Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 22.11.2007, sp. zn. 2 Azs 60/2007 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2007:2.AZS.60.2007

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2007:2.AZS.60.2007
sp. zn. 2 Azs 60/2007 - 61 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Miluše Doškové a soudců JUDr. Vojtěcha Šimíčka, JUDr. Josefa Baxy, JUDr. Milana Kamlacha a JUDr. Karla Šimky v právní věci žalobce: R. O., zastoupeného opatrovníkem S. o. z. e., zastoupeného Mgr. Liborem Buchtou, advokátem se sídlem Dukelských hrdinů 23, Praha 7, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 3, PP 21/OAM, Praha 7, o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 30. 1. 2007, č. j. 65 Az 300/2005 - 19, takto: Rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 30. 1. 2007, č. j. 65 Az 300/2005 - 19, se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: Žalobce (dále též „stěžovatel“) včas podanou kasační stížností brojí proti shora označenému rozsudku Krajského soudu v Ostravě, kterým byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí Ministerstva vnitra (dále jen „žalovaný“) ze dne 3. 8. 2005, č. j. OAM-1317/VL-10-12-2005, o neudělení azylu pro nesplnění podmínek podle §12, §13 a §14 zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů (zákon o azylu), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“). Stěžovatel ve své kasační stížnosti, resp. v jejím doplnění, jež ovšem spočívalo pouze v přesnějším pojmenování jejích důvodů (uvedení příslušných ustanovení zákona) uplatňuje důvody obsažené v ustanovení §103 odst. 1 písm. a) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“), když namítá jednak nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení, a dále pak nepřezkoumatelnost rozhodnutí krajského soudu spočívající v nedostatku jeho důvodů a v jiných vadách řízení před soudem. Stěžovatel má jednak za to, že se krajský soud dopustil zásadního pochybení v souvislosti s aplikací ust. §12 zákona o azylu, neboť na jedné straně konstatoval, že stěžovatel opustil vlast z důvodu své politické činnosti, nicméně v následující větě uzavřel, že tento důvod nelze podřadit pod důvody vyjmenované v §12 zákona o azylu. Stěžovatel v tomto závěru spatřuje velký a zjevný rozpor, navíc není vůbec odůvodněn, soud se ani nevypořádal se žalobními body; proto považuje jeho rozhodnutí za nezákonné a nepřezkoumatelné. Dále stěžovatel uvádí, že pojem „odůvodněný strach z pronásledování pro zastávání určitých politických názorů“ není doposud obecně vyložen a nezbytná hloubka politického přesvědčení či intenzita jeho projevování jsou vyhodnocovány případ od případu. Z judikatury Nejvyššího správního soudu lze nicméně vyvodit obecnější závěr, že za zastávání politických názorů je možno považovat jak dlouhodobou politickou činnost, tak i jednorázovou účast na demonstraci. V této souvislosti odkazuje na rozsudek zdejšího soudu sp. zn. 2 Azs 423/2004. Na druhé straně si je stěžovatel vědom i rozhodnutí Nejvyššího správního soudu sp. zn. 5 Azs 309/2005, které vyznívá, dle jeho mínění, opačně. Dodává, že také Vrchní soud v Praze ve svém dávném rozhodnutí potvrdil, že emigroval-li žadatel pro své politické přesvědčení, musí doložit, že nějaké má, že je schopen je formulovat a prezentovat a že se proto stává ve své domovské zemi vládním úřadům nebo jiným orgánům nepohodlným, a je proto pronásledován. V závěru této stížní námitky stěžovatel tvrdí, že on tuto skutečnost uvedl, ale soud ji vyhodnotil logicky opačně, jako