ECLI:CZ:NSS:2021:4.AS.322.2020:83
sp. zn. 4 As 322/2020 - 83
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy Mgr. Aleše Roztočila a soudců
Mgr. Petry Weissové a JUDr. Jiřího Pally v právní věci žalobce: M. V., proti
žalovanému: Magistrát hlavního města Prahy, se sídlem Mariánské náměstí 2/2, Praha 1,
zast. JUDr. Ing. Světlanou Semrádovou Zvolánkovou, advokátkou, se sídlem Karlovo
náměstí 287/18, Praha 2, za účasti osoby zúčastněné na řízení: Safety Real, fond SICAV, a.s.,
se sídlem Křižíkova 213/44, Praha 8, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 3. 5. 2017,
č. j. MHMP 707142/2017, v řízení o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku Městského
soudu v Praze ze dne 24. 8. 2020, č. j. 8 A 95/2017 - 135,
takto:
I. Kasační stížnost se za mí t á.
II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti.
III. Osoba zúčastněná na řízení n emá právo na náhradu nákladů řízení o kasační
stížnosti.
Odůvodnění:
I.
[1] Žalobce požádal dne 4. 10. 2016 žalovaného o poskytnutí informace podle zákona
č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen „zákon o svobodném přístupu
k informacím“), o tom, kdo je skutečným majitelem společnosti Safety Real, investiční fond a.s.,
(nyní Safety Real, fond SICAV, a.s., dále také jen „dotčená osoba“), jakožto jediného akcionáře
společnosti BOHEMIANS REAL, a.s. (dále jen „společnost BOHEMIANS REAL“),
od níž měl žalovaný odkoupit stadion Ďolíček.
[2] Žalovaný rozhodnutím ze dne 14. 11. 2016, č. j. MHMP 2046734/2016, žalobcovu žádost
o informace odmítl podle §15 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím z důvodů
uvedených v ustanovení §11 odst. 2 písm. a) a §9 odst. 1 téhož zákona. Uvedl, že společnost
BOHEMIANS REAL výslovně odmítla poskytnutí požadované informace žalobci
a požadovanou informaci považuje též za obchodní tajemství. K odvolání žalobce Ministerstvo
vnitra rozhodnutím ze dne 16. 1. 2017, č. j. MV-117686-15/ODK-2016, uvedené rozhodnutí
žalovaného zrušilo. Dospělo totiž k závěru, že důvody k odmítnutí žádosti o informaci
podle citovaných ustanovení nebyly dány. Společnost BOHEMIANS REAL souhlas
s poskytnutím požadované informace učinila konkludentně [Zastupitelstvo hlavního města Prahy
totiž usnesením ze dne 31. 3. 2016 č. 15/10 (dále jen „usnesení č. 15/10“) podmínilo uzavření
smlouvy vedoucí ke koupi nemovitých věcí zveřejněním konečného vlastníka kupovaných
nemovitých věcí, přičemž tím, že v nynějším případě společnost BOHEMIANS REAL
žalovanému poskytla informaci o konečném vlastníku (akcionářích svého akcionáře) stadionu
Ďolíček, přistoupila na podmínky usnesení č. 15/10, a dala tak konkludentně souhlas k jejich
zveřejnění]. Požadovaná informace není ani obchodním tajemstvím podle §504 zákona
č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, jelikož není konkurenčně významnou a ocenitelnou
skutečností. Ministerstvo vnitra také žalovanému vytklo, že jako s dotčenými osobami nejednal
nejen s vlastníkem nemovitostí, ale i s konečnými vlastníky (akcionáři akcionáře) společnosti
BOHEMIANS REAL. To považoval za vadu řízení, jež by sama o sobě vedla ke zrušení
rozhodnutí o odmítnutí žádosti o poskytnutí informace.
[3] Žalovaný následně rozhodnutím ze dne 6. 3. 2017, č. j. MHMP336496/2017, znovu
žalobcovu žádost o informace odmítl. Učinil tak opět z důvodů podle §11 odst. 2 písm. a) a §9
odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím. Poukázal přitom na usnesení Zastupitelstva
hlavního města Prahy ze dne 26. 1. 2017, č. 23/19 (dále jen „usnesení č. 23/19“), kterým
byl schválen návrh smlouvy o smlouvě budoucí na nájem nemovitých věcí týkajících
se fotbalového stadionu Ďolíček, v němž byla podmínka zveřejnění konečného vlastníka
považována za splněnou tím, že byla poskytnuta důvěrně pouze ve vztahu k městu
(resp. Zastupitelstvu hlavního města Prahy), nikoliv zveřejněna obecně.
