Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 08.12.2020, sp. zn. 3 Azs 102/2019 - 46 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2020:3.AZS.102.2019:46

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2020:3.AZS.102.2019:46
sp. zn. 3 Azs 102/2019 - 46 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Mgr. Radovana Havelce a soudců JUDr. Tomáše Rychlého a JUDr. Jaroslava Vlašína v právní věci žalobce: V. H. L. T., zastoupený Mgr. Petrem Václavkem, advokátem se sídlem Opletalova 1417/25, Praha 1, proti žalovanému: Ministerstvo zahraničních věcí (původně ministr zahraničních věcí), se sídlem Loretánské náměstí 101/5, Praha 1, v řízení o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 11. 3. 2019, č. j. 50 A 42/2018 – 58, takto: Rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 11. 3. 2019, č. j. 50 A 42/2018 – 58, se z r ušuj e a věc se v ra cí tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: [1] Žádostí ze dne 9. 11. 2017, adresovanou Velvyslanectví České republiky v Hanoji (dále jen „zastupitelský úřad“), požádal žalobce o zaměstnaneckou kartu a spojil ji se žádostí o upuštění od povinnosti osobního podání této žádosti. Ke dni 31. 10. 2017 byl přitom na zastupitelském úřadě ukončen provoz systému Visapoint z důvodu přechodu na nový objednací systém, který byl spuštěn až v prosinci 2017. [2] Usnesením ze dne 7. 12. 2017, č. j. 3757/2017-HANOI-61/a (dále jen „prvostupňové správní rozhodnutí“), zastupitelský úřad podle §169d odst. 3 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění rozhodném pro projednávanou věc (dále jen „zákon o pobytu cizinců“), zamítl žádost žalobce o upuštění od povinnosti osobního podání žádosti o vydání zaměstnanecké karty a řízení o žádosti o toto pobytové oprávnění zastavil. Žalobce se proti prvostupňovému správnímu rozhodnutí bránil rozkladem. Ministr zahraničních věcí se v rozhodnutí ze dne 14. 3. 2018, č. j. 102021-3/2018-OPL (dále také jen „rozhodnutí o rozkladu“), ztotožnil se závěrem, že žalobcova situace neodůvodňovala upuštění od povinnosti osobního podání žádosti o zaměstnaneckou kartu, rozklad zamítl a prvostupňové správní rozhodnutí potvrdil. Přitom mimo jiné konstatoval, že neúspěšné pokusy žadatele registrovat se přes systém Visapoint nejsou důvodem pro upuštění od povinnosti osobního podání žádosti a nedokazují ani to, že tento systém nebyl v době těchto pokusů funkční. [3] Proti rozhodnutí o rozkladu brojil žalobce žalobou u Krajského soudu v Českých Budějovicích (dále jen „krajský soud“), který rozsudkem ze dne 11. 3. 2019, č. j. 50 A 42/2018 – 58, zrušil rozhodnutí o rozkladu i prvostupňové správní rozhodnutí a vrátil věc žalovanému k dalšímu řízení. Dospěl totiž k závěru, že tato rozhodnutí jsou nepřezkoumatelná pro nedostatek důvodů, neboť zastupitelský úřad nijak nereagoval na tvrzení, že od 31. 10. 2017 nefungoval systém Visapoint a od 9. 11. 2017 byl uzavřen zastupitelský úřad, což žalobci znemožnilo sjednat si termín pro podání žádosti o zaměstnaneckou kartu osobně; toto pochybení pak neodstranil ani ministr v rozhodnutí o rozkladu. Krajský soud správním orgánům vytkl zejména chybějící výklad pojmu odůvodněný případ (jako důvod pro upuštění od osobního podání žádosti o pobytové oprávnění podle §169d odst. 3 zákona o pobytu cizinců) ve vztahu k individuálním skutkovým okolnostem žalobcova případu. Dále zkritizoval blíže nezdůvodněný závěr správních orgánů, že omezení funkčnosti objednacího systému, respektive omezení provozu zastupitelského úřadu, není důvodem pro upuštění od osobního podání žádosti o zaměstnaneckou kartu. Tento výklad podle soudu nepřípustně zúžil rozsah případů odůvodňujících upuštění od osobního podání žádosti pouze na zdravotní a sociální důvody na straně žadatele. Krajský soud uzavřel, že