ECLI:CZ:NSS:2018:7.AS.356.2017:28
sp. zn. 7 As 356/2017 - 28
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Tomáše Foltase a soudců
Mgr. Davida Hipšra a JUDr. Pavla Molka v právní věci žalobce: DPI spol. s r.o., se sídlem
Grohova 32, Brno, zastoupen JUDr. Miroslavem Moltašem, LL.M., advokátem se sídlem
Dobrovského 56/7, Hustopeče, proti žalovanému: Policie České republiky, obvodní oddělení
Brno - Židenice, se sídlem tř. Kpt. Jaroše 17, Brno, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti
usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 11. 9. 2017, č. j. 31 A 293/2017 - 26,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
I.
[1] Žalobce se žalobou podanou u Krajského soudu v Brně domáhal ochrany před dvěma
nezákonnými zásahy, které měl žalovaný provést dne 27. 3. 2017 a dne 21. 6. 2017 v bytovém
domě na adrese X.
[2] Krajský soud usnesením ze dne 6. 9. 2017, č. j. 31 A 142/2017 - 31, vyloučil žalobu
na ochranu před nezákonným zásahem žalovaného ze dne 21. 6. 2017 k samostatnému
projednání vedenému pod sp. zn. 31 A 293/2017.
[3] Usnesením ze dne 11. 9. 2017, č. j. 31 A 293/2017 - 26, krajský soud žalobu směřující
proti zásahu žalovaného provedenému dne 21. 6. 2017 odmítl podle §46 odst. 1 písm. a) s. ř. s.
Uvedl, že projednání brání nedostatek pravomoci soudů rozhodujících ve správním soudnictví.
Krajský soud totiž shledal, že v posuzovaném případě policisté jednali jako orgán činný
v trestním řízení, nikoliv jako ozbrojený bezpečnostní sbor nebo správní orgán. K přezkumu
úkonů orgánů činných v trestním řízení přitom soudní řád správní nesvěřuje soudům
rozhodujícím ve správním soudnictví žádnou pravomoc.
II.
[4] Žalobce (dále jen „stěžovatel“) napadl usnesení krajského soudu kasační stížností.
Podle stěžovatele je nesprávný závěr krajského soudu, že žalovaný jednal v rámci trestního
řízení, resp. jako orgán činný v trestním řízení. To, že se o takový postup nejednalo, podporuje
i vyjádření žalovaného. Poukázal i na povahu sporu (neplacení elektrické energie ze strany
nájemníků bytového domu) a dodal, že žalovaný byl veden snahou stěžovatele zastrašit. Krajský
soud nadto na jedné straně vyloučil žalobu směřující proti zásahu dne 21. 6. 2017
k samostatnému projednání, avšak na druhé straně uvedl, že k tomuto zásahu došlo v přímé
souvislosti se zásahem provedeným dne 27. 3. 2017. Na základě výše uvedených důvodů
stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud napadené usnesení krajského soudu zrušil a vrátil
věc jmenovanému soudu k dalšímu řízení.
III.
[5] Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti upozornil, že stěžovatel nekonkretizoval,
z jakého důvodu ve smyslu §103 odst. 1 s. ř. s. byla kasační stížnost podána. Dále uvedl,
že se zcela ztotožňuje s napadeným usnesením krajského soudu. Krajský soud žalobu správně
odmítl podle §46 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Navrhl proto, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost
zamítl.
IV.
[6] Nejvyšší správní soud posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu a uplatněných
důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout
z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.).
[7] Kasační stížnost není důvodná.
[8] Kasační stížností je napadeno usnesení o odmítnutí žaloby podle §46 odst. 1 písm. a)
s. ř. s.
[9] Podle konstantní judikatury lze kasační stížnost proti takovému usnesení podat
pouze z důvodu uvedeného v §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s. (srov. např. rozsudky Nejvyššího
správního soudu ze dne 30. 1. 2004, č. j. 7 Azs 13/2004 - 54, a ze dne 5. 1. 2006,
č. j. 2 As 45/2005 - 65, všechny rozsudky Nejvyššího správního soudu jsou dostupné
na www.nssoud.cz). Tento důvod je totiž ve vztahu k důvodům podle písm. a) až d) téhož
ustanovení důvodem speciálním. Je-li dán důvod podle písm. e), vylučuje to důvody podle
písm. a), c) a d), neboť nezákonným je rozhodnutí o odmítnutí návrhu (žaloby) nebo o zastavení
řízení v každém případě i tehdy, byla-li v něm soudem nesprávně posouzena právní otázka
ve smyslu §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s, bylo-li řízení u krajského soudu zmatečné ve smyslu §103
odst. 1 písm. c) s. ř. s., nebo je-li rozhodnutí krajského soudu nepřezkoumatelné ve smyslu §103
odst. 1 písm. d) s. ř. s. (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 8. 2012,
č. j. 4 As 57/2012 - 13). Podřazení kasačních důvodů pod konkrétní písmeno §103 odst. 1 s. ř. s.
