infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUs6plusVyrok, infUsBrne, infUsKratkeRadky-330-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 25.02.1999, sp. zn. III. ÚS 467/98 [ nález / HOLLÄNDER / výz-3 ], paralelní citace: N 31/13 SbNU 221 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:3.US.467.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K závaznosti nálezů Ústavního soudu a k jeho kasační pravomoci

Právní věta Ústavní soud je si dobře vědom deficitu procesních řádů, pokud tyto neupravují procesní postup v řízením následujícím po kasačním nálezu Ústavního soudu, a z tohoto důvodu považuje za důležité zdůraznit, že závaznost právního názoru, obsaženého v odůvodnění kasačního nálezu Ústavního soudu, pro další soudní řízení v téže věci vyplývá nejenom z čl. 89 odst. 2 Ústavy, nýbrž i ze samotného pojmu kasace. Pakliže by tomu tak nebylo, kasační pravomoc vyšších soudů (v daném případě Ústavního soudu) by neměla rozumný smysl a musela by být nahrazena pravomocí apelační. Ústavní soud dále opakovaně zdůraznil princip spojení ochrany ústavnosti s minimalizací zásahů do pravomoci jiných orgánů, jinak řečeno, princip, dle něhož za účelem dosažení ochrany ústavnosti je Ústavním soudem nutné volit pouze taková kasační, resp. derogační (abrogační) opatření, jež v minimální míře zasahují do pravomoci jiných orgánů veřejné moci (viz nález sp. zn. III. ÚS 49/96). V dalším nálezu k uvedenému tématu (III. ÚS 253/96), jenž nota bene byl z důvodů jeho dopadu pro obecnou justici publikován i ve Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek (sešit 7/1997), Ústavní soud zdůraznil rozsah svého přezkumu rozhodnutí obecných soudů (a dalších orgánů veřejné moci) pouze z hlediska jejich souladu s ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy, přičemž svůj postup doplnil o princip subsidiarity obsažený v §75 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dle kterého v situaci, kdy je nálezem, zrušujícím rozhodnutí o posledním procesním prostředku, který zákon k ochraně práva poskytuje, vytvořen procesní prostor pro ochranu tohoto práva uvnitř soustavy obecných soudů, je posuzování zákonnosti rozhodnutí, která zrušenému rozhodnutí předcházela, a to v intencích právního názoru vyjádřeného v tomto nálezu, věcí obecného soudu a není důvodné jejich zrušení Ústavním soudem. Výjimkou může být zpravidla případ, když je protiústavnost založena již postupem, resp. rozhodnutím soudu, resp. orgánu veřejné správy prvního stupně. V případě kasace rozhodnutí správního soudu (resp. soudu vyšší instance) v řízení o ústavní stížnosti tudíž zamítnutí návrhu na zrušení jemu předcházejících správních rozhodnutí (resp. rozhodnutí soudů prvního stupně) nepředstavuje pro další řízení před obecnými soudy překážku rei iudicatae, je pouze vyjádřením rozdílu mezi ochranou ústavnosti a zákonnosti, principu minimalizace zásahu do pravomoci jiných orgánů ze strany Ústavního soudu a principu subsidiarity dle §75 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

ECLI:CZ:US:1999:3.US.467.98
