Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 23.09.2021, sp. zn. 8 Ao 25/2021 - 14 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2021:8.AO.25.2021:14

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2021:8.AO.25.2021:14
sp. zn. 8 Ao 25/2021-14 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Milana Podhrázkého a soudců Petra Mikeše a Jitky Zavřelové v právní věci navrhovatele: Mgr. M. M., proti odpůrci: Ministerstvo zdravotnictví, se sídlem Palackého náměstí 375/4, Praha 2, o návrhu na zrušení opatření obecné povahy – mimořádného opatření odpůrce ze dne 26. 8. 2021, čj. MZDR 14601/2021- 23/MIN/KAN, v části čl. I, bodu 12, písm. d), takto: I. Návrh se odm ít á . II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: [1] Návrhem podaným dne 1. 9. 2021 se navrhovatel domáhá zrušení mimořádného opatření odpůrce ze dne 26. 8. 2021, čj. MZDR 14601/2021-23/MIN/KAN, a to ve shora označené části. Navrhovatel danou část ani mimořádné opatření v návrhu konkrétně neoznačil, nicméně výslovně uvedl, že napadá platné mimořádné opatření odpůrce, přičemž odcitoval jeho část spočívající v tom, že „vzdálenost diváků od sportovní plochy musí být nejméně 2 m“. Ta se nachází právě ve shora označené části daného mimořádného opatření (v době podání návrhu i rozhodování soudu platného i účinného). [2] Navrhovatel uvedl, že jako vozíčkář navštěvuje hokejová utkání HC Kometa Brno, při nichž je vyhrazeno 14 bezbariérových míst přímo u ledové plochy. S ohledem na výše citovanou část mimořádného opatření provozovatel haly zakázal obsazení těchto míst, i když již může být zaplněno 100% kapacity hlediště k sezení. Navrhovatel má za to, že přenos nákazy využitím daných míst nehrozí, neboť mezi diváky a hrací plochou je minimálně 3 metry vysoké plexisklo s hrazením, přičemž diváci jako navrhovatel nemohou být ze zdravotních a provozních důvodů usazeni na jiných místech v hledišti. Navrhl proto zrušení dané části mimořádného opatření. [3] Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval splněním podmínky aktivní procesní legitimace navrhovatele. Bez splnění této podmínky totiž nemůže případ věcně posoudit. [4] Podle §101a odst. 1 věty první s. ř. s. návrh na zrušení opatření obecné povahy nebo jeho částí je oprávněn podat ten, kdo tvrdí, že byl na svých právech opatřením obecné povahy, vydaným správním orgánem, zkrácen. Aby byl aktivně procesně legitimován, musí navrhovatel tvrdit, že existují určitá jemu náležející subjektivní práva, která jsou opatřením obecné povahy dotčena. Jinak řečeno musí „logicky konsekventně a myslitelně tvrdit možnost dotčení jeho právní sféry příslušným opatřením obecné povahy“ (viz usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 21. 7. 2009, čj. 1 Ao 1/2009-120, č. 1910/2009 Sb. NSS, bod 34; ve vztahu k mimořádným opatřením viz již rozsudek NSS ze dne 14. 4. 2021, čj. 8 Ao 1/2021 - 133, bod 34). Zda je dotčení podle povahy věci vůbec myslitelné, závisí na povaze a předmětu, obsahu a způsobu regulace prováděné konkrétním napadeným opatřením obecné povahy (viz citované usnesení rozšířeného senátu čj. 1 Ao 1/2009-120, bod 34). [5] Zároveň je nutné, aby měla napadená regulace přímý a nezprostředkovaný vztah k právům navrhovatele. Soudy ve správním soudnictví jsou povolány k ochraně veřejných subjektivních práv fyzických a právnických osob (§2 s. ř. s.), přezkum tzv. actio popularis zákon nepřipouští. Proto nestačí, tvrdí-li navrhovatel, že je opatření obecné povahy nezákonné, aniž by současně tvrdil, že se tato nezákonnost dotýká jeho subjektivních práv (viz citované usnesení rozšířeného senátu čj. 1 Ao 1/2009-120, především body 31, 36 a 41). Ve vztahu k mimořádným opatřením to především znamená, že nelze umožnit napadnout omezení adresovaná provozovatelům či organizátorům každému potenciálnímu účastníkovi (divákovi) určité kulturní či sportovní akce. Mezi regulací činnosti organizátora (provozovatele) a právní sférou návštěvníků (diváků, resp. účastníků akcí či aktivit) totiž přímý a nezprostředkovaný vztah bez dalšího neexistuje (viz např. rozsudek NSS ze dne 21. 5. 