infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-335-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 25.03.1997, sp. zn. I. ÚS 194/96 [ nález / GÜTTLER / výz-3 ], paralelní citace: N 33/7 SbNU 219 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1997:1.US.194.96

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K roli ÚS vůči obecným soudům. K ochraně vlastnického práva. Ke konfiskacím dle tzv. dekretů prezidenta Beneše.

Právní věta Ústavní soud již v řadě svých rozhodnutí vyslovil (např. ve věcech sp. zn. I. ÚS 68/93, sp. zn. I. ÚS 108/93, sp. zn. II. ÚS 45/94, sp. zn. II. ÚS 92/95), že není třetí instancí v systému všeobecného soudnictví, že není vrcholem obecných soudů, ani není ve vztahu k těmto soudům nadřízeným (čl. 81, čl. 90 Ústavy ČR). Pravomoc Ústavního soudu je vázána na zjištění, zda zásahem orgánu veřejné moci bylo porušeno ústavně zaručené základní právo nebo svoboda [§72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu]. Článek 11 Listiny totiž chrání vlastnické právo již konstituované, tedy již existující, a nikoli pouze tvrzený nárok na ně. Tento názor zaujal Ústavní soud např. ve věci sp. zn. I. ÚS 115/94 i v řadě věcí dalších. (Srov. Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 3, str. 295, C. H. Beck Praha, 1995).

ECLI:CZ:US:1997:1.US.194.96
sp. zn. I. ÚS 194/96 Nález Ústavní soud České republiky rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti B. Z. proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 4. 4. 1996, sp. zn. 26 Ca 254/95, a rozhodnutí Okresního úřadu Karlovy Vary - okresního pozemkového úřadu ze dne 5. 9. 1995, č.j. PÚ 1367/95-203, takto: Ústavní stížnost se zamítá . Odůvodnění: Stěžovatel podal ústavní stížnost proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 4. 4. 1996, č.j. 26 Ca 254/95-25, a proti rozhodnutí Okresního úřadu v Karlových Varech - okresního pozemkového úřadu ze dne 5. 9. 1995, č.j. PÚ 1367/95-203, a navrhl jejich zrušení. Pozemkový úřad podle ust. §9 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku (dále jen "zákon o půdě"), rozhodl, že navrhovateli - stěžovateli - nebudou vydány nemovitosti, které jsou zapsány v zemských knihách, knihovní vložce č. 487 k.ú. D., V., J., Z. a v pozemkové knize, knihovní vložce č. 1036, 1073, 1074, 1078, 1229, 1285, 1896, 2003, k.ú D., knihovní vložce č.45, 47, 48, k.ú. J., a knihovní vložce č. 161 a 166, k.ú. Z., na které navrhovatel uplatnil nárok, a že za tyto nemovitosti nebude poskytnuta náhrada podle §14 - 16 zákona. Pozemkový úřad své rozhodnutí odůvodnil tím, že předmětné nemovitosti byly zkonfiskovány podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. původnímu vlastníku, jenž nesplňuje podmínky ustanovení §2 odst. 1 zákona č. 243/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související se zákonem č. 229/1991 Sb., ve znění zákona č. 93/1992 Sb., neboť v době úmrtí nebyl československým státním občanem a nebydlel na území České republiky. Ustanovení §2 odst. 2 citovaného zákona nevyhovuje ani "uplatňovatel nároku" (stěžovatel), protože v době uplatnění nároku, tj. k 1. 12. 1992, nebydlel trvale na území České republiky. Proti tomuto rozhodnutí podal stěžovatel opravný prostředek, v němž namítal, že rozhodnutí vychází z nesprávného posouzení věci, které spočívá především v nesprávném určení času přechodu předmětného majetku do vlastnictví státu. Nárok na vydání nemovitostí prý neuplatňoval podle zákona č. 243/1992 Sb., protože předmětný majetek nepřešel na stát v období do roku 1948, neboť neproběhlo konfiskační řízení a nebyla vydána žádná vyhláška o konfiskaci tohoto majetku podle dekretu č. 12/1945 Sb. Stěžovatel dále tvrdil, že požadovaný majetek přešel na stát až na základě rozhodnutí podle zákona č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, kterým bylo zřízeno vojenské výcvikové středisko D., což dovozoval ze sdělení Ubytovací a stavební správy Plzeň ze dne 15. 