ECLI:CZ:NSS:2019:5.AS.266.2018:88
sp. zn. 5 As 266/2018 - 88
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Lenky Matyášové
a soudců JUDr. Jakuba Camrdy a JUDr. Viktora Kučery v právní věci žalobce a) Zdravý
Rožnov, z. s., se sídlem Habrová 2295, Rožnov pod Radhoštěm, zast. advokátem Mgr. Pavlem
Černým, se sídlem Údolní 33, Brno, b) R. D., zast. advokátem Mgr. Pavlem Černohousem,
se sídlem Lublaňská 398/18, Praha 4, proti žalovanému: Krajský úřad Zlínského kraje,
se sídlem třída Tomáše Bati 21, Zlín, za účasti osob zúčastěných na řízení: I. Kaufland Česká
republika v.o.s., se sídlem Pod Višňovkou 25, Praha, zast. advokátem JUDr. Jiřím Ctiborem,
LL.M., Ph.D., se sídlem Národní 973/41 Praha 1, II. S. M., o kasačních stížnostech žalovaného
a osoby zúčastěné na řízení I. proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě - pobočka v Olomouci,
ze dne 26. 6. 2018, č. j. 65 A 58/2017 – 196,
takto:
Rozsudek Krajského soudu v Ostravě pobočka v Olomouci, ze dne 26. 6. 2018,
č. j. 65 A 58/2017 – 196, se ve výrocích II., III., IV. a V. r uší a věc se mu v rací k dalšímu
řízení.
Odůvodnění:
[1] Výše označeným rozsudkem krajského soudu bylo vyhověno žalobám žalobců a) a b),
kteří žalobami napadli rozhodnutí žalovaného ze dne 3. 5. 2017, č. j. KUZL 18918/2017 ve věci
umístění stavby obchodního domu v Rožnově pod Radhoštěm. Krajský soud při jednání žaloby
obou žalobců spojil a rozhodl ve společném řízení rozsudkem, který nyní kasační stížností napadá
žalovaný a rovněž osoba zúčastněná na řízení I.
[2] V projednávané věci rozhodoval krajský soud opakovaně poté, kdy rozsudkem Krajského
soudu v Ostravě ze dne 26. 4. 2016, č. j. 22 A 42/2014 - 93, bylo ve věci umístění stavby
obchodního domu zrušeno rozhodnutí žalovaného č. j. KUZL 536/2014, ze dne 31. 12. 2013.
Krajský soud ve zrušujícím rozsudku dospěl k závěru, že nebylo uspokojivě vysvětleno, zda
a proč je přípustné nahradit měření škodlivých částic na místě samém pouhým matematickým
modelováním, a žalobní námitky v tomto ohledu shledal důvodné. Uvedl, že je-li Zlín vzdálen
od Rožnova pod Radhoštěm zhruba 40 km, vyvstává prima facie pochybnost o možnostech
plnohodnotného nahrazení měření na místě samém použitým matematickým modelováním;
konstatoval, že napadené rozhodnutí i podkladové úkony správních orgánů vycházejí
z matematicky vymodelovaných údajů rozptylové studie, aniž se jakkoli vyjadřují ke správnosti
použité metody a její rovnocennosti vzhledem k měření in situ. Ve vztahu k těmto námitkám
shledal krajský soud rozhodnutí žalovaného nepřezkoumatelné. Ostatní žalobní námitky
neshledal krajský soud důvodné.
[3] Žalovaný v novém rozhodnutí odůvodnil, proč je nahrazení měření škodlivin v ovzduší
matematickým modelováním přípustné a vhodné; měření in situ neprováděl; učinil vlastní šetření
z údajů dostupných na mapách Českého hydrometeorologického ústavu (dále „ČHMÚ“)
zveřejněných na webových stránkách. Ve věci vydal nové rozhodnutí o umístění stavby, které
bylo rozsudkem krajského soudu opětovně zrušeno; toto rozhodnutí nyní žalovaný, jakož i osoba
zúčastněná na řízení Kaufland Česká republika v.o.s., napadají kasačními stížnostmi.
[4] Krajský soud v novém rozhodnutí předně poukázal na to, že je povinen věc posuzovat
dle skutkového a právního stavu ke dni vydání napadeného správního rozhodnutí, nemohl tedy
zohlednit argumentaci žalovaného a stavebníka, že nyní by záměr OD Kaufland byl záměrem
podlimitním, nevyžadujícím posouzení EIA, jak vyplývá z novelizace zákona č. 100/2001 Sb.,
zákonem č. 39/2015 Sb. Dále uvedl, že rozptylová studie sice nebyla jako taková obligatorním
podkladem pro vydání územního rozhodnutí, ale jednalo se o podklad zpracování EIA, z jehož
údajů a hodnocení orgány EIA vycházely.
[5] Krajský soud se dále zabýval námitkou, zda se žalovaný řídil závazným právním názorem
vysloveným v předchozím zrušujícím rozsudku. Uvedl, že žalovaný vyčerpávajícím způsobem
odůvodnil, proč je potřeba při zkoumání budoucích poměrů použít matematický model,
a podrobně vysvětlil, z jakých důvodů zpracovatel rozptylové studie použil data z měřících stanic
ve Vsetíně a ve Zlíně, nikoli ze stanic, které se nacházejí blíže Rožnovu pod Radhoštěm. Dle
krajského soudu však schází úvaha žalovaného o tom, zda jsou tato data použitelná jako vstupní
údaje současného znečištění v dané oblasti; žalovaný tedy dle soudu nevysvětlil, proč bylo možné
nahradit vstupní data získaná měřením na místě daty ze vzdálených měřících stanic pro provedení
výpočtu v matematickém modelu. K odkazu žalovaného na rozsudek Krajského soudu v Brně
sp. zn. 30 A 76/2014 poukázal krajský soud na skutečnost, že uvedený rozsudek přezkoumal
Nejvyšší správní soud a v rozsudku sp. zn. 10 As 47/2017 mimo jiné uvedl, že „nepovažuje
za vhodné, aby se imisní zatížení v Rožnově pod Radhoštěm vypočítávalo za pomoci údajů z měřicích stanic
umístěných desítky kilometrů od tohoto místa (ve Zlíně a ve Vsetíně). Krajský soud k tomu uvedl, že tato města
leží v přiměřené vzdálenosti a jsou srovnatelně či více imisně zatížena, neboť jsou větší a doprava je v nich
intenzivnější. Podle NSS ale takto získané údaje nelze bez dalšího přenášet do jiného území – roli zde nehraje jen
velikost sídla jako takového, ale také třeba jeho umístění v krajině a navazující rozptylové podmínky.”
[6] Krajský soud shledal žalobní námitku týkající se neposouzení vlivu stavby na imisní
zatížení území a neprovedení řádného měření důvodnou. Konstatoval, že žalovaný nevysvětlil,
proč bylo možné jako vstupní data současného stavu imisního zatížení použít výsledky měření
z měřících stanic ve Vsetíně a ve Zlíně, a zda byly tyto stanice s ohledem na specifika dané oblasti
vhodné.
[7] Dále žalobce a) namítl, že nedošlo k řádnému posouzení změn v území s ohledem
na aktuálnost stanoviska EIA, nebyly dodrženy podmínky EIA a územní řízení vykazuje
nedostatky; žalobkyně b) namítala vadná data pro modelové výpočty z hlediska posouzení
provozní doby OD, vady hlukové studie, nesprávné posouzení vlivů obchodních domů Billa
a Lidl na provoz OD Kaufland, negativní vliv OD Kaufland na kvalitu ovzduší, nedostatečné
posouzení otázky zvýšení hluku před domem žalobkyně, vady stanoviska krajské hygienické
stanice, absenci souhlasu s výměnou oken, nedostatečné odstínění zelení, vady vyjádření
k rozptylové studii a přezkumu provedeného Ministerstvem životního prostředí, vady podkladů
pro rozhodnutí, nevyvěšení grafických příloh rozhodnutí, neposouzení urbanistické vhodnosti
stavby, zhoršení pohody bydlení; tyto ostatní žalobní námitky neshledal krajský soud důvodné.
Dle žalobkyně se žalovaný nezabýval námitkou v bodě 7 odvolání a návrhem ze dne
8. 4. 2013;k tomu krajský soud v bodě 95 napadeného rozsudku uvedl, že žalovaný odvolací
námitku ohledně podání ze dne 8. 4. 2013 v napadeném rozhodnutí neposoudil a racionální
úvahu učinil až ve vyjádření k žalobě, z toho důvodu vzal tuto námitku za důvodnou.
[8] Krajský soud uvedl, že a priori nevyloučil použití dat ze stacionárního měřiče mimo dané
území pro matematický výpočet budoucího emisního zatížení, nicméně, je vždy třeba zohlednit
konkrétné okolnosti případu (vzdálenost stanic, jejich reprezentativnost, členitost terénu, apod).
Poukázal na to, že žalovaný vycházel z vyjádření k rozptylové studii, z něhož vyplývá, že měření
na místě není možné, protože by trvalo minimálně rok a bylo by nákladné. Dle krajského soudu
však argumentace založená jen na ceně a délce měření není dostatečná a přesvědčivá.
Z rozptylové studie krajský soud zjistil, že její zpracovatel při použití vstupních dat pouze popsal
měřící stanice Valašské Meziříčí - Masarykova, Vsetín – hvězdárna a Zlín; následně pro výpočet
použil hodnoty naměřené ve Zlíně a Vsetíně. U stanice Vsetín-hvězdárna uvedl, že se nachází
v málo zvlněném terénu, v horní nebo střední části strmějšího svahu, v částečně zastavěné,
částečně nezastavěné ploše a na okraji obce; reprezentativnost 4 – 50 km. Měřící stanici Zlín
popsal jako pozaďovou, předměstskou, s řídkou nízkopodlažní zástavbou, reprezentativnost 4 –
50 km. Krajský soud uvedl, že zcela schází jakékoliv zohlednění specifik Rožnova pod Radoštěm
a z ničeho nevyplývá, proč jsou údaje výše popsané u uvedených měřících stanic vhodné pro
výpočet v oblasti, která dané charakteristice v řadě bodů neodpovídá; podotýká, že mezi měřícími
stanicemi a záměrem stavebníka se nachází Hostýnsko - vsetínská hornatina, jejíž vliv měl
zpracovatel studie či žalovaný vyloučit. Žalovaný tedy měl dle krajského soudu přesvědčivě
vysvětlit, proč bylo možné použít vstupní data z měřících stanic ve Zlíně a Vsetíně i přes popsaná
specifika těchto stanic a daného území.
Kasační stížnost stěžovatele I. - Kaufland Česká republika v. o. s.
[9] Stěžovatel v kasační stížnosti uplatňuje důvody dle §103 odst. 1 písm. a), b) a d) s. ř. s.;
tvrdí, že žalovaný beze zbytku dodržel právní názor, který byl v předchozím zrušovacím
rozsudku vyjádřen; náležitě odůvodnil, proč je nahrazení měření škodlivých částic matematickým
modelováním přípustné a vhodné. Za dostatečnou ke zrušení rozsudku krajského soudu považuje
stěžovatel argumentaci ohledně nesprávné interpretace §75 odst. 1 s. ř. s. (pod bodem 45
napadeného rozsudku), nicméně uvádí další námitky, neboť shledává nové územní rozhodnutí
bezvadným v plném rozsahu.
[10] Stěžovatel nesouhlasí se závěry krajského soudu, s nimiž spojuje krajský soud
nezákonnost nového územního rozhodnutí a které spočívají v tvrzené nedostatečnosti
odůvodnění, proč bylo možné jako vstupní data současného stavu imisního zatížení použít
výsledky z měřících stanic ve Vsetíně a Zlíně, zda byly tyto stanice s ohledem na specifika dané
oblasti vhodné. Stěžovatel rovněž nesouhlasí s krajským soudem, že tvrzená skutečnost
je způsobilá zasáhnout do práv žalobců a) a b) a způsobit nezákonnost daného rozhodnutí.
