ECLI:CZ:NSS:2019:4.AFS.294.2019:47
sp. zn. 4 Afs 294/2019 - 47
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy Mgr. Aleše Roztočila
a soudců JUDr. Jiřího Pally a Mgr. Petry Weissové v právní věci žalobce: Svazek
vodovodů a kanalizací Ivančice, IČ: 49458892, se sídlem Kounická 1598, Ivančice,
zast. JUDr. Ing. Ivanem Rottem, advokátem, se sídlem Musílkova 1311/5e, Praha 5,
proti žalovanému: Odvolací finanční ředitelství, se sídlem Masarykova 31, Brno,
proti rozhodnutím žalovaného ze dne 22. 3. 2017, č. j. 13486/17/5000-10470-700938
a č. j. 13487/17/5000-10470-700938, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku
Krajského soudu v Brně ze dne 12. 6. 2019, č. j. 30 Af 37/2017 - 80,
takto:
I. Kasační stížnost se z amí t á .
II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
Odůvodnění:
I. Přehled dosavadního řízení
[1] Rozhodnutím ze dne 22. 3. 2017, č. j. 13486/17/5000-10470-700938, žalovaný změnil
výrok rozhodnutí Finančního úřadu pro Jihomoravský kraj (dále jen „správce daně“) ze dne
4. 4. 2016, č. j. 1331023/16/3000-31471-708424, tak, že snížil odvod do Státního fondu
životního prostředí (SFŽP) z částky 261.496 Kč na částku 166.510 Kč.
[2] Rozhodnutím ze dne 22. 3. 2017, č. j. 13487/17/5000-10470-700938, žalovaný
zamítl odvolání žalobce a potvrdil rozhodnutí správce daně ze dne 4. 4. 2016,
č. j. 1330952/16/3000-31471-708424, kterým vyměřil žalobci odvod do Národního fondu
ve výši 4.445.417 Kč.
[3] V obou případech správce daně vyměřil odvod za porušení rozpočtové kázně podle §44a
odst. 4 písm. b) zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech (dále jen „zákon
o rozpočtových pravidlech“), v souvislosti s dotací poskytnutou na projekt „Zlepšení kvality vod
v řekách Jihlava a Svratka nad nádrží Nové Mlýny“, neboť shledal porušení podmínek dotace
v důsledku pochybení při zadávání veřejné zakázky na „Činnost správce stavby“, spočívající
v porušení zásady zákazu diskriminace a zásady transparentnosti.
[4] Porušení zákazu diskriminace ve smyslu §6 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných
zakázkách (dále též „ZVZ“), porušení oddílu B bodu 3 písm. a), f) a g) Rozhodnutí o poskytnutí
dotace identifikační číslo EDS 115D112000242 na realizaci akce CZ.1.02/1.1.00/08.03387
„Zlepšení kvality vod v řekách Jihlava a Svratka nad nádrží Nové Mlýny“ (dále též „Rozhodnutí“)
a porušení Smlouvy č. 09022821 o poskytnutí podpory ze Státního fondu životního prostředí ČR v rámci
Operačního programu Životního prostředí ze dne 2. 11. 2011, ve znění pozdějších dodatků (dále
též „Smlouva“), žalovaný ve shodě se správcem daně v obou rozhodnutích spatřoval
v požadavku žalobce, jakožto zadavatele veřejné zakázky, který v rámci technických
kvalifikačních předpokladů požadoval předložení seznamu významných služeb poskytnutých
dodavateli v posledních 3 letech, z nichž alespoň jedna zakázka musela být ve výši nejméně
400 mil. Kč bez DPH a financována z fondů Evropské unie (EU). Podle správních orgánů
však pro řádné splnění zakázky nebylo rozhodné, z jakých zdrojů byla zakázka
financována; stanovením daného kritéria tak mohl žalobce omezit účast jiných dodavatelů, kteří
by byli schopni předmětnou zakázku provést.
[5] Porušení rozpočtové kázně spatřoval žalovaný v nedostatečném věcném definování
jednoho z dílčích hodnotících kritérií (smluvní pokuty za porušení povinností mandatáře), které
mělo vliv na hodnocení nabídek a byl jím ovlivněn výběr ekonomicky nejvhodnější nabídky.
Podle žalovaného tímto postupem žalobce porušil oddíl B, bod 3, písm. a, f) a g) Rozhodnutí,
bod 6, odst. C, písm. a), f) a g) Smlouvy a §6 ZVZ.
[6] Proti oběma výše uvedeným rozhodnutím žalovaného podal žalobce žalobu. Krajský
soud usnesením ze dne 17. 4. 2019, č. j. 30 Af 37/2017 - 64, rozhodl o spojení řízení ve věcech
těchto žalob.
[7] V obou podaných žalobách žalobce shodně brojil proti závěrům žalovaného týkajícím
se popsaných zjištění. S odkazem na komentářovou literaturu i judikaturu Nejvyššího správního
soudu nastínil teoretická východiska zásady zákazu diskriminace a vysvětlil rozdělení
na diskriminaci zjevnou a skrytou.
