, že pro
poměr k projednávané věci nebo osobám, jichž se úkon přímo dotýká,
k jejich obhájcům, zákonným zástupcům a zmocněncům, nebo pro poměr
k jinému orgánu činnému v trestním řízení nemůže nestranně
rozhodovat". V dané trestní věci údajně nebyl zjištěn žádný
z těchto důvodů, a proto bylo rozhodnutí okresního státního
zástupce správné. Orgánem ve smyslu ustanovení §31 odst. 1
trestního řádu je prý míněn státní zástupce, tj. konkrétní osoba,
a nikoliv státní zastupitelství jako úřad. Názor stěžovatele, že
o námitce podjatosti nemůže rozhodovat sám dotčený státní
zástupce, nýbrž Okresní státní zastupitelství v Ústí nad Labem, je
prý proto nedůvodný.
Toto usnesení napadl stěžovatel ústavní stížností, v níž
zejména namítl, že jím bylo porušeno jeho právo být stíhán
způsobem, který stanoví zákon, ve smyslu čl. 8 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod (dále jen Listina). Znění ustanovení §31 trestního řádu bylo novelizováno, přičemž důvodem novelizace
mělo být zabránění zbytečnému protahování trestního řízení někdy
i bezdůvodně vznášenými námitkami podjatosti. Podle stěžovatele
však nelze platné znění tohoto ustanovení vykládat a aplikovat
tak, jak to učinila obě státní zastupitelství, neboť prý taková
interpretace a aplikace je v rozporu se zásadou spravedlivého
a objektivního trestního řízení (ust. §§1 a 2 trestního řádu).
Přestože tedy trestní řád v ustanovení §31 ani v jiném ustanovení
nespecifikuje pojem "orgán", nelze pod tímto pojmem chápat
jednotlivé státní zástupce, jak to učinila obě státní
zastupitelství. Stěžovatel se domnívá, že při interpretaci pojmu
"orgán" je třeba vycházet ze zákona č. 283/1993 Sb., o státním
zastupitelství, z něhož prý vyplývá, že "orgánem" je vždy státní
zastupitelství na tom kterém stupni, a nikoliv jeho vedoucí či
jednotliví státní zástupci. Na podporu tohoto výkladu stěžovatel
uvádí i rozdílnost textu v ustanovení §§30 a 31 trestního řádu,
neboť v §30 odst. 1 se hovoří o vyloučení soudce, přísedícího,
státního zástupce atd., zatímco podle §31 odst. 1 "o vyloučení
z důvodů uvedených v §30 rozhodne orgán, kterého se tyto důvody
týkají...".
Stěžovatel se konečně dovolává i judikatury Ústavního soudu
(nález ze dne 12. 4. 1994, sp. zn. Pl. ÚS 43/93), která se sice
zabývá výkladem pojmu "státní orgán" z hlediska trestněprávní
ochrany, je však prý použitelná i pro výklad pojmu "orgán" ve
smyslu práva "trestněprocesního". Současně stěžovatel sdělil, že
souhlasí s upuštěním od ústního jednání před Ústavním soudem.
Ústavní soud konstatoval, že včas podaná ústavní stížnost
splňuje všechny zákonem stanovené náležitosti a že proto nic
nebrání projednání a rozhodnutí věci samé.
K ústavní stížnosti se vyjádřil účastník řízení - Krajské
státní zastupitelství v Ústí nad Labem a Okresní státní
zastupitelství v Ústí nad Labem.
Krajské státní zastupitelství ve svém vyjádření sdělilo, že
se neztotožňuje s právním názorem stěžovatele a trvá na správnosti
napadeného usnesení. Pokud trestní řád v ustanoveních §§30 a 31
hovoří o vyloučení orgánů činných v trestním řízení, jsou prý
těmito orgány ve smyslu ustanovení §12 odst. 1 cit. zákona soud,
státní zástupce, vyšetřovatel a policejní orgán. Státní
zastupitelství netrvá na ústním jednání před Ústavním soudem.
