infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-229-001,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 06.02.1997, sp. zn. III. ÚS 269/96 [ nález / ŠEVČÍK / výz-3 ], paralelní citace: N 15/7 SbNU 105 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:3.US.269.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K nepřípustnosti poskytnutí ústavní ochrany protizákonně vytvořenému stavu

Právní věta Jestliže stěžovatel (jeho právní předchůdce) protiprávním způsobem vytvořil faktický stav odporující již samotnému zákonu a navíc jednáním s nepominutelnými rysy svévole, je z ústavního hlediska vyloučeno, aby takto contra legem vytvořenému stavu byla poskytnuta ústavní ochrana. O křivdu ani v obecném ani v právním smyslu nejde tam, kde domněle (případně subjektivně se cítící) ukřivděný sám, nebo těmi, jež správou svých věcí pověřil, vytvořil faktický stav, jehož důsledkem je protiprávní újma druhého, a který již sám o sobě, jako důsledek svévole, je ve zřetelném rozporu se zákonem, nebo jen s obecně uznávanými zásadami (hodnotami) společnosti.

ECLI:CZ:US:1997:3.US.269.96
sp. zn. III. ÚS 269/96 Nález Ústavní soud ČR rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatele T., a. s., proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 18. 6. 1996, sp. zn. 38 Ca 202/95, o opravném prostředku proti rozhodnutí Magistrátu hl. m. Prahy - Pozemkového úřadu ze dne 6. března 1995, zn. PÚ 11909/93, takto: Ústavní stížnost se zamítá . Odůvodnění: Včas podanou ústavní stížností (§72 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb.), která i jinak splňovala formální podmínky stanovené zákonem [§30 odst. 1, §34 odst. 1, 2, §72 odst. 1 písm. a), odst. 4 zák. č. 182/1993 Sb.], brojí stěžovatel proti pravomocnému rozsudku Městského soudu v Praze (ze dne 18. 6. 1996, sp. zn. 38 Ca 202/95) a tvrdí, že tímto rozhodnutím obecný soud jako orgán veřejné moci, pokud potvrdil rozhodnutí správního orgánu (ze dne 6. března 1995, zn. PÚ 11909/93), dle něhož se stala vlastnicí jím užívaných nemovitostí (p. č. 520/16, p. č. 862/2 a p. č. 799/10, zapsaných v kat. úz. Zličín, obec Zličín) ing. M. M., porušil jeho ústavně zaručené základní právo plynoucí z ustanovení čl. 11 Listiny základních práv a svobod, neboť v řízení před obecným soudem sporné nemovitosti byly zprivatizovány postupem podle zák. č. 92/1991 Sb.; nadto stěžovatele, vzhledem k době jeho vzniku (30. dubna 1992), nelze pokládat - vzhledem k době účinnosti zák. č. 229/1991 Sb. - za povinnou osobu, jíž ve skutečnosti byl jeho právní předchůdce, totiž státní podnik Technomat, jemuž také (v intencích zák. č. 46/1948 Sb.) k posuzovaným pozemkům svědčilo právo hospodaření. V dodatku k ústavní stížnosti pak stěžovatel dále tvrdí, že obecný soud svým pravomocným rozhodnutím porušil též ustanovení čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, neboť mu bez zákonného podkladu uložil "povinnost vydat předmětné pozemky, resp. povinnost strpět přechod vlastnického práva k nim na oprávněnou osobu"; co do procesní stránky věci vytýká stěžovatel obecnému soudu, že v jeho věci rozhodoval bez jednání [§250f o. s. ř.], čímž porušil další jeho ústavně zaručené základní právo, totiž - stručně řečeno - právo na spravedlivý proces (čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod). Z těchto důvodů proto, i když připouští, že "z důvodu uplatněné restituce a některých chyb v privatizačním projektu předmětné pozemky nebyly v katastru nemovitostí dosud přepsány", stěžovatel Ústavnímu soudu navrhl, aby svým nálezem rozhodnutí obecného soudu (jak vpředu je označeno) zrušil. Předseda senátu 38 Ca Městského soudu v Praze jednající v tomto řízení za obecný soud (§30 odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb.), k výzvě Ústavního soudu (§42 odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb.) se k ústavní stížnosti vyjádřil (podáním ze dne 5. prosince 1996 - č. l. 11, 12) tak, že její vývody odmítl a v jednotlivostech uvedl, že v řízení před obecným soudem bylo nutno řešit základní právní