ECLI:CZ:US:2002:4.US.393.02
sp. zn. IV. ÚS 393/02
Nález
Ústavní soud ČR rozhodl v senátě, ve věci ústavní stížnosti L. Č., proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 25. 4. 2002, čj. 30 Ca 430/99-46, rozhodnutí Celního ředitelství v Plzni ze dne 27. 9. 1999, zn. 7210/1-1174/99 a ze dne 30. 9. 1999 zn. 7211/1-1175/99, zn. 7212/1-1176/99, zn. 7213/1-1177/99, zn. 7214/1-1178/99 a zn. 7215/1-1179/99, a dodatečným platebním výměrům Celního úřadu Rozvadov ze dne 17. 6. 1999 zn. 2158900057, 2158900062, 2158900058, 2158900059, 2158900060 a 2158900061, za účasti Krajského soudu v Plzni, jako účastníka řízení a Celního ředitelství v Plzni, jako vedlejšího účastníka, a to se souhlasem účastníků bez ústního jednání, takto:
1.Rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 25. 4. 2002, čj.
30 Ca 430/99-46,
2.rozhodnutí Celního ředitelství v Plzni ze dne 27. 9. 1999,
zn. 7210/1-1174/99 a ze dne 30. 9. 1999 zn. 7211/1-1175/99, zn.
7212/1-1176/99, zn. 7213/1-1177/99, zn. 7214/1-1178/99 a zn.
7215/1-1179/99,
3.rozhodnutí Celního úřadu v Rozvadově ze dne 17. 6. 1999 zn.
2158900057, 2158900062, 2158900058, 2158900059, 2158900060
a 2158900061, se zrušují.
Odůvodnění:
Návrhem doručeným Ústavnímu soudu dne 18. 6. 2002 se
stěžovatel domáhal, aby Ústavní soud nálezem zrušil rozsudek
Krajského soudu v Plzni ze dne 25. 4. 2002, čj. 30 Ca 430/99-46,
kterým byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí Celního
ředitelství v Plzni ze dne 27. 9. 1999, zn. 7210/1-1174/99 a ze
dne 30. 9. 1999 zn. 7211/1-1175/99, zn. 7212/1-1176/99, zn.
7213/1-1177/99, zn. 7214/1-1178/99 a zn. 7215/1-1179/99, jimiž
bylo zamítnuto jeho odvolání proti dodatečným platebním výměrům
Celního úřadu Rozvadov ze dne 17. 6. 1999 zn. 2158900057,
2158900062, 2158900058, 2158900059, 2158900060 a 2158900061,
kterými mu byl doměřen rozdíl na dovozním clu a spotřební dani
v celkové výši 43,371.610,- Kč.
Stěžovatel uvedl, že jeho ústavní stížnost souvisí s jinou
jeho ústavní stížností, podanou k Ústavnímu soudu dne 22. 4. 2002
(vedenou pod sp. zn. IV. ÚS 267/02). V prvém případě rozhodoval
Krajský soud v Plzni o doměření celního dluhu, v tomto případě jde
o doměření dovozního cla a spotřební daně z téhož zboží. Tvrdí, že
napadeným rozsudkem bylo porušeno jeho ústavně zaručené základní
právo na soudní ochranu a spravedlivý proces, zakotvené v čl. 36
odst. 1 Listiny základních práv a svobod ("Listina"). Uvedl, že
v roce 1998 byl (a dosud je) zaměstnán jako řidič u soukromého
podnikatele F. N., podnikajícího pod označením U. Na pokyn svého
zaměstnavatele přivezl do České republiky v roce 1998 ve dvou
případech zboží ze zahraničí. Zboží bylo v zahraničí odesilatelem
naloženo, zapečetěno a s neporušenou uzávěrou přešlo přes hraniční
přechod Rozvadov až k přepřahu v Plzni. Z dostupných informací je
zřejmé, že nedošlo k porušení uzávěry až do dodání zboží k Celnímu
úřadu Cínovec. Celní řízení u Celního úřadu v Rozvadově, tj.
u celního úřadu, kde zboží vstoupilo na území ČR, prováděl
stěžovatel přesně podle pokynů svého zaměstnavatele F. N. Vyhledal
spediční firmu C. T., spol. s r.o., zde zaměstnanci této firmy
předal nákladní list. Zástupce C. T., spol. s r.o.vyplnil celní
doklady a na jeho pokyn se stěžovatel podepsal v kolonce 50
s dodatkem řidič. Další opět zajišťovala spediční firma C. T.,
spol. s r.o. Po dokončení celního řízení předal zboží v Plzni
dalšímu přepravci. Následně bylo celními orgány ve spolupráci se
zahraničním odesilatelem zjištěno, že do ČR bylo dodáno jiné
zboží, než které bylo nadepsáno v celní deklaraci. Proti
zaměstnancům firmy C. T., spol. s r.o. i proti celním úředníkům,
je vedeno trestní stíhání. Stěžovatel byl označen jako hlavní
povinný a deklarant a vedlejší účastník vůči němu uplatňuje clo
a spotřební daň ze zboží, které ve skutečnosti bylo v zahraničí
/Itálii) naloženo, dovezeno do ČR, ale v důsledku trestné činnosti
zaměstnanců firmy C. T., spol. s r.o. bylo deklarováno jako jiné
zboží, které dovoznímu clu a spotřební dani nepodléhá.
