ECLI:CZ:NSS:2020:7.AFS.472.2018:57
sp. zn. 7 Afs 472/2018 - 57
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy Mgr. Davida Hipšra a soudců
JUDr. Tomáše Foltase a Mgr. Lenky Krupičkové v právní věci žalobce: Denso Manufacturing
Czech s. r. o., se sídlem Heyrovského 476, Liberec, zastoupen Mgr. Bc. Janem Spáčilem LL.M.,
advokátem se sídlem Karolinská 654/2, Praha 8, proti žalovanému: Odvolací finanční
ředitelství, se sídlem Masarykova 427/31, Brno v řízení o kasační stížnosti žalobce proti
rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem - pobočka Liberec ze dne 11. 10. 2018,
č. j. 59 Af 3/2018 - 45,
takto:
I. Kasační stížnost se zamít á .
II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
I.
[1] Rozhodnutím ze dne 13. 12. 2017, č. j. 53363/17/5200-11431-706012 zamítl žalovaný
odvolání žalobce proti dodatečnému platebnímu výměru Specializovaného finančního úřadu
(správce daně) ze dne 10. 5. 2017, č. j. 82157/17/5225-21793-507447, kterým byla žalobci
doměřena daň z příjmů právnických osob za zdaňovací období od 1. 4. 2011 do 31. 3. 2012
ve výši 4 407 430 a penále ve výši 881 486 Kč.
II.
[2] Žalobce podal proti rozhodnutí žalovaného žalobu ke Krajskému soudu v Ústí
nad Labem - pobočka Liberec, který ji rozsudkem ze dne 11. 10. 2018, č. j. 59 Af 3/2018 – 45
zamítl. K pochybení pošlo podle správce daně u převodních cen mezi žalobcem a společností
Liplastec s. r. o. (dále též „Liplastec“) – společnostmi začleněnými do koncernu Denso,
ovládanými zahraniční společností Denso Corporation (též „DNJP“). Výhrady daňových orgánů
se týkaly též uplatňování nákladů souvisejících s částí poplatku za vyslání zaměstnanců této
zahraniční společnosti se sídlem v Japonsku na práci k žalobci. Dále bylo předmětem sporu
prokázání poskytnutí konzultačních a poradenských služeb touto zahraniční společností. Podle
správce daně žalobce též nesprávně zahrnul do základu daně dohadné položky pasivní, které
vytvořil v souvislosti s předpokládaným snížením prodejních cen.
[3] Krajský soud poukázal na pokyn Ministerstva financí D-322 shrnující základní principy
Směrnice OECD k převodním cenám pro nadnárodní podniky a daňové správy (dále též
„směrnice OECD“), která představuje mezinárodně jednotný postoj daňových správ týkající se
oceňování přeshraničních transakcí mezi ekonomicky či personálně spojenými osobami pro účely
daně z příjmů a která sama o sobě není právně závazná. Z pěti v úvahu připadajících základních
metod ke zjištění převodních cen není striktně určeno, která z nich se užije a je na správci daně,
aby volbu konkrétní zvolené metody řádně zdůvodnil s ohledem na srovnávací a funkční
analýzou provedený profil daňového subjektu. Krajský soud se ztotožnil s odůvodněním
žalovaného stran volby transakční metody čistého rozpětí (TNMM) oproti metodě srovnatelné
nezávislé ceny (CUP) preferované žalobcem. Žalovaný logicky a přesvědčivě odůvodnil výběr
metody TNMM. Učinil tak na základě dostatečně zjištěného charakteru obchodního vztahu obou
společností, s přihlédnutím k silným a slabým stránkám jednotlivých metod. Zkoumané plastové
komponenty žalobce odebíral pouze od společnosti Liplastec a tyto komponenty tento subjekt
dodával v podstatě pouze žalobci. Transakce mezi daňovým poplatníkem a nezávislým subjektem
není pravděpodobně spolehlivě porovnatelná, pokud daňový subjekt vyrábí určitý produkt, jehož
významný objem prodává sdružené straně, zatímco jen marginální množství nezávislé straně.
Krajský soud rovněž poukázal na odůvodnění žalovaného k tvrzení žalobce, že kromě spojeného
dodavatele má žalobce i další dodavatele, kteří nejsou spojenými osobami a jsou schopni dodat
obdobné výrobky. Žalobce neprokázal tvrzení, že 20-25% z objemu dodávaných společností
Liplastec, bylo zadáváno ve výběrových řízeních a jaké komponenty byly dodavateli
prostřednictvím výběrových řízení zadány. Žádné konkrétní výhrady proti skutkovým zjištěním
daňových orgánů žalobce podle názoru krajského soudu nevznesl. Správce daně podle soudu
logicky argumentoval tím, že je to žalobce, podle jehož specifikace (materiál, vlastnosti,
parametry) se výroba plastových komponentů odehrává (včetně časového harmonogramu).
Liplastec není vlastníkem jedinečných nehmotných aktiv, výrobní dokumentaci dodával vždy
žalobce, který výrobu zadával a Liplastec nebyl ani vlastníkem výrobních forem pro výrobky
dodávané žalobci. Aplikaci metody TNMM nemůže vyloučit ani to, že má žalobce na uvedenou
společnost obdobné nároky jako na srovnatelné nespojené společnosti.
[4] Krajský soud nenalezl pochybení ani při samotné aplikaci zvolené metody. Odkázal
na zprávu o daňové kontrole v části popisující proces výběru srovnatelné společnosti s tím,
že výběru byla věnována patřičná pozornost. Žalobci pak vytkl absenci konkrétních výhrad proti
společnosti Elios S.P.A., vyjma obecného tvrzení, že uvedená společnost realizuje rovněž výzkum
a vývoj. Soud rovněž nepřisvědčil výhradě, že žalovaný při vypořádání námitek týkajících se
srovnatelnosti produkce vycházel u obdobných společností pouze z kódu NACE, aniž by se
zabýval konkrétně srovnatelností vyráběné produkce. Nebylo lze očekávat, že společnosti budou
zcela identické, šlo však o to, aby byly dostatečně srovnatelné tak, aby byla splněna podmínka
§23 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále též „ZDP“), hovořící o sjednání cen
mezi nezávislými osobami. Směrnici OECD nelze interpretovat tak, že je bezpodmínečnou
povinností správce daně prokazovat tam zmíněné faktory, ty jsou ostatně uvedeny
demonstrativně a mohou být dále ovlivněny řadou dalších prvků. Pokud žalobce namítal možný
vliv jednotlivých faktorů, činil tak v podstatě pouze v obecné rovině, na podkladě hypotetických
příkladů. Neodvolával se na konkrétní specifický faktor, který měl skutečný vliv na ziskovost
společnosti Liplastec a který správce daně opomenul.
[5] K daňové uznatelnosti nákladů na zahraniční pracovníky krajský soud nepřisvědčil žalobci
v názoru, že poplatek sjednaný v souvislosti s poskytnutím zahraničních pracovníků dle uzavřené
smlouvy IHOL o mezinárodním pronájmu pracovní síly, nelze z hlediska daňové uznatelnosti
zkoumat dle jednotlivých výdajů (položek), které do vyúčtování poplatku vstupovaly. Výdaje
musí mít časovou a věcnou souvislost se zdanitelnými příjmy. Opačný přístup by vedl k paušální
uznatelnosti bez bližšího posouzení, za co byla odměna ve skutečnosti vynaložena, což je
neudržitelné. Přisvědčil žalovanému, že příspěvek na vzdělání a cestovní výdaje rodinných
příslušníků vyslaných zahraničních pracovníků nelze považovat za daňově uznatelný výdaj.