sp. zn. III. ÚS 467/98 Nález Ústavní soud rozhodl po ústním jednání dne 25. února 1999 v senátě ve věci ústavní stížnosti navrhovatelů D. M., a Mgr. J. K., obou zastoupených JUDr. R. J., advokátem, proti postupu Krajského soudu v Ústí nad Labem ve věci sp. zn. 16 Ca 551/97 a proti usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 17. července 1998, sp. zn. 16 Ca 220/98, o zastavení řízení, spojené s návrhem na vydání předběžného opatření, jímž se odkládá vykonatelnost rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci ze dne 12. srpna 1997, č. j. 283/97, takto: 1. Postupem Krajského soudu v Ústí nad Labem v řízení ve věci sp. zn. 16 Ca 551/97 bylo porušeno základní právo na soudní ochranu dle čl. 36 odst. 1, 2 Listiny základních práv a svobod a byla porušena závaznost vykonatelného rozhodnutí Ústavního soudu č. j. III. ÚS 142/98-32 dle čl. 89 odst. 2 Ústavy, pročež se Krajskému soudu v Ústí nad Labem zakazuje pokračovat v porušování práva na soudní ochranu ve věci sp. zn. 16 Ca 551/97. 2. Usnesením Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 17. července 1998, sp. zn. 16 Ca 220/98, byla porušena základní práva a svobody plynoucí z čl. 36 odst. 1, 2 a čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, v důsledku čehož se zrušuje. 3. Návrh na vydání předběžného opatření, jímž se odkládá vykonatelnost rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci ze dne 12. srpna 1997, č. j. 283/97, se zamítá. Odůvodnění: I. Ústavní stížností, podanou k doručení Ústavnímu soudu dne 5. listopadu 1998, tj. ve lhůtě stanovené v §72 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, stěžovatelé navrhují zrušení usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 17. července 1998, sp. zn. 16 Ca 220/98, o zastavení řízení, dále se domáhají uložení povinnosti Krajskému soudu v Ústí nad Labem, aby ve věci vedené pod sp. zn. 16 Ca 551/97 jednal a rozhodl a zároveň žádají vydání předběžného opatření, jímž se odkládá vykonatelnost rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci ze dne 12. srpna 1997, č. j. 283/97. Uvedeným rozhodnutím, jakož i postupem obecného soudu, se cítí být dotčeni ve svých základních právech a svobodách vyplývajících z čl. 36 odst. 1, 2 a čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen Listiny). Z obsahu spisů Krajského soudu v Ústí nad Labem sp. zn. 16 Ca 551/97 a 16 Ca 220/98, které si Ústavní soud vyžádal, jakož i ze spisu Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 142/98, bylo zjištěno následující. Stěžovatelé se žalobou, podanou u Krajského soudu v Ústí nad Labem, domáhali přezkoumání rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci ze dne 12. srpna 1997, č. j. 283/97, jímž byla potvrzena rozhodnutí Městského úřadu v Chrastavě ze dne 13. května 1997, č. j. 915/359/97 a 916/360/97, vydaná dle §5 občanského zákoníku. Ve věci samé Městský úřad v Chrastavě uvedenými rozhodnutími uložil stěžovatelům, aby se zdrželi všech kroků, jimiž by mohlo být bráněno navrhovatelům ve správním řízení ve volném odběru vody z vodního zdroje (studánky) na p. p. č.904 v k. ú. Fojtka, obec Mníšek, a dále, aby se zdrželi všech kroků, jimiž by mohlo být bráněno rodině navrhovatelů, jakož i osobám jim blízkým, ve volném přístupu a příjezdu k vlastnímu domu a pozemku přes pozemky ve spoluvlastnictví stěžovatelů. Krajský soud v Ústí nad Labem ve svém rozhodnutí ze dne 22. ledna 1998, sp. zn. 16 Ca 551/97, kvalifikoval rozhodnutí správních orgánů dle §5 občanského zákoníku ve smyslu rozhodnutí předběžné povahy dle §248 odst. 2 písm. e) o. s. ř., pročež řízení dle §250d odst. 3 o. s. ř. zastavil. V nálezu ze dne 4. června 1998, sp. zn. III. ÚS 142/98, ve věci ústavní stížnosti navrhovatelů do uvedeného rozhodnutí obecného soudu a do jemu předcházejících správních rozhodnutí Ústavní soud dospěl k závěru, dle něhož bylo extenzivní interpretací pojmu správního rozhodnutí předběžné povahy dle §248 odst. 2 písm. e) o. s. ř. vyloučeno přezkoumání rozhodnutí, týkajícího se základního práva domáhat se stanoveným postupem svého hmotného práva u jiného