Krajský soud žalovanému v rozsudku vytýká, že nevysvětlil, proč bylo možné jako vstupní data
současného stavu imisního zatížení použít výsledky měření z měřících stanic ve Vsetíně
a ve Zlíně. K tomu stěžovatel sděluje, že daná skutečnost byla v míře vyžadované právními
předpisy dostatečně zdůvodněna na stranách 35 – 39 a na stranách 52 – 54 nového územního
rozhodnutí. Žalovaný opírá své zdůvodnění zejména o předložené vyjádření stěžovatele ze dne
29. 6. 2016, sdělení OŽPZE č. j. 51286/2016, vyjádření k rozptylové studii, judikaturu Krajského
soudu v Brně, ale i o další podklady, které jsou v podrobnostech specifikovány na předmětných
stranách odůvodnění. Z tohoto pohledu považuje stěžovatel naplnění závazného názoru
rozsudku Krajského soudu v Ostravě č. j. 22 A 42/2014 – 93 za zcela vyčerpávající.
[11] Ve vyjádření k rozptylové studii, která byla podkladem nového územního rozhodnutí,
se uvádí: „ V době zpracování předmětné rozptylové studie bylo pro odhad imisního pozadí lokality v rámci
území České republiky standardně vycházeno z tehdejší sítě měřících stanic s přihlédnutím k jejich typu a dané
reprezentativnosti.“ Stěžovatel sděluje, že odbor životního prostředí a zemědělství žalovaného
dostatečně odůvodnil, proč bylo přihlédnuto k datům získaným ze stanic nacházejících se mimo
území města Rožnov pod Radhoštěm, ve svém sdělení č.j. KUZL 51286/2016 ze dne 21. 7. 2016,
když se ztotožnil se závěrem obsaženým ve vyjádření k rozptylové studii, ve kterém se uvádí:
„Je důležité si uvědomit, že síť měřících stanic, které zřizuje hlavně ČHMÚ Praha, Zdravotní ústav se sídlem
v Ostravě, případně kraje nebo města, je zaměřena především na problematické látky a lokality v ČR a doplněna
o stanice s reprezentativností širšího území, ze kterých je v případě stanovení imisního zatížení konkrétní lokality
vycházeno. Data z „nové měřící stanice“ musí být zaznamenávána dlouhodobě alespoň rok, aby mohla být dále
interpretována jako reprezentativní vzorek pro stanovení průměrných ročních koncentrací.“ Imisní pozadí bylo
v rozptylové studii stanoveno s využitím dat z měřících stanic Vsetín – hvězdárna a Zlín.
V rozptylové studii je k tomu uvedeno, že v bezprostředním okolí záměru se nenachází měřící
stanice imisí. V rozptylové studii je dále uvedeno, že nejbližší měřící stanice je umístěna
ve Valašském Meziříčí, nicméně tato stanice nemá dostatečnou reprezentativnost (pouze střední
měřítko 100 – 500 m), tudíž data z této stanice nebylo možné pro účely rozptylové studie použít.
Další nejbližší měřící stanicí je dle rozptylové studie stanice Vsetín - hvězdárna, jejíž data ohledně
roční koncentrace PM10 a NO2 byla použita. Data ohledně koncentrace ostatních látek však
nejsou z této měřící stanice k dispozici, tudíž musela rozptylová studie využít také data z měřící
stanice ve Zlíně. Obě měřící stanice mají stanovenu reprezentativnost 5 – 50 km. Vzdálenost
měřících stanic od nového záměru je v případě Vsetína cca 16 km a v případě Zlína cca 42 km.
Jde-li tedy o vsetínskou měřící stanici, její vzdálenost od místa záměru je de facto pouhých 10 km,
když reprezentativnost výsledků začíná ve vzdálenosti od této stanice na 5. km. U této stanice lze
jen stěží hovořit o „vzdálené stanici“. Právě ze vsetínské stanice byla hodnocena koncentrace
problematické látky PM10, u které dochází k překračování denních průměrů stanovených
imisními limity. Stěžovatel považuje v této souvislosti poznámku krajského soudu v bodě 52.
rozsudku ohledně chybně stanovené vzdálenosti měřící stanice Zlín za irelevantní, neboť jednak
je zjevné, že jde o chybu v psaní, jednak s daným číslem nebylo v rozptylové studii nijak
operováno a jako takové má pouze informativní charakter.
[12] Stěžovatel uvádí, že žádný právní předpis správnímu orgánu neukládá, aby byla použita
data ohledně imisního zatížení získaná jiným způsobem, než jak učinil zpracovatel rozptylové
studie, či aby za účelem zjištění imisního zatížení v lokalitě uložil správní orgán stavebníkovi
či jinému subjektu jako podmínku vydání závazného stanoviska provedení měření imisního
zatížení v místě samém. Pokud tedy není možné v daném místě a čase vycházet z dat jiných
a zároveň platí, že získaná data odpovídají platné legislativě a jsou z pohledu legislativy dostatečně
reprezentativní, postrádá dle názoru stěžovatele smysl zatěžovat žalovaného otázkou, proč bylo
použití takto naměřených hodnot vhodné. Stěžovatel zdůrazňuje, že při rozhodování správních
orgánů ve smyslu správního řádu správní orgány posuzují splnění zákonných podmínek svého
rozhodnutí, případně aplikují správní uvážení v intencích zákona. Správní orgán není povinen
odůvodňovat vhodnost daného postupu. Pokud žalovaný daný postup neshledal nevhodným,
nebyl povinen se k nevhodnosti daného postupu blíže vyjadřovat. Namítali-li žalobci nesprávnost
dat o imisním pozadí města Rožnov pod Radhoštěm, měli prokázat porušení právních předpisů
při jeho stanovení a měli prokázat nesprávnost takových údajů. Přenesení důkazního břemene
z žalobců na krajský úřad, což činí krajský soud v posuzovaném případě, je v rozporu
s procesními předpisy. S ohledem na skutečnost, že žádná jiná data v dané době pro území města
Rožnov pod Radhoštěm neexistovala a tato jediná data byla nadána dostatečnou mírou
reprezentativnosti, je irelevantní se zabývat otázkou vhodnosti či nevhodnosti použití takových
dat. Rozptylová studie či odůvodnění krajského úřadu nemusí nutně obsahovat konkrétní míru
použitelnosti těchto dat, když jako taková poskytují dostatečný přehled o stavu ovzduší pro účely
stanovení přijatelnosti imisního příspěvku ze záměru. Navíc bylo ČHMÚ z projektovaných dat
klouzavých průměrů koncentrací znečišťujících látek, které jsou dálkovým způsobem od roku
2013 přístupné, zřejmé, že jak město Zlín, tak město Vsetín jsou městy s obdobným emisním
a imisním zatížením. Zpracované srovnání imisního zatížení ukázalo, že později dostupná
projektovaná data ohledně imisního zatížení města Rožnov pod Radhoštěm potvrzují, že vstupní
údaje, se kterými pracovali zpracovatel rozptylové studie, zpracovatel posudku, OŽPZE, městský
i krajský úřad a další správní orgány, byla použita v souladu se zákonem a plně odpovídala
skutečnému stavu, který následně vymodeloval ČHMÚ.
[13] Stěžovatel nesouhlasí s polemikou krajského soudu v bodě 53. rozsudku ohledně
existence případů, pro které nebude využití matematického modelu možné. Dle názoru
stěžovatele byla reprezentativnost stanic Vsetín a Zlín stanovena odborníky z ČHMÚ
na vzdálenost 5 – 50 km s vědomím, že je vždy daná stanice umísťována do oblasti s členitějším
povrchem. Stanice Vsetín - hvězdárna se nachází de facto uprostřed Vsetínsko-hostýnské hornatiny
a stanice Zlín na jejím úpatí, přesto byla jejich reprezentativnost vědomě stanovena odborníky
v rádiu 50 km. Měli-li by zaměstnanci ČHMÚ pochybnosti o jejich dostatečné reprezentativnosti
v dané oblasti, jistě by tato skutečnost byla v daných číslech nějakým způsobem promítnuta.
Krajský úřad neměl důvod zpochybňovat dostatečnou reprezentativnost těchto stanic. Pro účely
vydání závazného stanoviska EIA příslušné správní orgány postupovaly v souladu s legislativou
a dostupnými zdroji. Žalovaný své závěry o použitelnosti předmětných stanic dostatečným
způsobem odůvodnil. Stěžovatel dále doplňuje, že argumentace soudu ohledně použitelnosti
modelu SYMOS’ 97 (bod 53. rozsudku) není příhodná, neboť daný model pro stanovení
imisního pozadí nebyl použit. Daný model byl použit pouze za účelem výpočtu imisního
příspěvku záměru OD Kaufland. V rámci iniciativy zlepšování ovzduší žalovaný provedl skutečné
měření imisního zatížení za pomoci tzv. pojízdné měřící stanice mj. také ve městech Rožnov pod
Radhoštěm a Vsetín. Dle sdělení žalovaného se jednalo o akci, která měla za cíl „zjistit relevantní
informace o škodlivinách v ovzduší ve městech s více než 15 tisíci obyvateli, přičemž velký důraz je kladen také
na osvětovou činnost zaměřenou hlavně na žáky základních a středních škol.“ Nejednalo se tedy
o naplňování požadavků kladených právními předpisy, ale o osvětovou záležitost, neboť
podmínky kladené právními předpisy na provádění měření kvality ovzduší byly a jsou
ve Zlínském kraji dodržovány. Měření proběhlo v samém centru města na Masarykově náměstí;
analýza se zaměřila zejména na problematické látky PM10, PM2, NO2, SO2 a O3; naměřené
hodnoty byly srovnány s nejbližšími automatickými stanicemi státní sítě imisního monitoringu -
jedná se o stanice Valašské Meziříčí, Bělotín, Zlín, Těšnovice a Přerov. Závěry studie s názvem
„Vyhodnocení experimentálního měření kvality ovzduší v Rožnově pod Radhoštěm a ve Vsetíně
spojeného s osvětovou kampaní“ ze dne 11. 12. 2017, zpracované ENVItech Bohemia s.r.o., jsou
následující: „Vývoj průměrných denních koncentrací PM10 i PM2,5 odpovídá vývoji koncentraci na blízkých
stanicích státní sítě imisního monitoringu. Na úrovni hodinových koncentrací ovlivňují vývoj meteorologické
podmínky (např. teplota) a s nimi související činnosti – zejména vytápění v lokálních topeništích. Maximální
koncentrace PM10 i PM2,5 byly měřeny ve večerních a nočních hodinách po zatopení. V lokalitě Rožnov pod
Radhoštěm je tento vliv výraznější než v případě lokality Vsetín, nutno však také dodat, že přes den jsou
v Rožnově pod Radhoštěm koncentrace nižší než ve Vsetíně. Důležitým faktorem je rovněž rychlost větru – pokud
je bezvětří, nedochází k rozptylu škodlivin, ale naopak k jejich kumulaci a koncentrace rostou.“ Stěžovatel
doplňuje, že data ohledně látky PM10 byla v rozptylové studii získána z monitorovací stanice
Vsetín. Z uvedeného nezávislého zdroje je dle stěžovatele patrné, že veškerá data o stavu ovzduší
naměřená ve městech Vsetín a Zlín jsou naprosto poplatná také pro lokalitu města Rožnov pod
Radhoštěm a měřením se tedy prokázala vhodnost použití dat naměřených stanicemi ve Zlíně
a Vsetíně pro účely rozptylové studie, neboť rozdíly ve výsledcích měření v těchto městech jsou
zanedbatelné.
[14] K použitelnosti právní úpravy stěžovatel poukazuje na to, že v době vydání stanoviska
EIA byl v platnosti zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a prováděcí nařízení vlády
č. 597/2006 Sb., o sledování a vyhodnocování kvality ovzduší. Ani jeden z těchto právních
předpisů správním orgánům neukládal, aby při vydávání závazného stanoviska ve smyslu
§17 zákona o ochraně ovzduší vycházely z informací o kvalitě ovzduší naměřených v místě
záměru, a to ani v případě, že byl záměr umísťován do oblasti se zhoršenou kvalitou ovzduší.
