Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 30.06.2016, sp. zn. 4 Ads 208/2015 - 83 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2016:4.ADS.208.2015:83

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2016:4.ADS.208.2015:83
sp. zn. 4 Ads 208/2015 - 83 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Dagmar Nygrínové a soudců JUDr. Jiřího Pally a Mgr. Aleše Roztočila v právní věci žalobkyně: Odborová organizace ochrany práv zaměstnanců, se sídlem Družební 1004/4, Kopřivnice, zast. Mgr. Ivetou Horáčkovou, advokátkou, se sídlem K Nemocnici 166/14, Nový Jičín, proti žalovanému: Ministerstvo práce a sociálních věcí, se sídlem Na Poříčním právu 376/1, Praha 2, v řízení o kasačních stížnostech žalobkyně a žalovaného proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 31. 7. 2015, č. j. 9 A 68/2015 – 34, takto: I. Usnesení Městského soudu v Praze ze dne 31. 7. 2015, č. j. 9 A 68/2015 – 34, se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení. II. Ustanovené zástupkyni žalobkyně, Mgr. Ivetě Horáčkové, advokátce, se sídlem K Nemocnici 166/14, Nový Jičín, se p ř i z n á v á odměna za zastupování a náhrada hotových výdajů ve výši 8.228 Kč, která jí bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 60 dnů od právní moci tohoto rozsudku. Odůvodnění: I. Předcházející řízení [1] Žalobou podanou u Nejvyššího správního soudu dne 19. 2. 2015 se žalobkyně domáhala ochrany před nezákonným postupem žalovaného, jenž měl spočívat v jeho rozhodnutí ze dne 15. 12. 2014, č. j. 2014/25579-52/51 (dále též „přezkoumávané rozhodnutí“ nebo „napadené rozhodnutí“), kterým ministryně práce a sociálních věcí zamítla rozklad žalobkyně proti usnesení žalovaného ze dne 28. 3. 2014, č. j. 2014/11452523. Uvedeným rozhodnutím žalovaný podle §66 odst. 1 písm. c) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, zastavil řízení o určení zprostředkovatele ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy mezi žalobkyní a zaměstnavatelem – společností ARRIVA MORAVA a.s., se sídlem Vítkovická 3133/5, Ostrava. Žalobkyně se konkrétně domáhala zrušení přezkoumávaného rozhodnutí, určení zprostředkovatele v předmětné věci přímo soudem, vyslovení neplatnosti kolektivní smlouvy ze dne 11. 12. 2014, vyslovení nezákonnosti jednání a postupu žalovaného, uložení povinnosti žalovanému k náhradě škody ve výši 300.000 Kč, vyslovení nezákonnosti jednání a postupu společnosti ARRIVA TRANSPORT ČESKÁ REPUBLIKA a.s., IČ: 273 68 815, se sídlem Křižíkova 148/34, Praha 8, a ostatních dotčených odborových organizací spolu s uložením povinnosti k náhradě škody ve výši 300.000 Kč, zákazu pokračování v nezákonnostech ze strany žalovaného, společnosti ARRIVA TRANSPORT ČESKÁ REPUBLIKA a.s., jakož i ostatních dotčených odborových organizací. [2] Nejvyšší správní soud usnesením ze dne 4. 3. 2015, č. j. Na 66/2015 – 11, postoupil věc Městskému soudu v Praze (dále též „městský soud“), který následně usnesením ze dne 31. 7. 2015, č. j. 9 A 68/2015 – 34, žalobu podle §46 odst. 2 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jensoudní řád správní“ nebo „s. ř. s.