[8] Žalobce zdůraznil, že celý projekt byl plně závislý na správném výkonu činností správce
stavby, který má ve smlouvě jednoznačně stanoveny povinnosti k administraci prováděného
díla ve všech složitostech, jež financování z fondů EU přináší. Na činnosti správce stavby
tedy byly kladeny nadstandardní požadavky vyžadující koordinační, organizační a zejména
administrativní a dokumentační činnosti. Žalobce poukázal na skutečnost, že v zadávací
dokumentaci, konkrétně v mandátní smlouvě, byly taxativně vymezeny úkony správce stavby,
jež bezprostředně souvisí s financováním z fondů EU. Navíc, podle implementačního
dokumentu operačního programu ŽP měla být u projektů přesahujících 300 mil. Kč vykonávána
činnost správce stavby v rozsahu podmínek FIDIC, jež v dané době u jiných projektů
než financovaných z EU nebyly běžné, a proto bylo vhodné, aby vybraný správce stavby
tyto zkušenosti měl.
[9] Žalobce neomezil okruh dodavatelů tím, že by požadoval zkušenosti s daným operačním
programem, ale stanovil pouze požadavek jediné referenční zakázky obdobného charakteru
s finančním limitem nižším než předpokládaný rozsah projektu. Tím se jen v minimálním rozsahu
měla zajistit schopnost vybraného uchazeče provést všechny služby s ohledem na rozdílnost
a administrativní náročnost u projektů financovaných z EU. Žalobce dále poukázal
na to, že předmětný kvalifikační předpoklad splnilo 7 zájemců, což je okruh zcela dostačující
i proto, že v souladu se zákonem o veřejných zakázkách byl pro účely zvoleného užšího řízení
počet zájemců losem omezen na 5. Uvedené skutečnosti podle žalobce svědčí
o tom, že předmětný kvalifikační předpoklad nebyl diskriminujícím prvkem. Žalobce vyjádřil
nesouhlas se způsobem, jímž se žalovaný vypořádal s uvedenou argumentací.
[10] Žalobce dále vyjádřil nesouhlas také s tím, že sankční pokuta za porušení povinnosti
mandatáře nebyla věcně definována. Nic takového ostatně nebylo tvrzeno ze strany žádného
z uchazečů ani nebylo žalobci vytýkáno v rámci kontroly projektu ze strany Nejvyššího
kontrolního úřadu (dále též „NKÚ“), veřejnoprávní kontroly Ministerstva životního prostředí
či auditu operace Ministerstva financí. NKÚ nadto do protokolu o kontrole č. 13/21 výslovně
uvedl, že zadávací podmínky byly stanoveny jednoznačně, aby byla zajištěna porovnatelnost
nabídek. Žalobce rovněž připomněl, že sankce za nesplnění povinností jsou pevnou součástí
smluvních vztahů. Podle žalobce je význam pojmů „činnost mandatáře“ či „povinnosti
při činnosti mandatáře“ zřejmý a jednoznačně určuje, k jakým porušením se smluvní pokuta váže.
Smluvní pokuta byla jasně definována a byla jí přiřazena konkrétní váha 10 %. V době vyhlášení
předmětné zakázky nebylo zakázáno užít smluvní pokuty jako dílčího kritéria (zákaz byl do ZVZ
zakotven až 1. 4. 2012). V této souvislosti žalobce odkázal na rozsudek Krajského soudu v Brně
ze dne 19. 7. 2011, č. j. 62 Af 25/2010 - 94, a dodal, že nedošlo k porušení zásady
transparentnosti ani jiných zásad zakotvených v ZVZ. Vzhledem k tomu, že zákaz užití smluvní
pokuty jako dílčího kritéria byl do ZVZ vložen až po vyhlášení zakázky, porušují napadená
rozhodnutí zákaz retroaktivity.
[11] V žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 22. 3. 2017, č. j. 13486/17/5000-10470-
700938, žalobce nad rámec uvedeného namítal, že za identická pochybení byl již sankcionován
právě druhým napadeným rozhodnutím (resp. platebním výměrem), jímž mu byl uložen odvod
do Národního fondu. Tím byl v rozporu se zásadami správního trestání dvakrát potrestán za
totéž pochybení.
[12] Krajský soud v Brně nadepsaným rozsudkem žaloby zamítl. S ohledem na obsah
rozhodnutí žalovaného krajský soud nepřisvědčil námitce žalobce, že žalovaný se dostatečně
nevypořádal s jeho argumenty. Také správce daně v platebních výměrech přesně specifikoval,
v čem spatřuje porušení zákazu diskriminace.