je přitom záležitostí právního hodnocení věci Nejvyšším správním soudem (srov. např. rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 8. 1. 2004, č. j. 2 Afs 7/2003 - 50, publ. pod č. 161/2004 Sb.
NSS).
[10] Nutno dodat, že jestliže krajský soud žalobu odmítl a věc samu neposuzoval, může
Nejvyšší správní soud v řízení o kasační stížnosti pouze přezkoumat, zda krajský soud
správně posoudil podmínky pro odmítnutí žaloby, nemůže se však již zabývat námitkami
týkajícími se „merita věci“, tedy toho, zda žaloba je důvodná (srov. např. rozsudky Nejvyššího
správního soudu ze dne 22. 9. 2004, č. j. 1 Azs 24/2004 - 49; ze dne 21. 4. 2005,
č. j. 3 Azs 33/2004 - 98; či ze dne 5. 1. 2006, č. j. 2 As 45/2005 - 65).
[11] Krajský soud žalobu odmítl s poukazem na §46 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Dospěl k závěru,
že žalovaný v projednávané věci jednal jako orgán činný v trestním řízení. Jeho postupy proto
nelze přezkoumat v rámci správního soudnictví. Nejvyšší správní soud se s krajským soudem
ztotožnil.
[12] Z judikatury správních soudů vyplývá, že „nezákonným zásahem ve smyslu §82 s. ř. s. nemůže
být úkon policejního orgánu při výkonu působnosti orgánu činného v trestním řízení“ (rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 28. 4. 2005, č. j. 2 Aps 2/2004, č. 623/2005 Sb. NSS). „Nezákonným
zásahem ve smyslu §82 s. ř. s. (…) nemůže být úkon policejního orgánu při výkonu působnosti orgánu činného
v trestním řízení; zásahem podrobeným přezkoumání ve správním soudnictví může být pouze zásah policejního
orgánu při výkonu působnosti ve veřejné správě ve smyslu §4 odst. 1 písm. a) s. ř. s. (srov. rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 28. 4. 2005, čj. 2 Aps 2/2004-69). Toto rozlišení není pouze akademické, má svůj
reálný význam. Jestliže policie činí úkony již jako orgán činný v trestním řízení, vykonává dozor nad dodržováním
právních předpisů výhradně státní zástupce. Již v přípravném trestním řízení ve fázi prověřování zajišťuje státní
zástupce v rámci svého postavení zakotveného Ústavou a dalšími zákony ochranu veřejného zájmu, je důležitým
činitelem výkonu trestní spravedlnosti, přímo odpovídá za ochranu lidských práv v souvislosti se zahájením
trestního stíhání proti konkrétní osobě a také v souvislosti s prováděním následných vyšetřovacích úkonů.
V rozsahu takto vymezené působnosti také nese odpovědnost za výsledky přípravného řízení. Je proto zřejmé,
že úkony, které podléhají jeho dozoru v trestním řízení, nemohou být prověřovány ze stejných hledisek správními
soudy. Kontrola správních soudů nad úkony policie, které by bylo možno označit za nezákonný zásah
dle §82 s. ř. s., končí tam, kde začíná působnost státního zastupitelství.“ (rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 21. 7. 2016, č. j. 10 As 11/2016 - 15).