Ve skutkových okolnostech se stěžovatel odvolal na svoji
ústavní stížnost podanou dne 22. 4. 2002. Uvedl, že od počátku
tvrdí, že po celou dobu vystupoval pouze jako řidič v mezinárodní
dopravě. Z titulu tohoto postavení neodpovídá za správnost údajů
uvedených v nákladním listu (CMR), ale pouze za množství
naložených kusů a za neporušenost uzávěry, event. neporušenost
zboží, pokud má správný obal. Tyto skutečnosti byly při celním
řízení v pořádku. CMR, které předal spediční firmě, odpovídá
zjištěním italských a německých celních orgánů, tj. že byl
přepravován líh 96%. Stejné údaje jsou i na kopii nákladního
listu, která byla orgány činnými v trestním řízení zajištěna
u zaměstnavatele F. N.. Poukázal na Úmluvu o přepravní smlouvě
v mezinárodní silniční dopravě, z níž vyplývá, že za údaje
v nákladním listu odpovídá odesilatel, který tuto listinu
vyplňuje. Jeho návrhům na provedení důkazů (výslechem svědků,
konfrontací) k prokázání pravdivého skutkového děje nebylo nikdy
vyhověno. Pokud by porušil nějaké povinnosti, bylo by proti němu
vedeno trestní stíhání. Stěžovatel je přesvědčen, že soud
nezajistil ochranu jeho práv, když ze všech skutkových okolností
případu je zřejmé, že ke vzniku celního a daňového dluhu došlo
zřejmě trestnou činností státních úředníků ve spolupráci se
soukromou spediční firmou. Stěžovatel byl využit pro jejich záměr
obohatit se na úkor jiných, byl pouhou loutkou nezbytnou k jejich
trestné činnosti a nakonec se stal i obětí. Přesto, že v rámci
trestního řízení bude vina celních úředníků a pracovníků firmy C.
T., spol. s r.o. zřejmě prokázána, povinnost uhradit vzniklou
škodu ve výši, která mnohonásobně převyšuje jeho možnosti, zůstává
na něm. Všechny tyto okolnosti byly soudu známé. Závěrem vyjádřil
názor, že formalistický výklad jednotlivých ustanovení zákona, bez
zřetele na konkrétní případ, je zneužitím státní moci.
Krajský soud v Plzni, jako účastník řízení, ve svém vyjádření
k ústavní stížnosti uvedl, že stěžovatel v rámci námitky
o porušení základního práva zakotveného v čl. 36 odst. 1 Listiny
v ústavní stížnosti opakuje stejné výhrady, které dříve již
uplatnil v žalobě ze dne 11. 3. 1999 (a v doplňcích ze dne 7. 12.
1999, 20. 7. 2000 a 5. 11. 2000). S právním názorem stěžovatele
o porušení jeho ústavně zaručeného základního práva dle čl. 36
odst. 1 Listiny se neztotožňuje. V dané věci se jednalo
o problematiku doměření rozdílu na dovozním clu a daních
v souvislosti s dovozem zahraničního zboží do ČR (§54 odst. 1,
§55 odst. 1 celního zákona). Dřívějšími rozhodnutími celních
orgánů ze dne 16. 2. 1999 a ze dne 15. 2. 1999 byly stěžovateli
pravomocně vyměřeny celní dluhy z dovezeného zboží - kosmetického
lihu. Stalo se tak proto, že nesplnil povinnost hlavního povinného
z režimu tranzitu, protože ve stanovené lhůtě (ani nikdy později)
nepředložil dopravované zahraniční zboží celnímu úřadu určení,
čímž vznikly celní dluhy (§241 odst. 1 písm. b) celního zákona).