Jakkoli nebyli zahraniční pracovníci vyslaní na základě smlouvy IHOL vlastními zaměstnanci
žalobce, nelze pominout zvláštní podstatu smluvního vztahu a mezinárodního pronájmu
pracovní síly. Žalobce se stal pro účely zákona o daních z příjmů zaměstnavatelem. Protože byl
povinen odvádět z úhrady zahraničnímu pronajímateli pracovníků zálohy na daň z příjmů
fyzických osob, tak poplatek, i když fakturovaný jako celek, musel být považován za dělitelný
na část skutečně přímo související s vlastními mzdovými nároky pracovníků a část s tímto
nesouvisející. První část je daňově posuzována obdobně jako náklady vynaložené na vlastní
zaměstnance. Proto byly příspěvek na vzdělání a cestovní výdaje rodinných příslušníků
posouzeny jako daňově neúčinné náklady.
[6] Pokud jde o náklady na konzultační a podpůrné služby od společnosti Denso Thermal
Systems S.p.A., (dále též „DNTS“), důkazní břemeno k daňové uznatelnosti těchto nákladů
spočívá na daňovém subjektu. Krajský soud zdůraznil, že uzavřená smlouva o službách stanovila,
že vždy po 6 měsících vyhotoví společnost DNTS zprávu o činnosti, předá ji žalobci, který ji
zkontroluje a poté vystaví fakturu na polovinu sjednané roční odměny. Žalobce však tímto
zásadním důkazem, který předpokládala sama smlouva, nedisponoval. Pochybnosti nerozptýlilo
ani vysvětlení, že způsob stanovení odměny nezohledňoval objem poskytnutých služeb,
ale vycházel z celkových plánovaných nákladů společnosti DNTS a přirážky s následným
vynásobením celkové částky koeficientem, který vyjadřoval poměr plánovaného obratu žalobce
k plánovanému obratu všech evropských společností ze skupiny. Z žalobcova vysvětlení
neplynulo, zda plánované hodnoty nákladů odpovídaly skutečně realizovaným konzultačním
a podpůrným službám. Ani poskytnuté 3 příklady konzultačních a podpůrných služeb, jakož
i svědecká výpověď Ing. J. neprokázaly poskytnutí konzultačních a podpůrných služeb
v kontrolovaném období. Soud přisvědčil i důvodům žalovaného, pro které neprovedl svědecký
výslech jednatele žalobce, jakož i zhodnocení vyjádření jednatele o podstatě a způsobu poskytnutí
konzultačních služeb.
[7] K dohadným položkám pasívním krajský soud poznamenal, že správce daně ani žalovaný
nezpochybňovali praxi, podle které dochází v automobilovém průmyslu někdy ke změnám
v cenách zpětně, a to i s delším než ročním odstupem. Současně však vycházeli z toho, že dokud
není dosaženo dohody o výši zpětné cenové úpravy, dobropis není vystaven. Žalobce v průběhu
daňové kontroly nepředložil žádné doklady k tvrzení, že v průběhu dalších let může dojít
ke snížení cen uvedeného produktu až do celkové výše, v níž byly dohadné položky pasivní
vytvářeny. Nebylo sporu, že žalobce zbylou část dohadu na zpětné snížení prodejních cen
rozpustil dne 31. 3. 2014. Krajský soud měl za to, že nebyl zákonný podklad pro existenci
dohadné položky pasívní až do 31. 3. 2014. Dobropisy byly ve vztahu k předmětnému produktu
vystaveny a zaúčtovány dne 17. 3. 2012, což i podle žalobce znamenalo, že jednání o ceně byla
ukončena a s konečnou platností byla sjednána konečná cena výrobků. Potom již žalobce nemohl
legitimně očekávat další snížení cen. Po vystavení dobropisů nebyly pro existenci dohadných
položek splněny zákonné předpoklady.
III.
[8] Žalobce (dále jen „stěžovatel“) podal proti rozsudku krajského soudu v zákonné lhůtě
obsáhlou kasační stížnost z důvodů uvedených v §103 odst. 1 písm. a), b) a d) s. ř. s.
[9] Za nezákonný považuje rozsudek krajského soudu v části týkající se převodních cen
v transakcích se společností Liplastec. Obecně konstatoval, že bez řádného zjištění veškerých
podstatných skutkových okolností nelze ověřit tvrzení daňového subjektu o tom, že jím sjednané
ceny odpovídají cenám tržním, ani nelze řádně zkonstruovat referenční cenu pro případnou
aplikaci §23 odst. 7 zákona o daních z příjmů. Stěžovatel se obecně věnoval rozložení důkazního
břemene ve vztahu k převodním cenám s tím, že správce daně musí umožnit daňovému subjektu
řádně doložit všechny rozhodné skutečnosti. Teprve pokud správce daně ověří, že sjednané ceny
nelze v konkrétním případě považovat za tržní a shromáždí potřebné důkazní prostředky, může
upravit základ daně. Nejprve tedy daňový subjekt prokazuje skutečnosti, na jejichž základě může
správce daně dojít k závěru, že daňovým subjektem sjednané převodní ceny odpovídají principu
tržního odstupu a pouze teprve pokud zjištěné informace neumožňují uzavřít, že tomu tak je,
může správce daně s využitím získaných informací zkonstruovat referenční cenu. Bez znalosti
konkrétních okolností případu a při „odhadnuté“ referenční ceně by musel daňový subjekt
vyvracet předpoklady správce daně – byl by nucen prokazovat negativní skutečnosti. Správce
daně by tak měl především využít důkazní prostředky, jimiž disponuje daňový subjekt. Měl tedy
od stěžovatele zjistit skutečnosti, které jej vedly k nastavení převodních cen a teprve poté uvážit,
zda nastavení odpovídá principu tržního odstupu. K argumentaci daňového subjektu by měl
správce daně přistupovat nezaujatě a měl by ji a priori považovat za správnou. Měl by maximálně
využívat informace získané od daňového subjektu. Pokud na tuto povinnost rezignuje, nelze
stanovit referenční cenu s dostatečnou přesností. Při tvorbě ceny je rovněž nutno primárně
použít stejných metod, jaké použil daňový subjekt. Nezbytnou součástí kontrolního postupu je
tedy fáze zjištění a ověření tvrzení daňového subjektu ohledně převodních cen, v průběhu
kterého bude umožněno daňovému subjektu prokázat a podložit vlastní tvrzení ohledně
stanovení tržních cen. Bez toho lze zjištění správce daně považovat nejvýše za kvalifikovaný
odhad nikoli za stanovení referenční ceny. Otázky, které správce daně stěžovateli položil dne
28. 1. 2015 a při jednání dne 11. 3. 2015 sice mířily do oblasti převodních cen, žádná však
nesměřovala k prokázání nastavení cen sjednaných se společností Liplastec podle principu
tržního odstupu. Až ve výzvě k prokázání skutečností jej sice vyzval k prokázání, že základ daně
byl stanoven v souladu s §23 odst. 1 zákona o daních z příjmů, současně však již uvedl, jaká byla
podle jeho názoru cena obvyklá a o kolik byla sjednaná cena vyšší. Ani v dalším průběhu
daňového řízení nedošlo k odstranění tohoto pochybení, nebyly zjištěny rozhodné skutečnosti
pro stanovení převodních cen u stěžovatele. Krajský soud poté naprosto nekriticky převzal závěry
žalovaného.
