infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-433-004,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 17.02.1999, sp. zn. Pl. ÚS 16/98 [ nález / JURKA / výz-2 ], paralelní citace: N 25/13 SbNU 177 [ 68/1999 Sb. ] dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.16.98

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

Bezúhonnost jako podmínka pro získání zbrojního průkazu - právo na sebeobranu

Právní věta I.K omezení základních práv či svobod, i když jejich ústavní úprava omezení nepředpokládá, může dojít v případě jejich kolize. V těchto situacích je nutné stanovit podmínky, za splnění kterých má prioritu jedno základní právo či svoboda, a za splnění kterých jiné. Základní je v této souvislosti maxima, podle které základní právo či svobodu lze omezit pouze v zájmu jiného základního práva či svobody. V posuzované věci se v kolizi ocitá základní právo plynoucí z čl. 10 odst. 1 Listiny (promítající se kromě jiného v ust. §69 a §70 tr. zák.) a základní právo na život (čl. 6 odst. 1,2 Listiny) případně další základní práva, jejichž omezení by bylo lze docílit použitím střelných zbraní (čl. 11 odst. 1, čl. 12 odst. 1, čl. 13 a jistě i další). Při posuzování možnosti omezení základního práva či svobody ve prospěch jiného základního práva resp. svobody lze stanovit tyto podmínky, za jejich splnění má prioritu jedno základní právo či svoboda: První podmínkou je jejich vzájemné poměřování, druhou je požadavek šetření podstaty a smyslu omezovaného základního práva resp. svobody (čl. 4 odst. 4 Listiny). Vzájemné poměřování ve vzájemné kolizi stojících základních práv a svobod spočívá v následujících kriteriích - prvním je kriterium vhodnosti, tedy odpověď na otázku, zdali institut, omezující určité základní právo, umožňuje dosáhnout sledovaný cíl - tj. ochranu jiného základního práva. V daném případě, pokud je namítáno, že za některých konkrétních okolností (v některých určitých případech) jeví se tyto podmínky přísné (stran získání střelných zbraní), jde pouze a výlučně o úvahu zákonodárce v určitém času a prostoru. Je na místě připomenout, že oblast střelných zbraní (jejich získání a držení) je takovým výsekem života společnosti, ve kterém lze akceptovat postup obezřetný, který je třeba pečlivě zvažovat. Stanovené podmínky je možné označit za přísnější, rozhodně však nejsou mimořádně tvrdé či dokonce extrémní. Uvedená ustanovení potom umožňují přiblížit či upevnit ochranu základních lidských práv, jak byla zmíněna. Kriterium potřebnosti spočívá v porovnání legislativního prostředku, omezujícího základní právo resp. svobodu s jinými opatřeními, umožňujícího dosáhnout stejného cíle, avšak nedotýkajícího se základních práv a svobod. Ani zde nelze státu vyčítat, že by stanovením uvedených podmínek, vybočil z rámce, který je v dané oblasti přiměřený a nelze mít ani za to, že stanovením bezúhonnosti a tedy vymezení určité míry mravnosti přesahuje přiměřenou míru potřebnosti. Třetím kriteriem je porovnání závažnosti obou v kolizi stojících základních práv. V posuzovaném případě jedním z nich je právo na lidskou důstojnost, osobní čest, dobrou pověst a ochranu svého jména, druhým potom právo na život, případně další základní práva, jejichž omezení by bylo možné docílit užitím střelné zbraně (čl. 11, 12/1 l3 a další). Součástí porovnání závažnosti v kolizi stojících základních práv je i zvažování využití právních institutů minimalizujících argumenty podložený zásah do jednoho z nich. V posuzovaném případě řada argumentů vypovídá ve prospěch zákonodárcem provedené úpravy resp. podmínky jím stanovené nevybočují právě z rámce přiměřenosti, jak již řečeno. Argument empirický (prokazatelně rok od roku narůstající počet úmyslných trestných činů spáchaných legálně drženou střelnou zbraní), systémový (stále větší nárůst razantních a závažných trestných činů), hodnotový (důrazné útoky na život a majetek občanů). Případné úvahy o právu na sebeobranu je třeba v daných souvislostech odmítnout - právě i s poukazem na to, že oč obtížnější bude možnost střelnou zbraň získat a držet, o to větší budou právě možnosti sebeobrany. Sjednocujícím prvkem (u osob, kterých se týká prokázání bezúhonnosti (jak již bylo naznačeno), je právě skutečnost (§44 odst. 1 zákona o střelných zbraních), že se dopustily úmyslného trestného činu. Jistěže se takto projednávaná záležitost posunuje do roviny mravní či snad morálně etické. Z hledisek již vyložených tedy není rozhodující zvažovat (a to ani z hledisek ústavně-právních), o jaký druh trestné činnosti či o jaký konkrétní