Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 23.01.2013, sp. zn. 3 Azs 48/2012 - 39 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2013:3.AZS.48.2012:39

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2013:3.AZS.48.2012:39
sp. zn. 3 Azs 48/2012 - 39 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Jaroslava Vlašína a soudců JUDr. Jana Vyklického a JUDr. Bohuslava Hnízdila v právní věci žalobce: V. I., zastoupený JUDr. Michaelou Tošovskou, advokátkou se sídlem Na Lávkách 778, Kostelec nad Orlicí, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha 7, o přezkoumání rozhodnutí žalovaného ze dne 8. 9. 2011, č. j. OAM-63/ZA-ZA06-PA03-2011, o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 24. 8. 2012, č. j. 32 Az 31/2011 – 79, takto: I. Kasační stížnost se odmítá pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Ustanovené advokátce stěžovatele JUDr. Michaele Tošovské se p ř i z n á v á odměna za zastupování ve výši 5.760 Kč. Tato částka bude jmenované vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 2 měsíců od právní moci tohoto rozhodnutí. Náklady právního zastoupení stěžovatele nese stát. Odůvodnění: Včas podanou kasační stížností napadla žalobce (dále též „stěžovatel“) v záhlaví uvedený rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové, jímž byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí Ministerstva vnitra ze dne ze dne 8. 9. 2011, č. j. OAM-63/ZA-ZA06-PA03-2011. Rozhodnutím správního orgánu nebyla stěžovateli k jeho žádosti udělena mezinárodní ochrana podle §12, §13, §14, §14a a §14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“). Krajský soud se ztotožnil se závěrem správního orgánu, že stěžovatel nesplňuje podmínky pro udělení azylu dle §12 zákona o azylu . Z výpovědí stěžovatele je zřejmé, že svou vlast opustil prioritně za účelem výdělku v zahraničí, neboť se zadlužil a nebyl schopen své dluhy splácet. Obavy stěžovatele z jednání bank, uvěznění v důsledku neoprávněně získaného úvěru a dluhů jsou azylově irelevantní. Stejně tak není důvodem pro udělení azylu nedostatek práce na Ukrajině a skutečnost, že stěžovatel nemá kde bydlet. Krajský soud ve shodě se žalovaným dospěl k závěru, že dodatečně sdělené důvody, tedy možnost pronásledování řecko - katolické církve na Ukrajině, politická agitace v době oranžové revoluce v roce 2004 či zmínka o sektě „Nové pokolení“, jsou ryze účelové a vedené snahou stěžovatele o udělení mezinárodní ochrany. Nelze rovněž přehlédnout, že stěžovatel vstoupil legálně a s pracovním vízem na území ČR dne 18. 1. 2007, o mezinárodní ochranu však požádal až dne 28. 2. 2011 poté, co mu bylo uloženo správní vyhoštění. Krajský soud proto uzavřel, že stěžovatel o mezinárodní ochranu požádal za účelem legalizace dalšího pobytu na území České republice. Soud dále neshledal žádných pochybení v aplikaci §13 zákona o azylu ani při posouzení důvodů udělení humanitárního azylu. Ztotožnil se rovněž se závěrem žalovaného, že nebylo prokázáno, že by stěžovateli v případě návratu do vlasti hrozilo nebezpečí vážné újmy podle §14a a §14b zákona o azylu. Všechny potíže stěžovatele v zemi původu byly osobního charakteru (rodinné a vztahové potíže) a souvisely s nesplácením úvěrů, které si stěžovatel i díky své vlastní neopatrnosti na sebe uvázal. Stěžovatel napadl rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové včas podanou kasační stížností z důvodů podle §103 odst. 1 písm. a) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“). Namítl, že se krajský soud důkladně nezabýval tím, zda žalovaný postupoval v řízení v souladu s platnými právními předpisy a vycházel ze spolehlivě zjištěného skutkového stavu věci. Stěžovatel je přesvědčen, že splňuje podmínky pro udělení azylu podle §12 zákona o azylu. Pokud však správní orgán i krajský soud dospěly k opačnému závěru, má stěžovatel za