ECLI:CZ:NSS:2020:8.AFS.115.2018:110
sp. zn. 8 Afs 115/2018-110
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Petra Mikeše a soudců Michala
Mazance a Milana Podhrázkého v právní věci žalobkyně: Mgr. J. N., zast. Mgr. Ing. Michalem
Burešem, advokátem se sídlem Nová 244, Lenešice, proti žalovanému: Odvolací finanční
ředitelství, se sídlem Masarykova 427/31, Brno, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 6. 9. 2016,
čj. 38780/16/5100-31461-700796, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku
Městského soudu v Praze ze dne 19. 4. 2018, čj. 6 Af 84/2016-41,
takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 19. 4. 2018, čj. 6 Af 84/2016-41, se ruší a věc
se v rac í tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Finanční úřad pro hlavní město Prahu (dále jen „správce daně“) zaslal žalobkyni (dále jen
„stěžovatelka“) výzvu ze dne 29. 4. 2015, čj. 3352659/15/2006-70462-106960, k podání
daňového přiznání k dani darovací ve lhůtě patnácti dnů. Na základě usnesení Vrchního státního
zastupitelství v Olomouci ze dne 16. 3. 2015, čj. 4 VZV 5/2013, totiž zjistil, že stěžovatelka
obdržela v období od 12. 4. 2013 do 13. 6. 2013 darem náušnice, které byly pořízeny dne
12. 4. 2013 za kupní cenu 378 000 Kč. Vzhledem ke zjištěnému datu obdržení náušnic měla
stěžovatelka povinnost podat přiznání k dani darovací, a to ve třicetidenní lhůtě, která uplynula
nejdříve 13. 5. 2013 a nejpozději 15. 7. 2013. Protože daňové přiznání nepodala, poskytl jí správce
daně touto výzvou náhradní patnáctidenní lhůtu k podání daňového přiznání. Výzva jí byla
doručena fikcí, stěžovatelka na ni nereagovala a správce daně jí následně vyměřil platebním
výměrem ze dne 15. 1. 2016, čj. 176406/15/2006-70462-106960, podle pomůcek daň darovací
ve výši 45 360 Kč. Proti danému platebnímu výměru podala stěžovatelka odvolání.
[2] Rozhodnutím uvedeným v záhlaví tohoto rozsudku žalovaný zamítl odvolání
stěžovatelky a rozhodnutí správce daně potvrdil. V něm mimo další konstatoval, že vzhledem
k nesoučinnosti stěžovatelky nemohla být daň stanovena dokazováním, proto byla daň stanovena
podle pomůcek. Výzva k podání daňového přiznání jí byla zaslána řádně, neboť svým podáním
ze dne 6. 1. 2006, čj. 3360/06, sama požádala, aby jí správce daně písemnosti doručoval na
adresu, J. V. X, P., [viz §44 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu (dále jen „daňový
řád“)], správce daně na tuto adresu doručoval až do 20. 7. 2015, kdy oznámila změnu doručovací
adresy. Žalovaný připomněl, že pokud na doručovací adrese není schránka vhodná pro vložení
doručené písemnosti, tíží skutečnost neseznámení s doručenou písemností pouze adresáta, který
vhodnou schránku nezajistil.
[3] Stěžovatelka podala proti výše uvedenému rozhodnutí žalovaného žalobu k Městskému
soudu v Praze (dále jen „městský soud“). Ten ji dle §78 odst. 7 zákona č. 150/2002 Sb.,
soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „s. ř. s.“), zamítl rozsudkem
uvedeným v záhlaví. Městský soud připomněl, že podle §93 daňového řádu může být v daňovém
řízení důkazem jakýkoliv podklad, který nebyl získán v rozporu se zákonem. V tomto případě
vycházel správce daně z usnesení státního zástupce, které se opírá o odposlechy pořízené
v příslušné trestní věci. Tím nebyla porušena zásada bezprostřednosti dokazování, neboť
příslušnou skutečnost nebylo možné prokázat jiným způsobem a v důsledku nečinnosti
stěžovatelky vůči finančnímu úřadu musely být významné skutečnosti zjištěny prostřednictvím
pomůcek.