[13] Krajský soud konstatoval, že skrytá forma diskriminace může spočívat v nastavení
neadekvátních kvalifikačních předpokladů (na první pohled stejných pro všechny dodavatele),
jež neodůvodněně vedou k faktickému omezení účasti některých dodavatelů, kteří by byli schopni
danou zakázku realizovat. Nepřiměřeně přísné požadavky na kvalifikaci neplní jakoukoliv
rozumnou ekonomickou funkci, ale v rozporu s cílem zákona o veřejných zakázkách brání
konkurenčnímu prostředí mezi dodavateli.
[14] Krajský soud dále shledal, že žalobce ani příkladmo nespecifikoval, v čem konkrétně
spočívá vyšší administrativní náročnost výkonu činností správce stavby. Podle krajského soudu
přitom nelze přistoupit na premisu, že administrativní náročnost je dána už jen samotným faktem
(spolu)financování projektu z fondů EU, tj. že evropské projekty jsou a priori komplikovanější,
a proto by činnost správce stavby nemohl zvládnout subjekt bez dřívějších zkušeností s fondy
EU. Ve výčtu povinností mandatáře (správce stavby) obsažených v mandátní smlouvě, nenalezl
krajský soud takové povinnosti, jež by prima facie vyžadovaly zkušenost s fondy EU a které
by nemohl řádně plnit i jiný dodavatel, který má zkušenosti s rozsáhlými projekty,
byť nefinancovanými z fondů EU. Vzhledem k tomu, že žalobce v projednávané věci – mimo
obecnou představu o složitosti evropských projektů – neuvedl žádný relevantní a rozumný důvod
pro omezení dodavatelů, kteří nemají zkušenosti s projekty financovanými z fondů EU,
lze tento požadavek shledat zjevně nepřiměřeným a svévolným. Pro žalobce jako zadavatele dané
zakázky by jistě mohlo být vhodnější, aby správce stavby měl s „eurofondy“ své zkušenosti,
kvalifikační požadavky se však nemohou odvíjet od přání zadavatele, ale od povahy a složitosti
veřejné zakázky. Z tohoto pohledu je podle soudu nerozhodné, z jakého zdroje je zakázka
financována.
[15] Takto nedůvodné omezení okruhu možných dodavatelů mohlo reálně vést k omezení
soutěže, a tím ohrožení hlavního účelu zákona o veřejných zakázkách, jímž je účelné
a hospodárné vynakládání veřejných prostředků. Krajský soud nepřisvědčil námitce žalobce,
že daný požadavek splňovalo dokonce více uchazečů, než bylo pro účely užšího řízení potřeba
(a k zúžení okruhu dodavatelů tak nedošlo), neboť nelze vyloučit, že by se mohli přihlásit i další
uchazeči, kteří by nabídli ekonomicky výhodnější nabídky. Výše uvedené hodnocení podle
krajského soudu nevyvrací ani závěry NKÚ zachycené v protokolu č. 13/21, neboť nejsou
pro posouzení zákonnosti vyměřeného odvodu závazné ani rozhodující. Již žalovaný
v napadených rozhodnutích vysvětlil, že porušení rozpočtové kázně je prověřováno
ve vyměřovacím řízení správce daně, v němž bez dalšího nelze přejímat závěry jiných subjektů.
Závěry NKÚ, jakožto nezávislé kontrolní autority, mají svou relevanci, nicméně nepředstavují
závazný podklad pro správní či daňová řízení. Na rozdíl od NKÚ se správce daně
zaměřil výhradně na splnění podmínek dotace z pohledu zákona o veřejných zakázkách.
Žalobce navíc zcela pomíjí, že správce daně vycházel ze zjištění dalších dvou kontrolních
subjektů – Ministerstva životního prostředí a Auditního orgánu MF, které stály proti závěru
NKÚ.
[16] Vytýkal-li žalobce při jednání žalovanému, že v době rozhodování nebyl protokol NKÚ
součástí správního spisu, soud k tomu uvedl, že jeho závěry žalovanému nepochybně známy byly,
neboť byly reprodukovány žalobcem v podaném odvolání. Konstatoval-li žalovaný, že závěry
NKÚ o porušení zákona o veřejných zakázkách pro něj nejsou závazné a v rozhodnutích
z nich nevycházel, nebylo nutné, aby si předmětný protokol NKÚ opatřil a založil
jej do správního spisu.
[17] Ve vztahu k d ílčímu hodnotícímu kritériu smluvní pokuta za porušení povinností při činnosti
mandatáře krajský soud uvedl, že nesplňuje požadavky zásady transparentnosti zadávání veřejných
zakázek podle §6 ZVZ . Oproti ostatním kritériím – smluvním pokutám – totiž nespecifikuje
konkrétní povinnosti, jejichž porušení bude sankcionováno a ani na určitý a jednoznačný soubor
povinností neodkazuje. Krajský soud nepřisvědčil argumentaci žalobce, že povinnosti
mandatáře musely být všem uchazečům zřejmé. Z mandátní smlouvy nelze jednoznačně určit,
co vše lze považovat za povinnosti mandatáře sankcionovatelné danou smluvní pokutou. Pokud
by sem měly spadat všechny povinnosti obsažené v bodě 1. písm. a) – d) smlouvy, v nichž
jsou uvedeny desítky činností (povinností) mandatáře různého druhu a významu, je nutno uvést,
že ne všechny tyto povinnosti jsou natolik jednoznačné a konkrétní, aby bylo možné objektivně
říci, v jakém případě či momentě by mandatáři hrozila předmětná smluvní pokuta.
