Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 15.02.2001, sp. zn. IV. ÚS 603/2000 [ usnesení / VARVAŘOVSKÝ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2001:4.US.603.2000

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2001:4.US.603.2000
sp. zn. IV. ÚS 603/2000 Usnesení ČESKÁ REPUBLIKA USNESENÍ Ústavního soudu Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy senátu JUDr. Pavla Varvařovského a soudců JUDr. Vladimíra Čermáka a JUDr. Evy Zarembové, ve věci návrhu mjr. JUDr. Z. V., zastoupeného JUDr. N. C., advokátkou, proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 7. srpna 2000, sp. zn. 28 Ca 324/99, spojené s návrhem na zrušení části zákona, takto: Ústavní stížnost a návrh se odmítají. Odůvodnění: Dne 9. října 2000 bylo Ústavnímu soudu doručena ústavní stížnost ve které navrhovatel, s odvoláním na napadená rozhodnutí, požadoval zrušení ustanovení §15 a hlavy deváté zákona č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie ČR, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákona o služebním poměru"). Ústavní stížností stěžovatel napadal skutečnost, že městský soud svým rozhodnutím zastavil řízení v jeho věci z toho důvodu, že je zákonem z přezkumu soudem vyloučeno. V tomto postupu stěžovatel shledal porušení svých práv zaručených v čl. 36 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), tedy práva na možnost soudního přezkumu rozhodnutí orgánu veřejné správy. K věci si Ústavní soud vyžádal vyjádření účastníka - Městského soudu v Praze - který se vyjádřil prostřednictvím předsedkyně senátu 28 Ca. Ta ve svém vyjádření odůvodnila zastavení řízení v uvedené věci s odkazem na ustanovení §248 odst. 2 lit. e) o.s.ř. K podrobnějšímu odůvodnění odkázala na napadené usnesení soudu a navrhla odmítnout ústavní stížnost jako zjevně nedůvodnou. Ústavní soud prostudoval podání navrhovatele a seznámil se i s věcmi vedenými u Ústavního soudu pod sp. zn. IV. ÚS 307/95; sp. zn. III. ÚS 129/98, sp. zn. I. ÚS 535/99 a sp. zn. IV. ÚS 495/2000, na které navrhovatel odkazoval a které byly též zjištěny lustrací podání u Ústavního soudu. Ústavní stížnost není důvodná. Stěžovatel ve své ústavní stížnosti namítal porušení svého práva zaručeného Listinou, aniž by vycházel z doslovné dikce uvedeného ustanovení, podle kterého může být soudní přezkum rozhodnutí orgánu veřejné správy zákonem omezen (s výjimkou rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod). V rámci správního soudnictví je užito pro vymezení přezkoumatelných věcí generální klauzule s negativní enumerací, kdy výčet sám je proveden jednak v občanském soudním řádu přímo (příloha A), a jednak odkazem na jiné zákony (§248 odst. 3 o.s.ř.). V daném případě odkaz směřuje k ustanovení §137 odst. 1 zákona o služebním poměru, které přesně definuje, která rozhodnutí ve služebních věcech, jsou soudem přezkoumatelná. Pokud jde o zákonem stanovené obecné omezení přezkumu správního rozhodnutí dané ustanovením §248 odst. 2 lit. e) o.s.ř., vyplývá z něho, že není možno přezkoumávat rozhodnutí správních orgánů předběžné nebo pořádkové povahy a rozhodnutí, jimiž se upravuje vedení správního řízení (ve znění účinném od 1. ledna 2001). V kompetenci soudu je potom rozhodnout, zda se o takové rozhodnutí jedná. V případě služebního hodnocení se jedná o rozhodnutí předběžné povahy, jak je ostatně zřejmé i z jeho definice, která stanoví, že služební hodnocení je podkladem pro rozhodování ve věcech služebního poměru policistů. Zjevně se tedy nejedná o meritorní rozhodnutí orgánu veřejné správy. Pokud jde o návrh na zrušení ustanovení §15 a hlavy deváté zákona o služebním poměru, podle rozsáhlé judikatury Ústavního soudu sdílí osud vlastní ústavní stížnosti (viz. např. III. ÚS 101/95 in Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 4., usnesení č. 22, Praha 1994). Kromě toho senát konstatuje, že výluka rozhodnutí předběžné povahy z přezkumu soudu se nemůže nikterak dotknout základních práv či svobod, neboť vždy je zachována možnost dovolat se soudní ochrany ve věci samé, v daném případě proti rozhodnutí o skončení služebního poměru. Vzhledem ke všem zde uvedeným okolnostem proto Ústavní soud shledal předloženou ústavní stížnost jako zjevně neopodstatněnou a jako takovou ji, dle ustanovení §43 odst. 2 lit. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, odmítl. Poučení: Proti tomuto usnesení není odvolání přípustné (§43 odst. 3 zákona). V Brně dne 15. 2. 2001 JUDr. Pavel Varvařovskýpředseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2001:4.US.603.2000
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 603/2000
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 15. 2. 2001
Datum vyhlášení  
Datum podání 9. 10. 2000
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Varvařovský Pavel
Napadený akt rozhodnutí soudu
jiný zásah orgánu veřejné moci
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost - §43/2/a)
odmítnuto - pro 2b
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 186/1992 Sb., §15, §137
  • 2/1993 Sb., čl. 36 odst.1, čl. 36 odst.2
  • 99/1963 Sb., §248 odst.2 písm.e
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení základní práva a svobody/svoboda osobní/ústavní zdravotnická péče (držení nemocných, toxikomanů, tuláků)
zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
Věcný rejstřík správní soudnictví
pracovní poměr
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-603-2000
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 37737
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-25