1. 1993, č.j. 6279. Krajský soud napadené rozhodnutí pozemkového úřadu potvrdil. Zjistil, že vlastníkem "panství D." byl podle odevzdací listiny Okresního soudu v D. ze dne 8. 5. 1934, č.j. D-3/31-114, strýc stěžovatele K. Z., který byl vyhláškou správní komise Okresního národního výboru v Kadani ze dne 14. 11. 1945, č.j. 6427, označen podle §1 odst. 1 dekretu č. 12/1945 Sb. za osobu německé národnosti a jeho majetek podle citovaného ustanovení dnem vyhlášení dekretu č. 12/1945 Sb., tj. dnem 23. 6. 1945, zkonfiskován pro účely pozemkové reformy. Žádný doklad o udělení nebo odnětí státního občanství K. Z. se nepodařilo zjistit. Sám právní zástupce stěžovatele před soudem prohlásil, že K. Z. při sčítání lidu v roce 1933 uvedl německou národnost a v roce 1989 zemřel v Německu jako Němec. Z fotokopie úmrtní listiny ze dne 6. 11. 1989, č. 115/1989, soud zjistil, že K. Z. zemřel dne 5. 11. 1989 v Möckmühlu, okres Heilbronn, Spolková republika Německo. Podle dědické smlouvy ze dne 25. 4. 1967 odkázal K. Z. panství D. v Čechách, pokud by opět připadlo jeho rodině, synovci B. Z., tj. stěžovateli. Provedenými důkazy bylo podle názoru krajského soudu prokázáno, že majetek K. Z. byl konfiskován podle dekretu č. 12/1945 Sb., takže proto se oprávnění osob k vydání tohoto majetku posuzuje podle §2 zákona č. 243/1992 Sb., kterým se upravují některé otázky související se zákonem č. 229/1991 Sb. Stěžovatel prý nesprávně dovozuje z dopisu Vojenské ubytovací a stavební správy v Plzni ze dne 15. 1. 1993, č.j. 6279, že předmětný majetek přešel z vlastnictví K. Z. na stát podle zákona č. 169/1949 Sb. po roce 1948. V tomto dopisu se totiž nic neuvádí o tom, že předmětné nemovitosti přešly na stát zestátněním podle §8 odst. 2 zákona č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, ale pouze se v něm konstatuje, že "vojenský výcvikový prostor D. byl zřízen na základě zákona č. 169/1949 Sb., který v současné době platí a je vyloučen z případů restituce podle zákona č. 229/1991 Sb." Dále odvolací soud uvedl, že jestliže nebylo prokázáno, že K. Z., kterému byly předmětné nemovitosti zkonfiskovány podle dekretu č. 12/1945 Sb., nabyl zpět československé státní občanství a že ke dni úmrtí byl občanem České republiky, pak platí, že "K. Z. není osobou podle §2 odst. 1 zákona č. 243/1992 Sb." Již z tohoto důvodu ani stěžovatel není oprávněnou osobou podle §2 odst. 2 zákona č. 243/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Kromě toho stěžovatel ke dni 29. 5. 1992 nesplňoval ani podmínky oprávněné osoby podle §2 odst. 2, §11a odst. 1 citovaného zákona, neboť státní občanství České republiky nabyl ve smyslu ust. §12 zákona č. 40/1993 Sb. až dnem 17. 6. 1994. Stěžovatel v podané ústavní stížnosti tvrdí, že Okresní pozemkový úřad v Karlových Varech i Krajský soud v Praze nesprávně posoudily dobu, kdy předmětný majetek přešel na stát. Podle jeho názoru ohledně tohoto majetku neproběhlo žádné konfiskační řízení, neboť nebyla vydána žádná vyhláška o jeho konfiskaci podle dekretu č. 12/1945 Sb. V zemských deskách je pouze poznámka s datem 10. 7. 1945 týkající se výměru Zemského národního výboru v Praze o zavedení národní správy podle §15 dekretu prezidenta republiky č. 5/1945 Sb. Neexistuje výměr okresního národního výboru publikovaný veřejnou vyhláškou nebo doručený tehdejšímu vlastníku panství D. o konfiskaci majetku, v němž by byl tento majetek konkretizován. Z toho důvodu stěžovatel dovozuje, že v období do roku 1948 majetek K. Z. na čs. stát nepřešel. Stalo se tak prý až na základě rozhodnutí, které bylo vydáno podle zákona č. 169/1949 Sb., o zřízení vojenského výcvikového prostoru D. Tato skutečnost vyplývá i ze sdělení Vojenské ubytovací a stavební správy ze dne 15. 1. 