[4] K odvolání žalobce Ministerstvo vnitra rozhodnutím ze dne 12. 4. 2017, č. j. MV-117686-
23/ODK-2016, toto rozhodnutí žalovaného opět zrušilo. Vyslovilo, že rozhodnutí žalovaného je
nepřezkoumatelné, neboť neodůvodňuje, proč podmínku „zveřejnění konečného vlastníka všech
kupovaných nemovitostí“ obsaženou v usnesení č. 15/10 vykládá tak, že zveřejněním se myslí pouhé
předání informace žalovanému a umožnění členům Zastupitelstva hlavního města Prahy seznámit
se s ní při zachování důvěrnosti. Uložilo proto žalovanému tuto okolnost v novém rozhodnutí
objasnit. Dále žalovanému uložilo vysvětlit, proč usnesení č. 23/19, resp. jeho důvodovou
zprávu, interpretuje tak, že na jejím základě odpadla podmínka pro koupi předmětných
nemovitostí v podobě zveřejnění konečného vlastníka společnosti prodávajícího. Současně
ministerstvo vnitra uvedlo, že „ze skutečnosti, že smlouva byla uzavřena, nelze pro účel tohoto řízení
dovozovat, že ZHMP změnilo svou vůli podmínit její uzavření zveřejněním konečného vlastníka, anebo že tuto
podmínku interpretovalo uvedeným způsobem.“ Ministerstvo vnitra vyslovilo i to, že „dále je třeba, aby
v případě, že smlouva o koupi nemovitostí podle usnesení ZHMP č. 15/10 ze dne 31. 3. 2016 byla uzavřena,
povinný subjekt vyjasnil, zda a jak by taková okolnost měla dopad na podmínku zveřejnění konečného vlastníka
nemovitostí ve vztahu k uplatnění některého ze zákonných důvodů odmítnutí žádosti o informace.“ Ministerstvo
vnitra žalovanému opětovně vytklo, že nejednal jako s dotčenými osobami jednak s vlastníkem
nemovitostí (kterým se po výmazu BOHEMIANS REAL z obchodního rejstříku následně stala
dotčená osoba na základě projektu rozdělení odštěpením sloučením se společností
BOHEMIANS REAL – poznámka soudu) a také se skutečnými (konečnými) vlastníky uvedené
společnosti. Nakonec ministerstvo vnitra žalobce upozornilo, že v případě, že by žalovaný opět
rozhodl v rozporu s právním názorem odvolacího orgánu, může podat přímo proti jeho
rozhodnutí žalobu ke správnímu soudu.
[5] Žalovaný následně v záhlaví uvedeným rozhodnutím (dále jen „napadené rozhodnutí“)
opět odmítl žalobcovu žádost o informace z důvodů podle §11 odst. 2 písm. a) a §9 zákona
o svobodném přístupu k informacím.
[6] Žalobce tudíž podal proti napadenému rozhodnutí žalobu u Městského soudu v Praze
(dále jen „městský soud“), který rozsudkem ze dne 7. 12. 2017, č. j. 8 A 95/2017 - 69, zrušil
napadené rozhodnutí a nařídil žalovanému požadované informace poskytnout. Dospěl
totiž k závěru, že žalovaný opakovaně ve svých rozhodnutích uváděl takové důvody
pro odmítnutí žádosti o informace, které Ministerstvo vnitra opakovaně vyloučilo. Nerespektoval
tedy závazný právní názor Ministerstva vnitra obsažený ve zrušujících rozhodnutích. Žádné
jiné důvody pro odmítnutí žádosti přitom žalovaný neuvedl a ani z kontextu případu
nebylo možno seznat, že by takové jiné důvody existovaly.
[7] Žalovaný podal proti rozsudku městského soudu kasační stížnost. Nejvyšší správní soud
o ní rozhodl rozsudkem ze dne 11. 10. 2019, č. j. 4 As 18/2018 - 59 (dále také jen „zrušující
rozsudek“), kterým posledně uvedený rozsudek městského soudu zrušil a vrátil věc tomuto soudu
k dalšímu řízení. Shledal jej totiž nepřezkoumatelným v části týkající se aplikace §16 odst. 4
(nyní §16 odst. 5) zákona o svobodném přístupu k informacím, podle něhož je soud oprávněn
přímo rozhodnout ve věci a nařídit povinnému subjektu poskytnout požadované informace.