“), odmítl. V odůvodnění rozhodnutí městský soud uvedl, že z podání žalobkyně a jejích jednotlivých návrhů shledal, že žaloba nesplňuje podmínky pro projednání věci ve správním soudnictví. V části žaloby směřující proti zaměstnavateli a ostatním odborovým organizacím se žalobkyně domáhá ochrany ve správním soudnictví nesprávně z důvodu, že mezi žalobkyní na jedné straně a zmíněnými subjekty na straně druhé nejde o veřejnoprávní vztah, jelikož tyto subjekty nejsou orgány uvedenými v §4 odst. 1 písm. a) s. ř. s. a nerozhodují ve věcech v oblasti veřejné správy o veřejných subjektivních právech fyzických a právnických osob. [3] Žalované ministerstvo je naproti tomu správním orgánem rozhodujícím v oblasti veřejné správy. Poskytnutí ochrany ve správním soudnictví je však podmíněno tím, že rozhodnutí či jiný akt nebo nečinnost správních orgánů vychází z pravomoci těchto orgánů v oblasti veřejné správy a je jimi zasahováno do veřejných subjektivních práv fyzických nebo právnických osob, což v projednávané věci není splněno. Předmětný spor je sporem ve věci kolektivního vyjednávání podle zákona č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání (dále jen „zákon o kolektivním vyjednávání“). Ve světle judikatury Nejvyššího soudu se jedná o spory, v nichž je dána pravomoc soudů v občanskoprávním řízení, neboť tyto spory – tzv. kolektivní pracovní spory – vznikají z kolektivních pracovních vztahů, tj. vztahů mezi zaměstnavatelem a odborovou organizací. Pokud jde o postavení žalovaného, jde o orgán státní správy, který má dle zákona o kolektivním vyjednávání pravomoc vydat rozhodnutí o určení zprostředkovatele pro účely jednání v pracovněprávním vztahu při uzavření kolektivní smlouvy. Jelikož žalovaný v tomto vztahu vystupuje jako orgán moci výkonné v mezích své pravomoci v soukromoprávní věci, v projednávané věci je podle §7 odst. 1 a 2 zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád (dále jenobčanský soudní řád“ nebo „o. s. ř.“), dána pravomoc civilních soudů. Je proto vyloučeno, aby se městský soud zabýval i tvrzeními žalobkyně o zásazích a nečinnosti žalovaného, kterými pouze doprovází své námitky proti rozhodnutí, jež má být předmětem soudního přezkumu. II. Obsah kasačních stížností a dalších navazujících vyjádření [4] Proti usnesení městského soudu ze dne 31. 7. 2015, č. j. 9 A 68/2015 – 34, (dále též „napadené usnesení“), podala včasnou kasační stížnost žalobkyně (dále též „stěžovatelka č. 1“) i žalovaný (dále též „stěžovatel č. 2“). Stěžovatelka č. 1 současně požádala soud o osvobození od soudních poplatků a ustanovení zástupce pro řízení o kasační stížnosti. Nejvyšší správní soud těmto žádostem vyhověl usnesením ze dne 24. 11. 2015, č. j. 4 Ads 208/2015 – 61. II. A Kasační stížnost stěžovatelky č. 1 [5] Stěžovatelka č. 1 uplatňuje v kasační stížnosti důvody podle §103 odst. 1 písm. a), b), d) a e) s. ř. s. Městskému soud v první řadě vytýká, že nerozhodl o jejím návrhu na ustanovení zástupce, který by odstranil nedostatky a nesrozumitelnost podané žaloby. Městský soud přitom k odstranění vad podání nevyzval ani samotnou stěžovatelku č. 1, která dále namítá, že stěžovatel č. 2 jakožto ústřední orgán státní správy nemá jakoukoliv pravomoc rozhodovat ve věcech soukromého práva. Pokud by tomu tak bylo, byl by na rovině s rozhodcem, což je dle stěžovatelky č. 1 výklad nelogický a absurdní. Městskému soudu přisvědčuje potud, že případné následné stanovisko zprostředkovatele nebo rozhodce lze označit za rozhodnutí soukromoprávní, přezkoumávané rozhodnutí nicméně již takovou povahu nemá. Stěžovatelka č. 1 současně vyjadřuje přesvědčení, že městský soud jí neposkytl dostatečnou ochranu před porušováním jejích práv ze strany ostatních odborových organizací působících u zaměstnavatele. [6] Podáním ze dne 10. 10. 