ECLI:CZ:US:1999:3.US.87.99
sp. zn. III. ÚS 87/99
Nález
Ústavní soud rozhodl po ústním jednání dne 8. července 1999 v senátě ve věci ústavní stížnosti F. Z., proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 16. prosince 1998, sp. zn. 19 Co 807/97, jímž byl rozsudek Okresního soudu v Prostějově ze dne 20. října 1997, sp. zn. 6 C 212/94, o náhradu škody, ve věci samé a ve výroku o náhradě nákladů státu a soudním poplatku potvrzen, ve výroku o nákladech řízení mezi účastníky navzájem změněn, takto:
1. Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 16. prosince 1998,
sp. zn. 19 Co 807/97, se zrušuje.
2. Návrh na zrušení rozsudku Okresního soudu v Prostějově ze dne
20. října 1997, sp. zn. 6 C 212/94, se zamítá.
Odůvodnění:
I.
Návrhem, podaným k doručení Ústavnímu soudu dne 15. února
1999, tj. ve lhůtě stanovené v §72 odst. 2 zákona č. 182/1993
Sb., ve znění pozdějších předpisů, se stěžovatel domáhá zrušení
rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 16. prosince 1998, sp. zn.
19 Co 807/97, jímž byl rozsudek Okresního soudu v Prostějově ze
dne 20. října 1997, sp. zn. 6 C 212/94, o náhradu škody, ve věci
samé a ve výroku o náhradě nákladů státu a soudním poplatku
potvrzen, ve výroku o nákladech řízení mezi účastníky navzájem
změněn. Uvedenými rozhodnutími soudů se cítí být dotčen
v základních právech a svobodách, plynoucích z čl. 36 Listiny
základních práv a svobod (dále jen Listina).
Z obsahu spisu Okresního soudu v Prostějově sp. zn. 6
C 212/94, jejž si Ústavní soud vyžádal, bylo zjištěno následující:
Stěžovatel se žalobou před obecnými soudy domáhal náhrady škody za
ztížení společenského uplatnění, na ušlém výdělku a renty, a to
v důsledku škody, kterou mu způsobil při dopravní nehodě odpůrce
v řízení před obecnými soudy. Okresní soud v Prostějově
v rozsudku ze dne 20. října 1997, sp. zn. 6 C 212/94, vyhověl
návrhu na náhradu škody za ztížení společenského uplatnění, návrhu
na náhradu ušlého výdělku vyhověl pouze zčásti a návrh na rentu
zamítl. V odůvodnění svého rozhodnutí vycházel kromě jiného ze
zjištění, že rozsudkem Okresního soudu v Prostějově ze dne 3.
března 1994, sp. zn. 3 T 100/93, jenž byl potvrzen rozsudkem
Krajského soudu v Brně ze dne 12. září 1994, sp. zn. 5 To 343/94,
byl odpůrce v řízení před obecnými soudy uznán vinným trestnými
činy ublížení na zdraví podle §224 odst. 1, 2 tr. zák. a ohrožení
pod vlivem návykové látky podle §201 písm. d) tr. zák. a odsouzen
k trestu odnětí svobody v trvání 15 měsíců s podmíněným odkladem
výkonu na zkušební dobu tří let a trestu zákazu činnosti,
spočívajícím v zákazu řízení motorových vozidel na dobu 6 let.
Dále mu dle §228 odst. 1 tr. ř. byla uložena povinnost uhradit
stěžovateli náhradu škody v podobě bolestného, náhradu za ušlý
výdělek po dobu pracovní neschopnosti a finanční výdaje
v souvislosti s poškozením motorového vozidla. Se zbytkem svých
nároků na náhradu škody byl pak stěžovatel dle §229 odst. 2
tr.ř. odkázán na řízení ve věcech občanskoprávních.
V odvolání proti rozsudku soudu prvního stupně stěžovatel
namítl nesprávnost stanovení výše náhrady na ušlém výdělku, jež
byla dle jeho názoru založena vadným znaleckým posouzením, a dále
namítl nepřiznání renty.
Krajský soud v Brně ve svém rozsudku ze dne 16. prosince
1998, sp. zn. 19 Co 807/97, rozsudek soudu prvního stupně ve věci
samé a ve výroku o náhradě nákladů státu a soudním poplatku
potvrdil, ve výroku o nákladech řízení mezi účastníky navzájem
změnil tak, že žádný z účastníku nemá právo na náhradu nákladů
řízení před soudem prvního stupně (když tento stěžovateli právo na
náhradu uvedených nákladů řízení přiznal). V odůvodnění
potvrzující části svého rozhodnutí, po podrobném přezkoumání výše
ušlého výdělku na straně stěžovatele, se odvolací soud ztotožnil
s právními závěry soudu prvního stupně. Odůvodnění části měnící
obsahuje pak poukaz na ustanovení §142 odst. 3 o. s. ř.
