ECLI:CZ:US:2002:4.US.222.01
sp. zn. IV. ÚS 222/01
Nález
Ústavní soud rozhodl, za souhlasu účastníků řízení s upuštěním od ústního jednání, v senátě ve věci ústavní stížnosti 1) J. F., 2) M. Š., proti rozsudku Nejvyššího soudu ČR ze dne 30. 1. 2001, sp. zn. 28 Cdo 2540/2000, a proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě - pobočka v Olomouci, ze dne 1. 2. 2000, sp. zn. 12 Co 598/99, za účasti Nejvyššího soudu ČR, jako účastníka řízení a T., státního podniku "v likvidaci", jako vedlejšího účastníka řízení, takto:
Rozsudek Nejvyššího soudu ČR ze dne 30. 1. 2001, sp. zn. 28
Cdo 2540/2000, rozsudek Krajského soudu v Ostravě - pobočka
v Olomouci, ze dne 1. 2. 2000, sp. zn. 12 Co 598/99, jakož
i rozsudek Okresního soudu v Olomouci ze dne 29. 4. 1999, sp. zn.
9 C 368/93, se zrušují.
Odůvodnění:
Včas podanou ústavní stížností, splňující formální
předpoklady a podmínky stanovené zákonem, se stěžovatelé obrátili
na Ústavní soud s návrhem na zrušení v záhlaví označených rozsudků
obecných soudů, neboť jsou přesvědčeni, že těmito rozhodnutími
došlo k zásahu do jejich ústavně zaručených základních práv dle
čl. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"),
vyjadřujícího rovnost účastníků v právech, čl. 11 odst. 1 věty
druhé Listiny, garantujícího stejný zákonný rozsah a ochranu
vlastnickému právu všech vlastníků a čl. 6 odst. 1 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva"),
dle kterého má každý právo na spravedlivé projednání jeho věci.
Z připojeného spisu Okresního soudu v Olomouci, sp. zn. 9
C 368/93, zjistil Ústavní soud tyto skutkové a právní okolnosti
souzené věci. Napadeným rozsudkem Krajského soudu v Ostravě
- pobočka v Olomouci, ze dne 1. 2. 2000, sp. zn. 12 Co 598/99, byl
potvrzen rozsudek Okresního soudu v Olomouci ze dne 29. 4. 1999,
sp. zn. 9 C 368/93, jímž nalézací soud zamítl návrh, aby vedlejší
účastník, T., státní podnik "v likvidaci", který měl v řízení před
obecnými soudy postavení odpůrce, byl povinen vypracovat
prohlášení vlastníka a navrhnout jeho vklad do katastru
nemovitostí, příslušného pro katastrální území Olomouc - město,
a to podáním písemného prohlášení ke Katastrálnímu úřadu
v Olomouci, že v budově (domě) č.p. 25 na Dolním náměstí č. 40,
v Olomouci, na stavební ploše p. č. 448 o výměře 1039 m2
v katastrálním území Olomouc - město, vymezuje jednotky podle
zákona č. 72/1994 Sb., přičemž toto prohlášení musí splňovat
veškeré formální i obsahové náležitosti definované ustanovením §5 odst. 3, odst. 4 citovaného zákona s tím, že jako jednotky se
vymezují zejména nebytové prostory, označované dosud jako řeznické
kóje, podle dřívějších předpisů zapisované samostatně v pozemkové
knize a nacházející se v přízemí (pasáži) budovy, když vymezení
i jiných jednotek se nevylučuje. Současně tímto svým rozhodnutím
zamítl okresní soud návrh o uložení povinnosti odpůrci vypracovat
a uzavřít v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 403/1990
Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, v platném
znění (dále jen "zákon č. 403/1990 Sb."), ve výroku blíže
specifikovanou dohodu o vydání věci, nebytové prostory označené
dosud jako řeznická kóje č. 4, vpravo v přízemí domu č. p. 25, na
stavební ploše p. č. 448 v katastrálním území Olomouc - město
(Dolní náměstí č. 40, Olomouc).
