ECLI:CZ:US:2002:4.US.143.01
sp. zn. IV. ÚS 143/01
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně senátu ve věci ústavní stížnosti Dr. J. K., proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 28. 1. 2000, č.j. 28 Ca 317/98-35 a rozhodnutí Okresního úřadu v Semilech, okresního pozemkového úřadu, ze dne 4. 9. 1998, č.j. PÚ 1244/92, za účasti Městského soudu v Praze, jako účastníka řízení a 1) Okresního úřadu v Semilech, okresního pozemkového úřadu, 2) Lesů České republiky, s.p. se sídlem v Hradci Králové, 3) Státního památkového ústavu v Pardubicích, Zámek 4, Pardubice, 4) Správy a údržby silnic Semily, Vysocká 576, Semily, 5) Státního podniku zemědělské techniky, s.p. v likvidaci, STS, odštěpný závod, Turnov, 6) Zeleniny Hradec Králové, s.p. v likvidaci, Dvorská 232, Hradec Králové, 7) Zemědělského družstva Český ráj, Všeň, 8) Tělovýchovné jednoty Turnov, Čs. armády 540, Turnov, 9) Vodovodů a kanalizací Turnov, s.p., 10) Okresního podniku služeb, Semily, 11) Města Turnov, Turnov, 12) Českých drah, st. org., a 13) Pozemkového fondu ČR, územní pracoviště Semily, Nádražní 152, Semily, jako vedlejších účastníků, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 28. 1. 2000, č.j. 28
Ca 317/98-35 a rozhodnutí Okresního úřadu v Semilech, okresního
pozemkového úřadu, ze dne 4. 9. 1998, č.j. PÚ 1244/92, se zrušují.
Odůvodnění:
Návrhem doručeným Ústavnímu soudu dne 7. 3. 2001 se
stěžovatelka, společně s J. K., bytem Rakousko, , domáhali, aby
Ústavní soud nálezem zrušil rozsudek Městského soudu v Praze ze
dne 28. 1. 2000, č.j. 28 Ca 317/98-35 a rozhodnutí Okresního úřadu
v Semilech, okresního pozemkového úřadu, ze dne 4. 9. 1998, č.j.
PÚ 1244/92, jimiž bylo pravomocně rozhodnuto, že JUDr. K. D. F.
W., právní předchůdce stěžovatelů, není vlastníkem specifikovaných
nemovitostí, původně zapsaných v zemských deskách č. 1193 pro
panství H. R.. Soud své rozhodnutí odůvodnil tím, že zesnulý
nesplňuje podmínku nepřetržitosti státního občanství nabytého
taxativně stanoveným způsobem (§2 odst. 3 zák.č. 243/1992 Sb.).
V návrhu stěžovatelé uvedli, že dědictví po zesnulém JUDr.
K. D. F. W. se ještě projednává a že jako dědicové nebyli dosud
potvrzeni.
Spolu s ústavní stížností stěžovatelé podali návrh na zrušení
§2 odst. 3 zák.č. 243/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky
související se zákonem č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění zákona č.
93/1992 Sb., s tvrzením, že odporuje Ústavě ČR. Tento návrh však
byl při ústním jednání dne 14.3.2002 upraven.
Sdělením ze dne 29. 6. 2001 právní zástupce stěžovatelů
uvedl, že dědictví po zesnulém nabyla pouze stěžovatelka na
základě usnesení Obvodního soudu pro Prahu 5 ze dne 16. 5. 2001,
č.j. 18 D 431/2000-149, a tudíž že stěžovatel J. K. svůj návrh
bere výslovně zpět. Usnesením Ústavního soudu ze dne 23. 1. 2002,
č.j. IV. ÚS 143/01-71, bylo řízení o ústavní stížnosti J. K.
zastaveno s tím, že v řízení bude nadále pokračováno se
stěžovatelkou Dr. J. K., jako účastnicí řízení.
Stěžovatelka tvrdí, že napadený rozsudek je nezákonný a že
jím byla porušena ústavně zaručená základní práva zakotvená v čl.
1, čl. 3 a čl. 10 Ústavy České republiky ("Ústava"), jakož i čl.
1, čl. 3 odst. 1, čl. 4 odst. 2 a 3, čl. 11 odst. 1, čl. 14 odst.