[4] Co se týče doručování výzvy a poté platebního výměru, městský soud připomněl,
že správce daně doručuje příslušné písemnosti podle zákona účinného v době doručování, jímž
v tomto případě byl daňový řád. Pojem „adresa pro doručování“, na niž má správce daně
povinnost (nikoliv možnost) doručovat písemnosti podle §44 odst. 3 daňového řádu, není
v daňovém řádu nijak legálně vymezen, což nečinil ani předchozí zákon č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků. Nicméně oba tyto právní předpisy tento pojem znaly, pracovaly s ním a vázaly
na něj právní účinky. Právní účinky úkonu stěžovatelky se tak po účinnosti daňového řádu
změnily pouze způsobem, který lze označit za přípustnou nepravou retroaktivitu. Možnost
zvolení adresy pro doručování zákon o správě daní a poplatků znal a spojoval s ním účinky
doručení. Pokud měl správce daně adresu pro doručování k dispozici a pokusil se na ni písemnost
doručit, nejsou podle judikatury dány důvody pro doručování veřejnou vyhláškou (rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 8. 2016, čj. 7 Afs 82/2016-30). Pokud se stěžovatelka
po nabytí účinnosti daňového řádu chtěla vyhnout povinnosti správce daně doručovat podle §44
odst. 3 daňového řádu na jí dříve zvolenou adresu, nic jí nebránilo, aby tuto skutečnost sdělila,
čímž by se nově stanoveným pravidlům doručování podle daňového řádu vyhnula. Pokud tak
neučinila, a to po značně dlouhou dobu po nabytí účinnosti daňového řádu, je nutné dospět
k závěru, že byla s takovým doručováním srozuměna, požadovala jej, a nemůže tak namítat
nezákonný postup, pokud finanční úřad způsobem podle §44 odst. 3 daňového řádu postupoval.
Městský soud shledal, že z obálky vrácené doručujícím orgánem správci daně je patrné, že adresát
nebyl na místě doručování zastižen, zároveň však bylo příslušné upozornění zanecháno na místě
a písemnost byla u pošty uložena. Do dispoziční sféry stěžovatelky se tedy tímto postupem výzva
k podání daňového přiznání dostala.
[5] Městský soud se ztotožnil i se zákonností použitých pomůcek. Skutečnost, že ocenění
bylo zpracováno v krátké době po zahájení řízení, rovněž sama o sobě neznamená, že by se jednalo
o úkon nepoužitelný, neúplný či nezákonný.
II. Obsah kasační stížnosti a vyjádření žalovaného
[6] Proti tomuto rozsudku podala stěžovatelka kasační stížnost. Namítala, že správce daně
vzal darování náušnic za prokázané, a to pouze na základě bodu 25 usnesení Vrchního státního
zastupitelství v Olomouci. Tím ovšem správce daně porušil jednak §5 a §92 odst. 2 daňového
řádu, neboť dostatečně nezjistil skutkový stav, a jednak zásadu presumpce neviny ve smyslu
čl. 40 odst. 2 Listiny základních práv a svobod a zásadu bezprostřednosti dokazování. Podle
usnesení Vrchního státního zastupitelství v Olomouci podával vysvětlení policejnímu orgánu
dárce V. J. Správce daně ovšem nikdy neprovedl důkaz jeho svědeckou výpovědí, čímž porušil
zásadu bezprostřednosti dokazování. Správce daně tedy neprokázal, že došlo k darování.
[7] Dále brojila proti tomu, že jí byla daň darovací doměřena podle pomůcek, přestože pro
takový postup nebyly splněny zákonné podmínky. V prvé řadě nebyla stěžovatelce řádně
doručena výzva k podání daňového přiznání. Ta byla doručována na adresu „ J. V. X, P.“. Z
doručenky vyplývá, že si stěžovatelka zásilku nepřevzala, zásilka byla vrácena správci daně a
doručující orgán v prohlášení uvedl, že adresát je na dané adrese neznámý. Správce daně poté
nesprávně dospěl k závěru, že tato zásilka byla doručena fikcí, a přistoupil k vyměření daně z
moci úřední. Uvedená adresa nemohla být doručovací adresou podle §44 odst. 3 daňového řádu.