Citovaný rozsudek okresního soudu byl v dané věci v pořadí
již druhým rozhodnutím nalézacího soudu, když jeho původní
rozhodnutí, rozsudek ze dne 5. 12. 1996, sp. zn. 9 C 368/93,
kterým vyhověl návrhu stěžovatelů za tehdejšího procesního stavu
domáhajících se svých nároků na základě odlišného žalobního
petitu, byl zrušen usnesením označeného odvolacího soudu ze dne
28. 5. 1998, sp. zn. 12 Co 250/97, a věc mu byla vrácena k dalšímu
řízení. Soud II. stupně přisvědčil námitkám vedlejšího účastníka
a především pro procesní pochybení, kdy výrok napadeného
rozhodnutí neodpovídal navrhovanému petitu stěžovatelů, dle něhož
zůstalo nejasným, co tvoří předmět sporu, opravnému prostředku
vyhověl. Okresnímu soudu uložil, aby postupem podle §43 odst. 1
o.s.ř. vyzval stěžovatele k odstranění vad návrhu z hlediska
upřesnění skutkových tvrzení a určitosti žalobního petitu, jehož
se domáhá. Dále poukázal na to, že v řízení nebyla prokázána
existence předmětu vydání jakožto věci v právním smyslu ke dni
nabytí účinnosti zákona č. 403/1990 Sb., kdy naopak z požadavku
stěžovatelů na uložení povinnosti vyčlenit kóji jako samostatnou
jednotku podle zákona č. 72/1994 Sb. vyplývá skutečnost, že jako
samostatná věc v právním smyslu neexistuje. Podle §5 odst. 1
citovaného zákona vlastník budovy může prohlásit, že v budově
vymezuje jednotky podle tohoto zákona, v žádném případě však
z žádného ustanovení právního řádu nelze dovodit možnost tuto
povinnost vlastníkovi domu uložit, přičemž poukázal také na
ustanovení §11 věta druhá zákona č. 403/1990 Sb., dle něhož
oprávněné osobě nepřísluší uplatňovat jiné nároky související
s vydáním věci, než jsou v tomto zákoně uvedeny.
Po provedeném řízení rozhodl nalézací soud v dané věci, jak
již výše poznamenáno, v pořadí svým již druhým rozsudkem ze dne
29. 4. 1999, sp. zn. 9 C 368/93, ve kterém dospěl k závěru, že
není sporné, že stěžovatelé jsou oprávněnými osobami ve smyslu §3 odst. 1 písm. b) zákona č. 403/1990 Sb., svůj nárok uplatnili
řádně a včas a sporná "nemovitost" přešla na stát způsobem, se
kterým uvedený zákon spojuje povinnost věc vydat. Neztotožnil se
však, v souladu s právním názorem odvolacího soudu, s vývody
stěžovatelů, že vedlejší účastník jakožto osoba povinná měl
původně odňatou "nemovitost" ve svém držení ke dni účinnosti
citovaného zákona, když po provedeném dokazování a právním rozboru
věci dospěl k závěru, že předmětná řeznická kóje nebyla ke dni
nabytí účinnosti restitučního zákona samostatnou věcí v právním
smyslu, nýbrž se jedná o součást věci ve smyslu ustanovení §120
zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, v platném znění, neboť
je stejně jako např. sklepy, sklady a schodiště součástí domu
a nemůže s ní jako s takovou být samostatně nakládáno. K návrhu na
vyčlenění této kóje jako samostatné jednotky v podstatě zopakoval
argumentaci odvolacího soudu. O odvolání směřujícímu do tohoto
rozhodnutí rozhodl soud II. stupně již zmíněným zamítavým
rozsudkem, napadeným ústavní stížností. V tomto rozhodnutí
odvolací soud mimo jiné také k návrhu stěžovatelů připustil dle
§239 odst. 1 o.s.ř. v dané věci dovolání, neboť (jak uvedl)
otázka, zda je možné v rámci restitučního sporu vyhovět návrhu na
uložení povinnosti k vyčlenění jednotky jako samostatné věci
a jejího následného vydání podle zákona č. 403/1990 Sb., pokud
tato byla odňata postupem tímto restitučním zákonem předvídaným,
avšak ke dni jeho účinnosti jako samostatná věc právně
neexistovala, a kterou považují stěžovatelé za právně významnou,
není dosud právní praxí řešená a nelze vyloučit její relevantnost
i pro posouzení jiných obdobných poměrů, jež v konečném důsledku
mohou mít vliv na rozhodovací praxi obecných soudů.
Nejvyšší soud ČR dovolání stěžovatelů rozsudkem ze dne 30.
