ECLI:CZ:NSS:2013:8.AOS.1.2012:68
sp. zn. 8 Aos 1/2012 - 68
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Michala Mazance
a soudců JUDr. Jana Passera a Mgr. Davida Hipšra v právní věci navrhovatele: T. B.,
zastoupeného Mgr. Pavlem Černým, advokátem se sídlem Údolní 567/33, Brno, proti odpůrci:
Město Hlučín, se sídlem Mírové náměstí 23, Hlučín, o návrhu na zrušení opatření obecné
povahy – změny č. 7 územního plánu Hlučína – vydaného dne 15. 3. 2012, v řízení o kasační
stížnosti odpůrce proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 23. 8. 2012, čj. 79 A
1/2012 - 84,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Stěžovatel je povinen uhradit navrhovateli na nákladech soudního řízení částku
5808 Kč, ve lhůtě 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku, k rukám zástupce
navrhovatele Mgr. Pavla Černého.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Zastupitelstvo města Hlučína vydalo dne 15. 3. 2012 opatření obecné povahy – změnu
č. 7 územního plánu Hlučína, která spočívala ve změně funkčního využití plochy v lokalitě
„Jelenice“ v k. ú. Hlučín ze zemědělské půdy na území podnikatelských aktivit (dále jen „změna
územního plánu“).
[2] Dne 28. 5. 2012 byl Krajskému soudu v Ostravě doručen návrh na zrušení výše uvedené
změny územního plánu. Krajský soud rozsudkem ze dne 23. 8. 2012, čj. 79 A 1/2012 - 84, změnu
územního plánu zrušil a uložil odpůrci povinnost zaplatit navrhovateli náhradu nákladů řízení.
Krajský soud zrušil změnu územního plánu proto, že odpůrce nevypořádal námitku navrhovatele
týkající se znečištění ovzduší, a dále proto, že odpůrce neprokázal potřebu vymezení nových
zastavitelných ploch podle §55 odst. 3 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (dále jen „stavební zákon“).
II. Kasační stížnost navrhovatele
[3] Ve včas podané kasační stížnosti odpůrce (dále jen „stěžovatel“) uvedl, že rozhodnutí
krajského soudu bylo nezákonné a nepřezkoumatelné. V kasační stížnosti a v jejím doplnění
ze dne 3. 10. 2012 namítal stěžovatel tyto skutečnosti:
Porušení §55 odst. 3 stavebního zákona a neposouzení opatření obecné povahy
jako celku
[4] Stěžovatel nesouhlasil se závěrem krajského soudu o tom, že město Hlučín porušilo §55
odst. 3 stavebního zákona (pozn. soudu: od 1. 1. 2013 byl text §55 odst. 3 stavebního zákona přesunut do
§55 odst. 4 téhož zákona. Pro srozumitelnost rozsudku bude Nejvyšší správní soud v odůvodnění používat
pouze označení „§55 odst. 3 stavebního zákona“, jehož obsah odpovídá – od 1. 1. 2013 - §55 odst. 4
stavebního zákona) tím, že vymezilo novou zastavitelnou plochu, aniž by prokázalo potřebu jejího
vymezení a nemožnost využití dosud určených zastavitelných ploch. Krajský soud při posuzování
této námitky vycházel pouze z textu uvedeného na str. 3 bod g) změny územního plánu; podle
stěžovatele měl však při posuzování této otázky přihlížet také k odůvodnění nemožnosti využití
území, které bylo součástí textové části odůvodnění změny územního plánu (ta je přílohou č. 1
změny územního plánu a jeho nedílnou součástí, proto ji měl krajský soud také zohlednit).
[5] Stěžovatel dále uvedl, že napadenou změnu územního plánu projednal s Krajským
úřadem Moravskoslezského kraje, odborem životního prostředí a zemědělství, který v rámci
koordinovaného stanoviska ze dne 11. 10. 2010, sp. zn. ŽPZ/40014/2010/Kuč, s předloženou
změnou územního plánu souhlasil. Otázkou, zda bylo vyhodnocení kritérií podle §55 odst. 3
stavebního zákona provedeno správně, se podle stěžovatele zabývaly dotčené orgány
při projednání zadání změny územního plánu ve společném jednání, dále v průběhu řízení
o změně územního plánu a při veřejném projednání návrhu změny územního plánu.
[6] Podle stěžovatele krajský soud nerespektoval ustálenou soudní judikaturu týkající
se minimalizace zásahů do územního plánu a při řešení věci se odchýlil od rozsudků Nejvyššího
správního soudu v téměř totožné věci. Nerespektoval závěry Nejvyššího správního soudu
uvedené v rozsudku čj. 2 Ao 2/2007 - 73 a dále čj. 2 Ao 6/2011 - 210 (všechna rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu jsou dostupná na www.nssoud.cz). Pokud krajský soud neuznal
odůvodnění potřebnosti vymezení nových zastavitelných ploch v napadeném opatření obecné
povahy a současně se neztotožnil s důvody nemožnosti využití stávajících ploch, překročil
tak svou pravomoc.
[7] Krajský soud napadeným rozsudkem současně zasáhl do práva stěžovatele na samosprávu
a práva samostatně rozhodovat o konkrétní podobě územního plánu.
[8] Krajský soud nehodnotil změnu územního plánu komplexně, se všemi jeho přílohami
a součástmi, ale zabýval se pouze textem změny územního plánu, a proto nezjistil skutečný stav
věci. Krajský soud se dále podle stěžovatele neřídil zásadou zdrženlivosti, která je vyjádřena
v dosavadní judikatuře soudů, ale pouze svým subjektivním názorem.
