Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 03.10.2018, sp. zn. 1 Azs 225/2018 - 45 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2018:1.AZS.225.2018:45

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2018:1.AZS.225.2018:45
sp. zn. 1 Azs 225/2018 - 45 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Lenky Kaniové a soudců JUDr. Marie Žiškové a JUDr. Filipa Dienstbiera v právní věci žalobkyně: T. X. P., zastoupena Mgr. Sylvou Šiškeovou, advokátkou se sídlem Jakubské nám. 4, Brno, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha 7, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 20. 9. 2017, č. j. OAM-207/ZA-ZA11-HA10-2017, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 23. 5. 2018, č. j. 33 Az 14/2017 – 38, takto: I. Kasační stížnost se odmítá pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Ustanovené advokátce Mgr. Sylvě Šiškeové se přiznává odměna za zastupování ve výši 6.800 Kč, která jí bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu ve lhůtě 60 dnů od právní moci tohoto rozhodnutí. Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] Žalovaný vydal dne 20. 9. 2017 rozhodnutí, kterým žalobkyni neudělil mezinárodní ochranu podle §12, §13 a §14 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu, a rozhodl o nemožnosti udělení doplňkové ochrany pro existenci důvodů podle §15a tohoto zákona (tzv. vylučující klauzule). Žalobkyně se totiž dopustila vážného zločinu, neboť byla pravomocně odsouzena za úmyslné spáchání zvlášť závažného zločinu nedovolené výroby a jiného nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy ve velkém rozsahu, za což jí byl uložen nepodmíněný trest odnětí svobody na dobu 8 roků. Tohoto trestného činu se dopustila jako člen organizované skupiny, konkrétně prodala 57 gramů metamfetaminu, přičemž v rámci organizované skupiny metamfetamin převážela, část sama prodávala odběratelům či dalším distributorům a také jej se svým synem (rovněž členem organizované skupiny) připravovala k distribuci. [2] Žalobkyně podala proti tomuto rozhodnutí žalobu, ve které zpochybnila, že se dopustila vážného zločinu ve smyslu §15a odst. 1 písm. b) zákona o azylu. Krajský soud neshledal žalobu důvodnou a zamítl ji. [3] Žalobkyně (stěžovatelka) napadla rozsudek krajského soudu kasační stížností z důvodů uvedených v §103 odst. 1 písm. a) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“), a navrhla, aby Nejvyšší správní soud zrušil napadený rozsudek i jemu předcházející rozhodnutí žalovaného a vrátil věc žalovanému k dalšímu řízení. [4] Přijatelnost kasační stížnosti odůvodnila stěžovatelka tím, že Nejvyšší správní soud se ve své judikatuře doposud nezabýval otázkou, jaký má vliv neudělení trestu vyhoštění v trestním řízení na aplikaci vylučující klauzule podle §15a zákona o azylu, resp. čl. 17 odst. 1 písm. b) směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/95/EU ze dne 13. prosince 2011 o normách, které musí splňovat státní příslušníci třetích zemí nebo osoby bez státní příslušnosti, aby mohli požívat mezinárodní ochrany, o jednotném statusu pro uprchlíky nebo osoby, které mají nárok na doplňkovou ochranu, a o obsahu poskytnuté ochrany (dále též „kvalifikační směrnice“), a to za situace, kdy jsou správní orgány, resp. soudy, vázány výroky rozhodnutí v trestních věcech. V její situaci je totiž velmi podstatný fakt, že usnesením Vrchního soudu v Olomouci bylo částečně zrušeno rozhodnutí Krajského soudu v Brně v její trestní věci ve výroku o původně uděleném trestu vyhoštění. Stěžovatelce tak vzniklo legitimní očekávání možnosti dalšího vstupu na území České republiky. Vzhledem k tomu, že se s touto otázkou nevypořádal žalovaný ani krajský soud, je klíčové, aby