by byl býval o své politické činnost nic nesdělil. Rozhodnutí krajského soudu je z těchto důvodů jednak nezákonné, neboť tato právní otázka byla nesprávně posouzena, a navíc nepřezkoumatelné - vzhledem k nedostatku důvodů rozhodnutí. Stěžovatel v neposlední řadě namítá, že rozhodnutí krajského soudu je nepřezkoumatelné také kvůli vadě řízení, když krajský soud vedl celé řízení o žalobě v jazyce, jemuž dobře nerozumí. Stěžovatel odkazuje na rozhodnutí Ústavního soudu č. 186/95 a dodává, že v průběhu správního řízení byly všechny úkony činěny za přítomnosti kvalifikovaného tlumočníka, zatímco krajský soud s ním komunikoval výhradně v českém jazyce, kterému dobře nerozumí, a proto nemohl odpovědně uplatňovat svá procesní práva (nerozuměl např. výzvám soudu). Stěžovatel proto navrhuje, aby Nejvyšší správní soud rozsudek Krajského soudu v Ostravě zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Žalovaný ve svém vyjádření ke kasační stížnosti popírá její oprávněnost, neboť se domnívá, že jak jeho rozhodnutí, tak i rozsudek soudu, byly vydány v souladu s právními předpisy. Odkazuje na správní spis a uzavírá, že stěžovatel nesplňuje podmínky obsažené v ust. §12, 13 a 14 zákona o azylu; stěžovatel není ve své zemi ohrožen ani skutečnostmi vyjmenovanými v ust. §91 zákona o azylu. Navrhuje zamítnutí kasační stížnosti pro její nedůvodnost. Vzhledem k tomu, že rozhodnutí krajského soudu bylo vydáno po nabytí účinnosti zákona č. 350/2005 Sb. (tj. po 13. 10. 2005), postupoval zdejší soud již podle s. ř. s. ve znění novelizovaném uvedeným zákonem. Nejvyšší správní soud se proto ve smyslu ustanovení §104a s. ř. s. zabýval nejprve otázkou, zda kasační stížnost svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele a je tedy přijatelná. Vymezení institutu přijatelnosti kasační stížnosti ve věcech azylu se zdejší soud podrobně věnoval např. ve svých usneseních ze dne 26. 4. 2006, sp. zn. 1 Azs 13/2006, případně ze dne 4. 5. 2006, sp. zn. 2 Azs 40/2006, (obě dostupná na www.nssoud.cz), kde dospěl k závěru, že „další př í pad př i j at e l nos t i k as ač ní stížnosti bude dán tehdy, pokud by bylo v napadeném rozhodnutí krajského soudu shledáno zásadní pochybení, které mohlo mít dopad do hm ot ně-právního postavení st ě žovat e l e. O zásadní právní pochybení se v konkrétním př í padě můž e jednat přede vší m tehdy, pokud: a) Krajský soud ve svém rozhodnutí nerespektoval ustálenou a jasnou soudní judikaturu a nelze navíc v ylou č it, že k tomuto nerespektování nebude docházet i v budoucnu. b) Krajský soud v jednotlivém př í padě h r ubě pochybil při výkladu hmotného či procesního práva. Zde je však t řeba zdů ra zni t , že Nejvyšší správní soud není v rámci této kategorie p řijat elnos ti povolán př e z k oum áv at jakékoliv pochybení krajského soudu, ale pouze pochybení tak výrazné intenzity, o němž se lze dův odně domnívat, že kdyby k němu nedošlo, věcné rozhodnutí krajského soudu by bylo odlišné. Nevýrazná pochybení p ředevší m procesního charakteru proto zpravidla nebudou dosahovat takové intenzity, aby z půs obi l a p ř i j at e l nos t následné k as ač ní stížnosti…“ Právě takové zásadní pochybení zjistil Nejvyšší správní soud v daném případě v postupu krajského soudu, který své rozhodnutí o zamítnutí stěžovatelovy žaloby řádně neodůvodnil, resp. se vůbec nevypořádal se závěrem žalovaného, na němž ten své rozhodnutí o neudělení azylu postavil (podrobněji níže), a kasační stížnost je tedy přijatelná. V souzené věci Nejvyšší správní soud z předmětného správního a soudního spisu především zjistil, že řízení o udělení azylu bylo zahájeno dne 23. 