Totéž platí o právních předpisech na úseku posuzování vlivů na životní prostředí.
[15] Stěžovatel poukazuje na §6 odst. 8 zákona o ochraně ovzduší, dle kterého byla povinnost
sledovat kvalitu ovzduší na celém území České republiky stanovena Ministerstvu životního
prostředí; sledováním kvality ovzduší ministerstvo v souladu se zákonem pověřilo jím zřízenou
právnickou osobu ČHMÚ. Dle bodu 3.2 a 3.3 písm. b) zřizovací listiny ČHMÚ (dále „zřizovací
listina“), ve znění opatření MŽP č. 15/15, je předmětem činnosti ČHMÚ zřizovat a provozovat
státní monitorovací a pozorovací sítě pro sledování kvantitativního a kvalitativního stavu
atmosféry a hydrosféry a dále vytvářet a spravovat databáze o stavu a kvalitě ovzduší a o zdrojích
jeho znečišťování. ČHMÚ je tedy povinen zřídit a provozovat síť měřících stanic a archivovat
data o kvalitě ovzduší, přičemž na tuto činnost využívá veřejné prostředky; dle bodu 3.3 písm. c)
zřizovací listiny je povinen poskytovat informace o charakteristikách a režimech atmosféry; dle
bodu 3.7 písm. d) zřizovací listiny je povinen pravidelně informovat veřejnost o kvalitě ovzduší.
Tato data, která ČHMÚ získá ze svých měřících stanic a dále je spravuje, slouží pro potřeby např.
zpracování rozptylových studií, přípravy programů zlepšování ovzduší či stanovování priorit
v daných oblastech. Bylo by neúnosné a absurdní, kdyby pro každý záměr, ohledně kterého
je zpracovávána rozptylová studie, musela být zřízena nová měřící stanice přímo v místě záměru
a tato alespoň 5 let provozována (k získání relevantních dat v průběhu několika let za účelem
dosažení dostatečné reprezentativnosti, zvlášť když je za těmito účely z veřejných prostředků
zřizována síť imisního monitoringu. Dle stěžovatele, nenacházela-li se v době zpracování
rozptylové studie automatizovaná měřicí stanice kontinuálního měření koncentrací znečišťujících
látek v ovzduší ve větší blízkosti místu záměru OD Kaufland, postupoval zpracovatel rozptylové
studie správně, když použil data ohledně míry znečištění, uveřejněné v ročence z roku 2009
vydané ČHMÚ, která byla v dané době ve vztahu k jednotlivým znečišťujícím látkám použitelná
ve vymezeném pásmu jejich reprezentativnosti (až 50 km). Tato skutečnost byla podrobně
zdůvodněna ve vyjádření k rozptylové studii, které je součástí správního spisu. Dané zdůvodnění
bylo rovněž převzato do odůvodnění nového územního rozhodnutí.
[16] Stěžovatel považuje argument krajského soudu ohledně zdůvodňování rovnocennosti
a použitelnosti dat ze stanic s dostatečným reprezentativním vzorkem za nedůvodný. Rovněž
není důvodné požadovat od žalovaného zdůvodnění „nahrazení“ měření in situ použitím dat
ze vzdálených stanic, když, jak je patrné, měřící síť je a byla z pohledu legislativy dostatečná
a není zákonné opory pro dožadování se měření v místě samém. Krajský soud polemizuje nad
odbornou otázkou, zda je vhodné použít naměřená data o imisním zatížení ze vzdálených
měřících stanic, aniž by však krajský soud vyřešil nezbytnou právní otázku, zda právní předpisy
a na ně navazující metodiky měření in situ vyžadují. Je-li odborně stanovena reprezentativnost
získaných vzorků, nelze připustit, aby v rámci soudního přezkumu krajský soud bez jiného
odborného či právního podkladu vznášel polemiku ohledně vhodnosti použití daných dat a s
touto polemikou spojoval nezákonnost nového územního rozhodnutí. Daným postupem krajský
soud umožňuje dotčeným osobám v rámci územního řízení vykonstruovat jakoukoliv
pochybnost nad jakýmkoliv postupem, byť zcela zjevně zákonným, a zatěžuje nad míru
neúnosnou jak stěžovatele (stavebníka), tak žalovaného. Dle stěžovatele by měření in situ navíc
neposkytlo jakýkoliv objektivní obraz znečištění ve městě Rožnov pod Radhoštěm, neboť, jak
se uvádí ve Střednědobé strategii (do roku 2020) zlepšení kvality ovzduší schválené usnesením
vlády ČR č. 979 (dále jen „Střednědobá strategie“), za nejvíce objektivní lze požadovat průměrové
měření alespoň po dobu pěti let.
[17] Stěžovatel tvrdí, že v posuzovaném případě je zcela neúnosné a krajně formalistické, aby
krajský soud shledával nové územní rozhodnutí nezákonným pro nedostatek odůvodnění
vhodnosti použití dat z měřících stanic Vsetín a Zlín, když lze výsledky rozptylové studie
porovnat se současným stavem ovzduší projektovaným ČHMÚ od roku 2007 a uveřejňovaným
počínaje rokem 2013, přičemž je nepochybné, že imisní pozadí naměřené ve Zlíně a Vsetíně bylo
použito zcela přiléhavým způsobem pro oblast Rožnova pod Radhoštěm. Dle stěžovatele
v soudním přezkumu ani nepřísluší krajskému soudu, aby ukládal žalovanému dovysvětlení,
do jaké míry jsou údaje získané z měření v místě samém srovnatelné s údaji, které by byly
naměřeny v místě záměru, není-li dostatečně prokázáno, že závěry rozptylové studie jsou chybné
a mimo rámec přípustné nejistoty stanovené právními předpisy. Použití dat z výše uvedených
měřících stanic je nadto zákonem aprobovaným postupem získávání informací ohledně zatížení
lokality nacházející se v reprezentativním pásmu příslušné stanice.
[18] Dle stěžovatele správní orgány zcela správně respektovaly existenci a rozmístění měřících
stanic, které bylo učiněno v souladu s právními předpisy. Správní orgány považovaly zcela
legitimně za dostatečné využití měřících stanic ve Zlíně a ve Vsetíně, jejichž reprezentativnost
dosahovala do lokality města Rožnov pod Radhoštěm.
[19] Nad rámec uvedeného stěžovatel rovněž nesouhlasí s argumentací krajského soudu
ohledně aplikace §75 s. ř. s. v bodě 45 odůvodnění. Krajský soud dle stěžovatele pochybil, když
nevzal do úvahy, že v době vydání nového územního rozhodnutí (dne 3. 5. 2017) již platil zákon
o posuzování vlivů na životní prostředí ve znění novely č. 39/2015 Sb., která nabyla účinnosti
dne 1. 4. 2015. Podle nové úpravy záměr umístění OD Kaufland již nebyl předmětem posuzování
jeho vlivů na životní prostředí, jak již stěžovatel argumentoval ve svém vyjádření k žalobám
žalobců ze dne 6. 12. 2017.
[20] Ustanovení §75 s. ř. s. je vykládáno judikaturou i odbornou literaturou tak, že dojde-li
ke zrušení správního rozhodnutí zrušujícím rozsudkem soudu a v době do vydání nového
správního rozhodnutí dojde ke změně právní úpravy, je nutné při vydávání nového správního
rozhodnutí aplikovat novou právní úpravu. Stěžovatel odkazuje na rozsudek Nejvyššího
správního soudu č. j. 7 Afs 333/2015 – 47, z něhož vyplývá: „Vázanost právním názorem soudu může
být prolomena, ale jen v důsledku nových skutkových zjištění, popřípadě v důsledku změny právní úpravy.“
(obdobně Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. 9. vydání, Praha - C. H. Beck, 2016,
s. 391). Stěžovatel dále namítá, že s ohledem na předvídatelnost práva musí být k nové právní
úpravě přihlíženo i v rámci navazujícího soudního přezkumu.
[21] Stěžovatel poukazuje na to, že novela č. 396/2015 Sb. nejen, že neobsahuje žádná
přechodná ustanovení, ale dle důvodové zprávy k ní se mají její ustanovení použít i na již
probíhající správní řízení. Stěžovatel má za to, že vzhledem k tomu, že v posuzovaném případě
došlo ke změně právní úpravy, nebyl správní orgán při vydání nového rozhodnutí vázán právním
názorem soudu a měl aplikovat novou právní úpravu. Krajský soud měl rovněž změnu právní
úpravy vzít v úvahu a neměl nahlížet na posuzovaný záměr optikou zákona o posuzování vlivů
na životní prostředí, neboť po změně právní úpravy daný záměr posuzování ve smyslu tohoto
zákona již nepodléhal; novelizovaný zákon přitom neobsahuje žádné přechodné ustanovení, které
by vyžadovalo, aby byl záměr předmětem posouzení za podmínek, které tady byly v době
oznámení bez ohledu na změnu právní úpravy. Věcné zkoumání obsahu rozptylové studie
a stanoviska EIA tak bylo krajským soudem prováděno v rozporu se zákonem, neboť v době
vydání nového územního rozhodnutí již stanovisko EIA nebylo nutným podkladem v územním
řízení. Na záměr tedy v době vydání nového územního rozhodnutí nebylo možné klást podmínky
ohledně posuzování vlivu záměru na ovzduší, neboť pro to nebyla dána právní opora.
[22] Stěžovatel dále namítá nepředvídatelnost rozhodnutí krajského soudu. Poukazuje
na to, že v předcházejícím zrušujícím rozsudku č. j. 22 A 42/2014 – 93, Krajský soud v Ostravě
vyslovil právní názor, že „ v územním rozhodnutí nebylo uspokojivě vysvětleno, zda a proč je přípustné
nahradit měření škodlivých částic na místě samém pouhým matematickým modelováním.“ Krajský úřad dle
stěžovatele v souladu tímto názorem dostatečně a věcně odůvodnil, proč je nahrazení měření
škodlivých částic matematickým modelováním přípustné, přitom odkazoval na vyjádření
k rozptylové studii, na dostupné údaje v mapách ČHMÚ a na v té době dostupnou nejaktuálnější
judikaturu Krajského soudu v Brně, který se otázkou použití dat ze vzdálených měřících stanic
podrobně zabýval. Krajský soud však v nyní napadeném rozsudku šel nad rámec důvodů, pro
které byla nezákonnost nového rozhodnutí žalobci namítána co do vhodnosti a použitelnosti dat
z monitorovacích stanic a jejich přenesení na lokalitu města Rožnov pod Radhoštěm. Tato úvaha
přesahuje rámec žalobních bodů žalobců, kteří se výslovně domáhali provedení měření in situ;
a priori považovali použití dat ze vzdálených měřících stanic za nemožné a nezákonné. Krajský
úřad v novém rozhodnutí tedy věcně reagoval na předložené otázky, proč a zda je možné data
použít, nikoli však již na vhodnost daného řešení, což je mu vytýkáno až nyní. Tyto výtky nebyly
rovněž předmětem ústního jednání ve věci. Žalovaný tedy nepředpokládal, a nemohl
předpokládat, že na této polemice postaví krajský soud odůvodnění zrušujícího rozsudku.
Stěžovatel, stejně jako žalovaný, neměli možnost se k vhodnosti použití dat z měřících stanic
žádným způsobem vyjádřit; rozšířením důvodů rozsudku byli zkráceni na svých právech reagovat
v průběhu řízení na danou otázku a doplnit nová tvrzení a důkazy. Stěžovatel rovněž uvádí,
že krajský soud neměl k vyjádření doc. V. přihlížet, neboť daná osoba nedisponuje zákonnou
autorizací k posuzování daných otázek (ani autorizací EIA ani autorizací ve smyslu zákona č.