Znečištění ovzduší z dopravy
[9] Podle stěžovatele krajský soud nesprávně posoudil námitku o tom, že stěžovatel
v napadeném opatření obecné povahy neodůvodnil zamítnutí námitky navrhovatele týkající
se znečištění ovzduší z dopravy. Rozhodnutí krajského soudu je formalistické, protože ke zrušení
změny územního plánu vedlo pouze to, že v odůvodnění zamítnutí námitky navrhovatele chybí
toliko výslovné uvedení textu „znečištění ovzduší“. Podle stěžovatele však z odůvodnění
zamítnutí námitky jasně vyplývá, z jakých důvodů stěžovatel námitce nevyhověl.
[10] V odůvodnění napadeného opatření obecné povahy v textové části změny územního
plánu je podle stěžovatele uvedeno, že vlastní záměr, který bude v zájmové lokalitě po provedené
změně využití území realizován, nesmí být zdrojem hlukové zátěže nad přípustnou úroveň,
a nově připravovaná zástavba bude splňovat zákonné limity. Změna územního plánu eliminuje
zvýšení dopravní zátěže umístěním ploch v bezprostřední vazbě na stávající silnici I/56, čímž
není podle stěžovatele vyvolána nutnost budování nových silničních přivaděčů k podnikatelským
lokalitám; snadnou dopravní obsluhou lokalit nedojde ani k narušení kompaktních obytných
celků města. Vzhledem k okrajové poloze zájmové lokality nepředpokládá stěžovatel zvýšení
hlukového zatížení u obytných celků.
[11] Stěžovatel namítá, že v textu jednotlivých dokumentů změny územního plánu jsou
zohledněny všechny námitky či připomínky uplatněné v průběhu projednání a přípravy změny
územního plánu. Krajský soud neposoudil změnu územního plánu v její celistvosti, včetně všech
příloh, protože jinak by zjistil, že jsou veškeré nezbytné skutečnosti a zdůvodnění ve vztahu
k námitce znečištění ovzduší z dopravy uvedeny ve změně územního plánu a v jejích přílohách.
Nepřezkoumatelnost rozsudku krajského soudu
[12] Podle stěžovatele nelze z napadeného rozsudku krajského soudu zjistit, z jakých
konkrétních důvodů krajský soud zrušil změnu územního plánu, zda jen kvůli nesouladu s §55
odst. 3 stavebního zákona, nebo také pro nedostatečné odůvodnění námitky překročení limitů
imisí. Z důvodu nedostatku „zřejmého odůvodnění úvah soudu“ vedoucích ke zrušení změny
územního plánu je podle tvrzení stěžovatele napadený rozsudek krajského soudu
nepřezkoumatelný.
Nedostatek aktivní legitimace navrhovatele
[13] Stěžovatel v doplnění kasační stížnosti ze dne 3. 10. 2012 namítal, že navrhovatel nebyl
aktivně legitimován k podání žaloby na zrušení opatření obecné povahy, a krajský soud měl tuto
skutečnost ve svém rozsudku zohlednit. Podle stěžovatele byt nebo nebytový prostor není
pozemkem ani stavbou, proto není podle §118 odst. 2 občanského zákoníku věcí. Navrhovatel
jako spoluvlastník bytu není vlastníkem pozemku, ani stavby, ale pouze bytové jednotky
ve smyslu zákona č. 72/1994 Sb. Podle rozhodnutí Nejvyššího správního soudu
čj. 1 As 38/2011 - 146 vlastník jednotky nemůže mít samostatné postavení jako účastník řízení,
toto právo náleží pouze společenství vlastníků. Z toho vyplývá, že navrhovatel nikdy neměl právo
podat námitky podle §52 odst. 2 stavebního zákona a návrh na zrušení opatření obecné povahy.
[14] Navrhovatel je podle stěžovatele sice spoluvlastníkem společných částí budovy
a pozemku, na kterém bytový dům stojí, ale nemůže namítat obtěžování hlukem a imisemi
na pozemku, který je již zastavěn budovou.
[15] Stěžovatel dále s odkazem na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu
(sp. zn. 9 Ao 2/2009, 1 Ao 1/2006) a Ústavního soudu (sp. zn. I. ÚS 3913/11 a II. ÚS 482/10)
zdůvodňoval, že ochranu zemědělského půdního fondu ani jiných složek životního prostředí
nelze absolutizovat a že pozemek zastavěný budovou nemůže být dotčen hlukem, spadem
nebo jinými imisemi.
III. Vyjádření navrhovatele
Porušení §55 odst. 3 stavebního zákona a neposouzení opatření obecné povahy
jako celku
[16] Navrhovatel uvedl, že stěžovatel nesprávně argumentuje závěry uvedenými v rozsudku
Nejvyššího správního soudu čj. 2 Ao 6/2011 - 210. Tímto rozsudkem zrušil Nejvyšší správní
soud změnu územního plánu, která předcházela nyní posuzované změně územního plánu,
a to pouze pro vady procesního postupu stěžovatele. Nejvyšší správní soud se zabýval pouze
procesními otázkami, a pokud vyslovil závěry k porušení §55 odst. 3 stavebního zákona, učinil
tak jako obiter dictum v části odůvodnění rozsudku, která nebyla rozhodná pro posouzení věci.
Navrhovatel dále upřesnil, že se Nejvyšší správní soud v rozsudku nevyjádřil k otázce vlastního
vyhodnocování a prokazování potřeby vymezení nové zastavitelné plochy v územním plánu
stěžovatele; splnění všech kritérií podle §55 odst. 3 stavebního zákona proto hodnotil poprvé
až krajský soud.