1 a 2, čl. 24 a čl. 36 Listiny základních práv a svobod
("Listina"), čl. 14 Evropské konvence o lidských právech (zřejmě
Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod ("Úmluva")
a čl. 1 odst. 1 Doplňkového (zřejmě dodatkového) protokolu k této
Úmluvě, čl. 12 odst. 1 a 2, čl. 14 a čl. 26 Mezinárodní úmluvy
(zřejmě Mezinárodního paktu) o občanských a politických právech,
jakož i čl. 11 Doplňkového protokolu k této Úmluvě.
V odůvodnění své stížnosti stěžovatelka zrekapitulovala
dosavadní průběh řízení ve věci a uvedla, že předmětný majetek,
jehož vydání se dosud neúspěšně domáhal zesnulý JUDr. K. D. F. W.,
byl zkonfiskován na základě dekretu prezidenta republiky č.
12/1945 Sb. Československé státní občanství jmenovanému zůstalo
však zachováno podle dekretu č. 33/1945 Sb. Po nástupu totalitního
režimu v únoru 1948 se rozhodl emigrovat. Aby mohl legálně
vycestovat, musel se dne 26. 2. 1949 československého státního
občanství vzdát. Události v roce 1989 byly pro něj podnětem
k tomu, aby k 24. 7. 1991 obnovil své trvalé bydliště v tehdejší
ČSFR a aby znovu požádal o české státní občanství, jež mu bylo
uděleno dne 25. 8. 1992, podle §10 odst. 3 zák. č. 39/1969 Sb.
Poté, co nabyl účinnosti zákon č. 243/1992 Sb. (29. 5. 1992),
požádal o restituci svého bývalého zemědělského majetku. Ve věci
bylo několikrát rozhodováno, ve více samostatných řízeních.
Původně pozemkový úřad rozhodnutím ze dne 10. 3. 1993, č.j. PO-R
806/93- č.j. 1244/92, potvrdil dohodu uzavřenou s Lesy České
republiky dne 24. 11. 1992, pozměněnou dne 3. 2. 1992, o vydání
některých nemovitostí, jež byly převedeny do vlastnictví zesnulého
dne 28. 9. 1993 a vlastnické právo bylo zapsáno do katastru
nemovitostí. Toto rozhodnutí se stalo pravomocným. Následně však
ministr zemědělství rozhodnutím ze dne 23. 11. 1995, vydaným
v řízení o přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení, pravomocné
rozhodnutí pozemkového úřadu ze dne 10. 3. 1993 zrušil.
Stěžovatelka je toho názoru, že k tomu došlo v důsledku silných
politických intervencí.
Stěžovatelka poukázala na vývoj právní úpravy a uvedla, že
současně s publikací nálezu Ústavního soudu dne 9. 2. 1996 pod č.
29/1996 Sb. (kterým v §2 odst. 1 a 2 zákona č. 243/1992 Sb., byla
zrušena podmínka trvalého žití na území České republiky) byla pod
č. 30/1996 Sb. vyhlášena novela, kterou mj. bylo ustanovení §2
zákona č. 243/1992 Sb. doplněno o nový odstavec 3, obsahující také
podmínku nepřetržitého státního občanství. Stěžovatelka je toho
názoru, že uvedená novela byla účelová a její zpětnou aplikací
měly být odvráceny restituční nároky zesnulého, jak se také
napadeným rozsudkem stalo. Nesouhlasí s právním názorem soudu,
uvedeným v napadeném rozsudku, dle něhož zákon č. 30/1996 Sb. není
retroaktivní, a že podmínka nepřetržitosti trvání státního
občanství byla implicitně obsažena již v zákoně č. 243/1992 Sb.,
v původním znění, tj. před novelou provedenou zákonem č. 30/1996
Sb., a vyplývala údajně ze vzájemného účinku podmínky trvalého
žití a podmínky československého státního občanství. Teprve
v důsledku zrušení podmínky trvalého žití nálezem Ústavního soudu
č. 29/1996 Sb. vznikla nutnost podmínku nepřetržitosti státního
občanství stanovit explicitně. Stěžovatelka ve svém obšírném
odůvodnění tvrdí, že takový výklad je účelový a neústavní, neboť
v původním znění zákona č. 243/1992 Sb. byla stanovena jen
podmínka znovunabytí státního občanství. Má za to, že oprávněnost
restitučního nároku je nutno posoudit na základě znění zákona,
který platil v okamžiku uplatnění nároku. Aplikace cit. novely se
dle jejího názoru rovná aktu zvůle, je potlačením vlastnického
práva a v podstatě vyvlastněním. Poukázala na rozsudek Vrchního
soudu v Praze ze dne 25. 8. 1998, sp. zn. 6 A 11/96, z něhož
plyne, že nárok uplatněný v roce 1992 se musí posuzovat podle
zákona č. 243/1992 Sb., v tehdy platném znění. Zpětná aplikace §2 odst. 3, ve znění novely č. 30/1996 Sb., na nároky uplatněné již
v roce 1992, dle jejího přesvědčení porušuje princip právní
jistoty, rovnosti před zákonem a právo na spravedlivé řízení před
nestranným soudem. Argumentaci soudu, že podmínka nepřetržitého
státního občanství nepředstavuje retroaktivitu, neboť byla
požadována nepřímo již v původním znění zákona č. 243/1992 Sb.,
považuje za neústavní, neboť výkladem právních norem nelze klást
nové podmínky.