Žalovaný sice ve svém rozhodnutí uvádí, že stěžovatelka požádala 6. 1. 2006 o doručování
písemností na uvedenou adresu, z obsahu daňového spisu však taková skutečnost nevyplývá, a
napadené rozhodnutí je proto nepřezkoumatelné. Navíc byl úkon učiněn ještě za účinnosti
zákona o správě daní a poplatků, který s takovou žádostí daňového subjektu nespojoval následky,
které s ním spojuje nynější §44 odst. 3 daňového řádu. Naopak byl založen na principu
zdržování se na dané adrese.
[8] V daném případě navíc nemohla nastat fikce doručení. Z notářského záznamu, který byl
předložen žalovanému, i z tvrzení poštovní doručovatelky plyne, že na výše uvedenou adresu
použitou správcem daně nelze doručovat, neboť tento adresát v domě již zhruba šest let nesídlí
(ke změně sídla strany došlo již v roce 2011). Materiální funkce doručení zde tedy nemohla
být splněna a neměla být uplatněna ani fikce doručení, neboť na této adrese nemohlo dojít
ani k vyrozumění stěžovatelky o uložení zásilky.
[9] Nezákonný byl i způsob použití pomůcek. Správce daně při ocenění movité věci vycházel
z usnesení Vrchního státního zastupitelství v Olomouci, založeného na odposlechu a záznamu
telekomunikačního zařízení, což je nepřípustné. Pochybnosti vzbuzuje i to, že ocenění movité
věci bylo zpracováno ve velmi krátké době poté, co správce daně zjistil, že se mu nedaří
stěžovatelce doručit výzvu k podání daňového přiznání. Z judikatury plyne, že vyměření daně
dokazováním má vždy přednost před vyměřením na základě pomůcek, k němuž nelze přistoupit
jen pro nedostatek spolupráce na straně daňového subjektu.
[10] Žalovaný se nevypořádal s námitkami týkajícími se nemožnosti doručování na adresu,
na které je adresát neznámý, a nesplnění zákonných podmínek pro vyměření daně podle
pomůcek. Pouze dal stěžovatelce zapravdu, že správce daně pochybil, když ji s použitými
pomůckami neseznámil, a dále jen stroze konstatoval, že vyměření podle pomůcek bylo nutné
kvůli její nesoučinnosti. Napadené rozhodnutí je tedy nepřezkoumatelné a městský soud
pochybil, když takové rozhodnutí nezrušil.
[11] Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti setrval na názoru, že nijak nepochybil, když
vycházel z usnesení vrchního státního zastupitelství. Dále připomněl, že účinky sdělení adresy
pro doručování trvaly i za účinnosti daňového řádu, jak plyne z jeho §264 odst. 2. Stěžovatelčiny
pochybnosti o okolnostech vzniku pomůcky označil za ničím nepodložené spekulace
bez reálného základu. Ani z rozsudku městského soudu nevyplývá, že mohly být v daném případě
vytvořené pomůcky použity jako důkazní prostředky v rámci dokazování. Ze všech těchto
důvodů navrhl, aby byla kasační stížnost zamítnuta.
III. Rozsudky Nejvyššího správního soudu v souvisejících věcech z roku 2018
[12] Správce daně vedl více řízení, ve kterých stěžovatelku vyzval k podání daňového přiznání
za daň darovací za různé dary. Správce daně i žalovaný v těchto řízeních postupovali obdobně.
Následně podané žaloby projednával městský soud. Některé z těchto rozsudků napadla
stěžovatelka kasační stížností.