[10] Stěžovatel trvá na tom, že během kontroly a navazujících řízení prokázal tržnost cen
týkajících se společnosti Liplastec a nebyl tak vůbec dán důvod k aplikaci §23 odst. 7 zákona
o daních z příjmů. Předložil dostatek údajů pro uplatnění metody CUP. V odvolacím řízení
dokonce zrekonstruoval některé procesy posuzování cen, které nejsou jinak formalizovány,
a předložil analýzu dvou příkladů srovnání cen dokládající přípustnost aplikace metody CUP.
Pokud správce daně nepovažoval tyto předložené příklady za dostatečné, měl sám zjistit chybějící
skutečnosti, což však neučinil. I kdyby přetrvaly pochybnosti, měl správce daně použít metodu
CUP. Krajský soud se sice vyjádřil k aplikaci metody TNMM, zásadní otázku procesního
pochybení správce daně však ponechal bez povšimnutí a neodstranil ji. Argumentace krajského
soudu je rovněž nepřezkoumatelná, protože chybí vysvětlení mezi žalobní námitkou a závěrem
krajského soudu. V některých částech jsou závěry krajského soudu nesprávné a logicky rozporné.
[11] Rozsudek krajského soudu je rovněž nepřezkoumatelný pro nesrozumitelnost
a nedostatek důvodů. Pokud krajský soud tvrdí, že §23 odst. 7 zákona o daních z příjmů
nestanoví způsob, kterým má být referenční cena správcem daně stanovena, pak pomíjí „širší
kontext právní úpravy“. Nejprve měl přezkoumat metodu použitou daňovým subjektem
a vyloučit její použitelnost a teprve poté případně volit metodu TNMM. Správce daně však nikde
neprokázal, že by metoda CUP nebyla použitelná. Jeho názor stojí na tom, že daňový subjekt
nestihl tuto metodu během daňové kontroly rozpracovat na všechny transakce realizované
v kontrolovaném období, což však nebyla jeho povinnost. Skutečnost, že společnost Liplastec
dodává pouze malé procento dodávek jiným odběratelům, není rozhodná, protože správné
nastavení cen metodou CUP bylo činěno na straně odběratele. Jinými slovy, situace na straně
dodavatele není rozhodující, protože metoda CUP měla být aplikována na straně stěžovatele.
Pro závěr o využitelnosti uvedené metody není rovněž rozhodná četnost výběrových řízení
na tyto dodávky. Pokud bylo stěžovateli vytčeno, že pominul argumenty vytčené správcem daně,
pak stěžovatel setrval na tom, že uvedenými příklady pouze demonstroval použitelnost metody
CUP, s tím, že je mu vytýkáno nesplnění povinnosti, kterou však ze zákona neměl. Stěžovatel sice
podrobně definoval parametry odebíraného výrobku, ale už nemohl nijak ovlivnit, zda společnost
Liplastec takovou výrobu zajistí a za jakou cenu. Nepřevzal od této společnosti žádné funkce
a rizika. Obě společnosti se rozhodovaly naprosto autonomně, jak plyne z výpovědí svědků
během daňové kontroly. Nákupní oddělení stěžovatele se nijak nezabývalo tím, jaký bude dopad
nabízené ceny na společnost Liplastec. To je zásadní rozdíl oproti situacím, ve kterých je metoda
TNMM aplikovatelná.
[12] Stěžovatel v žalobě podrobně vysvětlil, že použití metody TNMM má povahu nepřímého
důkazu. Jeho použitelnost je podmíněna tím, že jsou dostatečně spolehlivě vyloučena jakákoliv
jiná vysvětlení nepřiměřené ziskovosti, než sjednání netržní úrovně cen. Krajský soud podle něj
výslovně popírá důkazní břemeno správce daně ve vztahu k jím použité metodě konstrukce
referenční ceny a považuje jeho spekulativní úvahy za dostatečné. Řádné prokázání předpokladů
pro užití uvedené metody, tedy prokázání toho, zda společnost Liplastec opravdu nemá např.
nižší odpisy nebo extrémní vytížení výrobních kapacit, nemůže být nahrazeno neurčitými
úvahami správce daně.
[13] Pokud jde o posouzení mezinárodního pronájmu pracovní síly krajským soudem,
to stěžovatel považuje za „zcela odhlížející od ekonomické podstaty vztahů“ mezi stěžovatelem
a společností DNJP a založené na nesprávném právním výkladu. Ustanovení upravující daňovou
uznatelnost nákladů vynaložených na zaměstnávání vlastních zaměstnanců jsou na tento případ
nepřiléhavá, protože nyní šlo o pronajímání zaměstnanců od jiné společnosti. Ekonomické vztahy
se v takovém případě podobají poskytnutí služby a nikoli zaměstnávání a stěžovateli pak
z pronájmu cizích zaměstnanců plynou zdanitelné příjmy přímo související s pronájmem. Cílem
tedy nebylo zaměstnat zaměstnance společnosti DNJP, ale získat od této společnosti službu
spočívající v tom, že tato společnost vyšle své zaměstnance. Motivovat takové zaměstnance
k vycestování lze jednak přímou finanční odměnou, ale i dalšími formami, např. příspěvky
na vzdělávání rodinných příslušníků.
[14] Pokud jde o konzultační služby poskytnuté společnosti DNTS, má stěžovatel zato,
že jejich přijetí dostatečně prokázal. I pokud by však důkazní břemeno neunesl, bylo
by to způsobeno správcem daně, který mu znemožnil důkaz, kterým by bylo poskytnutí služeb
prokázáno. Namísto toho vyhodnotil důkazy jako nedostatečné. Proto stěžovatel navrhoval
důkaz výslechem pana B. Tím, že tento důkaz nebyl připuštěn, bylo stěžovateli znemožněno
unést důkazní břemeno. Nemělo jít o výpověď o skutečnostech týkajících se stěžovatele, ale
společnosti DNTS. V té pan B. jako jednatel nepůsobil a nepůsobí.
[15] Za oprávněný považuje stěžovatel svůj postup, i pokud jde o tvorbu dohadných položek.
V automobilovém průmyslu je běžnou praxí zpětná úprava cen dodaných komponent.
Při souběžné povinnosti vést účetnictví tak, aby poskytovalo věrný obraz o situaci stěžovatele,
je nezbytné, aby i tvorba dohadných položek odpovídala praxi v automobilovém průmyslu.
Nesouhlasil s názorem, že dobropis ze dne 17. 3. 2012 znamenal definitivní dohodnutí ceny
produktů. Nelze přičítat k jeho tíži případný nesprávný odhad budoucího vývoje. Proto je
přesvědčen, že dohadné položky rozpustil včas.
IV.
[16] Žalovaný navrhl zamítnutí podané žaloby. Ze zprávy o daňové kontrole vyplývá zjištění
správce daně, že mu vznikly pochybnosti o správnosti výše provozní přirážky v transakcích
se společností Liplastec ve výši 15,86%, jakož i z prodeje vlastních výrobků (17,81%), která byla
vyšší než obvyklá v odvětví automobilového průmyslu. Proto byla provedena u společnosti
Liplastec srovnávací analýza, která potvrdila neobvyklost dosažené provozní přirážky. Současně
mohl správce daně identifikovat referenční cenu, která je dosahována u obdobných činností mezi
nespřízněnými osobami za stejných nebo obdobných podmínek. Z důkazů předložených
v daňovém řízení bylo možné dovodit, že o tom, zda bude výběr dodavatele probíhat na základě
výběrového řízení, bylo rozhodováno individuálně s ohledem na očekávaný přínos takového
výběrového řízení.