nefunkčnost objednacího systému v listopadu 2017, spojená s nedostupností zastupitelského úřadu v daném období, je oním odůvodněným případem, pro který mělo být v posuzované věci upuštěno od povinnosti osobního podání žádosti. [4] Žalovaný (dále jen „stěžovatel“) podal proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost z důvodů, jež podřazuje pod §103 odst. 1 písm. a) a d) soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“). Trvá na tom, že krátkodobé omezení objednávání žadatelů o pobytové oprávnění spojené s přechodem na nový objednací systém není případem odůvodňujícím upuštění od osobního podání žádosti. I pokud by připustil, že krátkodobý, jasně časově ohraničený, výpadek registračního systému je důvodem pro upuštění od povinnosti osobního podání žádosti, stěžovatel nepřekročil v žalobcově případě meze správního uvážení. K tomu odkazuje na judikaturu převážně jiných krajských soudů. [5] Stěžovatel dále označuje část odůvodnění napadeného rozsudku za nesrozumitelnou. Krajský soud totiž stěžovateli vytýkal, že mezi odůvodněné případy pro upuštění od osobního podání žádosti zahrnul pouze zdravotní a sociální důvody, což však neodpovídá odůvodnění rozhodnutí o rozkladu, v němž ministr zahraničních věcí připustil, že uvedený pojem může zahrnovat i překážky na straně zastupitelského úřadu. Krajský soud podle stěžovatele nepřihlédl k tomu, že v rozhodnutí o rozkladu ministr vysvětlil, proč nepovažuje okolnost přechodu na nový registrační systém za odůvodněný případ ve smyslu §169d odst. 3 zákona o pobytu cizinců. S odkazem na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 3. 2019, č. j. 6 Azs 30/2019 – 29, stěžovatel dále uvádí, že rozhodnutí krajského soudu je vnitřně rozporné, neboť na jednu stranu vytýká správním orgánům chybějící výklad neurčitého právního pojmu odůvodněný případ, na druhou stranu však shledává jeho nesprávnou interpretaci v napadených správních rozhodnutích. Závěrem namítá, že krajský soud v dané věci nenařídil ústní jednání, ačkoli stěžovatel nařízení ústního jednání požadoval ve vyjádření k žalobě. [6] Žalobce ve vyjádření ke kasační stížnosti uvádí, že se ztotožňuje s argumentací krajského soudu, navrhuje proto její zamítnutí. Stěžovatel ani zastupitelský úřad dostatečně nezdůvodnili zamítnutí jeho žádosti o upuštění od osobní účasti při podání žádosti, čímž zatížili svá rozhodnutí nepřezkoumatelností, neboť řádně nevysvětlili a nevymezili neurčitý právní pojem odůvodněný případ ve smyslu §169d odst. 3 zákona o pobytu cizinců. Námitku nepřezkoumatelnosti rozsudku krajského soudu považuje žalobce za účelovou, krajský soud se totiž argumentací správních orgánů zabýval. V dalším pak žalobce reaguje na argumenty stěžovatele vznesené v kasační stížnosti, jež se primárně týkají toho, zda byly v řešeném případě dány důvody pro upuštění od povinnosti osobního podání žádosti. [7] Stěžovatel podal k vyjádření žalobce repliku, v níž předně znovu odkazuje na rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 6 Azs 30/2019 – 29, a dále na rozsudek tohoto soudu ze dne 19. 3. 2019, č. j. 4 Azs 22/2019 – 50. Obě zmiňovaná rozhodnutí se týkala skutkově i právně obdobných případů a kasační soud v nich potvrdil názor stěžovatele, že rozsudek krajského soudu (obsahující obdobnou argumentaci jako napadený rozsudek – pozn. Nejvyššího správního soudu) je vnitřně rozporný. Stěžovatel dále setrvává ve svém přesvědčení, že přechod na nový objednací systém nemůže být odůvodněným případem, pro který by bylo možné od povinnosti osobního podání žádosti upustit. Pokud by takovým případem byl, stěžovatel nijak nepřekročil meze správního uvážení, jestliže i tak žádosti nevyhověl. I v předchozích případech navíc rozlišoval mezi technickými či organizačními překážkami na straně zastupitelského úřadu