Městský soud v Praze, jako účastník řízení, ve svém vyjádření
k ústavní stížnosti uvedl, že jeho právní názor je obsažen
v odůvodnění napadeného rozsudku. Ve věci se jedná o posouzení
oprávněnosti nároku na restituci vlastnického práva, proto nelze
hovořit o porušení vlastnického práva osoby uplatňující restituční
nárok, či dokonce o vyvlastnění. Podmínky restituce, stanovené
zákonem č. 243/1992 Sb., dle jeho názoru nepředstavují
neodůvodněné znevýhodnění restituentů náležejících k národnostním
menšinám. Odlišnost je dána tím, že tento zákon zmírňuje některé
další majetkové křivdy, které vznikly před tzv. rozhodným obdobím.
Soud projednal opravný prostředek stěžovatele ve veřejném jednání,
vypořádal se s jeho námitkami, a skutečnost, že dospěl
k odlišnému právnímu závěru než stěžovatelka, nelze považovat za
porušení práva na soudní ochranu. Z uvedených důvodů ústavní
stížnost nepovažuje za důvodnou a navrhl její zamítnutí.
Okresní úřad Semily, okresní pozemkový úřad, jako vedlejší
účastník, ve svém vyjádření k ústavní stížnosti uvedl, že nesdílí
přesvědčení stěžovatelky o zásahu do jejích ústavních práv. Je
toho názoru, že napadený rozsudek Městského soudu v Praze se
podrobně zabýval otázkou československého státního občanství a ve
svém odůvodnění tuto problematiku velmi přesvědčivě vysvětlil.
Navrhl, aby ústavní stížnost byla zamítnuta jako neoprávněná.
V dodatku ze dne 14. 6. 2001 ke svému vyjádření vyslovil názor, že
osvědčení o československém státním občanství č.j. St.
IV-4714/45-Pe nemá náležitosti veřejné listiny, neboť předložená
kopie osvědčení svým obsahem a formou nevyhovuje podmínkám
stanoveným zákonem.
Pozemkový fond ČR se svého postavení vedlejšího účastníka
výslovně vzdal a k ústavní stížnosti se nevyjádřil.
Okresní podnik služeb Semily, st. p. v likvidaci, se sídlem
v Semilech, se svého postavení vedlejšího účastníka výslovně
vzdal. Stejně učinily i České dráhy.
Státní památkový ústav v Pardubicích, jako vedlejší účastník,
ve svém vyjádření k ústavní stížnosti uvedl, že dle jeho názoru
ústavní stížnosti nelze vyhovět. Vyjádřil nesouhlas se
skutečnostmi uváděnými v ústavní stížnosti ohledně okolností
vzdání se a zachování státního občanství zesnulého. Dle jeho
názoru významnou roli sehrála skutečnost, že zesnulý byl domovskou
příslušností v Daliměřicích, okres Turnov, bytem však v Praze
III/229 Úvoz 3. Je toho názoru, že zesnulému nemohlo být čsl.
občanství zachováno, neboť 1) ukončil čsl. st. občanství
a dobrovolně žádal a přijal občanství Velkoněmecké říše 16. 7.