1. 2001, sp. zn. 28 Cdo 2540/2000, zamítl. Shodně se soudem
odvolacím konstatoval, že předmět vydání, ohledně něhož uplatnili
stěžovatelé své právo, neodpovídal podmínkám zákona č. 403/1990
Sb., když možnost domáhat se zmírnění některých majetkových křivd
na základě ustanovení tohoto zákona formou vydání věci ve smyslu
§2 této normy se váže pouze k předmětu vydání, který splňuje
náležitosti pojmu věci v právním smyslu podle předpisů, platných
v době přijetí uvedeného zákona, resp. nabytí jeho účinnosti, což
v daném případě dovodit nelze. Dovolací soud poukázal na to, že
v souzené věci bylo nutno při absenci legální definice věci
v zákoně č. 403/1990 Sb. aplikovat zákon č. 40/1964 Sb., občanský
zákoník, ve znění účinném do 31. 12. 1991, jako předpis obecné
povahy. Jestliže tedy inkriminovaná kóje byla právnímu předchůdci
stěžovatelů odňata jakožto předmět reálného spoluvlastnictví,
existenci takového předmětu spoluvlastnictví ze znění občanského
zákoníku v době nabytí účinnosti zákona č. 403/1990 Sb. dovodit
nelze, čehož důsledkem je závěr, kdy není místa pro úvahy
z hlediska dopadů, které pro oblast občanského zákoníku přinesla
úprava provedená jeho novelou č. 509/1991 Sb. v ustanovení §118
odst. 2, a která zahrnula pod pojem předmětu občanskoprávních
vztahů i byt a nebytové prostory. Tím spíše nelze přihlédnout
k úpravě tímto ustanovením předvídané, jak se projevila
v ustanoveních zákona č. 72/1994 Sb., neboť jde rovněž o předpis,
který v době nabytí účinnosti zákona č. 403/1990 Sb. nebyl ještě
vydán. Nejvyšší soud ČR dále připomněl, že z příslušných
ustanovení tohoto zákona se dostatečně srozumitelně nabízí závěr,
že tento nezaložil možnost domáhat se nápravy všech křivd
způsobených odnětím vlastnického práva k nemovitým, popřípadě
movitým věcem, k nimž způsobem uvedeným v §1 citovaného zákona
v něm označeným subjektům došlo a už vůbec ne v plném rozsahu
původního odnětí. Z dikce ustanovení §2 tohoto zákona totiž
jednoznačně plyne, že zmírnění následků některých křivd je možné
jen způsoby zde uvedenými, takže lze učinit závěr, že jde o výčet
taxativní. K okolnosti namítané stěžovateli v podaném dovolání,
zda předmětná kóje byla podle předpisů platných v době jejího
nabytí právním předchůdcem stěžovatelů předmětem právních vztahů,
případně zda tuto kvalifikaci - lhostejno zda přiléhavě či nikoliv
- respektoval i stát jednající orgánem, který o odnětí vlastnictví
původnímu vlastníkovi rozhodoval, uvedl, že je v souzené věci
právně bezvýznamná.
V ústavní stížnosti, domáhající se zrušení citovaných
rozsudků Nejvyššího soudu ČR a Krajského soudu v Ostravě - pobočka
v Olomouci, stěžovatel poukazuje především na to, že předmět sporu
- řeznická kóje - je umístěna v budově, která je památkovým
objektem patřícím původně městu Olomouc. Dne 18. 9. 1818 prodalo
Královské hlavní město Olomouc tuto budovu Olomouckému
společenství řezníků a na základě rozsudku Okresního soudu
v Olomouci ze dne 11. 12. 1930, C III 2815/30, bylo vloženo
vlastnické právo k uvedené nemovitosti ve prospěch Svépomocného
družstva řezníků a uzenářů v Olomouci, zapsané spol. s r.o.
V přízemí této budovy se nalézaly masné krámy, po obou stranách
pasáže byly jednotlivé kóje v počtu asi 15 až 20, přičemž kóje
vpravo označená č. 4 byla předmětem daného řízení před obecnými
soudy. Tato kóje tvořila dle stěžovatelů samostatnou věc v právním
a faktickém slova smyslu a jako taková byla zapsána na jméno
jejich právního předchůdce J. F. v knihovní vložce
725 pozemkové knihy vedené pro katastrální území Olomouc - město.
Jako taková samostatná věc přešla do vlastnictví československého
státu podle §5 vládního nařízení č. 15/1959 Sb. na základě
rozhodnutí ONV v Olomouci ze dne 30. 9. 1961, zn. Fin.maj.
