Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 21.03.2018, sp. zn. 1 Azs 54/2018 - 27 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2018:1.AZS.54.2018:27

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2018:1.AZS.54.2018:27
sp. zn. 1 Azs 54/2018 - 27 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Filipa Dienstbiera a soudkyň JUDr. Marie Žiškové a JUDr. Lenky Kaniové v právní věci žalobce: V. Y., zastoupený Mgr. Markem Sedlákem, advokátem, se sídlem Příkop 834/8, Brno, proti žalované: Komise pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců, se sídlem nám. Hrdinů 1634/3, Praha 4, o žalobě proti rozhodnutí žalované ze dne 24. 6. 2016, č. j. MV-73940-4/SO-2016, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 31. 10. 2017, č. j. 30 A 106/2016 - 33, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žalobce nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Žalované se náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti nepřiznává . Odůvodnění: I. Vymezení věci a řízení před krajským soudem [1] Ministerstvo vnitra zamítlo žalobcovu žádost o dlouhodobý pobyt. Proti tomuto rozhodnutí brojil žalobce u krajského soudu, přičemž této žalobě byl přiznán odkladný účinek. Následně žalobce požádal o povolení k trvalému pobytu. Dne 16. 2. 2016 však Ministerstvo vnitra zastavilo řízení o žalobcově žádosti o povolení k trvalému pobytu podle §169 odst. 8 písm. c) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů. [2] Žalovaná v záhlaví specifikovaným rozhodnutím zamítla odvolání žalobce a potvrdila usnesení ministerstva, kterým zastavilo řízení o žalobcově žádosti o povolení k trvalému pobytu. V odůvodnění žalovaná konstatovala, že žalobce podal na území žádost o povolení k trvalému pobytu, ač k podání žádosti na území není oprávněn. Námitku, že se žalobce v době podání žádosti nacházel na území ČR oprávněně (z titulu dlouhodobého pobytu), neshledala důvodnou. Přiznání odkladného účinku žalobě proti neprodloužení platnosti povolení k dlouhodobému pobytu totiž nepředstavuje zákonnou podmínku ve smyslu §47 odst. 2 ve spojení s §44a odst. 3 zákona o pobytu cizinců. [3] Proti rozhodnutí žalované brojil žalobce u Krajského soudu v Plzni, ten však žalobu shledal nedůvodnou. Žalobcovy závěry o oprávněnosti podat žádost o trvalý pobyt nebyly důvodné, neboť prvoinstanční správní orgán i žalovaná správně zhodnotily, že žalobce nesplňoval žádnou z podmínek nutnou k tomu, aby mohl podat žádost o trvalý pobyt na území ČR. Následkem přiznání odkladného účinku žalobě proti zrušení dlouhodobého pobytu není faktické prodloužení pobytového statusu, jak se žalobce domnívá. Toto rozhodnutí o zrušení dlouhodobého pobytu totiž zůstává i nadále v právní moci a je třeba na něj hledět (do doby pravomocného rozhodnutí soudu) jako na zákonné a věcně správné. Ačkoliv je po přiznání odkladného účinku žalobci prodlužován pobyt prostřednictvím pobytových štítků (vydávaných na základě §47 odst. 2 zákona o pobytu cizinců), žalobce se nenachází ve fázi před vydáním (odvolacího) rozhodnutí žalované. Nedisponuje tudíž pobytovým oprávněním, jež je nutnou podmínkou k podání žádosti o povolení k trvalému pobytu na území České republiky podle §68 zákona o pobytu cizinců. II. Kasační stížnost a vyjádření k ní [4] Včasnou kasační stížností brojí žalobce („stěžovatel“) proti rozsudku krajského soudu z důvodů podle §103 odst. 1 písm. a) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“). [5] Podle stěžovatele krajský soud nesprávně posoudil oprávněnost stěžovatele podat žádost o trvalý pobyt podle §68 zákona o pobytu cizinců. Stěžovatel nesouhlasí s krajským soudem, že v době podání žádosti o trvalý pobyt již stěžovatel nepobýval na území v režimu §47 odst. 2 ve spojení s §44a odst. 3 zákona o pobytu cizinců, ačkoli soud jeho žádosti o přiznání odkladného účinku žaloby proti zamítnutí žádosti o prodloužení povolení k dlouhodobému pobytu vyhověl. V tomto směru je odůvodnění rozsudku rovněž nedostatečné, protože soud neobjasnil, v jakém pobytovém režimu se tedy stěžovatel na základě přiznání odkladného účinku jeho žalobě vlastně nacházel. Zákon o pobytu cizinců přitom nezná oprávnění k pobytu cizince na základě přiznaného odkladného účinku žalobě a soud měl tuto okolnost objasnit. [6] Podle výkladu zákona, který zastávají správní orgány a krajský