201/2012 Sb., o ochraně ovzduší). Stěžovatel dodatečně ke kasační stížnosti na podporu svých
tvrzení předložil znalecký posudek č. 041/1/2018 zpracovaný Františkem Hezinou dne
24. 9. 2018, který se vyjadřuje k rozptylové studii, jakož i k otázkám, které nastolil nově krajský
soud.
[23] Stěžovatel navrhuje, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek pro nezákonnost,
jakož i vady řízení a nepřezkoumatelnost zrušil.
Kasační stížnost stěžovatele II. - žalovaného
[24] Stěžovatel v kasační stížnosti namítá nesprávné posouzení právní otázky soudem
[§103 odst. 1 písm. a) s. ř. s] a dále nepřezkoumatelnost rozsudku [§103 odst. 1 písm. d) s ř. s.]
[25] Nesprávné posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení shledal stěžovatel
v bodech 48 – 54. Krajský soud v kasační stížností napadeném rozsudku uvedl, že „žalovaný
v napadeném rozhodnutí na straně 35-39 a 52-55 vyčerpávajícím způsobem odůvodnil, proč je potřeba při
zkoumání budoucích poměrů použít matematický model a taktéž podrobně vysvětlil, z jakých důvodů zpracovatel
rozptylové studie použil data z měřících stanic ve Vsetíně a Zlíně, nikoli ze stanic, které se nacházejí blíže
Rožnovu pod Radhoštěm“. Krajský soud poté v napadeném rozsudku parafrázoval část právního
názoru vysloveného v předchozím zrušujícím rozsudku sp. zn. 22 A 42/2014, který v další části
(a podle stěžovatele v rozporu se zákonem) vyčetl napadenému rozhodnutí a podkladovým
úkonům absenci úvahy o správnosti použité metody matematického modelování úrovně
znečištění ovzduší místa stavby OD Kaufland; přitom soud zde vyslovil absurdní argument,
že pokud by měl takový model platit vždy (bez potřebného odůvodnění jeho použití ve vztahu
ke každému konkrétnímu případu), bylo by možno vypočítat počet škodlivých částic obsažených
v ovzduší v Rožnově pod Radhoštěm i podle měření provedeného na Jižním pólu. Krajský soud
v nyní kasační stížností napadeném rozsudku k tomu uvedl, že tuto část právního názoru
krajského soudu stěžovatel jako žalovaný nedodržel, neboť v novém rozhodnutí chybí úvaha
o tom, zda jsou data z měřících stanic ve Zlíně a ve Vsetíně použitelná jako vstupní údaj
současného znečištění v dané oblasti; dle soudu rovněž není vysvětleno, proč bylo možné
nahradit vstupní data získaná měřením na místě daty ze vzdálených měřících stanic pro provedení
výpočtu matematického modelu. Krajský soud na obhajobu poněkud odlišné argumentace než
v předchozím rozhodnutí krajského soudu uvedl, že žalovaný pochopil předchozí rozsudek
krajského soudu v užším slova smyslu, protože se zabýval toliko vlastním použitím
matematického modelu, krajský soud však v předchozím případě žádal i vysvětlení, proč jsou
použita jako vstupní data údaje z měřících stanic ve Vsetíně a ve Zlíně, proč není argumentováno
konkrétní situací v území – např. členitostí terénu, pohořím mezi měřícími stanicemi a Rožnovem
pod Radhoštěm, typem zástavby.
[26] Stěžovatel se závěry krajského soudu nesouhlasí a namítá, že beze zbytku právní názor
soudu vyslovený v předchozím rozsudku krajského soudu dodržel, když dostatečně a s podporou
věcné argumentace odůvodnil, proč je nahrazení měření škodlivých částic matematickým
modelováním přípustné a vhodné. Při této argumentaci použil podklady a doklady doložené
do správního spisu, vyjádření účastníků řízení a dotčených orgánů. Současně učinil vlastní šetření
z údajů dostupných na mapách ČHMÚ (viz str. 53 žalovaného rozhodnutí), čímž se tedy vlastně
zabýval i aktuálností vstupních údajů, a to v rozsahu příkladů namítaných účastníkem řízení
(žalobcem). Současně použil v té době aktuální a případnou judikaturu správního soudu.
Stěžovatel postupoval v řízení na základě podkladů, které byly dostatečné pro posouzení záměru
ze všech zákonných hledisek, všechny oblasti veřejných zájmů chráněných dotčenými orgány,
kterých se záměr může dotknout, byly v rámci zákonem stanovených postupů přezkoumány.
Veškeré námitky, připomínky a vyjádření žalobců týkající se těchto zájmů a zájmů vyplývajících
z jejich práv byly v řízení vypořádány (dle stěžovatele se tak stalo již v předchozím řízení).
[27] Stěžovatel poukazuje na to, že právní názor soudu, který je návodem správnosti
a zákonnosti postupu správního orgánu v dalším řízení a je pro správní orgán zásadně závazný
a současně i zhodnocením vad a pochybení, kterých se správní orgán dopustil a které vedly
k nezákonnosti jeho rozhodnutí, by měl správní soud precizovat do té míry, aby právní názor
nebyl pro správní orgán rébusem, z něhož není zřejmé, co je po něm požadováno ze strany
správního soudu tak, aby v dalším řízení mohlo být vydáno rozhodnutí, které by mohlo a mělo
potenciálně před správním soudem obstát, když správní orgán učiní vše, co je po něm zákonem
a správním soudem požadováno. Stěžovatel tvrdí, že oba rozsudky krajského soudu vytýkají jak
předchozímu, tak jeho současnému rozhodnutí, že absentuje správní úvaha o správnosti použití
matematického modelu aktuální (v době podání žádosti, resp. v době procesu EIA) úrovně
znečištění ovzduší na základě měření emisí z nejbližších použitelných měřících stanic
(co do počtu měřených látek a použití výsledků pro větší vzdálenosti od místa měření) vůči
údajům získaným měřením na místě. Otázka úvahy o správnosti vstupních údajů byla do výčtu
pochybení stěžovatele rozšířena až dodatečně v kasační stížností napadeném rozsudku. Stěžovatel
se vůči těmto výtkám ohrazuje s tím, že ani úvaha o správnosti použití matematického
modelování úrovně emisního zatížení v Rožnově pod Radhoštěm na základě měření ve Zlíně
a ve Vsetíně a současně ani úvaha o správnosti vstupních údajů použitých do tohoto výpočtu
v Rozptylové studii ve zrušeném rozhodnutí stěžovatele nechybí a správnost, resp. srovnatelnost
použitých vstupních údajů byla navíc v rozsahu příkladů uvedených účastníkem řízení (žalobcem)
zjišťována na základě aktuálních údajů zveřejňovaných na mapách ČHMÚ.
[28] Pokud se krajský soud odvolává na rozsudek Nejvyššího správního soudu
č. j. 10 As 47/2017-49, s tím, že je pro jeho rozhodnutí závazný a že tedy musí žalobní bod
žalobců ohledně nesprávnosti použité metody v rozptylové studii a nesprávnosti vstupních údajů
uznat za důvodný (tak to bylo formulováno ve zkratce při ústním vyhlášení rozsudku), poukazuje
stěžovatel na bod 26 uvedeného rozsudku NSS k žalobnímu bodu, kterému NSS z jiných důvodů
nevyhověl, učinil v podstatě jen poznámku na okraj s tím, že použitou metodu označuje
na nevhodnou v Rožnově pod Radhoštěm s obecným odůvodněním, aniž by však obšírněji a s
použitím odborných premis odůvodnil, jak k takovému závěru dospěl.
[29] Oba rozsudky krajských soudů, byť jen náznakem a neurčitě, směřují dle stěžovatele
k závěru, že k tomu, aby mohlo rozhodnutí o umístění stavby OD Kaufland obstát před
správními soudy, je nezbytné v dalším řízení zajistit provedení měření emisního zatížení ovzduší
na místě stavby a z tohoto měření pak zjistit, zda vstupní hodnoty rozptylové studie jsou
srovnatelné, případně zajistit vyhotovení nové rozptylové studie včetně nově matematicky
vymodelovaného příspěvku záměru na změřené emisní zatížení. Tento závěr správních soudů
nemá dle stěžovatele oporu v žádném právním předpisu, je na hranici zcela neodborného
nahlížení správních soudů na tuto problematiku a je v rozporu se základními zásadami činnosti
jak správních orgánů, tak soudů. Navíc nemá výše uvedený postup, resp. údaje z něj získané pro
další řízení stěžovatele žádné praktické využití, bude sloužit jen a pouze pro formální vypořádání
námitek účastníků řízení. Měření na místě je pro účely tohoto konkrétního správního řízení dle
stěžovatele neurčitý vstupní údaj v daleko větší míře než matematická modelace, byť na základě
měření ze vzdálenějších stacionárních měřících stanic, neboť matematická modelace využívá
dlouhodobé průměry. Vliv záměru je třeba posoudit do budoucna, což z krátkodobých měření
vypočítat nelze. Navíc není zřejmé, že i takové měření by bylo pro žalobce uspokojivé. Stěžovatel
disponuje ústně předanou informací, že bylo z jejich strany požadováno měření na min. 6 místech
a 3 výškových úrovních. Např. vypovídající měření na místě rodinného domu žalobkyně již není
de facto možné, neboť toto místo již nedisponuje tzv. nulovou variantou. Místo areálu opravny
a depa ČSAD je nyní prázdný a asanovaný pozemek připravený na realizaci záměru, před domem
žalobkyně je místo rušné místní komunikace Meziříčská a křižovatky s komunikací I. stupně slepá
ulice využívaná pouze k parkování vozidel místních obyvatel. Měření na tomto místě by pak
nízkou úrovní koncentrace látek s nízkým dosahem vzdálenosti mohlo dle již výše uvedeného
názoru stěžovatele značně ovlivnit procentuální příspěvek záměru u těchto látek, byť faktický
příspěvek by zůstal konstantní, a tento rozdíl by pak nemusel odpovídat posouzení vlivů záměru
v procesu EIA. Stěžovatel podotýká, že je mu znám obsah kasační stížnosti podané zúčastněnou
osobou Kaufland Česká republika v.o.s. proti rozsudku krajského soudu, který se nesprávným
posouzením právní otázky v souvislosti s měřením emisního zatížení v bodu II. 2. kasační
stížnosti obšírně a po odborné stránce zabývá. Stěžovatel se s touto částí kasační stížnosti plně
ztotožňuje a v důvodech své stížnosti se na ni odkazuje.
[30] Stěžovatel považuje nepřezkoumatelným bod 95. napadeného rozsudku, v němž shledal
soud důvodnou žalobní námitku žalobkyně, že žalovaný (tedy stěžovatel) odvolací námitku
ohledně podání ze dne 8. 4. 2013 v napadeném rozhodnutí neposoudil a učinil tak až ve vyjádření
k žalobě. Stěžovatel vidí nepřezkoumatelnost tohoto bodu v tom, že krajský soud bez dalšího
tuto žalobní námitku shledal důvodnou, neboť „se odvolací orgán v rozhodnutí o odvolání přímo
nezabýval vyjádřením žalobkyně ze dne 8. 4. 2013.“ Argumentaci stěžovatele ve vyjádření k žalobě
považuje krajský soud za racionální úvahu provedenou až v tomto vyjádření, byť nešlo o žádnou
úvahu stěžovatele, ale o popis obsahu vyjádření, jak a kde napadené rozhodnutí na skutečnosti
uvedené v obsahu vyjádření již reaguje a skutečnost, že šlo o námitku do územního řízení
(po uplynutí koncentrační lhůty), příp. vyjádření účastníka k podkladu řízení (závazné
stanovisko), které bylo přezkoumáno postupem dle §149 odst. 4 správního řádu, v tehdy
platném znění. Stěžovatel zde odkazuje na rozsudek NSS č. j. 6 Ads 237/2014: „Nad rámec
uvedeného nicméně považuje nutno Nejvyšší správní soud dodat, že povinnost orgánů veřejné moci svá rozhodnutí
řádně odůvodnit nelze interpretovat jako požadavek detailní odpovědi na každou námitku (ve vztahu k soudům
srov. např. odst. 61 rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci Van de Hurk v. Nizozemí). Námitku
lze vypořádat i tak, že soud v odůvodnění svého rozhodnutí prezentuje od názoru žalobce odlišný názor, který
přesvědčivě zdůvodní a tím-minimálně implicite-námitku vypořádá. Absence odpovědi na ten či onen argument
žalobce v odůvodnění rozhodnutí soudu nezpůsobuje nezákonnost rozhodnutí či dokonce jeho nepřezkoumatelnost.