7. 2005 na základě stěžovatelovy žádosti o udělení azylu. V ní a v následném pohovoru uvedl, že jej na Ukrajině pronásleduje místní policie kvůli jeho politickému přesvědčení, od roku 2004 je členem opoziční strany Sjednocená sociálně demokratická strana Ukrajiny, jejichž mítinků a demonstrací na podporu J. se každý měsíc účastnil. Dne 10. 1. 2005 se opět zúčastnil mítinku proti J., na kterém došlo k potyčce, při níž byl spolu s kamarádem P. O. zadržen policií; byl odveden a poté fyzicky napaden, resp. brutálně zbit. Matka jej musela odvést do nemocnice, kde byl deset dní hospitalizován. Dne 18. 2. 2005, když se vracel z práce, byl opět zatčen policií a odvezen i s kolegou P. na policejní stanici, kde byli drženi tři dny a nuceni k přiznání, že psali po budovách hanlivé nápisy proti J., což odmítli. Po propuštění bydleli v pronajatém bytě, u kterého ovšem neustále hlídkovala policie, takže ani nemohli vycházet ven. Odjeli proto na venkov, do vesnice K. Mezitím telefonoval se svými známými v ČR, řekl jim o svých potížích a ti mu poradili, aby Ukrajinu opustil. Požádal proto matku, aby jemu i kamarádovi P. vyřídila vízum do ČR, kde už byl v roce 2004. Z venkova se vrátili zpět domů, do Ž., čekali na vízum a dne 19. 7. 2005 z Ukrajiny odjeli. Do ČR přicestovali přes Polsko dne 20. 7. 2005 autobusem. Ve své žádosti o azyl dále uvedl, že Česká republika je pro něj cílovým státem a že by tu chtěl pracovat. V případě návratu na Ukrajinu se obává represí policie. Žalovaný se rozhodl stěžovateli azyl neudělit svým výše označeným rozhodnutím ze dne 3. 8. 2005 (doručeném stěžovateli dne 5. 8. 2005), ve kterém mj. konstatoval, že v průběhu správního řízení bylo objasněno, že důvodem podání jeho žádosti o udělení azylu byly obavy z dalších možných represí ze strany policie pro jeho politické přesvědčení. Žalovaný ve svém rozhodnutí uvedl, že vzhledem k tomu, že stěžovatel do ČR přicestoval spolu s kamarádem P. O. a o azyl požádal údajně ze stejných důvodů, porovnal správní orgán výpovědi obou žadatelů a zjistil mezi nimi závažné rozpory (jež ve svém rozhodnutí popsal). Vzhledem k těmto zásadním nesrovnalostem nepřiznal žalovaný výpovědi stěžovatele důkazní hodnotu a uzavřel, že se domnívá, že důvody jeho odchodu z vlasti byly odlišné od důvodů uvedených v ust. §12 zákona o azylu; žadatel tedy nesplňuje zákonné podmínky pro udělení azylu podle ust. §12 písm. a) a b) zákona o azylu, a proto byla jeho žádost zamítnuta. Žalovaný neshledal na základě sdělených údajů ani důvod hodný zvláštního zřetele pro udělení azylu podle ust. §14 zákona o azylu. Žalovaný v neposlední řadě posoudil také existenci překážek vycestování stěžovatele zpět na Ukrajinu, přičemž vyšel mj. z informací Ministerstva zahraničních věcí ČR, a vyhodnotil, že tyto překážky dány nejsou. Proti tomuto zamítavému rozhodnutí žalovaného podal stěžovatel dne 10. 8. 2005 žalobu ke Krajskému soudu v Ostravě. V ní žalovanému vytkl celou řadu pochybení ve správním řízení, jež uvedl obecným odkazem na jednotlivá ustanovení tehdy platného zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění účinném ke dni vydání rozhodnutí (dále jen „správní řád“), a zákona o azylu: mimo jiné, že žalovaný při svém rozhodování nevyšel ze spolehlivě zjištěného stavu věci; podklady a důkazy, které si opatřil, nebyly úplné; odůvodnění napadeného rozhodnutí nelze považovat za přesvědčivé; a dále se stěžovatel domnívá, že splňuje