trestný čin šlo či jaká sankce byla v tom či onom případě vyslovena. Nelze tedy vyčítat zákonodárci, že vůči těmto osobám jeví nedůvěru, a to ovšem právě a jenom v souvislosti s tak závažným jevem jako je držení a vlastnictvím střelných zbraní. Není tak možné hovořit o hypertrofii obecnosti a potřebnosti diferenciace, která by zajistila ústavní princip rovnosti. Napadené ustanovení zákona o střelných zbraních a střelivu je dostatečně konkrétní právě stanovením všech jednoznačně vymezených podmínek, za kterých lze střelnou zbraň získat a také ji držet. Z hlediska zmiňované bezúhonnosti je to právě ona doba (z hlediska zahlazení odsouzení) vymezená ustanovením §44 odst. 1 písm. a) až d) cit. zákona. Tato doba je stanovena přesně a určitě a platí také za přesně stanovených podmínek pro všechny subjekty stejně. Základní vztah k zákonu o střelných zbraních se i v případech podřazených pod písm. d) §44 odst. 1 cit. zákona sjednocuje a dostává výraz právě v souvislosti s úmyslným spácháním trestného činu dotyčných subjektů s poukazem na výrazný a společensky významný jev, jako je držení střelné zbraně a důsledky z toho plynoucí. I s odhlédnutím od toho, že vlastnit a držet střelnou zbraň není základním lidským právem (a to zajisté ani právem vlastnit ve smyslu čl. 11 Listiny), přece jenom je na místě uvést, že zájem na základních právech třetích osob a to takových jako právo na život, zdraví či ochranu majetku je evidentní a s právem na vlastnictví a držení zbraně nesouměřitelný. Proto je na místě v oblasti možností získání střelné zbraně postupovat uvážlivě a pozorně. Ohledně úvahy o rozporu napadeného ustanovení zákona o střelných zbraních a střelivu s čl. 10 odst. 1 Listiny nutno odkázat na již vyslovené. Snad s dodatkem, že i při vyžadování opisu RT je samozřejmou povinností správních orgánů policie práva obsažená v čl. 10 odst. 1 Listiny respektovat a v plném rozsahu ctít. II.Napadené ustanovení §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních lze potom považovat pouze za vysvětlující, upřesňující a odstraňující pochyby stran postupu při zjišťování bezúhonnosti z hlediska cit. zákona. Jde o zákonnou úpravu, která je speciální se speciálním vymezením pojmu bezúhonnosti z důvodů, které již byly zmíněny. Zde nutno uzavřít s tím, že vyjádření toho, že při posuzování bezúhonnosti osoby se nepřihlíží k zahlazení odsouzení podle zvláštního zákona (rozuměno trestní zákon a trestní řád) není protiprávní tím méně protiústavní, ale pouze a jenom odstraňující případné pochybnosti především procesního charakteru.

ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.16.98
sp. zn. Pl. ÚS 16/98 Nález Plénum Ústavního soudu rozhodlo dnešního dne ve věci návrhu ing. J.B, a P. M., na zrušení ustanovení §44 odst. 1 písm. d) a §44 odst. 2 zákona č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu, ve znění zákona č. 13/1998, podanému v souvislosti s ústavní stížností proti rozsudku Krajského soudu v Brně, čj. 29 Ca 40/97-19, ze dne 3. 2. 1998, a proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě, čj. 22 Ca 431/97-20, ze dne 6. 5. 1998, za vedlejší účasti P. K. takto: Návrh se zamítá. Odůvodnění: Navrhovatel ing. J. B.podal dne 10. 4. 1998 Ústavnímu soudu ústavní stížnost proti rozsudku Krajského soudu v Brně, čj. 29 Ca 40/97-19, ze dne 3. 2. 1998, jímž byla zamítnuta žaloba proti rozhodnutí policejních orgánů České republiky, které nevyhověly jeho žádosti o vydání zbrojního průkazu s odkazem na ustanovení §44 odst. 1 písm. d) zákona č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu, ve znění zákona č. 13/1998 (dále jen "zákon o střelných zbraních") s tím, že žadatel není bezúhonný, protože byl pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin a dosud neuplynulo deset let od pravomocného odsouzení nebo od ukončení trestu odnětí svobody. Současně s ústavní stížností podal navrhovatel návrh na zrušení ustanovení §44 odst. 1 písm. d) zákona o střelných zbraních. V odůvodnění svého návrhu uvedl, že požádal o vydání zbrojního průkazu, avšak jeho žádost byla příslušnými orgány policie zamítnuta s odkazem na cit. ustanovení zákona o střelných zbraních s tím, že není bezúhonný, protože byl v roce 1991 uznán vinným trestným činem zneužívání pravomoci veřejného činitele a odsouzen k peněžitému trestu ve výši 2.000 Kč. Podle názoru navrhovatele legální i soudní výklad citovaného ustanovení zákona o střelných zbraních, totiž to, že se týká i peněžitých trestů, s nimiž není spojen výkon trestu odnětí svobody, vede k mimořádné tvrdosti a dostává se do