otázku, totiž zda jeden z pozemků (p. č. 799/10 dříve označeného kat. úz.) je zastavěn stavbou zahájenou přede dnem 24. června 1991 (tj. přede dnem účinnosti zák. č. 229/1991 Sb., v jehož režimu bylo třeba tuto věc posoudit), když co do zbývajících pozemků stěžovatel (v řízení před obecným soudem jako navrhovatel) toliko tvrdil, že tyto jsou součástí jeho areálu, aniž by však blíže rozvedl a označil konkrétní důvod, který by jejich vydání bránil, co do tvrzení stran stěžovatelova postavení jako nikoli povinné osoby jde o námitku zcela novou, jíž se v řízení, ať správním, ať před soudem nebránil, naopak sám se jako povinná osoba choval, svůj opravný prostředek do rozhodnutí správního orgánu výslovně jako odvolání povinné osoby označil, takže k takto: uplatněné námitce vznesené ex post po právní moci rozhodnutí, jímž řízení o přezkum správního rozhodnutí skončilo, již nelze přihlížet a konečně v meritu věci co do zastavěnosti pozemku dospěl obecný soud k jednoznačnému zjištění, že pozemek sice v současné době zastavěn je, nicméně stavbou vybudovanou po rozhodném datu. Protože obecný soud přezkoumává správní rozhodnutí - v souladu s dispoziční zásadou - především z hlediska námitek uplatněných v opravném prostředku, je jeho - ústavní stížností napadené - rozhodnutí zcela v souladu se zákonem, a proto, též s přihlédnutím k vlastním rozhodovacím důvodům pojatým do odůvodnění napadeného rozhodnutí, jeví se vývody stěžovatele v ústavní stížnosti jako liché; s vyjádřením pochybností, zda stěžovateli jako právnické osobě vzhledem k zařazení práva vlastnit majetek (čl. 11 Listiny základních práv a svobod) do systému Listiny základních práv a svobod (hlavy druhé, oddílu prvého - základní lidská práva a svobody) ústavní ochrana náleží, navrhl, též pro důvody vyjádřené v napadeném rozhodnutí a též proto, že i způsob řízení byl opřen (jako posouzení právní otázky ve skutkově nesporné věci) o zákonný důvod, aby Ústavní soud ústavní stížnost zamítl. Obdobně se k ústavní stížnosti vyjádřil i další účastník řízení, totiž Pozemkový fond ČR; s odkazem na to, že posuzované nemovitosti jako nemovitosti zatížené restitučním nárokem neměly být vůbec do privatizačního projektu zařazeny (§3 odst. 2 zák. č. 92/1991 Sb.), že jejich držitelem ke dni účinnosti zák. č. 229/1991 Sb., v jehož režimu musí být věc posuzována, byl právní předchůdce stěžovatele (st. p. Technomat) a konečně, že opačným rozhodnutím by došlo k porušení smyslu zákona č. 229/1991 Sb., také on navrhl, aby ústavní stížnost byla zamítnuta. Vedlejší účastník se k věci způsobem zákonem (§30 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb.) přípustným nevyjádřil. Ústavní stížnost není důvodná. Z výstižného a zcela vyčerpávajícího odůvodnění napadeného rozhodnutí obecného soudu zcela zřetelně a jednoznačně plynou jak skutková zjištění, k nimž dospěl (též na základě místního ohledání) správní orgán, a které obecný soud neměl důvodu zpochybnit (§250i odst. 1, §250j odst. 2, §250l o. s. ř.), tak i právní závěry, jimiž věcně i procesně správně zjištěný skutkový stav byl posouzen; nelze proto ani správnímu orgánu ani obecnému soudu v posuzované věci nic podstatného vytknout. V souvislosti s námitkami stěžovatele pojatými do ústavní stížnosti pokládá Ústavní soud za potřebné z předchozího řízení zdůraznit ta skutková zjištění, z nichž vyplývá, za jakých okolností a v jaké době k zastavění pozemků, zejména p. č. 799/10, došlo; uváží-li se, že k výstavbě prodejny, případně též k vybudování parkoviště před ní, došlo nejen bez stavebního povolení, ale dokonce po rozhodném datu, totiž již v době účinnosti zák. č. 229/1991 Sb., a též poté, co na vydání uvažovaných pozemků byl v zákonné lhůtě a zákonným způsobem uplatněn restituční nárok, je zřejmé, že zcela právem obecný soud dovodil, že podmínky plynoucí z ust. §11 odst. 1 písm. c) zák. č. 229/1991 Sb., jichž se stěžovatel dovolával, mu nesvědčí, a že pro zákonnou překážku tyto pozemky do privatizačního projektu neměly být vůbec zařazeny; řečeno jinými slovy, postup