[17] Žalovaný poukázal na to, že směrnice OECD o převodních cenách upozorňuje na určitá
omezení použití interních srovnávacích transakcí, poukazuje na splnění pěti faktorů
srovnatelnosti i u interních srovnatelných transakcí a zmiňuje rovněž pokyny o úpravách
srovnatelnosti, které platí i pro interní srovnatelné údaje. Pokud jde o plastové komponenty
odebírané od společnosti Liplastec, neexistují žádné srovnatelné interní transakce. Správce daně
provedl dokazování za účelem zjištění podrobností k výběru dodavatele a vyjednávání o ceně
dodávek (sv. F., sv. Š.) a žalovaný ve shodě s ním poukázal rovněž na upozornění Směrnice
OECD o tom, že pokud je vyráběn určitý produkt, jehož významný objem je prodáván sdružené
straně, zatímco marginální množství produktu je prodáno nezávislé straně, pak objemy prodejů
velmi pravděpodobně ovlivní srovnatelnost obou transakcí. Na skutečnost, že se v případě
nezávislých odběratelů jedná o podstatně menší dodávky, byl žalobce upozorněn.
[18] Stěžovatel byl upozorněn, že prokazoval dodržení principu tržního odstupu na vzorku
pouhých 4,5% komponentů dodaných v kontrolovaném zdaňovacím období. Navíc vycházel
z cenových nabídek vypracovaných již v roce 2007 a 2008. Výhodou metody TNMM je naopak
to, že umožňuje testovat i pouze jednu stranu prověřované transakce. Je rovněž méně citlivá
na rozdíly v transakcích, než je tomu u metody CUP či u hrubých ziskových marží. V řízení bylo
prokázáno, že stěžovatelem předložené příklady nemohou vést k závěru, že šlo o interní
nezávislou cenu, kterou lze považovat za srovnatelnou. Stěžovatel neuvedl žádné konkrétní
výhrady k jednotlivým skutkovým zjištěním a k hodnocení důkazních prostředků. Zdůraznil
rovněž, že termín „cena“ je třeba chápat šířeji, nejen jako jednotkovou či jinak nastavenou
nominální hodnotu příslušného produktu v patřičné měně, ale také jako výši přirážky
ke konkrétnímu produktu nebo konkrétně srozumitelně definovaný ukazatel ziskovosti.
Stěžovatel předložil pouze obecnou analýzu zpracovanou pro skupinu, nikoli vlastní analýzu
týkající se prověřované transakce. Pominul některé skutečnosti (např. nákup materiálu dle zadání
odběratele a vlastnictví lisovacích forem), ačkoli patří mezi faktory, které jsou dle směrnice
OECD důležité při určování srovnatelnosti. Nebyla bagatelizována ani výrobní funkce
společnosti Liplastec. Stěžovatel byl jejím hlavním odběratelem (cca 93,19% veškeré produkce),
který určoval hlavní parametry výroby a nákupu materiálu. Výroba byla prováděna podle přesně
stanoveného harmonogramu pro navazující výrobu stěžovatele. Žalovaný rovněž podrobně
reagoval na výhrady k jednotlivým společnostem, které tvořily finální vzorek porovnávaných
společností.
[19] Pokud se stěžovatel dovolával použití metody srovnatelné ceny CUP s poukazem
na několik příkladů, žalovaný odmítl, že by se u společnosti Metalplast s. r. o. jednalo
o realizovanou interní nezávislou cenu, kterou lze považovat za srovnatelnou. Demonstrace
proveditelnosti na příkladu dvou komponent nepostačovala s ohledem na množství dodávaných
typů komponent (555 typů). Protože byla dle vyjádření stěžovatele statistická analýza prováděna
průběžně, aniž by byla formalizována nebo archivována, vyjádřil žalovaný pochybnosti
o schopnosti stěžovatele předložit vstupní data pro vytvoření dostatečně velkého
reprezentativního vzorku srovnatelných nezávislých cen.
[20] K tvrzení stěžovatele, že správce daně ani žalovaný nevypořádali jednotlivé námitky vůči
aplikaci metody TNMM, žalovaný zdůraznil, že sám žalobce formuloval své námitky v žalobě
zcela obecně a neuvedl, které konkrétní námitky považuje v žalobou napadeném rozhodnutí
za nedostatečně vypořádané a s argumenty žalovaného nepolemizoval.
[21] K mezinárodnímu pronájmu pracovní síly žalovaný zcela odkázal na odůvodnění
rozsudku krajského soudu. Pro účely ZDP bylo třeba považovat stěžovatele za zaměstnavatele,
byl ostatně povinen odvádět z úhrady zahraničnímu pronajímateli zálohy na daň z příjmů
fyzických osob. I když byl tedy poplatek ze smlouvy žalobci fakturován jako jeden celek
a na první pohled se jeví jako cena za smluvenou službu, musel mít stěžovatel právě s ohledem
na zvláštní povahu této služby povědomí o tom, jaká část fakturované částky skutečně přímo
souvisí s vlastními mzdovými nároky těchto pracovníků.
[22] Ke konzultačním službám nebyly podle žalovaného předloženy dostatečné důkazní
prostředky prokazující reálné uskutečnění fakturovaných služeb zahraniční společností. Odměna
byla odvozena od celkových plánovaných nákladů zahraniční společnosti. Popsaný způsob
stanovení odměny za tyto služby nezohledňoval objem provedených služeb, odměna byla
odvozena od celkových plánovaných nákladů společnosti DNTS, které byly vynásobeny
koeficientem, který vyjadřoval poměr plánovaného obratu žalobce k plánovanému obratu všech
evropských společností ze skupiny. Stěžovatel nezajistil zprávy o činnosti předpokládané
ve smlouvě o službách, byl v důkazní nouzi. K neprovedení svědecké výpovědi jednatele žalobce
žalovaný poukázal na judikaturu o postavení svědka v jakémkoli řízení, uvedenou osobu bylo
možné v řízení vyslechnout pouze jako účastníka, což má ekvivalent v podobě tvrzení daňového
subjektu. Výpověď vedoucí oddělení jakosti (Ing. J.) sice objasnila skutečnosti týkající se
poskytnutí služeb v oblasti řízení jakosti, avšak služby byly poskytovány v jiných oblastech.
[23] K dohadným položkám pasivním žalovaný rovněž odkázal na odůvodnění žalobou
napadeného rozhodnutí. Předpokladem pro tvorbu dohadné položky je existence právního
závazku, u něhož není ke konci zdaňovacího období známa jeho výše. Stěžovatel by mohl tvořit
dohadnou položku, pokud by mohl s dostatečnou mírou určitosti usuzovat, že fakticky dojde
k dalšímu dodatečnému snížení prodejních cen. Po odsouhlasení a zaúčtování dobropisů dne
17. 3. 2012 však už toto nemohl žalobce legitimně očekávat, a proto měl dohadné položky
rozpustit.
V.
[24] Nejvyšší správní soud posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu a uplatněných
důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout
z úřední povinnosti (§109 odst. 3, 4 s. ř. s.).
[25] Kasační stížnost není důvodná.
