ECLI:CZ:US:2002:4.US.364.2000
sp. zn. IV. ÚS 364/2000
Nález
Ústavní soud rozhodl, za souhlasu účastníků řízení bez nařízení ústního jednání, v senátě ve věci ústavní stížnosti stěžovatelů 1) K. V., 2) V. K., 3) Z. A., 4) Ing. L. Z., všech zastoupených JUDr. A. K., proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 18. 4. 2000, sp. zn. 4 C 57/92, 20 Co 765/98, a proti rozsudku Okresního soudu v Uherském Hradišti ze dne 23. 9. 1998, čj. 4 C 57/92-88, za účasti Krajského soudu v Brně, jako účastníka řízení, takto:
I. Ústavní stížnosti se částečně vyhovuje a rozsudek
Krajského soudu v Brně ze dne 18. 4. 2000, sp. zn. 4 C 57/92, 20
Co 765/98, se zrušuje.
II. V části směřující proti rozsudku Okresního soudu
v Uherském Hradišti ze dne 23. 9. 1998, čj. 4 C 57/92-88, se
ústavní stížnost zamítá.
Odůvodnění:
I.
Včas podanou ústavní stížností, splňující i ostatní formální
předpoklady a podmínky stanovené zákonem, se stěžovatelé domáhali
zrušení v záhlaví označených rozhodnutí obecných soudů, neboť se
jimi cítí být dotčeni na svém ústavně zaručeném základním právu,
zakotveném v čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod,
podle něhož má každý právo vlastnit majetek a vlastnické právo
všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu.
Předmětnými rozhodnutími byl zamítnut jejich návrh, na
základě něhož požadovali ve smyslu příslušných ustanovení zákona
č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, v platném znění
(dále jen "zákon č. 87/1991 Sb."), vydání rozhodnutí, jímž by byla
žalovanému, takto vedlejšímu účastníkovi v řízení před Ústavním
soudem, uložena povinnost uzavřít se stěžovateli dohodu, na
základě které by jim byly vydány blíže označený pozemek a na něm
se nacházející stavby v k.ú. Uherské Hradiště. Pochybení obecných
soudů spatřovali především v tom, že v rozporu s jejich návrhem
neverifikovaly "skutečnosti" ze znaleckých posudků plynoucí
zjištěním na místě samém a o jejich majetkových právech (jak dále
uvádějí) tak v podstatě rozhodly na základě fiktivních výpočtů
procentuelního obsahu novosti prvků dlouhodobé životnosti
vypočtených znalcem, když sám znalec v závěru svého posudku
zdůraznil, že rozhodnutí, zda došlo k zásadní přestavbě
u dotčených objektů, ponechává na úvaze a rozhodnutí soudu. Podle
jejich názoru vedlejší účastník neprokázal, že by po protiprávním
odebrání dotčeného majetku v roce 1950 provedl u těchto objektů
takové stavební práce, v důsledku nichž by došlo ke ztrátě jejich
stavebně technického charakteru, v návaznosti na což zmíněné
konstatování soudů obou stupňů v odůvodnění napadených rozhodnutí
uvedené nemá opory v provedeném dokazování. Odkaz na §8 odst. 1
zákona č. 87/1991 Sb. potom považují za nepřípadný, když tvrzení
o tom, že došlo ke změně převážné většiny prvků dlouhodobé
životnosti, nemá reálný podklad. V této souvislosti poukazují na
to, že posouzení uvedené právně relevantní skutečnosti vyžaduje
znalost původního stavu zástavby a okolností dotýkajících se
jejího provedení, neboť předmětné úpravy jsou výsledkem postupné
a živelně prováděné modernizace objektů, které jim byly
v minulosti nezákonně odňaty. Konečně též odkázali na to, že
prováděné změny na nemovitostech vedly k jejich určitému
zhodnocení, a proto žádali, aby v případě těchto zjištění byl
jejich žalobní návrh posouzen z hlediska dikce §7 odst. 4 zákona
č. 87/1991 Sb., a to s přihlédnutím k jejich rozhodnutí, že žádají
vydání nemovitostí, tj. s tím, že povinné osobě nahradí rozdíl
mezi cenami nemovitostí ve smyslu tohoto ustanovení.