2021, čj. 8 Ao 7/2021-44, body 25). [6] Podle napadené části mimořádného opatření se „stanovují podmínky pro konání koncertů a jiných hudebních, divadelních, filmových a jiných uměleckých představení včetně cirkusů a varieté, sportovních utkání, zápasů, závodů apod. (…) a to tak, že (…) vzdálenost diváků od jeviště nebo jiného místa určeného pro vystupující nebo sportovní plochy musí být nejméně 2 m“. [7] Přestože tedy napadené mimořádné opatření v daném bodě oproti jiným svým částem nestanovuje povinnosti výslovně pouze organizátorům či provozovatelům (viz např. čl. I, bod 5 napadeného opatření), je zjevné, že u většiny typů kulturních představení či sportovních utkání tato regulace určuje povinnosti právě a pouze organizátorům (provozovatelům), kteří možnost diváků přiblížit se k jevišti či sportovní ploše ovlivňují svými opatřeními. Typicky tomu tak bude – jako v nyní projednávané věci – právě i u sportovních utkání v profesionálních soutěžích, které jsou hojně navštěvovány diváky, přičemž vstupenky jsou prodávány do konkrétního sektoru (či dokonce na konkrétní místo). Jinak řečeno, bude tomu tak především tehdy, není-li na libovolné úvaze diváka, odkud (z jaké vzdálenosti k jevišti či sportovní ploše) bude dané sportovní utkání (představení) sledovat. Výše uvedené je ostatně plně v souladu s tím, co v nynější věci tvrdí v návrhu samotný navrhovatel. Sám totiž výslovně poukazuje mimo jiné na to, že to je provozovatel haly, kdo určuje, jaká místa a kým mohou být při hokejových utkání HC Komety Brno obsazena. Lze dodat, že sám navrhovatel také uvádí, že hokejová utkání toliko navštěvuje. Je tedy třeba vycházet z toho, že je divákem a nikoliv jejich organizátorem či snad provozovatelem haly, v níž se konají. [8] Nejvyšší správní soud samozřejmě nezpochybňuje existenci silné vazby některých sportovních příznivců k jejich oblíbenému týmu. Stejně tak lze rozumět tomu, že mnoho příznivců upřednostňuje osobní sledování sportovních utkání, přičemž je jistě také žádoucí, aby tato utkání mohly navštěvovat i pohybově hendikepované osoby. Z hlediska shora vymezených podmínek nutných k přezkumu napadené části mimořádného opatření je nicméně v souladu s existující rozhodovací praxí správních soudů nutno setrvat na tom, že mezi právní sférou návštěvníka (diváka) a regulací činnosti organizátora (provozovatele) přímý a nezprostředkovaný vztah v dané věci neexistuje. Z toho důvodu proto nemůže být v tomto ohledu dána aktivní procesní legitimace navrhovatele. [9] Pro úplnost soud uvádí, že navrhovatele nevyzýval podle §37 odst. 5 věty první s. ř. s. k doplnění návrhu, neboť v dané věci nešlo o situaci, že by návrh neobsahoval žádná tvrzení ve vztahu k aktivní procesní legitimaci (viz usnesení rozšířeného senátu čj. 1 Ao 1/2009-120, bod 32, a contrario). Tato tvrzení v návrhu obsažena byla, soud je však vyhodnotil jako nerelevantní (viz např. rozsudky NSS čj. 1 Ao 9/2021-90, bod 37, a čj. 8 Ao 8/2021-52, bod 30). [10] Ze shora uvedených důvodů soud dospěl k závěru o nedostatku aktivní procesní legitimace navrhovatele, proto jeho návrh odmítl podle §46 odst. 1 písm. c) s. ř. s. jako návrh, který byl podán osobou k tomu zjevně neoprávněnou. [11] Lze dodat, že s ohledem na odmítnutí návrhu se Nejvyšší správní soud v projednávané věci nezabýval tím, zda Ing. František Černý, který se do řízení o daném návrhu přihlásil jako osoba zúčastněná na řízení, v návaznosti na uplatněná tvrzení naplňuje podmínku přímého dotčení na svých právech a povinnostech vydáním napadeného mimořádného opatření (§34 odst. 1 s. ř. s.). [12] O náhradě nákladů řízení rozhodl soud podle §60 odst. 3 věty první s. ř. s. tak, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, jelikož byl návrh odmítnut. Poučení: Proti tomuto usnesení n e j s ou opravné prostředky přípustné. V Brně 23. září 2021 Milan Podhrázký předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:23.09.2021
Číslo jednací:8 Ao 25/2021 - 14
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo zdravotnictví
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2021:8.AO.25.2021:14
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024