[26] Kasační stížnost i předtím podaná žaloba výslovně nebrojí proti dílčím zjištěním
uvedeným ve zprávě o daňové kontrole, či postupům, kterými správce daně dospěl k výši objemu
dodávek v tržních cenách pro účely úpravy základu daně. Argumentace stěžovatele je podstatně
obecnější, důraz klade na správnost postupu správce daně při volbě metody určení tržních cen
a vychází z konstrukce, že je to daňový subjekt, kdo je i v souvislosti s případnou aplikací §23
odst. 7 ZDP oprávněn tvrdit a požadovat, aby byla nejprve vyvrácena použitelnost jím zvolené
metody. Negativním důsledkem takového přístupu je, že pokud neobstojí výchozí předpoklad
vyplývající z odlišného názoru na rozložení důkazního břemene, jen obtížně lze hledat konkrétní
argumenty ke zpochybnění zjištění správce daně. Proto ani Nejvyšší správní soud nemůže
poskytnout detailní odpověď na každou v kasační stížnosti naznačenou úvahu. Stejně tak nemůže
bez opory v konkrétní žalobní resp. kasační námitce prověřovat správnost faktické aplikace
zvolené metody, správnost jednotlivých početních postupů správce daně při stanovení referenční
ceny mezi nespojenými subjekty. Nahrazoval by tím činnost správce daně, což mu nepřísluší.
[27] Nejvyšší správní soud již v rozsudku ze dne 11. 2. 2004, č. j. 7 A 72/2001 – 53 (shodně
i rozsudek ze dne 23. 1. 2013, č. j. 1 Afs 101/2012 – 31), konstatoval, že „volba kriterií pro posouzení
„obvyklosti“ cen je správní úvahou […] není-li právní normou určen mechanismus určení ceny obvyklé, a k jejímu
určení je povolán správní orgán, je třeba k určení ceny obvyklé přistupovat se zvláštním zřetelem a její výši určovat
na základě objektivních kritérií a tak, aby závěry správního orgánu vedly ke spolehlivému úsudku a bylo možno
způsob jejího určení a samotnou výši ceny obvyklé přezkoumat. […] Zasahovat do výběru kritérií, či určovat,
ke kterému z kritérií má správní orgán pro určení ceny obvyklé přihlížet, Nejvyššímu správnímu soudu nepřísluší
a nechává výběr kritérií na správním orgánu […].“ Nevymyká-li se správní úvaha uvedeným pravidlům, soud ji
respektuje a nenahrazuje ji svojí úvahou.“
[28] Není na druhou stranu přípustné, aby správce daně stanovil výši obvyklých cen
bez dalšího podle jím preferované metody. Je povinen při postupu podle §23 odst. 7 ZDP
rovněž přesvědčivě zdůvodnit, proč nebylo možné v konkrétní věci vycházet z metody určení
tržní ceny preferované daňovým subjektem. Současně musí přesvědčivě obhájit použití jím
zvolené metody. Konkrétní věcné argumenty ve prospěch zvolené metody pak podléhají
přezkumu správními soudy stran jejich úplnosti a přesvědčivosti.
[29] Rozsah reakce soudu na uplatněné námitky je přitom, co do šíře odůvodnění, spjat
s otázkou hledání míry. Povinnost orgánů veřejné moci (včetně orgánů moci soudní) svá
rozhodnutí řádně odůvodnit nelze interpretovat jako požadavek na detailní odpověď na každou
námitku. Proto zpravidla postačuje, jsou-li vypořádány alespoň základní námitky účastníka řízení,
srov. např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 5. 2009, č. j. 9 Afs 70/2008 – 13,
případně, za podmínek tomu přiměřeného kontextu, i s akceptací odpovědi implicitní,
což připouští i Ústavní soud – srov. např. usnesení ze dne 18. 11. 2011, sp. zn. II. ÚS 2774/09
(rozhodnutí Ústavního soudu jsou dostupná z nalus.usoud.cz), či rozsudek Nejvyššího správního
soudu ze dne 21. 12. 2011, č. j. 4 Ads 58/2011 – 72. Opačný postup by mohl vést až k absurdním
důsledkům a k porušení zásady efektivity a hospodárnosti řízení. To znamená, že na určitou
námitku lze reagovat i (např.) tak, že v odůvodnění rozhodnutí soud prezentuje od názoru
stěžovatele odlišný názor, který přesvědčivě zdůvodní tak, že toto zdůvodnění poskytuje
dostatečnou oporu výroku rozhodnutí. Ústavní soud v této souvislosti konstatoval: „[n]ení
porušením práva na spravedlivý proces, jestliže obecné soudy nebudují vlastní závěry na podrobné oponentuře
(a vyvracení) jednotlivě vznesených námitek, pakliže proti nim staví vlastní ucelený argumentační systém, který
logicky a v právu rozumně vyloží tak, že podpora správnosti jejich závěrů je sama o sobě dostatečná“ (srov.
nález ze dne 12. 2. 2009, sp. zn. III. ÚS 989/08; srov. obdobně též rozsudky Nejvyššího
správního soudu ze dne 29. 3. 2013, č. j. 8 Afs 41/2012 - 50, nebo ze dne 6. 6. 2013,
č. j. 1 Afs 44/2013 - 30, popř. ze dne 3. 7. 2013, č. j. 1 As 17/2013 - 50).
[30] Stěžovateli lze přisvědčit ve vymezení rozhodné právní úpravy a obecně, i pokud jde
o rozložení důkazního břemene v případě zjištění rozdílu mezi cenami sjednanými mezi
spojenými osobami od cen, které by byly sjednány mezi osobami v běžných obchodních vztazích
za obdobných podmínek. Lze odkázat např. na stěžovatelem zmiňovaný rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 27. 1. 2011, č. j. 7 Afs 74/2010 - 81, který podrobně vymezuje,
že: „v daňovém řízení platí zásada, že je to daňový subjekt, který nese břemeno tvrzení ve vztahu ke své daňové
povinnosti i břemeno důkazní ve vztahu k těmto svým tvrzením. […] V některých případech však toto obecné
pravidlo neplatí a břemeno tvrzení i břemeno důkazní nese naopak správce daně. Tak je tomu právě v případě
aplikace ustanovení §23 odst. 7 věta prvá zákona o daních z příjmů. Správce daně však může úpravu základu
daně provést teprve tehdy, jsou-li zákonné podmínky pro takový postup.[…] V první řadě tedy musí být
prokázáno, že se jedná o spojené osoby ve smyslu citovaného ustanovení, tedy že jde o osoby spojené ekonomicky,
personálně nebo jiným způsobem funkčně ekvivalentním spojení ekonomickému či personálnímu. […] V případě,
že je prokázáno, že se jedná o spojené osoby ve smyslu citovaného ustanovení, je na správci daně, aby prokázal,
že se liší ceny sjednané mezi těmito osobami od ceny, které by byly sjednány mezi nezávislými osobami v běžných
obchodních vztazích za stejných nebo obdobných podmínek. Znamená to tedy, že aby mohl správce daně provést
srovnání, musí zjistit jednak cenu sjednanou mezi spojenými osobami a jednak cenu obvyklou (srovnanou
s průměrem cen, tzv. cenu referenční), za kterou se srovnatelnou komoditou obchodují osoby nezávislé. […] I když
má správce daně za prokázané, že smluvními stranami předmětného právního úkonu jsou spojené osoby a že tyto
si sjednaly cenu lišící se od ceny referenční, tj. unese-li břemeno tvrzení i břemeno důkazní ke všem těmto
rozhodným skutečnostem, neznamená to, že může bez dalšího provést úpravu základu daně. Ten, komu má být
základ daně upraven, totiž ještě musí dostat prostor (časový i věcný), aby mohl zjištěný rozdíl mezi cenami
uspokojivě vysvětlit a též doložit.“