k ní zaujal stanovisko Nejvyšší správní soud. [5] Jádro kasační argumentace se týká nezákonné aplikace vylučující klauzule stanovené v §15a zákona o azylu. Rozhodnutí podle tohoto ustanovení nebylo možné vydat v situaci, kdy byl stěžovatelce v trestním řízení zrušen trest vyhoštění a navíc byly na její straně dány jiné podstatné okolnosti svědčící ve prospěch nepoužití tohoto ustanovení. Skutek stěžovatelky, za který byla odsouzena, se nachází na pomezí první a druhé kategorie zločinů vymezených G. S. Goodwin-Gillem; nicméně, i kdyby spadal do první kategorie, měl se žalovaný a následně krajský soud vypořádat s polehčujícími okolnostmi, kterými je např. skutečnost, že stěžovatelka v České republice pečuje o osmiletou vnučku, která zde má trvalý pobyt, nepříznivý zdravotní stav stěžovatelky, její sociální i rodinné vazby. Mělo být též zohledněno, že se jednalo o její první překročení zákona, před nímž žila řádným životem, a stejně tak míra, s jakou se stěžovatelka podílela na trestné činnosti i fakt, že byla díky dobrému chování podmínečně propuštěna z výkonu trestu odnětí svobody. Sám krajský soud v napadeném rozsudku uvedl, že žalovaný mohl být, pokud jde o posouzení polehčujících okolností, důslednější. Napadený rozsudek je v tomto ohledu nepřezkoumatelný, neboť krajský soud namísto svých vlastních stanovisek obecně odkázal na odůvodnění rozhodnutí žalovaného a dostatečně se nezabýval všemi žalobními tvrzeními. Pokud by pak trestný čin spadal do kategorie druhé, byly by podmínky jeho posouzení ještě přísnější, a jako relevantní by pro účely azylového řízení mohl být daný skutek pouze v situaci, kdy by se na straně stěžovatelky vyskytly přitěžující okolnosti, které však v posuzované věci dány nejsou. [6] Žalovaný i krajský soud měli zohlednit i další relevantní okolnosti případu, jako např. fakt, že je stěžovatelka vdovou, její manžel zemřel ve Vietnamu za nejasných okolností, a stěžovatelce bylo jeho úmrtí kladeno za vinu, v souvislosti s čímž jí hrozí trest smrti. Stěžovatelka se tak obává návratu do země jednak z důvodu agresivity příbuzných z manželovy strany a rovněž proto, že jí státní orgány v zemi původu nejsou schopny poskytnout ochranu. Je proto dán důvod pro udělení doplňkové ochrany podle §14a zákona o azylu. Stěžovatelka žije v České republice se synovcem a stará se o vlastní osmiletou vnučku, která zde má trvalý pobyt. Je zaměstnána jako uklízečka, trpí zdravotními problémy, je zde pod trvalým lékařským dohledem. Má zde dlouhodobý partnerský vztah s občanem Rakouské republiky. Její vazby na Českou republiku jsou proto natolik intenzivní, že nebylo možné aplikovat §15a zákona o azylu. [7] Žalovaný ve svém vyjádření navrhl, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl. II. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [8] Nejvyšší správní soud při posuzování kasační stížnosti hodnotil, zda jsou splněny podmínky řízení. Dospěl k závěru, že kasační stížnost má požadované náležitosti a je projednatelná. Jedná se však o věc mezinárodní ochrany, a proto se podle §104a s. ř. s. zabýval otázkou, zda kasační stížnost svým významem podstatně přesahuje zájmy stěžovatelky. Není-li tomu tak, Nejvyšší správní soud kasační stížnost odmítne jako nepřijatelnou. [9] Institut nepřijatelnosti a jeho dopady do soudního řízení správního Nejvyšší správní soud podrobně vyložil v usnesení ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 – 39, č. 933/2006 Sb. NSS, v němž interpretoval neurčitý právní pojem „přesah vlastních zájmů stěžovatele“. O přijatelnou kasační stížnost se dle tohoto rozhodnutí může jednat v následujících typových případech: 1) kasační stížnost se dotýká právních otázek, které dosud nebyly vůbec či nebyly