soud, neexistuje žádné místo, kde by podáním žádosti podle zákona o pobytu cizinců byl oprávněn zahájit řízení. Za této situace by stěžovatel v konečném důsledku nebyl oprávněn podat žádost ani na území ministerstvu vnitra, ani mimo území na zastupitelském úřadě ČR, ačkoliv všechny hmotněprávní podmínky pro povolení k trvalému pobytu podle §68 zákona o pobytu cizinců splňoval. Podle stěžovatele je takový výklad zákona protiústavní. Stěžovatel má za to, že byl oprávněn podat žádost o povolení k trvalému pobytu na území způsobem, který učinil a v pobytové situaci, v níž se nacházel. [7] Žalovaná ve vyjádření ke kasační stížnosti toliko odkázala na své rozhodnutí. III. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [8] Nejvyšší správní soud nejprve posuzoval splnění podmínek řízení, přičemž shledal, že kasační stížnost byla podána včas, osobou oprávněnou a jedná se o kasační stížnost, která je ve smyslu §102 s. ř. s., přípustná. Důvodnost kasační stížnosti soud posoudil v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž je povinen přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.). [9] Kasační stížnost není důvodná. [10] Kasační soud přistoupil k posouzení přezkoumatelnosti rozsudku krajského soudu, kterou by se musel zabývat podle §109 odst. 4 s. ř. s. z úřední povinnosti i bez námitky stěžovatele. Přezkum rozhodnutí krajského soudu je totiž možný pouze za předpokladu, že napadené rozhodnutí je srozumitelné a vychází z relevantních důvodů, z nichž je zřejmé, proč krajský soud rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku rozhodnutí. [11] Stěžovatel v kasační stížnosti namítal, že krajský soud v odůvodnění napadeného rozsudku dostatečně neobjasnil, v jakém pobytovém režimu se stěžovatel na základě přiznání odkladného účinku jeho žalobě vlastně nacházel. Vzápětí však sám cituje závěry krajského soudu, a je tudíž zjevné, že je stěžovateli patrno, jaký právní názor soud v této věci zaujal a jak ke svým závěrům dospěl. Krajský soud se dostatečně zabýval pobytovou situací stěžovatele v průběhu času. Vypořádal všechny žalobní body, námitka nepřezkoumatelnosti napadeného rozsudku je tudíž nedůvodná. [12] Spornou otázkou v nyní projednávané věci je, zda je možné zastavit řízení o žádosti o povolení k trvalému pobytu, a to z důvodu absence podmínky dlouhodobého pobytu na území v době podání žádosti za situace, kdy byl přiznán odkladný účinek žalobě proti rozhodnutí o neprodloužení platnosti povolení k dlouhodobému pobytu. [13] Stěžovatel o povolení k trvalému pobytu požádal u Ministerstva vnitra podle §68 odst. 1 zákona o pobytu cizinců. Podle §69 odst. 5 zákona o pobytu cizinců, „žádost o povolení k trvalému pobytu podle §68 odst. 1 podává cizinec ministerstvu, pokud na území pobývá na dlouhodobé vízum, povolení k dlouhodobému pobytu nebo na základě dokladu vydaného k pobytu na území podle zvláštního právního předpisu; žádost podle §68 odst. 5 je oprávněn podat též na zastupitelském úřadu.“ [14] Ministerstvo podle §169 odst. 8 písm. c) zákona o pobytu cizinců usnesením zastavilo řízení, neboť „cizinec podal na území žádost o povolení k dlouhodobému nebo trvalému pobytu, ač k podání žádosti na území není oprávněn.“ (zvýraznění doplněno NSS). [15] Stěžovatel v řízení před krajským soudem namítal, že v době podání žádosti ze dne 6. 11. 2013, jež je předmětem nyní projednávané věci, se na území České republiky nacházel na základě povolení k dlouhodobému pobytu (resp. v režimu dle §47 odst. 2 ve spojení s §44a odst. 3 zákona o pobytu cizinců), tudíž podle jeho právního názoru ve skutečnosti byl oprávněn k podání žádosti. [16] Tento svůj názor se pokoušel opřít o úpravu §47 odst. 2 zákona o pobytu cizinců, podle kterého „[p]okud doba platnosti víza k pobytu nad 90 dnů uplyne před rozhodnutím žádosti o povolení dlouhodobého pobytu, ačkoliv žádost byla podána ve lhůtě podle odstavce 1, považuje se vízum za platné do doby nabytí právní moci rozhodnutí o podané žádosti. Podle §44a odst. 3 zákona o pobytu cizinců, se přitom na prodloužení platnosti povolení k dlouhodobému pobytu se ustanovení §47 vztahuje obdobně. [17] Z výše uvedené právní úpravy vyplývá, že žádost o povolení k trvalému pobytu mohou na území České republiky podat ti cizinci, kteří zde mají povolený dlouhodobý pobyt. Kasační soud na tomto místě přisvědčil krajskému soudu, že stěžovatel měl platné povolení k dlouhodobému pobytu na území ČR do 25. 