2015 odstranila stěžovatelka č. 1 k výzvě soudu vady kasační stížnosti, když specifikovala, že kasační stížnost byla podána jí jakožto odborovou organizací, nikoliv panem Janem Murkem (předseda stěžovatelky č. 1) jakožto fyzickou osobou. V předmětném podání dále setrvala na svém procesním stanovisku a doplnila některé skutečnosti, jež jsou dle jejího názoru významné v procesu kolektivního vyjednávání probíhajícím u zaměstnavatele, u něhož působí. Obdobné doplnění učinila také v podání ze dne 26. 10. 2015, v němž současně navrhla, aby jí byla přiznána náhrada škody ve výši 100.000 Kč, jakož i náhrada nákladů řízení ve výši 500 Kč, které jí měly vzniknout použitím tiskárny, papíru a zasíláním doporučených dopisů. Okolnosti související s kolektivním vyjednáváním dokládá stěžovatelka č. 1 značným množstvím dokumentů a odkazů na webové stránky. [7] Stěžovatel č. 2 reagoval na kasační stížnost stěžovatelky č. 1 vyjádřením ze dne 21. 10. 2015, v němž navrhl její zamítnutí, a to z důvodu, že argumentace v ní obsažená se dotýká meritorního posouzení projednávané věci a nikoliv podstatné otázky, kterou v tomto řízení představuje odmítnutí žalobního návrhu. [8] Poté, co byla stěžovatelce č. 1 Nejvyšším správním soudem ustanovena zástupkyně pro řízení o kasační stížnosti, Mgr. Iveta Horáčková, advokátka, doplnila stěžovatelka č. 1 prostřednictvím jmenované advokátky svou kasační stížnost podáním ze dne 15. 12. 2015. V doplnění uvedla, že se žalobou podanou u městského soudu domáhala ochrany před nezákonným postupem stěžovatele č. 2, který měl spočívat ve vydání přezkoumávaného rozhodnutí. Usnesení, kterým městský soud její žalobu odmítl, je pak nezákonné ve smyslu §103 odst. 1 písm. a) a e) s. ř. s., a to konkrétně z důvodu nesprávného posouzení povahy přezkoumávaného rozhodnutí, jakožto aktu spadajícího do oblasti soukromého práva. Pracovní právo je přitom odvětvím, v rámci něhož se prolínají prvky soukromého i veřejného práva. Zejména v otázce kolektivního vyjednávání (včetně otázky týkající se určení osoby zprostředkovatele) se pak jedná o oblast práva veřejného. Projednávaná věc tak patří do pravomoci soudů ve správním soudnictví, a nebylo tudíž namístě podanou žalobu odmítnout. S ohledem na uvedené stěžovatelka č. 1 navrhla, aby Nejvyšší správní soud zrušil napadené usnesení i přezkoumávané rozhodnutí, resp. aby zrušil napadené usnesení a věc vrátil městskému soudu k dalšímu řízení. II. B Kasační stížnost stěžovatele č. 2 [9] Stěžovatel č. 2 uplatňuje v kasační stížnosti důvod podle §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s., tedy nezákonnost napadeného usnesení, kterou spatřuje v posouzení povahy merita projednávané věci (tj. problematiky určení zprostředkovatele) jako soukromoprávního institutu. Dle názoru stěžovatele č. 2 je rozhodnutí o určení zprostředkovatele projevem jeho vrchnostenské pravomoci, když v pozici ústředního orgánu státní správy ingeruje do sporů vzniklých v oblasti kolektivního vyjednávání, koriguje jejich průběh a předchází další eskalaci napětí na pracovišti. Jedná se proto o autoritativní právní akt, kterým stát v rámci institutů veřejného práva zasahuje do kolektivního vyjednávání. Eliminování sporů mezi zaměstnavatelem a jeho zaměstnanci je v obecném zájmu, neboť směřuje k zajištění řádného výkonu pracovní činnosti v přijatelných pracovních podmínkách. Samotné pracovní právo obsahuje taktéž prvky veřejného práva, mezi něž stěžovatel č. 2 řadí právě i přezkoumávané rozhodnutí. Má za to, že p ři určení zprostředkovatele pro konkrétní kolektivní spor neexistuje žádný soukromoprávní poměr, pro stanovení pravomoci soudu se tudíž §7 o. s. ř. neuplatní. Závěrem stěžovatel č. 2 dodává, že právo na určení zprostředkovatele je právem založeným veřejnoprávním předpisem – zákonem o kolektivním vyjednávání – bez ohledu na to, že zprostředkovatel následně řeší věc soukromoprávního charakteru (kolektivní pracovněprávní spor). V posuzovaném případě je proto dána pravomoc soudů ve správním soudnictví. S ohledem na uvedené stěžovatel č. 2 navrhl, aby Nejvyšší správní soud napadené usnesení zrušil a věc vrátil městskému soudu k dalšímu řízení. [10] Stěžovatelka č. 1 reagovala na kasační stížnost stěžovatele č. 2 vyjádřením ze dne 28. 