[13] V rozsudku ze dne 6. 3. 2014, č. j. 1 As 18/2014 - 32, pak Nejvyšší správní soud uvedl,
že policie jedná jako orgán činný v trestním řízení od okamžiku, kdy začne postupovat podle
trestního řádu. Tento postup je zahájen závěrem o podezření ze spáchání trestného činu, na jehož
základě může policejní orgán zahájit úkony trestního řízení, a to buď sepsáním záznamu podle
§158 odst. 3 trestního řádu či provedením neodkladných nebo neopakovatelných úkonů,
případně přímo zahájením trestního stíhání ve smyslu §160 trestního řádu (viz Šámal, P.,
Musil, J., Kuchta, J. a kol.: Trestní právo procesní. 4. přepracované vydání, Praha: C. H. Beck, 2013
s. 181 a násl.). Dále pak Nejvyšší správní soud v citovaném rozsudku odkázal na výkladové
stanovisko Nejvyššího státního zastupitelství poř. č. 1/2012, které uvádí, že „postup policie
(policejních orgánů), který předchází sepsání záznamu o zahájení úkonů trestního řízení, se řídí výhradně jinými
právními předpisy, než trestním řádem, zejm. zákonem c ˇ. 273/2008 Sb. […] a nepodléhá dozoru státního
zástupce. Jakmile však policejní orgán dospěje k přesvědčení, že jsou zde skutečnosti důvodně nasvědčující tomu,
že byl spáchán trestný čin, je povinen sepsat o tom záznam o zahájení úkonů trestního řízení“ (viz Sbírka
výkladových stanovisek Nejvyššího státního zastupitelství, dostupná z http://www.nsz.cz).
[14] V nyní projednávané věci Nejvyšší správní soud ze spisového materiálu zjistil, že žalovaný
sepsal dne 28. 3. 2017 záznam o zahájení úkonů trestního řízení podle §153 odst. 3 trestního
řádu ve věci přečinu neoprávněného zásahu do práva k domu, bytu nebo nebytovému prostoru
(č. j. KRPB-51683-4/TČ-2017-060213). Toho se měla v záznamu uvedená osoba dopustit tím,
že „v zatím nezjištěné době minimálně však od 10. 12. 2016 do současné doby pod různými záminkami nechává
přerušovat dodávku elektrické energie, případně tepla, do jednotlivých bytových jednotek v domě na adrese X“.
Z úředního záznamu vztahujícího se k postupu napadenému žalobou (a i z popisu daného
postupu uvedeného v žalobě) pak vyplývá, že žalovaný v dopoledních hodinách dne 21. 6. 2017
provedl v předmětném bytovém domě (na adrese X) dodatečné šetření navazující na oznámení
o vypnutí elektrické energie. Žalovaný provedl kontrolu dvou bytových jednotek zaměřenou
na ověření, zda je v těchto zapojen elektrický proud. Následně ověřil stav rozvodových skříní
(úřední záznam č. j. KRPB-147217-3/ČJ-2017-060213).
[15] Z výše uvedeného tedy vyplývá, že úkon žalovaného realizovaný dne 21. 6. 2017 byl
proveden v návaznosti na probíhající trestní řízení. Týkal se totiž oznámení o dalším vypnutí
elektrické energie v předmětném bytovém domě, přičemž právě opakované vypínání elektrické
energie v bytových jednotkách na uvedené adrese je předmětem předmětného trestního řízení,
jehož zahájení dokládá úřední záznam žalovaného ze dne 28. 3. 2017, č. j. KRPB-51683-4-TČ-
2017-060213. Jak v této souvislosti správně uvedl krajský soud, požadování otevření
elektrorozvodných skříní je nutno jednoznačně chápat jako úkon, jehož účelem je zjištění
skutečností relevantních pro probíhající trestní řízení. Z hlediska charakteru uvedeného úkonu je
přitom lhostejné, jak bude vypnutí elektrické energie následně kvalifikováno (zda např. jako dílčí
útok pokračujícího trestného činu či další trestný čin), neboť rozhodující je primárně
bezprostřední souvislost s probíhajícím trestním řízením a návaznost oznámeného skutku na již
vyšetřovanou trestnou činnost.