orgánu ve smyslu čl. 36 odst. 1 Listiny. Z uvedeného důvodu Ústavní soud usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 22. ledna 1998, sp. zn. 16 Ca 551/97, zrušil. V nálezu zejména konstatoval, že rozhodování dle §5 občanského zákoníku je příkladem svěření pravomoci správním orgánům (v dané věci obcím v rámci přenesené působnosti) rozhodovat ve věcech občanskoprávních. Předběžnost rozhodnutí podle §5 občanského zákoníku proto nespočívá v předběžné povaze v rámci správního řízení, nýbrž ve vymezení jejich vztahu k možnému rozhodování soudnímu. Naproti tomu správními rozhodnutími předběžné povahy dle §248 odst. 2 písm. e) o. s. ř. nutno, dle názoru Ústavního soudu, chápat, a to vycházeje ze smyslu a účelu správního soudnictví, ta rozhodnutí, jež mají předběžnou povahu ve správním řízení, čili ve vztahu k dalšímu správnímu a nikoli soudnímu rozhodnutí. Ústavní soud v uvedeném nálezu odůvodnil i výrok, zamítající návrh na zrušení rozhodnutí správních orgánů a na vydání předběžného opatření. Uvedl, že v situaci, kdy dospěl k závěru, dle něhož v řízení před obecným soudem nebyly dodrženy principy řádného procesu ve smyslu čl. 36 odst. 2 Listiny, zrušením usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem vytvořil prostor pro opětovné posouzení rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci ze dne 12. srpna 1997, č. j. 283/97, a zároveň tím stěžovateli otevřel možnost slyšení před obecným soudem, a tím i možnost uplatnění jeho argumentace ohledně skutkové a právní stránky rozhodované věci. Opakovaně, v návaznosti na svou konstantní judikaturu, zdůraznil, že pokud je nálezem, zrušujícím rozhodnutí o posledním procesním prostředku, který zákon k ochraně práva poskytuje, vytvořen procesní prostor pro ochranu tohoto práva uvnitř soustavy obecných soudů, pro posuzování zákonnosti rozhodnutí, která zrušenému rozhodnutí předcházela, platí princip subsidiarity obsažený v §75 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Z uvedeného důvodu Ústavní soud návrh stěžovatele na zrušení rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci ze dne 12. srpna 1997, č. j. 283/97, a návrh na vydání předběžného opatření, jímž se odkládá vykonatelnost rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci ze dne 12. srpna 1997, č. j. 283/97, zamítl. Uvedený nález byl Krajskému soudu v Ústí nad Labem doručen dne 10. června 1998 (spis Krajského soudu v Ústí nad Labem sp. zn. 16 Ca 551/97, č. l. 30), následujícího dne 11. června 1998 je na něm vyznačen pokyn předsedkyně senátu 16 Ca "založ po vyznačení zrušení rozhodnutí v rejstříku" (tamtéž, č. l. 32). Dne 15. června 1998, neprodleně po obdržení nálezu Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 142/98, stěžovatelé podali Krajskému soudu v Ústí nad Labem návrh na přiznání odkladného účinku napadených správních rozhodnutí ve věci sp. zn. 16 Ca 551/97. Krajský soud výzvou ze dne 3. července 1998, č. j. 16 Ca 220/98-5, vyzval stěžovatele k zaplacení soudního poplatku za návrh na přezkumné řízení ve výši 1.000.