infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsBrne, infUsKratkeRadky-232-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 04.07.1996, sp. zn. III. ÚS 226/95 [ nález / HOLLÄNDER / výz-4 ], paralelní citace: N 61/5 SbNU 467 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1996:3.US.226.95

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K přezkumu rozhodnutí o (ne)přijetí ke studiu na VŠ

Právní věta Podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod se každý může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. Uvedené ustanovení Listiny základních práv a svobod vyžaduje tudíž pro všechny případy rozhodování o právech stanovený postup, čili procesní úpravu, garantující rovnost a vyloučení libovůle. Na rozhodování o přijetí ke studiu na vysoké škole se podle §34 zákona o vysokých školách nevztahují obecné předpisy o správním řízení, tj. §53 až 61 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení. Uvedenou problematiku neupravuje přitom ani zákon o vysokých školách. Podle §1 odst. 2 zákona č. 172/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, jsou vysoké školy samosprávné, v důsledku čehož o organizaci a činnosti vysoké školy rozhodují, v souladu se zákonem a v jeho mezích, orgány akademické samosprávy. Je tedy jejich úkolem ve statutu vysoké školy (fakulty) stanovit postup rozhodování o právech, jestliže tento není stanoven právními předpisy. V souvislosti s rozhodováním rektora o odvolání do rozhodnutí děkana o nepřijetí ke studiu na vysoké škole to znamená stanovit rozsah aplikace revizního principu, resp. jeho omezení, na důvody odvolání, jakož i míru aplikace kasačního a apelačního principu.

ECLI:CZ:US:1996:3.US.226.95
sp. zn. III. ÚS 226/95 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl dne 4. července 1996 ve věci ústavní stížnosti R. K. proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 5. září 1995, sp. zn. 29 Ca 320/95, jímž se zastavuje řízení o přezkoumání rozhodnutí správního orgánu, a proti rozhodnutí rektora Vysokého učení technického v Brně ze dne 14. srpna 1995, čj. 1537/9120/95, ve věci odvolání proti rozhodnutí děkana Fakulty podnikatelské Vysokého učení technického v Brně ze dne 3. července 1995, čj. 16910/95, o nepřijetí ke studiu na vysoké škole, takto: 1. Návrh na zrušení usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 5. září 1995, sp. zn. 29 Ca 320/95, se zamítá . 2. Rozhodnutí rektora Vysokého učení technického v Brně ze dne 14. srpna 1995, čj. 1537/9120/95, se z r u š u j e . Odůvodnění: I. Návrhem podaným Ústavnímu soudu České republiky dne 14. září 1995 a doplněným podáním ze dne 9. října 1995, se stěžovatel domáhá zrušení usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 5. září 1995, sp. zn. 29 Ca 320/95, jímž se zastavuje řízení o přezkoumání rozhodnutí správního orgánu, jakož i rozhodnutí rektora Vysokého učení technického v Brně ze dne 14. srpna 1995, čj. 1537/9120/95, ve věci odvolání proti rozhodnutí děkana Fakulty podnikatelské Vysokého učení technického v Brně ze dne 3. července 1995, čj. 16910/95, o nepřijetí ke studiu na vysoké škole. V ústavní stížnosti navrhovatel namítá porušení základních práv a svobod, vyplývajících z čl. 1, čl. 2 odst. 2, čl. 3 odst. 1, čl. 33 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, čl. 13 odst. 2 písm. c) Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech (vyhlášeného pod č. 120/1976 Sb.) a čl. 2 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod (vyhlášeného pod č. 209/1992 Sb.). Vzhledem k tomu, že spolu s ústavní stížností byl navrhovatelem podán, v souladu s §74 zákona č. 182/1993 Sb., i návrh na zrušení ustanovení přílohy A zákona č. 99/1963 Sb., občanského soudního řádu, ve znění pozdějších předpisů, vylučujícího možnost domáhat se, aby rozhodnutí rektora vysoké školy o odvolání do rozhodnutí děkana v otázkách přijetí či nepřijetí ke studiu na vysoké škole podle §18 odst. 2 zákona č. 172/1990 Sb. bylo přezkoumáno soudem, Ústavní soud dne 18. října 1995 usnesením, přijatým podle §78 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., řízení o ústavní stížnosti přerušil. Nálezem ze dne 3. dubna 1996, sp. zn. Pl. ÚS 32/95, Ústavní soud návrh R. K. na zrušení uvedeného ustanovení přílohy A o. s. ř. zamítl. II. Z