podmínky pro udělení azylu podle ust. §12 zákona o azylu, minimálně naplnil zákonné důvody pro vztažení překážky vycestování ve smyslu ust. §91 zákona o azylu. Pokud jde o skutkové důvody, odkázal stěžovatel na svou žádost o udělení azylu, protokol o pohovoru a ostatní spisový materiál. Nad rámec toho pak zopakoval, že z Ukrajiny uprchl, aby se zachránil před politickým pronásledováním státní mocí prostřednictvím policie, opětovně popsal svou účast na projanukovyčovské demonstraci, jeho zadržení, bití, následovanou hospitalizaci, opětovné zadržení a obvinění z psaní hanlivých nápisů po domech, což odmítal přiznat. Doplnil, že na organizace zabývající se na Ukrajině ochranou a dodržováním lidských práv se neobracel, protože jsou projuščenkovské. Do vlasti se vrátit nemůže a domnívá se, že splňuje podmínky pro udělení azylu podle ust. §12 zákona o azylu. Krajský soud rozhodl o předmětné žalobě shora označeným rozsudkem, jímž ji podle ust. §78 odst. 7 s. ř. s. zamítl jako nedůvodnou. Shledal totiž, že ze žádosti o udělení azylu ani z obsahu pohovoru nevyplývá, že by stěžovatel ve vlasti vyvíjel činnost směřující k uplatňování politických práv a svobod, nebo že se důvodně obává pronásledování pro zastávání určitých politických názorů ve vlasti, a proto dospěl k závěru, že jeho důvody pro odchod z Ukrajiny nelze podřadit pod důvody uvedené v ust. §12 zákona o azylu. Soud také konstatoval, že v řízení nebylo prokázáno, že by státní orgány Ukrajiny pronásledovaly občany, kteří se nedopustili trestného činu a že mezinárodní ochrana může být poskytnuta teprve tehdy, když žadatel o azyl využije prostředky, jež mu právní řád jeho vlasti poskytuje. Krajský soud zhodnotil, že stěžovatelovy problémy nebyly v žádném případě motivovány některým z azylově relevantních důvodů, žalovaný tedy rozhodl správně, když stěžovateli neudělil azyl podle ust. §12 zákona o azylu. Žalovaný dle soudu dospěl také ke správným závěrům ohledně neexistence překážek vycestování a nenaplnění podmínek pro udělení humanitárního azylu podle ust. §14 zákona o azylu. Nejvyšší správní soud poté, co zjistil, že kasační stížnost je přípustná a přijatelná, přezkoumal napadený rozsudek Krajského soudu v Ostravě v rozsahu kasační stížnosti a v rámci uplatněných důvodů (§109 odst. 2, 3 s. ř. s.) a dospěl k závěru, že kasační stížnost je důvodná. Stěžovatel napadá rozhodnutí krajského soudu v prvé řadě proto, že je považuje za nesrozumitelné a nedostatečně odůvodněné. Soud na jedné straně konstatoval, že stěžovatel opustil svou vlast pro problémy z důvodu své politické činnosti, nicméně poté vyhodnotil, že jeho důvody pro odchod z Ukrajiny nelze podřadit pod důvody uvedené v §12 zákona o azylu; své rozhodnutí, dle názoru stěžovatele, vůbec neodůvodnil - neuvedl, jak k tomuto závěru dospěl, jaké provedl důkazy, jak se vypořádal s jednotlivými žalobními body, apod. Neodůvodněný rozsudek považuje stěžovatel za nezákonný a nepřezkoumatelný. Nejvyšší správní soud v této souvislosti předně odkazuje na svoji konstantní judikaturu (např. rozsudek zdejšího soudu ze dne 4. 12. 2003, sp. zn. 2 Azs 47/2003), podle níž „za nep řezkoum at el né pro nesrozumitelnost ve smyslu §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. lze považovat zejména ta rozhodnutí, která postrádají základní zákonné náležitosti, z nichž nelze seznat, o jaké věc i bylo rozhodováno či jak bylo rozhodnuto, která zkoumají správní úkon z jiných než žalobních dův odů (pokud by se nejednalo o př í pad zákonem př e dpok l ádané ho přezkum u mimo rámec žalobních námitek), jejichž výrok je v rozporu s odův odně ní m , která neobsahují v ůbe c právní závěry vyplývající z rozhodných skutkových okolností nebo jejichž dův ody nejsou ve vztahu k výroku je dnoz nač né .