rozporu s principem právního státu zakotveným v článku 1 Ústavy ČR, neboť fakticky umožňuje stavět do jedné roviny osoby, jejichž činy vyžadují k nápravě pouze peněžitý trest, s osobami, za jejichž činy je nezbytné použít podstatně závažnější sankce (ustanovení §44 odst. 1 písm. a) a b) zákona o střelných zbraních). Navrhovatel se cítí být tímto postupem diskriminován, když navíc poukazuje na rozpor mezi skutečností, že podle trestního zákona se po zahlazení odsouzení na pachatele hledí, jakoby se trestného činu nedopustil, avšak v jiném zákoně (zákoně o střelných zbraních) se na něj hledí, jakoby k zahlazení nedošlo. S ohledem na výše uvedené se IV. senát Ústavního soudu zabýval splněním podmínek ust. §74 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Ústavním soudu"), a poté, co dospěl ke kladnému závěru, svým usnesením, čj. IV. ÚS 165/98-14, ze dne 14. 5. 1998, řízení o ústavní stížnosti podle ust. §78 odst. 1 zákona o Ústavním soudu přerušil a návrh na zrušení §44 odst. 1 písm. d) zákona o střelných zbraních postoupil plénu Ústavního soudu. Navrhovatel P. M. podal dne 17. 8. 1998 ústavní stížnost proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě, čj. 22 Ca 431/97-20, ze dne 6. 5. 1998, jímž byla zamítnuta žaloba proti rozhodnutí policejních orgánů České republiky, které nevyhověly jeho žádosti o vydání zbrojního průkazu s odkazem na ustanovení §44 odst. 1 písm. d) a §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních s odůvodněním, že žadatel není bezúhonný, protože byl pravomocně odsouzen pro trestný čin a k zahlazení odsouzení podle zvláštního zákona se při posuzování bezúhonnosti osoby nepřihlíží. Současně s ústavní stížností podal navrhovatel návrh na zrušení §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních. V odůvodnění svého návrhu uvedl, že jediným důvodem, proč mu nebyl vydán zbrojní průkaz, byla skutečnost, že byl v roce 1991 uznán vinným pro trestný čin podle §277 odst. 1 písm. b) a odst. 2 písm. a) trestního zákona a byl mu uložen podmíněný trest odnětí svobody v trvání 6 měsíců se zkušební dobou 1 roku, přičemž následným usnesením Vojenského obvodového soudu v Olomouci, sp. zn. 2 T 109/91, ze dne 25. 6. 1992, bylo uznáno, že se osvědčil a hledí se na něho podle §60 odst. 4 trestního zákona, jakoby nebyl odsouzen. Na tomto základě pak Krajský soud v Ostravě, stejně jako dříve orgány Policie ČR, dospěl k závěru, že nesplňuje podmínku bezúhonnosti stanovenou v §44 odst. 1 písm. d) zákona o střelných zbraních. Trestně právní důsledky osvědčení se ve zkušební době jsou podle názoru soudu právně irelevantní, protože správní orgán musí při posuzování bezúhonnosti žadatele důsledně vycházet z legální definice tohoto pojmu a nemůže přihlížet k trestně právním důsledkům vyplývajícím z ust. §60 odst. 4 trestního zákona. Krajský soud zastával názor, že podle §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních je nutno přihlížet nejen k odsouzení, které bylo zahlazeno, ale i k odsouzení, u kterého platí zákonná domněnka neodsouzení. Podle názoru navrhovatele je tento výklad extenzívní a omezuje žadatele na jeho právu na vydání zbrojního průkazu. Navíc je otázka, zda lze na tento případ aplikovat ust. §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních, když institut zahlazení odsouzení je věcně odlišný od institutu zákonné domněnky neodsouzení. Aplikací uvedeného ustanovení došlo k porušení práva navrhovatele na osobní čest a dobrou pověst podle čl. 10 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a je dán i rozpor s čl. 40 odst. 2 Listiny, když je vyloučeno, aby se osobě, která je považována za nevinnou, protože k jejímu odsouzení nelze přihlížet, přičítalo k tíži, že spáchala trestný čin. Po zjištění, že i tento návrh splňuje podmínky stanovené v §74, zákona o Ústavním soudu, rozhodl IV. senát Ústavního soudu podle §78 odst. 1, zákona o Ústavním soudu, usnesením, čj. IV. ÚS 366/98, ze dne 13. 10. 1998, o přerušení řízení o ústavní stížnosti a návrh na zrušení §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních postoupil plénu Ústavního soudu, pod sp. zn Pl. ÚS 27/98. Plénum Ústavního soudu pak usnesením, Pl. ÚS 16/98, ze dne 20. 1. 1999, rozhodlo o spojení obou návrhů ke společnému projednání a rozhodnutí s tím, že budou nadále vedeny pod sp. zn. Pl. ÚS 16/98. Ústavnímu soudu byl pod sp. zn. Pl. ÚS 1/99 předložen i návrh P. K. na zrušení ustanovení §40 odst. 1 písm. e), §44 odst. 1 písm. d) a §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních. Návrh na zrušení uvedených ustanovení byl podán v souvislosti s ústavní stížností ze dne 7. 