Městský soud totiž neučinil přezkoumatelnou úvahu, zda v daném případě byly splněny
podmínky pro aplikaci daného ustanovení ve světle rozsudků Nejvyššího správního
soudu ze dne 31. 7. 2006, č. j. A 2/2003 - 73, a ze dne 24. 3. 2010, č. j. 1 As 8/2010 – 70.
Podle nich je postup podle §16 odst. 4 zákona o svobodném přístupu k informacím obecně
možný pouze v případě, že napadené rozhodnutí není nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů.
Současně ale v případě, že by správní orgány vydávaly opakovaně nepřezkoumatelná rozhodnutí
se zřejmým cílem vyhnout se poskytnutí informací, by městský soud mohl postupovat podle §16
odst. 4 zákona o svobodném přístupu k informacím navzdory nepřezkoumatelnosti správního
rozhodnutí a poskytnutí informace sám povinnému subjektu nařídit. Nejvyšší správní soud
v uvedeném zrušujícím rozsudku dále shledal, že městský soud sám neposoudil důvody
pro případné odmítnutí poskytnutí informací, tedy neuvedl, proč jde v daném případě
o informace, které by měly být bez dalšího poskytnuty, a pouze stručně vyslovil, že z kontextu
věci nevyplývá, že by nějaké zákonné důvody pro odmítnutí žádosti žalobce existovaly. Nevzal
přitom v potaz poukaz Ministerstva vnitra a dotčené osoby na ochranu soukromí (osobních
údajů) konečných vlastníků (což mohlo představovat případný jiný důvod pro odmítnutí žádosti
o informace). Nejvyšší správní soud také městskému soudu vytkl, že jako potenciální osoby
zúčastněné na řízení nevyrozuměl konečné vlastníky společnosti BOHEMIANS REAL
(zveřejnění jejich identity se požadované informace týkají) ani společnost BOHEMIANS REAL,
která ale byla v mezidobí k 8. 1. 2019 vymazána z obchodního rejstříku.
II.
[8] Městský soud následně v dalším řízení v záhlaví označeným rozsudkem
(dále jen „napadený rozsudek“) zrušil rozhodnutí žalovaného ze dne 3. 5. 2017,
č. j. MHMP 707142/2017 (napadené rozhodnutí), a uložil mu, aby do 15 dnů od právní moci
tohoto rozsudku poskytl žalobci informaci, kdo je konečným vlastníkem (tedy držitelem akcií)
společnosti Safety Real, fond SICAV, a.s. (osoby zúčastněné na řízení, nástupnické společnosti
po společnosti BOHEMIANS REAL) podle sdělení, která byla žalovanému poskytnuta
v souvislosti se splněním podmínky zveřejnění konečných vlastníků podle usnesení č. 15/10.
Tyto informace uložil poskytnout ve struktuře jméno, příjmení, rok narození a obec trvalého
pobytu.
[9] Městský soud předeslal, že k výtce Nejvyššího správního soudu ve zrušujícím rozsudku
ve smyslu §34 odst. 2 s. ř. s. vyrozuměl konečné vlastníky původní společnosti BOHEMIANS
REAL o probíhajícím řízení a vyzval je, aby soudu sdělili, zda v řízení budou uplatňovat práva
osob zúčastněných na řízení; ti ve stanovené lhůtě na výzvu soudu nikterak nereagovali, soud
s nimi proto dále nejednal. Podle §34 odst. 2 s. ř. s. však nemohl městský soud postupovat vůči
společnosti BOHEMIANS REAL, která v průběhu řízení zanikla. S její nástupnickou společností
(Safety Real, fond SICAV, a.s.) již městský soud v řízení jako s osobou zúčastněnou na řízení
jednal.