listinných důkazů bylo zjištěno, že jmenovaný byl dopisem děkana Fakulty podnikatelské Vysokého učení technického v Brně čj. 16910/95, ze dne 24. května 1995, pozván k přijímací zkoušce na den 29. června 1995 s možností náhradního termínu dne 10. července 1995 pro případ neúčasti na přijímací zkoušce v řádném termínu z vážných zdravotních důvodů. Podáním ze dne 29. června 1995, doloženým lékařskou zprávou, se stěžovatel omluvil z přijímací zkoušky dne 29. června 1995 a požádal o možnost konat zkoušku v náhradním termínu. Den po přijímací zkoušce, konané v písemné formě, tj. dne 11. července 1995, byl stěžovatel telegramem vyzván k ústnímu pohovoru na den 14. července 1995. Ze všech uchazečů byla kromě stěžovatele pozvána také G. K. Ze zápisu z jednání dne 14. července 1995 plyne odmítnutí obou uchazečů vykonat ústní zkoušku. Rozhodnutím děkana ze dne 3. července 1995, čj. 16910/95, stěžovatel nebyl přijat ke studiu z důvodu neprospění u přijímací zkoušky. Proti tomuto rozhodnutí podal dne 24. července 1995 stěžovatel odvolání k rektorovi Vysokého učení technického v Brně s tím, že rozhodnutí děkana bylo vydáno před absolvováním přijímací zkoušky, nebylo zasláno v prvopise, nebylo odůvodněno, jakož i pro odmítnutí důvodnosti ústní zkoušky. Dne 31. července 1995 bylo stěžovateli zasláno nové rozhodnutí děkana o nepřijetí ke studiu s odůvodněním, podle kterého tento nesplnil všechny požadavky přijímací zkoušky, a byl připojen průvodní list, obsahující omluvu za zaslání neplatného rozhodnutí a informaci, podle níž odvolání proti rozhodnutí ze dne 3. července 1995 se považuje za platné odvolání podle příslušných právních předpisů. Nicméně stěžovatel dne 3. srpna 1995 podal odvolání i do rozhodnutí děkana ze dne 31. července 1995. Rozhodnutím rektora Vysokého učení technického v Brně ze dne 14. srpna 1995, čj. 1537/9120/95, byla "vzhledem k formálním i věcným nejasnostem" zrušena přijímací zkouška R. K. ze dne 10. července 1995, a tím i rozhodnutí děkana ze dne 31. července 1995, a současně byl stěžovateli stanoven nový termín přijímací zkoušky (na den 29. srpna 1995) před komisí, jmenovanou rektorem. Proti rozhodnutí Vysokého učení technického v Brně ze dne 14. srpna 1995, čj. 1537/9120/95, podal stěžovatel dne 25. srpna 1995 Krajskému soudu v Brně žalobu, ve které se domáhal zrušení uvedeného rozhodnutí. Usnesením ze dne 5. září 1995, sp. zn. 29 Ca 320/95, Krajský soud v Brně řízení v předmětné věci zastavil, a to s poukazem na ustanovení §248 odst. 3 a na přílohu A o. s. ř., podle nichž je vyloučena možnost domáhat se, aby rozhodnutí rektora vysoké školy o odvolání do rozhodnutí děkana v otázkách přijetí či nepřijetí ke studiu na vysoké škole bylo přezkoumáno soudem. V ústavní stížnosti R. K. odkazuje na obsah "Pokynů pro přijímací řízení na Fakultu podnikatelskou Vysokého učení technického v Brně na školní rok 1995/1996", schválených dne 14. dubna 1995 akademickým senátem fakulty, a to podle §18 odst. 1 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů. Uvedenými pokyny byla stanovena písemná forma přijímacích zkoušek, eventuálně i ústní v případě, že by na základě výsledků písemné zkoušky nebylo možno rozhodnout o přijetí potřebného počtu uchazečů. Podle pokynů jsou uchazeči přijímáni podle pořadí obdržených bodů do stanoveného počtu přijatých studentů s tím, že z pořadníku jsou vyřazeni ti uchazeči, kteří v některé dílčí zkoušce nedosáhli stanoveného minimálního počtu bodů (o němž rozhoduje děkan na návrh přijímací komise). S poukazem na uvedená ustanovení pokynů, na skutečnost, že nebyl pro nedosažení stanoveného minimálního počtu bodů v některé dílčí zkoušce vyřazen z pořadníku, a na to, že se počtem získaných bodů zařadil do stanoveného počtu uchazečů pro přijetí ke studiu, namítá stěžovatel porušení ústavní zásady rovnosti, zakotvené v čl. 1 a 3 Listiny základních práv a svobod, a to ve spojení s čl. 33 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a čl. 13 odst. 2 písm. c) Mezinárodního paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech a čl. 2 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod. Ústavní soud si podle §42 odst. 3 a §76 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb. vyžádal od Krajského soudu v Brně a rektora Vysokého učení technického v