[31] Stěžovatel je přesvědčen, že v daňovém řízení prokázal tržní obvyklost cen ve sjednaných
transakcích se společností Liplastec. Krajskému soudu vytýká, že potvrdil postup žalovaného,
který se rozhodl postupovat podle §23 odst. 7 ZDP. Nutno konstatovat, že v žalobě obdobná
námitka uplatněna není, v souvislosti s citací závěrů relevantní judikatury není podrobněji
rozpracována interakce mezi daňovým subjektem a správcem daně v čase. Námitka však bez
dalšího není nepřípustná podle §104 odst. 4 s. ř. s., neboť ji lze považovat za reakci na závěr
krajského soudu (odst. 44 rozsudku) o tom, že byl stěžovateli dán dostatečný prostor doložit
důvody, pro které by bylo možné považovat nastavené ceny za souladné s principem tržního
odstupu. Kasační námitka však není důvodná. Kasační stížnosti je v této části třeba vytknout
téměř absolutní absenci konkrétních skutkových tvrzení, která by stěžovatel zpochybňoval
a způsob jejich vypořádání, který by krajskému soudu vytýkal. Jakkoli tedy nelze v obecné rovině
nic namítat proti citaci rozhodnutí správních soudů k problematice rozložení důkazního břemene
v případě aplikace §23 odst. 7 ZDP, jakož i citaci Pokynu Ministerstva financí D-332, lze jen
obtížně reagovat na obecná tvrzení stěžovatele o tom, že „nelze bagatelizovat vliv fáze získávání
podkladů od daňového subjektu“ (bod 4.8 kasační stížnosti), pokud není současně dostatečně
podrobně tvrzeno, že tak správce daně postupoval a na základě jakých konkrétních skutečností
stěžovatel tento názor zastává. Obdobně nelze mít obecně výhrady proti tvrzení, že je „nutné
pečlivě zkoumat okolnosti většinou vysoce specifických transakcí mezi spojenými osobami“ (bod
4.20), či o nemyslitelnosti postupu, kdy by měl správce daně rovnou nést důkazní břemeno
ohledně převodních cen (bod 4.22). Je však třeba současně tvrdit, že tak správce daně v konkrétní
věci nepostupoval a proč si to stěžovatel myslí. To se však nestalo. Stěžovatel se sice domnívá,
že správce daně po něm měl nejprve zjišťovat pouze účastníkům dostupné rozhodné okolnosti
pro nastavení převodních cen, ani v kasační stížnosti však neuvádí ony případné interní okolnosti,
v důsledku kterých bylo nastavení převodních cen obhajitelné a aktivace §23 odst. 7 ZDP nebyla
namístě.
[32] Stěžovatel tvrdí nejen, že má správce daně při stanovení referenční ceny primárně
vycházet z informací získaných přímo od daňového subjektu, ale že správce daně má rovněž
primárně použít stejných metod pro její stanovení. Kategoricky uzavírá, že prokázal
aplikovatelnost metody CUP, a protože ji ve věci aplikoval sám, měl ji aplikovat i správce daně.
[33] Tak tomu není. Stěžovatel hledá oporu v „analogické aplikaci“ Pokynu GFŘ D-32
k závaznému posouzení způsobu, jakým byla vytvořena cena sjednávaná mezi spojenými
osobami. Ani této argumentaci nelze přisvědčit. Ani stěžovatel netvrdí, že by disponoval dříve
vydaným závazným posouzením tvorby ceny sjednané mezi spojenými osobami. Správce daně
tak ani nemohl posoudit, zda byly či nebyly následně splněny podmínky, za nichž bylo takové
posouzení vydáno. Pokud by totiž splněny nebyly, rozhodnutí o závazném posouzení se
v následném daňovém řízení nepoužije (§133 odst. 5 daňového řádu). Ani bod II/5 tohoto
pokynu nelze interpretovat jako vyjádření zásady privilegující daňovým subjektem použitou
metodu tvorby cen. Argument, že správce daně vychází ze způsobu tvorby ceny zvoleného
daňovým subjektem, neznamená, že by v konkrétním daňovém řízení byl správce daně limitován
v úsudku, zda daňovým subjektem zvolená metoda byla s poukazem na konkrétní skutkové
okolnosti vhodná. Tím spíše za situace, kdy předtím „neposvětil“ její výběr vydáním rozhodnutí
o závazném posouzení.
[34] Stěžovatel správci daně vytýká (bod. 4.40 a násl.), že jej sice vyzval k prokázání
rozhodných skutečností, tedy že cena sjednaná se společností Liplastec odpovídala principu
tržního odstupu, avšak ještě předtím, než to umožnil stěžovateli prokázat, měl již k dispozici
vlastní úvahu o výši referenční ceny. Daňovému řízení a následně soudnímu přezkumu vytýká,
že se primárně zaměřily na výběr metody určení převodních cen a nikoli na dodržení správného
postupu ohledně přenosu důkazního břemene. V žalobě však po úvahách o rozložení důkazního
břemene nezdůrazňoval požadavek ponechat prostor daňovému subjektu k vysvětlení
případného rozdílu v cenách s odkazem na konkrétní podmínky. Přešel rovnou k polemice
o vhodnosti zvolené metody pro stanovení referenční ceny (bod 3.12 a násl. žaloby). Nelze proto
rozsudku krajského soudu vytýkat, že zaměřil pozornost na výběr zvolené metody.
[35] Stěžovatel upozorňuje, že výzva vyjádřit se k cenám sjednaným se společností Liplastec
nebyla obsažena již v protokolu o zahájení daňové kontroly (ze dne 28. 1. 2015), ale obsahovala ji
až výzva k prokázání skutečností ze dne 18. 8. 2015. Nic konkrétního však z toho nedovozuje.
Je obvyklé, že rozhodné skutečnosti, které je třeba v daňovém řízení objasnit, vyplynou
až v průběhu daňové kontroly. Z ničeho neplyne, že by je správce daně musel být schopen
daňovému subjektu předložit v úplnosti již při zahájení daňové kontroly. Pochybení správce daně
nelze bez dalšího spatřovat rovněž v tom, že vytýkaný nesoulad sjednaných cen s referenčními
cenami měl již podložen konkrétními poznatky o případné výši takového rozdílu. V opačném
případě by se totiž jednalo o ničím nepodložené pochybnosti, ke kterým by se měl daňový
subjekt vyjadřovat, popř. správce daně přesvědčit, že je tento dosud hypotetický rozdíl
v konkrétním případě odůvodněný. Jestliže má správce daně dát daňovému subjektu možnost
vysvětlit rozdíl mezi sjednanými a tržními cenami, z povahy věci musí mít již tehdy dostatečně
konkrétní informace o tom, že se tyto ceny dle jeho poznatků případně liší a v jakém rozsahu.
[36] Krajský soud tedy nepochybil, pokud postavil odůvodnění rozsudku na konfrontaci
závěrů správce daně s tvrzeními stěžovatele v podané žalobě. Nedošlo k „procesnímu“
pochybení v průběhu daňové kontroly, podle kterého měl správce daně ponechat daňovému
subjektu další prostor s poukazem na §86 a 92 daňového řádu. Stěžovatel podrobně
nespecifikuje, které konkrétní procesní oprávnění vyplývající z těchto ustanovení mu mělo být
upřeno. Jak již bylo uvedeno, volba nejvhodnější metody k určení převodních cen je záležitostí
správní úvahy správce daně, který musí být schopen náležitě přesvědčivě vysvětlit svůj výběr
v konkrétní věci a zdůvodnit, proč je metoda zvolená daňovým subjektem nevhodná. Nelze
proto vytýkat krajskému soudu, pokud odůvodnění rozsudku postavil na ověření,
zda se stěžovateli dostalo v průběhu daňového řízení náležitého a přesvědčivého odůvodnění
volby správce daně.