Ze spisu, vedeného u Okresního soudu v Uherském Hradišti pod
sp. zn. 4 C 57/92, Ústavní soud zjistil, že stěžovatelé podáním,
doručeným označenému soudu dne 9. 3. 1992, uplatňovali svůj
restituční nárok, jímž by byla právnímu předchůdci vedlejšího
účastníka (Pivovary a sodovkárny Brno, a.s.) uložena povinnost
uzavřít s nimi jako osobami oprávněnými dohodu o vydání blíže
specifikovaných nemovitostí, eventuálně aby mu bylo uloženo tyto
nemovitosti stěžovatelům vydat. O návrhu takto podaném rozhodl
Okresní soud v Uherském Hradišti zamítavým rozsudkem ze dne 25.
10. 1995, čj. 4 C 57/92-22. Při svém rozhodování vyšel ze
zjištění, že stěžovatelé jsou oprávněnými osobami, vedlejší
účastník, který v mezidobí vstoupil do práv a povinností svého
právního předchůdce, osobou povinnou a restitučním nárokem
zatížené věci přešly v rozhodném období na stát znárodněním
vykonaným v rozporu s tehdy platnými předpisy [§3, §4 odst. 1,
§6 odst. 1 písm. k) zákona č. 87/1991 Sb.]. Nalézací soud
nicméně, zabývaje se námitkou vedlejšího účastníka (coby povinné
osoby), podle §8 odst. 1, odst. 3 citovaného zákona a jeho
související argumentací, dospěl po provedeném dokazování k závěru
o její opodstatněnosti, a to v podstatě s poukazem na účastnickou
výpověď stěžovatelky K. V. a znalecký posudek Ing. A. K.
zpracovaný v září 1991. Na základě těchto důkazů dovodil, že ve
vztahu k předmětným nemovitostem se jedná o stavby nové, které
brání jejich vydání, jakož i vydání pozemku, na němž jsou
situovány.
V odvolání proti tomuto rozsudku stěžovatelé vytýkali
nalézacímu soudu nedostatečné zjištění skutkového stavu, když
i zmíněný znalecký posudek byl zpracován před vlastním uplatněním
restitučního nároku, a to pro potřeby privatizačního řízení.
K uvedené účastnické výpovědi poukázali na nerozlišení právního
významu přestavba původních objektů a zřízení nové stavby ze
strany stěžovatelky, nemající v tomto směru potřebnou erudici.
Jako důležitý moment zdůraznili také to, že soud nevyhověl jejich
návrhu, aby odpůrce své tvrzení o zřízení nových staveb na
předmětném pozemku doložil odpovídající stavební dokumentací nebo
jakýmkoliv jiným rovnocenným důkazem. Krajský soud v Brně jako
soud odvolací poté, co vyslechl znalce, usnesením sp. zn. 4
C 57/92, 20 Co 180/96, ze dne 20. 5. 1997, shora uvedený rozsudek
okresního soudu zrušil a věc mu vrátil se závazným právním názorem
k dalšímu řízení, když shledal, že ohledně konstatované překážky
vydání věci neexistuje dostatečná opora v provedeném důkazním
řízení, neboť nebylo jednoznačně objasněno, které konkrétní stavby
se na předmětném pozemku nacházejí a kdy a v jakém rozsahu odpůrce
prováděl výstavbu sporných objektů. Dovodil, že znalecký posudek
se týká uvedené problematiky jen okrajově, neboť je zaměřen
s ohledem na svůj účel na stanovení hodnoty nemovitostí.