12. 1998 proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích, čj. 10 Ca 201/98-25, ze dne 23. 9. 1998. Ústavní soud usnesením, čj. Pl. ÚS 1/99, ze dne 28. 1. 1999, tento návrh podle §43 odst. 1 písm. e) zákona, o Ústavním soudu odmítl, protože shledal, že tento návrh je nepřípustný. Podle §35 odst. 2 zákona o Ústavním soudu je návrh nepřípustný, jestliže Ústavní soud již v téže věci jedná. V předmětném návrhu byla tato podmínka splněna, protože o téže věci jedná Ústavní soud v řízení vedeném pod sp. zn. Pl. ÚS 16/98. Projednání návrhu vedeného pod sp. zn. Pl. ÚS 1/99 tedy bránila překážka věci zahájené. Navrhovatel však měl právo účasti na jednání o dříve podaném návrhu jako vedlejší účastník. Postavení vedlejšího účastníka mu bylo také přiznáno. Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR poukázala ve svém vyjádření ze dne 4. 11. 1998 na důvodovou zprávu k ustanovení §44 odst. 1 písm. b) zákona o střelných zbraních, podle které je kritérium bezúhonnosti další náročnou podmínkou, jež by měla v největší míře znemožnit vydávání zbrojních průkazů osobám, které vzhledem ke své minulosti a současným prokazatelným informacím o nich mohou být potencionálními nositeli nebezpečí ze zneužití zbraně. Ustanovení §44 cit. zákona obsahuje zejména vybrané nejzávažnější trestné činy, které jsou odstupňovány podle jejich společenské nebezpečnosti, čemuž odpovídá i délka doby, po kterou žadatel o zbrojní průkaz nemůže být považován za bezúhonnou osobu. Cílem napadeného ustanovení je tedy podle názoru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR především ochrana společnosti před potencionálním zneužitím zbraně. Z tohoto důvodu je proto nerozhodné, zda byl pachateli takového trestného činu uložen trest odnětí svobody nebo jiný trest, anebo že odsouzení za takový trestný čin bylo již pro jiné účely podle zvláštních zákonů zahlazeno. Pominout nelze ani nerovnost spočívající v tom, že po případném zrušení předmětného ustanovení by mohl být vydán zbrojní průkaz osobě, která byla pravomocně odsouzena pro úmyslný trestný čin, nikoliv však osobě, která je podle §45 zákona o střelných zbraních pouze tzv. nespolehlivá, neboť byla v posledních třech letech pravomocně uznána vinnou za stanovený přestupek. Za tohoto stavu věci nelze, jak se dále uvádí, než vyjádřit stanovisko, že zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu s Ústavou ČR, ústavním pořádkem a naším právním řádem, přičemž je na Ústavním soudu, aby podaný návrh posoudil a vydal příslušné rozhodnutí. Ve svém vyjádření ze dne 3. 12. 1998 pak Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR doplnila své stanovisko i ve vztahu k návrhu na zrušení §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních. Z jejího vyjádření vyplývá, že právo na vydání zbrojního průkazu je omezeno ust. §44 odst. 1 písm. d) cit. zákona a nikoliv ustanovením §44 odst. 2 tohoto zákona, které pouze vylučuje přihlížet k trestně právním důsledkům zahlazení odsouzení podle zvláštního zákona. Lze se přitom domnívat, že absence ustanovení §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních by neměla, a to i přes případné zahlazení odsouzení podle trestněprávních předpisů, vliv na stanovenou délku doby, po kterou se žadatel o zbrojní průkaz nepovažuje za bezúhonného. Totéž platí i pro institut tzv. osvědčení podle §60 trestního zákona. Současně nelze přehlédnout ani skutečnost, že o zahlazení odsouzení rozhoduje soud na žádost nebo na návrh oprávněných osob, z čehož vyplývá, že posouzení bezúhonnosti pro účely zákona o střelných zbraních by v případě, že by se přihlíželo k zahlazení odsouzení, záviselo pouze na tom, zda byl takový podnět soudu podán a jak o něm bylo rozhodnuto. Dále Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR uvedla, že se u zahlazení odsouzení podle §69 a 70 trestního zákona a u osvědčení podle §60 trestního zákona sice jedná o odlišné instituty, jejich důsledky jsou však totožné, tzn. se v obou případech na pachatele hledí, jako by nebyl odsouzen. Rozlišování těchto institutů z hlediska splnění podmínek pro vydání zbrojního průkazu považuje proto na bezpředmětné. Poslanecká sněmovna považuje za bezpředmětnou též skutečnost, že poznámka pod čárou č. 13 k ust. §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních obsahuje pouze odkaz na ust. trestního zákona a trestního řádu týkající se zahlazení odsouzení, protože poznámka pod čárou není součástí normativního textu právního předpisu a nemá proto normativní povahu. I zde Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR vyjádřila názor, že zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu s Ústavou, ústavním pořádkem a naším právním řádem. Z těsnopisecké zprávy o 36. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ve dnech 31. 10. - 3. 11. 1995 vyplývá, že zákon o střelných zbraních byl na této schůzi přijat potřebnou většinou poslanců podle ust. čl. 39 odst. 1 a 2 Ústavy ČR, a to poměrem hlasů 65 proti 27. K projednání a přijetí zákona došlo na základě vládního návrhu č. 1665 ze dne 8. 2. 1995 a společné zprávy výborů Poslanecké sněmovny (sněmovní tisk 1665). Tento zákon byl vyhlášen v částce 75 Sbírky zákonů ČR, rozeslané dne 13. 12. 1995, a nabyl účinnosti dnem 1. 3. 1996. Lze tedy mít za to, že zákon byl přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně předepsaným způsobem (§68 odst. 2 zákona o Ústavním soudu). K návrhu na zrušení uvedených ustanovení zákona o střelných zbraních podalo své vyjádření i Ministerstvo vnitra ČR. Z jeho vyjádření ze dne 23. 12. 1998 vyplývá, že zahlazením odsouzení má §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních na mysli všechny případy vzniku fikce neodsouzení. Je totiž třeba vidět, že v případě opačného výkladu by zejména v případě trestných činů uvedených v §44 odst. 1 písm. d) cit. zákona, tedy trestných činů neuvedených v písmenech a) a b), jestliže byly spáchány úmyslně a neuplynulo alespoň deset let od pravomocného odsouzení nebo od ukončení výkonu trestu odnětí svobody v případě, že byl tento trest uložen, může mít pravomocné odsouzení za stejný trestný čin pro různé osoby odlišné důsledky z hlediska splnění podmínky bezúhonnosti. Tím by byla podle názoru Ministerstva vnitra porušena zásada rovnosti v právech podle čl. 1 Listiny. Ministerstvo vnitra dále uvedlo, že použití přísnějších hledisek bezúhonnosti v případě zákona o střelných zbraních je odůvodněné. Ustanovení uvedeného zákona, týkající se bezúhonnosti, je třeba chápat jako restriktivní opatření mající za účel snížit počet držitelů zbrojních průkazů a tím také zbraní, a to zejména zpřísněním podmínek pro získání zbrojního průkazu. K restriktivním opatřením bylo přistoupeno i v jiných zemích a byly zavedeny i v některých státech Evropské unie. Zákon o střelných zbraních byl brán jako zákon speciální se zvláštní úpravou bezúhonnosti a jejího posuzování. Ostatně. pokud tento zákon po splnění stanovených podmínek stanoví právo na získání zbrojního průkazu pro fyzickou osobu, v žádném případě se nejedná o naplnění některého z práv a svobod založených Ústavou ČR nebo Listinou. Rovněž nemůže, podle názoru Ministerstva vnitra, použitím §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních dojít k narušení práva na ochranu dobré pověsti podle čl. 10 odst. 1 "Listiny. Posuzování podmínek stanovených zákonem se děje v neveřejném řízení před orgánem Policie ČR a důvody, proč není možno zbrojní průkaz vydat, jsou sdělovány pouze žadateli. Ministerstvo vnitra proto navrhuje zamítnout uvedený návrh. Podstatou návrhu na zrušení ustanovení §44 odst. 1 písm. d) zákona o střelných zbraních je tvrzení, že citované ustanovení je v rozporu s principem právního státu, zakotveným v čl. 1 Ústavy ČR, jakož i s principem rovnosti v důstojnosti a právech, zakotveným v čl. 1 Listiny, neboť odejmutím práva na získání zbrojního průkazu osobám, které byly postiženy pouze peněžitým trestem dochází ve skutečnosti k jejich diskriminaci. Podstatou návrhu na zrušení §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních je tvrzení, že citované ustanovení je v rozporu s čl. 10 odst. 1 Listiny, kdy není respektován právní důsledek zahlazení podle §70 odst. 1 tr. zák., podle kterého bylo-li odsouzení zahlazeno, hledí se na pachatele, jako by nebyl odsouzen. Návrh na zrušení ustanovení §44 odst. 1 písm. d) a §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních se zakládá na dvou argumentech. Prvním je absence rozlišování ze strany zákonodárce mezi z hlediska sankce rozdílnými trestnými činy při posuzování bezúhonnosti, v čemž je spatřováno porušení principu právního státu podle čl. 1 Ústavy; druhým je pak dotčení základního práva vyplývajícího z čl. 10 odst. 1, Listiny, kdy není respektován právní důsledek zahlazení dle §70 odst. 1 tr. zák., podle kterého bylo-li odsouzení zahlazeno, hledí se na pachatele, jako byl nebyl odsouzen. Nutno poznamenat, že zákon o střelných zbraních, který nabyl účinnosti dnem 1. 3. 