[16] Nelze proto souhlasit se stěžovatelem, že žalovaný v projednávané věci nejednal jako
orgán činný v trestním řízení. Nejvyšší správní soud naopak ve shodě s krajským soudem dospěl
k závěru, že žalovaný při úkonu provedeném dne 21. 6. 2017 v bytovém domě na adrese X
vystupoval jako orgán činný v trestním řízení. Jeho jednání proto nemůže být zásahem, proti
kterému by bylo lze se bránit v rámci správního soudnictví (viz výše). Krajský soud proto
nepochybil, pokud se žalobou věcně nezabýval a odmítl ji. Ochranu proti předmětnému postupu
poskytuje státní zástupce postupy podle trestního řádu (srov. §174 a §157 odst. 2 trestního řádu
a rovněž usnesení Ústavního soudu ze dne 28. 8. 2014, sp. zn. II. ÚS 2166/14, a rozsudek
zdejšího soudu ze dne 21. 7. 2016, č. j. 10 As 11/2016 - 153). Je-li tudíž stěžovatel přesvědčen,
že postup žalovaného dne 21. 6. 2017 byl nesprávný (stěžovatel v kasační stížnosti mj. uváděl,
že byl policisty zastrašován), je nutné jej odkázat na právě uvedenou argumentaci (z kasační
stížnosti ostatně plyne, že dozorové pravomoci státního zástupce již byly aktivovány). Na výše
uvedených závěrech nemění nic ani obecné vyjádření policistů o soukromoprávní povaze sporu
v úředním záznamu č. j. KRPB-147217-1/ČJ/2017/060213. Ze spisu jednoznačně plyne,
že žalovaný v dané věci vystupoval v rámci zahájeného trestního řízení.
[17] V souvislosti s námitkami stěžovatele zpochybňujícími závěr krajského soudu o nutnosti
odmítnutí žaloby nutno poukázat i na recentní nález Ústavního soudu ze dne 14. 3. 2017,
sp. zn. II. ÚS 3173/2016, podle něhož „s naposledy uvedeným se pak pojí též stěžovateli zmiňovaný faktor
řádného vymezení „propojených úkonů jednoho orgánu“ (a v souvislosti s ním vzniklou jurisdikční mezerou), které
je dle stěžovatelů možno popsat jako hybridní úkony. Zde Ústavní soud uznává, že v rámci úkonů orgánů činných
v trestním řízení činěných dle trestního řádu mohou nastat situace, kdy prováděné úkony trestního řízení zasáhnou
(či budou způsobilé zasáhnout) do práv osob, které nebudou vůbec účastníky daného trestního řízení, či zasáhnou
do práv účastníků onoho trestního řízení způsobem, který není přímo spojen s prováděnými úkony. Přesto ani tato
skutečnost nezavdává důvod, aby byl jejich přezkum samostatně vyjímán z pravomoci orgánů činných v trestním
řízení a k jeho přezkumu byly povolány správní soudy. Ústavní soud zde odkazuje na výše řečené a opět
připomíná závěry z usnesení sp. zn. II. ÚS 2166/14 ze dne 28. 8. 2014 (U 14/74 SbNU 623), které
se také věnovaly podstatě těchto „propojených úkonů“. Ústavní soud se ztotožňuje se stěžovateli, že takovéto úkony
Policie mohou sloužit pouze k dosažení cílů trestního řízení (…) [S]těžovateli navrhované odlišení úkonů
trestního řízení výslovně upravených trestním řádem a úkonů, které musí snést test zákonnosti podle předpisů
správního práva, by dle Ústavního soudu (ve shodě s vyjádřením Nejvyššího správního soudu) vedlo k naprosté
nejednoznačnosti toho, vůči kterému zásahu se lze bránit ve správním soudnictví, a který zásah podléhá přezkumu
v rámci soustavy orgánů činných v trestním řízení.“
[18] Z výše uvedených důvodů se soud nemohl zabývat ani otázkou, zda nájemníci
jednotlivých bytových jednotek odebírají elektrickou energii neoprávněně a dalšími podobnými
otázkami. Pokud pak stěžovatel vytýkal krajskému soudu, že nejprve tvrdil, že zásah provedený
dne 27. 3. 2017 nesouvisí se zásahem provedeným dne 21. 6. 2017, avšak následně žalobu odmítl
s odůvodněním, že oba zásahy spolu souvisí, konstatuje zdejší soud, že krajský soud
v napadeném usnesení takové explicitní tvrzení neuvedl. Ani další podobné námitky nebyly sto
zpochybnit nosný závěr krajského soudu, že daná věc nespadá do správního soudnictví.
[19] Nejvyšší správní soud proto kasační stížnost jako nedůvodnou zamítl (§110 odst. 1 věta
druhá s. ř. s.).
[20] Výrok o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti se opírá o §60 odst. 1 věta první
ve spojení s §120 s. ř. s. Nejvyšší správní soud žádnému z účastníků náhradu nákladů nepřiznal,
neboť stěžovatel v řízení úspěch neměl a žalovaný (jako orgán veřejné moci) žádnou náhradu
nákladů řízení ani nepožadoval.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 25. ledna 2018
JUDr. Tomáš Foltas
předseda senátu