1993, č.j. 6279. Restituci majetku, který přešel do vlastnictví státu na základě zákona č. 169/1949 Sb., řešila novela zákona o půdě č. 183/1993 Sb., a proto stěžovatel podáním ze dne 23. 8. 1993 učinil výzvu k vydání předmětného majetku u pozemkového úřadu i u povinné osoby, leč marně. Napadenými rozhodnutími Okresního pozemkového úřadu v Karlových Varech a Krajského soudu v Praze bylo tedy stěžovateli znemožněno uplatnit vlastnické právo k majetku, "k jehož obnově má podle zákona o půdě právo". Tím došlo k porušení článku 11 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), podle něhož má každý právo vlastnit majetek. Toto právo je absolutní a omezené je pouze tak, že vyvlastnění nebo nucené omezení vlastnického práva je možné pouze ve veřejném zájmu, a to na základě zákona a za náhradu. Soudce zpravodaj nejdříve přezkoumal ústavní stížnost po stránce formální (§72 odst. 2, §43 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu). Z hlediska dodržení zákonné lhůty k podání ústavní stížnosti zjistil, že napadený rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 4. 4. 1996, sp. zn. 26 Ca 254/95, nabyl právní moci dne 20. 5. 1996. Ústavní stížnost došla Ústavnímu soudu dne 16. 7. 1996, přičemž byla podána k poštovní přepravě dne 15. 7. 1996, takže ve smyslu ust. §57 odst. 3 o.s.ř. je lhůta k podání ústavní stížnosti zachována. Ani jiné formální nedostatky předložené ústavní stížnosti nebyly zjištěny. K ústavní stížnosti se vyjádřili účastníci řízení i vedlejší účastník řízení. Krajský soud v Praze sdělil, že stěžovatel neuvedl v ústavní stížnosti žádné nové námitky oproti podanému opravnému prostředku, a proto odkázal na důvody obsažené v napadeném rozsudku. Krajský soud souhlasil s upuštěním od ústního jednání. Okresní úřad Karlovy Vary - pozemkový úřad ve svém vyjádření namítl, že v ústavní stížnosti je opakovaně chybně uvedeno, že nemovitosti přešly na čs. stát až po roce 1948 dle zákona č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech. Nemovitosti, na něž byl uplatněn nárok, však přešly na čs. stát dle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., což potvrzuje konfiskační vyhláška i další archivní doklady (seznam konfiskovaného zemědělského majetku, seznam konfiskovaných parcel, návrh přídělu pozemků a budov). Proto byl uplatněný nárok posuzován dle zákona č. 243/1992 Sb. Okresní úřad dále poukázal na to, že napadeným rozhodnutím nebylo stěžovateli znemožněno uplatnit vlastnické právo k zemědělskému majetku, ale bylo jím zamítnuto vydání zemědělského majetku, na něž uplatnil nárok, neboť nebyly splněny podmínky ust. §2 odst. 1 zákona č. 243/1992 Sb. Okresní pozemkový úřad konečně souhlasil s upuštěním od ústního jednání. Česká republika - vojenská správa, zastoupená Vojenským úřadem pro právní zastupování v Praze, jako vedlejší účastník poukázala na závěry Krajského soudu v Praze vyslovené v odůvodnění napadeného rozsudku, podle něhož nebylo prokázáno, že by K. Z. splňoval "podmínky oprávněné osoby" podle ust. §2 odst. 1 zákona č. 243/1992 Sb. Již z toho důvodu nemohlo být přiznáno postavení oprávněné osoby ani stěžovateli, který svůj restituční nárok odvozuje od restitučního titulu svědčícího v prvé řadě K. Z. Pokud jde o otázku právního důvodu přechodu majetku na stát, jehož vydání se stěžovatel domáhá, je podle názoru vedlejšího účastníka tímto právním důvodem již dekret prezidenta republiky č. 12/1945 Sb., neboť podle §1 tohoto předpisu konfiskovaný majetek přešel na stát již účinností tohoto dekretu, a nikoli až případným správním rozhodnutím o subjektu, jehož majetek konfiskace stíhá, popřípadě teprve postupem podle zákona č. 169/1949 Sb. Pozemkový úřad, resp. soud, posoudil věc správně podle zákona č. 243/1992 Sb., a nikoli podle zákona č. 229/1991 Sb., jak se stěžovatel domáhal. Dále vedlejší účastník uvedl, že stěžovatel v ústavní stížnosti namítá, že