Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 28.04.2020, sp. zn. 10 Azs 305/2019 - 25 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2020:10.AZS.305.2019:25

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2020:10.AZS.305.2019:25
sp. zn. 10 Azs 305/2019 - 25 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Ondřeje Mrákoty, soudkyně Michaely Bejčkové a soudce Zdeňka Kühna v právní věci žalobce: N. K., zast. Mgr. Jindřichem Lechovským, advokátem se sídlem Šlejnická 1547/13, Praha 6, proti žalované: Policie České republiky, Krajské ředitelství policie hl. m. Prahy, se sídlem Kaplanova 2055/4, Praha 4, proti rozhodnutí žalované ze dne 11. 7. 2019, čj. KRPA-185229-46/ČJ-2019-000022-MIG, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 26. 8. 2019, čj. 1 A 41/2019-47, takto: I. Kasační stížnost se zamí t á. II. Žádný z účastníků řízení n emá právo na náhradu nákladů řízení. III. Ustanovenému zástupci žalobce Mgr. Jindřichu Lechovskému, advokátovi, se p ři zn áv á odměna a náhrada hotových výdajů v celkové výši 4 114 Kč, která bude proplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku. Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] Žalobce je afghánským občanem, který se vydával za mladistvého, avšak ve správním řízení z lékařského vyšetření kostního věku vyplynulo, že je žalobci 19 či více let. Rozhodnutím uvedeným v záhlaví žalovaná podruhé prodloužila ve smyslu §129 odst. 6 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky, žalobci dobu trvání zajištění za účelem předání podle přímo použitelného právního předpisu Evropské unie, tzv. nařízení Dublin III 1 . Žalobce měl být předán do Bulharska, neboť tam v minulosti požádal o mezinárodní ochranu. Žalobce 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 604/2013 ze dne 26. června 2013, kterým se stanoví kritéria a postupy pro určení členského státu příslušného k posuzování žádosti o mezinárodní ochranu podané státním příslušníkem třetí země nebo osobou bez státní příslušnosti v některém z členských států proti rozhodnutí podal žalobu, kterou však městský soud zamítl rozsudkem uvedeným v záhlaví (jinými rozsudky městský soud také zamítl žalobcovy žaloby proti rozhodnutím o zajištění a proti prvnímu prodloužení zajištění). Podle městského soudu žalovaná odůvodnila prodloužení zajištění stručně, ale dostatečně vzhledem k tomu, že žalobce v řízení před žalovanou systémové nedostatky azylového řízení v Bulharsku nenamítal, i k tomu, že se žalovaná k této otázce vyjádřila již v předchozích rozhodnutích o zajištění a prodloužení zajištění. [2] Proti rozsudku městského soudu podal žalobce (dále jen „stěžovatel“) kasační stížnost, v níž – stejně jako v žalobě – namítá, že bulharské azylové řízení trpí zásadními systémovými nedostatky. Stěžovatel namítá, že bulharská právní úprava nereagovala na požadavky směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/32 ze dne 26. 6. 2013. V Bulharsku je například kratší (šestiměsíční) lhůta pro možné pokračování v zastavených azylových řízeních v případech osob navrácených dle nařízení Dublin III. Dále není zabezpečen meritorní přezkum opakovaných žádostí o mezinárodní ochranu ve výjimečných případech. Zásadním problémem je nedostatek tlumočníků pro řadu klíčových jazyků, což se dotýká i stěžovatele. Nedostatečně je zabezpečena i právní pomoc. Zvlášť těžké situaci čelí žadatelé o azyl pocházející z Afghánistánu. Ke konci roku 2016 začalo být totiž na jejich žádosti plošně nahlíženo jako na „zjevně nedůvodné“. Procento úspěšných žadatelů pokleslo z 2,5 % na 1,5 %. Výrazně se také zhoršily podmínky hmotného zabezpečení žadatelů o azyl v přijímacích centrech. Kromě ubytování, stravy (dvou jídel denně) a základní