[17] Navrhovatel dále uvedl, že Nejvyšší správní soud posuzoval ve výše uvedeném rozsudku
jako obiter dictum pouze druhé kritérium stanovené v §55 odst. 3 stavebního zákona,
tedy nemožnost využití již vymezené zastavitelné plochy. Navrhovatel krajskému soudu předložil
argumentaci zdůvodňující názor odlišný od názoru vysloveného v rozsudku Nejvyššího
správního soudu, krajský soud se s touto argumentací navrhovatele ztotožnil a své rozhodnutí
dostatečně odůvodnil. Krajský soud také rozhodoval na rozdíl od Nejvyššího správního soudu
za situace, kdy navrhovatel namítal rozpor změny územního plánu s §55 odst. 3 stavebního
zákona již v průběhu projednávání změny územního plánu. Tuto změnu proto musel ve svém
rozsudku zohlednit.
[18] Stěžovatel tvrdil, že krajský soud měl vycházet nejen z textu, ale také z „podrobného
odůvodnění“ na str. 5 a 6 textové části odůvodnění změny územního plánu. Podle navrhovatele
krajský soud nepochybil, pokud v rozsudku citoval z textu změny územního plánu. Text
odůvodnění obsahuje oproti textu, ze kterého vycházel krajský soud, pouze tabulku „Vymezení
zastavitelných ploch pro podnikatelské aktivity v platném územním plánu města Hlučína vč. vydané změny č. 1
a č. 2 podle §55 odst. 3 stavebního zákona“. Na tuto tabulku navrhovatel upozorňoval ve svém
návrhu. Krajský soud v napadeném rozsudku uvedl, že „chybí vyhodnocení využití ostatních
již vymezených ploch pro podnikatelské aktivity“. Z této věty navrhovatel odvozuje, že krajský soud
nevycházel pouze z textu změny územního plánu, ale i z textové části jeho odůvodnění. Právě
v této části jsou v tabulce uvedeny stávající vymezené plochy pro podnikatelské aktivity, ale bez
vyhodnocení nemožnosti jejich využití.
[19] Navrhovatel se ztotožnil s tvrzením krajského soudu, že stěžovatel měl při tvorbě změny
územního plánu vycházet z metodického pokynu Ministerstva pro místní rozvoj [42]. Podle
stěžovatele lze tento pokyn použít pouze pro plochy na bydlení; s tímto názorem se navrhovatel
neztotožňuje. Pokyn se týká „vyhodnocení účelného využití zastavěného území a vyhodnocení potřeby
zastavitelných ploch“. Stěžovatel měl proto i u změny územního plánu provést srovnání stávajících
a v budoucnu potřebných ploch. Toto srovnání uvedl stěžovatel až v kasační stížnosti, čímž
nemohou být zhojeny vady napadeného opatření obecné povahy. Změna územního plánu
neobsahovala zdůvodnění potřeby nové zastavitelné plochy o velikosti 4 ha a dále v ní nebylo
uvedeno, proč nelze použít dosud vymezené plochy. Závěry krajského soudu proto byly podle
navrhovatele správné.
Znečištění ovzduší z dopravy
[20] Navrhovatel uvedl, že stěžovatel se v průběhu přijímání změny územního plánu
k námitkám navrhovatele a dalších dotčených vlastníků ohledně znečištění ovzduší vlivem
nárůstu dopravy nijak nevyjádřil a také je nevypořádal. Krajský soud nevyčetl stěžovateli –
jak tvrdí v kasační stížnosti – pouze formální absenci slov „znečištění ovzduší z dopravy“,
ale to, že se touto částí námitky navrhovatele nijak nezabýval. Vypořádání námitky nevyplývá
ani z celkového kontextu změny územního plánu, jak nesprávně tvrdí navrhovatel ve svém
podání.
Nepřezkoumatelnost rozsudku krajského soudu
[21] Krajský soud zrušil změnu územního plánu ze dvou důvodů: pro nepřezkoumatelnost
rozhodnutí o námitce navrhovatele týkající se hrozby znečištění ovzduší imisemi z dopravy a dále
pro rozpor se zákonem spočívající v nesplnění podmínek stanovených v §55 odst. 3 stavebního
zákona. Podle navrhovatele jsou tedy důvody, pro které krajský soud zrušil napadenou změnu
územního plánu, vyjádřeny jednoznačně, srozumitelně a přezkoumatelně.
Nedostatek aktivní legitimace navrhovatele
[22] Navrhovatel nesouhlasil s námitkou stěžovatele o nedostatku aktivní legitimace. Podle
navrhovatele nelze ochranu práv vlastníka bytové jednotky oddělit od práv spoluvlastníka
společných částí budovy a zastavěného pozemku. Podle navrhovatele je odkaz stěžovatele
na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu [13] nepřípadné, protože se zmiňované rozhodnutí
týkalo zcela odlišné věci. Rozhodnutí řešilo vztah vlastníka bytové jednotky a společenství
vlastníků jednotek ve stavebním řízení. Navíc z rozhodnutí Nejvyššího správního soudu plyne,
že pokud se stavební řízení týká přímo bytové jednotky jejího vlastníka, náleží i jemu postavení
účastníka řízení vedle společenství vlastníků jednotek.
[23] Podle navrhovatele je vlastnictví pozemku spjato s vlastnictvím bytové jednotky, proto
negativní dopady na vlastníka bytu se budou vztahovat také na spoluvlastníka společných částí
budovy a zastavěného pozemku. Navrhovatel v souvislosti s touto námitkou odkázal na usnesení
rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu čj. 1 Ao 1/2009 - 120 a odvodil z něj, že vlastníci
a spoluvlastníci bytových jednotek, jež mohou být dotčeni na svých právech v důsledku obsahu
územního plánu, resp. jeho změny, jsou oprávněni k podání „návrhu na přezkum opatření obecné
povahy soudem“. Z těchto důvodů navrhovatel uzavřel, že byl aktivně legitimován k podání návrhu
na zrušení opatření obecné povahy.
IV. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
[24] Nejvyšší správní soud při posuzování kasační stížnosti nejprve hodnotil, zda jsou splněny
podmínky řízení.