10. 2015, v němž konstatovala, že stěžovatel č. 2 ji po celou dobu správního řízení nezákonně omezoval a v součinnosti se společností ARRIVA MORAVA a.s., jakož i ostatními odborovými organizacemi působícími u této společnosti, porušoval její práva. Současně namítla, že stěžovatel č. 2 účelově provádí volný výklad zákona o kolektivním vyjednávání a vyjádřila domněnku o možné spolupráci mezi stěžovatelem č. 2 a městským soudem, čemuž má nasvědčovat i vydání napadeného usnesení. Stěžovatelka č. 1 následně doplnila další skutečnosti, které jsou dle jejího názoru významné pro meritorní posouzení projednávané věci. III. Posouzení kasačních stížností Nejvyšším správním soudem [11] Nejvyšší správní soud při přezkoumání napadeného usnesení v první řadě hodnotil, zda jsou splněny podmínky řízení. V této souvislosti dospěl k závěru, že kasační stížnosti mají požadované náležitosti, byly podány včas a osobami k tomu oprávněnými (§103 a §106 s. ř. s.), stěžovatelé jsou řádně zastoupeni advokátem (stěžovatelka č. 1), resp. jednají zaměstnancem majícím vysokoškolské právnické vzdělání, které je podle zvláštních zákonů vyžadováno pro výkon advokacie (stěžovatel č. 2; §105 odst. 2 s. ř. s.) a není namístě kasační stížnosti odmítnout pro nepřípustnost (§104 s. ř. s.). [12] Zdejší soud následně posoudil důvodnost kasačních stížností v souladu s §109 odst. 3 a 4 s. ř. s., v mezích jejích rozsahu a uplatněných důvodů. Neshledal přitom vady podle §109 odst. 4 s. ř. s., k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti. [13] Kasační stížnosti jsou důvodné. [14] Úvodem nutno předeslat, že podstatou projednávané věci je posouzení otázky zákonnosti odmítnutí žaloby stěžovatelky č. 1 v předcházejícím řízení vedeným před městským soudem. Napadené usnesení městského soudu je tak rozhodnutím procesního charakteru, v němž se soud meritem věci nezabýval. Nebylo-li městským soudem rozhodováno ve věci samé, nemůže se v této fázi řízení ani zdejší soud zabývat argumentací stěžovatelky č. 1 související s důvodností podané žaloby (to znamená, že zdejší soud nemohl hodnotit, zda bylo namístě žalobu zamítnout, anebo přezkoumávané rozhodnutí zrušit a věc vrátit žalovanému k dalšímu řízení). Takové přezkoumání by bylo možno učinit až v případě, vydal-li by rozhodnutí ve věci nejdříve městský soud. Z povahy věci proto nelze vyhovět návrhu stěžovatelky č. 1 a spolu s napadeným usnesením městského soudu zrušit rovněž přezkoumávané rozhodnutí žalovaného. [15] Z uvedeného taktéž plyne, že jediným kasačním důvodem, jejž lze proti usnesení o odmítnutí žaloby účinně namítat, je důvod podle §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s., a sice nezákonnost rozhodnutí o odmítnutí návrhu nebo o zastavení řízení. Nejvyšší správní soud nicméně připouští, že i usnesení o odmítnutí žaloby může být nezákonné z důvodu nesprávného posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení. Zdejší soud proto přihlédl také k argumentaci stěžovatelky č. 1 týkající se nesprávného právního