-Kč, když podání stěžovatelů kvalifikoval jako novou věc. Usnesením ze dne 17. července 1998, sp. zn. 16 Ca 220/98, Krajský soud v Ústí nad Labem řízení zastavil. Svoje rozhodnutí odůvodnil tvrzením, dle něhož není v pravomoci soudu, aby, aniž by byla podána žaloba ve smyslu ustanovení §249 o. s. ř., tedy mimo rámec řízení podle části páté, hlavy druhé o. s. ř., rozhodl o odložení vykonatelnosti správního rozhodnutí. Nedostatek pravomoci pak soud považoval za neodstranitelnou podmínku řízení, což, dle jeho názoru, opodstatnilo postup dle §104 odst. 1 věty prvé o. s. ř. V ústavní stížnosti navrhovatelé, kromě rekapitulace věci, konstatují uplatnění stížnosti proti postupu krajského soudu, kterým jim bylo odepřeno právo na soudní ochranu, když tento po doručení nálezu Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 142/98 nepokračoval dále v řízení ve věci sp. zn. 16 Ca 551/97 a návrh na přiznání odkladného účinku napadených správních rozhodnutí kvalifikoval jako novou věc sp. zn. 16 Ca 220/98, ve které řízení zastavil. Reprodukují dále způsob vyřízení této své stížnosti v písemném stanovisku místopředsedy Krajského soudu v Ústí nad Labem, jež obdrželi dne 7. října 1998, ve kterém se uvádí, že v situaci, kdy Ústavní soud věcně případ rozhodl a návrh na zrušení ústavní stížností napadených správních rozhodnutí zamítl, krajský soud již dále jednat a rozhodovat nemůže. Dle názoru stěžovatelů tímto postupem došlo k porušení základních práv plynoucích z čl. 36 odst. 1, 2 a čl. 38 odst. 2 Listiny, když jim byla odňata možnost být slyšeni před obecným soudem, a tím i možnost uplatnění jejich argumentace ohledně skutkové a právní stránky rozhodované věci. V ústavní stížnosti poukazují dále na skutečnost, že krajský soud přes výrok Ústavního soudu, zrušující usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem sp. zn. 16 Ca 551/97 o zastavení řízení, ponechal řízení v uvedené věci bez rozhodnutí ve věci samé. Poukaz soudu na výrok nálezu Ústavního soudu, jímž byl zamítnut návrh na zrušení rozhodnutí správních orgánů, proti nimž pak směřovala správní žaloba, dle názoru stěžovatelů, nemůže obstát, když toto rozhodnutí bylo Ústavním soudem učiněno s odkazem na ustanovení §75 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a jedná se tak o rozhodnutí ústavněprávního charakteru a nikoliv o rozhodnutí ve věci. V souvislosti s podáním návrhu na přiznání odkladného účinku napadených správních rozhodnutí, dle přesvědčení stěžovatelů, nebylo lze ani z obsahu tohoto podání, resp. jeho formulace dovodit, že se jednalo o návrh na zahájení řízení, když zejména bylo v záhlaví zřetelně adresováno ke sp. zn. 16 Ca 551/97. Pokud však soud uvedené podání považoval za projev úmyslu zahájit nové řízení, měl, dle jejich názoru, postupovat dle §43 odst. 1 o. s. ř. Usnesením Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 17. července 1998, sp.zn. 16 Ca 220/98 se proto cítí být dotčeni na svých základních právech a svobodách plynoucích z čl. 36 odst. 1, 2 a čl. 38 odst. 2 Listiny. Ze všech uvedených důvodů stěžovatelé navrhují zrušení usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 17. července 1998, sp. zn. 16 Ca 220/98, o zastavení řízení, dále se domáhají uložení povinnosti Krajskému soudu v Ústí nad Labem, aby ve věci vedené pod sp. zn. 16 Ca 551/97 jednal a rozhodl a zároveň žádají vydání předběžného opatření, jímž se odkládá vykonatelnost rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci ze dne 12. srpna 1997, č. j. 283/97. Na základě výzvy Ústavního soudu podle §42 odst. 4 a §76 odst. l zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, podal dne 3. listopadu 1998 Krajský soud v Ústí nad Labem vyjádření, v němž předsedkyně senátu 16 Ca odkazuje na odůvodnění ústavní stížností napadeného usnesení krajského soudu a uvádí, že nadále zastává názor, dle kterého o návrhu na odklad vykonatelnosti správního rozhodnutí nelze rozhodovat samostatně, ale jen ve spojení s podanou žalobou na přezkoumání správního rozhodnutí. Na základě uvedeného ve vyjádření navrhuje, aby ústavní stížnost byla zamítnuta. K