I-447/88-1959-Řa. Kupní cena jejich právnímu předchůdci nebyla
vyplacena. Stěžovatelé vyjádřili své přesvědčení, že v rámci
restitučního sporu lze vyhovět návrhu na uložení povinnosti
k vyčlenění jednotky jako samostatné věci a jejího následného
vydání podle zákona č. 403/1990 Sb., pokud tato byla odňata
postupem podle tohoto zákona, avšak ke dni jeho účinnosti jako
samostatná věc právně neexistovala. Stejně tak nelze dle jejich
názoru přisvědčit ani závěru Nejvyššího soudu ČR o "právní
bezvýznamnosti" okolnosti, zda předmětná kóje byla podle právních
předpisů v době jejího nabytí právním předchůdcem stěžovatelů
předmětem právních vztahů, případně zda tuto kvalifikaci
respektoval i stát při odnětí vlastnického práva původnímu
vlastníkovi. V této souvislosti odkazují i na nález Ústavního
soudu, sp. zn. II. ÚS 105/98, podle kterého "nárok na vydání věci
jako takové, se podle restitučních zákonů posuzuje vždy podle
skutečného a právního stavu v době jejího odebrání původním
vlastníkům a jejího převedení na stát. Byt jako část nemovitosti
sdílel právní osud celé nemovitosti a jeho vyčleněním v samostatný
subjekt - nemovitost - neztratil původní a určující znaky jeho
přechodu na stát. Proto je také nutno dovodit, že tzv. nabídková
povinnost se nevztahovala na nemovitost jako celek, ale vztahovala
se na její části". V projednávaném případě je dle přesvědčení
stěžovatelů právní postavení tzv. "kóje" ještě silnější, neboť
byla převedena na stát nikoliv jako část nemovitosti, ale jako
samostatná jednotka. Proto podle citovaného nálezu Ústavního soudu
je zde právo na její vydání, byť modifikované do statusu
nebytového prostoru. Stěžovatelé mají za to, že nesprávné právní
závěry dovolacího soudu vedou k nerovnosti účastníků a k porušení
právních jistot, které má garantovat stát, a k porušení právní
rovnováhy ve prospěch držitele věci. Závěrem poznamenávají, že
uplatněním jejich nároku na vydání věci, jehož oprávněnost byla
potvrzena i původním rozhodnutím okresního soudu, tak neuplatnili
nárok na náhradu podle §14 zákona č. 403/1990 Sb., přičemž ani
žádný z rozhodujících soudů se nezabýval odkazem na tuto možnost.
K podané ústavní stížnosti se vyjádřil Nejvyšší soud ČR jako
účastník řízení a dále vedlejší účastník, T., státní podnik
"v likvidaci".
Předseda příslušného senátu Nejvyššího soudu ČR, který ve
věci rozhodoval, ve vyjádření uvedl, že s ohledem na konstantní
judikaturu Ústavního soudu nemohlo v dané věci dojít k tvrzenému
porušení vlastnického práva ve smyslu čl. 11 odst. 1 Listiny, což
vůbec relativizuje přípustnost ústavní stížnosti v relaci
k argumentaci v ní uvedené, když v podstatě stěžovatelé
reprodukují své procesní stanovisko, které v průběhu řízení již
uplatnili. S obsahem těchto důvodů se vypořádal jak soud odvolací,
tak i dovolací soud v odůvodnění napadeného rozsudku, a proto
Nejvyšší soud ČR na právní posouzení obsažené v jeho odůvodnění
odkazuje. Závěrem svého vyjádření sdělil, že ponechává na úvaze
Ústavního soudu posouzení opodstatněnosti ústavní stížnosti.
Vedlejší účastník ve svém vyjádření v podstatě zopakoval
argumenty uplatněné v řízení před obecnými soudy, když zejména
poukázal na to, že právní i faktický stav, v jakém se budova,
v níž se nachází kóje, jež je předmětem souzené věci, nachází, dle
jeho názoru odůvodňuje závěr, že tato předmětná kóje není věcí
v právním smyslu a stěžovatelé se svým návrhem a následně podanou
ústavní stížností v konečném důsledku snaží dosáhnout toho, aby
taková věc byla dle ustanovení §5 zákona č. 72/1994 Sb.
vytvořena. Vedlejší účastník dále vyjádřil pochybnost, zda se
vůbec stěžovatelé jimi citovaných ústavních práv domáhají před
Ústavním soudem oprávněně, neboť neuvedli žádné argumenty
a nenabídli žádné důkazy, které by nasvědčovaly jejich tvrzení, že
byla porušena rovnost účastníků v právech nebo právo na
spravedlivé projednání věci. Závěrem svého vyjádření navrhl
zamítnutí ústavní stížnosti pro její nedůvodnost.