Problematickým krajský soud dále shledal, aby za porušení desítek významově odlišných
povinností byli uchazeči nuceni nabídnout jedinou výši smluvní pokuty a nestanovení maximální
výše pokuty žalobcem. Krajský soud se ztotožnil se žalovaným, že uvedenou interpretační
nejistotu potvrzuje také rozptyl v jednotlivých nabídkách, který se pohyboval v rozmezí 5.000 Kč
až 1.000.000 Kč a který ve svém důsledku vedl k reálnému ovlivnění pořadí uchazečů.
Nelze také samozřejmě vyloučit, že uvedené kritérium mohlo odradit i další případné uchazeče.
[18] K námitce, že v době vyhlášení zadávacího řízení nebylo užití smluvní pokuty
jako hodnotícího kritéria zakázáno, soud uvedl, že se zcela míjí s důvody a argumentací
daňových orgánů, neboť žalobci nebylo vytýkáno, že smluvní pokutu použil jako hodnotící
kritérium, ale že jedna ze smluvních pokut užitá jako hodnotící kritérium nebyla dostatečně určitě
vymezena.
[19] Důvodnou krajský soud neshledal ani námitku žalobce, že byl dvakrát potrestán za totéž
pochybení, neboť porušení rozpočtové kázně není sankcí trestní povahy, proto v jeho případě
není na místě aplikovat principy trestního práva. Zejména však žalobci nebyly uloženy dva různé,
na sobě nezávislé odvody za porušení rozpočtové kázně, ale fakticky odvod jediný. Pouze
z důvodu, že žalobce čerpal prostředky z více zdrojů, byl tento odvod rozdělen na část
odpovídající výši dotace ze SFŽP a část odpovídající dotaci z Fondu soudržnosti (odvod
do Národního fondu). Proto došlo k vydání dvou platebních výměrů.
[20] Námitkou nepřiměřenosti výše odvodu uplatněnou při jednání se krajský soud nezabýval,
neboť byla uplatněna opožděně. Pro úplnost krajský soud nicméně doplnil, že z odůvodnění
platebních výměrů i napadených rozhodnutí je zřejmé, že se správní orgány přiměřeností výše
odvodu zabývaly a své závěry v tomto směru řádně odůvodnily. Požadavky vyplývající z usnesení
rozšířeného senátu NSS ze dne 30. 10. 2018, č. j. 1 Afs 291/2017 - 33, tak byly v dané věci
naplněny.
II. Obsah kasační stížnosti a vyjádření žalovaného
[21] Proti tomuto rozsudku krajského soudu podal žalobce (dále též „stěžovatel”) kasační
stížnost, v níž poukázal na Metodiku zadávání veřejných zakázek Ministerstva pro místní rozvoj
dostupnou na webových stránkách ministerstva a namítal, že závěr žalovaného o nedodržení
zásady zákazu diskriminace ze strany stěžovatele, když požadoval v rámci technických
kvalifikačních předpokladů, aby minimálně jedna referenční zakázka byla financována z fondů
EU, je v rozporu s touto metodikou a argumentace žalovaného je v tomto směru zcela
nedostatečná. Podle stěžovatele nebylo prokázáno, že žalovaný se řádně a vyčerpávajícím
způsobem vypořádal se všemi námitkami žalobce týkajícími se údajné diskriminace. Rozhodnutí
žalovaného tak je nepřezkoumatelné.
[22] S ohledem na existenci značných rozdílů mezi čerpáním dotací z fondů EU a dotací
v intencích orgánů ČR a všeobecně známou skutečnost složitosti otázek s čerpáním z fondů EU
má stěžovatel za to, že postupoval v souladu s výše citovanou metodikou a při zadávání veřejné
zakázky se diskriminace nedopustil.
[23] S ohledem na závěr NKÚ, který shledal, že zadávací podmínky byly stanoveny
jednoznačně tak, aby byla zajištěna porovnatelnost nabídek, nemůže podle stěžovatele obstát
argumentace žalovaného týkající se porušení zásad transparentnosti a zákazu diskriminace.
Závěry NKÚ nelze podle stěžovatele zpochybnit jiným kontrolním orgánem. NKÚ má totiž
nezávislé postavení a je vrcholným kontrolním orgánem.