stěžovatele, obdobně jako postup jeho právního předchůdce, byl při privatizaci na úkor oprávněné osoby očividně protiprávní, a nadto vysloveně svévolný. Ve své ústavní stížnosti se stěžovatel dovolává ústavní ochrany ve smyslu čl. 11 Listiny základních práv a svobod a v tomto směru a rozsahu vytýká obecnému soudu pochybení; tato námitka však neobstojí. Předně vzhledem ke všem rozhodným okolnostem je nerozhodné, jakým právním způsobem posuzované nemovitosti měly přejít (protiprávně) formou transformace privatizačním projektem do jeho majetku a rozlišování důsledků mezi přechodem a převodem vlastnictví, jak se o to pokouší stěžovatel, nemá v posuzované věci místa, neboť z důvodů dostatečně zřejmých stěžovatel se vlastníkem posuzovaných nemovitostí nestal a stát ani nemohl. Této skutečnosti si je ostatně stěžovatel sám dostatečně vědom, neboť i z jeho ústavní stížnosti se podává, že pro "uplatnění restituce a některé chyby v privatizačním projektu předmětné pozemky nebyly dosud přepsány na stěžovatele, ten je však užívá jako vlastník"; toto "užívání" však - podle přesvědčení Ústavního soudu - není ve skutečnosti odvozeno od vlastnického práva, ale je důsledkem neoprávněné držby, nadto podložené jednáním mala fide. Je-li tomu tak, pak co do tvrzeného porušení ústavně zaručeného práva vlastnit majetek, platí to, co Ústavní soud ve své, dnes již ustálené, judikatuře opakovaně vyložil, totiž že a proč pouhý spor o vlastnictví ústavní ochrany nepožívá a ani požívat nemůže (k tomu srov. např. III. ÚS 23/93), a proto zcela postačí stěžovatele na tuto ustálenou a obecně přístupnou judikaturu odkázat. Obdobně nelze přisvědčit ani námitce, že postupem obecného soudu byl stěžovatel zkrácen na svém právu na spravedlivý proces (čl. 36 odst. 1, 2, čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod); jestliže totiž stěžovatel jak ve správním řízení, tak i v řízení před obecným soudem vystupoval jako povinná osoba a jako taková jednal (podával opravný prostředek proti rozhodnutí správního orgánu), nezbývá než přisvědčit tvrzení obecného soudu, totiž že k takto nově uplatněné námitce po právní moci rozhodnutí již nelze přihlédnout (§250h odst. 1 o. s. ř.); ostatně stěžovatele, jako právního nástupce předchozího podniku (Technomat, st. p.), nepochybně stíhá odpovědnost za jeho jednání (nemo plus iuris transferre potest, quam ipse habet), a to tím spíše, jestliže jde - jak o tom již byla zmínka - o jednání mala fide. Konečně, vycházeje z obsahu stěžovatelova odvolání proti rozhodnutí správního orgánu, nelze přisvědčiti ani další jeho námitce, totiž že byl zkrácen na svém právu být v jednání před soudem přítomen tak, aby "se mohl vyjádřit ke všem provedeným důkazům"; odvolání stěžovatele totiž nebylo zaměřeno do oblasti dokazování či do konečného vyhodnocení stran skutkových zjištění, ale dotýkalo se pouze právního posouzení jinak nenapadeného skutkového základu projednávané věci; ve shodě se zákonem proto obecný soud rozhodl postupem podle §250k o. s. ř.; ostatně ani v ústavní stížnosti netvrdí stěžovatel nic, co by vyvolávalo důvodné pochybnosti o zákonném procesním postupu obecného soudu nebo pochybnosti o jeho ústavní souladnosti. S přihlédnutím k povaze věci, tvrzeným důvodům protiústavnosti napadeného rozhodnutí, jakož i ke všem dalším okolnostem, jak na ně bylo již dříve poukázáno, neshledal Ústavní soud rozumného důvodu, pro který by bylo lze důvodně očekávat, že přítomnost stěžovatele u jednání před obecným soudem by přinesla taková nova (pokud by ovšem vzhledem k zásadám o povaze a rozsahu přezkumu ve správním soudnictví - §250i odst. 1 o. s. ř. - byla vůbec přípustná), která by byla s to skutkovými či právními závěry zejména obecného soudu otřást; vyhovět proto námitce ústavně nesouladné procesní vady, znamenalo by - v posuzované věci - dáti průchod v podstatě bezobsažné formálnosti, jejímž důsledkem by bylo jen zcela zbytečné (a nadto zejména v restitučních věcech očividně nežádoucí) prodloužení právní nejistoty ve vlastnických vztazích; proto při všech výhradách vůči zatím zákonem přípustnému projednávání věci postupem podle §250f o. s. ř. a i s přihlédnutím k důvodům plynoucím z rozhodnutí pléna Ústavního soudu, jímž to zákonné ustanovení s účinností ke dni 1. 