Poté, co se Ústavní soud seznámil s obsahem spisu Okresního
soudu v Olomouci, sp. zn. 9 C 368/93, a po zvážení všech okolností
souzené věci, dospěl k závěru, že ústavní stížnost je důvodná.
Úvodem Ústavní soud poznamenává, že pokud obecné soudy
zamítly návrh stěžovatelů odůvodněný jejich názorem, že v rámci
restitučního sporu lze vyhovět návrhu na uložení povinnosti
k vyčlenění jednotky jako samostatné věci a jejího následného
vydání podle zákona č. 403/1990 Sb., pokud tato byla odňata
postupem uvedeným v §1 tohoto zákona, avšak ke dni jeho účinnosti
jako samostatná věc právně neexistovala, lze závěru učiněnému
obecnými soudy, kterým stěžovatelům stran této otázky
nepřisvědčily, stěží co vytknout. Zákon č. 72/1994 Sb., ve zněním
platném do 30. 6. 2000, v ustanovení §5 odst. 1 stanovil, že
"vlastník budovy může prohlásit, že v budově vymezuje jednotky
podle tohoto zákona", z čehož vyplývá jednoznačný závěr o plné
dispozici vlastníka budovy, zda-li toto prohlášení v souladu se
svou autonomní vůlí učiní či nikoliv. Možnost uložit vlastníku
budovy povinnost vymezit jednotky podle tohoto zákona tento ani
jiný právní předpis nezakládá (výjimkou je pouze ustanovení §23
odst. 2 označeného zákona, z něhož lze dovodit, že má-li bytové
družstvo dle tohoto ustanovení povinnost uzavřít smlouvu o převodu
bytu, vyplývá z této jeho povinnosti, že je povinno provést
i všechny úkony, které musí převodu předcházet, tedy učinit
i písemné prohlášení vlastníka budovy podle §5 zákona č. 72/1994
Sb.; srov. obdobně rozsudek Vrchního soudu v Praze ze dne 17. 12.
1999, sp. zn. 11 Cmo 472/99). Zákonem č. 103/2000 Sb., kterým byl
novelizován zákon č. 72/1994 Sb. s účinností od 1. 7. 2000, došlo
ke změně tohoto ustanovení a jeho přečíslování do §4 odst. 1,
jehož upravená dikce obdobně stanoví, že "vlastník budovy svým
prohlášením určuje prostorově vymezené části budovy, které se .
stanou jednotkami .". Pokud by tedy zmíněný názor stěžovatelů
obecné soudy akceptovaly, zasáhly by do ústavně zaručeného práva
vedlejšího účastníka zakotveného v čl. 2 odst. 3 Listiny a čl. 2
odst. 4 Ústavy ČR, dle něhož "každý může činit, co není zákonem
zakázáno a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá". Potud
Ústavní soud akceptuje důvody, na nichž jsou založena napadená
rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR a Krajského soudu v Ostravě
- pobočka v Olomouci, v ostatním se s jejich závěry nemohl
ztotožnit, a to z důvodů níže rozvedených.
Jádrem ústavní stížnosti je otázka posuzovaná i v předchozím
řízení před obecnými soudy - zda předmětná kóje, jíž měl právní
předchůdce stěžovatelů v tzv. reálném spoluvlastnictví a která
nebyla ke dni účinnosti zákona č. 403/1990 Sb. samostatnou věcí
v právním smyslu, může být předmětem vydání dle uvedeného
restitučního zákona. Výchozí otázkou, kterou je tedy nutno v prvé
řadě zodpovědět, je právní režim k této kóji se upínající
v průběhu období relevantního pro posouzení daně věci.