a mezi pouhými dočasnými opatřeními za účelem přechodu na nový systém. Proto nesouhlasí s tvrzením žalobce, že zcela obrátil svou dosavadní praxi a závěry v otázce uznávání důvodů pro upuštění od povinnosti osobního podání žádosti o pobytové oprávnění. Závěrem stěžovatel poukazuje na to, že právě přijetím žádosti zastupitelským úřadem začíná správní řízení s pevně stanovenými lhůtami, které může končit vydáním „nevratného“ pobytového oprávnění. Podmínky příjmu žádostí jsou tedy nedílnou součástí podmínek pro zahájení řízení ve věci samé, jde o spojené nádoby. [8] Nejvyšší správní soud nejprve posoudil zákonné náležitosti kasační stížnosti a konstatoval, že kasační stížnost byla podána včas, osobou oprávněnou, proti rozhodnutí, proti němuž je kasační stížnost ve smyslu §102 s. ř. s. přípustná, a za stěžovatele jedná v souladu s §105 odst. 2 s. ř. s. pověřená osoba disponující příslušným právnickým vzděláním. Poté Nejvyšší správní soud přezkoumal důvodnost kasační stížnosti v souladu s §109 odst. 3 a 4 s. ř. s., v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů. Ve věci přitom rozhodl bez jednání za podmínek vyplývajících z §109 odst. 2, věta první s. ř. s. [9] Kasační stížnost je důvodná. [10] Při posuzování kasační stížnosti vycházel Nejvyšší správní soud ze svých předešlých rozhodnutí, ve kterých přezkoumával – za obdobného skutkového i právního stavu věci – téměř totožné rozsudky Krajského soudu v Českých Budějovicích. V prvé řadě lze odkázat na stěžovatelem citované rozsudky č. j. 6 Azs 30/2019 – 29, a č. j. 4 Azs 22/2019 – 50, a dále též na rozsudky ze dne 21. 3. 2019, č. j. 10 Azs 39/2019 – 61, ze dne 22. 5. 2019, č. j. 1 Azs 90/2019 – 42, ze dne 18. 7. 2019, č. j. 1 Azs 121/2019 – 44, ze dne 28. 8. 2019, č. j. 8 Azs 47/2019 – 61, ze dne 5. 9. 2019, č. j. 2 Azs 28/2019 – 67, či z poměrně nedávné doby ze dne 23. 7. 2020, č. j. 3 Azs 25/2019 – 62 (všechna zde uvedená rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsou dostupná na www.nssoud.cz). Ve všech citovaných rozhodnutích zdejší soud ke kasační stížnosti žalovaného správního orgánu rozsudky krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Nejvyšší správní soud nyní neshledal žádný důvod pro to, aby se od své předchozí konstantní judikatury odchýlil. [11] Stěžovatel namítal, že krajský soud rozhodl bez jednání, ačkoli ve vyjádření k žalobě navrhoval nařídit ve věci jednání. Toto tvrzení odpovídá obsahu spisu předloženého krajským soudem, z něhož je zřejmé, že stěžovatel nařízení jednání opravdu požadoval (viz vyjádření k žalobě ze dne 31. 5. 2018, založené na č. l. 40 spisu krajského soudu). [12] Podle §51 odst. 1 s. ř. s., platí, že soud může rozhodnout o věci samé bez jednání, jestliže to účastníci shodně navrhli, nebo s tím souhlasí. Má se za to, že souhlas je udělen také tehdy, nevyjádří-li účastník do dvou týdnů od doručení výzvy předsedy senátu svůj nesouhlas s takovým projednáním věci; o tom musí být ve výzvě poučen. Nejvyšší správní soud přitom dlouhodobě judikuje, že rozhodne-li krajský soud o žalobě bez jednání, ačkoli s tím účastníci řízení nesouhlasí, zatíží řízení vadou, která může mít za následek nezákonné rozhodnutí ve věci samé (viz například rozsudek ze dne 29. 11. 2005, č. j. 4 As 46/2004 – 58). [13] Rozhodnutí ve věci bez jednání by samo o sobě bylo v projednávané věci v pořádku, jelikož krajský soud učinil závěr o nepřezkoumatelnosti napadeného rozhodnutí [srovnej §51 odst. 2 s. ř. s., ve spojení s §76 odst. 1 písm. a) s. ř. s.]