1939, a to spolu s celou rodinou, 2) byl členem SdP, což vyplývá
ze seznamu členů uloženého v archivu MV, 3) byl příslušníkem
nepřátelské branné moci a řídícím pracovníkem hospodářského
podniku, který podporoval nepřátelské válečné úsilí, 4) osvědčení
o čsl. st. občanství nelze považovat za věrohodné, neboť není
vyhotoveno na předepsaném tiskopisu, spis dané signatury nebyl
nalezen a navíc je v rozporu s konceptem dopisu v téže věci. Svá
tvrzení vedlejší účastník odůvodnil, připojil fotokopie písemností
a navrhl, aby ústavní stížnost byla zamítnuta.
Správa a údržba silnic Semily, jako vedlejší účastník, ve
svém vyjádření k ústavní stížnosti uvedla, že pokud jde
o restituční nároky, věc se jí dotýká pouze nepřímo ve vztahuk
pozemkům, které byly po převzetí státem zastavěny a jsou součástí
silnic I/10 Turnov - Harrachov a III/28719 Hrubý Rohozec
- Jenišovice. Jejich vydání proto nepřichází v úvahu. Dále odkázal
na správní spis pozemkového úřadu, kde je uveden podrobný výčet
pozemků.
Město Turnov, jako vedlejší účastník, ve svém vyjádření
k ústavní stížnosti uvedlo, že údaje obsažené v části I./1.
ústavní stížnosti, týkající se zesnulého, jsou účelové. Dále
argumentovalo obdobně jako Státní památkový ústav v Pardubicích
(výše). Uvedlo, že se neztotožňuje s názorem Ústavního soudu
vyjádřeným v nálezu ze dne 13. 6. 2001 ve věci sp. zn. II. ÚS
326/98 a naopak plně souhlasí s právními názory Městského soudu
v Praze obsaženými v odůvodnění napadeného rozsudku. Je
přesvědčeno, že zesnulý nezpochybnitelným způsobem neprokázal
splnění podmínky k úspěšnému uplatnění restitučních nároků dle
zák.č. 229/1991 Sb., stanovené v §2 zák.č. 243/1992 Sb.,
a navrhlo, aby ústavní stížnost byla zamítnuta.
Lesy České republiky, s.p., jako vedlejší účastník, ve svém
vyjádření k ústavní stížnosti zrekapitulovaly dosavadní průběh
řízení a vyjádřily přesvědčení, že napadený rozsudek nepředstavuje
namítaný zásah do ústavních práv stěžovatelky. Z mezinárodních
smluv ani z Listiny nelze dovodit, že restituce náleží k základním
lidským právům a nikde není stanoveno, že by stát byl povinen
odstraňovat křivdy dříve (v období totality) spáchané. Není-li
povinností státu restituční předpisy vydat, zůstává na jeho volné
úvaze, zda vůbec a jaké restituční předpisy vydá. Zákon č.
243/1992 Sb. je jediným restitučním předpisem, který prolamuje
hranici 25. února 1948 a napravuje majetkové křivdy, které
nezpůsobil totalitní komunistický režim. Z těchto důvodů má
i odlišně upravené podmínky pro vydání nemovitostí než ostatní
restituční zákony. Vedlejší účastník se ztotožnil s právním
názorem Městského soudu v Praze v odůvodnění napadeného rozsudku
a závěrem navrhl, aby Ústavní soud ústavní stížnost zamítl.
Další vedlejší účastníci, tj. Státní podnik zemědělské
techniky, s.p. v likvidaci, STS, odštěpný závod, Turnov, Zelenina
Hradec Králové, s.p. v likvidaci, Hradec Králové, Zemědělské
družstvo Český ráj, Všeň, Tělovýchovná jednota Turnov a Vodovody
a kanalizace Turnov, s.p., Turnov, se k ústavní stížnosti
nevyjádřili.
Dne 20. 11. 2001 právní zástupce stěžovatelky zaslal
Ústavnímu soudu originální anglickou verzi Views Communication No.
747/1997 Komise pro lidská práva OSN, kterým tato komise ve smyslu
čl. 5 odst. 4 Opčního protokolu k Mezinárodnímu paktu o občanských
a politických právech sdělila České republice a stěžovateli svůj
názor na projednávanou věc. Ústavní soud se seznámil s obsahem
tohoto stanoviska a vzal je na vědomí.