[10] Městský soud předně ve shodě s předchozím zrušujícím rozsudkem Nejvyššího správního
soudu uvedl, že napadené rozhodnutí je nepřezkoumatelné. Žalovaný v něm nerespektoval
závazný právní názor ministerstva vnitra. Městský soud tudíž posuzoval, zda navzdory
nepřezkoumatelnosti napadeného rozhodnutí jsou v nynějším případě splněny podmínky
pro postup podle §16 odst. 5 zákona o svobodném přístupu k informacím (Při soudním přezkumu
rozhodnutí o odvolání na základě žaloby podle zvláštního právního předpisu soud přezkoumá, zda jsou dány
důvody pro odmítnutí žádosti. Nejsou-li žádné důvody pro odmítnutí žádosti, soud zruší rozhodnutí o odvolání
a rozhodnutí povinného subjektu o odmítnutí žádosti a povinnému subjektu nařídí požadované informace
poskytnout). Poukázal na to, že jedinou výjimkou, kdy může soud - i přes to, že je napadené
rozhodnutí nepřezkoumatelné - postupovat podle citovaného ustanovení, je v souladu
s ustálenou judikaturou Nejvyššího správního soudu případ, kdy správní orgán ve věci opakovaně
vydává nepřezkoumatelná rozhodnutí se zřejmým cílem zkrátit žadatele v jeho právu
na informace, tedy vyhnout se poskytnutí informace. Městský soud přitom dospěl s ohledem
na průběh řízení před správními orgány (žalovaný ve věci vydal třikrát odmítavé rozhodnutí
k žalobcově žádosti o poskytnutí informace, přičemž odůvodnění bylo vždy velmi stručné
a zcela nedostatečné; žalovaný ani nijak nereagoval na právní názor vyjádřený ve zrušujících
rozhodnutích ministerstva vnitra; žalovaný tedy jednal podle městského soudu obstrukčně)
k závěru, že v daném případě lze z uvedených důvodů postupovat podle zmíněného §16 odst. 5
zákona o svobodném přístupu k informacím.
[11] Městský soud se následně sám zabýval posouzením, zda má žalobce právo na poskytnutí
požadovaných informací, či nikoliv (s ohledem na případnou existenci některé z výluk z práva
na informace). Nejprve uvážil, zda by mělo být poskytnutí požadované informace odmítnuto
z důvodu ochrany obchodního tajemství podle §9 odst. 1 zákona o svobodném přístupu
k informacím. Přisvědčil však závěru ministerstva vnitra obsaženému v jeho rozhodnutí
ze dne 16. 1. 2017, č. j. MV-117686-15/ODK-2016, že požadované informace nepředstavují
obchodní tajemství dotčené osoby ve smyslu §504 občanského zákoníku, neboť nesplňují jeden
z jeho definičních znaků, a to ten, že se nejedná o „konkurenčně významnou a ocenitelnou skutečnost“.
[12] Dále se městský soud věnoval tomu, zda byl naplněn důvod pro odmítnutí žádosti
o poskytnutí informace podle §11 odst. 2 písm. a) zákona o svobodném přístupu k informacím,
což také neshledal. Městský soud uzavřel, že nebyly naplněny všechny tři podmínky vyplývající
z daného ustanovení, jež brání poskytnutí informace (zaprvé, daná informace vznikla bez použití
veřejných prostředků; zadruhé, třetí osoba neměla povinnost informaci povinnému subjektu
předat; zatřetí, třetí osoba, která informaci povinnému subjektu poskytla, neudělila s poskytnutím
informace souhlas), jejichž kumulativní naplnění je nutné k tomu, aby bylo možné odmítnout
žádost o informaci podle citovaného ustanovení. Městský soud totiž dovodil, že zmíněná třetí
podmínka naplněna není, informaci lze tudíž poskytnout.
[13] Městský soud v tomto ohledu (při posouzení naplnění podmínky, že poskytnutí
informace dotčená osoba či její právní předchůdce neudělil souhlas) zdůraznil, že žalovaný, osoba
zúčastněná na řízení i ministerstvo vnitra považovali za stěžejní výklad vůle Zastupitelstva
hlavního města Prahy projevené v usnesení č. 15/10, které pro uzavření smlouvy o nákupu
nemovitých věcí (v nynějším případě se jednalo o kupní smlouvu na stadion Ďolíček) stanovilo
podmínku „zveřejnění konečného vlastníka kupovaných nemovitostí“. Podle městského soudu
nelze než usnesení č. 15/10 považovat za projev vůle jedné smluvní strany, který byl součástí
vyjednávání o podmínkách pro uskutečnění odkupu stadionu Ďolíček, přičemž zastupitelstvo
nemůže svými úkony majícími v zásadě soukromoprávní charakter určovat rozsah práva
na informace. Vycházeje ze závěrů uvedených v rozsudku Nejvyššího správního soudu
ze dne 14. 8. 2014, č. j. 10 As 59/2014 - 41, však městský soud dovodil, že postup povinného
subjektu není definován pouze podmínkami, které si tento povinný subjekt sám stanoví (v tomto
případě podmínkou zveřejnění informace o konečném vlastníkovi obchodního partnera přijatou
usnesením č. 15/10, ze které se ale později v důsledku dalšího jednání partnerů měla stát
podmínka důvěrného sdělení této informace), ale rovněž požadavky, které stanoví právní řád,
a to zejména požadavky na transparentnost a možnost veřejné kontroly uvedené transakce
(koupě nemovitostí).