[24] S touto námitkou se žalovaný ani krajský soud nevypořádaly. Stěžovatel navázal,
že hodnocení zadávacích podmínek provedené NKÚ v protokolu o kontrole č. 13/21,
je pro posouzení věci relevantní. Žalovaný navíc ve svých závěrech nevychází z vlastního
právního názoru, ale pouze bez dalšího přebírá závěry z kontroly provedené nikoli finančním
úřadem, ale orgány Ministerstva životního prostředí. Stěžovatel dále vyjádřil přesvědčení,
že zadávací podmínky byly stanoveny jednoznačně tak, aby byla zajištěna porovnatelnost nabídek.
Během lhůty pro podání nabídek nedošlo ke změnám zadávací dokumentace. Hodnotící
kritéria byla založena na aplikaci nákladově – výstupových metod. U dílčích kritérií – smluvních
pokut – zadavatel stanovil horní a dolní hranici nebo limit součtu výše jednotlivých smluvních
pokut. Kontrolou bylo ověřeno, že předmět zadávací dokumentace byl v souladu s předmětem
projektu. Oznámení o zakázce i výzva k podání nabídek obsahovala všechny povinné informace.
[25] Závěrem stěžovatel namítl, že v případě námitky nepřiměřenosti výše odvodu
se nejednalo o novou námitku uplatněnou až po uplynutí lhůty pro podání žaloby dle §72
odst. 1 s. ř. s., ale o odkaz na zcela novou judikaturu Nejvyššího správního soudu. Lhůta
pro podání žaloby uplynula dne 22. 5. 2017, zatímco krajským soudem citovaný judikát je ze dne
30. 10. 2018. Bylo tedy zcela nemožné, aby odkaz na tento judikát byl použit před tímto datem.
Krajský soud měl podle stěžovatele k tomuto judikátu přihlédnout a posoudit otázku
přiměřenosti odvodu za porušení rozpočtové kázně.
[26] Žalovaný se ve svém vyjádření plně ztotožnil se závěry krajského soudu. Poznamenal,
že stěžovatel v textu kasační stížnosti několikrát poukazuje na nedostatečnost vyjádření
žalovaného k žalobě ve vztahu k jím vzneseným námitkám. Vyjádření k žalobě však
není rozhodnutím podléhajícímu soudnímu přezkumu. Ve vztahu k porušení zásady zákazu
diskriminace konstatoval, že správní orgány ani krajský soud nezpochybnily oprávnění stěžovatele
stanovit kvalifikační předpoklady, přestože stěžovatel tento svůj právní názor opětovně uvádí.
Diskriminační nebylo stanovení kvalifikačních požadavků jako takových, ale vyjádření
konkrétního požadavku stěžovatele na činnost správce stavby jako kvalifikačního kritéria.
Stěžovatel po celé daňové řízení ani v řízení před krajským soudem přesvědčivým způsobem
nevysvětlil, v čem se má konkrétně lišit činnost správce stavby v případě, že je financován
z fondů EU. Neurčitost hodnotícího kritéria „smluvní pokuta za porušení povinností při činnosti
mandatáře“ vedla k porušení zásady transparentnosti. Výsledky kontroly provedené NKÚ nejsou
pro řízení o porušení rozpočtové kázně pro správce daně závazné. Nejvyšší kontrolní úřad
není ani tím, v jehož působnosti je rozhodování o porušení či neporušení zákona o veřejných
zakázkách ve smyslu spáchání správního deliktu – tím je Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
NKÚ navíc nevydal o porušení či neporušení zákona o veřejných zakázkách žádné rozhodnutí,
stěžovatel se dovolává pouze protokolu. Kontrolu dodržení podmínek dotace provádí pouze
orgány finanční správy. Nepřiměřenou výši odvodu žalobce až do soudního jednání nenamítal,
jedná se proto o pozdě uplatněnou námitku. Žalovaný se k principu přiměřenosti odvodu vyjádřil
ve svých rozhodnutích. Obě rozhodnutí byla vydána v souladu s tímto principem. Pro úplnost
žalovaný uvedl, že stěžovatel podal v květnu 2017 žádost o prominutí uloženého odvodu, o které
Generální finanční ředitelství dosud nerozhodlo.
[27] Stěžovatel v replice k vyjádření žalovaného uvedl, že pokud poukazuje na nedostatečnost
vyjádření žalovaného k žalobě, pak nekritizuje obsah samotného vyjádření žalovaného k žalobě,
ale jeho kasační námitka směřuje proti odůvodnění správních rozhodnutí. V tomto smyslu
stěžovatel v celém dosavadním řízení namítal nedostatečné zdůvodnění rozhodnutí správních
orgánů. Stěžovatel znovu zdůraznil, že odlišná/přísnější pravidla při čerpání zdrojů z EU oproti
pravidlům upravujícím čerpání zdrojů z tuzemských fondů považuje za notorietu, kterou netřeba
soudu ani orgánům finanční správy podrobně popisovat.