Okresní státní zastupitelství ve svém vyjádření uvedlo, že
nesouhlasí s důvody, uváděnými v ústavní stížnosti. Podle
výkladového ustanovení §12 odst. 1 trestního řádu se pod pojmem
orgánů činných v trestním řízení rozumí soud, státní zástupce,
vyšetřovatel a policejní orgán. Při aplikaci těchto procesních
ustanovení se prý v praxi postupuje podle trestního řádu,
a nikoliv podle zákona o státním zastupitelství nebo jiných
právních předpisů. Proto také pojem "orgán", obsažený v ustanovení
§31 odst. 1 trestního řádu, je třeba vykládat v souladu
s citovaným §12 odst. 1. Za těchto okolností je prý jediným
oprávněným subjektem k rozhodnutí o námitce podjatosti konkrétní
státní zástupce, konkrétní soudce atd. Pokud tedy stěžovatel
namítá porušení čl. 8 odst. 2 Listiny, je podaná ústavní stížnost
neopodstatněná, protože k porušení hmotněprávních ani
procesněprávních norem údajně nedošlo. Okresní státní
zastupitelství na ústním jednání před Ústavním soudem netrvá.
Ústavní soud usoudil, že od ústního jednání lze upustit,
neboť účastníci řízení s tím souhlasí a od tohoto jednání nelze
očekávat další objasnění věci.
Ústavní soud dospěl k závěru, že ústavní stížnost není
důvodná.
Stěžovatel namítá, že napadeným usnesením krajského státního
zastupitelství došlo k porušení jeho základního práva, zakotveného
v čl. 8 odst. 2 Listiny. Podle tohoto ustanovení nesmí být nikdo
stíhán nebo zbaven svobody jinak než z důvodů a způsobem, který
stanoví zákon. Nikdo nesmí být zbaven svobody pouze pro
neschopnost dostát smluvnímu závazku.
V souzené věci připadá v úvahu pouze posouzení otázky, zda je
stěžovatel stíhán "způsobem, který stanoví zákon". Stěžovatel
totiž nezpochybnil důvody, pro něž je proti němu vedeno trestní
stíhání, ani nebyl svobody zbaven.
Jestliže Listina hovoří o "zákonu", jenž stanoví způsob
stíhání (rozuměj: trestního), má tím na mysli zejména trestní řád.
Je tedy věcí Ústavního soudu, aby se v souvislosti s posouzením
otázky, zda bylo porušeno stěžovatelovo základní právo či svoboda,
zabýval především tím, zda napadeným usnesením státního
zastupitelství nebyl porušen trestní řád, popř. i zákony jiné.
Stěžovatel v ústavní stížnosti tvrdí, že k porušení jeho
práva být stíhán zákonem stanoveným způsobem došlo tak, že
o námitce podjatosti rozhodla tatáž osoba okresního státního
zástupce, proti níž byla tato námitka vznesena. Tímto postupem prý
došlo i k porušení zásad spravedlivého a objektivního procesu.
Podle ustanovení §30 odst. 1 trestního řádu je z vykonávání
úkonů trestního řízení vyloučen soudce nebo přísedící, státní
zástupce, vyšetřovatel a policejní orgán, u něhož lze mít
pochybnosti, že pro poměr k projednávané věci nebo osobám, jichž
se úkon přímo dotýká, k jejich obhájcům, zákonným zástupcům
a zmocněncům, nebo pro poměr k jinému orgánu činnému v trestním
řízení nemůže nestranně rozhodovat. Smyslem institutu vyloučení
z vykonávání úkonů trestního řízení je upevnit důvěru účastníků
řízení i veřejnosti v nestrannost, nepodjatost a objektivitu
postupu orgánů činných v trestním řízení. V souzené věci však
nejsou příčinou sporu důvody vyloučení, ale otázka, zda může
o svém vyloučení rozhodovat - byť toliko v prvém stupni - stejná
osoba.
Podle ustanovení §31 odst. 1 trestního řádu o vyloučení
z výše uvedených důvodů "rozhodne orgán, kterého se tyto důvody
týkají". Toto ustanovení doznalo oproti původní úpravě změny
(zákonem č. 292/1993 Sb., s účinností od 1. 1. 1994), neboť podle
právního stavu před uvedenou novelizací o vyloučení orgánů činných
v trestním řízení z důvodů podjatosti rozhodoval v prvním stupni
bezprostředně nadřízený orgán.