“ Z výše provedené rekapitulace je třeba na tomto místě zopakovat závěry krajského soudu, jenž ve svém rozsudku uvedl: „Ze žádosti o udě l e ní azylu ani z obsahu pohovoru nevyplývá, že by žalobce ve vlasti vyvíjel č i nnos t sm ěřuj í c í k upl at ňov án í politických práv a svobod, nebo že se dův odně obává pronásledování z dův odu rasy, náboženství, př í sl u šn ost i k urči t é sociální s k u pi ně nebo pro zastávání urči t ých politických náz or ů ve vlasti. Žalobce tvrdí, že opustil vlast proto, že byl ve dvou př í pade c h v rámci př e dv ol e bní k am paně na U kra j i ně šikanován v souvislosti s jeho č i nnos t í ve Sjednocené s oc i ál n ě-demokratické s t r aně Ukrajiny. Policií byl pr op uš t ě n po t ř ech dnech z pří kazu s oudk y ně , ale obával se, že by se situace mohla opakovat. Soud tedy dos pě l k závěru, že dův ody žalobce pro odchod z vlasti nelze podř adi t pod dův ody uvedené v ust. §12 zákona o azylu.“ Zdejší soud, ve shodě se stěžovatelem, nicméně nepovažuje takovéto odůvodnění za dostatečné, neboť krajský soud vůbec nevysvětlil, proč nepovažuje žalobcem uváděné důvody pro odchod z Ukrajiny za azylově relevantní; jeho kusé konstatování je naopak třeba konfrontovat s jasným a vcelku podrobným odůvodněním žalovaného, jenž své rozhodnutí o zamítnutí stěžovatelovy azylové žádosti vysvětlil následovně: „Žadatel v pr ůbě h u ří zen í popsal dův o dy , které ho při m ěl y opustit vlast, a to pronásledování policií pro své politické přesvědč ení . V ypověděl , že spol ečn ě s kamarádem O. P. s ouč as ně vstoupili do Sjednocené s oc i ál n ě demokratické strany Ukrajiny, spolu se dne 10. 1. 2005 z úč as t ni l i mítinku, po kterém byli oba zadrženi policií a zbiti tak, že se museli lé č it v nemocnici. Spolu byli př í t om ni i u druhého konfliktu s policií, kdy byli obv i ně n i z psaní hanlivých nápi s ů proti prezidentu J. Správní orgán porovnal výpovědi žadatele a jeho příte le O., taktéž žadatele o udě l e n í azylu, a zjistil mezi nimi závažné rozpory. Oba odl i š ně popsali pr ůbě h svého vstupu do strany i místo sídla uvedené politické strany, naprosto jiné údaje uvedli o místu a době konání mítinku dne 10. 1. 2005 i o následném zadržení policií. Neshodli se ani v údajích o p r opuš t ě ní z policejní stanice či pobytu v nemocnici. Zcela r oz dí l n ě r ov ně ž popsali potíže s policií při svém druhém zadržení. Na z ák l adě výše uvedených zásadních r oz por ů a nesrovnalostí ne př i z na l správní orgán jeho výpovědi dů k az ní hodnotu a domnívá se, že dův ody jeho odchodu z vlasti byly odlišné od d ův odů uvedených v ust. §12 zákona o azylu. Správní orgán rozhodující ve věc i tak na z ák l a dě provedeného správního ří zen í shledal, že žadatel ne s pl ňu je zákonné podmínky pro udě l e n í azylu podle §12 písm. a), b) zákona o azylu, a azyl se tedy ne udě l uj e .“ Nejvyšší správní soud proto považuje za nutné krajskému soudu vytknout, že shora citované zjištění správního orgánu při svém rozhodování zcela pominul, ačkoliv žalovaný právě z důvodu zpochybnění pravdivosti stěžovatelovy výpovědi jeho žádost o udělení azylu zamítl. Jinak řečeno, zatímco ratio decidendi rozhodnutí žalovaného bylo založeno na podrobně odůvodněné nevěrohodnosti tvrzení stěžovatele ve správním řízení; krajský soud tuto podstatu věci vůbec nezaregistroval, když dospěl k závěru, že stěžovatelem tvrzené důvody nejsou azylově relevantní, což navíc nikterak neodůvodnil. Je vhodné připomenout, že k těmto otázkám se již několikrát vyjadřoval Nejvyšší správní soud, když např. ve svém rozhodnutí ze dne 24. 