III. Posouzení kasační stížnosti
[28] Nejvyšší správní soud nejprve posoudil zákonné náležitosti kasační stížnosti
a konstatoval, že kasační stížnost byla podána včas, osobou oprávněnou, proti rozhodnutí, proti
němuž je kasační stížnost ve smyslu §102 s. ř. s. přípustná, a stěžovatel je v souladu s §105
odst. 2 s. ř. s. zastoupen advokátem. Poté Nejvyšší správní soud přezkoumal důvodnost kasační
stížnosti v souladu s §109 odst. 3 a 4 s. ř. s., v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů.
Neshledal přitom vady podle §109 odst. 4 s. ř. s., k nimž by musel přihlédnout z úřední
povinnosti.
[29] Kasační stížnost není důvodná.
[30] Z provedené rekapitulace je zřejmé, že v posuzované věci se jedná o posouzení,
zda stěžovatel, jakožto zadavatel veřejné zakázky porušil zásady zákazu diskriminace
a transparentnosti zakotvené v §6 ZVZ, podle kterého, [z]adavatel je povinen při postupu podle tohoto
zákona dodržovat zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.
[31] Pro přehlednost Nejvyšší správní soud uvádí, že správní orgány porušení zásady zákazu
diskriminace spatřovaly v požadavku stěžovatele v rámci technických kvalifikačních předpokladů
na předložení seznamu významných služeb poskytnutých dodavateli v posledních 3 letech,
z nichž alespoň jedna zakázka musela být v objemu nejméně 400 mil. Kč bez DPH a financována
z fondů EU. Porušení zásady transparentnosti správní orgány spatřovaly v nedostatečném
věcném definování jednoho z dílčích hodnotících kritérií (smluvní pokuty za porušení povinností
mandatáře).
[32] Stěžovatel v kasační stížnosti v prvé řadě namítal nepřezkoumatelnost rozhodnutí
žalovaného spočívající v tom, že žalovaný se řádně a vyčerpávajícím způsobem nevypořádal
se všemi námitkami žalobce týkajícími se údajné diskriminace.
[33] K této námitce Nejvyšší správní soud v prvé řadě konstatuje, že stěžovatel v odvolání
poukázal na složitost činnosti správce stavby spojenou se spolufinancováním z fondů EU
a namítal, že smluvní pokuta za porušení povinnosti při činnosti mandatáře byla zcela jasně
definována.
[34] Žalovaný v odůvodnění svého rozhodnutí mimo jiné konstatoval, že zadavatel
(stěžovatel) poptával takového dodavatele, který je schopen vykonávat činnost správce stavby
pro realizaci projektu. Tato činnost spočívala ve výkonu inženýrských činností, činnosti
koordinátora bezpečnosti práce, v přípravě, organizaci a zajištění zadávacích řízení (aktualizace
smluvních vztahů v průběhu realizace) a v činnosti spočívající v uplatňování práva zadavatele
z odpovědnosti za vady vůči zhotoviteli díla po celou záruční dobu. Z uvedeného žalovaný
dovodil, že k řádné realizaci takto stěžovatelem stanoveného předmětu veřejné zakázky zjevně
dostačují zkušenosti možných uchazečů, kteří již dříve podobné činnosti v podobném rozsahu
prováděli, přičemž není rozhodující, z jakých zdrojů byly takové služby financovány, neboť
specifičnost a kvalita stěžovatelem požadovaných služeb není závislá na zdroji financování. Podle
žalovaného bylo zcela bezdůvodné, aby stěžovatel omezoval okruh potenciálních dodavatelů,
kteří by mohli shora uvedené stěžovatelem poptávané plnění realizovat, tím, že stanovil
kvalifikační předpoklad, aby poptávaná služba měla vztah k projektům financovaným z fondů
EU. Na základě výše uvedeného žalovaný shledal, že stěžovatel vymezil úroveň předmětného
kvalifikačního předpokladu tak, že neodpovídala druhu, rozsahu ani složitosti předmětu plnění
veřejné zakázky. Žalovaný dále zmínil, že stěžovatel v odvolání neuvedl, v čem jsou činnosti
uvedené v předmětu mandátní smlouvy natolik specifické, aby je nebyl schopen splnit dodavatel
nemající zkušenosti s financováním zakázek z fondů EU.
[35] Ve vztahu k hodnotícímu kritériu smluvní pokuty žalovaný poukázal na skutečnost,
že v mandátní smlouvě je k výkonu inženýrských činností a činností správce stavby v jednom
článku uvedeno celkem 45 činností, a uchazeč tak při návrhu výše pokuty ve své nabídce nemohl
s jistotou nabídnout přiměřenou výši pokuty, když nevěděl, zda např. pokud nebude moci
zastupovat mandanta při všech externích kontrolách díla, či bude proveden neúplný zápis
ve stavebním deníku, přistoupí mandant (stěžovatel) k uložení pokuty v celé jím navržené výši.
Žalovaný se ztotožnil se správcem daně, že předmětné hodnotící kritérium nebylo dostatečně
věcně specifikováno tak, aby každý uchazeč měl najisto postaveno, zda každé, byť i formální
porušení povinnosti činnost mandatáře vyplývající z mandátní smlouvy bude postihováno
s možností opakovatelnosti pokut.
