Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 17.12.2020, sp. zn. 5 Azs 345/2020 - 17 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2020:5.AZS.345.2020:17

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2020:5.AZS.345.2020:17
sp. zn. 5 Azs 345/2020 - 17 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Lenky Matyášové a soudců JUDr. Jakuba Camrdy a JUDr. Viktora Kučery v právní věci žalobce: I. B., zast. Mgr. Evou Reimarovou, advokátkou, se sídlem Jindřišská 5, Praha 1, proti žalované: Policie České republiky, Ředitelství služby cizinecké policie, se sídlem Olšanská 2, Praha, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 19. 10. 2020, č. j. 42 A 4/2020 – 23, takto: I. Kasační stížnost se o d mí t á . II. Žádný z účastníků n emá p ráv o na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: [1] Kasační stížností se žalobce (dále „stěžovatel“) domáhá zrušení shora označeného rozsudku krajského soudu, kterým byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí žalované ze dne 10. 8. 2020, č. j. CPR-39593-2/ČJ-2019-930310-V234, ve věci správního vyhoštění. [2] Stěžovateli bylo uloženo správní vyhoštění dle §119 odst. 1 písm. c) bod 1 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých dalších zákonů, neboť při pobytové kontrole bylo zjištěno, že na území České republiky vykonává práci na stavbě bez povolení k zaměstnání; doba, po kterou mu nelze umožnit vstup na území členských zemí Evropské unie byla stanovena na 6 měsíců; důvody znemožňující vycestování dle §179 zákona o pobytu cizinců nebyly shledány. [3] V průběhu správního řízení stěžovatel namítal, že nebyly naplněny znaky soustavné práce, nejednalo se o nelegální práci, ale pouze o krátkodobou brigádu; k povinnosti vycestovat namítal, že v jeho domovské vlasti panuje katastrofální ekonomická situace, není tam bezpečno pro civilní obyvatelstvo, neboť se jedná se o nedemokratickou zemi; dále obecně namítal, že nebyl zjištěn dostatečně skutkový stav, správní orgán porušil §2 správního řádu. Rovněž v odvolání opakovaně namítal, že nebyly splněny podmínky pro vyhoštění, neboť nebyly naplněny zákonné znaky výkonu práce. [4] Na shodné argumentaci poté stěžovatel setrval i v žalobě; namítal obecně nezákonnost rozhodnutí žalovaného z důvodu, že nebyl dostatečně zjištěn skutkový stav (porušení §3 správního řádu), a že si správní orgány neopatřily dostatek důkazů (§50 správního řádu); tvrdil, že nebyly u něj naplněny zákonné znaky soustavné práce, a nemohlo se proto jednat o nelegální práci; dále nesouhlasil se závěrem žalovaného o tom, že lze vycestovat do Moldavska, zopakoval, že zde je katastrofická ekonomická situace, není bezpečno pro obyvatele, jedná se o nedemokratickou zemi; dále vytkl žalovanému, že nepostupoval v souladu s §2 odst. 1, 3 a 4 správního řádu; nesouhlasil s napadeným rozhodnutím o vyhoštění a se stanovenou dobou k vycestování do 10 dnů. [5] Krajský soud přezkoumal napadené správní rozhodnutí, přičemž se vypořádal se všemi vznesenými žalobními námitkami; rozhodnutí žalovaného shledal v souladu se zákonem a žalobu zamítl. [6] Stěžovatel podal proti rozsudku krajského soudu dne 30. 10. 2010 blanketní kasační stížnost; k výzvě soudu byla kasační stížnost doplněna dne 30. 11. 2020; současně s doplněním kasační stížnosti stěžovatel požádal o přiznání odkladného účinku, který odůvodnil tím, že s ohledem na pandemii je složité najít letecká spojení; přímý let nenašel a jediná letecká cesta zahrnuje čtyři přestupy v různých evropských zemích, což si finančně nemůže dovolit. Ve velmi stručném doplnění kasační stížnosti stěžovatel uvádí, že napadá oba výroky rozsudku krajského soudu; konkrétně namítá, že se krajský soud nesprávně vypořádal s jeho žalobní námitkou porušení §2 odst. 4 správního řádu; dále uvádí, že správní vyhoštění v délce 6 měsíců, jež mu bylo uloženo, je v jeho případě nepřiměřené, neboť svých pochybení si nebyl vědom, a proto přiléhavější by bylo rozhodnutí o povinnosti opustit zemi dle §50a odst. 4 zákona o pobytu cizinců, které by stěžovateli umožnilo poté, co v zemi původu vyřídí pobytové oprávnění, se do Schengenského prostoru vrátit. [7] Žalovaný navrhl kasační stížnost zamítnout, přičemž odkázal na odůvodnění napadeného rozhodnutí a spisový materiál. [8] Nejvyšší správní soud především musí konstatovat, že