5. 1997 bylo zrušeno (Pl. ÚS 18/96) neshledal senát Ústavního soudu důvody pro jiný závěr, než ten, který se podává z předchozích úvah. Ostatně z přednesu právní zástupkyně u jednání před Ústavním soudem ČR vyplynulo, že stěžovatel se ve správním řízení tohoto řízení jako jeho účastník zúčastnil (místní ohledání), čímž je splněna podmínka vyjádřená v nálezu Ústavního soudu ze dne 26. října 1995 (I. ÚS 5/95 - rozhodnutí č. 69 in Ústavní soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - sv. 4, Vydání 1. Praha, C. H. Beck 1996). Obdobně nelze nic podstatného vyvodit ve prospěch stěžovatele z jím připomenutého čl. 4 odst. 1 Listiny základních práv a svobod; jestliže totiž stěžovatel - jak bylo již vyloženo - nebyl a není v postavení vlastníka a - co do posuzovaných nemovitostí - ani v postavení poctivého držitele, nelze přijmout jeho tvrzení, že by mu napadeným rozhodnutím byly z hlediska ústavních garancí ukládány povinnosti contra či propter legem, případně že by jemu uložené povinnosti (vydat posuzované pozemky) přesahovaly meze základních práv a svobod (hlava druhá oddíl první Listiny základních práv a svobod); jestliže totiž stěžovatel (jeho právní předchůdce) očividně protiprávním způsobem vytvořil faktický stav odporující již samotnému zákonu a navíc - jak bylo již zdůvodněno - jednáním s nepominutelnými rysy svévole, je z ústavního hlediska vyloučeno, aby takto contra legem vytvořenému stavu byla poskytnuta ústavní ochrana. V podstatě ze stejného důvodu proto neobstojí ani další tvrzení stěžovatele, že jím napadené rozhodnutí obecného soudu (při nápravě křivdy spáchané na oprávněné osobě minulým režimem) by způsobilo "křivdu novou, a to na stávajících vlastnících - akcionářích stěžovatele". O křivdu ani v obecném ani v právním smyslu totiž nejde tam, kde domněle (případně subjektivně se cítící) ukřivděný sám, nebo těmi, jež správou svých věcí pověřil, vytvořil faktický stav, jehož důsledkem je protiprávní újma druhého, a který již sám o sobě, jako důsledek svévole, je ve zřetelném rozporu se zákonem, nebo jen s obecně uznávanými zásadami (hodnotami) společnosti. Pro takto vyložené důvody dospěl Ústavní soud k závěru, že posuzovaná ústavní stížnost jak z hledisek v ní uplatněných námitek, tak případně i jiných, pro ústavní pořádek republiky rozhodných, je nedůvodná; bylo proto o ní jako o takové rozhodnuto zamítavým výrokem (§82 odst. 1 zák. č. 182/1993 Sb.), aniž by se jevilo potřebné zabývat se též námitkou obecného soudu co do přípustnosti ústavní ochrany právnické osoby v oblasti ústavně zaručeného základního práva plynoucího z čl. 11 Listiny základních práv a svobod. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat (§54 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb.). V Brně dne 6. 2. 1997

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:3.US.269.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 269/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 15/7 SbNU 105
Populární název K nepřípustnosti poskytnutí ústavní ochrany protizákonně vytvořenému stavu
Datum rozhodnutí 6. 2. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 7. 10. 1996
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - PO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Ševčík Vlastimil
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 11, čl. 36 odst.1, čl. 4 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 229/1991 Sb., §11 odst.1 písm.c, §11 odst.1 písm.c
  • 92/1991 Sb.
  • 99/1963 Sb., §250f, §250k, §250h odst.1, §250f, §250k, §250h odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/vyvlastnění a nucené omezení
Věcný rejstřík vlastnické právo/ochrana
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-269-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28779
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31