[36] Z výše uvedeného je zřejmé, že žalovaný se řádně a vyčerpávajícím způsobem vypořádal
s námitkami žalobce týkajícími se posuzované diskriminace. Rozhodnutí žalovaného proto
není nepřezkoumatelné. Závěry žalovaného ani nejsou rozporné s Metodikou zadávání veřejných
zakázek Ministerstva pro místní rozvoj, z níž stěžovatel v kasační stížnosti ocitoval část týkající
se stanovení kvalifikačních požadavků na technickou způsobilost dodavatele. Nejvyšší správní
soud proto nepřisvědčil ani námitce stěžovatele, v níž tvrdil opak.
[37] Stěžovatel dále namítl, že při zadávání veřejné zakázky nepochybil s ohledem na existenci
značných rozdílů mezi čerpáním dotací z fondů EU a dotací v intencích orgánů ČR a všeobecně
známou skutečnost složitosti otázek s čerpáním z fondů EU. K této námitce Nejvyšší správní
soud ve shodě s krajským soudem konstatuje, že stěžovatel ani příkladmo nespecifikoval,
v čem konkrétně tato vyšší administrativní náročnost konkrétně spočívá. Přiléhavý je rovněž
poukaz krajského soudu na skutečnost, že ve výčtu povinností mandatáře (správce stavby),
obsažených v mandátní smlouvě, se nenachází povinnosti vyžadující zkušenost s fondy EU, které
by nemohl řádně plnit jiný dodavatel. Nejvyšší správní soud tak má stejně jako krajský soud
za to, že nelze dovodit, že by administraci projektu (stavby) nedokázal realizovat subjekt, který
má zkušenosti s rozsáhlými projekty, byť nefinancovanými z fondů EU. Z ničeho nevyplývá,
že předmětná zakázka je natolik specifická, že by její úspěšná realizace závisela na zkušenosti
dodavatele s projekty financovanými z fondů EU.
[38] Nejvyšší správní soud má pochopení pro přesvědčení stěžovatele, že čerpání dotací
z fondů EU je komplikovaná záležitost, a jeho snahu, jakožto zadavatele veřejné zakázky, vybrat
kvalifikovaného, a tudíž vhodného dodavatele. Tento požadavek však nemůže způsobit porušení
zákazu diskriminace a požadavku rovného zacházení. Uvedený požadavek však ve svém důsledku
právě k porušení zákazu diskriminace vedl, neboť nepřípustně zúžil okruh potenciálních
uchazečů plnících kvalifikační předpoklady. Jednalo se tak o skrytou formu nepřípustné
diskriminace v zadávacím řízení, tj. postup, kdy zadavatel znemožní některým dodavatelům
ucházet se o veřejnou zakázku nastavením takových kvalifikačních předpokladů, kdy požadovaná
úroveň technické způsobilosti je zjevně nepřiměřená ve vztahu k velikosti, složitosti a technické
náročnosti konkrétní veřejné zakázky, přitom je zřejmé, že ji mohou splnit toliko někteří
z dodavatelů (potenciálních uchazečů), kteří by jinak byli k plnění předmětu veřejné zakázky
objektivně způsobilí (viz rozsudek NSS ze dne 5. 6. 2008, č. j. 1 Afs 20/2008 - 152).
[39] Stěžovateli lze přisvědčit, že NKÚ má nezávislé postavení a je vrcholným kontrolním
orgánem. Od závěrů NKÚ nelze zajisté zcela odhlédnout, zároveň však platí, že nejsou
pro správní orgány rozhodující v této věci závazné. Pro posouzení věci jsou totiž rozhodující
skutečnosti zjištěné při veřejnoprávní kontrole Ministerstva životního prostředí a jejich právní
posouzení z hlediska porušení rozpočtové kázně k tomu příslušnými správními orgány.
Ostatně obecně platí, že správní orgány jsou povinny primárně si samy obstarat podklady
pro své rozhodnutí tak, aby byly co nejúplněji zjištěny okolnosti rozhodné pro správné stanovení
daně (§92 odst. 2 daňového řádu). Odlišné hodnocení způsobu stanovení kvalifikačních
předpokladů ze strany NKÚ nemá za následek nesprávnost skutkových zjištění či právních
závěrů v posuzované věci. Nelze proto stěžovateli přisvědčit, že hodnocení zadávacích podmínek
provedené NKÚ v protokolu o kontrole č. 13/21, je pro posouzení věci závazné.
[40] Námitka stěžovatele, že žalovaný ani krajský soud se poukazem stěžovatele na závěry
NKÚ nezabývaly, Nejvyšší správní soud neshledal důvodnou, neboť jak žalovaný, tak i krajský
soud se ke kontrolnímu protokolu NKÚ vyjádřili. Žalovaný uvedl, že není oprávněn hodnotit
průběh a výsledky kontrol projektu provedených ze strany jiných orgánů. Krajský soud pak uvedl,
že závěry NKÚ nepředstavují závazný podklad pro správní či daňová řízení.