Jak je správně uvedeno v ústavní stížnosti, smyslem zmíněné
novelizace ustanovení §31 trestního řádu bylo zejména zabránit
zbytečnému protahování trestního řízení někdy bezdůvodně
vznášenými námitkami podjatosti. Z důvodu zjednodušení a urychlení
celého řízení proto nyní o vyloučení rozhoduje orgán, jehož se
tyto důvody týkají, a teprve o stížnosti proti jeho rozhodnutí
rozhoduje orgán bezprostředně nadřízený.
Trestní řád stejně jako jiné právní předpisy je nutno chápat
komplexně a systematicky a jeho jednotlivá ustanovení nelze
vytrhávat z celkového kontextu, do něhož jsou zasazena. Stěžovatel
je na omylu, když tvrdí, že trestní řád nikde nespecifikuje pojem
"orgán" a že je proto třeba vycházet ze zákona č. 283/1993 Sb.,
o státním zastupitelství. Pokud se v ustanovení §31 trestního
řádu hovoří o "orgánu", kterého se týkají důvody vyloučení,
zatímco v ustanovení §30 odst. 1 jsou přímo uvedeni soudce,
přísedící, státní zástupce, vyšetřovatel a policejní orgán, nelze
z toho bez dalšího dovozovat, že v případě §30 odst. 1 měl
zákonodárce na mysli konkrétní osoby a v případě §31 orgány,
jejichž jsou tyto konkrétní osoby příslušníky. Obě ustanovení je
totiž nutno vykládat ve spojení s ustanovením §12 odst. 1
trestního řádu, podle něhož se orgány činnými v trestním řízení
rozumějí soudce, státní zástupce, vyšetřovatel a policejní orgán.
Z toho mimo jiné vyplývá, že pokud je v ustanovení §31 odst. 1
trestního řádu uveden pouze pojem "orgán", je třeba jej chápat
toliko jako souhrnné označení, jímž zákonodárce "zastřešil"
všechny subjekty, výslovně uvedené v ustanovení §30 odst. 1 cit.
zákona.
Obdobné stanovisko zastává i Vrchní soud v Praze a Vrchní
státní zastupitelství v Praze, jejichž vyjádření si Ústavní soud
vyžádal.
Pokud tedy v souzené věci o námitce podjatosti rozhodovala
v prvém stupni stejná osoba, proti níž byla tato námitka vznesena,
nedošlo k porušení trestního řádu, protože nic takového trestní
řád nevylučuje. Ostatně i za situace, kdy o námitce podjatosti
rozhodl týž státní zástupce, jehož se týkala, jsou objektivita
řízení a zásady spravedlivého procesu zajištěny tím, že nejen
ohledně námitky podjatosti, nýbrž i ve věci samé, pro niž je
vedeno trestní řízení, lze podat opravný prostředek k nadřízenému
orgánu. To se také v souzené věci stalo, neboť o stížnosti
stěžovatele proti usnesení okresního státního zástupce rozhodoval
krajský státní zástupce, jehož nestrannost nijak zpochybněna
nebyla.
Stěžovatel se v ústavní stížnosti rovněž dovolává nálezu
Ústavního soudu, sp. zn. Pl. ÚS 43/93 (Ústavní soud České
republiky: Sbírka nálezů a usnesení, sv. 1, C.H. Beck 1994, str.
113 až 121), v němž se Ústavní soud - mimo jiné - rovněž zabýval
výkladem pojmu státní orgán, a to z hlediska trestního práva
hmotného. Podle názoru Ústavního soudu však napadené usnesení
krajského státního zastupitelství není v rozporu s argumentací,
obsaženou v citovaném nálezu. Tento nález a argumentace, použitá
v jeho odůvodnění, se totiž vztahují na zcela jiný problém, který
se souzenou věcí nijak nesouvisí.
Závěrem lze tedy konstatovat, že napadeným usnesením
krajského státního zastupitelství ani řízením, které mu
předcházelo, trestní řád porušen nebyl.
Proto Ústavní soud dospěl k závěru, že napadeným usnesením
krajského státního zastupitelství základní právo stěžovatele podle
čl. 8 odst. 2 Listiny porušeno nebylo.
Ústavní soud rovněž neshledal, že by bylo porušeno některé
jiné základní právo nebo svoboda stěžovatele zaručené ústavními
zákony nebo mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy. To
ostatně stěžovatel ani netvrdil.
Proto byla ústavní stížnost v celém rozsahu zamítnuta.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 17. září 1996