[14] Městský soud přitom shledal, že nyní posuzovaný případ je s případem řešeným
Nejvyšším správním soudem ve věci sp. zn. 10 As 59/2014 podobný tím, že se týká nakládání
hlavního města Prahy s veřejnými prostředky (majetkem města), a uplatní se na něj proto §35
zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze (dále jen „zákon o hlavním městě Praze“),
podle něhož musí být majetek hlavního města Prahy využíván účelně a hospodárně v souladu
s jeho zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti a musí být chráněn
před zničením, poškozením, odcizením nebo zneužitím. Tyto požadavky přitom podle městského
soudu úzce souvisí s obecnou zásadou transparentnosti veřejné správy, která ovládá celou oblast
poskytování informací. Prostřednictvím práva na informace totiž může být vykonávána
veřejná kontrola nad tím, zda je s veřejným majetkem nakládáno účelně a hospodárně,
resp. zda tento majetek není zneužíván. Žalobcem požadované informace o konečných
vlastnících stadionu Ďolíček a přilehlých nemovitých věcí, které měl žalovaný odkoupit,
přitom jsou podle městského soudu zcela jednoznačně informacemi, které se k uvedeným
zákonným ustanovením vztahují. Podléhají tedy veřejné kontrole a měly by být poskytnuty na
základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Podle městského soudu lze tudíž
z uvedeného zákona dovodit, že již předáním požadované informace žalovanému (resp. městu
jako veřejnoprávní korporaci nakládající s veřejnými prostředky) dala společnost BOHEMIANS
REAL (konkludentní) souhlas s jejím případným poskytnutím podle zákona o svobodném
přístupu k informacím. Na tom podle městského soudu nemůže ničeho změnit skutečnost,
že žalovaný neměl zákonnou povinnost si od svého obchodního partnera vyžádat informaci
o jeho vlastnické struktuře ani neměl výslovný souhlas této společnosti s dalším poskytnutím
či zveřejněním požadované informace.
[15] Městský soud se dále zabýval tím, zda není dán jiný důvod pro odmítnutí žalobcovy
žádosti o informace. Konkrétně se věnoval tomu, zda tímto důvodem není ochrana osobních
údajů ve smyslu §8a zákona o svobodném přístupu k informacím ve vztahu ke konečným
vlastníkům dotčené osoby (resp. dříve BOHEMIANS REAL). Městský soud s ohledem
na to, že sám posuzoval existenci důvodů pro odmítnutí žalobcovy žádosti o poskytnutí
informace, vycházel z právní úpravy účinné ke dni svého rozhodnutí, tedy i z úpravy obsažené
v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně
fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů
a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) [dále jen „GDPR“],
které nabylo účinnosti až po vydání napadeného rozhodnutí. V souladu se čl. 6 odst. 1 písm. f)
GDPR proto městský soud přistoupil prostřednictvím tradičního testu proporcionality
k poměření v kolizi stojícího práva konečných vlastníků původní společnosti BOHEMIANS
REAL na ochranu osobních údajů či na ochranu soukromí a práva žalobce na informace. Dospěl
přitom po zvážení všech kritérií (vhodnosti, potřebnosti a proporcionality v užším smyslu)
k závěru, že v posuzovaném případě převáží právo žalobce na informace.
[16] Městský soud uzavřel, že při neexistenci důvodu pro odmítnutí poskytnutí informace
podle §11 odst. 2 písm. a) a §9 zákona o svobodném přístupu k informacím neshledal
ani jiný důvod pro odmítnutí žalobcovy žádosti o informace; postupoval proto podle §16 odst. 5
zákona o svobodném přístupu k informacím a žalovanému uložil, aby žalobci požadované
informace ve stanovené lhůtě poskytl. Určil přitom, vycházeje podpůrně z §8b odst. 3 zákona
o svobodném přístupu k informacím, jaké osobní údaje konečných vlastníků dotčené osoby
mají být žalobci poskytnuty.
III.
[17] Žalovaný (dále jen „stěžovatel“) nyní napadá rozsudek městského soudu (dále
jen „napadený rozsudek“) kasační stížností z důvodů podle §103 odst. 1 písm. a), b) a d) s. ř. s.
Navrhuje, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek zrušil a věc vrátil městskému soudu
k dalšímu řízení.