V souladu s tímto konstatováním uložil soudu I. stupně vyžádat si
od žalovaného veškerou dostupnou stavební dokumentaci, týkající se
dotčených objektů, vypracování geometrického plánu pozemku,
z něhož by bylo patrno, které objekty a v jakém rozsahu se na něm
nacházejí, a vypracovat znalecký posudek, v němž se znalec vyjádří
k rozsahu přestavby objektů ve smyslu §8 odst. 1 zákona č.
87/1991 Sb.
V návaznosti na uvedené se Okresní soud v Uherském Hradišti
v intencích rozhodnutí odvolacího soudu restitučním nárokem
stěžovatelů opětovně zabýval. Na návrh právního zástupce
stěžovatelů, učiněný při ústním jednání, připustil změnu žalobního
petitu v tom smyslu, aby žalovanému (vedlejšímu účastníkovi) byla
uložena povinnost uzavřít blíže specifikovanou dohodu o vydání
věci. Ohledně předmětné restituční věci ve svém v pořadí již
druhém rozsudku ze dne 23. 9. 1998, čj. 4 C 57/92-88, setrval na
své původní argumentaci poté, co nechal vypracovat znalecký
posudek z oboru geodézie a kartografie, v němž znalec Ing. M. D.
(z.p. 7/98 ze dne 8. 3. 1998) konstatoval, že hranice předmětného
pozemku (tj. parcely PK 36) jsou totožné s obvodem parcel KN
361/1 a 361/2. Na základě usnesení soudu vypracovaný znalecký
posudek Ing. P. J. č. 61-32/98, ze dne 30. 7. 1998, se potom
zabýval určením, zda tedy objekty na naposled uvedených pozemcích
(jeví se vhodným uvést, že dále se o nich hovoří coby totožných
s pozemkem původně označeným) umístěné byly postaveny před
znárodněním a pokud ano, zda neztratily zásadní přestavbou po něm
provedenou svůj původní stavebně technický charakter. Návrh
stěžovatelů soud opět zamítl, a to s poukazem na to, že na sporném
pozemku se nacházejí stavby, které shledal na základě naposled
citovaného znaleckého posudku stavbami novými, postavenými až po
znárodnění, když tento závěr dovodil z jejich umístění,
konstrukčního řešení a konečně též jejich charakteru. V odvolání
proti tomuto rozhodnutí stěžovatelé zdůraznili, že se nalézací
soud nevypořádal s otázkou, co je stavba, kterou má na mysli §8
odst. 3, a co nemovitost uvedená v §7 odst. 4 zákona č. 87/1991
Sb. Zejména též poukázali na to, že znalec Ing. P. J.
v konstatovaném znaleckém posudku ani u jednoho z objektů
nestanovil, že by se jednalo o zcela novou stavbu, nevyužívající
ani částečně prvky původních staveb. Opakovaně akcentovali
okolnost, že veškeré původní stavby byly provedeny tak, že jejich
zadní stěna, u jedné z nich i boční stěna, tvořily současně také
zeď, oplocující předmětný pozemek, když tato skutečnost je na
místě samém doposud zřejmá. Že se jedná u všech rekonstruovaných
staveb o zeď nosnou potvrdily i oba znalecké posudky, což nakonec
mohl nalézací soud zjistit ohledáním na místě samém, jak to
stěžovatelé neúspěšně požadovali. Z tohoto důvodu předložili
k důkazu i fotografie popsaný stav dokumentující. Odůvodnění svého
odvolání uzavřeli tím, že mají za to, že provedenými
rekonstrukcemi nedošlo u původních staveb ke změně původního
dispozičního řešení původní zástavby a již vůbec ne ke změně či
ztrátě původního stavebně technického charakteru staveb.