Právní úprava spoluvlastnictví na území České republiky byla
původně upravena především v ustanovení §361 a §§825 a násl.
zákona č. 946/1811 ř. z., obecného zákoníku občanského, který byl
zrušen zákonem č. 141/1950 Sb. Tato právní úprava rozlišovala
spoluvlastnictví s podíly ideálními a spoluvlastnictví s podíly
reálnými (označované také jako spoluvlastnictví dělené), tudíž
s přesně specifikovanými reálnými podíly, ve které byla společná
věc rozdělena. Z řečeného se podává, že každý spoluvlastník měl
reálnou, konkrétně určenou, část věci ve svém "vlastnictví", ovšem
nikoliv jako věc samostatnou, nýbrž toliko jako část (součást)
věci, přičemž "vlastnictví" (roz. reálné spoluvlastnictví)
k přesně vymezené části věci bylo taktéž předmětem zápisu do
pozemkových knih. Následující právní úprava spoluvlastnictví dle
občanského zákoníku č. 141/1950 Sb. (stejně jakož i úprava dle
občanského zákoníku č. 40/1964 Sb.) již spoluvlastnictví reálné
neznala a upravovala pouze spoluvlastnictví ideální (§133 a násl.
zákona č. 141/1950 Sb.). Uvedený zákon dopad účinků nové právní
úpravy ve svých intertemporálních ustanoveních nijakým způsobem
nezohlednil. Pouze v §562 citovaného zákona bylo uvedeno, že
"ustanoveními tohoto zákona se řídí, pokud není dále ustanoveno
jinak, i právní poměry vzniklé před 1. lednem 1951; do tohoto dne
se tyto právní poměry řídí právem dřívějším". Jakákoliv
preciznější specifikace dopadů této nové právní úpravy na reálné
spoluvlastnictví zcela absentuje. Lze tudíž konstatovat, že
z tohoto pohledu - co do ochrany minulých právních skutečností
- právní úprava ve vztahu k takto nabytým právům mlčela. Na druhé
straně jejich zánik ve výše naznačeném směru jí výslovně
"konstituován" nebyl, ač jako předmět (spolu) vlastnictví podíl
vyjádřený reálnou částí věci neznala.
Není pochyb o tom, že předmětná kóje byla právnímu předchůdci
stěžovatelů odňata na základě rozhodnutí ONV v Olomouci ze dne
30. 9. 1961, zn. Fin.maj. I-447/88-1959-Řa, jakožto předmět
reálného spoluvlastnictví. Stran této skutečnosti pak nelze upřít
oprávněnosti odkazu stěžovatelů na nález Ústavního soudu sp. zn.
II. ÚS 105/98, v němž bylo konstatováno, že nárok na vydání věci
jako takové se podle restitučních zákonů posuzuje vždy podle
skutečného i právního stavu v době jejího odebrání a převedení na
stát (publikovaný ve Sbírce nálezů a usnesení, sv. 13, č. 29,
vydání 1., Praha, C.H.Beck 2000). V tomto směru nelze přisvědčit
závěru Nejvyššího soudu ČR, že tato okolnost je právně
bezvýznamná. Jest sice pravdou, jak uvedl v odůvodnění napadeného
rozhodnutí, že existenci takového předmětu spoluvlastnictví ze
znění občanského zákoníku, tedy zákona č. 40/1964 Sb., v době
nabytí účinnosti zákona č. 403/1990 Sb. dovodit nelze. V dalších
jeho vývodech se však již s jeho závěry Ústavní soud ztotožnit
nemohl. Podle přesvědčení Ústavního soudu nelze setrvávat na
názoru, že s ohledem na ustanovení §2 zákona č. 403/1990 Sb.
hovořícím o vydání "věci", nelze stěžovatelům předmětnou kóji
vydat. Ostatně stran otázky, zda lze vydat "věc", která v době
nabytí účinnosti restitučního zákona neexistovala, postačí odkázat
na nálezy ve věci, sp. zn. II. ÚS 82/95 a sp. zn. I. ÚS 28/99
(publikované ve Sbírce nálezů a usnesení; sv. 7, sv. 18; č. 31, č.
61; vydání 1., Praha, C.H.Beck 1997, 2000), kde se sice jednalo
o případy skutkově odlišné, nicméně výkladem a logickou
argumentací a minori ad maius nelze dospět k jinému stanovisku.
Tento závěr činí Ústavní soud s vědomím, že soud není
absolutně vázán doslovným zněním zákonného ustanovení, nýbrž se od
něj smí a musí "odchýlit" v případě, kdy to vyžaduje ze závažných
důvodů účel zákona, historie jeho vzniku, systematická souvislost
nebo některý z principů, jenž mají svůj základ v ústavně
konformním právním řádu jako významovém celku, přičemž je přitom
nutno vyvarovat se libovůle a rozhodnutí soudu se musí zakládat na
racionální argumentaci (viz nález Ústavního soudu ve věci, sp. zn.