posouzení, když tuto argumentaci posuzoval právě ve vztahu ke kasačnímu důvodu podle §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s. [16] Oba stěžovatelé se ve své argumentaci ke kasačnímu důvodu ve smyslu §103 odst. 1 písm. e) fakticky shodují v tom, že napadené rozhodnutí žalovaného je dle jejich názoru aktem vydaným v oblasti veřejného práva, z čehož pak dovozují, že pro jeho přezkoumání je dána pravomoc soudů ve správním soudnictví. Nejvyšší správní soud uvážil o této otázce následovně. [17] Podle §2 s. ř. s. „[v]e správním soudnictví poskytují soudy ochranu veřejným subjektivním právům fyzických i právnických osob způsobem stanoveným tímto zákonem a za podmínek stanovených tímto nebo zvláštním zákonem a rozhodují v dalších věcech, v nichž tak stanoví tento zákon.“ [18] Podle §4 odst. 1 písm. a) téhož zákona „[s]oudy ve správním soudnictví rozhodují o žalobách proti rozhodnutím vydaným v oblasti veřejné správy orgánem moci výkonné, orgánem územního samosprávného celku, jakož i fyzickou nebo právnickou osobou nebo jiným orgánem, pokud jim bylo svěřeno rozhodování o právech a povinnostech fyzických a právnických osob v oblasti veřejné správy, (dále jen -správní orgán-).“ [19] Podle §7 odst. 1 o. s. ř. „[v] občanském soudním řízení projednávají a rozhodují soudy spory a jiné právní věci, které vyplývají z poměrů soukromého práva, pokud je podle zákona neprojednávají a nerozhodují o nich jiné orgány.“ [20] Podle §7 odst. 2 téhož zákona „[s]pory a jiné právní věci uvedené v odstavci 1, o nichž podle zákona rozhodly jiné orgány než soudy, soudy v občanském soudním řízení projednávají a rozhodují za podmínek uvedených v části páté tohoto zákona.“ [21] Podle §1 zákona o kolektivním vyjednávání „[z]ákon upravuje kolektivní vyjednávání mezi odborovými organizacemi a zaměstnavateli nebo jejich organizacemi, za případné součinnosti státu, jehož cílem je uzavření kolektivní smlouvy.“ [22] Podle §11 odst. 1 téhož zákona „[s]mluvní strany si po dohodě mohou ve sporu zvolit zprostředkovatele. Přijetím žádosti zprostředkovatelem je řízení před zprostředkovatelem zahájeno. Smluvní strany a zprostředkovatel jsou povinni si vzájemně poskytovat požadovanou součinnost.“ [23] Podle §11 odst. 2 téhož zákona „[n]edohodnou-li se smluvní strany na zprostředkovateli, určí zprostředkovatele ze seznamu zprostředkovatelů a rozhodců vedeného ministerstvem na návrh kterékoliv ze smluvních stran příslušné ministerstvo. Doručením rozhodnutí o určení zprostředkovatele je řízení před zprostředkovatelem zahájeno. Ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy může být takový návrh podán nejdříve po uplynutí 60 dnů od předložení písemného návrhu na uzavření této smlouvy.“ [24] Nejvyšší správní soud se ztotožňuje s názorem stěžovatelů, že pracovní právo je zcela bezpochyby právním odvětvím soukromoprávním, do nějž však přesahují i prvky veřejnoprávní regulace. V režimu zákona o kolektivním vyjednávání, jakožto základního právního aktu upravujícího kolektivní pracovněprávní vztahy, se tato skutečnost projevuje zejména v tom, že kolektivní vyjednávání se na jedné straně sice uskutečňuje mezi rovnými subjekty soukromého práva, tzn. odborovými organizacemi a zaměstnavateli nebo jejich organizacemi, nicméně na straně druhé do těchto vztahů za zákonem stanovených podmínek ingeruje též stát, který stranám kolektivního sporu poskytuje určitou součinnost, a to v zájmu jeho řádného a pokojného urovnání, čímž do jisté míry napomáhá prevenci před případnými stávkami, jež mohou v některých