Při ústním jednání dne 14.3.2002 doplnil právní zástupce
stěžovatelky argumentaci stížnosti. Zejména upozornil na tendenční
vylíčení věci ve veřejnoprávní televizi a na politizaci této
restituce, ačkoliv stěžovatelka vždy argumentovala v rovině čistě
právní. K politizaci došlo podle jejich názoru zejména v roce
1995, kdy na základě poslanecké interpelace se tehdejší ministr
zemědělství zasadil o doplnění odst. 3 do §2 zákona č. 243/1992
Sb. Toto nové ustanovení je ve vztahu k restituentům, kteří řádně
uplatnili své nároky přede dnem účinnosti novelizace provedené
zákonem č. 30/1996 Sb., jednoznačně diskriminující. Je jistě věcí
státu, zda přistoupí k restitucím či nikoli, rozhodne-li však
o nápravě některých křivd, měly by všechny osoby splňující nároky
mít stejné podmínky. Právní zástupce upozornil též na zákon č.
198/1993 Sb., o protiprávnosti komunistického režimu, s tím, že
nemůže být přičítáno k tíži nikoho, jestliže odmítl v tomto režimu
žít, zemi opustil a případně přijal jiné občanství. Také z tohoto
pohledu je třeba hodnotit požadavek nepřetržitosti občanství.
V závěru pak právní zástupce upřesnil stížnostní petit tak, že se
domáhal, aby Ústavní soud buď (I) zrušil kromě napadených
rozhodnutí též ustanovení §2 odst. 3 zák. č. 243/1990 Sb., ve
znění zákona č. 30/1996 Sb., eventuálně (II) zrušil kromě
napadených rozhodnutí ustanovení §2 zákona č. 243/1992 Sb.,
v původním znění před novelou, eventuálně (III) zrušil pouze
napadená rozhodnutí.
Po zvážení všech výše uvedených argumentů a po seznámení se
s obsahem spisu Městského soudu v Praze, sp. zn. 28 Ca 317/98,
správního spisu Okresního úřadu Semily, okresního pozemkového
úřadu, jakož i vlastního spisu II. ÚS 326/98, dospěl senát
k názoru, že ústavní stížnosti je třeba zcela vyhovět a to
z následujících důvodů.
Ústavní stížností napadený rozsudek Městského soudu v Praze
je založen především na právním názoru, že státní občan ČR, který
nabyl zpět občanství způsobem taxativně stanoveným v §2 odst. 1
zák.č. 243/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, ale na vlastní
žádost ho poté pozbyl a občanem ČR se znovu stal až dne 25. 8.
1992 na základě jiného, než zde výslovně uvedeného zákona,
nesplňuje podmínku nabytí občanství taxativně stanoveným způsobem.
K této otázce druhý senát Ústavního soudu ve svém nálezu ze dne
13. 6. 2001, sp. zn. II. ÚS 326/98 uvedl, že ustanovení §2 odst.
1 zák.č. 243/1992 Sb. obsahuje tzv. statický odkaz na předpisy
upravující nabývání státního občanství. V žádném případě však
nelze z tohoto ustanovení dovodit, že by bylo nutnou restituční
podmínkou, aby takto znovunabyté nebo podle dekretu č. 33/1945 Sb.
zachované státní občanství nemohlo již být následně znovu pozbyto.
Takový výklad by znamenal, že by byli zákonodárcem zbaveni
možnosti restituovat svůj bývalý majetek ti, kteří byli nuceni
a donuceni opustit československé území a v důsledku nových
životních poměrů požádali o propuštění ze státního svazku, nebo
jim dokonce svévolným zásahem orgánů bývalého režimu bylo
československé, popřípadě české občanství odňato, ačkoliv
restituční zákony, právě naopak, směřují alespoň k částečnému
zmírnění některých křivd, které oprávněným osobám vznikly.
Rozsudek dále vychází z názoru, že právní předchůdce
stěžovatelky nesplňoval podmínku §2 odst. 3 zák.č. 243/1992 Sb.,
v platném znění, tedy podmínku nepřetržitosti státního občanství
nabytého taxativně stanoveným způsobem, o kterou byl cit. zákon
doplněn zákonem č. 30/1996 Sb., s účinností od 9. 2. 1996. K této
otázce druhý senát Ústavního soudu v již zmíněném nálezu ze dne
13. 6. 2001, sp. zn. II. ÚS 326/98, uvedl, že jestliže zákonodárce
stanovil vložením nového odstavce 3 do zákona č. 243/1992 Sb.
další podmínku (tj. nepřetržitost trvání nabytého státního
občanství do 1. ledna 1990), v žádném případě se nemohla týkat
těch osob, které svůj restituční nárok uplatnily podle původního
znění cit. zákona v roce 1992, v době jeho uplatnění splňovaly
všechny tímto zákonem stanovené a ústavním předpisům vyhovující
podmínky, a o jejich nároku nebylo v době nabytí účinnosti zákona
č. 30/1996 Sb. ještě rozhodnuto. Druhý senát ve svém nálezu dále
uvedl, že takovýto postup státu by nebyl přípustnou nepravou
zpětnou působností, nýbrž naopak zásahem do nabytých práv, a to
konkrétně do práva domoci se uplatnění restitučního nároku u toho,
kdo je povinen mu vyhovět. Jednalo by se proto o případ pravé
zpětné působnosti, která je v rozporu s principy právního státu.