Brně vyjádření k předmětné ústavní stížnosti. Ve svém vyjádření ze dne 22. května 1996 předseda senátu 29 Ca Krajského soudu v Brně odkazuje na platnou právní úpravu, obsaženou v ustanovení §248 odst. 3 a v příloze A o. s. ř., podle nichž je vyloučena možnost domáhat se, aby rozhodnutí rektora vysoké školy o odvolání do rozhodnutí děkana v otázkách přijetí či nepřijetí ke studiu na vysoké škole bylo přezkoumáno soudem, kterou bylo napadené usnesení Krajského soudu v Brně odůvodněno. Poukazuje rovněž na nález Ústavního soudu ze dne 3. dubna 1996, sp. zn. Pl. ÚS 32/95, jímž Ústavní soud návrh R. K. na zrušení uvedeného ustanovení přílohy A o. s. ř. zamítl. Rektor Vysokého učení technického v Brně ve vyjádření ze dne 15. května 1996 upozorňuje na skutečnost, že rozhodnutím ze dne 14. srpna 1995, čj. 1537/9120/95, nebylo rozhodnuto o nepřijetí R. K. ke studiu na vysoké škole, nýbrž vzhledem k velké nevyváženosti v úrovni písemného testu z jazyka a obecných znalostí ekonomiky a s ohledem na odmítnutí uchazeče akceptovat požadavek děkana na doplňující ústní zkoušku, bylo mu stanoveno datum nové přijímací zkoušky. Rektor Vysokého učení technického v Brně následně konstatuje, že uchazeč se k nové přijímací zkoušce nedostavil a nevyužil tím možnosti pokračovat v přijímacím řízení. Ústavní soud si dále dle ustanovení §42 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. vyžádal od děkana Fakulty podnikatelské Vysokého učení technického v Brně, výsledky přijímacího řízení všech uchazečů o bakalářské studium ve školním roce 1994/1995, a to ze všech posuzovaných hledisek. Tyto výsledky byly Ústavnímu soudu předloženy dne 31. května 1996. Ústavní soud si dále vyžádal od rektora VUT Brno statut Vysokého učení technického, včetně jeho příloh, a od děkana Podnikatelské fakulty VUT Brno statut této fakulty, rovněž včetně jeho příloh. Oba statuty byly Ústavnímu soudu předloženy při ústním jednání dne 4. července 1996. III. Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 5. září 1995, sp. zn. 29 Ca 320/95, o zastavení řízení je odůvodněno poukazem na ustanovení §248 odst. 3 a na přílohu A o. s. ř., podle nichž je vyloučena možnost domáhat se, aby rozhodnutí rektora vysoké školy o odvolání do rozhodnutí děkana v otázkách přijetí či nepřijetí ke studiu na vysoké škole bylo přezkoumáno soudem. Ústavnost uvedených ustanovení o. s. ř. potvrdil nález Ústavního soudu ze dne 3. dubna 1996, sp. zn. Pl. ÚS 32/95, jímž byl zamítnut návrh R. K. na jejich zrušení. Neúspěch stěžovatele v řízení podle §64 a násl. zákona č. 182/1993 Sb. implikuje rovněž zamítavé rozhodnutí ve věci jeho návrhu na zrušení usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 5. září 1995, sp. zn. 29 Ca 320/95. IV. IV/a Při posuzování ústavnosti rozhodnutí rektora Vysokého učení technického v Brně ze dne 14. srpna 1995, čj. 1537/9120/95, bylo nutno v první řadě zodpovědět otázku, zdali se v případě přijetí, resp. nepřijetí, ke studiu na vysoké škole jedná o rozhodování o právu fyzické osoby v oblasti veřejné správy. Pozitivní odpověď na tuto otázku vyplývá jednak z platné právní úpravy, jednak z judikatury a konečně i z teoretickoprávního rozboru. Z hlediska platného práva je to zejména napadené ustanovení přílohy A o. s. ř., které by nemělo rozumný smysl v případě závěru, podle něhož se v posuzovaném případě nejedná o rozhodování o právu fyzické osoby v oblasti veřejné správy. Dále §18 odst. 2 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů, zakotvuje proces rozhodování o přijetí ke studiu na vysoké škole. V souvislosti s rozhodnutím o přijetí ke studiu obsahuje citované ustanovení i výčet náležitostí, pojmově charakterizujících rozhodnutí v oblasti veřejné správy (vyžaduje se jeho odůvodnění, zakotvuje se přezkumný mechanizmus). Z hlediska judikatury lze zmínit usnesení Ústavního soudu České a Slovenské Federativní Republiky ze dne 19. března 1992, sp. zn. II. ÚS 18/92, v němž byla řešena otázka, jestli Právnická fakulta Univerzity Karlovy v oblasti rozhodování o rigorozním řízení vystupovala jako orgán veřejné moci. K pozitivní odpovědi Ústavní soud ČSFR dospěl přijetím stanoviska, podle něhož jiný právní subjekt, než státní orgán, rozhoduje jako orgán veřejné moci o základních právech a svobodách tehdy, je-li toto