případech ovlivnit rovněž právní sféru jiných než kolektivního vyjednávání zúčastněných osob. Přispívání k vyřešení kolektivních sporů ze strany státu je tak částečně otázkou veřejného zájmu. [25] Zmíněnou státní ingerenci do vztahů vznikajících při kolektivním vyjednávání lze spatřovat např. v činnosti žalovaného – Ministerstva práce a sociálních věcí – spočívající v určení rozhodce pro kolektivní spor podle §13 odst. 2 zákona o kolektivním vyjednávání [institut rozhodce dle zákona o kolektivním vyjednávání je ostatně judikaturou považován za orgán veřejné moci sui generis, jenž autoritativně rozhoduje o právech a povinnostech stran kolektivní smlouvy, které s ním nejsou v rovném postavení (viz usnesení Ústavního soudu ze dne 29. 8. 2001, sp. zn. IV. ÚS 402/01, publ. ve svazku 23 na str. 375 Sb.n.u.US; dostupné na http://nalus.usoud.cz)], nebo právě v předmětném případě přezkoumávaném určení zprostředkovatele podle §11 odst. 2 téhož zákona. [26] Pro posouzení projednávané věci je tak určující zodpovězení otázky, o jaké právní skutečnosti bylo žalovaným ve správním řízení rozhodováno. Za zcela zásadní považuje Nejvyšší správní soud nutnost odlišení rozhodnutí žalovaného o určení zprostředkovatele od případného následného výsledku, k němuž je zprostředkovatel v rámci kolektivního sporu cíleně určován, a jímž je jisté „podání pomocné ruky“ stranám kolektivní smlouvy při jejím uzavírání (nutno připomenout, že zprostředkovatel, na rozdíl od rozhodce určeného podle §13 zákona o kolektivním vyjednávání, není oprávněn vydat autoritativní rozhodnutí, nýbrž toliko poskytnout návrh na řešení sporu, který strany smlouvy mohou akceptovat či nikoliv – viz §12 zákona o kolektivním vyjednávání). Zatímco návrh na řešení sporu se dotýká přímo soukromoprávního postavení stran kolektivní smlouvy, když předurčuje jejich právní vztahy, rozhodnou-li se na jeho základě kolektivní smlouvu uzavřít, samotným určením zprostředkovatele pro konkrétní kolektivní spor není dle názoru zdejšího soudu soukromoprávní sféra stran kolektivní smlouvy nikterak přímo ovlivněna (srov. v této souvislosti přiměřeně závěry Nejvyššího správního soudu související s otázkou přezkoumávání rozhodnutí o zařazení osob do evidence žadatelů vhodných ke zprostředkování osvojení dítěte, ve srovnání se samotným rozhodnutím o osvojení, vyslovené v rozsudku ze dne 20. 3. 2015, č. j. 4 Ads 12/2015 – 46, publ. pod č. 3234/2015 Sb. NSS; dostupné na www.nssoud.cz). Shora popsané platí stejně tak pro vztah mezi rozhodnutím žalovaného o určení rozhodce a následným meritorním rozhodnutím tohoto rozhodce, o němž již zákon výslovně stanoví, že je přezkoumatelné soudem podle ustanovení občanského soudního řádu (viz §14 odst. 2 věta třetí zákona o kolektivním vyjednávání). [27] S ohledem na uvedené lze uzavřít, že přezkoumávaným rozhodnutím k přímému zásahu do soukromoprávní sféry stěžovatelky č. 1 nedošlo. Jelikož ale stěžovatelka č. 1 mohla být v důsledku jeho vydání zkrácena na svých právech (srov. §65 odst. 1 s. ř. s.), je toto rozhodnutí přezkoumatelné správními soudy v řízení podle soudního řádu správního. Napadené usnesení městského soudu o odmítnutí žaloby proto zdejší soud shledal nezákonným. IV. Závěr a rozhodnutí o nákladech řízení [28] Na základě shora popsaných důvodů dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že kasační stížnosti jsou důvodné; napadené usnesení proto podle §110 odst. 1 věty první s. ř. s. zrušil a věc vrátil městskému soudu k dalšímu řízení. [29] Zruší-li Nejvyšší správní soud rozhodnutí