plně řešeny judikaturou Nejvyššího správního soudu; 2) kasační stížnost se týká právních otázek, které jsou dosavadní judikaturou řešeny rozdílně; 3) kasační stížnost bude přijatelná pro potřebu učinit judikaturní odklon; 4) pokud by bylo v napadeném rozhodnutí krajského soudu shledáno zásadní pochybení, které by mohlo mít dopad do hmotně právního postavení stěžovatele. [10] Stěžovatelka spatřuje přijatelnost kasační stížnosti v tom, že se Nejvyšší správní soud doposud nezabýval otázkou, jaký má vliv neudělení trestu vyhoštění v trestním řízení na aplikaci vylučující klauzule podle §15a zákona o azylu. [11] Stěžovatelce lze přisvědčit, že krajský soud ani žalovaný se s touto otázkou nijak nevypořádali, je ovšem třeba zdůraznit, že stěžovatelka ji v průběhu správního řízení ani řízení o žalobě nevznesla. V řízení o kasační stížnosti je proto tato námitka nepřípustná (viz §104 odst. 4 s. ř. s.). Nejednalo se přitom o otázku, kterou by se měl správní orgán či soud zabývat z úřední povinnosti. Nadto skutečnost, že trestní soud stěžovatelce neuložil trest vyhoštění (resp. jí byl tento trest zrušen odvolacím soudem), nelze chápat tak, že by stěžovatelce v budoucnu mohla být udělena některá z forem mezinárodní ochrany, resp. že by následně správní orgán nemohl rozhodnout o jejím správním vyhoštění (rozdílem mezi povahou správního vyhoštění a trestného vyhoštění se již NSS v judikatuře opakovaně zabýval, viz např. rozsudek ze dne 14. 7. 2005, č. j. 5 Azs 94/2005 - 52, č. 1164/2007 Sb. NSS). Nejvyšší správní soud se tak se stěžovatelkou tvrzeným důvodem přijatelnosti kasační stížnosti neztotožnil. [12] Soud se dále zabýval namítanou nepřezkoumatelností napadeného rozsudku. Vlastní přezkum rozhodnutí krajského soudu je totiž možný pouze za předpokladu, že splňuje kritéria přezkoumatelnosti, tedy, že se jedná o rozhodnutí srozumitelné, které je opřeno o dostatek relevantních důvodů. Nepřezkoumatelnost rozhodnutí je natolik závažnou vadou, že k ní soud přihlíží i bez námitky, z úřední povinnosti (§109 odst. 4 s. ř. s.). [13] Napadený rozsudek uvedená kritéria splňuje. Krajský soud se dostatečně vypořádal s žalobní argumentací, která spočívala výhradně v nesprávné aplikaci vylučující klauzule dle §15a odst. 1 písm. b) zákona o azylu. [14] Výkladem pojmu „vážný zločin“ ve smyslu tohoto ustanovení zákona o azylu se Nejvyšší správní soud již ve své judikatuře opakovaně zabýval. Zdůraznil, že je třeba, aby správní orgán vedle kvalifikace činu z hlediska terminologie vnitrostátního trestního práva, posoudil závažnost zločinu ve světle všech polehčujících a přitěžujících okolností, a rovněž všech dalších relevantních subjektivních nebo objektivních okolností, ať již nastaly před předmětným činem nebo po něm (srov. rozsudky ze dne 1. 2. 2017, č. j. 6 Azs 309/2016 – 28, nebo ze dne 3. 8. 2016, č. j. 3 Azs 82/2016 – 29). V souladu s těmito závěry žalovaný i krajský soud vyhodnotili, že pokud stěžovatelka spáchala zvlášť závažný zločin nedovolené výroby a jiného nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy ve velkém rozsahu ve smyslu §283 odst. 1, odst. 2 písm. a), odst. 3 písm. b) a c) trestního zákoníku, za což jí byl uložen nepodmíněný trest odnětí svobody na 8 roků, dopustila se vážného zločinu ve smyslu uvedeného ustanovení zákona o azylu. Z napadených rozhodnutí je zřejmé, že správní orgán ani soud nevycházely pouze z kvalifikace tohoto skutku v trestním řízení, ale obecně tento skutek posoudily s ohledem na to, že závažnost tzv. drogové kriminality je dána závažností svého dopadu a mírou devastačního účinku na psychické i fyzické zdraví konzumentů, ale i celkově na společnost, pokud užívání drog patří k sociálně patologickým jevům s nejvýraznějšími negativními účinky. Tento závěr taktéž odpovídá judikatuře Nejvyššího správního soudu (k tomu srov. např. usnesení ze dne 18. 