8. 2010. Vzhledem k tomu, že v souladu s §47 odst. 1 zákona o pobytu cizinců včas požádal o prodloužení doby platnosti tohoto povolení, nacházel se od 26. 8. 2010 na území České republiky legálně – právě v souladu s namítaným §47 odst. 2 zákona o pobytu cizinců. Oprávněnost jeho pobytu byla založena na základě fikce, a to až do dne 9. 1. 2012, kdy nabylo právní moci rozhodnutí o jeho odvolání proti rozhodnutí o neprodloužení platnosti povolení k dlouhodobému pobytu. Stěžovateli byl poté vydán výjezdní příkaz platný od 11. 4. 2012 do 25. 4. 2012. [18] Z uvedeného je zjevné, že se stěžovatel v den podání žádosti o povolení k trvalému pobytu (tedy 6. 11. 2013), na území ČR již dávno nenacházel na základě povolení k dlouhodobému pobytu v režimu dle §47 odst. 2 zákona o pobytu cizinců. V den podání žádosti již bylo o prodloužení platnosti povolení k dlouhodobému pobytu pravomocně rozhodnuto a fikce pobytu stěžovateli zanikla. [19] Ze správního spisu vyplývá, že usnesením ze dne 3. 4. 2012, č. j. 36 A 12/2012 - 36, byl žalobě proti neprodloužení platnosti povolení k dlouhodobému pobytu přiznán odkladný účinek Krajským soudem v Brně. Ministerstvo vnitra však přesto nepochybilo, když zastavilo řízení o povolení k trvalému pobytu. I přes existenci zmíněného usnesení o přiznání odkladného účinku totiž existovalo pravomocné rozhodnutí o neprodloužení doby platnosti dlouhodobého pobytu. Ani z titulu odkladného účinku, jehož se stěžovatel dovolává, tudíž neměl na území ČR nutný pobytový status (viz nedávný rozsudek ze dne 7. 3. 2018, č. j. 1 Azs 52/2018-33). [20] Nazíráním na rozhodnutí o neprodloužení doby platnosti povolení k dlouhodobému pobytu jako by nebylo vydáno (skrze optiku odkladného účinku), by se tedy stěžovatel mohl ocitnout toliko ve stavu fikce přechodného pobytu dle §47 odst. 2 zákona o pobytu cizinců. Smyslem této fikce je zjevně ochrana cizince po dobu, kdy se rozhoduje o jeho žádosti, tedy toliko, aby mohl do rozhodnutí o své žádosti setrvat na území. Na základě této fikce však nelze rozhodovat v dalších řízeních, čehož se stěžovatel de facto domáhal. Nejvyšší správní soud již dříve konstatoval, že: „k tomu, aby bylo možné považovat žádost stěžovatele o trvalý pobyt za oprávněnou, je nutná existence platného povolení k dlouhodobému pobytu v době jejího podání. Jelikož oprávněnost pobytu podle §47 odst. 2 zákona o pobytu cizinců je pouze dočasnou právní fikcí legálního pobytového statusu, nelze po tuto dobu o splnění podmínky uvedené v §69 odst. 5 věty před středníkem zákona o pobytu cizinců hovořit.“ (srov. rozsudek ze dne 19. 4. 2016, č. j. 3 Azs 96/2015 - 44). [21] Z výše uvedených důvodů by důsledkem odkladného účinku žaloby proti rozhodnutí o neprodloužení doby platnosti povolení k dlouhodobému pobytu v žádném případě nemohla být skutečnost, že by stěžovatel měl povolený dlouhodobý pobyt a splňoval podmínku uvedenou v §69 odst. 5 zákona o pobytu cizinců, nutnou k podání žádosti o trvalý pobyt u ministerstva vnitra. [22] Ke stejným závěrům ostatně dospěl Nejvyšší správní soud i v rozsudcích ze dne 3. 5. 2017, č. j. 7 Azs 46/2017 - 28, a ze dne 7. 3. 2018, č. j. 1 Azs 52/2018 - 33, v nichž se kasační soud zabýval totožnou otázkou. IV. Závěr a náklady řízení [23] S ohledem na nedůvodnost všech stěžovatelových námitek Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl. [24] O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud na základě §60 odst. 1 ve spojení s §120 s. ř. s. Stěžovatel nebyl v řízení o kasační stížnosti úspěšný, proto nemá právo na náhradu nákladů řízení. Žalované v tomto řízení nevznikly žádné náklady převyšující náklady běžné administrativní činnosti, proto jí soud náhradu nákladů řízení nepřiznal. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 21. března 2018 JUDr. Filip Dienstbier předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:21.03.2018
Číslo jednací:1 Azs 54/2018 - 27
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, Komise pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců
Prejudikatura:1 Azs 52/2018 - 33
3 Azs 96/2015 - 44
7 Azs 46/2017 - 28
5 As 29/2007 - 64
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2018:1.AZS.54.2018:27
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024