2. 2004, sp. zn. 6 Azs 50/2003, vyložil, že „v ří zení o udě l e ní azylu musí správní orgán často rozhodovat v důk a z ní nouzi. Za této situace je nutné př i hodnocení důk az ů vzít v úvahu také z půs o b výkonu státní moci v zemi pův o du, možnost upl at ňov án í politických práv a další okolnosti, které mohou mít vliv na napl ně ní dův odů pro udě l e ní azylu. Taková výhrada pochybnosti se uplatní ve pr os pě c h žadatele např í k l ad tam, kde z dalších důk az ů plyne, že stav dodržování lidských práv v zemi pův odu je špatný, že ob č anům je upíráno právo na zm ěnu vlády, že dochází k nezákonným popravám, mizení osob, čast ém u používání m uč e ní . Naopak, je-li zem ě pův odu žadatele o azyl právním státem s demokratickým režimem, je na žadateli o azyl, aby v ě r ohodn ě doložil, že je sku t ečn ě pronásledován.“ Obdobně také v rozsudku ze dne 11. 5. 2005, sp. zn 3 Azs 246/2004: „Není v rozporu se zásadami správního ří zení (§3 správního ř ádu) ani s konkrétními povinnostmi správního orgánu př i zaj i šťo vání podk l adů pro vydání rozhodnutí ( např . §32 odst. 1 správního řá du ), jestliže správní orgán př i zj i šťován í skutkového stavu neuzná či zpochybní něk t erá tvrzení úč as t ní k a ří zen í , jež nelze jinak ověř i t nebo jež lze ověři t jen s m i m oř ádný m i obtížemi, jestliže se jiná tvrzení úč as t ní k a, jež mají z hlediska př e dm ě t u ří zení zásadní význam, ukázala být nepravdivá nebo zásadním z půs obe m vni t řn ě rozporná.“ Krajský soud sice ve svém rozhodnutí také konstatoval, že z informací o Ukrajině vyplývá, že v této zemi nelze hovořit o diskriminaci osob pro jejich politické přesvědčení, že ústavou je zřízena funkce ochránce lidských práv jako nezávislého ombudsmana, kterému mohou všichni občané adresovat své stížnosti proti postupu orgánů státní moci, a pokud by nebyl ukrajinský občan spokojen s jednáním policistů či byla-li by jeho stížnost odmítnuta, může se obrátit se stížností na policejní postup ke Generální prokuratuře, ministerstvu vnitra či na Úřad pro boj s korupcí a organizovanou zločinností, případně na soud, ombudsmana, apod.; dále dodal, že „…ani snaha o legalizaci pobytu v ČR ne m ůž e být řešena prost ředni c t ví m azylového řízení. V ří zen í nebylo prokázáno, že by státní orgány Ukrajiny pronásledovaly o bč any , kt eř í se nedopustili trestného č i nu. Mezinárodní ochrana může být poskytnuta teprve tehdy, když žadatel o azyl využije prost ředk y, jež mu právní ř ád jeho vlasti poskytuje, nebo jestliže mu ochrana byla ode př e na, což není př í pad žalobce. Správní orgán př i vydání svého rozhodnutí všechny tyto s k ut e č nos t i vyhodnotil, vycházel ze sděl ení , které žalobce uvedl ve správním ř í zení , při tom žalobci umožnil, aby navrhoval dopl n ě ní ří zen í , což ne uč i n i l .