Krajský soud v Brně ústavní stížností napadeným rozsudkem ze
dne 18. 4. 2000, sp. zn. 4 C 57/92, 20 Co 765/98, rozsudek
Okresního soudu v Uherském Hradišti ze dne 23. 9. 1998, čj. 4
C 57/92-88, potvrdil. Při svém rozhodování vyšel ze znaleckých
posudků znalců Ing. M. D.a a Ing. P. J. a v odůvodnění svého
rozhodnutí uvedl, že v průběhu řízení bylo prokázáno, že
z původních objektů zůstala pouze zadní nosná zeď, ke které byly
v podstatě přistavěny, případně byly přestavěny objekty tak, že
z prvků dlouhodobé životnosti u většiny těchto objektů zůstaly
zachovány pouze menší části, a to konkrétně z původní vrátnice
zůstalo původní obvodové zdivo, které je součástí objektu,
u kotelny zadní část původní nosné zdi a obdobnou situaci shledal
u skladovacích prostor. Co se prvků dlouhodobé životnosti týče,
pouze u vrátnice představují zachované prvky dlouhodobé životnosti
50%, u kotelny pouze 10% a skladovacích prostor 30%. Tyto
argumenty vyústily v závěr, že za této situace má za to, že
stavby, které se v současné době na pozemku nacházejí, jsou
stavbami značně renovovanými a původní stavby touto renovací
a přestavbou ztratily svůj původní stavebně technický charakter.
Na základě výzvy Ústavního soudu podal Krajský soud v Brně
jako účastník řízení k ústavní stížnosti, prostřednictvím
předsedkyně senátu 20 Co, též vyjádření, v němž uvedl, že
k napadenému rozhodnutí nemá co dodat a v plném rozsahu se
odvolává na písemné vyhotovení odůvodnění napadeného rozsudku.
Vedlejší účastník, Jihomoravské pivovary, a.s., se ve lhůtě
Ústavním soudem poskytnuté k ústavní stížnost nevyjádřil.
II.
Ústavní soud v minulosti opakovaně vyjádřil stanovisko, že je
soudním orgánem ochrany ústavnosti (čl. 83 Ústavy ČR), není
součástí soustavy obecných soudů a není vůči nim třetí či čtvrtou
instancí (sp. zn. IV. ÚS 360/97), z čehož plyne závěr, že ani není
oprávněn na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich
činností a nepřísluší mu zpravidla přehodnocovat důkazy před nimi
provedené nebo korigovat jejich právní úvahy, to ovšem s ohledem
na ústavněprávní vymezení postavení Ústavního soudu jen potud,
pokud ve své činnosti postupují ve shodě s obsahem hlavy páté
Listiny základních práv a svobod. V souvislosti s projednávanou
ústavní stížností k těmto premisám dodává, že v řízení o ústavní
stížnosti je potom vázán pouze petitem návrhu na zahájení řízení,
nikoliv již vlastním odůvodněním ústavní stížnosti, proto se nad
jeho rámec zabýval přezkoumáním napadených rozhodnutí i z jiných
hledisek, způsobilých založit jejich protiústavnost, přičemž
dospěl k závěru, že podaný návrh je zčásti důvodný.
V celé řadě svých rozhodnutí Ústavní soud konstatoval (sp.
zn. IV. ÚS 373/2000), že restituční zákony jako zákony leges
speciales je nutno vykládat tak, že při posuzování restitučních
nároků je třeba vzít na vědomí požadavek takového přístupu
k aplikaci každého restitučního zákona i osobám oprávněným, aby
byl splněn jeho smysl a účel, tj. aby byly zmírněny následky
majetkových a některých jiných křivd, vzniklých v období od 25.
2. 1948 do 1. 1. 1990. Vzhledem k tomu, že tyto zákony svým účelem
sledují odstranění či alespoň zmírnění určitých přesně
definovaných majetkových křivd, je zejména třeba dbáti toho, aby
osobě oprávněné nebyla způsobena při aplikaci restitučních
předpisů orgány veřejné moci další neodůvodněná křivda.