opakované výzvě Ústavního soudu, upozorňující na absenci reakce účastníka řízení na výtku stěžovatelů, týkající se porušení základního práva na soudní ochranu, v doplnění svého vyjádření k ústavní stížnosti ze dne 8. února 1998 krajský soud uvedl, že s ohledem na nález Ústavního soudu č. j. III. ÚS 142/98-32, ze dne 4. června 1998, nebylo ve věci 16 Ca 551/97 zdejším soudem dále jednáno, neboť návrh na zrušení rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci ze dne 12. srpna 1997 a návrh na vydání předběžného opatření, jímž se odkládá vykonatelnost rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci ze dne 12. srpna 1997, byl zamítnut. K doplnění vyjádření na základě vyžádání Ústavním soudem krajský soud předložil kopii odpovědi místopředsedy Krajského soudu v Ústí nad Labem JUDr. M. F. ze dne 7. října 1998, sp. zn. Spr. 15.182/98, jíž reaguje na stížnost jednoho z navrhovatelů Mgr. J. K. na nečinnost soudu ve věci 16 Ca 551/97. Uvádí v ní, že stížnost na průtahy v řízení před krajským soudem není důvodná, když Ústavní soud nálezem č. j. III. ÚS 142/98-32, ze dne 4. června 1998, usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 22. ledna 1998, č. j. 16 Ca 551/97-14, o zastavení řízení, zrušil, ale současně věcně rozhodl o návrhu na zrušení rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci ze dne 12. srpna 1997 tak, že jej zamítl. Za toho stavu se pak v odpovědi na stížnost na nečinnost soudu považuje za nepochybné, že krajský soud o věci, která již byla rozhodnuta, dále jednat a rozhodovat nemůže, v důsledku čehož ze strany krajského soudu k průtahům nedochází. II. Hodnocení ústavnosti zásahu orgánu veřejné moci do základních práv a svobod se skládá z několika komponentů (III. ÚS 102/94, III. ÚS 114/94, III. ÚS 84/94, III. ÚS 205/97, III. ÚS 142/98, III. ÚS 139/98 a další). Prvním je posouzení ústavnosti aplikovaného ustanovení právního předpisu (což vyplývá z §68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Dalšími komponenty jsou hodnocení dodržení ústavních procesních práv a konečně posouzení ústavně konformní interpretace a aplikace hmotného práva. V předmětné věci Ústavní soud neshledal důvod k posuzování ústavnosti aplikovaného hmotného a procesního práva. Ve své první části směřuje ústavní stížnost proti postupu Krajského soudu v Ústí nad Labem, když tento po doručení nálezu Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 142/98 ve věci sp. zn. 16 Ca 551/97 dále již nejednal s poukazem na to, že zamítnutí návrhu stěžovatelů na zrušení správní žalobou napadených správních rozhodnutí ze strany Ústavního soudu je v dalším řízení před soudem obecným již překážkou rozsouzené věci. Ústavní soud posuzoval v této souvislosti v první řadě splnění podmínky přípustnosti ústavní stížnosti dle §75 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů. V předmětné věci uplatnili stěžovatelé jako procesní prostředek k ochraně práva na soudní ochranu stížnost dle §31 písm. a) zákona č. 436/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, přičemž nevyužili další procesní prostředek k ochraně svého práva dle §35 odst. 1 písm. a) uvedeného zákona. Vzhledem ke skutečnosti, že posuzovaná ústavní stížnost svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele, dotýkaje se otázky závaznosti rozhodnutí Ústavního soudu, a byla podána do jednoho roku ode dne, kdy ke skutečnosti, která je předmětem ústavní stížnosti, došlo, Ústavní soud ji dle ustanovení §75 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, neodmítl a meritorně projednal. Ústavní soud