“ Nicméně tyto dílčí závěry krajského soudu nemohou zakrýt jeho základní pochybení, když naprosto opomenul prvotní důvod, pro nějž nebyl stěžovateli azyl udělen – tedy skutečnost, že žalovaný jeho výpovědi nepřiznal důkazní hodnotu. Takovéto rozhodnutí soudu je třeba považovat za nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů podle ustanovení §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.; kasační stížnost je proto důvodná. Nejvyšší správní soud nad rámec potřebného odůvodnění pro úplnost posoudil i další dvě stížní námitky. Stěžovatel dále namítá, že žalovaný i krajský soud nesprávně vyložili ust. §12 zákona o azylu, když vyhodnotili, že se v jeho případě nejedná o politické pronásledování. Nejvyšší správní soud proto považuje za vhodné připomenout několik svých rozhodnutí, v nichž se vyjadřoval k pojmu politické pronásledování, resp. k odůvodněnému strachu z pronásledování pro zastávání určitých politických názorů. Ve svém rozhodnutí ze dne 20. 10. 2006, sp. zn. 5 Azs 309/2005, na které upozornil také stěžovatel, zdejší soud mj. uvedl: „V posuzované věci je t řeba př i pus t i t , že st ěžo v at el kou uváděné dův od y (mimo dův odů ekonomických) od poč át k u ř í zení o azylu mě l y politický podtext, když uv ádě l a, že mě l a v zemi pů v odu problémy s policií za ší ření opoz i č n í c h le táků a nepovolenou úč as t na demonstraci. Nejvyšší správní soud v této souvislosti poukazuje na názor vyslovený v rozsudku Vrchního soudu v Praze ve věc i vedené pod sp. zn. 6 A 510/93, podle ně h ož , tvrdí- li žadatel, že emigroval pro odův odně ný strach z pronásledování pro své politické př e svědč ení , je při n ej m e nší m z apot ř e bí , aby byl schopen doložit, že vůb ec ně j ak é politické přesvědč ení má, že je schopen je formulovat a prezentovat, a stává se proto ve své domovské zemi vládním úř adům nebo jiným vlivným m ístům nepohodlným, je proto pronásledován a nebo lze takové pronásledování d ův odně oč e k áv at a to – by ť spíše vý j i m ečně – i v př í padě , že dosud své politické přesvědč ení v zemi pův odu neprojevil. Projevení politických náz or ů úč as t í na demonstraci nelze samo o s obě , bez existence cíleného, státní mocí pr ov ádě né ho či podporovaného pronásledování jejich úča st n í ků, je š tě považovat za zastávání politických práv a svobod.“ Stěžovatel také odkázal na dřívější rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 20. 10. 2005, sp. zn. 2 Azs 423/2004, s tím, že tyto dva právní názory téhož soudu si odporují, hodnotí obdobnou situaci rozdílně. S tímto názorem se zdejší soud neztotožňuje, protože v každém případě se naopak jednalo o skutkově odlišnou situaci: v první, výše citované kauze vystupovala běloruská stěžovatelka aktivně proti prezidentu L., distribuovala opoziční letáky, účastnila se demonstrací, jedenkrát byla zatčena, nicméně ještě tentýž večer propuštěna; na druhé předvolání se již na policii nedostavila a odešla ze země. Nejvyšší správní soud v tomto případě souhlasil se správním orgánem, který usoudil, že v činnosti stěžovatelky nelze spatřovat zásadní směřování k uplatňování politických práv a svobod, neboť potíže stěžovatelky z důvodů agitace v předvolební kampani nebyly natolik intenzivní a opakované, aby je bylo možno za pronásledování považovat. V druhém zmiňovaném případě (sp. zn. 2 Azs 423/2004), kdy naopak došlo k únosu stěžovatele, zdejší soud uvedl, že „se nelze ztotožnit ani s názorem krajského soudu, resp. žalovaného, že by dův od e m tohoto pronásledování nebylo upl at ňov á ní politických práv st ěžovat e l em . Je zcela zjevné, že dův ode m jeho únosu osobami jednajícími v zájmu tehdejšího ukrajinského režimu, byla st ěžova t el o v a úč as t na demonstraci proti prezidentu K., jíž se st ěžovat el zúča st ni l a př i níž držel podle svých tvrzení plakát prot i kučm ovskéh o obsahu. Takové jednání je nutno považovat za upl at n ě ní st ěžo vat e l o vých politických práv, tedy