K samotnému meritu posuzované věci Ústavní soud poukazuje na
to, že zcela sdílí závěry soudní judikatury, dovozující, že žalobě
na uzavření dohody o vydání věci podle restitučních předpisů lze
vyhovět i jen zčásti v tom smyslu, že soud uloží povinnost uzavřít
dohodu o vydání věci pouze ohledně některé z nemovitostí (věcí)
uvedených v návrhu dohody (kupř. rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR,
sp. zn. 3 Cdon 344/96, ze dne 27. 3. 1997; sp. zn. 3 Cdon 554/96,
ze dne l7. 7. l997), a to s ohledem na to, že žaloba na uzavření
dohody na vydání věci i žaloba na vydání věci jsou podle ustálené
judikatury rovnocennými způsoby uplatnění restitučních nároků
[srov. nález uveřejněný pod č. 16/92 Sbírky usnesení a nálezů
Ústavního soudu ČSFR (sp. zn. I. ÚS 597/92) a stanovisko
občanskoprávního kolegia Nejvyššího soudu ČR, Cpjn 50/93]. Pakliže
je předmětem restitučního řízení uložení povinnosti uzavřít dohodu
o vydání většího počtu nemovitostí, nelze přehlédnout, že každá
z těchto nemovitostí je způsobilým předmětem občanskoprávních
vztahů, tj. lze ji považovat za samostatnou věc ve smyslu
ustanovení §118 odst.1 občanského zákoníku, ohledně které také
může být uzavřena samostatná dohoda o vydání věci.
V souladu s tím, co bylo uvedeno, jakož i odkazem na
rozhodovací důvody v citovaných rozhodnutích vyložené, nelze bez
dalšího (výslovného) projevu vůle stěžovatelů dovozovat, že jejich
úmysl směřoval k uzavření dohody toliko na vydání všech věcí v ní
uvedených a v opačném případě, pokud by vydání některé z věcí
bránila zákonná překážka, nesměřoval tento projev vůle k uzavření
dohody ve vztahu k těm věcem, jejichž vydání žádný legální důvod
nebrání. Lze tak presumovat, že tento projev vůle stěžovatelů coby
oprávněných osob směřoval i k uzavření dohody o vydání i každé
z dotčených věcí zvlášť. Z řečeného potom vyplývá oprávnění
a současně též povinnost soudu v takovém případě podanému návrhu
ve vztahu k nemovitostem způsobilým k vydání vyhovět a toliko ve
zbylém rozsahu jej zamítnout. S ohledem na koncepci restitučních
zákonů, charakter zákonných předpokladů nezbytných pro uplatňování
restitučních nároků ze strany oprávněných osob, a zejména na
povahu uplatňovaného práva, lze konstatovat, že tento výklad je
v souladu s ustanovením §153 odst. 2 o.s.ř. V projednávané věci
odvolací soud uvedeným způsobem nepostupoval, a neposkytl tak
zatím právům stěžovatelů dostatečnou ochranu ve smyslu čl. 36
odst. 1 Listiny základních práv a svobod.
Nelze totiž přehlédnout, že Okresní soud v Uherském Hradišti,
kterému byla věc vrácena k dalšímu řízení (usnesením, sp. zn.
4 C 57/92, 20 Co 180/96, ze dne 20. 5. 1997), řešil v této jeho
fázi v intencích zrušujícího usnesení odvolacího soudu otázku, zda
po odnětí předmětných nemovitostí státem nedošlo na předmětných
pozemcích ke zřízení staveb nových; pokud potom došlo pouze
k přestavbě odňatých staveb, měl řešit, zda se jednalo ve vztahu
k nim o zásadní přestavbu, která měla ten důsledek, že došlo
k podstatné změně prvků dlouhodobé životnosti. Nalézací soud při
svém rozhodování po provedení a zhodnocení důkazů dovodil, že
pozemky, jejichž vydání bylo předmětnou dohodou požadováno, jsou
ve smyslu §8 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb. pozemky, na nichž jsou
umístěny stavby, které byly zřízeny až po převzetí pozemku státem,
a proto návrh stěžovatelů na uzavření této dohody v plném rozsahu
zamítl. Krajský soud v Brně jako soud odvolací posléze - podle
odůvodnění rozsudku, sp. zn. 4 C 57/92, 20 Co 765/98, ze dne 18.