kasační stížnost je mimořádný opravný prostředek proti pravomocnému rozsudku krajského soudu (§102 s. ř. s.) Z toho plyne, že aby vůbec byla kasační stížnost způsobilá k projednání, musí kvalifikovaným způsobem zpochybňovat právě rozhodnutí krajského soudu, proti němuž byla podána. Stěžovatel v kasační stížnosti je povinen vymezit rozsah přezkumu napadeného rozsudku a musí v kasační stížnosti předestřít a konkrétně sdělit, v čem spatřuje skutková či právní pochybení krajského soudu. Povinností stěžovatele tudíž je sdělit, z jakých důvodů závěry krajského soudu považuje za nezákonné, nikoliv pouze vyjádřit obecný nesouhlas s jeho rozhodnutím. Obsah a kvalita kasační stížnosti předurčuje obsah a kvalitu rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. [9] Podle §104 odst. 4 s. ř. s. kasační stížnost není přípustná, opírá-li se jen o jiné důvody, než které jsou uvedeny v §103 s. ř. s., nebo o důvody, které stěžovatel neuplatnil v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohl. Uvedené ustanovení nesleduje restrikci práv fyzických a právnických osob na přístup k soudní ochraně, nýbrž zachování kasačního charakteru řízení o kasační stížnosti. Po aktivně legitimovaných účastnících předcházejícího žalobního řízení lze spravedlivě žádat, aby na principu vigilantibus iura uplatnili veškeré důvody nezákonnosti správního rozhodnutí již v řízení před soudem prvé instance. Pokud tak neučiní, je legitimní, že z hlediska možnosti uplatnění argumentace v dalším stupni ponesou případné nepříznivé následky s tím spojené (viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 9. 2008, č. j. 8 Afs 48/2006-155). [10] V kasačním řízení nelze v zásadě řešit jiné otázky, než které byly předmětem řízení už u krajského soudu (srov. §104 odst. 4 a §109 odst. 5 s. ř. s.). Z textu kasační stížnosti musí vyplývat alespoň nějaká snaha reagovat na konkrétní závěry krajského soudu, a přiléhavou právní argumentací zpochybnit rozhodovací důvody krajského soudu. Pokud tomu tak není, je taková kasační stížnost je nepřípustná (srov. např. usnesení NSS ze dne 10. 9. 2009, č. j. 7 Afs 106/2009- 77, ze dne 28. 5. 2020, č. j. 9 Azs 101/2020 -17, nebo ze dne 30. 6. 2020, č.j. 10 As 181/2019-63). [11] S ohledem na to, že kasační řízení se vede na nejvyšším stupni soudní soustavy, přičemž je vyžadováno povinné zastoupení advokátem (§105 odst. 2 s. ř. s.), je tak zcela na místě od kasační stížnosti předkládané advokátem vyžadovat odpovídající úroveň právní argumentace. Nejvyšší správní soud konstatuje, že v kasační stížnosti, kterou stěžovatel předložil, nebyly uplatněny žádné skutečné, resp. přípustné kasační důvody. [12] Kasační stížnost, a to ani po doplnění, k čemuž byla právní zástupkyně vyzvána, ani částečně nezpochybňuje rozhodovací důvody krajského soudu, stěžovatel pouze ve zcela obecné rovině s nimi vyslovuje nesouhlas a prakticky za jedinou věcnou námitku lze považovat námitku, že žalovaný měl za pochybení, kterého si stěžovatel nebyl vědom, rozhodnout o povinnosti opustit zemi dle §50a odst. 4 zákona o pobytu cizinců, nikoli uložit správní vyhoštění; tuto námitku však neuplatnil stěžovatel ani ve správním řízení, ale především ani v žalobě; jedná se tak o námitku nepřípustnou (§104 odst. 4 s. ř. s.). [13] Nejvyšší správní soud proto musí konstatovat, že kasační stížnost je nepřípustná (§104 odst. 4 s. ř. s.), proto ji dle §46 odst. 1 písm. d) ve spojení s §120 s. ř. s. musel odmítnout. [14] Nejvyšší správní soud rozhodl o kasační stížnosti bezprostředně po provedení nezbytných procesních úkonů, proto již nerozhodoval samostatně o návrhu na přiznání odkladného účinku, neboť by to bylo zjevně nadbytečné. [15] O nákladech řízení bylo rozhodnuto v souladu s §60 odst. 3 ve spojení s §120 s. ř. s.; žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, byla-li kasační stížnost odmítnuta. Poučení: Proti tomuto usnesení n e j s ou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 17. prosince 2020 JUDr. Lenka Matyášová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:17.12.2020
Číslo jednací:5 Azs 345/2020 - 17
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ředitelství služby cizinecké policie
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2020:5.AZS.345.2020:17
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024