za projev zastávání urči t ých politických náz or ů ve smyslu ustanovení §12 zákona o azylu. Ú čast na protirežimní demonstraci je r oz hodně upl at ně n í m svobody s hr om až ď ov ac í a svobody projevu jako základních politických práv uznávaných v euroatlantickém prostoru již od dob osvícenství. Nic na tom ne m ůž e zm ěni t ani fakt, že se jedná o úč as t oj e di n ě l ou a neplánovanou v dos t at e č né m př e ds t i hu. Smyslem institutu azylu a zákona o azylu jako jeho objektivní realizace v české m právním ř ádu není pouze chránit systematické až celoživotní disidenty, ale všechny, kt e ří jsou ve své zemi pův odu ohrožováni za upl at ňov ání či upl at ně ní svých politických práv.“ Tento případ se může na první pohled jevit do značné míry podobný právě posuzované kauze, zásadní rozdíl ovšem spočívá v tom, že Nejvyšší správní soud tehdy hned v úvodu svého rozsudku konstatoval, že ani správní orgán ani krajský soud nezpochybnili pravdivost stěžovatelova příběhu. V neposlední řadě pak Nejvyšší správní soud poukazuje na svůj rozsudek ze dne 24. 11. 2005, sp. zn. 4 Azs 76/2005: „Pokud v zemi, v níž byl žadatel pronásledován pro své aktivní politické postoje, dojde k takové zm ěně politické situace, že tvrzená perzekuce již nadále nehrozí, odpadá v takovém p ř í padě i po t ř e ba mezinárodní ochrany formou azylu.“ Ke třetí a poslední stěžovatelově námitce, že rozhodnutí krajského soudu je nepřezkoumatelné také díky vadě řízení, když celé řízení o žalobě bylo vedeno v jazyce, jemuž dobře nerozumí, Nejvyšší správní soud opět pouze pro úplnost konstatuje, že se otázkou takto zdůvodněné kasační stížnosti již dostatečně zabýval např. ve svém rozsudku ze dne 15. 10. 2003, sp. zn. 6 Azs 10/2003, kde uvedl: „Reaguje-li cizinec v ří zen í před soudem na úkony soudu či n ěné v česk é m jazyce svými podáními či něným i rovněž v českém jazyce, nejsou dány dův o dy stanovené v §18 odst. 2 o. s. ř. pro ustanovení t l um oč ní k a, ne boť toho není pot ř e ba.“ Obdobně také v rozhodnutí zdejšího soudu ze dne 21. 7. 2005, sp. zn. 6 Azs 380/2004: „Povinnost ustanovit tlum očn ík a vzniká soudu pouze tehdy, pokud by úč as t n í k ř í zení pro jazykovou bariéru nemohl úč i nně obhajovat svá práva v ří zen í před soudem. Pot řeba t l um oč ní k a musí být zcela zjevná a musí z ří zení vyplynout sama, soud tedy akt i vn ě nezj i šťu j e, zda jsou napl ně ny podmínky stanovené v §18 odst. 2 o. s. ř .“ Tato námitka proto zjevně nemůže být shledána důvodnou. Vzhledem k výše uvedenému nezbývá Nejvyššímu správnímu soudu než konstatovat, že se krajský soud v projednávané věci dopustil zásadního pochybení, které způsobilo nepřezkoumatelnost jeho rozhodnutí ve smyslu ustanovení §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.; kasační stížnost proto považuje Nejvyšší správní soud za důvodnou, napadený rozsudek Krajského soudu v Ostravě zrušuje a věc mu vrací k dalšímu řízení (§110 odst. 1 s. ř. s.). V novém rozhodnutí rozhodne krajský soud o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti ve smyslu §110 odst. 2 s. ř. s. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 22. listopadu 2007 JUDr. Miluše Došková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:22.11.2007
Číslo jednací:2 Azs 60/2007
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, odbor azylové a migrační politiky
Prejudikatura:4 Azs 76/2005
2 Azs 423/2004
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2007:2.AZS.60.2007
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024