[37] Správce daně vysvětlil na str. 44 zprávy o daňové kontrole, proč nebylo možné
postupovat při určení ceny podle metody CUP, která srovnává cenu účtovanou za majetek nebo
služby poskytované v řízení zkoumané transakci s cenou zúčtovanou za majetek nebo služby
ve srovnatelné nezávislé transakci za srovnatelných okolností. Bylo tomu tak podle správce daně
proto, že předmětem zkoumané transakce byla dodávka a výroba jedinečných plastových
komponent, stěžovatel je odebíral pouze od společnosti Liplastec a neexistují srovnatelné interní
ani externí transakce, které by bylo možné podle této metody použít. Proti „zavržení“ této
metody, která je považována za nejspolehlivější pro určení tržního odstupu, by bylo třeba
konkrétně a podrobně tvrdit opak, tzn., že konkrétní data jsou v dostatečném rozsahu k dispozici
a co z nich podle stěžovatele plyne. To však stěžovatel ani v žalobě neučinil, setrval na relativně
obecném (bod 3. 21 žaloby) konstatování, že má kromě společnosti Liplastec i další dodavatele
plastových výrobků. Podrobněji však neuvádí, jaké výrobky a v jakém rozsahu mu tito dodavatelé
případně dodávají. V kasační stížnosti pak žalovanému podsouvá (bod 4.59.2), že nepřípustnost
metody CUP dovodil z neschopnosti stěžovatele rozpracovat tuto metodu pro všechny transakce
v relativně omezeném čase trvání daňové kontroly. To však ze zprávy o daňové kontrole neplyne.
Za této situace krajský soud nepochybil, pokud konfrontoval jednotlivé žalobní body
se stanoviskem správce daně a žalovaného.
[38] Stěžovatelovo tvrzení o nepřezkoumatelnosti rozsudku krajského soudu (bod 4.59) je
znovu variací nesprávného východiska, že správce daně měl nejprve v celém rozsahu vyvrátit
postup stěžovatele a výsledky uvedené v daňovém přiznání a teprve poté případně postupovat
podle jiné metody. Jak již bylo výše s poukazem na relevantní judikaturu zdůrazněno, k postupu
podle §23 odst. 7 ZDP je třeba postavit najisto, že (i) jde v konkrétním případě o spojené osoby
a (ii) odlišnost sjednaných cen od cen sjednaných s nezávislými osobami za předpokladu (ii/a),
že daňový subjekt není schopen relevantně zjištěný rozdíl vysvětlit. Že takto správce daně
a žalovaný postupovali, krajský soud dostatečně podrobně ověřil. Z rozsudku je bezpečně zřejmé,
proč žalobním námitkám nepřisvědčil a které okolnosti považoval krajský soud v konfrontaci
s argumenty žaloby za rozhodné.
[39] Za zavádějící nezbývá než označit rovněž argument, že krajský soud v odst. 39 připustil,
že objemy nákupů od jiných dodavatelů mohly být tak rozsáhlé, že mohlo jít o transakce
srovnatelné (a bylo možné využít metodu CPU). Krajský soud přitom konstatoval, že daňové
orgány vycházely z toho, že stěžovatel neprokázal své tvrzení, že 20-25% transakcí od společnosti
Liplastec bylo zadáváno ve výběrových řízeních, resp. že tam specifikované podklady rovněž
neprokazují dodržení tržního principu, neboť se týkají pouze 4,5% z celkového množství
komponent dodávaných touto společností. Krajský soud zde žádný rozsah objemů nákupů
nepřipouštěl, pouze konstatoval neprokázání toho, co tvrdil daňový subjekt. Proto se následné
úvahy stěžovatele o významu výběrových řízení míjí s důvody uváděnými krajským soudem.
[40] Stěžovatel dále uvažuje, že pro využití metody TNMM je nezbytné mít kontrolu
nad „s funkcí souvisejícími rozhodovacími aspekty“ což v této věci dáno nebylo. Předně takto
nebyla formulována žalobní námitka, jde o reakci na důvody uvedené v odst. 41 rozsudku
krajského soudu. Krajský soud zde znovu připomněl, že výběr vhodné metody se děje cestou
správního uvážení a znovu vyjádřil správcem daně podrobně popsanou asymetrii ve vztahu
stěžovatele ke společnosti Liplastec. Ta spočívala jednak ve zcela převažujícím rozsahu dodávek
pro stěžovatele v porovnání s celkovým objemem, jakož i ve vázanosti požadavky objednatele.
Stěžovatel se domnívá, že vztah asymetrie by nastal teprve tehdy, pokud by převzal některé
zásadní funkce společnosti Liplastec, tedy převzal od ní funkce a rizika. Z čeho tato striktní úvaha
vyplývá, se však již v kasační stížnosti neuvádí. Správce daně přitom na str. 58 zprávy o daňové
kontrole vymezil příslušné části směrnice OECD zabývající se volbou vhodné metody
pro stanovení převodních cen a výslovně konstatoval, že ze směrnice nevyplývá, že by se
transakční metoda čistého rozpětí mohla aplikovat pouze za situace, kdy dochází mezi smluvními
stranami k převzetí funkcí a rizik a že by musel existovat vztah faktického ovládání. Bylo proto
třeba, aby stěžovatel tento názor správce daně vyvrátil buď odkazem na konkrétní právní úpravu,
nebo předložil ucelené argumenty bezpečně svědčící jeho názoru. To však neučinil.
[41] Nepřesná je rovněž stěžovatelova interpretace odůvodnění v odstavci 43 rozsudku
krajského soudu, přestože to stěžovatel považuje za zásadní. I když je zde kasační stížnost
formulována jako přesná citace odůvodnění, znění rozsudku je v této části jiné. Krajský soud
neuzavřel, že nelze ustanovení [2.7.3 pozn. NSS] směrnice vykládat způsobem, jakým to činí
stěžovatel, aby pokračoval vlastním názorem o tom, že „je bezpodmínečnou povinností správce
daně prokazovat všechny zde zmíněné faktory“, ale naopak. Jde totiž o součást žalobní námitky,
které krajský soud nepřisvědčil. Vynechání návětí „tedy že“ zásadním způsobem mění význam
textu. Krajský soud naopak zdůraznil, že stěžovatel nepostavil žalobu na konkrétním specifickém
faktoru, který byl dle jeho mínění opomenut a který byl způsobilý zásadně ovlivnit ziskovost
společnosti Liplastec. Proto odkázal na odůvodnění žalobou napadeného rozhodnutí v části
reagující na tvrzení o dopravních nákladech (poukaz na umístění obou společností ve stejné
průmyslové zóně), mzdových nákladech či na zmínku o vytíženosti výrobních kapacit. Konkrétní
výhrady k tomuto hodnocení však neobsahuje ani kasační stížnost.
[42] Stížní námitky týkající se pronájmu pracovní síly jsou podstatně stručnější. Ze zprávy
o daňové kontrole plyne, že součástí poplatku měly být podle Memoranda - přílohy k uzavřené
smlouvě International hiring-out of labour force agreement - též příspěvek na bydlení v nové
zemi, pojištění domácnosti pro případ požáru a vloupání, příspěvek na vzdělávání dětí, příspěvek
na místní přesun, cestovní výdaje vyslaných pracovníků na návrat do Japonska na dovolenou,
cestovní výdaje pro rodinu pracovníka na dočasný návrat do Japonska, cestovní výdaje
pro rodinu, která zůstala v Japonsku na návštěvu ČR atd. Některé z těchto sjednaných poplatků
byly následně stěžovateli fakturovány a pochybnosti správci daně vznikly ohledně položek
příspěvek na vzdělání, cestovní výdaje rodinných příslušníků a daně zaplacené v ČR.
