infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-115-003,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 24.09.1997, sp. zn. II. ÚS 252/96 [ nález / BROŽOVÁ / výz-2 ], paralelní citace: N 108/9 SbNU 35 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:2.US.252.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K soudcovské nezávislosti při přezkumu správních rozhodnutí z rozhodného období s dopadem na restituce

Právní věta Ústavní soud vychází z aplikovatelnosti zák. č. 87/1991 Sb. tam, kde došlo k přechodu vlastnictví dle dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb. a kde k vydání správního aktu dle §1 odst. 4 (do účinnosti zák. č. 84/1949 Sb. dle §1 odst. 3) dekretu došlo v rozhodném období a bylo důsledkem politické persekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody. Nicméně dospěly-li obecné soudy na základě provedeného dokazování postupem, který nevybočil z mezí ustanovení §6; §120; §132 o.s.ř., k závěru, že správní orgán rozhodl dle §1 odst. 3 uvedeného dekretu před rozhodným obdobím, Ústavnímu soudu nepřísluší hodnotit takové hodnocení důkazů obecných soudů, neboť by takto porušil ústavní princip soudcovské nezávislosti, upravený v čl. 82 Ústavy.

ECLI:CZ:US:1997:2.US.252.96
sp. zn. II. ÚS 252/96 Nález Ústavní soud rozhodl v právní věci stěžovatelky J. D. o ústavní stížnosti proti rozsudku Nejvyššího soudu ČR, sp. zn. 3 Cdon 248/96, ze dne 25. 4. 1996, ve spojení s rozsudkem Městského soudu v Praze, sp. zn. 13 Co 403/93, ze dne 21. 1. 1994, a rozsudkem Obvodního soudu pro Prahu 1, sp. zn. 7 C 201/92, ze dne 13. 5. 1993, takto: Ústavní stížnost se zamítá . Odůvodnění: Stěžovatelka se svou včas podanou ústavní stížností, mající i další předepsané náležitosti dle zák. č. 182/1993 Sb., domáhala zrušení shora uvedených rozsudků, jimiž byla zamítnuta žaloba s návrhem, aby vedlejší účastník byl uznán povinným uzavřít dohodu o vydání nemovitostí dle zák. č. 87/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zák. č. 87/1991 Sb."). V odůvodnění stěžovatelka uvedla, že soudy zkoumaly především otázku, k jakému datu přešlo vlastnictví k nemovitostem na stát, aniž se seznámily s rozhodnutím o konfiskaci ze dne 6. 10. 1947, které ani nebylo předloženo, a jehož existence byla dovozena pouze z neověřeného opisu výměru Magistrátu hl. města Prahy, čímž nemohla být zjištěna existence ani jeho právní moci a tím méně prozkoumáno, jaký majetek, kdy, komu a proč byl konfiskován. Stejně tak se obecné soudy nezabývaly splněním podmínek pro aplikaci dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., ačkoliv stěžovatelka prokazovala českou národnost původního vlastníka, jeho pronásledování gestapem vězněním v Norimberku, neúspěšný pokus zbavit ho československého občanství, když dovolací soud byl již ale vázán rozsahem připuštěného dovolání. Dále ve své ústavní stížnosti uvedla, že v případě původního vlastníka šlo o situaci zneužití dekretů za účelem zabrání majetku, pro který byl původní vlastník třídním nepřítelem. Z těchto důvodů byla dle stěžovatelky napadenými rozsudky porušena její základní práva, zakotvená v čl. 11 a 36 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 90 Ústavy. Nejvyšší soud jako účastník řízení ve svém vyjádření v prvé řadě odkázal na odůvodnění ústavní stížností napadeného rozsudku a dále poukázal na skutečnost, že Nejvyšší soud rozhodoval na základě dovolání, které bylo ve smyslu §238 odst. 2 písm. a) o.s.ř. připuštěno odvolacím soudem, který jako otázku po právní stránce zásadního významu označil problematiku přechodu vlastnictví na stát podle dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb. V těchto případech, uvádí dále Nejvyšší soud, je pak dovolatel oprávněn napadnout odvolací rozhodnutí jen z důvodu uvedeného v §241 odst. 2 písm. d) o.s.ř., tj. pouze z důvodu nesprávného právního posouzení věci. V dané věci proto také stěžovatelka dovolání odůvodnila nedostatky v právním posouzení věci, konkrétně vadnou aplikací §444 o.z.o., což je současně námitka, kterou bylo možno se v dovolacím řízení zabývat, jak ostatně respektuje i ústavní stížnost, přestože na druhé straně vychází z tvrzených nedostatků ve skutkových zjištěních, které však - jak již bylo uvedeno - nebylo možno v dovolacím řízení uplatnit. Vedlejší účastník ve svém vyjádření konstatoval, že předmětné nemovitosti byly konfiskovány dle dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., s tím, že v důsledku této skutečnosti přešlo vlastnické právo na stát před rozhodným obdobím, uvedeným v zák. č. 87/1991 Sb., jak bylo podrobně rozvedeno v soudních rozhodnutích. Závěrem navrhl odmítnutí ústavní stížnosti. Stěžovatel ve svém následném přípisu k vyjádření Nejvyššího soudu poukázal na okolnost, že před Ústavní soud lze předstoupit teprve po vyčerpání všech stupňů obecných soudů, zejména zůstanou-li i nadále námitky aktuální, tak jak je tomu v daném případě. Ústavní soud jakožto soudní orgán ochrany ústavnosti (čl. 83 Ústavy ČR) vzhledem k tvrzenému porušení základních práv a svobod [čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR, ve spojení s §72 odst. 1 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu] přezkoumal ústavní stížnost spolu s připojeným spisem Obvodního soudu pro Prahu 1, sp. zn. 7 C 201/92, a dospěl k závěru, že sice skutečně v případě dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb. docházelo k přechodu vlastnictví ex lege, nicméně při splnění všech podmínek dekretem stanovených, proto také převážila v praxi soudů tendence aplikovat zák. č. 87/1991 Sb. (srov. R. č. 16/94 Sbírky soudních rozhodnutích a stanovisek; rozsudek Vrchního soudu v Praze ze dne 30. 