[18] Stěžovatel nesouhlasí se závěrem městského soudu, že nebyl naplněn důvod
pro odmítnutí poskytnutí informace podle §11 odst. 2 písm. a) zákona o svobodném přístupu
k informacím. Konkrétně se neztotožňuje s tím, že nebyla naplněna třetí podmínka podle tohoto
ustanovení, tedy, že „třetí osoba, která informaci povinnému subjektu poskytla, neudělila s poskytnutím
informace souhlas.“
[19] Stěžovatel uvádí, že informace, kterou žalobce požaduje, se týká uzavřené kupní smlouvy
mezi osobou zúčastněnou na řízení a stěžovatelem, jejímž předmětem je převod vlastnických
práv k fotbalovému stadionu Ďolíček. Bylo přitom nutné, aby tuto kupní smlouvu schválilo
Zastupitelstvo hlavního města Prahy. Přijaté usnesení zastupitelstva č. 15/10 přitom obsahovalo
nutnou podmínku pro uzavření smlouvy, a to zveřejnění konečného vlastníka společnosti
vlastnící předmětné nemovité věci – fotbalový stadion Ďolíček a přilehlé nemovitosti. Společnost
BOHEMIANS REAL požadovanou informaci o svých konečných vlastnících (akcionářích)
stěžovateli poskytla, zdůraznila však, že se jedná o neveřejnou informaci, která má charakter
obchodního tajemství a je určena pouze pro vnitřní potřebu stěžovatele. Podle stěžovatele
tudíž uvedeným prohlášením společnost BOHEMIANS REAL omezila okruh adresátů
této informace a výslovně vyjádřila nesouhlas se zpřístupněním požadovaných informací
komukoliv, tedy neomezenému a blíže neurčenému okruhu adresátů, resp. žadatelů podle zákona
o svobodném přístupu k informacím. Tuto výhradu a zveřejnění této informace pouze členům
zastupitelstva přitom stěžovatel považoval za splnění podmínky uvedené v usnesení č. 15/10
ohledně zveřejnění konečného vlastníka kupovaných nemovitých věcí, výhradu respektoval,
a proto pokračoval v jednání o nákupu předmětných nemovitostí.
[20] Z právě uvedeného stěžovatel dovozuje, že společnost BOHEMIANS REAL odmítla
udělit souhlas se zveřejněním informací, tedy byla naplněna třetí podmínka podle §11 odst. 2
písm. a) zákona o svobodném přístupu k informacím. Stěžovatel rovněž městskému soudu
vytýká, že nevzal v úvahu skutečnost, že on sám považoval podmínku zveřejnění konečného
vlastníka kupovaných nemovitých věcí stanovenou v usnesení č. 15/10 za splněnou.
Podle stěžovatele městský soud pochybil i tím, že v napadeném rozsudku nezohlednil formulaci
této podmínky; v usnesení č. 15/10 je uveden toliko požadavek na zveřejnění konečného
vlastníka prodávaných nemovitých věcí, není však blíže specifikováno, jakým způsobem
má být toto zveřejnění realizováno, v jakém rozsahu, jaké osoby mají či mohou být adresáty
informace o konečném vlastníkovi předmětných nemovitých věcí. K poukazu městského soudu
na to, že společnost BOHEMIANS REAL nemusela s ohledem na podmínku zveřejnění
konečného vlastníka kupovaných nemovitých věcí v procesu uzavření smlouvy se stěžovatelem
pokračovat, stěžovatel uvádí, že městský soud opomíjí skutečnost, že stěžovatel dával
této společnosti jasně najevo, že respektuje její nesouhlas s dalším zveřejňováním těchto
informací.
[21] K argumentaci městského soudu zásadou transparentnosti a veřejné kontroly nakládání
s majetkem stěžovatel zdůrazňuje, že informace o konečných vlastnících poskytnutá společností
BOHEMIANS REAL nebyla pro uzavření kupní smlouvy nutná [v obdobných věcech
není zveřejnění či znalost konečných vlastníků (akcionářů) prodávajícího nemovité věci
obligatorním požadavkem k uzavření kupní smlouvy]. Zastupitelstvo hlavního města Prahy
si ji vymínilo. Pokud tedy právní předpisy takový požadavek stěžovateli při uzavírání kupní
smlouvy neukládají, pak nemůže existovat právní nárok na zveřejnění takové informace
na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Sdělení společnosti BOHEMIANS
REAL je přitom třeba považovat za sdělení informace jdoucí nad rámec kupní smlouvy,
jejíž sdělení právní předpisy nevyžadují. Pokud by takovou podmínku nestanovovalo usnesení
č. 15/10, kupní smlouva by byla uzavřena i bez této informace. Přesto by nebylo možné hovořit
o porušení zásady transparentnosti.