1996, zavádí pro všechny občany nárok na získání zbrojního průkazu, ovšemže po splnění všech zákonem stanovených podmínek. Jedná se tedy (na rozdíl od minulosti) o věc nárokovou (kdy v minulosti tento nárok dán nebyl a o možnosti získání zbrojního průkazu rozhodoval správní orgán policie). Zákon o střelných zbraních ve své části šesté upravuje podmínky vedoucí k získání zbrojního průkazu. Ten (v případě splnění stanovených podmínek) vydává okresní ředitelství Policie ČR. Kromě dosažení předepsaného věku, prokázané způsobilosti k právním úkonům, zdravotní způsobilosti, způsobilosti odborné, je požadována i bezúhonnost a spolehlivost. Oproti dřívější právní úpravě jsou tak jednoznačně stanoveny přesné a přehledné podmínky, za splnění kterých lze zbrojní průkaz vydat, přesněji za splnění kterých zbrojní průkaz vydán být musí. Je v těchto souvislostech na místě úvaha, zda je za daného stavu věcí získání zbrojního průkazu věcí náročnou a obtížnou, jinými slovy zda podmínky stanovené zákonem o střelných zbraních jsou příliš přísné (tedy posuzováno také v souvislosti s podaným návrhem - tedy i z hlediska stanovení rozsahu bezúhonnosti tak, jak ji citovaný zákon vyžaduje). Podle přesvědčení Ústavního soudu lze zákonodárcem zvolené řešení pokládat za přijatelné, tedy nikoli za nepřiměřené. Konečně ovšem takto: zvolenou úpravu nelze pokládat za protiústavní, a to ani z hlediska, které zdůraznil navrhovatel maje na mysli především rozpor s čl. 1 Ústavy, kdy je namítána mimořádná tvrdost, která se dostává do rozporu s již zmíněným principem právního státu, když fakticky umožňuje stavět do jedné roviny osoby, jejichž činy vyžadují k nápravě pouze peněžitý trest s osobami, za jejichž trestné činy je nezbytné použít přísnějších sankcí. Ústavní soud ČR v řadě svých rozhodnutí vyložil obsah ústavního principu rovnosti. Identifikoval se v nich (zejména v nálezech ve věcech vedených pod sp. zn. Pl. ÚS 16/93 (Sbírka ÚS č. 1, str. 194-5, 205-6), Pl. ÚS 36/93 (sbírka rozhodnutí ÚS č. 1 str. 179), Pl. ÚS 5/95 (Sbírka ÚS č. 4, str. 218), Pl. ÚS 9/95 (Sbírka ÚS č. 5 str. 137) s chápáním ústavního principu rovnosti, jak byl vyjádřen ÚS ČSFR (ÚS ČSFR, 1992, R 11): "Je věcí státu, aby v zájmu zabezpečení svých funkcí rozhodl, že určité skupině poskytne méně výhod jako jiné. Ani ten však nemůže postupovat libovolně..Pokud zákon určuje prospěch jedné skupiny a zároveň tím stanoví neúměrné povinnosti jiné, může se tak stát pouze na základě odvolání se na veřejné hodnoty." Ústavní soud takto odmítl absolutní chápání principu rovnosti, přičemž dále konstatoval: "rovnost občanů nelze chápat jako kategorii abstraktní, nýbrž jako rovnost relativní, jak ji mají na mysli všechny moderní ústavy" (Pl. ÚS 36/93-ÚS l, str. 179). Obsah principu rovnosti tím posunul do oblasti ústavněprávní akceptovatelnosti hledisek odlišování subjektů a práv. Hledisko první přitom spatřuje ve vyloučení libovůle. Hledisko druhé vyplývá z právního názoru vyjádřeného v nálezu ve věci uvedené pod sp. zn. Pl. ÚS 4/95 (ÚS Sbírka 3, str. 209): "nerovnost v sociálních vztazích, má-li se dotknout základních lidských práv, musí dosáhnout intenzity, zpochybňující alespoň v určitém směru, již samu podstatu rovnosti. To se zpravidla děje tehdy, je-li s porušením rovnosti spojeno i porušení jiného základního práva, např. práva vlastnit majetek podle čl. 11 Listiny, některého z politických práv podle čl. 17 a násl. Listiny a podobně (shodně i Pl. ÚS 5/95 (ÚS, č. 4, str. 217-18). Hlediskem druhým při posuzování protiústavnosti právního předpisu či jeho části zakládající nerovnost, je tedy tímto založené dotčení některého ze základních práv a svobod. Pokud navrhovatel namítá, že zákonodárce posuzuje stejným způsobem nerovné případy (čímž by měl porušit čl. 1 Ústavy), bylo by možné s ním souhlasit pouze tehdy, jestliže by tak činil libovolně, resp. by tím zasáhl do základního práva nebo svobody. Vymezení okruhu osob dle §44 odst. 1 písm. d) zákona o střelných zbraních však libovolné není. Je dáno dostatečně určitě a srozumitelně znakem úmyslného spáchání trestného činu a v tom obsaženou informací o mravní způsobilosti žadatele o vydání zbrojního průkazu. Jelikož "právo" na střelnou zbraň není základním právem, není namítanou nerovností napadeného zákonného ustanovení založeno dotčení některého ze základních práv a svobod a není proto dán ani důvod jeho zrušení pro porušení práva rovnosti. K omezení základních práv či svobod, i když jejich ústavní úprava omezení nepředpokládá, může dojít v případě jejich kolize. V těchto situacích je nutné stanovit podmínky, za splnění kterých má prioritu jedno základní právo či svoboda, a