Takovýto požadavek by mohl vést až k absurdním důsledkům a k porušení zásady efektivity a hospodárnosti
řízení. Podstatné je, aby se správní soud vypořádal se všemi základními námitkami účastníka řízení. Rozsah
reakce soudu na konkrétní námitky je co do šíře odůvodnění spjat s otázkou hledání míry, proto zpravidla
postačuje, jsou-li vypořádány alespoň základní námitky účastníka řízení (srov. např. rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 28. 5. 2009, č. j. 9 Afs 70/2008 - 13, dostupný na www.nssoud.cz)“. Dle názoru
stěžovatele skutečnost, že stěžovatel jako odvolací správní orgán ve svém obsahově a rozsahem
náročném rozhodnutí nereagoval na část odvolacího bodu, jehož obsahem byla tvrzení, která byla
v řízení účastníky řízení opakována a v rozhodnutí odvolacího správního orgánu vypořádána, byť
na jiném místě, nevede k nezákonnosti rozhodnutí, jiné řešení by vedlo k přepjatému formalismu
a porušení zásady efektivity a hospodárnosti řešení. To, že krajský soud uznal žalobní bod více
méně bez dalšího důvodným, vedlo k nepřezkoumatelnosti rozhodnutí z nedostatku důvodů.
[31] S ohledem na výše uvedené stěžovatel navrhuje, aby Nejvyšší správní soud rozsudek
krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
Vyjádření žalobce a) Zdravý Rožnov:
[32] Žalobce ke kasační stížnosti žalovaného konstatuje, že tvrzení žalovaného, že dodržel
beze zbytku právní názor soudu vyslovený v předchozím rozsudku krajského soudu, když
dostatečně odůvodnil, proč je nahrazení měření škodlivých částic matematickým modelováním
přípustné a vhodné, je nesprávné, protože soud žalovanému ve svém předchozím rozhodnutí
neuložil „objasnění matematického modelu“, nýbrž vznesl „pochybnost o možnostech
plnohodnotného nahrazení měření na místě samém použitým matematickým modelováním“, což
měl žalovaný ve svém rozhodnutí vysvětlit. Není tedy pravdou, že se soud dopustil nesprávného
právní posouzení otázky v řízení, když žalovanému uložil v napadeném rozhodnutí přesvědčivě
vysvětlit, proč bylo možné použít vstupní data tak, jak je použil. Žalobce primárně
nezpochybňoval metodiku výpočtu použitou v předmětné rozptylové studii, ale to, že použitý
matematický model počítá s nereálnou situací modelovanou na pozadí dat ze zcela odlišných
a vzdálených míst; v důsledku toho rozptylová studie pracuje s pochybnými vstupními daty, jež
nejsou v souladu se stavem poznání, který měl být znám jejím zpracovatelům, přičemž žalovaný
se tímto faktem a související odvolací námitkou žalobce ve svém rozhodnutí vůbec nezabýval.
Žalobce se ztotožňuje s odkazem krajského soudu na rozsudek NSS sp. zn. 10 As 47/2017,
uvádí, že názor v něm vyslovený podporuje jeho popsané výhrady týkající se celkové absence
vysvětlení, proč bylo možné použít v rozptylové studii uvedená vstupní data z měřících stanic
ve Zlíně a Vsetíně. To, že krajský soud v odůvodnění svého rozsudku podpořil své rozhodnutí
názorem NSS, nemůže mít za následek nezákonnost rozhodnutí krajského soudu i přes
to, že rozsudek NSS nebyl v době rozhodování žalovaného znám. Dle žalobce je bod 95
napadeného rozsudku, byť se týká žalobkyně zcela přezkoumatelný.
[33] K obsahu kasační stížnosti osoby zúčastněné na řízení Kaufland Česká republika v. o. s.
stran námitky nesprávné interpretace §75 odst. 1 s. ř. s. žalobce uvádí, že i přes to, že v době
vydání nového územního rozhodnutí již nabyla účinnosti novela zákona o posuzování vlivů
na životní prostředí č. 39/2015 Sb., podle které záměr již nepodléhá posuzování vlivů na životní
prostředí, při rozhodování je třeba vycházet z právního a skutkového stavu, který tu byl v době
vydání správního rozhodnutí, kdy se rovněž při posuzování záměru vychází ze stavu životního
prostředí v dotčeném území v době oznámení záměrů, přičemž následné změny v území nelze
zohlednit. Provedení hodnocení vlivů na životní prostředí je objektivním hmotněprávním
požadavkem a nikoliv novým procesní právem či jeho změnou. Stanovisko EIA pro záměr bylo
vydáno 4. 10. 2011 a bylo jako podklad rozhodnutí o umístění stavby, resp. rozhodnutí
žalovaného opakovaně napadeno žalobcem, který namítal, že stanovisko EIA bylo založeno
na neúplných informacích o dotčeném území a na tyto nedostatky opakovaně upozorňoval
v průběhu procesu posuzování vlivů na životní prostředí a taktéž v rámci územního řízení. Dle
úpravy zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (účinné od 1. 4. 2015) bylo vydáno dne
20. 4. 2015 souhlasné stanovisko EIA, a to na základě přechodných ustanovení novely č. 39/2015 Sb. Jeho účelem je původní stanovisko upravit dle nově účinných zákonných podmínek, přičemž
toto souhlasné stanovisko z 20. 4. 2015, včetně podmínek v něm obsažených, je závazným
stanoviskem. To zejména znamená, že původně „nezávazné“ (expertní) stanovisko EIA dle
předchozí úpravy bylo nahrazeno stanoviskem závazným a zhotovitel záměru by je měl
promítnout do své projektové dokumentace. Žalobce s odkazem na přílohu č. 1 zákona
č 100/2001 Sb. uvádí, že záměr je v současnosti hraniční s KATEGORIÍ II, tedy záměry
vyžadující zjišťovací řízení, konkrétně bod 110, který stanovuje, že zjišťovací řízení je třeba
provádět pro výstavbu obchodních komplexů a nákupních středisek s celkovou výměrou nad
6000 m
2
zastavěné plochy. V tomto směru plánovaná stavba jednopodlažního nepodsklepeného
halového objektu obchodního domu s dvoupodlažní administrativní přístavbou o zastavěné ploše
4244 m
2
a obestavěném prostoru 32295 m
3
spolu se zpevněnou plochou parkoviště, plochou pro
zásobování a chodníků o celkové rozloze 5639 m
2
by v případě zahájení nového řízení
pravděpodobně byla posuzována ve zjišťovacím řízení. Žalobce poukazuje na to, že bylo
k záměru v březnu 2014 zahájeno stavební řízení, které vychází z původní projektové
dokumentace, která se taktéž opírá o závěry hodnocení vlivů na životní prostředí. Žalobce
podotýká, že ani sám žalovaný ve svém napadeném rozhodnutí nevyloučil použití stanoviska EIA
s poukazem na změnu právní úpravy s tím, že by posuzovaný záměr dle nové úpravy nepodléhal
posuzování ve smyslu zákona. Krajsky soud tak k námitce žalobce přezkoumal obsah rozptylové
studie a závazného stanoviska EIA jako podkladů rozhodnutí žalovaného v souladu se zákonem,
neboť šlo o zákonné podklady rozhodnutí, v případě stanoviska EIA pak o podklad závazný
ve smyslu §75 odst. 2 s. ř. s. K námitce stěžovatele, že žádný právní předpis správnímu orgánu
neukládá, aby byla použita data ohledně imisního zatížení získaná konkrétním způsobem, pak
žalobce připomíná obecnou zásadu postupu správních orgánů uvedenou v §3 správního řádu,
podle níž správní orgán má vždy postupovat tak, aby byl zjištěn stav věci, o němž nejsou
důvodné pochybnosti. Argumentace obsažená v podáních žalobce namítající nesprávnost
posouzení vstupních dat a parametrů rozptylové studie, zakládá důvodné pochybnosti
o dostatečném objasnění skutečného stavu věci. Proto bylo na místě, aby správní orgán
přezkoumatelným způsobem zdůvodnil vhodnost a použitelnost dat ze stanic s dostatečným
reprezentativním vzorkem. Pokud stěžovatel argumentuje tím, že docent V. nedisponuje
zákonnou autorizací k posuzování daných otázek a tudíž nemělo být k jeho vyjádřením
přihlíženo, žalobce uvádí, že krajský soud se v napadeném rozsudku neopírá o závěry posudku
doc. V., nicméně i přesto dle §52 s. ř. s. mohl soud použít tento posudek jako důkaz, pokud jeho
použití přezkoumatelně odůvodnil. Žalobce dále dodává, že posudek je pro řízení relevantní,
neboť důvodně upozorňuje na vážné nedostatky nejen v rozptylové studii, ale také v metodice
pro zpracování rozptylových studií. Na základě zjištění posudku lze totiž důvodně předpokládat,
že skutečný vliv záměru na kvalitu ovzduší (a tím i na lidské zdraví a na pohodu bydlení) bude
výrazně významnější, než dokumentace uvádí. O to podstatnější je pak požadavek na
přezkoumatelné vysvětlení úvahy žalovaného týkající se použití předmětných vstupních dat pro
matematicky model. Žalobce žádá, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnosti žalovaného
a osoby zúčastněné jako nedůvodné zamítl.
Vyjádření žalobkyně b) R. D.
[34] Žalobkyně uvádí, že pokud žalovaný tvrdí, že právní názor soudu vyslovený
v předcházejícím řízení je nesrozumitelný či nesprávný, měl se bránit kasační stížností již po jeho
vydání. Podle názoru žalobkyně je naopak výše uvedený rozsudek velmi dobře srozumitelný
právě v pasáži, kde soud jako důvodný označil žalobní bod týkající se vstupních dat pro
matematické modelování emisí do ovzduší v okolí stavby. Krajský soud pro větší názornost
v tomto rozsudku používá argumentaci ad absurdum, čímž učinil své úvahy a závěr ještě
srozumitelnějšími — z uvedeného absurdního příkladu je jasně vidět, že spatřuje vadu
v naprostém nevysvětlení použitelnosti dat naměřených ve vzdálených místech. Žalobkyně
opětovně uvádí, že pochybnosti nevznikly ohledně použití matematického modelování znečištění
ovzduší, ale ohledně použitelnosti vstupních dat ze vzdálených měřících stanic, které svou
charakteristikou neodpovídají charakteristice Rožnova pod Radhoštěm pro modelování
(budoucího) znečištění ovzduší v tomto městě. Žalovaný ani ve svém opětovném rozhodnutí
toto průkazně a srozumitelně nevysvětlil, proto lze pochybovat o tom, že respektoval právní
názor soudu. Žalobkyně rovněž odkazuje také na bod [26] z rozsudku Nejvyššího správního
soudu ze dne 25. ledna 2018, čj. 10 As 47/2017 – 48 (ve věci povolení stavby křižovatky na silnici
I/35 právě v prostoru naproti domu žalobkyně, křižovatky, kterou bude přijíždět doprava pro
zásobování a obsluhu OC Kaufland). NSS uvedl: „[26] NSS ve shodě se stěžovatelkou nepovažuje
za vhodné, aby se imisní zatížení v Rožnově pod Radhoštěm vypočítávalo za pomoci údajů z měřicích stanic
umístěných desítky kilometrů od tohoto místa (ve Zlíně a ve Vsetíně). Krajský soud k tomu uvedl, že tato města
leží v přiměřené vzdálenosti a jsou srovnatelně či více imisně zatížena, neboť jsou větší a doprava je v nich
intenzivnější. Podle NSS ale takto získané údaje nelze bez dalšího přenášet do jiného území — roli zde nehraje
jen velikost sídla jako takového, ale také třeba jeho umístění v krajině a navazující rozptylové podmínky.