7. 2018, č. j. 6 Azs 108/2018 – 28). [15] Odůvodnění napadeného rozsudku je dostatečné i v ohledu vypořádání se s polehčujícími okolnostmi případu stěžovatelky. Krajský soud konstatoval, že neopomíjí skutečnost, že stěžovatelka působila v organizované skupině až od roku 2012, před tím nebyla trestně stíhána, ke svému jednání se v zásadě doznala a byl jí uložen trest odnětí svobody na spodní hranici zákonem stanovené sazby, přičemž byla z jeho výkonu podmínečně propuštěna. S ohledem na povahu dané formy organizované trestné činnosti však krajský soud její prokázanou trestnou činnost považoval za spáchání vážného zločinu dle §15 odst. 1 písm. b) zákona o azylu ve spojení s čl. 17 odst. 1 písm. b) kvalifikační směrnice. Krajský soud zároveň vytkl žalovanému, že se polehčujícími okolnostmi dostatečně nezabýval, nicméně na výsledek jeho posouzení to dle soudu nemělo vliv. [16] Krajský soud nemohl v napadeném rozsudku zohlednit obavy stěžovatelky související s jejím návratem do vlasti, neboť je stěžovatelka nezahrnula do své žalobní argumentace. Těmito skutečnostmi se však dostatečně zabýval žalovaný v napadeném rozhodnutí, kde uvedl, že ve Vietnamu je dostupná léčba stěžovatelčiných onemocnění, zdravotnictví je zde na dostatečné úrovni a stěžovatelka proto bude moci pokračovat ve své léčbě i po návratu do vlasti. Možnými důvody pro udělení doplňkové ochrany se podrobně nezabýval, neboť aplikoval vylučující klauzuli dle §15a odst. 1 písm. b) zákona o azylu (srov. usnesení rozšířeného senátu ze dne 7. 9. 2010, č, j. 4 Azs 60/2007 - 119). [17] Vzhledem k výše uvedenému Nejvyšší správní soud uzavírá, že kasační stížnost svým významem podstatně nepřesahuje zájmy stěžovatelky, a proto není důvod pro její přijetí k věcnému projednání. Posuzovaná věc se netýká otázek, které dosud nebyly řešeny judikaturou Nejvyššího správního soudu, ani těch, které jsou řešeny rozdílně, stejně tak nebyl shledán důvod k judikaturnímu odklonu. Kasační soud neshledal zásadní pochybení krajského soudu, ať už v nerespektování soudní judikatury, nebo ve formě hrubého pochybení při výkladu práva. Nejvyšší správní soud proto kasační stížnost podle §104a s. ř. s. odmítl pro nepřijatelnost. [18] Výrok o náhradě nákladů řízení se při odmítnutí kasační stížnosti opírá o §60 odst. 3, větu první s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s., podle nichž žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, pokud byla kasační stížnost odmítnuta. [19] Stěžovatelce byla usnesením Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 7. 2018, č. j. 1 Azs 225/2018 - 20, ustanovena zástupkyní advokátka Mgr. Sylva Šiškeová. V takovém případě platí hotové výdaje a odměnu za zastupování stát (§35 odst. 9 ve spojení s §120 s. ř. s.). Soud určil odměnu advokátky částkou 2 x 3.100 Kč za dva úkony právní služby (příprava a převzetí zastoupení, podání kasační stížnosti) a dále částkou 2 x 300 Kč, která představuje paušální náhradu hotových výdajů v souladu s §7, §9 odst. 4 písm. d), §11 odst. 1 písm. d) a §13 odst. 3 vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif). Výše odměny tedy činí celkem 6.800 Kč. Tato částka bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu ve lhůtě šedesáti dnů od právní moci tohoto rozhodnutí. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 3. října 2018 JUDr. Lenka Kaniová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:03.10.2018
Číslo jednací:1 Azs 225/2018 - 45
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2018:1.AZS.225.2018:45
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024