rozhodnutím pozemkového úřadu a soudu bylo porušeno jeho právo "vlastnit věc", aniž by však specifikoval, v čem porušení tohoto jeho práva spočívalo. V této souvislosti poukázal vedlejší účastník na interpretaci rozsahu ochrany vlastnického práva podle čl. 11 Listiny v praxi Ústavního soudu, vyjádřenou např. v nálezu sp. zn. I. ÚS 115/94 tak, že citovaným ustanovením "je chráněno vlastnické právo již konstituované a tedy již existující, a nikoli pouze tvrzený nárok na ně". Z těchto důvodů vedlejší účastník navrhl zamítnutí ústavní stížnosti a souhlasil s upuštěním od ústního jednání. Pozemkový fond České republiky se podle ust. §28 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb. postavení vedlejšího účastníka v řízení vzdal. Stěžovatel sdělil, že trvá na tom, aby jeho ústavní stížnost byla veřejně projednána v ústním jednání. Při prvním ústním jednání stěžovatel prohlásil, že neovládá ani jazyk český, ani jazyk slovenský a že jeho mateřštinou je jazyk německý. Proto Ústavní soud, vycházeje z čl. 37 odst. 3 Listiny, ustanovil v souzené věci tlumočníka jazyka německého. Po přezkoumání obsahu ústavní stížnosti a napadených rozhodnutí (včetně řízení, které jim předcházelo) dospěl Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost není důvodná. Z obsahu spisu Krajského soudu v Praze, sp. zn. 26 Ca 254/95, vyplývá, že vyhláškou okresní správní komise v Kadani ze dne 14. 11. 1945, č.j. 6427, bylo prokázáno, že K. Z. byl podle §1 odst. 1 dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. označen za osobu německé národnosti a jeho majetek (panství D.) byl podle citovaného ustanovení dnem vyhlášení dekretu č. 12/1945 Sb., tj. dnem 23. 6. 1945, zkonfiskován pro účely pozemkové reformy. Pátráním u Okresního archivu v Chomutově a Státního oblastního archivu v Plzni nebyl zjištěn žádný doklad o udělení či odnětí občanství K. Z. Z vyjádření právního zástupce stěžovatele v řízení před soudem vyplývá, že K. Z. při sčítání lidu v roce 1933 uvedl německou národnost a "zemřel v Německu jako Němec". Podle obsahu spisu k tomu došlo dne 5. 11. 1989 v Möckmühlu, okres Heilbronn, ve Spolkové republice Německo. Nepodařilo se tedy prokázat, že by byl K. Z. osobou oprávněnou k vydání zkonfiskovaného majetku podle dekretu č. 12/1945 Sb., splňující taxativně stanovené podmínky §2 odst. 1 zákona č. 243/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, čili osobou, která ztratila majetek podle citovaného dekretu, je občanem České republiky a je osobou, která se neprovinila proti československému státu a nabyla zpět občanství podle zákona č. 243/1992 Sb., nebo podle zákona č. 194/1949 Sb., nebo podle zákona č. 34/1953 Sb., pokud se tak již nestalo ústavním dekretem prezidenta republiky č. 33/1945 Sb. Proto ani stěžovatel není oprávněnou osobou podle §2 odst. 2 citovaného zákona. Za tohoto stavu nebylo již třeba zjišťovat, zda sám stěžovatel splňuje "podmínky oprávněné osoby" dle §2 odst. 2 a §11a odst. 1 citovaného zákona. Stěžovatel v ústavní stížnosti v podstatě opakuje tytéž důvody, které uplatňoval již v původním řízení o vydání předmětného majetku, neboť za rozhodující pro posouzení nároku na restituci majetku je podle jeho názoru skutečnost, kdy tento majetek přešel na čs. stát. Jeho argumentace se v tomto směru soustředila na dvě základní otázky: 1) Stěžovatel v prvé řadě namítá, že v případě nárokovaného zemědělského majetku neproběhlo řádné konfiskační řízení, neboť ohledně předmětného majetku nebyla vydána žádná vyhláška o konfiskaci majetku podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. a neexistuje ani výměr okresního národního výboru o konfiskaci. 