[43] Stěžovatel setrvává na tom, že se v tomto případě jedná o ekonomické vztahy, které se
podobají poskytnutí služby a nikoli o zaměstnávání. I zde je kasační stížnost zevšeobecňující.
Stěžovatel zůstává na tom, že na takto vzniklé náklady je třeba nahlížet jako na úhradu
za poskytnutí služby, nelze je odlišovat od jiných příkladů služeb, smyslem jejich vynaložení bylo
motivovat vysílané zaměstnance a vždy jde o souhrn (sadu) nákladů souvisejících s poskytováním
služby. Akcentuje povinnost daňového subjektu tyto náklady uhradit bez zřetele k tomu, jakou
mají případně strukturu (o jaké konkrétní pobídky se ve skutečnosti jednalo). Takto
formulovaným námitkám nelze přisvědčit. Jak již bylo zdůrazněno, ve věci není sporu, že se mezi
stěžovatelem a společností Denso Corporation jedná o spojené osoby. Jakkoli není předmětem
námitek ani zjištění správce daně, zda a jak případně tato skutečnost ovlivnila smluvní volnost
obou stran uzavřené dohody o mezinárodním najímání pracovní síly, i skrze uvedené východisko
lze uvažovat o tom, zda je správce daně oprávněn přistupovat k jednotlivým uplatněným
nákladům diferencovaně nebo zda musí přijmout konstatování o jejich souvislosti s nájmem
pracovní síly. Nejvyšší správní soud souhlasí, že správce daně byl povinen nahlížet na jednotlivé
uplatněné náklady relativně samostatně a posoudit, zda souvisí z hlediska důvodu jejich
vynaložení s přidělením zaměstnanců k výkonu dočasné pracovní činnosti. Souvislost s výkonem
práce předpokládá i uzavřená Dohoda o mezinárodním najímání pracovní síly. Ta v čl. 3.1
stanoví, že „příjemce bude platit pronajímateli poplatek za přidělené zaměstnance. Tento poplatek bude stanoven
na základě nákladů za zaměstnání/práci vzniklých u pronajímatele v souvislosti se zaměstnanci a ostatních
nákladů a výdajů vzniklých u pronajímatele v souvislosti s výkonem práce přidělených zaměstnanců“ (důraz
přidán). Správce daně tak byl povinen zaměřit se při daňové kontrole u jednotlivých uplatněných
nákladů na tuto souvislost. Jestliže však stěžovatel setrvává na přesvědčení, že se z hlediska
povahy těchto nákladů a toho, že byly pronajímateli uhrazeny, jedná o jednolitou sadu nákladů,
které vždy vznikají a rezignuje na otázku jejich případné souvislosti se zaměstnáváním vyslaných
pracovníků (tvrzení o tom, že „ať již byl motivační rámec pro vysílané zaměstnance jakýkoli“),
je třeba uzavřít, že rozsudek krajského soudu není z důvodů uplatněných v kasační námitce
nezákonný.
[44] K poskytnutí konzultačních a podpůrných služeb společností DNTS obsahuje kasační
stížnost jedinou námitku. Stěžovatel obecně setrvává na tom, že jednatel stěžovatele mohl být
vyslechnut v procesním postavení svědka, neboť neměl vypovídat o skutečnostech týkajících se
stěžovatele, ale o okolnostech týkajících se společnosti DNTS. Námitka není důvodná. Krajský
soud přesvědčivě a s odkazem na relevantní judikaturu Nejvyššího správního soudu zdůraznil,
že pokud fyzická osoba v pozici statutárního orgánu právnické osoby vystupuje v pozici
daňového subjektu, nemůže současně vystupovat v odlišné procesní pozici, jako svědek. Na tom
nic nemění ani argument o odlišných skutečnostech, o kterých by snad měla tato osoba
vypovídat. Daňovým subjektem tohoto daňového řízení je stěžovatel. Jeho statutární orgán
se domáhá procesního postavení svědka v tomto řízení. Jeho procesní postavení se neodvíjí
od povahy skutečností, ke kterým měl učinit výpověď, ale od toho, že byl statutárním orgánem
subjektu, se kterým se předmětné daňové řízení vede.
[45] Stěžovatel setrval na obecném názoru, že k poskytnutí konzultačních služeb předložil
celou řadu důkazů a objasnil jejich podstatu. Vzhledem k obecnosti tohoto tvrzení se však
k němu Nejvyšší správní soud nemůže podrobněji vyjádřit. Nezbývá tak, než poukázal
na odůvodnění krajského soudu, které poukazuje na nedodržení fakturačního postupu
za poskytnuté služby, který předpokládala uzavřená smlouva o službách. Podle ní mělo vždy
po 6 měsících dojít k odsouhlasení objemu poskytnutých služeb. Rovněž bylo akcentováno,
že odměna za poskytnuté konzultační služby byla stanovena na základě celkových plánovaných
nákladů poskytovatele a ze stěžovatelem poskytnutých dokladů nevyplývalo, zda jemu vzniklé
náklady odpovídaly skutečně realizovaným službám.
[46] K části rozsudku týkající se tvorby pasívních dohadných položek stěžovatel opakuje
argument o nezbytnosti zohlednit praxi v automobilovém průmyslu, kde ke změnám
v prodejních cen dochází zpětně i po delším než ročním období a tvorbu dohadných položek
nelze posuzovat optikou skutečností, které nastaly až později. Je proto třeba i v této části odkázat
na podrobné odůvodnění rozsudku krajského soudu k obdobným žalobním tvrzením. Krajský
soud nezpochybňoval tvrzenou praxi, kdy může následně i relativně dlouho docházet k úpravě
cen. Poukázal však na tvrzení samotného stěžovatele, že dokud není o případné změně ceny
s dodavatelem dosaženo dohody, není dobropis vystaven. Adekvátně tomuto pak přisvědčil
správci daně při hodnocení, že k výrobkům VW HVAC již byly dobropisy vystaveny
a že tak odpadl důvod pro tvorbu dohadných položek. Tvrzení, že mohlo dojít v průběhu dalších
let ke snížení cen uvedeného produktu, vyhodnotil jako důkazně nepodložené. Nejinak je tomu
i v kasační stížnosti, stěžovatel vyjma obecné výtky, že rozhodné skutečnosti byly nahlíženy
optikou následného vývoje, nic konkrétního krajskému soudu v jeho hodnocení nevytýká. Proto
ani tato kasační námitka není důvodná.
[47] S poukazem na shora uvedené důvody Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost jako
nedůvodnou (§110 odst. 1 s. ř. s.).
[48] Soud rozhodl o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti podle §60 odst. 1 věty první
s. ř. s. za použití §120 s. ř. s. Stěžovatel nebyl v řízení o kasační stížnosti úspěšný, proto nemá
právo na náhradu nákladů řízení. Žalovanému, jemuž by jinak právo na náhradu nákladů řízení
o kasační stížnosti příslušelo, soud náhradu nákladů řízení nepřiznal, protože mu v řízení
o kasační stížnosti nevznikly žádné náklady nad rámec běžné úřední činnosti.
Poučení: Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 20. února 2020
Mgr. David Hipšr
předseda senátu