Pokud tedy zesnulý v době uplatnění svého nároku stanovené
podmínky splňoval, vzniklo mu z hlediska hmotného práva
subjektivní právo na uspokojení takového restitučního nároku.
Žádné dodatečně stanovené podmínky se ho již, s ohledem na princip
právního státu a z něj plynoucí princip právní jistoty, nemohly
dotknout či dokonce jeho pozici dodatečně zhoršit. Tento princip
musí proto Česká republika a její orgány respektovat, pokud se
rozhodla přikročit k provedení restitucí na základě zákona. Takový
zákon sice nemá povinnost vydat, pokud se tak ale stane, musí
takový předpis odpovídat požadavkům na obsah a formu zákonů
v podmínkách právního státu.
Výše uvedenými právními závěry nálezu II. senátu je IV. senát
vázán. Pouze pokud by dospěl k právnímu názoru odchylnému, dává mu
ust. §23 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění
pozdějších předpisů, možnost předložit otázku k posouzení plénu
Ústavního soudu. V daném případě však rozhodující IV. senát
k odchylnému názoru od názoru vysloveného v nálezu ze dne 13. 6.
2001, sp. zn. II. ÚS 326/98, nedospěl a plně se ztotožnil
s právními názory tohoto senátu. Čtvrtý senát pouze doplňuje, že
výše uvedený právní názor, odmítající rozdělení restituentů
prakticky na dvě kategorie, tj. na ty, kterým byla restituce
vyřízena ještě do vydání novely č. 30/1996 Sb., a na skupinu, na
kterou by na základě faktické nahodilosti měla retroaktivně
dopadnout nová podmínka nepřetržitosti občanství, stanovená touto
novelizací, je dostatečným důvodem pro vyhovění ústavní stížnosti,
neboť každý jiný závěr by byl rozporný s principy právního státu
(čl. 1 Ústavy), jakož i se zásadou rovnosti v právech (čl. 1
Listiny). Ústavní soud připomíná v této souvislosti svůj nález sp.
zn. IV. ÚS 215/94 (Sb. n. u. ÚS, sv. 3, č. 30), ve kterém
z obdobných důvodů odmítl rozdílné posuzování nároků restituentů,
ke kterým docházelo po rozdělení ČSFR.
Z výše uvedených důvodů Ústavní soud, který se v dané věci
zabýval pouze otázkou ústavně konformního výkladu specifikovaných
zákonných ustanovení, ústavní stížnosti podle §82 odst. 2 písm.
a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, vyhověl a napadená
rozhodnutí podle §82 odst. 3 písm. a) tohoto zákona zrušil.
Alternativní petity uplatněné v závěrečné řeči právním
zástupcem stěžovatelky Ústavní soud neakceptoval, a to
z následujících důvodů.
Pokud jde o návrh na zrušení §2 odst. 3 zákona ČNR č.
243/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nemělo být, jak výše
uvedeno, toto ustanovení vůči stěžovatelce aplikováno. Pokud
přesto k tomu došlo, je v daném případě k nápravě zásahu do jejích
ústavních práv dostačující zrušení napadených rozhodnutí
a provedení ústavně konformního výkladu, kterým je podle čl. 89
odst. 2 Ústavy ČR orgán veřejné moci vázán. Ústavní soud tak
respektuje již vícekrát deklarovaný princip minimalizace zásahů do
právního řádu, v situaci, kdy je možné vzniklou neústavnost
odstranit interpretací.
Bylo-li alternativně navrhováno zrušení §2 zákona č.
243/1992 Sb., ve znění před novelou, pak projednání takového
návrhu brání ustanovení §66 odst. 1 cit. zákona o Ústavním soudu,
kterým je Ústavní soud vázán (čl. 88 odst. 2 Ústavy).
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 14. března 2002