lékařské péče se žadatelům nedostává žádné finanční podpory. Zásadní problém představuje zaopatření léků či prostředků péče o děti. Na konci srpna 2016 vypukly v přijímacím středisku Harmanli hromadné násilné potyčky mezi afghánskými a iráckými žadateli o mezinárodní ochranu. Bulharské bezpečnostní složky situaci řešily za pomoci násilí a přibližně 400 žadatelů afghánské národnosti bylo umístěno do střediska detenčního typu. Po těchto událostech začali být mladší afghánští žadatelé o azyl, mezi něž stěžovatel patří, soustavně diskriminováni. Bulharský systém podpory azylantů při jejich integraci je navíc nastaven tak, aby ve skutečnosti žádnou podporu neposkytoval. [3] Kasační stížnost není důvodná. [4] NSS konstatuje, že se nedávno zcela totožnými námitkami ve věci afghánského žadatele o azyl zabýval v rozsudku ze dne 29. 11. 2019, čj. 7 Azs 150/2019-19. NSS neshledal důvod odklonit se od závěrů tohoto rozsudku, a proto je níže jen stručně shrne a v podrobnostech na ně odkazuje. [5] Podle čl. 3 odst. 2 nařízení Dublin III platí, že pokud existují závažné důvody se domnívat, že dochází k systémovým nedostatkům, pokud jde o azylové řízení a o podmínky přijetí žadatelů v daném členském státě, které s sebou nesou riziko nelidského či ponižujícího zacházení ve smyslu článku 4 Listiny základních práv Evropské unie, členský stát, který vede řízení o určení příslušného členského státu, pokračuje v posuzování kritérií stanovených v kapitole III, aby zjistil, jestli nemůže být určen jako příslušný jiný členský stát. [6] Ze správního spisu je zřejmé, že se žalovaná zabývala otázkou systémových nedostatků v Bulharsku ve svém rozhodnutí o zajištění cizince ze dne 11. 17. 2019 (konkrétně na straně 9 tohoto rozhodnutí). Tuto otázku, která by potenciálně mohla ohrozit předání cizince do jiného státu, zodpověděla velmi stručně a obecně. Nenechala ji však bez povšimnutí, přestože stěžovatel takovou námitku v řízení o zajištění ani nevznesl (nezmínil žádnou ze skutečností, jež následně tvrdil v žalobě a kasační stížnosti). Podle rozsudku rozšířeného senátu NSS ze dne 17. 4. 2018, čj. 4 Azs 73/2017-29, č. 3773/2018 Sb. NSS, žalovaná není povinna se k otázce systémových nedostatků vůbec vyjadřovat, pokud 1) to žadatel ve správním řízení nenamítne, 2) žalovaná dospěla k závěru, že azylové řízení ve státě předání netrpí systémovými nedostatky, a 3) nejsou důvodné pochybnosti o tom, že azylové řízení státu předání má systémové nedostatky. Z dřívějších soudních rozhodnutí plyne, že odpověď na otázku existence systémových nedostatků azylového řízení v Bulharsku nebyla vždy očividná a nepochybná (například z usnesení NSS ze dne 21. 8. 2018, čj. 2 Azs 132/2017-45, je patrné, že mezinárodní nevládní organizace upozorňovaly v roce 2015 na problematickou situaci žadatelů o azyl v Bulharsku). Je tedy správné, že se k této otázce žalovaná výslovně vyjádřila (srov. rozsudek NSS ze dne 26. 1. 2017, čj. 2 Azs 6/2017-19). [7] Žalovaná v rozhodnutí konstatovala, že z úřední činnosti a z dostupných informací (stanoviska UNHCR, rozhodnutí evropských či vnitrostátních soudů apod.) jí není známo, že by azylové řízení v Bulharsku vykazovalo systémové nedostatky, které by s sebou nesly riziko nelidského či ponižujícího zacházení podle č. 4 Listiny základních práv Evropské unie. Takové odůvodnění je vzhledem k okolnostem případu zcela dostatečné. Odpovídá totiž požadavkům judikatury, podle které nemusí být v tomto typu rozhodnutí otázka systémových nedostatků vyřešena detailně a zevrubně, pokud rozhodnutí obsahuje úvahu, proč předání žadatele do členského státu není a priori vyloučeno kvůli stavu tamního azylového řízení (viz rozsudek NSS ze dne 30. 3. 