opakovaně zaujal stanovisko k závaznosti odůvodnění svých nálezů pro další řízení v konkrétní věci. Konstatoval v něm, že rozhodnutí Ústavního soudu je podle ustanovení čl. 89 odst. 2 Ústavy závazné pro všechny orgány a osoby s tím, že za situace, kdy je Ústavní soud nejvyšším orgánem ochrany ústavnosti, jsou obecné soudy per analogiam vázány názorem Ústavního soudu taktéž dle §226 o. s. ř., ve spojení s §63 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů (viz nález sp. zn. II. ÚS 156/95, jenž byl pro svou důležitost pro obecné soudy publikován i ve Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek, sešit 8/1997). V nálezu ve věci sp. zn. III. ÚS 425/98 Ústavní soud zrušil rozhodnutí obecného soudu, když tento v řízení následujícím po předchozím kasačním nálezu Ústavního soudu "nedbal vývodů a závěrů z tohoto nálezu plynoucích". Ústavní soud je si dobře vědom deficitu procesních řádů, pokud tyto neupravují procesní postup v řízením následujícím po kasačním nálezu Ústavního soudu, a z tohoto důvodu považuje za důležité zdůraznit, že závaznost právního názoru, obsaženého v odůvodnění kasačního nálezu Ústavního soudu, pro další soudní řízení v téže věci vyplývá nejenom z čl. 89 odst. 2 Ústavy, nýbrž i ze samotného pojmu kasace. Pakliže by tomu tak nebylo, kasační pravomoc vyšších soudů (v daném případě Ústavního soudu) by neměla rozumný smysl a musela by být nahrazena pravomocí apelační. Ústavní soud dále opakovaně zdůraznil princip spojení ochrany ústavnosti s minimalizací zásahů do pravomoci jiných orgánů, jinak řečeno, princip, dle něhož za účelem dosažení ochrany ústavnosti je Ústavním soudem nutné volit pouze taková kasační, resp. derogační (abrogační) opatření, jež v minimální míře zasahují do pravomoci jiných orgánů veřejné moci (viz nález sp. zn. III. ÚS 49/96). V dalším nálezu k uvedenému tématu (III. ÚS 253/96), jenž nota bene byl z důvodů jeho dopadu pro obecnou justici publikován i ve Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek (sešit 7/1997), Ústavní soud zdůraznil rozsah svého přezkumu rozhodnutí obecných soudů (a dalších orgánů veřejné moci) pouze z hlediska jejich souladu s ústavními zákony a mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy, přičemž svůj postup doplnil o princip subsidiarity obsažený v §75 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, dle kterého v situaci, kdy je nálezem, zrušujícím rozhodnutí o posledním procesním prostředku, který zákon k ochraně práva poskytuje, vytvořen procesní prostor pro ochranu tohoto práva uvnitř soustavy obecných soudů, je posuzování zákonnosti rozhodnutí, která zrušenému rozhodnutí předcházela, a to v intencích právního názoru vyjádřeného v tomto nálezu, věcí obecného soudu a není důvodné jejich zrušení Ústavním soudem. Výjimkou může být zpravidla případ, když je protiústavnost založena již postupem, resp. rozhodnutím soudu, resp. orgánu veřejné správy prvního stupně. V případě kasace rozhodnutí správního soudu (resp. soudu vyšší instance) v řízení o ústavní stížnosti tudíž zamítnutí návrhu na zrušení jemu předcházejících správních rozhodnutí (resp. rozhodnutí soudů prvního stupně) nepředstavuje pro další řízení před obecnými soudy překážku rei iudicatae, je pouze vyjádřením rozdílu mezi ochranou ústavnosti a zákonnosti, principu minimalizace zásahu do pravomoci jiných orgánů ze strany Ústavního soudu a principu subsidiarity dle §75 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Ve věci sp. zn. III. ÚS 142/97 předmětem ústavní stížnosti byla jednak námitka dotčení na základním právu na soudní