[41] Pokud stěžovatel žalovanému vytýká, že bez dalšího přebírá závěry z kontroly provedené
nikoli finančním úřadem, ale orgány Ministerstva životního prostředí, nejedná se pochybení
žalovaného, ale o postup v souladu s rozpočtovými pravidly, která v §44a odst. 1 větě první
a druhé stanoví, že správu odvodů za porušení rozpočtové kázně a penále vykonávají finanční
úřady podle daňového řádu a porušitel rozpočtové kázně má při správě odvodů za porušení
rozpočtové kázně postavení daňového subjektu. Nejvyšší správní soud dodává, že Ministerstvo
životního prostředí bylo v posuzované věci orgánem, který v souladu s §25 odst. 4 zákona
č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), předal svá zjištění o nedostatcích příslušnému orgánu
(správci daně), který je oprávněn ve své působnosti činit opatření k nápravě zjištěného stavu
nebo ukládat sankce za zjištěné nedostatky.
[42] Pokud se stěžovatel dovolává toho, že u dílčích hodnotících kritérií – smluvních pokut –
stanovil horní a dolní hranici nebo limit součtu výše jednotlivých smluvních pokut, tak mu také
nelze přisvědčit, neboť z protokolu o výsledku kontroly provedené Ministerstvem životního
prostředí ze dne 3. 10. 2014 vyplývá, že rozmezí smluvních pokut nebylo omezeno v maximální
výši. Ostatně také v protokolu NKÚ č. 13/21, kterého se stěžovatel dovolává, je uvedeno, že
zadavatel nestanovil horní a dolní hranici nebo limit součtu výše jednotlivých smluvních pokut.
Nestanovení maximální výše pokuty u dílčího kritéria „smluvní pokuta za porušení povinností při
činnosti mandatáře“ považuje Nejvyšší správní soud ve shodě s krajským soudem za porušení
zásady transparentnosti uvedené v §6 odst. 1 ZVZ, neboť obsah tohoto dílčího kritéria je
v důsledku nestanovení maximální výše pokuty nejasný.
[43] K závěrečné námitce stěžovatele, že v případě žalobní námitky nepřiměřenosti výše
odvodu vznesené zástupcem stěžovatele u jednání před krajským soudem dne 12. 6. 2019,
se nejednalo o novou námitku uplatněnou až po uplynutí lhůty pro podání žaloby dle §72
odst. 1 s. ř. s., Nejvyšší správní soud uvádí, že stěžovatel námitku nepřiměřenosti výše odvodu
ve lhůtě pro podání žaloby, tj. do 22. 5. 2017 nevznesl, a jedná se tudíž vskutku o námitku
podanou opožděně. Na tomto závěru o opožděnosti uplatnění této námitky nic nemění,
že usnesení rozšířeného senátu ze dne 30. 10. 2018., č. j. 1 Afs 291/2017 - 33, bylo vydáno
po uplynutí lhůty pro podání žaloby, a stěžovatel tudíž na něj nemohl v žalobě odkázat.
Toto rozhodnutí rozšířeného senátu totiž nepředstavuje změnu do té doby odlišné judikatury,
nýbrž pouze sjednocení ne zcela jednotné judikatury NSS, přičemž již z odůvodnění citovaného
usnesení rozšířeného senátu mj. vyplývá, že požadavek na proporcionalitu uloženého odvodu
vyplýval z celé řady dřívějších rozhodnutí NSS, např. z rozsudku ze dne 10. 10. 2014,
č. j. 4 As 117/2014 - 39. Stěžovateli tak v uplatnění této žalobní námitky nic nebránilo.
Pro úplnost je ovšem možno uvést, že krajský soud se ve skutečnosti i s touto námitkou
vypořádal, když k námitce stěžovatele uvedl, že se ztotožňuje s posouzením této otázky
v odůvodnění rozhodnutí správních orgánů, které se otázkou přiměřenosti uloženého odvodu
za porušení rozpočtové kázně obsáhle zabývaly.
IV. Závěr a rozhodnutí o nákladech řízení
[44] Nejvyšší správní soud shledal nedůvodnými všechny stěžovatelem uplatněné námitky,
kasační stížnost je proto nedůvodná. Nejvyšší správní soud tedy dle §110 odst. 1 věty
druhé s. ř. s. kasační stížnost zamítl.
[45] Zároveň Nejvyšší správní soud rozhodl o nákladech řízení o kasační stížnosti podle §60
odst. 1 s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s. Stěžovatel neměl v řízení úspěch, a právo na náhradu
nákladů řízení proto nemá. Procesně úspěšnému žalovanému pak nevznikly v řízení náklady
přesahující rámec nákladů jeho běžné úřední činnosti.
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 3. prosince 2019
Mgr. Aleš Roztočil
předseda senátu