[25] Stěžovatel namítal nedostatek aktivní legitimace navrhovatele k podání návrhu na zrušení
opatření obecné povahy. Zde shodně jako krajský soud odkazuje Nejvyšší správní soud
na odůvodnění totožné námitky ve věci Nejvyššího správního soudu [16], která se týkala
shodných účastníků. Nejvyšší správní soud v rozsudku [16] podrobně vysvětlil, jaká kritéria
je nutné zkoumat v případě posuzování aktivní legitimace navrhovatele. Vycházel mimo jiné
ze závěrů uvedených v usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu [23],
a rozhodnutí Nejvyššího správního soudu čj. 1 Ao 1/2006 - 74, publ. pod č. 968/2006 Sb. NSS.
Ke shodnému navrhovateli jako v nyní řešené věci Nejvyšší správní soud konkrétně uvedl,
že v jeho případě je „dotčení na právech mnohem zřetelnější, neboť jeho nemovitost se nachází v blízkosti
jak silnice, tak i regulovaného území. Další skutečnosti související s tvrzením navrhovatelů ohledně toho, jakým
konkrétním způsobem budou zasaženi na svých právech, pak mají být předmětem posouzení důvodnosti návrhu,
nikoliv jeho přípustnosti. S ohledem na skutečnost, že navrhovatel b) má nemovitost ve společném vlastnictví
manželů, na což upozorňuje odpůrce, je pak třeba poukázat na rozsudek zdejšího soudu ze dne 24. 11. 2010,
č. j. 1 Ao 5/2010 - 169, publ. pod č. 2266/2011 Sb. NSS, ze kterého plyne, že návrh na zrušení opatření
obecné povahy či jeho části založený na vlastnictví nemovitosti ve společném jmění manželů je oprávněn podat
i pouze jeden z manželů“.
[26] Vzhledem k tomu, že i v řízení o této kasační stížnosti namítá stěžovatel nedostatek
aktivní legitimace, považoval Nejvyšší správní soud za nutné se k této otázce znovu vyjádřit.
[27] Stěžovatel v kasační stížnosti namítal, že navrhovatel jako vlastník bytové jednotky není
oprávněn podat návrh na zrušení opatření obecné povahy.
[28] V souvislosti s touto námitkou odkazuje Nejvyšší správní soud na usnesení rozšířeného
senátu [23], ve kterém rozšířený senát vyslovil, že navrhovatelem v řízení o návrhu na zrušení
územního plánu nebo jeho části může být zásadně „jen taková osoba, která má přímý
a nezprostředkovaný vztah k nějaké části území, které je územním plánem regulováno. Bude jím tedy vlastník
(spoluvlastník) pozemku nebo jiné nemovité věci (nebo jiných majetkových hodnot majících povahu obdobnou
nemovitým věcem – tedy bytů a nebytových prostor, viz §118 odst. 2 o. z.) a oprávněný z věcného práva
k takovýmto věcem (majetkovým hodnotám). Nebude jím však osoba, jejíž právo k dispozici věcí nemá povahu
práva absolutního, nýbrž toliko relativního (zejména jím tedy nebude nájemce, podnájemce, vypůjčitel apod.),
neboť tato osoba má toliko právo požadovat na tom, kdo jí věc přenechal k užívání, aby jí zajistil nerušené
užívání věci v souladu s uzavřenou smlouvou“. Rozšířený senát tedy výslovně zmiňuje vlastníky bytů
jako vlastníky jiných majetkových hodnot. Stěžovatel ve své námitce neuvedl žádné argumenty,
které by vedly k tomu, aby se Nejvyšší správní soud od své dosavadní judikatury odchýlil. Lze
tedy uvést, že navrhovatel jako vlastník jiné majetkové hodnoty – bytu, má přímý vztah k území,
které bude zasaženo změnou územního plánu. Tvrdí-li, že byl zkrácen na svých právech
opatřením obecné povahy, je oprávněn podat návrh podle §101a s. ř. s. Argumentace stěžovatele
v této námitce je zcela účelová a popírala by smysl úpravy podle §101a a násl. s. ř. s. Nejvyšší
správní soud se tedy s argumentací stěžovatele týkající se bytů a aktivní legitimace k podání
návrhu neztotožnil.
[29] Stěžovatel dále tvrdil, že navrhovatel jako spoluvlastník společných částí budovy
a pozemku, na kterém bytový dům stojí, nemůže namítat obtěžování hlukem a imisemi
na pozemku, který je již zastavěn budovou. Dále uvedl, že navrhovatel jako vlastník bytové
jednotky nebyl oprávněn podat návrh samostatně, ale toto právo s odkazem na rozsudek
Nejvyššího správního soudu [13] příslušelo pouze společenství vlastníků jednotek.