[22] Stěžovatel se dále neztotožňuje s úvahou městského soudu o tom, že společnost
BOHEMIANS REAL udělila souhlas ve smyslu §11 odst. 2 písm. a) zákona o svobodném
přístupu k informacím konkludentně tím, že předala informace o konečných vlastnících
stěžovateli. Podle stěžovatele by bylo možné za souhlas ve smyslu citovaného ustanovení
považovat pouze jednoznačný a výslovný souhlas adresovaný povinnému subjektu v souvislosti
s poskytnutím informací o konečných vlastnících vlastníka nemovitých věcí. Žádný takový
souhlas však společnost BOHEMIANS REAL neudělila. Naopak tato společnost vyjádřila
výslovný nesouhlas se zveřejněním poskytnutých informací. Stěžovatel rovněž nesouhlasí
s tím, že městský soud v napadeném rozsudku vycházel ze závěrů uvedených v rozsudku
Nejvyššího správního soudu č. j. 10 As 59/2015 - 41. Ten se totiž zabýval poskytováním
informací v případě vycházejícím ze zcela odlišných skutkových okolností. Žadatel v tomto
případu požadoval poskytnutí informací o nabídkách uchazečů, kteří se hlásili do veřejného
výběrového řízení. Podle stěžovatele přitom nelze připodobňovat dílčí informaci dobrovolně
poskytnutou společností BOHEMIANS REAL k nabídce uchazečů ve výběrovém řízení
(ta je totiž právním jednáním, které obsahuje náležitosti např. kupní smlouvy, která je přijata
jednoduchou akceptací ze strany zadavatele).
IV.
[23] Žalobce ve vyjádření ke kasační stížnosti uvádí, že se ztotožňuje se závěrem městského
soudu (dovozeného z již zmíněného rozsudku č. j. 10 As 59/2014 - 41), že postup povinného
subjektu není definován pouze podmínkami, které si sám stanoví, ale rovněž požadavky, které
stanoví právní řád (zejména požadavky na transparentnost a možnost veřejné kontroly),
a tudíž stěžovatel byl povinen poskytnout požadovanou informaci. Žalobce dále zdůrazňuje,
že tvrzení stěžovatele, že požadované informace jsou důvěrnými informacemi, které mají
charakter obchodního tajemství a jsou určeny výhradně pro vnitřní potřebu stěžovatele,
již bylo ministerstvem vnitra i městským soudem vyvráceno.
[24] V předcházejícím řízení také bylo podle žalobce jednoznačně prokázáno, že zásah do práv
konečných vlastníků společnosti BOHEMIANS REAL by byl nesrovnatelně menší, než veřejný
zájem na transparentnosti předmětné transakce (nákupu stadionu Ďolíček a přilehlých
nemovitých věcí hlavním městem Praha). Pokud totiž (jak uvedlo ministerstvo vnitra v jednom
ze zrušujících rozhodnutí) určitá osoba vstupuje do veřejné sféry (např. tím, že dojednává
či v zastoupení nechá dojednávat prodej významné nemovité věci hlavnímu městu Praze), měla
by být srozuměna s tím, že bude nucena strpět zásah do svého soukromí spočívající v poskytnutí
informace o tom, kdo je konečným vlastníkem v majetkové struktuře společnosti, která hodlá
nemovitou věc prodat; takový zásah je přiměřený. Informace o konečném vlastníku prodávajícího
přitom nemůže při svém zveřejnění způsobit žádnou významnější újmu, ať už z hlediska pověsti,
dobrého jména, soukromí (včetně ochrany osobních údajů) ani z hlediska obchodních zájmů.
Žalobce poukazuje i na to, že pokud by byla v české veřejné správě připuštěna takto jednoduchá
možnost skrývat konečné beneficienty transakcí za veřejné prostředky, postrádala by smysl nejen
úprava střetu zájmů, jejímž účelem je možnost kontroly propojení konečných beneficientů
s představiteli, kteří o užití veřejných prostředků rozhodují, ale i dalších protikorupčních opatření,
jako je například registr smluv a vůbec koncept transparentnosti veřejného sektoru. Veřejný
zájem na znalosti těchto informací tedy mimořádně převyšuje zájem na ochraně soukromí
konečných vlastníků.
[25] Žalobce rovněž stěžovateli vytýká, že relativizuje pojem zveřejnění. Naopak sám z §3
odst. 5 zákona o svobodném přístupu k informacím a §120 odst. 2 občanského zákoníku
dovozuje, že za zveřejnění nelze považovat nenápadné sdělení členům zastupitelstva,
že se na sdělený údaj mohou podívat. Žalobce odmítá i argumentaci stěžovatele, že by v pozici
kupujícího předmětných nemovitých věcí nepokračoval, pokud by požadavek na utajení
konečných vlastníků nepovažoval za splněný, neboť ji považuje za spekulaci, která se neopírá
o žádná fakta. Za nepravdivé označuje žalobce i tvrzení stěžovatele, že se městský soud
této skutečnosti v řízení o žalobě nikterak nevěnoval.