ochranu, směřující proti usnesení obecného soudu o zastavení řízení o přezkum správního rozhodnutí, a jednak námitka dotčení na základním právu na spravedlivý proces, směřující proti rozhodnutí správních orgánů. Ústavní soud ve svém kasačním rozhodnutí přiznal právo na soudní ochranu ze strany obecného soudu, v důsledku čehož, vycházeje ze zmíněného principu minimalizace zásahů do pravomoci jiných orgánů, otevřel možnost meritorní ochrany principů spravedlivého procesu ve správním řízení obecným soudem. Princip subsidiarity by pak umožnil stěžovatelům domáhat se jejich ochrany u Ústavního soudu toliko po věcném rozhodnutí obecného soudu. Z uvedených důvodů Ústavní soud dospěl k závěru, že postupem Krajského soudu v Ústí nad Labem v řízení ve věci sp. zn. 16 Ca 551/97 bylo porušeno základní právo na soudní ochranu dle čl. 36 odst. 1, 2 Listiny a byla porušena závaznost vykonatelného rozhodnutí Ústavního soudu č. j. III. ÚS 142/98-32 dle čl. 89 odst. 2 Ústavy, pročež Krajskému soudu v Ústí nad Labem ve výroku tohoto nálezu dle §82 odst. 3 písm. b) zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zakázal pokračovat v porušování práva na soudní ochranu ve věci sp. zn. 16 Ca 551/97. Další část ústavní stížnosti pak směřuje proti usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 17. července 1998, sp. zn. 16 Ca 220/98, o zastavení řízení. Tím, že obecný soud návrh na přiznání odkladného účinku napadených správních rozhodnutí, označený v záhlaví ke sp. zn. 16 Ca 551/97, v rozporu s jeho obsahem i zněním interpretoval ve smyslu projevu úmyslu zahájit nové řízení, jež vzápětí pro rozpor s §104 odst. 1 o. s. ř. zastavil a nerozhodl o něm v rámci řízení ve věci 16 Ca 551/97, porušil základní práva a svobody plynoucí z čl. 36 odst. 1, 2 a čl. 38 odst. 2 Listiny, v důsledku čehož Ústavní soud usnesení Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 17. července 1998, sp. zn. 16 Ca 220/98, zrušil. Pokud se stěžovatelé dále domáhají vydání předběžného opatření, jímž se odkládá vykonatelnost rozhodnutí Okresního úřadu v Liberci ze dne 12. srpna 1997, č. j. 283/97, nezbývá Ústavnímu soudu, než opakovaně poukázat na rozsah přezkumné pravomoci Ústavního soudu, vymezený ochranou ústavnosti, na princip minimalizace zásahu do pravomoci obecné justice a na princip subsidiarity, s ohledem na něž byl uvedený návrh zamítnut. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně 25. února 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:3.US.467.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka III. ÚS 467/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 31/13 SbNU 221
Populární název K závaznosti nálezů Ústavního soudu a k jeho kasační pravomoci
Datum rozhodnutí 25. 2. 1999
Datum vyhlášení  
Datum podání 6. 11. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Holländer Pavel
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí správní
Typ výroku procesní - předběžné opatření - §80
vyhověno
zamítnuto
procesní - odložení vykonatelnosti
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 89 odst.2
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 36 odst.2, čl. 38 odst.2
Ostatní dotčené předpisy
  • 182/1993 Sb., §82 odst.1
  • 40/1964 Sb., §5
  • 99/1963 Sb., §248 odst.2 písm.e, §226
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces
Věcný rejstřík správní soudnictví
předběžné opatření
příslušnost
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=3-467-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32186
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28