za splnění kterých jiné. Základní je v této souvislosti maxima, podle které základní právo či svobodu lze omezit pouze v zájmu jiného základního práva či svobody. V posuzované věci se v kolizi ocitá základní právo plynoucí z čl. 10 odst. 1 Listiny (promítající se kromě jiného v ust. §69 a §70 tr. zák.) a základní právo na život (čl. 6 odst. 1,2 Listiny) případně další základní práva, jejichž omezení by bylo lze docílit použitím střelných zbraní (čl. 11 odst. 1, čl. 12 odst. 1, čl. 13 a jistě i další). Při posuzování možnosti omezení základního práva či svobody ve prospěch jiného základního práva resp. svobody lze stanovit tyto podmínky, za jejich splnění má prioritu jedno základní právo či svoboda: První podmínkou je jejich vzájemné poměřování, druhou je požadavek šetření podstaty a smyslu omezovaného základního práva resp. svobody (čl. 4 odst. 4 Listiny). Vzájemné poměřování ve vzájemné kolizi stojících základních práv a svobod spočívá v následujících kriteriích - prvním je kriterium vhodnosti, tedy odpověď na otázku, zdali institut, omezující určité základní právo, umožňuje dosáhnout sledovaný cíl - tj. ochranu jiného základního práva. V daném případě, pokud je namítáno, že za některých konkrétních okolností (v některých určitých případech) jeví se tyto podmínky přísné (stran získání střelných zbraní), jde pouze a výlučně o úvahu zákonodárce v určitém času a prostoru. Je na místě připomenout, že oblast střelných zbraní (jejich získání a držení) je takovým výsekem života společnosti, ve kterém lze akceptovat postup obezřetný, který je třeba pečlivě zvažovat. Stanovené podmínky je možné označit za přísnější, rozhodně však nejsou mimořádně tvrdé či dokonce extrémní. Uvedená ustanovení potom umožňují přiblížit či upevnit ochranu základních lidských práv, jak byla zmíněna. Kriterium potřebnosti spočívá v porovnání legislativního prostředku, omezujícího základní právo resp. svobodu s jinými opatřeními, umožňujícího dosáhnout stejného cíle, avšak nedotýkajícího se základních práv a svobod. Ani zde nelze státu vyčítat, že by stanovením uvedených podmínek, vybočil z rámce, který je v dané oblasti přiměřený a nelze mít ani za to, že stanovením bezúhonnosti a tedy vymezení určité míry mravnosti přesahuje přiměřenou míru potřebnosti. Třetím kriteriem je porovnání závažnosti obou v kolizi stojících základních práv. V posuzovaném případě jedním z nich je právo na lidskou důstojnost, osobní čest, dobrou pověst a ochranu svého jména, druhým potom právo na život, případně další základní práva, jejichž omezení by bylo možné docílit užitím střelné zbraně (čl. 11, 12/1 l3 a další). Součástí porovnání závažnosti v kolizi stojících základních práv je i zvažování využití právních institutů minimalizujících argumenty podložený zásah do jednoho z nich. V posuzovaném případě řada argumentů vypovídá ve prospěch zákonodárcem provedené úpravy resp. podmínky jím stanovené nevybočují právě z rámce přiměřenosti, jak již řečeno. Argument empirický (prokazatelně rok od roku narůstající počet úmyslných trestných činů spáchaných legálně drženou střelnou zbraní), systémový (stále větší nárůst razantních a závažných trestných činů), hodnotový (důrazné útoky na život a majetek občanů). Případné úvahy o právu na sebeobranu je třeba v daných souvislostech odmítnout - právě i s poukazem na to, že oč obtížnější bude možnost střelnou zbraň získat a držet, o to větší budou právě možnosti sebeobrany. Sjednocujícím prvkem (u osob, kterých se týká prokázání bezúhonnosti (jak již bylo naznačeno), je právě skutečnost (§44 odst. 1 zákona o střelných zbraních), že se dopustily úmyslného trestného činu. Jistěže se takto: projednávaná záležitost posunuje do roviny mravní či snad morálně etické. Z hledisek již vyložených tedy není rozhodující zvažovat (a to ani z hledisek ústavně-právních), o jaký druh trestné činnosti či o jaký konkrétní trestný čin šlo či jaká sankce byla v tom či onom případě vyslovena. Nelze tedy vyčítat zákonodárci, že vůči těmto osobám jeví nedůvěru, a to ovšem právě a jenom v souvislosti s tak závažným jevem jako je držení a vlastnictvím střelných zbraní. Není tak možné hovořit o hypertrofii obecnosti a potřebnosti diferenciace, která by zajistila ústavní princip rovnosti. Napadené ustanovení zákona o střelných zbraních a střelivu je dostatečně konkrétní práv ě stanovením všech jednoznačně vymezených podmínek, za kterých lze střelnou zbraň získat a také ji držet. Z hlediska zmiňované bezúhonnosti je to právě ona doba (z hlediska zahlazení odsouzení) vymezená ustanovením §44 