Dle názoru soudu bylo uvedené postavení stěžovatele v celním
řízení - režim tranzitu (tzn. hlavního povinného) rozhodující
i pro další řízení o doměření rozdílu na clu a daních, jak je
vysvětleno v odůvodnění napadeného rozsudku, protože toto jeho
postavení nebylo zákonnou cestou zvráceno. Na právním názoru
vyjádřeném v napadeném rozsudku i v současné době trvá. Při
rozhodování ve věci musel vzít v úvahu, že vedlejší účastník
(i Celní úřad Rozvadov) respektoval ústavní zásadu zakotvenou
v §2 odst. 3 Ústavy České republiky a v čl. 2 odst. 2 Listiny ve
vztahu ke konkrétním ustanovením celního zákona, zejména k §127
odst. 1, §80 odst. 1, §239 odst. 1 písm. a), a proto byla jeho
rozhodnutí shledána zákonnými. Závěrem uvedl, že netrvá na konání
ústního jednání a navrhl, aby Ústavní soud usnesením ústavní
stížnost zamítl.
Celní ředitelství Plzeň, jako vedlejší účastník, ve svém
vyjádření k ústavní stížnosti odkázalo na vyjádření podaná
Ústavnímu soudu ve věcech sp. zn. II. ÚS 237/02 a sp. zn. IV. ÚS
337/02 (stěžovatel P. J.), s odůvodněním, že právní i skutkové
důvody jsou v podstatě totožné s důvody uváděnými v ústavních
stížnostech stěžovatele. Z vyjádření Celního ředitelství Plzeň ze
dne 20. 5. 2002, podaného ke sp. zn. II. ÚS 237/02, plyne, že
stěžovatel (P. J.) v roce 1998, jako deklarant a hlavní povinný
v režimu tranzit, navrhl propustit zboží do režimu tranzit.
V tomto režimu zboží musí být dopraveno od celního úřadu odeslání
k celnímu úřadu určení, což povinný nesplnil, když zboží dopravil
pouze do Plzně dopravní formě Bawag, která následně dodala zboží
Celnímu úřadu Cínovec pouze fiktivně. Předání zboží dalšímu
dopravci je možné, nezbavuje však povinnosti dodat zboží celnímu
úřadu určení hlavního povinného, pokud další dopravce převzatou
odpovědnost za přepravu zboží nesplní. Stěžejní otázkou je, kdo
byl v dané věci hlavní povinný (deklarant v režimu tranzit). Pokud
stěžovatel tvrdí, že byl pouze řidičem v pracovním poměru a plnil
důsledně pokyny svého zaměstnavatele dle ve stížnosti citované
plné moci, potom měl takto jednat. V návrzích na celní řízení
(tranzitní celní prohlášení) je však uveden jako hlavní povinný,
nikoliv jako zástupce, a jeho zaměstnavatel se na celním
prohlášení nevyskytuje. Obdobně i předložená záruční listina zněla
na deklaranta - stěžovatele, nikoliv na jeho zaměstnavatele.
Tvrzení, že stěžovatel neměl kopie tranzitních celních deklarací,
neodpovídá skutečnosti. Ty mu byly předány hraničním celním úřadem
při propuštění zboží a jejich převzetí podepsal u celního úřadu
odeslání. Je-li celní prohlášení potvrzeno celním úřadem v celním
řízení, stává se rozhodnutím o propuštění zboží a obsah celního
prohlášení je součástí tohoto rozhodnutí. Otázka, kdo celní
prohlášení vyplní, je obchodní záležitostí deklaranta a pro celní
řízení je nepodstatná. Není tedy dostatečně zřejmé, z čeho
vyvozuje stěžovatel nezákonný postup při přijetí celního
prohlášení a jeho potvrzení, resp. propuštění zboží celním orgánem
podle návrhu (požadavku) stěžovatele. Celní orgány vědí o trestním
řízení proti osobám, které dovoz a organizování nedodání zboží
v režimu tranzit připravovaly (odejmutí zboží celnímu dohledu dle
§2 písm. j) celního zákona nedodržením podmínek režimu tranzit
dle §140 cit. zákona). Též na základě těchto znalostí je
prokázáno, že zboží celnímu úřadu určení dodáno nebylo a že na
porušení předpisů se podíleli i pracovníci Celního úřadu Cínovec
(celní úřad určení). Je-li prokázáno, že mimo deklaranta se na
porušení celních předpisů podílely ještě další osoby, např. osoba,
která se podílela na odnětí zboží celnímu dohledu (§240 odst. 3
písm. b) celního zákona), je povinna uhradit celní dluh a celní
dluh je jí předepsán, což však neznamená, že celní dluh nebude
požadován na hlavním povinném. K nálezu Ústavního soudu ve věci
sp. zn. IV. ÚS 460/2000 Celní ředitelství uvedlo, že tento nález
je mu znám a jím respektován, nicméně celní orgány jsou vázány
zákonem a pokud více osob poruší celní předpisy a vznikne jim
celní dluh, neznamená to vyvinění deklaranta, pokud sám celní
předpisy porušil.