V ústavní stížnosti, brojící proti rozhodnutí jak
odvolacího, tak i soudu prvního stupně, se namítá, že soudy
v rámci důkazního řízení nevyhověly návrhu na provedení revizního
znaleckého posudku, dále se namítá neobjektivnost provedeného
znaleckého posudku v důsledku kontaktu znalce s vedlejším
účastníkem, poukazuje se na nesprávnost stanovení výše ušlého
výdělku a konečně se soudu odvolacímu vytýká nespravedlnost změny
rozhodnutí ohledně přiznaných nákladů řízení. V uvedených
namítaných pochybeních obou soudů stěžovatel spatřuje porušení čl.
36 Listiny.
Na základě výzvy Ústavního soudu podle §42 odst. 4 a §76
odst. l zákona č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
podal dne 12. dubna 1999 Krajský soud v Brně k předmětné ústavní
stížnosti vyjádření, v němž předsedkyně senátu 19 Co poukazuje na
skutečnost, že při rozhodování o náhradě za ztrátu na výdělku po
skončení pracovní neschopnosti vycházely soudy obou stupňů
z ustanovení §447 odst. 1 občanského zákoníku, podle něhož
náhrada za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
nebo při invaliditě činí rozdíl mezi průměrným výdělkem před
poškozením a výdělkem dosahovaným po poškození s připočtením
případného invalidního důchodu nebo částečného invalidního
důchodu. Z uvedeného ustanovení pak dle názoru soudu vyplývá, že
výchozím hlediskem pro stanovení výše náhrady za ztrátu na výdělku
je průměrný výdělek před vznikem škody a nelze tudíž vycházet
z úvah, kolik by dnes činil výdělek stěžovatele. Kromě toho
poukazuje na to, že stěžovatel neprokázal, že v období rozhodném
pro výpočet průměrného výdělku měl ještě další příjmy, kromě
příjmů ze svého pracovního poměru. Ohledně námitky neprovedení
revizního znaleckého posudku soud uvádí, že není jeho povinností
provádět revizní znalecký posudek vždy, když účastník řízení
s prvním znaleckým posudkem nesouhlasí. Poukazuje v této
souvislosti na skutečnost, že stěžovatel znalecký posudek právně
relevantním způsobem nezpochybnil, čili v daném případě se jednalo
pouze o tvrzení nepodložené důkazem. K námitce změny rozhodnutí
soudu prvního stupně o nákladech řízení soud odvolací ve vyjádření
konstatuje, že výrok o nákladech řízení přezkoumává soud vždy
z úřední povinnosti, je-li napaden rozsudek soudu prvního stupně
ve věci samé a o nákladech řízení rozhoduje rovněž z úřední
povinnosti podle obsahu spisu, aniž by byl v tomto směru vázán
návrhy účastníků. Za tohoto stavu, dle jeho přesvědčení, lze tedy
změnit výrok o nákladech řízení i v neprospěch odvolatele. Nad to,
po stránce formální, dle názoru účastníka řízení stěžovatel
nevyužil všech procesních možností, které mu občanský soudní řád
v systému obecného soudnictví dává, když neučinil návrh na
připuštění dovolání dle §239 o. s. ř. Ze všech důvodů, obsažených
ve vyjádření, Krajský soud v Brně dospívá k závěru, dle něhož
v dané věci nebylo porušeno žádné ústavní právo stěžovatele,
pročež navrhuje ústavní stížnost F. Zatloukala zamítnout.
II.
Dle §75 odst. 1 zákona o Ústavním soudu je ústavní stížnost
nepřípustná, jestliže stěžovatel nevyčerpal všechny procesní
prostředky, které mu zákon k ochraně jeho práva poskytuje, přičemž
se za takový prostředek nepovažuje návrh na povolení obnovy
řízení.
Za procesní prostředek k ochraně práva nutno přitom považovat
pouze takový procesní postup, vedoucí k přezkoumání rozhodnutí
orgánu veřejné moci, jenž je v procesní dispozici účastníka řízení
a je nezávislý na rozhodnutí příslušného orgánu. Z uvedeného
důvodu jím není jak podnět ke stížnosti pro porušení zákona
v řízení trestním, tak i návrh odvolacímu soudu na připuštění
dovolání dle §239 odst. 2 o. s. ř. v občanském soudním řízení.