To, že je město menší, nevylučuje, aby jím procházela důležitější a intenzivněji využívaná komunikace.“ Nejvyšší
správní soud tedy nepovažoval použití dat ze Zlína a Vsetína za vhodné, kasační stížnost
žalobkyně k povolení komunikace I/35 však zamítl s odůvodněním, že se dopady na životní
prostředí posuzují v územním řízení, nikoliv ve stavebním. Dokumentace EIA, která v tomto
případě slouží jako podklad zjištění stavu věci, nebyla nikdy zpracována dostatečně, neboť
v ní schází kumulativní posouzení negativních vlivů z dopravy spojené se záměrem OD Kaufland
— schází posouzení okružní křižovatky (hlavního dopravního napojení OD Kaufland na ul. Meziříčskou
a dále vlivy ze světelné křižovatky ul. Meziříčská — silnice I/35, přes kterou povede cca 80% dopravy
k OD Kaufland). V dokumentaci EIA schází jakékoliv dopady na životní prostředí v souladu
s otěrem brzdových destiček (rakovinotvorné látky mající významný vliv na lidské zdraví)
a benzo(a) pyrenů, které vnikají při spalování pohonných hmot. Tyto nebyly v posudcích nikde
nikým ani spočítány. To, že byla použita vhodná metodika a že byly správně identifikovány
a vyhodnoceny jevy, ke kterým při modelování znečistění ovzduší v rozptylových studiích často
dochází, zpochybňuje také posudek doc. V. Fakt, že se nejedná o autorizovanou osobu podle
zákona o EIA, není relevantní, neboť doc. V. neposuzuje záměr OD Kaufland a jeho vlivy na
životní prostředí a zdraví, ale vyjadřuje se z pozice akademického a výzkumného pracovníka k
nedostatkům v metodice a zpracovávání rozptylových studií autorizovanými osobami. Ze
zkušenosti vyplývá, že toto hodnocení vlastních chyb (obsažených v samotných základech, v
metodice práce) nemohou provádět autorizované osoby samé, neboť v tomto nevystupují
objektivně (zpochybňovaly by tak samy sebe, svou práci, kterou jinak vydávají za odbornou,
správnou). Rozptylová studie (metodika jejího zpracování) není svaté dogma, které by nebylo
možno zpochybnit — a žalobci tak učinili s pomocí odborně kvalifikované osoby. Námitka
žalobců, které soud vyhověl, směrovala k tomu, že nebyl zjištěn stav věci bez důvodných
pochybností, tj. že v řízení nebyla dodržena zásada materiální pravdy. Ke konstatování
žalovaného ohledně nemožnosti již změřit „emise“ u nulové varianty, žalobkyně uvádí, že ulice
přímo před jejím domem je sice slepá, ale nová ulice se nachází cca o 7 m dále od jejího domu a
to navíc s novou světelnou křižovatkou, na kterou ústí výjezd autobusů z autobusového nádraží,
křižovatkou, na kterou hned navazuje (směrem k domu žalobkyně) hlavní vjezd i výjezd vozidel
návštěvníků OD Kaufland a kudy bude vedena i nákladní doprava — zásobování OD Kaufland;
to již žalovaný účelově nezmiňuje. Žalobkyně souhlasí se závěrem soudu, že její námitka č. 7 z
jejího odvolání (ze dne 3. 6. 2013) nebyla žalovaným vypořádána. Soud si správně všiml, že
napadené rozhodnutí žalovaného, byť obsahuje rozsáhlé odůvodnění, soulad stavby z hlediska
územního plánu a konkrétně nepřípustného využití území neposuzuje. Jestliže rozhodnutí nic
neříká o námitce nesouladu s územně plánovací dokumentací z důvodu nedodržení podmínek
nenarušení životního prostředí, jedná se o nepřezkoumatelnost z důvodu chybějícího
odůvodnění, nikoli o případ prosazování „příliš detailního odůvodnění,“ jak uvádí žalovaný ve své
kasační stížnosti.
[35] K tvrzení osoby zúčastněné na řízení Kaufland Česká republika v. o. s., že v Rožnově pod
Radhoštěm proběhlo na náměstí monitorování ovzduší, o data z něhož získaná se opírá,
žalobkyně uvádí, že tato data však v prvostupňovém soudním řízení použita nebyla — tento
důkaz žalovaný ani osoba zúčastněná na řízení nepředložili a konstatují jej pouze v kasační
stížnosti. K vlastnímu monitoringu žalobkyně poznamenává, že se jednalo o akci bez jakýchkoliv
relevantních výsledků; měření navíc probíhala v místech, kde je v dnešní době doprava silně
utlumena. Jednalo se tak spíše o propagační akci vedení města, které tak chtělo ukázat „dobrý
stav ovzduší,“ a proto provedlo měření v místě s utlumenou dopravou, a ne v místech, kde
je znečištění mnohem závažnější. Měření bylo pak porovnáváno rovněž s daty ze Zlína, což
ovšem Nejvyšší správní soud odmítl. Žalobkyně nesouhlasí s tvrzením, že soud rozhodl nad
rámec žalobních bodů; naopak, nepřezkoumatelnost rozhodnutí v otázce vhodnosti použitelnosti
dat ze vzdálených a svou charakteristikou jiných měřících stanic byla stěžejním žalobním bodem
u obou žalobců. Nesouhlasí ani s tvrzením, že soud založil svůj právní názor na rozsudku NSS
ze dne 25. ledna 2018, čj. 10 As 47/2017 – 48. Právní názor krajského soudu byl stejný
i v předchozím řízení, kdy ještě NSS věc vedenou pod sp. zn. 10 As 47/2017 ani nezačal
projednávat. Dle žalobkyně změna zákona není při posuzování předmětné věci relevantní, neboť
se posuzuje zákonnost v jistém okamžiku vydaného rozhodnutí — a tedy se posuzuje žalované
rozhodnutí podle stavu věci i právní úpravy ke dni vydání tohoto rozhodnutí. Úvahy vedené
ve smyslu aktuální právní úpravy jsou tedy pouze hypotetické a nelze je použít ve vztahu
k žalovanému rozhodnutí (ani v opětovném odvolacím řízení). Nová právní úprava se použije pouze
tam, kde ještě nebylo vydáno rozhodnutí ve věci samé. Žalobkyně ještě na okraj uvádí, že odkaz
žalovaného obsažený v jeho kasační stížnosti na odůvodnění kasační stížnosti osoby zúčastněné
na řízení budí pochybnost o nestrannosti žalovaného. Navíc, osoba zúčastněná na řízení nemůže
suplovat činnost správního orgánu, a to navíc v kasačním řízení.
[36] K bodu 95 rozsudku krajského soudu žalobkyně uvádí, že trvání na řádném odůvodnění
rozhodnutí žalovaného není projevem přepjatého formalismu, není porušením zásady efektivity a
hospodárnosti, ale je nezbytným projevem zákonného požadavku na odůvodnění,
tj. přezkoumatelnost, požadavku významného pro dodržování zákazu libovůle a tedy i dodržení
zásady zákonnosti. Z výše uvedených důvodů považuje žalobkyně podané kasační stížnosti
za nedůvodné a žádá o jejich zamítnutí.
[37] Osoba zúčastněná na řízení II., S. M., vyjádření ke kasačním stížnostem nepodala.
[38] Nejvyšší správní soud po konstatování včasnosti kasačních stížností, jakož i splnění
ostatních podmínek řízení, přezkoumal napadený rozsudek krajského soudu v rozsahu
a z důvodů, které jednotliví stěžovatelé v kasačních stížnostech uplatnili (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.),
zabýval se přitom i tím, zda napadený rozsudek netrpí vadami, k nimž by byl povinen přihlížet
z úřední povinnosti.
[39] Kasační stížnosti jsou důvodné.
[40] Pro posouzení věci Nejvyšší správní soud vycházel z následujících skutečností: Stěžovatel
I (stavebník) podal dne 13. 6. 2012 u správního orgánu I. stupně žádost o vydání územního
rozhodnutí o umístění stavby. Správní orgán I. stupně oznámil veřejnou vyhláškou ze dne
8. 10. 2012, č. j. MěÚ-RpR/38991/2012, zahájení územního řízení ve věci uvedené žádosti
a nařídil veřejné ústní jednání spojené s ohledáním na místě na den 13. 11. 2012. Krajský úřad
Zlínského kraje, odbor životního prostředí a zemědělství, vydal stanovisko k posouzení vlivů
provedení záměru na životní prostředí ze dne 4. 10. 2011, č. j. KUZL 33179/2011, podle
§10 zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, ve kterém vyslovil souhlasné stanovisko
k danému záměru a stanovil podmínky pro fázi přípravy záměru. Dne 1. 3. 2011 zpracovala
autorizovaná osoba EKOME, s. r. o., rozptylovou studii č. 30/11 pro stavbu Obchodní dům
Kaufland Rožnov pod Radhoštěm, která sloužila jako podklad pro zpracování stanoviska EIA.
Krajský úřad Zlínského kraje, odbor životního prostředí a zemědělství, vydal dne 4. 10. 2011
souhlasné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí,
č. j. KUZL 33179/2011. Krajská hygienická stanice Zlínského kraje vyslovila souhlasné
stanovisko k dokumentaci stavby „Obchodní dům Kaufland Rožnov pod Radhoštěm“ ze dne
22. 2. 2012, č. j. KHSZL 01627/2012.
[41] Dne 3. 5. 2013 bylo vydáno územní rozhodnutí; toto napadli žalobci a) a b)
odvoláním a následně žalobou. Krajský soud v Ostravě rozsudkem ze dne 26. 4. 2016,
č. j. 22 A 42/2014 - 93, rozhodnutí žalovaného v odvolacím řízení zrušil a věc mu vrátil k dalšímu
řízení. Zavázal žalovaného právním názorem, aby se vyjádřil ke správnosti použité metody
(matematického modelu) a její rovnocennosti vzhledem k měření in situ.
[42] Stěžovatel II. (žalovaný) oznámením ze dne 10. 6. 2016, č. j. KUZL 40811/2016,
informoval účastníky řízení o pokračování v odvolacím řízení, současně sdělil, že v souladu
s právním názorem Krajského soudu v Ostravě, vyzve dotčený orgán na úseku posuzování vlivů
na životní prostředí k poskytnutí součinnosti při vypořádání námitek proti stanovisku EIA, resp.
závaznému stanovisku dotčeného orgánu vypracovanému na základě posudku EIA pro
předmětný záměr; podal u Krajského úřadu Zlínského kraje, odboru životního prostředí
a zemědělství, jako orgánu EIA žádost o součinnost při vypořádání námitek odvolatelů proti
stanovisku EIA, žádost o přezkum stanoviska EIA v rámci odvolacího řízení proti rozhodnutí
o umístění stavby. Stavebník předložil žalovanému vyjádření k rozptylové studii č. 30/11 ze dne
1. 3. 2011, vypracované dne 27. 6. 2016 autorizovanými osobami Ing. J. G. a Ing. J. Š.; byla v něm
odborně posouzena nejen původní rozptylová studie, ale byly řešeny veškeré sporné otázky, které
vyvstaly ohledně imisního zatížení lokality. Dne 12. 7. 2016 žalovaný obdržel doplnění vyjádření
zpracovatele rozptylových studií k hodnocení stávající imisní zátěže a modelování znečišťování
ovzduší rozptylovými studiemi (matematickým modelem) zpracované Jakubem Buckem,
držitelem autorizace dle zákona č. 86/2002 Sb., ke zpracování rozptylových studií; z ní vyplývá,
že zpracování rozptylové studie (matematického modelu) v procesu EIA, územního řízení,
stavebního řízení je jedinou možností, jak získat relevantní informace o příspěvku k imisnímu
zatížení posuzované lokality plánovanou stavbou. Dne 22. 7. 2016 obdržel žalovaný od orgánu
EIA sdělení k žádosti o součinnost při vypořádání námitek odvolatelů proti stanovisku EIA a
k žádosti o přezkum stanoviska EIA v rámci odvolacího řízení proti rozhodnutí o umístění
stavby OD Kaufland v Rožnově pod Radhoštěm, ze dne 21. 7. 2016, č. j. KUZL 51286/2016.