to, že se dále náležitě nezabývaly otázkou, zda v jeho případě nejsou dány důvody pro udělení humanitárního azylu či doplňkové ochrany podle §14a zákona o azylu. Stěžovatel nesouhlasil se závěrem, že jediným důvodem opuštění Ukrajiny byly důvody ekonomické. Byť i tyto důvody hrály v jeho rozhodování roli, jednalo se především o obavy stěžovatele o vlastní bezpečnost kvůli angažovanosti v průběhu voleb v roce 2004 a kvůli výhrůžkám ze strany mafie. Důvodem těchto výhrůžek byla skutečnost, že stěžovatel odmítal v souvislosti se svým působením v církvi odvádět část peněz vybraných pro dobročinné organizace členům těchto nezákonných seskupení. Stěžovatel se obával tyto skutečnosti při prvních pohovorech ve správním řízení uvést, neuvedl je mj. i proto, že se domníval, že jeho zdravotní stav bude pro rozhodování žalovaného dostatečným podkladem. Co se týče humanitárního azylu, stěžovatel si je vědom toho, že jeho udělení je předmětem správní úvahy a podléhá soudnímu přezkumu v tom směru, zda nevybočilo z mezí a hledisek stanovených zákonem, je v souladu s pravidly logiky a zda při zjišťování podkladů byla dodržena pravidla spravedlivého procesu. Stěžovatel je však přesvědčen, že tyto podmínky nebyly splněny a že nebyly dostatečným způsobem zohledněny individuální okolnosti jeho případu. Má za to, že jeho zdravotní problémy byly bagatelizovány s tím, že nejde o takový stav, který by bezprostředně ohrožoval jeho život. Poukázal na to, že v poslední době absolvoval operaci krční páteře a musí být pod pravidelným lékařským dohledem. V případě návratu na Ukrajinu hrozí, že mu zdravotní péče nebude poskytnuta a jeho zdravotní stav dozná významného zhoršení. Otázkou je i samotná dostupnost zdravotní péče na Ukrajině. Stěžovatel navrhl zrušení napadeného rozsudku a vrácení věci k dalšímu řízení. Při rozhodování o kasační stížnosti žalobce musel nejprve Nejvyšší správní soud posoudit, zda jsou splněny podmínky řízení. Nejvyšší správní soud proto zkoumal otázku, zda je kasační stížnost přijatelná ve smyslu §104a s. ř. s., tedy zda podaná kasační stížnost svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele. Vycházel přitom z precedentního usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 - 39. Podle tohoto usnesení je podstatným přesahem vlastních zájmů stěžovatele jen natolik zásadní a intenzivní situace, v níž je kromě ochrany veřejného subjektivního práva jednotlivce pro Nejvyšší správní soud též nezbytné vyslovit právní názor k určitému typu případů či právních otázek. Přesah vlastních zájmů stěžovatele je dán jen v případě rozpoznatelného dopadu řešené právní otázky nad rámec konkrétního případu. Primárním úkolem Nejvyššího správního soudu v řízení o kasačních stížnostech ve věcech azylu je proto nejen ochrana individuálních veřejných subjektivních práv, nýbrž také výklad právního řádu a sjednocování rozhodovací činnosti krajských soudů. V zájmu stěžovatele v řízení o kasační stížnosti ve věcech azylu je pak nejenom splnit podmínky přípustnosti kasační stížnosti a svoji stížnost opřít o některý z důvodu uvedených v §103 odst. 1 s. ř. s., nýbrž také uvést, v čem spatřuje – v mezích kritérií přijatelnosti – v konkrétním případě podstatný přesah svých vlastních zájmů a z jakého důvodu by tedy měl Nejvyšší správní soud předloženou kasační stížnost věcně projednat. Z hlediska výše uvedeného Nejvyšší správní soud konstatuje, že v daném případě kasační stížnost neobsahuje žádné tvrzení, z něhož by bylo možné dovodit, v čem stěžovatel spatřuje přijatelnost své kasační stížnosti ve smyslu §104a s. ř. s. Nejvyšší správní soud pak z úřední povinnosti nenalezl žádnou zásadní právní otázku, k níž by byl nucen se vyjádřit v rámci sjednocování výkladu právních předpisů a rozhodovací činnosti krajských soudů. Nejvyšší správní soud předně uvádí, že nepřezkoumatelností rozhodnutí krajského soudu pro nedostatek důvodů ve smyslu ustanovení §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. se již podrobně zabýval např. v rozsudku ze dne 12. 