2017, čj. 4 Azs 31/2017-55). [8] Při posuzování systémových nedostatků podle čl. 3 odst. 2 nařízení Dublin III je třeba vzít v potaz, že nedostatky musejí dosahovat takové intenzity, aby hrozilo riziko porušení čl. 4 Listiny základních práv Evropské unie. Podle tohoto článku nikdo nesmí být mučen nebo podroben nelidskému či ponižujícímu trestu anebo zacházení. Jak upozorňuje Soudní dvůr EU ve své judikatuře (srov. rozsudek ze dne 21. 12. 2011 ve spojených věcech C-411/10 a C-493/10), společný evropský azylový systém je koncipován na předpokladu, že všechny státy, které se na něm podílejí, dodržují základní práva, a že si členské státy mohou v tomto ohledu vzájemně důvěřovat. Pouze závažná porušení ze strany příslušného státu mohou vést k tomu, že členskému státu, ve kterém byla podána žádost o azyl, by bylo zabráněno v přemístění žadatele do prvně uvedeného státu (srov. také rozsudky NSS ze dne 21. 3. 2018, čj. 2 Azs 33/2018-20, ze dne 11. 9. 2018, čj. 4 Azs 141/2018-21, a další). Argumentace systémovými nedostatky v jiném členském státě tak může připadat v úvahu pouze tehdy, musí-li být zajišťujícímu orgánu zřejmé, že předání cizince do tohoto členského státu by bylo v rozporu s lidskoprávními standardy sdílenými všemi členskými státy Evropské unie (srov. rozsudek NSS ze dne 16. 5. 2017, čj. 1 Azs 96/2017-87, rozsudek rozšířeného senátu NSS ze dne 17. 4. 2018, čj. 4 Azs 73/2017-29, rozsudek NSS ze dne 11. 9. 2018, čj. 4 Azs 141/2018-21). [9] Systémovými nedostatky v Bulharsku se navíc NSS zabýval již v usnesení ze dne 21. 8. 2018, čj. 2 Azs 132/2017-45, v němž konstatoval, že „samotný obecně nižší standard humanitární ochrany a životních podmínek, v nichž se žadatelé v Bulharsku nacházejí (ve srovnání s nejvyspělejšími nejbohatšími zeměmi EU), v žádném případě nezakládá systémové nedostatky“. Ke stejnému závěru dospěl NSS v usnesení ze dne 31. 8. 2017, čj. 3 Azs 122/2017-70, a v již citovaném rozsudku ve věci 7 Azs 150/2019. NSS ani v tomto případě neshledal důvody se od této judikatury odchýlit. [10] NSS proto zamítl kasační stížnost jako nedůvodnou (§110 odst. 1 věta poslední s. ř. s.). O náhradě nákladů řízení rozhodl podle §60 odst. 1 za použití §120 s. ř. s. Stěžovatel nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti, neboť ve věci neměl úspěch; žalované nevznikly náklady řízení nad rámec běžné úřední činnosti. [11] Podle §35 odst. 10 ve spojení s §120 s. ř. s. hradí advokátovi, který byl stěžovateli ustanoven krajským soudem, hotové výdaje a odměnu za zastupování stát. Advokát provedl ve věci jeden úkon právní služby, kterým je doplnění kasační stížnosti, tj. písemné podání soudu ve věci samé [§11 odst. 1 písm. d) vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif)]. Za provedený úkon právní služby advokátovi náleží mimosmluvní odměna ve výši 3 100 Kč [§9 odst. 4 písm. d) ve spojení s §7 bodem 5 advokátního tarifu], která se zvyšuje o paušální náhradu hotových výdajů ve výši 300 Kč (§13 odst. 4 advokátního tarifu). Za podání blanketní kasační stížnosti soud žádnou odměnu nepřiznal. Za úkony právní služby tedy advokátovi náleží 3 400 Kč a dále částka odpovídající DPH ve výši 21 %, celkem tedy 4 114 Kč. Tuto částku NSS vyplatí do 30 dnů ode dne právní moci tohoto rozsudku. Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné. V Brně dne 28. dubna 2020 Ondřej Mrákota předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:28.04.2020
Číslo jednací:10 Azs 305/2019 - 25
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Krajské ředitelství policie hlavního města Prahy
Prejudikatura:4 Azs 73/2017 - 29
2 Azs 6/2017 - 19
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2020:10.AZS.305.2019:25
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024