[13] Rozsudky ze dne 15. 11. 2018, čj. 1 Afs 186/2018-45, a ze dne 21. 11. 2018,
čj. 7 Afs 202/2018-41, zrušil kasační soud dva napadené rozsudku městského soudu a vrátil mu
věci k dalšímu řízení. Městskému soudu vytkl, že vycházel z usnesení Vrchního státního
zastupitelství v Olomouci ze dne 16. 3. 2015, které ovšem nebylo součástí spisu. Městský soud
nemohl bez zmíněného usnesení posoudit, zda usnesení samotné a důkazy, z nichž vycházelo,
obstojí jako podklad závěru, že k darování došlo. Pokud takové posouzení provedl, aniž by toto
usnesení měl fakticky k dispozici, dopustil se vady řízení. Nejvyšší správní soud proto městskému
soudu uložil, aby si usnesení vyžádal, provedl je jako důkaz a posoudil, zda obstojí jako podklad
pro konstatování, že k darování došlo. Ze stejného důvodu městský soud zavázal, aby doplnil
dokazování o žádost o doručování písemností ze dne 6. 1. 2006, která také nebyla součást
daňového spisu, ale správní orgány i městský soud z ní při posuzování námitky řádnosti
doručování vycházely.
IV. Reakce na rozsudky kasačního soudu sp. zn. 1 Afs 186/2018 a 7 Afs 202/2018
[14] Žalovaný v reakci na vydání výše uvedených rozsudků Nejvyššího správního soudu zaslal
kasačnímu soudu spisový materiál, o kterém prohlásil, že jde o společnou část spisového
materiálu, jejíž součástí je rovněž fotokopie usnesení o zahájení trestního stíhání. Tento spisový
materiál měl k dispozici jak žalovaný, tak i městský soud ke všem 29 souvisejícím věcem.
Jako nepotřebný jej vrátil žalovanému. Doklad o zvolení doručovací adresy ze dne 6. 1. 2006
je součástí společné části spisu, který byl zaslán městskému soudu k žalobám vedeným pod
sp. zn. 11 Af 37/2016, 11 Af 38/2016, 11 Af 39/2016 a 11 Af 40/2016.
[15] Stěžovatelka považovala za nevěrohodná tvrzení, že nově doručená část spisového
materiálu již byla dříve předložena městskému soudu. Dané neplyne z obsahu napadeného
rozsudku. V něm soud ani neuvedl, že mu jsou známy některé skutečnosti z úřední činnosti.
Žalovaný měl povinnost předložit městskému soudu celý spisový materiál. Z jeho vyjádření však
neplyne, že k jiné sp. zn. předkládá i jinou, společnou, část spisového materiálu. Z tvrzení
žalovaného vyplývá, že doklad o zvolení doručovací adresy nebyl předložen městskému soudu
k právě projednávané věci, tedy sp. zn. 6 Af 84/2016. Nevěrohodné jsou i fotografie, kterými
žalovaný prokazuje, že doklad o zvolení doručovací adresy je součástí spisu předloženého
městskému soudu.
V. Rozsudky Nejvyššího správního soudu v souvisejících věcech z roku 2019 a 2020
[16] Rozsudky kasačního soudu sp. zn. 1 Afs 186/2018 a 7 Afs 202/2018 zrušil soud
rozhodnutí městského soudu a vrátil mu věci k dalšímu řízení. Městský soud v dalším řízení
provedl jako důkaz usnesení Vrchního státního zastupitelství v Olomouci ze dne 16. 3. 2015
a rovněž doklad o zvolení doručovací adresy ze dne 6. 1. 2006. Následně žaloby zamítl. Obě
rozhodnutí napadla stěžovatelka kasačními stížnostmi. Nejvyšší správní soud kasačním
stížnostem vyhověl a rozsudky ze dne 18. 12. 2019, čj. 1 Afs 168/2019-48, a ze dne 22. 1. 2020,
čj. 9 Afs 152/2019-58, zrušil rozhodnutí městského soudu i žalovaného. Nejvyšší správní soud
totiž dospěl k závěru, že zvolení doručovací adresy ze dne 6. 1. 2006 bylo účinné pouze vůči
Finančnímu úřadu pro Karlovarský kraj, jemuž byl přípis ze dne 6. 1. 2006 adresován, a nikoliv
vůči Finančnímu úřadu pro hlavní město Prahu (správce daně v projednávané věci). Správce daně
proto pochybil, pokud doručoval výzvu k podání daňového přiznání na adresu, kterou
si stěžovatelka zvolila přípisem ze dne 6. 1. 2006.