krajského soudu a vrátí-li mu věc k dalšímu řízení, je krajský soud vázán právním názorem vysloveným Nejvyšším správním soudem ve zrušovacím rozhodnutí (§110 odst. 4 s. ř. s.). Na Městském soudě v Praze proto nyní bude, aby v dalším řízení předmětnou věc projednal a meritorně o ní rozhodl. Pro úplnost Nejvyšší správní soud dodává, že tento závěr platí pouze ve vztahu k přezkoumání napadeného rozhodnutí žalovaného, nikoliv již ve vztahu k ostatním návrhům stěžovatelky č. 1 (srov. odst. [1] tohoto rozsudku), které jsou zcela zjevně mimo rámec rozhodování ve správním soudnictví [ve správním soudnictví rozhodují soudy toliko o žalobách proti rozhodnutí správního orgánu (§65 a násl. s. ř. s.), žalobách na ochranu proti nečinnosti správního orgánu (§79 a násl. s. ř. s.), žalobách na ochranu před jeho nezákonným zásahem (§82 a násl. s. ř. s.; ačkoliv stěžovatelka č. 1 v žalobě navrhuje, aby soud zakázal žalovanému pokračovat v nezákonnostech, z kontextu je zřejmé, že tvrzené nezákonnosti souvisejí právě s přezkoumávaným rozhodnutím žalovaného, není tudíž namístě posuzovat věc jako nezákonný zásah), dále ve věcech volebních a ve věcech místního a krajského referenda (§88 a násl. s. ř. s.), ve věcech politických stran a politických hnutí (§94 a násl. s. ř. s.), o tzv. kompetenčních žalobách (§97 a násl. s. ř. s.), a ve věcech souvisejících se zrušením opatření obecné povahy nebo jeho části (§101a a násl. s. ř. s.), resp. se zrušením služebního předpisu (§101e a násl. s. ř. s.)]. V jakýchkoliv jiných věcech není dána pravomoc správních soudů věc projednat a rozhodnout. Z tohoto důvodu nemohl ani Nejvyšší správní soud rozhodnout o návrhu stěžovatelky č. 1 na náhradu škody ve výši 100.000 Kč (srov. odst. [6] tohoto rozsudku). [30] V novém rozhodnutí ve věci rozhodne městský soud též o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti (§110 odst. 3 věta první s. ř. s.). [31] Odměna a náhrada hotových výdajů zástupkyni stěžovatelky č. 1 Mgr. Ivetě Horáčkové, advokátce, byla stanovena za dva úkony právní služby, a to první poradu s klientem včetně převzetí a přípravy zastoupení, je-li klientovi zástupce ustanoven soudem, a písemné podání – doplnění kasační stížnosti ze dne 15. 12. 2015 – podle §11 odst. 1 písm. b) a d) vyhlášky Ministerstva spravedlnosti č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif). Za tyto úkony náleží zástupkyni stěžovatelky č. 1 odměna ve výši 6.200 Kč [§9 odst. 4 písm. d) ve spoj ení s §7 a dvokátního tarifu] a dále režijní paušál ve výši 600 Kč (§13 odst. 3 advokátního tarifu), celkem tedy 6.800 Kč. Protože zástupkyně stěžovatelky č. 1 je plátkyní daně z přidané hodnoty (viz veřejně přístupný rejstřík ekonomických subjektů vedený Ministerstvem financí), zvyšuje se odměna o příslušnou zákonnou sazbu této daně (21 %) vypočtenou z přiznané odměny a náhrady hotových výdajů, v daném případě tedy o částku 1.428 Kč. Zástupkyni stěžovatelky č. 1 tak bude vyplacena částka ve výši 8.228 Kč, a to z účtu Nejvyššího správního soudu do 60 dnů od právní moci tohoto rozsudku. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 30. června 2016 JUDr. Dagmar Nygrínová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:30.06.2016
Číslo jednací:4 Ads 208/2015 - 83
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Ministerstvo práce a sociálních věcí
Odborová organizace ochrany práv zaměstnanců
Prejudikatura:
4 Ads 12/2015 - 46
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2016:4.ADS.208.2015:83
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024