[30] Vztahem spoluvlastnictví a aktivní legitimace k podání návrhu na zrušení opatření obecné
povahy se Nejvyšší správní soud zabýval v rozsudku čj. 1 Ao 5/2010 - 169 a vyslovil: „Návrh
na zrušení opatření obecné povahy (§101a s. ř. s.) založený na vlastnictví nemovitosti ve společném jmění manželů
je oprávněn podat byť i jen jeden z manželů. V případě podílového spoluvlastnictví nemovitosti může tento návrh
podat i jen jeden ze spoluvlastníků, ačkoliv jeho podíl není nadpoloviční“. Nejvyšší správní soud v tomto
rozsudku dále vysvětlil, že „dle stanoviska bývalého Nejvyššího soudu SSR ze dne 8. 3. 1973,
sp. zn. Cpj 8/72 (publ. pod č. 54/1973 Sb. NS, ročník 1973, sv. 7), náleží nepochybně spoluvlastníkovi
právní ochrana, pokud jde o jeho spoluvlastnický podíl. Může tedy uplatňovat nárok na ochranu práv vyplývajících
z jeho podílu. Může se domáhat např. vydání užitků věci (jejich přiměřené části), zákazu zásahů do užívání věci,
příp. odstranění trvajících následků zásahu. Tyto závěry potvrdila i novodobá judikatura Nejvyššího soudu ČR
(viz např. rozhodnutí ze dne 3. 6. 1999, sp. zn. 2 Cdon 1794/96). Změna územního plánu může představovat
zásah (v širším slova smyslu) do užívání nemovitostí ve smyslu shora cit. stanoviska Nejvyššího soudu. Nejvyšší
správní soud uzavřel, že návrh na zrušení opatření obecné povahy může podat i jen jeden z podílových
spoluvlastníků, ačkoliv jeho podíl činí jen 1. Zamítnutí návrhu navrhovatele ad h) pro nedostatek aktivní věcné
legitimace z toho důvodu, že se k němu nepřipojil i druhý spoluvlastník, není možné“. Z citovaného
rozhodnutí Nejvyššího správního soudu tedy vyplývá, že podmínkou pro podání návrhu
na zrušení opatření obecné povahy není výlučné vlastnictví nemovitosti. Navrhovatel je jedním
ze spoluvlastníků pozemku a budovy, která se na pozemku nachází, byl tedy oprávněn nezávisle
na dalších spoluvlastnících podat návrh na zrušení opatření obecné povahy. Tuto skutečnost
nemůže změnit ani to, že je pozemek zastavěn. Zastavění pozemku není neměnnou skutečností,
proto nelze vlastníkům pozemků, na nichž se nachází nemovitost, zamezit obranu proti opatření
obecné povahy, které se jejich pozemků dotýká. Navrhovatel je také spoluvlastníkem budovy,
která se nachází na zmiňovaném pozemku, a vlastníkem konkrétního bytu. Je tedy aktivně
legitimován.
[31] V této souvislosti Nejvyšší správní soud uvádí, že odkaz stěžovatele na rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu [13] v nyní rozhodované věci neobstojí. Nejvyšší správní soud
v tomto rozsudku pouze řešil, zda může být vlastník bytové jednotky účastníkem stavebního
řízení týkajícího se společných částí budovy, či jím může být pouze společenství vlastníků
jednotek. Stěžovatel z výše uvedeného rozhodnutí odvozoval závěry, které z něj nevyplývají. Tato
věc na nyní rozhodovanou kasační stížnost nedopadá.
[32] K námitce nedostatku aktivní legitimace k podání návrhu na zrušení změny územního
plánu Nejvyšší správní soud uzavírá, že navrhovatel jako vlastník bytové jednotky a spoluvlastník
společných částí budovy a pozemku, který uvedl konkrétní skutečnosti, ze kterých vyplývá možné
zkrácení změnou územního plánu na jeho právech, je aktivně legitimován k podání návrhu
na zrušení opatření obecné povahy podle §101a s. ř. s. Krajský soud proto správně shledal,
že navrhovatel je oprávněn podat návrh na zrušení opatření obecné povahy. Námitka stěžovatele
proto není důvodná.
[33] Nejvyšší správní soud shledal, že jsou splněny podmínky řízení. Protože má kasační
stížnost požadované náležitosti, byla podána včas a osobou oprávněnou, posoudil Nejvyšší
správní soud důvodnost kasační stížnosti v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů
a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž je povinen přihlédnout
z úřední povinnosti (§109 odst. 3, 4 s. ř. s.).
[34] Kasační stížnost není důvodná.
Nepřezkoumatelnost rozsudku krajského soudu
[35] Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval namítanou nepřezkoumatelností rozsudku,
a to i z úřední povinnosti (§109 odst. 4 s. ř. s.). Nepřezkoumatelnost měla spočívat v nedostatku
důvodů rozhodnutí krajského soudu, resp. v jiné vadě řízení před soudem, jež měla mít
za následek nezákonnost rozhodnutí ve věci samé.
[36] Nejvyšší správní soud posoudil napadený rozsudek krajského soudu a neshledal
jej nepřezkoumatelným pro nedostatek důvodů.
[37] Stěžovatel namítal, že z napadeného rozsudku nelze zjistit, z jakých důvodů krajský soud
zrušil opatření obecné povahy. S tímto tvrzením se Nejvyšší správní soud neztotožňuje. Krajský
soud popsal jednotlivé námitky navrhovatele a ke každé z nich se vyjádřil. Krajský soud sice
ve značné části rozsudku citoval rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, což mu však nelze
vytknout, protože rozhodnutí Nejvyššího správního soudu řešila obdobnou nebo stejnou oblast,
jako v projednávaném návrhu. Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 1. 2008,
čj. 5 As 29/2007 - 64: „Jestliže je ta část odůvodnění rozsudku krajského soudu, v níž se měl krajský soud
vyjádřit ke skutkovým a právním otázkám vyplývajícím z uplatněných žalobních bodů, tvořena z valné části
toliko pasážemi převzatými bez dalšího komentáře z publikovaného judikátu v jiné, skutkově i právě odlišné věci,
aniž by krajský soud zároveň vyložil, jaký význam mají tyto převzaté závěry pro jeho rozhodnutí ve věci,
je rozsudek krajského soudu nepřezkoumatelný pro nesrozumitelnost a nedostatek důvodů“. Krajský soud
se však v nyní rozhodované věci neomezil na pouhé citace z rozsudků Nejvyššího správního
soudu, ale každou námitku i samostatně vypořádal a vysvětlil, zda ji považuje za důvodnou
či nikoli. Z rozsudku krajského soudu také jasně vyplývá, s kterými námitkami se krajský soud
ztotožnil a které nepovažuje za důvodné. Tuto skutečnost potvrzuje i to, že stěžovatel – ačkoli
tvrdí, že mu není jasné, z jakých důvodů krajský soud zrušil opatření obecné povahy –
na několika stranách kasační stížnosti se závěry krajského soudu polemizuje a podrobně
vysvětluje, proč jsou nesprávné.