Nadto je nutno zdůraznit, že účelem přípustnosti dovolání dle §239 je přezkoumání dovolacích důvodů dle §241 odst. 3 o. s. ř.
pouze v těch případech, jedná-li se o rozhodnutí po právní stránce
zásadního významu, čili je-li dána potřeba sjednocování
judikatury, tj. sjednocování interpretace a aplikace jednoduchého
práva. Vyhovění návrhu na připuštění dovolání dle §239 odst. 2 o.
s. ř. není proto spjato s možným dotčením na právech účastníků
řízení, nýbrž se závažností potřeby sjednocení judikatury. Pokud
však účastník řízení podá návrh na připuštění dovolání dle §239
odst. 2 o. s. ř., jenž byl odvolacím soudem zamítnut, nutno pro
přípustnost ústavní stížnosti vyžadovat podání dovolání dle
uvedeného ustanovení o. s. ř.
Jelikož stěžovatel v posuzované věci nepodal návrh na
připuštění dovolání odvolacímu soudu dle §239 odst. 2 o. s. ř.,
Ústavní soud považuje ústavní stížnost F. Zatloukala
za přípustnou, podanou v souladu s podmínkami, vyžadovanými
zejména v ustanoveních §75 odst. 1 a §72 odst. 2 zákona
o Ústavním soudu.
III.
Hodnocení ústavnosti zásahu orgánu veřejné moci do základních
práv a svobod se skládá z několika komponentů (III. ÚS 102/94,
III. ÚS 114/94, III. ÚS 84/94, III. ÚS 142/98, a další). Prvním je
posouzení ústavnosti aplikovaného ustanovení právního předpisu
(což vyplývá z §68 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., ve znění
pozdějších předpisů). Dalšími komponenty jsou hodnocení dodržení
ústavních procesních práv, a konečně posouzení ústavně konformní
interpretace a aplikace hmotného práva.
V předmětné věci Ústavní soud neshledal důvod k posuzování
ústavnosti aplikovaného hmotného a procesního práva.
Ústavní stížnost svým obsahem brojí proti aplikaci hmotného
i procesního práva v napadených rozhodnutích obecných soudů.
Námitka, dle níž soudy v rámci důkazního řízení
nevyhověly návrhu na provedení revizního znaleckého posudku
a nezohlednily tvrzení stěžovatele o neobjektivnosti provedeného
znaleckého posudku v důsledku kontaktu znalce s vedlejším
účastníkem, sama o sobě nezakládá dotčení na základních právech
a svobodách, plynoucích z čl. 36 Listiny, když ze zásad řádného
procesu automaticky nevyplývá povinnost soudu provést všechny
důkazy, které účastník řízení navrhl (§120 odst. 1 o. s. ř.).
Ústavní soud však v této souvislosti poukazuje na své stanovisko
k otázce opomenutých důkazů (zejména III. ÚS 61/94, III. ÚS
95/97), když konstatoval, že zákonem předepsanému postupu v úsilí
o právo (zásadám spravedlivého procesu), vyplývajícím z Listiny
(čl. 36 odst. 1) nutno rozumět tak, že ve spojení s obecným
procesním předpisem v řízení před obecným soudem musí být dána
jeho účastníkovi možnost vyjádřit se nejen k provedeným důkazům
(čl. 38 odst. 2 Listiny) a k věci samé, ale také označit
(navrhnout) důkazy, jejichž provedení pro zjištění (prokázání)
svých tvrzení pokládá za potřebné; tomuto procesnímu právu
účastníka odpovídá povinnost soudu nejen o vznesených návrzích
(včetně návrhů důkazních) rozhodnout, ale také - pokud jim
nevyhoví - ve svém rozhodnutí vyložit, z jakých důvodů (zpravidla
ve vztahu k hmotněprávním předpisům, které aplikoval a právním
závěrům, k nimž na skutkovém základě věci dospěl) navržené důkazy
neprovedl (§157 odst. 2 o. s. ř.); jestliže tak obecný soud
neučiní, zatíží tak svoje rozhodnutí nejen vadami, spočívajícími
v porušení obecných procesních principů, ale současně postupuje
v rozporu se zásadami, vyjádřenými v hlavě páté (především čl. 36
odst. 1, čl. 38 odst. 2) Listiny.
Ústavní soud je si v předmětné věci dobře vědom podrobného
vyhodnocení obsahu provedeného znaleckého posudku, obsaženého
v odůvodnění rozhodnutí obou soudů, nicméně nemůže přehlédnout
absenci zdůvodnění nevyhovění návrhu stěžovatele na provedení
revizního znaleckého posudku (jež je, do určité míry, obsaženo
posléze až ve vyjádření účastníka řízení k ústavní stížnosti).