odst. 1 písm. a) až d) cit. zákona. Tato doba je stanovena přesně a určitě a platí také za přesně stanovených podmínek pro všechny subjekty stejně. Základní vztah k zákonu o střelných zbraních se i v případech podřazených pod písm. d) §44 odst. 1 cit. zákona sjednocuje a dostává výraz právě v souvislosti s úmyslným spácháním trestného činu dotyčných subjektů s poukazem na výrazný a společensky významný jev, jako je držení střelné zbraně a důsledky z toho plynoucí. I s odhlédnutím od toho, že vlastnit a držet střelnou zbraň není základním lidským právem (a to zajisté ani právem vlastnit ve smyslu čl. 11 Listiny), přece jenom je na místě uvést, že zájem na základních právech třetích osob a to takových jako právo na život, zdraví či ochranu majetku je evidentní a s právem na vlastnictví a držení zbraně nesouměřitelný. O možnostech sebeobrany již bylo zmíněno snad i s tím, že tyto možnosti v případě útoku se střelnou zbraní se stávají minimálními. Proto je na místě v oblasti možností získání střelné zbraně postupovat uvážlivě a pozorně. Ohledně úvahy o rozporu napadeného ustanovení zákona o střelných zbraních a střelivu s čl. 10 odst. 1 Listiny nutno odkázat na již vyslovené. Snad s dodatkem, že i při vyžadování opisu RT je samozřejmou povinností správních orgánů policie práva obsažená v čl. 10 odst. 1 Listiny respektovat a v plném rozsahu ctít. Listina samotná je základním pramenem právní úpravy ochrany osobních údajů a spolu s dalšími právními předpisy jako je např. občanský zákoník, trestní zákon a zákon o přestupcích, o advokacii, o ochraně osobních údajů v informačních systémech (č. 256/92 Sb.), představují dostatečnou ochranu a garance základních lidských práv obsažených v čl. 10 odst. 1 Listiny. Ostatně není ani důvod předem projevit obavu z toho, že příslušný státní orgán při práci s opisem RT by zmíněná základní práva apriori porušoval (řada státních orgánů přichází do styku s opisem RT např. při trestním řízení - policie, st. zastupitelství, soud), a to i v době, kdy trestní řízení ještě zdaleka není pravomocně skončeno. Napadené ustanovení §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních lze potom považovat pouze za vysvětlující, upřesňující a odstraňující pochyby stran postupu při zjišťování bezúhonnosti z hlediska cit. zákona. Jde o zákonnou úpravu, která je speciální se speciálním vymezením pojmu bezúhonnosti z důvodů, které již byly zmíněny. Zde nutno uzavřít s tím, že vyjádření toho, že při posuzování bezúhonnosti osoby se nepřihlíží k zahlazení odsouzení podle zvláštního zákona (rozuměno trestní zákon a trestní řád) není protiprávní tím méně protiústavní, ale pouze a jenom odstraňující případné pochybnosti především procesního charakteru. Tato skutečnost potom nezakládá důvod ani ke zrušení ust. §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních. Vzhledem k výše uvedeným závěrům Ústavní soud neshledal rozpor ustanovení §44 odst. 1 písm. d) a §44 odst. 2 zákona o střelných zbraních s Ústavou ČR, ústavními zákony ani mezinárodními smlouvami podle čl. 10 Ústavy ČR, a proto rozhodl tak, jak je ve výroku uvedeno. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nelze podat odvolání. V Brně dne 17. února 1999

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:1999:Pl.US.16.98
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka Pl. ÚS 16/98
Paralelní citace (Sbírka zákonů) 68/1999 Sb.
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 25/13 SbNU 177
Populární název Bezúhonnost jako podmínka pro získání zbrojního průkazu - právo na sebeobranu
Datum rozhodnutí 17. 2. 1999
Datum vyhlášení  
Datum podání 10. 4. 1998
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O zrušení zákonů a jiných právních předpisů
Význam 2
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Jurka Vladimír
Napadený akt zákon; 288/1995; o střelných zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních); §44/1/d
Typ výroku zamítnuto
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 10
Ostatní dotčené předpisy
  • 288/1995 Sb., §44
  • 68/1999 Sb.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení zrušení právního předpisu (fyzická nebo právnická osoba)
základní práva a svobody/ochrana lidské důstojnosti, osobní cti, dobré pověsti a jména
základní ústavní principy/demokratický právní stát/princip proporcionality
Věcný rejstřík vlastnické právo/ochrana
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=Pl-16-98
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 32744
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-28