. Nejvyšší správní soud však (podobně jako v rozsudcích uváděných výše v odstavci [10] tohoto rozhodnutí) shledává, že odůvodnění napadeného rozsudku je vnitřně rozporné, a tím je rozsudek nepřezkoumatelný. Krajský soud totiž stěžovateli na jednu stranu vytkl, že se nezabýval tím, zda lze, popřípadě proč nelze, omezení fungování registračního systému považovat za odůvodněný případ pro upuštění od povinnosti osobního podání žádosti o zaměstnaneckou kartu (především odst. 31 až 40 odůvodnění napadeného rozsudku), hned nato však kritizoval závěr správních orgánů, že „[ž]alobcem namítané objektivní okolnosti na straně zastupitelského úřadu v podobě omezení jeho provozu nelze pod odůvodněné případy podřadit“ (viz odst. 43 a následující napadeného rozsudku). Takové odůvodnění nemůže obstát. [14] Pokud má být vadou správního rozhodnutí chybějící výklad neurčitého právního pojmu obsaženého v zákoně, nelze mu zároveň vytýkat, že tento pojem interpretuje nesprávně. Z logiky věci by nebylo možné nepřezkoumatelný závěr správního orgánu věcně přezkoumat (srovnej rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 6. 2007, č. j. 5 Afs 115/2006 – 91). Krajský soud však v druhé části odůvodnění rozsudku úvahy stěžovatele přezkoumal, a i přesto učinil závěr o nepřezkoumatelnosti napadeného rozhodnutí o rozkladu. Tím se na základě §76 odst. 1 písm. a) s. ř. s. vyhnul rozhodnutí věci po jednání. Sám tak popsaným postupem zatížil vlastní rozsudek nepřezkoumatelností spočívající v nesrozumitelnosti – není totiž zřejmé, pro kterou z vad, jež vedle sebe nemohou obstát, krajský soud rozhodnutí správních orgánů vlastně zrušil. Kasační stížností napadený rozsudek je proto třeba zrušit a věc vrátit krajskému soudu k dalšímu řízení, v němž musí tuto vnitřní rozpornost odstranit. [15] Nejvyšší správní soud dále – stejně jako v dříve judikovaných věcech – konstatuje, že krajský soud považoval za žalovaného ministra zahraničních věcí, který zde však není samostatným správním orgánem. Směřuje-li žaloba proti rozhodnutí vedoucího ústředního orgánu státní správy, je žalovaným tento ústřední orgán (srovnej rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 8. 2006, č. j. 4 As 57/2005 – 64). Toto pochybení však nemohlo mít samo o sobě vliv na zákonnost rozsudku krajského soudu, neboť, jak vyplývá z citované judikatury, ministr zahraničních věcí je funkční složkou Ministerstva zahraničních věcí, a krajský soud tak fakticky jednal s Ministerstvem zahraničních věcí, byť jako žalovaného chybně označoval ministra. [16] Nejvyšší správní soud pro úplnost uzavírá, že se s ohledem na vady, které rozsudek krajského soudu vykazuje, nemohl zabývat podstatou sporu mezi žalobcem a stěžovatelem, tedy zda bylo v žalobcově případě namístě upustit od povinnosti osobního podání žádosti o zaměstnaneckou kartu, jakož ani jinými otázkami, které mohly v řízení vyvstat. [17] Nejvyšší správní soud tedy dospěl k závěru, že kasační stížnost je důvodná [§103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.], proto napadený rozsudek krajského soudu podle §110 odst. 1, věty první s. ř. s. zrušil a vrátil mu věc k dalšímu řízení. Krajský soud v něm bude vázán právním názorem vysloveným v tomto rozsudku (§110 odst. 4 s. ř. s.; viz odstavec [14] výše). [18] V novém rozhodnutí ve věci krajský soud podle §110 odst. 3, věty první s. ř. s. rozhodne i o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti. Poučení: Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky přípustné (§53 odst. 3 s. ř. s.). V Brně dne 8. prosince 2020 Mgr. Radovan Havelec předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:08.12.2020
Číslo jednací:3 Azs 102/2019 - 46
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Ministr zahraničních věcí
Prejudikatura:6 Azs 30/2019 - 29
4 Azs 22/2019 - 50
2 Azs 28/2019 - 67
3 Azs 25/2019 - 62
10 Azs 39/2019 - 61
1 Azs 90/2019 - 42
8 Azs 47/2019 - 61
4 As 46/2004
5 Afs 115/2006 - 91
4 As 57/2005
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2020:3.AZS.102.2019:46
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024