Z uvedeného důvodu nezbylo Ústavnímu soudu v posuzovaném kontextu,
než konstatovat dotčení stěžovatele na základním právu, plynoucím
z čl. 36 odst. 1 a čl. 38 odst. 2 Listiny.
Stěžovatel soudu odvolacímu vytýká i nespravedlnost změny
rozhodnutí ohledně přiznaných nákladů řízení.
Změnu rozhodnutí ohledně přiznaných nákladů řízení před
soudem prvního stupně soud odvolací opírá o ustanovení §142 odst.
3 o. s. ř. (v textu rozsudku krajského soudu je patrně omylem
uveden odstavec 2), dle něhož i když měl účastník ve věci úspěch
jen částečný, může mu soud přiznat plnou náhradu nákladů řízení,
měl-li neúspěch v poměrně nepatrné části nebo záviselo-li
rozhodnutí o výši plnění na znaleckém posudku nebo na úvaze soudu.
Způsob rozhodování o nákladech v odvolacím řízení, tj. jak
o nákladech odvolacího řízení samotného, tak případně o nákladech
řízení u soudu prvního stupně, upravuje §224 o. s. ř. Dle
odstavce 1 uvedeného ustanovení se pro rozhodování o nákladech
odvolacího řízení vztahují ustanovení o nákladech řízení před
soudem prvního stupně. Dle odstavce 2 o nákladech řízení u soudu
prvního stupně soud odvolací rozhoduje v případě měnícího
rozhodnutí.
Odvolací soud dle §224 odst. 1, 2 o. s. ř. rozhoduje tudíž
z úřední povinnosti o nákladech odvolacího řízení a změní-li
odvoláním napadené rozhodnutí, tak rozhoduje z úřední povinnosti
i o nákladech řízení u soudu prvního stupně.
Pokud krajský soud v ústavní stížností napadeném rozhodnutí
bez návrhu účastníků změnil rozhodnutí soudu prvního stupně
o nákladech řízení aniž by změnil odvoláním napadené rozhodnutí,
učinil tak v rozporu s ustanovením §224 odst. 1, 2 o. s. ř.
Jednu ze základních zásad občanského soudního řízení, jíž je
toto řízení ovládáno, představuje zásada dispoziční. Zásada
oficiality ve vztahu k zásadě dispoziční je výjimkou, jejíž
opodstatněnost je dána zejména důvody ochrany práv účastníků
řízení, nebo ochrany veřejného zájmu. Porušení ustanovení o. s.
ř., v důsledku něhož v rozporu s jednoduchým právem dochází
k rozšíření aplikace zásady oficiality na úkor zásady dispoziční,
nutno tudíž považovat za porušení principů řádného procesu, což
zakládá dotčení na základním právu, plynoucím z čl. 36 odst. 1
Listiny.
Pakliže Ústavní soud dospěl k závěru, že v řízení před
obecným soudem nebyly dodrženy principy řádného procesu, a jelikož
zrušením rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 16. prosince
1998, sp. zn. 19 Co 807/97, se vytváří prostor pro opětovné
posouzení rozhodnutí Okresního soudu v Prostějově ze dne 20. října
1997, sp. zn. 6 C 212/94, zároveň se tím stěžovateli otevírá
možnost slyšení před obecným soudem, a tím i možnost uplatnění
jeho argumentace ohledně skutkové a právní stránky rozhodované
věci, nezabýval se Ústavní soud, ústavností napadených rozhodnutí
soudů z hlediska ústavních subjektivních hmotných práv. Dle
přesvědčení Ústavního soudu ochranu ústavnosti nutno spojovat
s minimalizací zásahů do pravomoci jiných orgánů, jinak řečeno,
pokud je nálezem zrušujícím rozhodnutí o posledním procesním
prostředku, který zákon k ochraně práva poskytuje, vytvořen
procesní prostor pro ochranu tohoto práva uvnitř soustavy obecných
soudů, pak pro ústavní posouzení rozhodnutí obecného soudu platí
subsidiarita hmotněprávního k procesněprávnímu přezkumu. Z
uvedených důvodů Ústavní soud rozsudek Krajského soudu v Brně ze
dne 16. prosince 1998, sp. zn. 19 Co 807/97, zrušil, návrh na
zrušení rozsudku soudu v Prostějově ze dne 20. října 1997, sp. zn.
6 C 212/94, pak zamítl.
Poučení: Proti tomuto nálezu se nelze odvolat.
V Brně dne 8. července 1999