VI. Reakce na rozsudky kasačního soudu sp. zn. 1 Afs 168/2019 a 9 Afs 152/2019
[17] Stěžovatelka odkázala na výše uvedené rozsudky kasačního soudu a zopakovala, že výzva
k podání daňového přiznání nebyla řádně doručená, proto nebyly dány podmínky pro stanovení
daně pomocí pomůcek.
[18] Žalovaný uvedl, že stěžovatelka sice v žalobě vznesla námitky týkající se doručení výzvy
k podání daňového přiznání, avšak nikoliv námitku, dle které by bylo zvolení doručovací adresy
účinné pouze vůči Finančnímu úřadu pro Karlovarský kraj. Tato námitka byla vznesena poprvé
až na ústním jednání u městského soudu dne 28. 3. 2019. Městským soudem tak měla být
posouzena jako opožděná, a tedy nepřípustná. Žalovaný rovněž nesouhlasil s názorem
Nejvyššího správního soudu ohledně účinnosti zvolení doručovací adresy. Dle žalovaného
je na institut žádosti o doručování nutné nahlížet tak, že je účinný jak vůči původnímu správci
daně, tak i rovněž vůči správci daně, který se stal příslušný po změně bydliště stěžovatelky.
Žalovaný rovněž uvedl, že nepovažuje posuzovanou daňovou povinnost za již prekludovanou.
VII. Posouzení Nejvyšším správním soudem
[19] Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že kasační stížnost je důvodná.
[20] Jak bylo uvedeno výše v bodě [13] tohoto rozsudku, Nejvyšší správní soud o téměř
totožných věcech již rozhodoval. Osmý senát kasačního soudu se závěry uvedenými v těchto
rozsudcích (sp. zn. 1 Afs 186/2018 a 7 Afs 202/2018) souhlasí, proto z nich v další části vychází
(v podrobnostech viz uvedené rozsudky).
[21] Správce daně i žalovaný vzali za základ svých rozhodnutí prokázání darování náušnice
na základě bodu 25 usnesení Vrchního státního zastupitelství v Olomouci ze dne 16. 3. 2015.
Stěžovatelka již v žalobě popírala existenci samotného darování a vytýkala správci daně
a žalovanému, že toto měli za prokázané pouze na základě daného usnesení. Toto usnesení tak
bylo klíčové. Pro posouzení městským soudem bylo nezbytné, aby se s tímto usnesením seznámil.
[22] Nejvyšší správní soud vyzval žalovaného, aby mu předložil správní spisy správce daně
i žalovaného. Dne 5. 6. 2018 byly tyto spisy soudu doručeny. Nejvyšší správní soud však zjistil,
že dané usnesení v těchto spisech není. Žalovaný až v reakci na rozsudky sp. zn. 1 Afs 186/2018
a 7 Afs 202/2018 zaslal soudu spisový materiál, o kterém prohlásil, že jeho součástí je i dané
usnesení státního zastupitelství a městský soud jej měl k dispozici. Ve spisu městského soudu
v právě projednávané věci (sp. zn. 6 Af 84/2016) však není žádná zmínka o jakékoliv společné
části spisového materiálu. Na č. l. 36 spisu městského soudu je přípis žalovaného, jehož přílohou
byly postoupeny městskému soudu správní spisy. V tomto přípisu je pouze uvedeno,
že městskému soudu zasílá správní spisy obou stupňů správních orgánů a je v něm označeno,
že jsou připojeny celkem dvě složky. Ve spisu městského soudu není na žádném místě uvedeno,
že soud měl k dispozici i další část spisové dokumentace. Toto není uvedeno ani v odůvodnění
napadeného rozsudku. Nejvyšší správní soud tak musí vycházet z toho, že nyní předložený
spisový materiál městský soud neměl k dispozici.