rozhodování součástí pravomoci zakotvené zákonem a účastenství v něm nutnou podmínkou pro realizaci takového práva nebo svobody a nelze-li právo nebo svobodu uplatnit jinak. Zákon o vysokých školách předpokládá výlučně existenci státních vysokých škol, na část jimi uskutečňovaných rozhodnutí přímo vztahuje správní řád (§34), pro další část upravuje speciální postup (např. §18 odst. 2). Právu studovat na vysoké škole zákon přisuzuje veřejnoprávní povahu. Toto konstatování plyne z ustanovení §34, podle něhož se na rozhodování o vyloučení ze studia vztahuje správní řád, a tudíž následně i možnost soudního přezkoumání. Podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod se každý může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. Uvedené ustanovení Listiny základních práv a svobod vyžaduje tudíž pro všechny případy rozhodování o právech stanovený postup, čili procesní úpravu, garantující rovnost a vyloučení libovůle. Na rozhodování o přijetí ke studiu na vysoké škole se podle §34 zákona o vysokých školách nevztahují obecné předpisy o správním řízení, tj. §53 až 61 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení. Uvedenou problematiku neupravuje přitom ani zákon o vysokých školách. Podle §1 odst. 2 zákona č. 172/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, jsou vysoké školy samosprávné, v důsledku čehož o organizaci a činnosti vysoké školy rozhodují, v souladu se zákonem a v jeho mezích, orgány akademické samosprávy. Je tedy jejich úkolem ve statutu vysoké školy (fakulty) stanovit postup rozhodování o právech, jestliže tento není stanoven právními předpisy. V souvislosti s rozhodováním rektora o odvolání do rozhodnutí děkana o nepřijetí ke studiu na vysoké škole to znamená stanovit rozsah aplikace revizního principu, resp. jeho omezení, na důvody odvolání, jakož i míru aplikace kasačního a apelačního principu. Statut Vysokého učení technického v Brně neobsahuje stanovení postupu při rozhodování rektora o odvolání do rozhodnutí děkana o nepřijetí ke studiu na vysoké škole, v důsledku čehož v posuzované věci nebyly splněny kautely, vyžadované ustanovením čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. IV/b Z ustanovení §18 odst. 2 zákona č. 172/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, plyne závěr, podle něhož zákon o vysokých školách svěřuje přijímací řízení fakultám (pokud se vysoká škola na fakulty člení). Rozhodnutí rektora, kterým byl stěžovateli stanoven nový termín přijímací zkoušky před komisí, jmenovanou rektorem, je proto rovněž porušením §18 odst. 2 zákona o vysokých školách, jakož i porušením ústavního principu rovnosti. IV/c Z uvedených důvodů Ústavní soud dospěl k závěru, podle něhož rozhodnutím rektora Vysokého učení technického v Brně ze dne 14. srpna 1995, čj. 1537/9120/95, bylo porušeno základní právo stěžovatele, obsažené v čl. 1 a čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, v důsledku čehož uvedené rozhodnutí zrušil. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí se nelze odvolat. V Brně 4. července 1996

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1996:3.US.226.95
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 226/95
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 61/5 SbNU 467
Populární název K přezkumu rozhodnutí o (ne)přijetí ke studiu na VŠ
Datum rozhodnutí 4. 7. 1996
Datum vyhlášení  
Datum podání 14. 9. 1995
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Holländer Pavel
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí jiné
Typ výroku vyhověno
zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 1, čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 172/1990 Sb., §18 odst.2, §1 odst.2, §34
  • 71/1967 Sb.
  • 99/1963 Sb., §248
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení hospodářská, sociální a kulturní práva/právo na vzdělání
právo na soudní a jinou právní ochranu
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
Věcný rejstřík orgán veřejné moci
školy
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka Překonáno stanoviskem Pl. ÚS-st 3/96, nálezem sp. zn. II. ÚS 229/95.
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-226-95
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 27651
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31