2) Stěžovatel dále tvrdí, že k přechodu majetku na stát ve skutečnosti došlo až po roce 1948 na základě rozhodnutí, které bylo vydáno podle zákona č. 169/1949 Sb., o zřízení vojenského výcvikového prostoru D.. Tato argumentace podle přesvědčení Ústavního soudu neobstojí. ad 1) Pokud jde o první stěžovatelovu námitku popírající existenci konfiskačního řízení, je toto tvrzení v očividném rozporu s obsahem soudního i správního spisu. Jak již krajský soud v odůvodnění svého rozhodnutí konstatoval, vyhláškou okresní správní komise v Kadani ze dne 14. 11. 1945, č.j. 6427, byl K. Z. označen podle §1 odst. 1 dekretu č. 12/1945 Sb. za osobu německé národnosti a jeho majetek byl podle citovaného ustanovení dnem vyhlášení dekretu č. 12/1945 Sb., tj. dnem 23. 6. 1945, zkonfiskován pro účely pozemkové reformy. Ústavní soud z dokladů založených ve spise pozemkového úřadu zjistil, že citovaná vyhláška obsahovala výčet všech osob v obci V., které podle §1 odst. 1 dekretu č. 12/1945 Sb. označila za osoby německé národnosti, mezi nimiž byl uveden i K. Z. (U jeho jména je uvedeno: "panství D."). Dále byla vydána vyhláška téže komise ze dne 13. 11. 1945, č. 6427/45, která podle §1 odst. 1 dekretu č. 12/1945 Sb. rovněž označila za osobu německé národnosti v obci D. K. Z. V této vyhlášce se konstatuje, že "výše uvedené osobě byl vyhlášením cit. dekretu zemědělský majetek v obci D. podle §1 odst. 1 cit. dekretu zkonfiskován pro účely zemědělské reformy". Obě tyto vyhlášky byly vyvěšeny na úřední desce po dobu 15 dnů. U vyhlášky ze dne 13. 11. 1945 se tak stalo v době od 17. 11. 1945 do 12. 12. 1945 a u vyhlášky ze dne 14. 11. 1945 v době od 28. 11. 1945 do 14. 12. 1945. Je tedy zřejmé, že tzv. konfiskační řízení proběhlo řádně, vyhláška o konfiskaci majetku K. Z. byla doručena veřejnou formou a je zřejmé, že se tak stalo již v roce 1945, a nikoli po roce 1948, jak tvrdí stěžovatel. ad 2) Z uvedeného zjištění současně plyne neopodstatněnost druhé stěžovatelovy námitky, že požadovaný majetek přešel na stát až po roce 1948 podle zákona č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech. Stěžovatel ostatně toto tvrzení neprokázal, neboť žádné rozhodnutí či jiný důkaz v tomto směru nepředložil. Stěžovatelovo tvrzení nelze opřít ani o zprávu Vojenské ubytovací a stavební správy v Plzni ze dne 15. 1. 1993, č.j. 6279, které se stěžovatel dovolává, neboť v ní se pouze uvádí, že vojenský výcvikový prostor D. byl zřízen na základě zákona č. 169/1949 Sb., který v současné době platí a je vyloučen z případů restituce dle zákona č. 229/1991 Sb. Za tohoto stavu věci krajský soud právem konstatoval, že zákonné podmínky pro vydání požadovaného majetku splněny nebyly. Ústavní soud již v řadě svých rozhodnutí vyslovil (např. ve věcech sp. zn. I. ÚS 68/93, sp. zn. I. ÚS 108/93, sp. zn. II. ÚS 45/94, sp. zn. II. ÚS 92/95), že není třetí instancí v systému všeobecného soudnictví, že není vrcholem obecných soudů, ani není ve vztahu k těmto soudům nadřízeným (čl. 81, čl. 90 Ústavy ČR). Pravomoc Ústavního soudu je vázána na zjištění, zda zásahem orgánu veřejné moci bylo porušeno ústavně zaručené základní právo nebo svoboda [§72 odst. 1 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu]. Ústavní stížnost - jak již Ústavní soud konstatoval - však spočívá právě v polemice s právními závěry Okresního úřadu - pozemkového úřadu v Karlových Varech se závěry napadeného rozsudku Krajského soudu v Praze a je svým obsahem i smyslem prakticky shodná se stěžovatelovým opravným prostředkem proti rozhodnutí Okresního úřadu - pozemkového úřadu v Karlových Varech. Je proto třeba přisvědčit stanovisku krajského soudu, že jde o námitky uplatněné již v předchozím řízení u správního orgánu a u soudu, jimiž se odvolací soud nejen zabýval, ale v odůvodnění svého rozhodnutí se s nimi také náležitě vypořádal. Sám Ústavní soud není v zásadě oprávněn zasahovat do jurisdikční činnosti obecných soudů, pokud postupují ve shodě s obsahem hlavy páté Listiny. Se zřetelem k tomu - i když to stěžovatel nenamítal - Ústavní soud ještě zvažoval, zda napadenými rozhodnutími, či v řízení, které jim předcházelo, nedošlo k porušení zásad spravedlivého procesu, jež vyplývají z článku 36 a následujících Listiny, popřípadě z čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Ani v tomto směru však pochybení neshledal. Skutečnost, že krajský soud potvrdil rozhodnutí Okresního úřadu Karlovy Vary - pozemkového úřadu ze dne 5. 