[38] Stěžovatel dále tvrdí, že je rozsudek krajského soudu nepřezkoumatelný proto, že krajský
soud nehodnotil opatření obecné povahy komplexně, ale zabýval se pouze textem změny
územního plánu. K této části námitky Nejvyšší správní soud uvádí, že si krajský soud vyžádal
správní spisy a podrobně posoudil zákonnost opatření obecné povahy. Zda jeho úvahy byly
správné a zda vycházel krajský soud ze správných podkladů, bude Nejvyšší správní soud hodnotit
až v rámci posouzení jednotlivých konkrétních námitek.
[39] Nejvyšší správní soud proto posoudil námitku stěžovatele jako nedůvodnou.
Porušení §55 odst. 3 stavebního zákona a neposouzení opatření obecné povahy
jako celku
[40] Podle §55 odst. 3 stavebního zákona (od 1. 1. 2013 se jedná o §55 odst. 4 stavebního
zákona) lze další zastavitelné plochy změnou územního plánu vymezit pouze na základě
prokázání nemožnosti využít již vymezené zastavitelné plochy a potřeby vymezení nových
zastavitelných ploch.
[41] Ustanovení §55 odst. 3 stavebního zákona je promítnutím principu ochrany
nezastavěného území, vyjadřující jeden z cílů územního plánování, podle nějž je ve veřejném
zájmu chránit a rozvíjet přírodní, kulturní a civilizační hodnoty území a přitom chránit krajinu
jako podstatnou složku prostředí života obyvatel a základ jejich totožnosti (§18 odst. 4
stavebního zákona). Kogentní ustanovení §55 odst. 3 stavebního zákona vyjadřuje zájem na
ochraně hodnot v území včetně krajiny a současně stěžejním způsobem předurčuje průběh
přijímání a obsah opatření obecné povahy, neboť nejsou-li naplněny požadavky tohoto
ustanovení, nelze vůbec ve změně územního plánu vymezit nové zastavitelné plochy.
[42] Příkladem pro obce, které připravují opatření obecné povahy, může být mimo jiné
metodický pokyn Ministerstva pro místní rozvoj, Ústavu územního rozvoje, zpracovaný v srpnu
2008: Vyhodnocení účelného využití zastavěného území a vyhodnocení potřeby
vymezení zastavitelných ploch
(http://www.uur.cz/images/konzultacnistredisko/MetodickeNavody/ZU/ZU_RozborPotrebyP
loch_20080901.pdf). Z něj vyplývají zásady, které by zpracovatel měl při tvorbě opatření obecné
povahy v souvislosti s §55 odst. 3 stavebního zákona dodržovat. V nyní rozhodované věci se na
rozdíl od případu řešeného v metodickém pokynu jedná o plochu pro podnikatelské aktivity,
přesto lze přiměřeně na zásady uvedené v metodickém pokynu odkázat i v této věci.
[43] Metodikou se Nejvyšší správní soud zabýval např. v rozsudku čj. 8 Ao 6/2011 - 87.
V něm rozvedl, že požadavky uplatňované dotčenými orgány, krajským úřadem a připomínky
veřejnosti k zadání budou jedním z ukazatelů, zda je potřeba nových ploch reálná. Součástí
odůvodnění návrhu změny územního plánu by mělo být „komplexní zdůvodnění přijatého řešení
a vybrané varianty, včetně vyhodnocení předpokládaných důsledků tohoto řešení, zejména ve vztahu k rozboru
udržitelného rozvoje území“. Podle metodiky je ve vyhodnocení nutno porovnávat vždy nabídku
zastavitelných ploch a jejich poptávku pro jeden účel. Např. dostatek vymezených zastavitelných
ploch pro výrobu nemůže být důvodem nevymezení nových zastavitelných ploch
např. pro bydlení, pokud odborný odhad prokáže jejich potřebu při přihlédnutí
k předpokládanému demografickému vývoji, průzkumu rozsahu nechtěného soužití,
předpokládanému reálnému zájmu investorů, atd. U velkých měst je nutno zohledňovat i potřeby
místních částí. Dostatek ploch pro občanské vybavení na severu území ještě neznamená,
že zastavitelných ploch, vymezených k tomuto účelu na jihu, je dostatek.
[44] Stěžovatel se měl tedy ve změně územního plánu podrobně zabývat tím, proč nelze využít
již vymezené zastavitelné plochy, a dále potřebou vymezení nových zastavitelných ploch. Krajský
soud v odůvodnění napadeného rozsudku uvedl, že stěžovatel nesplnil druhou podmínku
a nevysvětlil, proč je nutné vymezit nové zastavitelné plochy. Nejvyšší správní soud proto
zjišťoval, zda tomu tak skutečně bylo.
[45] Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu [43]: „Podmínkám §55 odst. 3 stavebního
zákona z roku 2006 neodpovídá obecné konstatování o nemožnosti využití již dříve vymezených zastavitelných
ploch a potřebě vymezit plochy jiné. Obec tedy musí v potřebné a přezkoumatelné míře podrobností zdůvodnit
nejen to, které zastavitelné plochy jsou dosud nevyužity a proč je použít k nové výstavbě nelze,
ale i to, proč se u konkrétních pozemků mění jejich charakteristika z nezastavitelných na zastavitelné,
a proč se jeví být vhodnou náhradou za pozemky nevyužité“. V souladu s výše uvedenou judikaturou
Nejvyšší správní soud zdůrazňuje, že ve změně územního plánu nepostačí pouze obecné
nebo dále nerozvedené tvrzení, že je potřebné vymezit nové zastavitelné plochy, které pouze
formálně naplňuje podmínky stanovené v §55 odst. 3 stavebního zákona. Z opatření obecné
povahy musí být jasně seznatelné, proč obec nevyužila dříve vymezených zastavitelných ploch,
z jakých konkrétních důvodů je nutné vymezit nové zastavitelné plochy, a dále proč mění
charakteristiku daných pozemků, a nikoli jiných.