[23] V původně předložených spisech žalovaným se usnesení vrchního státního zastupitelství
nenachází. Městský soud tak nemohl posoudit důvodnost námitek týkajících se tohoto usnesení,
když jej neměl k dispozici a nemohl ho přezkoumat. Přesto např. v bodech 32 nebo 60 městský
soud argumentoval, jako by usnesení měl. Městský soud se tak dopustil jiné vady řízení
před soudem, která mohla mít za následek nezákonné rozhodnutí o věci samé [§103 odst. 1
písm. d) s. ř. s.]. Bylo úkolem městského soudu, aby si tento klíčový podklad vyžádal a případně
jej provedl jako důkaz ve smyslu §52 s. ř. s., pokud nebyl součástí spisu správního orgánu.
Neučinil-li tak, nemohl přezkoumat napadené rozhodnutí žalovaného pohledem žalobních bodů,
které do použitelnosti usnesení směřovaly.
[24] Obdobné platí i ve vztahu k žádosti o doručování ze dne 6. 1. 2006. Žalovaný v reakci
na rozsudky kasačního soudu sp. zn. 1 Afs 186/2018 a 7 Afs 202/2018 uvedl, že tuto žádost
měl městský soud k dispozici u věcí vedených pod sp. zn. 11 Af 37/2016, 11 Af 38/2016,
11 Af 39/2016 a 11 Af 40/2016. Ve spisu městského soudu však není žádná zmínka o tom,
že by některé podklady, či části spisového materiálu, byly uloženy u jiných věcí vedených
u městského soudu. Ze soudního spisu neplyne, že by žalovaný městský soud o tomto
informoval a tato skutečnost neplyne ani z odůvodnění rozsudku městského soudu.
[25] Požadavek na řádné vedení spisu a evidenci jeho součástí není samoúčelný. Neslouží
pouze nadřízené soudní instanci ke kontrole toho, z čeho mohl soud vycházet, ale je to i důležitá
součást práva na spravedlivý proces. Účastníku řízení musí být zřejmé, jaké informace bude soud
posuzovat a na základě jakých podkladů bude přezkoumávat napadené rozhodnutí. S těmito
podklady musí mít možnost se také v plném rozsahu seznámit, pokud by chtěl využít práva
nahlížet do spisu.
[26] Jak již bylo výše uvedeno, usnesení vrchního státního zastupitelství byl v posuzované věci
klíčový podklad pro rozhodování žalovaného i městského soudu. Obdobně je zásadní i otázka
doručení výzvy k podání daňového přiznání na základě žádosti o doručování ze dne 6. 1. 2006.
Bez posouzení těchto důkazů není postaven na jisto skutkový stav. Soud se tak nemůže vyjádřit
k dalším námitkám uplatněným v kasační stížnosti. Posuzovat například, zda mohlo dojít k fikci
doručení, pokud se stěžovatelka na dané doručovací adrese nezdržovala za situace, kdy není jisté,
zda správce daně doručoval na správnou adresu, by nyní bylo předčasné.
[27] Soud tak z těchto důvodů nemohl postupovat ani obdobně jako kasační soud ve věcech
sp. zn. 1 Afs 168/2019 a 9 Afs 152/2019. Soud v těchto věcech zrušil rozsudky městského soudu
i žalovaného z toho důvodu, že žádost o doručování ze dne 6. 1. 2006 posoudil jako účinnou
pouze vůči Finančnímu úřadu pro Karlovarský kraj a nikoli vůči správci daně. V nyní posuzované
věci však samotná žádost o doručování ze dne 6. 1. 2006 nebyla založena ve správním spise a ani
městský soud tímto dokumentem neprovedl dokazování. Nejvyšší správní soud jej tak nemohl
v této fázi řízení hodnotit.
VIII. Závěr a náklady řízení
[28] Z výše uvedených důvodů Nejvyšší správní soud napadený rozsudek městského soudu
dle §110 odst. 1 věty první s. ř. s. zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení, v němž je v souladu
s ustanovením §110 odst. 4 s. ř. s. právními závěry uvedenými v tomto rozsudku vázán.
[29] O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne v souladu s §110 odst. 3 větou
první s. ř. s. městský soud v novém rozhodnutí.
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné.
V Brně 2. června 2020
Petr Mikeš
předseda senátu