Dne 2. 8. 2016 seznámil žalovaný účastníky řízení s doplněnými podklady, resp. s tím, že bylo
ukončeno shromažďování podkladů a poučil je o procesních právech. Mezi jinými, v reakci na
uvedené sdělení učinila žalobkyně několik podání (dne 2. 9. 2016, 3. 11. 2016, 27. 12. 2016,
6. 3. 2017), v nichž mimo jiné trvala i na provedení měření na místě samém.
[43] Žalovaný následně vydal nové rozhodnutí, které žalobci napadli samostatnými žalobami;
řízení bylo před krajským soudem vedeno pod sp. zn. 65 A 59/2017 (ve věci žalobkyně) a pod
sp. zn. 65 A 58/2017 ve věci žalobce. Dne 26. 6. 2016 se uskutečnila ve věci obou žalobců ústní
jednání. Ve věci sp. zn. 65 A 59/2017 bylo vydáno usnesení, jím krajský soud spojil obě žaloby
ke společnému projednání a věc nadále vedl pod sp. zn. 65 A 58/2017.
[44] Z obsahu obou protokolů z ústního jednání vyplývá mimo jiné, že žalobce i žalobkyně
předložili k důkazu odborné stanovisko docenta V. ze dne 8. 6. 2018, souhlas s vydáním
územního rozhodnutí a stavebního povolení S. M. ze dne 11. 1. 2017, dále byla předložena
akustická studie ze dne 24. 8. 2017 a aktuální kladná stanoviska jednotlivých správců sítí.
[45] Nejvyšší správní soud považuje za stěžejní pro závěr, na základě něhož shledal kasační
stížnosti důvodnými, následující skutečnosti.
[46] Oba stěžovatelé shodně tvrdí, že žalovaný naplnil závazný právní názor, neboť krajský
soud žalovanému neuložil, aby provedl místní měření, ale bylo mu uloženo, aby zdůvodnil použití
matematického modelu. Krajský soud v Ostravě v rozsudku sp. zn. 22 A 42/2014 uvedl,
že „v územním řízení nebylo uspokojivě vysvětleno, zda a proč je přípustné nahradit měření škodlivých částic
na místě samém pouhým matematickým modelováním. Je-li Zlín vzdálen od Rožnova pod Radhoštěm zhruba
40 km, vystává zde prima facie pochybnost o možnostech plnohodnotného nahrazení měření na místě samém
použitým matematickým modelováním. Napadené rozhodnutí i jeho podkladové úkony správních orgánů vycházejí
z matematicky vymodelovaných údajů rozptylové studie, aniž se jakkoli vyjadřují ke správnosti použité metody
a její rovnocennosti vzhledem k měření in situ. Soud má – při použití argumentu ad absurdum – za to, že pokud
by měl takový matematický model platit vždy (bez potřebného odůvodnění jeho použití ve vztahu ke každému
konkrétnímu případu), bylo by možno vypočítat počet škodlivých částic obsažených v ovzduší v Rožnově pod
Radhoštěm i podle měření provedeného např. na Jižním pólu“.
[47] Z protokolů z jednání krajského soudu ze dne 26. 6. 2018 stran otázky rozptylové studie,
která je nyní jediným předmětem soudního sporu, se podává, že žalobkyně poukázala
na vyjádření doc. V. a zpochybnila hodnoty, ze kterých rozptylová studie vycházela; rozptylová
studie je tak zatížena chybou na vstupech. Dále uvedla, že žalovaný nevysvětlil, proč použil data
ze Vsetína a ze Zlína, jak mu uložil krajský soud, a dále nevysvětlil, proč vstupní hodnoty pro
matematický model nelze zjistit místním měřením. Žalobce uvedl, že žalovaný splnil pouze část
povinností stanovených rozsudkem Krajského soudu v Ostravě sp. zn. 22 A 42/2014, protože
toliko vysvětlil důvody použití matematického modelu. Vzhledem k nepřezkoumatelnosti
rozptylové studie coby závazného podkladu stanoviska EIA je proto napadené rozhodnutí
žalovaného vadné. Žalovaný (nyní stěžovatel II.) k tomu uvedl, že vyjádření doc. V. pouze
„přeargumentovává“ žalobní body a navrhuje, aby krajský soud návrh na provedení tohoto
důkazu zamítl, neboť jde nad rámec uplatněných žalobních bodů; poukázal rovněž na to, že doc.
V. není v dané věci autorizovanou osobou. Dodal, že krajský soud mu v předchozím rozsudku
neuložil provést místní šetření, jak tvrdí žalobkyně, jakož i žalobce, ale zdůvodnit použití
matematického modelu. Osoba zúčastněná na řízení (nyní stěžovatel I.) rovněž namítl
nekompetentnost doc. V. pro posouzení rozptylové studie, poukázal na to, že předchozím
rozsudkem bylo žalovanému uloženo, aby uspokojivě vysvětlil, proč a jaký model byl použit při
zpracování rozptylové studie, což žalovaný dostatečně vysvětlil, což bylo rovněž potvrzeno
odborem životního prostředí krajského úřadu a Ministerstvem životního prostředí.
V protokolech je uvedeno, že v rámci prováděného dokazování byl přednesen podstatný obsah
jednotlivých listin; žalovaný namítl, že nesouhlasil s provedením navrhovaných důkazů, neboť
jimi v době vydání rozhodnutí nedisponoval, konstatoval, že se v novém řízení dle pokynu
krajského soudu zabýval podrobně použitím matematického modelování koncentrace škodlivých
částic v ovzduší na základě využití nejlépe vypovídajících a použitelných měřících stanic namísto
měření škodlivých částic přímo na místě.
[48] Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že na základě vysloveného právního názoru
ve zrušujícím rozsudku Krajského soudu v Ostravě a s ohledem na obsah protokolu v průběhu
soudního jednání se oba stěžovatelé důvodně domnívali, že je přezkoumáván postup žalovaného
v dalším řízení, tedy to, zda se v novém odvolacím řízení zabýval tím, zda a proč bylo možno
použít modelový výpočet namísto měření na místě samém. Nejvyšší správní soud přisvědčil
stěžovatelům v tom, že nové rozhodnutí se podrobně s příkazem předchozího zrušovacího
rozsudku vypořádalo; správní spis obsahuje rovněž relevantní podklady, z nichž správní orgán
vycházel. To ostatně připustil sám krajský soud, který v bodě [48] nyní napadeného rozsudku
uvádí: „S ohledem na výše uvedený právní názor Krajského soudu v Ostravě žalovaný v napadeném rozhodnutí
na straně 35-39 a 52-55 vyčerpávajícím způsobem odůvodnil, proč je potřeba při zkoumání budoucích poměrů
použít matematický model a taktéž podrobně vysvětlil, z jakých důvodů zpracovatel rozptylové studie použil data
z měřících stanic ve Vsetíně a Zlíně, nikoli ze stanic, které se nacházejí blíže Rožnovu pod Radhoštěm.“ Pokud
krajský soud následně vytýká stěžovateli II., že se nezabýval také vhodností vstupních dat, je tato
výtka nad rámec prve vysloveného závazného právního názoru, byť takový požadavek nyní
krajský soud z předchozího rozsudku dovozuje.
[49] Nejvyšší správní soud konstatuje, že účastníkům řízení musí být především ze zrušujícího
rozhodnutí a vysloveného právního názoru jednoznačně zřejmé, z jakých skutkových a právních
důvodů soud správní rozhodnutí zrušil, které otázky jsou pro věc relevantní, resp. co konkrétně
má být v novém řízení provedeno či doplněno, ať už z hlediska skutkového či právního. Pokud
není ze soudního rozhodnutí zřejmé, k čemu je vlastně správní orgán v dalším řízení zavázán,
je takový rozsudek nepřezkoumatelný (srov. např. rozsudek NSS ze dne 22. 9. 2010,
č. j. 3 Ads 80/2009 - 132). Pokud první zrušující rozsudek krajského soudu zpochybnil metodu
modelového výpočtu a požadoval vysvětlení, proč nelze provést měření na místě samém, správní
orgán tomuto příkazu beze zbytku vyhověl. Nejvyšší správní soud shledal v tomto směru kasační
námitku stěžovatelů důvodnou.
[50] Nejvyšší správní soud však nikterak nezpochybňuje, že v novém řízení může soudu při
posuzování věci vyvstat i zcela nová (dílčí) sporná otázka. Tak tomu bylo i v projednávané věci.
Krajský soud nově zpochybnil samotná vstupní data pro zpracování studie, resp. tvrdí, že se měl
správní orgán k vhodnosti jejich použití vyjádřit. Potom ale soud musí, hodlá-li při rozhodování
vycházet ze skutečnosti dosud nepředestřené a účastníky řízení nepředvídané vzhledem
k dosavadnímu průběhu řízení, svůj záměr jim při jednání sdělit a dát jim možnost se k takové
otázce vyjádřit. To však v dané věci krajský soud neučinil, resp. z obsahu protokolu takový
postup nevyplývá; rozhodné důvody zrušení správního rozhodnutí účastníci poprvé seznali
až z odůvodnění napadeného rozsudku.
[51] Přistoupil-li tedy krajský soud k doplnění důvodů zrušení napadeného správního
rozhodnutí o důvody, na nichž toto rozhodnutí založeno nebylo, nesmí jeho postup zbavit
účastníky řízení možnosti právně a skutkově argumentovat k nově nastolené podstatě věci, jakož
i předkládat nové důkazy. Opačný postup je porušením §36 s. ř. s. a čl. 36 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod.
[52] Stěžovatel II. nemohl z prvního zrušujícího rozsudku, z žaloby (žalobci namítali
nesprávnost závěrů v rozptylové studii; dle jejich tvrzení vycházely závěry z dat o znečištění
získaných ze vzdálených pozaďových monitorovacích stacionárních stanic, které dle jejich názoru
není možné pro posouzení vlivu na životní prostředí v lokalitě Rožnova pod Radhoštěm použít;
nebylo dostatečně vysvětleno, proč nebylo provedeno měření znečištění ovzduší v místě samém,
ale byly použity naměřené hodnoty ze vzdálených měřících stanic), ani z průběhu ústního jednání
rozpoznat, že se bude argumentace krajského soudu ubírat směrem k nedostatkům odůvodnění
vhodnosti použití dat, a že je tudíž potřeba doplnit potřebná tvrzení. Stěžovatelům lze tedy
přisvědčit i v další námitce, že rozsudek krajského soudu je nepředvídatelný. Předvídatelné může
být pouze takové rozhodnutí, kterému předchází předvídatelný postup soudu (k předvídatelnosti
soudních rozhodnutí viz např. rozsudky NSS sp. zn. 1 As 100/2009 nebo sp. zn. 3 As 6/2004;
též např. nálezy Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 3006/15, sp. zn. II. ÚS 1617/2010).