4. 2000 - vyšel ze zjištění nalézacího soudu, avšak dospěl
k závěru, že stavby, které se v současné době na pozemcích
nacházejí, jsou stavbami značně renovovanými a původní stavby
touto renovací a přestavbou ztratily svůj původně stavebně
technický charakter ve smyslu §8 odst. 1 zákona č. 87/1991 Sb.
Citované ustanovení (ani jiné související ustanovení zákona) se
o pozemku, na němž se takto kvalifikované stavby nacházejí, vůbec
nezmiňuje, a nevylučuje tak jeho vydání, když tuto překážku vydání
podle přesvědčení Ústavního soudu není možno bez dalšího dovodit
ani z ustanovení §8 odst. 2 citovaného zákona, a tudíž je
v pochybnostech (in eventum vznesených) v souladu se smyslem
a účelem restitučních předpisů nutno upřednostnit výklad svědčící
ve prospěch restituentů. Přitom k otázce vydání požadovaných
pozemků se odvolací soud nikterak nevyslovil, čímž se jeho
rozhodnutí v tomto smyslu a s ohledem na shora uvedená stanoviska
stalo nepřezkoumatelným, resp. přinejmenším co do odůvodnění
neúplným (§157 odst. 2 o.s.ř.).
S ohledem na důvody takto vyložené Ústavní soud zrušil
rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 18. 4. 2000, sp. zn. 4
C 57/92, 20 Co 765/98, v plném rozsahu, neboť jeho výroková část
není jakkoliv strukturována způsobem, který by umožňoval
přistoupit ze strany Ústavního soudu k derogačnímu zásahu do takto:
ústavně nesouladného rozhodnutí jinak.
Pro úplnost je však třeba se vyjádřit i ke způsobu, jakým
krajský soud dospěl ke zjištění, že v případě dotčených staveb
došlo k zásadní přestavbě, mající za důsledek ztrátu jejich
původního stavebně technického charakteru, když uvedl, že
z původních objektů zůstala pouze zadní nosná zeď, ke které byly
v podstatě přistavěny, případně byly přestavěny objekty tak, že
z prvků dlouhodobé životnosti zůstaly zachovány pouze menší části
a pouze u vrátnice přesahují zachované (měl na mysli původní)
prvky dlouhodobé životnosti 50%, u kotelny 10 % a skladovacích
prostor 30 %. V tomto směru Ústavní soud odkazuje na svou
judikaturu, dle níž pro úvahu o zásadní přestavbě, v jejímž
důsledku došlo nebo mohlo dojít ke ztrátě původně stavebně
technického charakteru (pod aspektem souzené věci třeba zdůraznit
každé jednotlivé) stavby, je nutno mít bezpečně ověřeno, zda
alespoň u jednoho z prvků dlouhodobé životnosti došlo k obměně
reprezentující nadpoloviční objemový podíl všech konstrukcí daného
prvku objektu (sp. zn. IV. ÚS 35/97, sp. zn. II. ÚS 231/01). Podle
názoru Ústavního soudu toto kritérium, ve světle úvah o smyslu
a účelu restitučních předpisů, není a nemůže být jediným a pojem
zásadní přestavba je třeba vykládat restriktivně, a to ve vazbě na
to, že se v daném případě jedná o výjimku z pravidla odpírající
osobám oprávněným k restituci vydání nemovitosti, jíž pozbyly
(nebo její právní předchůdci) nezákonným jednáním státu v době
nesvobody. Uvedené potom platí obzvláště tehdy, je-li ze
znaleckého posudku či z podkladů, o něž se opírá, patrno, že není
zcela jisté, které části staveb jsou původními a které obměněnými
či dostavěnými.