9. 1995, č.j. PÚ 1367/95-203, a po provedeném řízení vyslovil právní názor, s nímž se stěžovatel neztotožňuje, není sama o sobě důvodem k ústavní stížnosti a nelze proto namítat porušení článku 11 Listiny. Krajský soud při rozhodování o opravném prostředku stěžovatele zcela vyčerpávajícím způsobem objasnil, na základě jakých právních úvah dospěl k závěru, že stěžovatel není oprávněnou osobou k vydání majetku zkonfiskovaného podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. Pokud stěžovatel dovozuje, že postupem okresního pozemkového úřadu a krajského soudu mu bylo znemožněno uplatnit vlastnické právo k majetku, k jehož obnově má podle zákona o půdě právo, čímž prý došlo k porušení čl. 11 Listiny, nelze tento názor akceptovat. Článek 11 Listiny totiž chrání vlastnické právo již konstituované, tedy již existující, a nikoli pouze tvrzený nárok na ně. Tento názor zaujal Ústavní soud např. ve věci sp. zn. I. ÚS 115/94 i v řadě věcí dalších. (Srov. Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 3, str. 295, C. H. Beck Praha, 1995). Teprve při ústním jednání u Ústavního soudu stěžovatel namítl, že ke konfiskaci majetku K. Z. podle dekretu č. 12/1945 Sb. nedošlo i proto, že rozhodnutí o splnění jeho podmínek bylo v kompetenci příslušného zemského národního výboru a nikoli ONV v Kadani. I tuto námitku je třeba odmítnout. Je pravda, že podle §3 odst. 2 citovaného dekretu - jehož se stěžovatel dovolává - o tom, zdali fyzická nebo právnická osoba spadá pod ust. odst. 1 písm. a), b), rozhoduje příslušný zemský národní výbor. Ustanovení odst. 1 §3 citovaného dekretu - na něž odst. 2 téhož ustanovení odkazuje - však hovoří o tom, které osoby "jest považovat za zrádce a nepřítele Československé republiky". O tento případ se však v souzené věci nejedná, neboť K. Z. byl majetek konfiskován nikoli podle §3 citovaného dekretu, nýbrž podle §1 odst. 1 jako osobě německé národnosti. Uvedený dekret prezidenta republiky je platnou součástí právního řádu České republiky. Na základě těchto zjištění Ústavní soud dospěl k závěru, že k porušení základního práva stěžovatele zaručeného v článku 11 Listiny, ani k porušení jiného základního práva nebo svobody stěžovatele, napadenými rozhodnutími nedošlo. Proto byla ústavní stížnost zcela zamítnuta. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 25. března 1997

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1997:1.US.194.96
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 194/96
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 33/7 SbNU 219
Populární název K roli ÚS vůči obecným soudům. K ochraně vlastnického práva. Ke konfiskacím dle tzv. dekretů prezidenta Beneše.
Datum rozhodnutí 25. 3. 1997
Datum vyhlášení  
Datum podání 16. 7. 1996
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Güttler Vojen
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 81, čl. 90
  • 2/1993 Sb., čl. 11, čl. 36
  • 209/1992 Sb./Sb.m.s., čl. 6
Ostatní dotčené předpisy
  • 12/1945 Sb., §3 odst.1, §3 odst.2
  • 182/1993 Sb., §72 odst.1 písm.a
  • 229/1991 Sb., §9
  • 243/1992 Sb., §2 odst.1
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek
základní práva a svobody/právo vlastnit a pokojně užívat majetek/restituce
Věcný rejstřík konfiskace majetku
rozhodné období
občanství/absence
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-194-96
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 28099
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-31