[53] Nejvyšší správní soud tedy nesdílí závěr krajského soudu, že žalovaný pochopil rozsudek
Krajského soudu v Ostravě v užším smyslu, protože se zabýval toliko vlastním použitím
matematického modelu a nezdůvodnil, proč jsou data použitelná s ohledem na umístění
stacionárních měřičů ve Zlíně a Vsetíně, zejména neargumentoval konkrétní situací v území,
členitostí terénu, pohořím mezi měřícími stanicemi a Rožnovem pod Radhoštěm, typem
zástavby. Nejvyšší správní soud především poukazuje na obsah správního spisu, zejm. jeho nově
doplněné studie, z nichž vyplývají odpovědi rovněž na použitelnost (tedy i vhodnost) dat
z dotčených měřících stanic pro dané území v Rožnově pod Radhoštěm. Dle názoru Nejvyššího
správního soudu úvaha o správnosti použití matematického modelování úrovně emisního
zatížení v Rožnově pod Radhoštěm na základě měření ve Zlíně a ve Vsetíně a současně ani úvaha
o vhodnosti vstupních údajů použitých do tohoto výpočtu v rozptylové studii v novém správním
rozhodnutí, které na všechny tyto otázky dává podrobné odpovědi, nechybí; správní orgán
vycházel přitom nejen ze zdůvodnění obsažených ve vyjádřeních k rozptylové studii a ze sdělení
OŽPZE ze dne 21. 7. 2016, ale rovněž opřel své závěry o vlastní šetření v databázi ČHMÚ
shromažďující informace o úrovni znečištění v lokalitě Rožnov pod Radhoštěm. Nad rámec toho
správnost, resp. srovnatelnost použitých vstupních údajů byla navíc zjišťována i na základě
aktuálních údajů zveřejňovaných na mapách ČHMÚ, byť nikoli v souvislosti s tímto řízením.
Jinými slovy, aktuální měření, byť pro přezkoumávanou věc nemají přímý význam, potvrdila
správnost použitých údajů při zpracování rozptylové studie. Nelze tedy přisvědčit krajskému
soudu v tom, že odůvodnění napadeného rozhodnutí stálo pouze a jen na ceně a délce měření.
[54] Krajský soud zmiňuje místní specifika, resp. uvádí v bodě [53]: „Krajský soud doplňuje,
že mezi měřícími stanicemi a záměrem OD Kaufland se nachází Hostýnsko-vsetínská hornatina, jejíž vliv měl
zpracovatel studie či žalovaný vyloučit.“ Nejvyšší správní soud má však za to, že pokud byl výběr
měřících stanic pro stanovení imisního pozadí v Rožnově pod Radhoštěm proveden v souladu se
zákonem odpovídajícím způsobem, byla-li reprezentativnost stanic Zlín a Vsetín určena
odborným pracovištěm standardní uznávanou a používanou metodou, město Rožnov pod
Radhoštěm se v nachází v presumovaném dosahu 50 km, nepřísluší správnímu orgánu, natož
soudu posuzovat, zda měla či neměla být některá „místní specifika“ - vzdálenost stanic
od daného území, členitost terénu mezi oběma body či reprezentativnost vybraných měřících
stanic při stanovení vstupních dat vyloučena, resp. promítnuta do úpravy vstupních dat, jak uvádí
krajský soud; jinými slovy, zda hodnoty takto vědomě odbornými osobami stanovené, mají být
ještě dále jinými osobami upravovány, resp., zda je povinen je správní orgán dále zdůvodňovat,
a zda má posuzovat vhodnost vstupních dat či dokonce samotnou správnost používané
metodiky. Nicméně, pokud krajský soud k takovému závěru dospěl, učinil tak bez provedeného
dokazování a zachování práva na spravedlivý proces. Tvrzení a důkazy, které na podporu svých
tvrzení nyní předkládají stěžovatelé až v kasační stížnosti (např. znalecký posudek F. H.) v reakci
na odůvodnění napadeného rozsudku, nemůže Nejvyšší správní soud hodnotit, neboť tak dosud
neučinil krajský soud.
[55] Nejvyšší správní soud shledal důvodnou rovněž kasační námitku směřující k závěru
krajského soudu o nepřezkoumatelnosti správního rozhodnutí z důvodu nevypořádání
se s námitkou žalobkyně ze dne 8. 4. 2013. V odůvodnění napadeného rozsudku v bodě [95]
se uvádí: „Krajský soud zjistil, že se žalovaný námitkou 7 ohledně podání ze dne 8. 4. 2013 nezabýval,
racionální úvahu učinil až ve vyjádření k žalobě. Krajský soud dospěl k závěru, že je námitka u) důvodná.“
Z uvedeného není zřejmé, jak krajský soud tuto skutečnost posoudil z hlediska jejího dopadu
na zákonnost napadeného rozhodnutí v kontextu všech vyjádření a vypořádání opakovaných
či obsahově obdobných námitek, které správní orgány ve vztahu k žalobkyni učinily, a zda
a k čemu žalovaného zavázal. Jak opakovaně zdejší soud uvádí, ne každé procesní pochybení má
za následek nepřezkoumatelnost či nezákonnost vydaného rozhodnutí ve věci; má-li tomu tak
být, je třeba, aby takový závěr krajský soud řádně odůvodnil. Nepřezkoumatelný je rozsudek,
z něhož nelze jednoznačně dovodit, jakým právním názorem je správní orgán po zrušení svého
rozhodnutí vázán a jak má v dalším řízení postupovat (viz např. rozsudek NSS ze dne 22. 9. 2010,
č. j. 3 Ads 80/2009 – 132).
[56] Nejvyšší správní soud považuje za vhodné rovněž reagovat na odkaz krajského soudu
na rozsudek zdejšího soudu sp. zn. 10 As 47/2017; v tomto případě žalobkyně vystupovala
jakožto stěžovatelka v řízení ve věci stavebního povolení na stavbu „I/35 Rožnov pod
Radhoštěm – křižovatka“, tedy v jiném stavebním řízení. Je třeba přisvědčit stěžovatelům,
že Nejvyšší správní soud v bodě [26] polemizuje o vhodnosti výpočtu imisního zatížení
v Rožnově pod Radhoštěm z údajů z měřících stanic ve Zlíně a ve Vsetíně, aniž by však v tomto
směru z uvedeného vyvodil jakékoli právní závěry či vyslovil závazný právní názor, či přímo
zpochybnil vstupní data či použitou metodu. Jakkoli se zde tedy Nejvyšší správní soud vyslovil
ke vhodnosti měření, samotná skutečnost, že bylo provedeno měření ze vzdálenějších stanic
(Vsetín a Zlín), nebylo dostatečným důvodem pro zrušení stavebního povolení. Zdejší soud zde
nevyslovil žádný závazný právní názor, že není možné použít data ze vzdálenějších míst pro
stanovení imisního zatížení a že by jejich použití mělo bez dalšího působit nezákonnost
stavebního povolení. Nejvyšší správní soud pouze v teoretické rovině bez odborného podkladu
vedl úvahu o vhodnosti využití těchto prostředků; kasační námitky stěžovatelky nebyly shledány
důvodné a kasační stížnost byla zamítnuta.
[57] Nejvyšší správní soud uzavírá, že po přezkoumání spisového materiálu dospěl k závěru,
že žalovaný se v souladu s právním názorem Krajského soudu v Ostravě v druhém odvolacím
řízení podrobně zabýval použitím matematického modelování koncentrace škodlivých částic
v ovzduší na základě využití nejlépe vypovídajících (co do počtu měřených škodlivin)
a použitelných měřících stanic namísto měření škodlivých částic přímo na místě; řádně odůvodnil,
proč způsob výpočtu koncentrace škodlivých látek vlivem umísťovaného záměru v rozptylové
studii pro dokumentaci o posouzení vlivu záměru na životní prostředí byl dostatečným, vhodným
a standardním postupem.
[58] K použitelnosti právní úpravy a aplikaci §75 s. ř. s. Nejvyšší správní soud dodává,
že rozhodnutí žalovaného bylo vydáno dne 3. 5. 2017, přičemž nová právní úprava (novela
zákona o posuzování vlivů na životní prostředí č. 39/2015 Sb.,) platila již od 1. 4. 2015. Pokud
tedy krajský soud konstatuje, že „musel vycházet z právní úpravy účinné v době rozhodování správních
orgánů a nemohl nijak zohlednit argumentaci žalovaného a stavebníka, že by v současné době byl záměr OD
Kaufland záměrem podlimitním, nevyžadujícím posouzení EIA, jak vyplývá z novelizace zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, provedené zákonem č. 39/2015 Sb., kterým se mění zákon
č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů (zákon
o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony; k této skutečnosti
nemohl krajský soud přihlédnout,“ není zřejmé, jaký právní stav v době rozhodování žalovaného,
jehož rozhodnutí tvoří s rozhodnutím prvostupňového orgánu jeden celek, měl krajský soud
na mysli, neboť žalovaný zjevně rozhodl až po účinnosti novely. Rovněž otázka, zda
projednávaný záměr byl či nebyl stavbou podlimitní nepodléhající posuzování jeho vlivů
na životní prostředí a zda rozptylová studie, resp. stanovisko EIA bylo nutným podkladem
v územním řízení, a tedy zda tvrzené nedostatky stanoviska EIA by byly zcela irelevantní
a požadavek krajského soudu na odůvodňování vhodnosti vstupních dat pro rozptylovou studii
by byl pouze formalistický, nebyla v průběhu soudního řízení zodpovězena; dopadem
přechodných ustanovení novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí
na projednávanou věc se krajský soud nikterak nezabýval, ačkoli stěžovatelé ve vyjádření
k žalobám dopady nové právní úpravy argumentovali. Rovněž žalované správní rozhodnutí
na str. 56 poukazuje na to, že od účinnosti novely zákona č. 100/2001 Sb., provedené zákonem
č. 39/2015 Sb., byla upravena kapacita bodu 10. 6. kategorie II Přílohy č. 1 a to z 3 000 m
2
na 6000 m
2
; záměr OD Kaufland by byl tedy podlimitní; dále žalovaný poukazuje na související
postupy. V tomto bodě je rozsudek krajského soudu nepřezkoumatelný, neboť se s argumentací
stěžovatelů přezkoumatelným způsobem nevypořádal (srov. např. rozsudek NSS ze dne
2. 8. 2012, č. j. 4 Ans 1/2012 – 61); jeho odkaz na rozhodování ke dni vydání přezkoumávaného
rozhodování je lichý, neboť napadené rozhodnutí bylo vydáno již za účinnosti nové právní
úpravy.
[59] Nejvyšší správní soud ze soudního spisu sp. zn. 65 A 58/2017, č. l. 150 rovněž zjistil,
že v řízení před krajským soudem uplatňoval práva osoby zúčastněné na řízení pan P. Z., bytem
D. 440, F. p. R., který rovněž zaslal soudu vyjádření k žalobě. Tuto skutečnost krajský soud
v řízení ani ve svém rozsudku nereflektoval.
[60] Nejvyšší správní soud shledal napadený rozsudek krajského soudu dílem
nepřezkoumatelný a dílem založený na vadách řízení před soudem. Krajský soud
přezkoumatelným způsobem nevypořádal námitku stran podání žalobkyně, a to z hlediska
dalšího postupu v řízení, neboť není zřejmé, zda vytýkaný nedostatek hodnotil jako rozhodný
důvod pro zrušení rozhodnutí správního orgánu, neboť bez dalšího pouze konstatoval, že tato
námitka je důvodná; dále se nevypořádal s námitkou relevance nové právní úpravy a jejích
dopadů na faktické posouzení věci samé, a to z hlediska důvodů setrvání na svém požadavku
stran vyjádření se ke vhodnosti vstupních dat; svým nepředvídatelným postupem v průběhu
řízení neumožnil stěžovatelům reagovat na nové skutečnosti, které později vzal soud za rozhodné
důvody, pro které rozhodnutí žalovaného zrušil, a konečně pominul v řízení osobu zúčastněnou
na řízení, jejíž vyjádření v odůvodnění napadeného rozsudku neuvedl, nevyplývá ze spisu,
že by byla vyrozuměna o konání ústního jednání, a rovněž jí nebyl rozsudek doručen.
[61] Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnosti stěžovatelů, jejichž kasační námitky
se překrývaly, důvodnými. Rozsudek krajského soudu proto dle §110 odst. 1 s. ř. s. s výjimkou
výroku I. o spojení věcí zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V něm je krajský soud vázán
právním názorem vysloveným v tomto rozsudku. V novém řízení rozhodne krajský soud rovněž
o nákladech řízení o kasačních stížnostech.
P o u čen í Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 11. listopadu 2019
JUDr. Lenka Matyášová
předsedkyně senátu