[46] Stěžovatel v kasační stížnosti odkazuje na text uvedený na str. 13 písm. g) změny
územního plánu (pozn. soudu: jedná se o str. 13 textové části odůvodnění změny územního
plánu). V něm je však pouze uvedeno, že „v současné době se na území města nenacházejí další plochy pro
podnikatelské aktivity uvedeného rozsahu. Z tohoto důvodu je vymezení nových ploch pro podnikatelské aktivity
potřebné“. Stěžovatel dále tvrdí, že krajský soud „vůbec nepřihlížel k podrobnému odůvodnění nemožnosti
využití již vymezených ploch a potřeby vymezení plochy nové, obsaženému v rámci textové části (str. 5 a 6)
odůvodnění územního plánu – změny č. 7, jenž je jako příloha č. 1 nedílnou součástí předmětné opatření obecné
povahy“. Předem vlastního posouzení této námitky Nejvyšší správní soud uvádí, že napadené
opatření obecné povahy je nepřehledné a jednotlivé části jsou snadno zaměnitelné. Sám
stěžovatel v kasační stížnosti jeho jednotlivé části zaměňuje. Ve výše citované části kasační
námitky stěžovatel sice odkazuje na „textovou část odůvodnění“, ale z následného popisu
dokumentu vyplývá, že ve skutečnosti odkazoval na textovou část vlastní změny územního plánu,
která na str. 5 a 6 obsahuje část 3: Komplexní zdůvodnění přijatého řešení. Tato část obsahuje
stejné zdůvodnění potřebnosti vymezení dalších zastavitelných ploch, jako textové části
odůvodnění na str. 13. Navíc lze z celého textu pouze zjistit, že změna územního plánu „vytváří
předpoklady pro rozvoj služeb zvýšením nabídky pracovních příležitostí na místě“ a další obecná tvrzení.
Konkrétní zdůvodnění potřeby vymezení nových zastavitelných ploch uvedl stěžovatel teprve
v kasační stížnosti, což však nemůže zhojit to, že změna územního plánu tuto část neobsahuje.
[47] Jak Nejvyšší správní soud uvedl již v rozsudcích [43] a 8 Ao 1/2010 - 89, takto obecně
pojaté vysvětlení nemůže dostát požadavkům §55 odst. 3 stavebního zákona, neboť vůbec
nedává uspokojivou odpověď na otázku, jaká vlastně byla potřeba vymezení nových
zastavitelných ploch. Skutečnost, že se „na území města nenacházejí další plochy pro podnikatelské
aktivity uvedeného rozsahu“, sama o sobě neodůvodňuje potřebu vymezení nových zastavitelných
ploch.
[48] Nejvyšší správní soud si je vědom, že u rozsáhlých změn opatření obecné povahy nelze
po zpracovateli požadovat, aby byla argumentace u každého bodu této změny vyčerpávající.
To však neznamená, že by zpracovatel mohl rezignovat na požadavky stanovené zákonem
nebo změny nedostatečně odůvodnit. Přesto u takto obsáhlého dokumentu může soud stručnost
v určité míře tolerovat. V nyní rozhodované věci se však jednalo o zcela odlišnou situaci. Změna
funkčního využití konkrétních pozemků byla jediným důvodem a obsahem změny územního
plánu. Územní plán neřešil další území obce a nezabýval se dalšími skutečnostmi. Pokud změna
funkčního využití pozemků v určité lokalitě byla pro stěžovatele tak zásadní, že kvůli ní zpracoval
samostatnou změnu územního plánu, měl potřebu změny řádně vysvětlit. Z celé změny
územního plánu nelze přezkoumatelným způsobem zjistit, proč tak stěžovatel učinil, jaké k tomu
měl důvody, jaký zájem obyvatel obce nebo obce samotné tuto potřebu ospravedlňuje. Stěžovatel
v napadené změně územního plánu pouze vysvětluje dopady změny na území, ale nezabývá
se tím, z jakých důvodů k těmto změnám vůbec dojde. Pokud budou muset obyvatelé obce,
na jejichž pozemky bude mít změna územního plánu vliv, snášet dopady opatření obecné povahy
do svých práv, měli by vědět, jaké potřeby obec k těmto změnám vedly. Zdůvodnění „v současné
době se na území města nenacházejí další plochy pro podnikatelské aktivity uvedeného rozsahu“ je u změny
územního plánu, která se týká pouze jednoho konkrétního území, zcela nepřesvědčivé.
V souvislosti s touto námitkou lze uzavřít, že obecná tvrzení a proklamace nemohou nahradit byť
i stručné, ale zákonné požadavky splňující zdůvodnění.
[49] Soud se proto s ohledem na výše uvedené skutečnosti neztotožnil s námitkou stěžovatele
a neshledal pochybení krajského soudu.
Znečištění ovzduší z dopravy
[50] Stěžovatel namítal, že krajský soud v napadeném rozsudku nesprávně tvrdil, že ve změně
územního plánu nebylo řádně odůvodněno zamítnutí námitky navrhovatele týkající se znečištění
ovzduší z dopravy.
[51] Námitka navrhovatele ke změně územního plánu, označená v příloze č. 2 opatření obecné
povahy jako námitka č. 3, se skládá ze dvou částí. V první části námitky navrhovatel brojí proti
budoucí hlukové zátěži území, a ve druhé části proti zvýšení imisních limitů polétavého prachu
a látek znečišťujících ovzduší v souvislosti se změnou využití území zemědělské půdy na území
podnikatelských aktivit.
