infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 09.04.2019, sp. zn. I. ÚS 363/19 [ usnesení / LICHOVNÍK / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2019:1.US.363.19.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2019:1.US.363.19.1
sp. zn. I. ÚS 363/19 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy Davida Uhlíře a soudců Tomáše Lichovníka (soudce zpravodaj) a Vladimíra Sládečka ve věci ústavní stížnosti stěžovatele Alima Timirzianova, zastoupeného Mgr. Marií Farníkovou Fabišovou, advokátkou se sídlem Senovážné náměstí 978/23, 110 00 Praha 1, proti rozsudku Nejvyššího správního soudu č. j. 4 Azs 285/2018-35 ze dne 7. 11. 2018, rozsudku Městského soudu v Praze č. j. 6 A 29/2015-50 ze dne 17. 7. 2018, rozhodnutí Ministerstva vnitra - Komise pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců č. j. MV-5392-4/SO-2014 ze dne 31. 12. 2014 a rozhodnutí Ministerstva vnitra - odboru azylové a migrační politiky č. j. OAMP-2293-13 ze dne 11. 12. 2013, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Včas uplatněnou ústavní stížností, která i v ostatním splňovala podmínky stanovené zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, se stěžovatel domáhal zrušení v záhlaví označených rozhodnutí Ministerstva vnitra a rozsudků správních soudů, neboť jimi mělo dojít k porušení základních práv stěžovatele garantovaných čl. 10 odst. 2 a čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). Napadeným rozhodnutím Ministerstva vnitra - odboru azylové a migrační politiky č. j. OAM-2293-13/ZR-2013 ze dne 11. 12. 2013, byla dle §77 odst. 2 písm. a) a f) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky, zrušena platnost stěžovatelova povolení k trvalému pobytu na území České republiky a dle §77 odst. 3 téhož zákona mu byl stanoven výjezdní příkaz na 30 dnů od nabytí právní moci rozhodnutí. Proti tomuto rozhodnutí podal stěžovatel odvolání, které však bylo rozhodnutím Ministerstva vnitra - Komise pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců zamítnuto a prvostupňové rozhodnutí Ministerstva vnitra potvrzeno. Následně podal stěžovatel žalobu ke správnímu soudu, ve které namítal, že se neztotožňuje s názorem žalovaného, že závažně narušil veřejný pořádek ve smyslu §77 odst. 2 písm. a) a f) zákona o pobytu cizinců. Městský soud v Praze však jeho žalobu jako nedůvodnou zamítl, přičemž stěžovatel nebyl úspěšný ani v řízení před Nejvyšším správním soudem, který jeho kasační stížnost napadeným rozsudkem rovněž zamítl. Ústavní soud po prostudování ústavní stížnosti a napadených rozhodnutí zvážil námitky stěžovatele z hlediska kompetencí daných mu Ústavou, tj. z pozice soudního orgánu ochrany ústavnosti, který není další instancí v systému všeobecného soudnictví, není soudem nadřízeným obecným soudům a jako takový je oprávněn do jejich rozhodovací pravomoci zasahovat pouze za předpokladu, že nepostupují v souladu s principy obsaženými v hlavě páté Listiny, přičemž shledal, že ústavní stížnost není opodstatněná. Ústavní soud konstatuje, že se plně ztotožňuje se závěry Nejvyššího správního soudu, resp. také městského soudu i správních orgánů v tom, že důvod zrušení platnosti trvalého pobytu stěžovatele podle §77 odst. 2 písm. a) zákona o pobytu cizinců byl naplněn. Jak vyplývá z napadených rozhodnutí, narušení veřejného pořádku stěžovatelem bylo s ohledem na jeho opakování v krátkém časovém rozmezí značně intenzivní a svědčí o neúctě stěžovatele k právnímu řádu České republiky a úplné absenci výchovného a preventivního působení trestu na stěžovatele. Nejvyšší správní soud v odůvodnění svého rozsudku dokonce poukázal na to, že stěžovatel byl při podání kasační stížnosti opět ve výkonu trestu odnětí svobody, což zřejmě znamená, že další trestnou činnost páchal i po vydání rozhodnutí žalovaného - Ministerstva vnitra. Stěžovatel v ústavní stížnosti bez zásadní ústavněprávní argumentace opakuje pouze námitky, které uplatnil již v předchozích řízeních a polemizuje tak se závěry správních soudů, které náležitě a plauzibilně odůvodnily, proč sama skutečnost, že se na území nacházejí příbuzní (případně přítelkyně) stěžovatele, nepředstavuje v případě zrušení jeho pobytového oprávnění nepřiměřený zásah do jeho práva na respekt k soukromému a rodinnému životu ve smyslu čl. 10 odst. 2 Listiny. Ústavní soud uzavírá, že žádné pochybení, které by mohlo zakládat porušení ústavně zaručených práv stěžovatele ze strany správních soudů a správních orgánů, zjištěno nebylo. Z výše uvedených důvodů proto Ústavní soud podle §43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu, mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků řízení, předloženou ústavní stížnost jako zjevně neopodstatněnou odmítl. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 9. dubna 2019 David Uhlíř v. r. předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2019:1.US.363.19.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 363/19
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 9. 4. 2019
Datum vyhlášení  
Datum podání 28. 1. 2019
Datum zpřístupnění 30. 4. 2019
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán SOUD - NSS
SOUD - MS Praha
MINISTERSTVO / MINISTR - vnitra - Komise pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců
MINISTERSTVO / MINISTR - vnitra - odbor azylové a migrační politiky
Soudce zpravodaj Lichovník Tomáš
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb./Sb.m.s., čl. 10 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 326/1999 Sb., §77, §174a
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/ochrana soukromého a rodinného života
Věcný rejstřík cizinec
správní řízení
správní žaloba
veřejný pořádek
pobyt/trvalý
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-363-19_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 106588
Staženo pro jurilogie.cz: 2019-05-04