1. 2005, č. j. 4 Azs 300/2004 - 36, www.nssoud.cz, či v rozsudku ze dne 4. 12. 2003, č. j. 2 Ads 58/2003 - 75, publ. pod č. 133/2004 Sb. NSS. Irelevancí snahy o legalizaci pobytu jako důvodu pro udělení azylu se Nejvyšší správní soud dostatečně zabýval např. v rozsudku ze dne 30. 6. 2004, č. j. 7 Azs 138/2004 - 44, publ. pod č. 397/2004 Sb. NSS, příp. v rozsudku ze dne 20. 10. 2005, č. j. 2 Azs 423/2004 - 81, www.nssoud.cz. Posouzení, zda tvrzení žadatele o vyhrožování ze strany soukromých osob kvůli zaplacení peněz svědčí o tom, že by mohl být vystaven pronásledování z důvodů uvedených v §12 zákona o azylu, se Nejvyšší správní soud věnoval např. v rozsudku ze dne 31. 10. 2003, č. j. 4 Azs 23/2003 - 65, www.nssoud.cz; problematikou vážné újmy ve smyslu ustanovení §14a odst. 2 zákona o azylu hrozící ze strany soukromých osob se zabýval např. v rozsudku ze dne 16. 9. 2008, č. j. 3 Azs 48/2008 - 57, www.nssoud.cz, či v rozsudku ze dne 31. 10. 2008, č. j. 5 Azs 50/2008 – 62, www.nssoud.cz. K možnosti udělení humanitárního azylu podle §14 zákona o azylu na základě volného správního uvážení správního orgánu se Nejvyšší správní soud vyslovil např. v rozsudku ze dne 19. 7. 2004, č. j. 5 Azs 105/2004 – 72, publ. pod č. 375/2004 Sb. NSS, nebo v rozsudku ze dne 26. 8. 2004, č. j. 5 Azs 170/2004 - 72, www.nssoud.cz; ke zdravotním aspektům jakožto důvodům pro poskytnutí humanitárního azylu se pak vyjádřil např. v rozsudku č. j. 3 Azs 226/2005 - 68 ze dne 18. 10. 2005, www.nssoud.cz. V rozsudku ze dne 9. 10. 2009, č. j. 6 Azs 34/2009 - 89, www.nssoud.cz, se Nejvyšší správní soud rovněž vyjádřil k výkladu a aplikaci §14a odst. 2 písm. b) zákona o azylu ve vztahu ke zdravotnímu stavu žadatele o mezinárodní ochranu a přístupu k potřebné a cenově dostupné lékařské péči. Ustálená judikatura Nejvyššího správního soudu tedy poskytuje dostatečnou odpověď na všechny námitky podávané v kasační stížnosti. Nejvyšší správní soud proto dospěl k závěru, že podmínky přijatelnosti v daném případě nejsou splněny a kasační stížnost žalobce podle §104a s. ř. s. pro nepřijatelnost odmítl. Podle §60 odst. 3 ve spojení s §120 s. ř. s. nemá při odmítnutí kasační stížnosti žádný z účastníků právo na náhradu nákladů řízení. Ustanovené zástupkyni stěžovatele náleží v souladu s §11 písm. b) a d) vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif), odměna za dva úkony právní služby učiněné v řízení o kasační stížnosti, tj. převzetí a přípravu zastoupení a písemné podání soudu, ve výši 4.200 Kč, a dále náhrada hotových výdajů ve výši paušální částky 600 Kč za dva úkony právní služby podle §13 odst. 3 cit. vyhlášky, celkem tedy 4.800 Kč. Protože je ustanovená advokátka plátcem daně z přidané hodnoty, zvyšuje se tento nárok vůči státu o částku odpovídající dani z přidané hodnoty, kterou je tato osoba povinna z odměny za zastupování a z náhrad hotových výdajů odvést podle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (§35 odst. 7 s. ř. s.). Částka daně z přidané hodnoty vypočtená dle §37 odst. 1 a §47 odst. 3 zákona č. 235/2004 Sb. činí 960 Kč. Ustanovené zástupkyni se tedy přiznává náhrada nákladů v celkové výši 5.760 Kč. Uvedená částka bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 2 měsíců od právní moci tohoto usnesení. Náklady právního zastoupení stěžovatele nese dle §60 odst. 4 s. ř. s. stát. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné (§53 odst. 3 s. ř. s.). V Brně dne 23. ledna 2013 JUDr. Jaroslav Vlašín předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:23.01.2013
Číslo jednací:3 Azs 48/2012 - 39
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2013:3.AZS.48.2012:39
Staženo pro jurilogie.cz:18.05.2024