Aniž by v tomto směru Ústavní soud jakkoli předjímal výsledek
dalšího řízení současně zdůrazňuje, že vzhledem k těmto konkrétním
okolnostem případu bude třeba při dalším rozhodování tyto otázky
znovu uvážit. V tomto směru se sluší poukázat na to, že sporné
občanské soudní řízení vychází ze zásady projednací, v souladu
s níž je úspěch procesní strany podmíněn povinností tvrzení a na
ní navazující povinností důkazní a jim odpovídajícími koreláty
v podobě břemena tvrzení a břemena důkazního. Z této zásady potom
plyne - zejména a tím spíše v situaci, kdy případně nastane
procesní stav non liquet - ten důsledek, že každá procesní strana
je povinna, není-li právním předpisem stanoveno jinak, dokazovat
skutečnosti odpovídající znakům právní normy, která je této straně
příznivá a které se dovolává, aniž by (v obecné rovině) byla
pochopitelně povinna tyto skutečnosti právně stipulovat. Je tak
zatížena důkazním břemenem spočívajícím v povinnosti dokazovat
skutkové okolnosti předpokládané právní normou, na základě níž
uplatňuje své tvrzené právo či zakládá příslušné námitky, a pokud
se jí to nepodaří, projeví se to v procesní rovině tím, že je
nucena strpět nepříznivé procesní důsledky v podobě neúspěchu
v soudním sporu.
Pokud Ústavní soud nepřikročil k navrhovanému zrušení
rozsudku Okresního soudu v Uherském Hradišti ze dne 23. 9. 1998,
čj. 4 C 57/92-88, odkazuje v tomto směru na svá předchozí
rozhodnutí, ve kterých opakovaně zdůraznil význam ochrany
ústavnosti v relaci k principu minimalizace zásahů do pravomoci
jiných orgánů veřejné moci, dle něhož za účelem dosažení ochrany
ústavnosti je tímto soudem nutné volit pouze taková derogační
opatření, která v minimální míře do pravomoci těchto orgánů
zasahují. V opačném případě, pakliže by se výtkami v ústavní
stížnosti předestřenými vůči tomuto rozhodnutí blíže zabýval, by
nadto nepřípustným způsobem zasahoval do hodnocení dokazování,
kteréžto oprávnění, tj. přehodnocovat hodnocení dokazování
provedené obecnými soudy, mu v zásadě nepřísluší, neboť hodnocení
důkazů je výrazem nezávislého soudního rozhodování ve smyslu čl.
82 Ústavy ČR.
Konečně pro úplnost k námitce stěžovatelů, že se cítí být
napadenými rozhodnutími dotčeni na svých ústavně zaručených
právech ve smyslu čl. 11 Listiny základních práv a svobod, je
třeba v souvislosti s již ustálenou a obecně přístupnou
judikaturou uvést, že tento článek chrání vlastnické právo již
konstituované, tedy nabyté a existující, nikoliv tvrzený nárok na
ně ve formě uplatnění restitučního nároku.
Ústavní soud proto z uvedených důvodů ústavní stížnosti pro
porušení článku 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, jakož
i článku 90 Ústavy ČR podle ustanovení §82 odst. 1 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů,
částečně vyhověl, napadený rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne
18. 4. 2000, sp. zn. 4 C 57/92, 20 Co 765/98, podle ustanovení §82 odst. 3 písm. a) citovaného zákona zrušil a návrh na zrušení
rozsudku Okresního soudu v Uherském Hradišti ze dne 23. 9. 1998,
čj. 4 C 57/92-88, zamítl.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 8. srpna 2002