12. 1994, Cdo 174/94; rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 27. 8. 1996, 3 Cdon 199/96; rozhodnutí Ústavního soudu, sp. zn. IV. ÚS 56/94; IV. ÚS 94/95; IV. ÚS 193/95) tam, kde k vydání správního aktu dle §1 odst. 4 (do účinnosti zák. č. 84/1949 Sb. dle §1 odst. 3) uvedeného dekretu prezidenta republiky došlo v rozhodném období, tj. od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990, a bylo, vzhledem k restitučnímu důvodu, zakotvenému v §6 odst. 2, ve spojení s §2 odst. 1 písm. c) zák. č. 87/1991 Sb., důsledkem politické perzekuce nebo postupu porušujícího obecně uznávaná lidská práva a svobody. V návaznosti na shora uvedené nemůže proto obstát názor obecných soudů, že na nárok ohledně majetku konfiskovaného dekretem prezidenta republiky nedopadá zák. č. 87/1991 Sb. Na druhé straně však ani tento nedostatek v rozhodnutí obecných soudů neposkytuje v projednávané věci důvod ke zrušení napadených rozhodnutí, a to proto, že v dané věci obecné soudy na základě provedeného dokazování vzaly za prokázané postupem, který nevybočil z mezí ustanovení §6, §120, §132 o.s.ř., a tedy z ústavní zásady soudcovské nezávislosti upravené v čl. 82 Ústavy, že správní orgán, tj. bývalý Ústřední národní výbor hl. města Prahy, rozhodl dle §1 odst. 3 dekretu prezidenta republiky před rozhodným obdobím, tj. dne 6. 10. 1947, rozhodnutím, které se stalo právoplatným dne 22. 12. 1947 vyvěšením na úřední desce, jak bylo deklarováno ve výměru, resp. jeho fotokopii Magistrátu hl. města Prahy ze dne 15. ledna 1948, když ze všech námitek stěžovatelky, jimiž výměr zpochybňovala, lze maximálně učinit závěr, že nelze určit, kdy ke konfiskaci, resp. rozhodnutí dle §1 odst. 3 dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb. došlo, ale nikoliv, že k němu došlo v rozhodném období. Na uvedeném nic nemohou změnit ani zápisy v pozemkové knize, docházelo-li k přechodu vlastnictví dle dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb. ze zákona a nikoliv intabulací, což jinými slovy znamená, že se stěžovatelce, kterou tíží důkazní břemeno, nepodařilo prokázat, že by předmětné nemovitosti přešly na stát v tzv. rozhodném období (srov. §6 odst. 1 a §1 odst. 1 zák. č. 87/1991 Sb.). Za této situace nezbylo Ústavnímu soudu než ústavní stížnost dle ustanovení §82 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb. zamítnout, neboť v důsledku shora uvedených skutečností nemohlo dojít k tvrzenému porušení čl. 36 odst. 1 Listiny. Pokud pak jde o odlišné právní posouzení, týkající se aplikovatelnosti zák. č. 87/1991 Sb. na majetek konfiskovaný dle dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., toto samo o sobě, při upřednostňování principu materiálního nazírání na právo, jemuž jsou cizí jakékoliv formální přístupy, nelze považovat za zásah dosahující intenzity protiústavnosti ve smyslu čl. 90 Ústavy. Konečně, pokud jde o odkaz na čl. 11 Listiny, ten zůstal zcela neopodstatněn, neboť jak již bylo opakovaně Ústavním soudem konstatováno, pouhý spor o vlastnictví, ve kterém má být existence vlastnictví teprve zjištěna, ústavně chráněn není. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 24. 9. 1997

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:2.US.252.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 252/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 108/9 SbNU 35
Populární název K soudcovské nezávislosti při přezkumu správních rozhodnutí z rozhodného období s dopadem na restituce
Datum rozhodnutí 24. 9. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 18. 9. 1996
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Brožová Iva
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 82, čl. 90
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 11
Ostatní dotčené předpisy
  • 108/1945 Sb., §1 odst.3, §1 odst.4
  • 87/1991 Sb., §6 odst.1, §6 odst.2, §1 odst.1, §2, §2 odst.1 písm.c
  • 99/1963 Sb., §6, §120, §132
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek
Věcný rejstřík konfiskace majetku
rozhodné období
důkaz/volné hodnocení
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-252-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28471
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31