[52] „Na odůvodnění rozhodnutí o námitkách je třeba klást stejné požadavky jako v případě typických
správních rozhodnutí (§68 odst. 3 správního řádu z roku 2004). Musí z něho být seznatelné, z jakého důvodu
považuje obec námitky uplatněné oprávněnou osobou (§52 odst. 2 stavebního zákona z roku 2006) za liché,
mylné nebo vyvrácené, nebo proč považuje skutečnosti předestírané oprávněnou osobou za nerozhodné, nesprávné
nebo jinými řádně provedenými důkazy za vyvrácené“ (rozsudek Nejvyššího správního soudu [30]).
V souladu s touto ustálenou judikaturou Nejvyššího správního soudu bylo proto nutné posoudit,
zda se stěžovatel zabýval oběma částmi námitky, zda se s námitkou týkající se ochrany ovzduší
dostatečně vypořádal a zda lze z odůvodnění rozhodnutí zjistit, proč stěžovatel námitku zamítl.
[53] Nejvyšší správní soud zjistil, že stěžovatel – ačkoli měl v rámci odůvodnění rozhodnutí
o zamítnutí námitky povinnost vypořádat se s oběma jejími částmi – tak neučinil a námitku v části
týkající se ochrany ovzduší opomenul. Stěžovatel vypořádal námitku pouze v části, která se týkala
hlukové zátěže. V této části argumentoval judikaturou Nejvyššího správního soudu a stanoviskem
krajské hygienické stanice. Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 7. 1. 2009,
čj. 2 Ao 2/2008 - 62: „Rozhodnutí o námitkách je samostatným rozhodnutím, které je součástí územního
plánu. Pokud jsou důvodem nevyhovění námitkám stanoviska dotčených orgánů, musí být jejich podstatný obsah
v důvodech rozhodnutí uveden, stejně tak jako skutečnost, zda a jak se dotčené orgány k důvodnosti námitek
vyjádřily (§172 odst. 4 správního řádu z roku 2004 ve spojení s §192 stavebního zákona z roku 2006)“.
V souladu s citovaným rozsudkem stěžovatel v souvislosti s hlukovou zátěží alespoň zmínil části
stanoviska, které týkaly této otázky.
[54] Stěžovatel se však nijak nezabýval druhou částí námitky; námitku týkající se znečištění
ovzduší a zvýšení imisních limitů polétavého prachu opomenul a neuvedl žádné odůvodnění
jejího zamítnutí. Z textu odůvodnění zamítnutí námitky také nevyplývá jakákoli argumentace,
proto se nelze ztotožnit s názorem stěžovatele, že se odůvodnění týkalo obou částí námitky.
Nejednalo se o písařskou chybu či opomenutí slova ovzduší, celé odůvodnění se skutečně
vztahuje pouze k hlukové zátěži. Krajský soud proto správně vysvětlil, že se měl stěžovatel
zabývat i touto částí námitky, a pokud tak neučinil, byl jeho postup zatížen vadou.
[55] Stěžovatel dále nesprávně tvrdí, že krajský soud v odůvodnění rozsudku vyslovil,
že v odůvodnění námitky chybí pouze slovní spojení „znečištění ovzduší z dopravy“. Tento závěr
z rozsudku krajského soudu nevyplývá. Krajský soud neměl výhrady k vypořádání námitky
týkající se hlukového zatížení, ale správně uvedl, že „jiná je však situace u té části námitky,
která se týkala znečištění ovzduší z dopravy. Ačkoli by odůvodnění bylo patrně obdobné, odpůrce se otázkou
znečištění ovzduší v odůvodnění námitky výslovně nezabýval“. Krajský soud tedy netvrdil, že v odůvodnění
chybělo slovní spojení, ale pouze upozornil na to, že odůvodnění o obou částech námitky
navrhovatele snad mohlo být obdobné.
[56] Z výše uvedených důvodů se Nejvyšší správní soud neztotožnil s námitkou stěžovatele
a uzavřel, že rozsudek krajského soudu nebyl v této části nezákonný.
IV. Závěr a náklady řízení
[57] Ze shora vyložených důvodů dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že kasační stížnost
navrhovatele není důvodná, a proto ji rozsudkem zamítl (§110 odst. 1 s. ř. s.).
[58] O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s §60 odst. 1
za použití §120 s. ř. s. Stěžovatel neměl ve věci úspěch, a nemá proto právo na náhradu nákladů
řízení. Navrhovatel měl ve věci plný úspěch, má proto právo na náhradu nákladů řízení o kasační
stížnosti proti odpůrci, který neúspěšně podal kasační stížnost proti rozsudku krajského soudu.
Náklady řízení na straně navrhovatele spočívají ve dvou úkonech právní služby (podání vyjádření
ke kasační stížnosti ze dne 2. 11. 2012 a vyjádření navrhovatele k doplnění kasační stížnosti
ze dne 4. 3. 2013) a v paušální náhradě hotových výdajů advokáta, tedy ve výši 2 x 2 100 Kč
a 2 x 300 Kč, celkem 4 800 Kč [dle §7, §9 o dst. 3 písm. f) a dle §11 odst. 1 písm. d) vyhlášky
Ministerstva spravedlnosti č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů
za poskytování právních služeb (advokátní tarif), ve znění účinném do 31. 12. 2012 – s ohledem
na přechodné ustanovení vyhlášky č. 486/2012 Sb.]. Protože advokát je plátcem daně z přidané
hodnoty, zvyšují se dle §57 odst. 2 s. ř. s náklady řízení o částku 1 008 Kč, odpovídající dani,
kterou je advokát povinen z odměny za zastupování a z náhrad hotových výdajů odvést podle
zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dle základní sazby, která od 1. 1. 2013 činí
21 %). Odpůrce je tedy povinen zaplatit navrhovateli na náhradě nákladů řízení o kasační
stížnosti částku 5808 Kč do 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku k rukám jeho zástupce.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně 27. srpna 2013
JUDr. Michal Mazanec
předseda senátu