Ústavní soud si dále vyžádal spis Krajského soudu v Plzni,
sp. zn. 30 Ca 430/99, připojil vlastní spis IV. ÚS 267/02, a poté,
co se seznámil se shromážděnými podklady pro rozhodnutí, dospěl
k závěru, že ústavní stížnosti je třeba zcela vyhovět, a to ze
stejných důvodů, jako ve věci účastníků vedené pod sp. zn IV. ÚS
267/02.
Podle ust. §245 odst. 1 o.s.ř. při přezkoumávání zákonnosti
rozhodnutí správního orgánu posoudí soud i zákonnost dříve
učiněného správního rozhodnutí, o něž se přezkoumávané rozhodnutí
opírá, jestliže pro ně bylo dříve učiněné rozhodnutí závazné
a není-li pro jeho přezkoumání stanoven zvláštní postup. V dané
věci je zřejmé, že prvotními správními rozhodnutími byla
rozhodnutí o propuštění zboží do navrženého režimu přímého
tranzitu, jež vznikla potvrzením jednotných celních deklarací
(TCP) celními orgány. Taková rozhodnutí, resp. takovým způsobem
vzniklá prvostupňová rozhodnutí, neobsahují odůvodnění a poučení
o opravném prostředku. I v celním řízení se však uplatňuje
princip, že odvolání je v zásadě přípustné proti všem
prvostupňovým rozhodnutím celního orgánu. Proto bylo teoreticky
možné i proti potvrzeným TCP podat řádný opravný prostředek. Za
okolností daného případu však dle přesvědčení Ústavního soudu
nelze stěžovateli přičítat, že opravný prostředek nevyužil, když
ze shromážděných podkladů zřetelně vyplývá, že se za účastníka
celního řízení nepovažoval, neboť byl přesvědčen, že jedná jako
řidič, tj. zaměstnanec, za tím účelem byl vybaven plnou mocí
a taková praxe byla zaměstnavatelem uplatňována. Dle názoru
Ústavního soudu za daných okolností, zejména za situace, kdy na
nesplnění povinnosti nahlásit deklarované zboží na Celnici
v Cínovci se z velkou pravděpodobností podílel sám příjemce
celního dluhu, tj.stát prostřednictvím svých orgánů, je rozhodné,
že bezprostřední hmotné důsledky měly pro stěžovatele až následné
dodatečné platební výměry. Proto se dle názoru Ústavního soudu měl
správní soud v rámci správního přezkumu řádně zabývat i námitkami
stěžovatele uplatněnými ve vztahu k předcházejícím správním
rozhodnutím, tj. tranzitním celním prohlášením, nikoliv pouze
dodatečnými platebními výměry. Připuštění názoru, že otázka, kdo
byl hlavním povinným, byla pravomocně vyřešena již dříve, než
celní orgány vydaly dodatečné platební výměry a tudíž, že tuto
skutečnost musel soud, bez ohledu záměry a jednání třetích osob,
akceptovat (nemohl přezkoumat), by v reálném životě mohlo vést
k nepředvídatelným následkům pro všechny osoby, které byly
nesprávně v celním prohlášení uvedeny jako deklarant.
Ústavní soud nemohl při posuzování věci odhlédnout od
skutečnosti, že orgány státu bylo stěžovateli doměřeno dovozní clo
a spotřební daň, ač se sám na celních machinacích zřejmě vědomě
nepodílel (neboť jinak by byl i on trestně stíhán) a naopak to byl
stát, resp. jeho orgány, které s největší pravděpodobností na
vzniku tohoto celního dluhu spolupodílely.
Ústavní soud má za to, že řízení vedoucí k napadenému
rozsudku jako celek nebylo spravedlivé. Výkon státní moci, který
zjevně ignoruje požadavek pro právní stát samozřejmý, tj., že
nalézání práva má směřovat k řešení spravedlivému, nemůže Ústavní
soud akceptovat. Takový postup je rozporný s principy, které je
nezbytné respektovat v právním státě, za který se Česká republika
prohlašuje v čl. 1 své Ústavy. Tím, že správní soud nepřihlédl ke
stěžovatelem uplatněným námitkám a v rámci soudního přezkumu
nevěnoval patřičnou pozornost zejména námitce, že stěžovatel de
facto nebyl účastníkem celního řízení, došlo dle přesvědčení
Ústavního soudu též k zásahu do základních práv stěžovatele
zakotvených v čl. 36 odst. 1 a 2 Listiny. Proto Ústavní soud
napadený rozsudek podle čl. 82 odst. 3 písm. a) zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů,
jakož i veškerá jemu předcházející správní rozhodnutí zrušil.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 5. prosince 2002