Pl. ÚS 21/96, publikovaný ve Sbírce nálezů a usnesení, sv. 7, č.
13, vydání 1., Praha, C.H.Beck 1997). Právnímu předchůdci
stěžovatelů - jak již bylo výše poznamenáno - byla zmíněným
výměrem ONV v Olomouci odňata řeznická kóje č. 4 vpravo, zapsaná
ve vložce č. 725 pro k.ú. Olomouc - město. Ústavní soud se
domnívá, že tedy nic nebrání v souladu s ústavně konformním
výkladem (a taktéž s poukazem na to, že podstatou restituce je
navrácení do původního stavu, je-li to možné) tomu, aby tato
konkrétní část věci, vyjádřená spoluvlastnickým podílem na budově,
který je dle přesvědčení Ústavního soudu možno vyjádřit vzájemným
poměrem velikosti podlahové plochy předmětné kóje k celkové ploše
všech bytových a nebytových prostor v budově, byla dle příslušných
ustanovení zákona č. 403/1990 Sb. stěžovatelům při splnění všech
ostatních restitučních podmínek vydána (když právní režim
k předmětné kóji se upínající - kterážto skutečnost má v souzené
věci klíčovou roli - v mezidobí od jejího odnětí státem do
okamžiku nabytí účinnosti zákona č. 403/1990 Sb. nedoznal žádných
změn). Sluší se dodat, že opačný výklad by vedl ke zjevné
nespravedlnosti, což principům právního státu neodpovídá
a koneckonců by mohl vést i k závěru, že citovaným výměrem
k řádnému odnětí předmětné kóje jakožto části věci ani dojít
nemohlo, což by posunulo souzenou věc do zcela jiné úvahové
roviny.
Ústavní soud ve svých rozhodnutích opakovaně vyjádřil
stanovisko, že restitučními zákony se demokratická společnost
snaží alespoň zmírnit následky minulých majetkových a jiných křivd
spočívajících v porušování obecně uznávaných lidských práv
a svobod ze strany státu. Stát a jeho orgány jsou proto povinny
postupovat v řízení v souladu se zákonnými zájmy osob, jejichž
újma na lidských právech a svobodách má být alespoň částečně
kompenzována, což platí pro všechny restituční zákony, které jako
leges speciales mají své výrazné postavení i účel v právním řádu
České republiky, když při interpretaci právních norem nestačí
v některých případech přihlížet pouze k formální legalitě, nýbrž
výklad a použití právních norem je nutno - jako v daném případě
- podřídit jejich obsahově materiálnímu smyslu s ohledem na celou
koncepci aplikovaného restitučního zákona. K současně namítanému
porušení práva podle čl. 11 Listiny Ústavní soud poukazuje na svou
konstantní judikaturu ve které vyjádřil opakovaně názor, dle něhož
se ústavní ochrana vztahuje k vlastnickému právu již
konstituovanému, nikoliv k uplatněnému restitučnímu nároku.
V tomto směru nemohl ústavní stížnosti přisvědčit. Naproti tomu,
jakkoli na straně stěžovatelů nejde o ochranu již existujícího,
ale "pouze" tvrzeného práva, třeba i zde vycházet z účelu a smyslu
v souzené věci aplikovaného restitučního zákona sledujícího
zmírnění následků majetkových křivd a navozujícího stav, kdy ve
vztahu k účelu tohoto zákona je - jak již výše zmíněno - třeba
vykládat i všechny v dané věci relevantní pojmy, a to v intencích
celého právního řádu založeného na úctě k právům a svobodám
člověka a občana (čl. 1 Ústavy ČR).
Z takto vyložených důvodů Ústavní soud shledal, že uvedeným
postupem (přijatým výkladem) nebyla ze strany obecných soudů zatím
právům stěžovatelů poskytnuta dostatečná ochrana (čl. 36 odst. 1
Listiny, čl. 6 odst. 1 Úmluvy), a proto ústavní stížnosti vyhověl
a napadené rozsudky Nejvyššího soudu ČR a Krajského soudu
v Ostravě - pobočka v Olomouci, a z důvodů hospodárnosti řízení
i rozsudek soudu I. stupně, zrušil (§82 odst. 3 písm. a) zákona
č. 182/1993 Sb.).
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 28. února 2002