[26] Žalobce v doplnění svého vyjádření ke kasační stížnosti ze dne 31. 1. 2021 dále uvádí,
že minimálně od 26. 6. 2017 lze právo na informaci o skutečném majiteli dotčené osoby
dovozovat také z přímého účinku 4. směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849
o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu, o změně
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 a o zrušení směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2005/60/ES a směrnice Komise 2006/70/ES (dále jen „směrnice
č. 2015/849“) v důsledku absence její řádné transpozice. Tato směrnice již určitou veřejnost
informací o skutečném majiteli vyžadovala pro osoby, které k tomu prokážou oprávněný zájem;
od 1. 1. 2018 pak lze podle žalobce totéž dovodit ze zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných
rejstřících právnických a fyzických osob, novelizovaného zákonem č. 368/2016 Sb., kterým
se mění zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti
a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen „zákon
č. 368/2016“).
[27] Zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti
a financování terorismu také podle žalobce povinoval od 1. 1. 2017 veškeré právnické osoby
a uspořádání bez právní osobnosti, včetně právnické osoby ve formě investičního fondu k tomu,
aby znaly svého skutečného majitele. Tento zákon, pokud jde o informace ohledně skutečných
majitelů, převzal do českého právního řádu směrnici č. 2015/849, která ukládala členským státům
povinnost, aby zajistily, že informace o skutečném vlastnictví jsou vždy k dispozici kterékoliv
osobě nebo organizaci, která může prokázat oprávněný zájem. Ten přitom žalobce v nynější věci
prokázal, jak dovodil i městský soud v odst. 60. napadeného rozsudku. Uvedená směrnice také
stanovila, že určené osoby nebo organizace musí mít přístup přinejmenším k informacím
o jméně, měsíci a roku narození, státní příslušnosti a zemi bydliště skutečného majitele a o povaze
a rozsahu skutečné držené účasti. Dne 26. 6. 2017 nabylo toto právo určených osob na přístup
k informacím přímého účinku, a to vůči všem orgánům vykonávajícím veřejnou moc v České
republice, neboť Česká republika toto právo převedla do svého právního řádu až se zpožděním
od 1. 1. 2018 v důsledku odložení účinnosti některých ustanovení zákona č. 368/2016
až k tomuto posléze uvedenému datu. Žalobce má za to, že mu jako žadateli o informace
při realizaci veřejné kontroly nakládání s veřejnými prostředky lze přiznat postavení osoby, která
má oprávněný zájem na znalosti požadované informace, a tudíž má právo seznámit
se i s informací o skutečném majiteli a povaze a rozsahu skutečné držené účasti.
[28] Žalobce v závěru svého vyjádření zdůrazňuje, že v případě kupní smlouvy,
v níž je stranou veřejnoprávní nabyvatel, musí být šetřena především veřejnoprávní
zákonná hlediska, zejména transparentnost majetkových transakcí hlavního města Prahy.
Má přitom za to, že usnesení č. 15/10 lze vyložit tak, že nabyvatel podmínil schválení kupní
smlouvy zveřejněním konečného vlastníka všech kupovaných nemovitých věcí. Tato podmínka
podle žalobce odpovídá požadavku transparentnosti ve smyslu zákona o hlavním městě Praze.
Žalobce nakonec uvádí, že soukromá osoba (BOHEMIANS REAL) ve vztahu k orgánům
veřejné správy a k nakládání s veřejnými prostředky nemůže mít zcela ve své dispozici otázku
transparentnosti tohoto vztahu a svým (ne)souhlasem s poskytnutím požadované informace
nemůže ovlivnit to, zda se požadované informace žadateli poskytnou, či nikoliv.
[29] S ohledem na uvedené skutečnosti žalobce navrhl, aby Nejvyšší správní soud kasační
stížnost zamítl.
V.
[30] Osoba zúčastněná na řízení (která se po zániku společnosti BOHEMIANS REAL stala
její nástupnickou společností) se ve vyjádření ke kasační stížnosti ztotožnila s důvody podané
kasační stížnosti. Uvedla, že kasační stížnost se dotýká také jejích oprávněných zájmů,
spočívajících v tom, aby s osobními údaji jejích akcionářů nebylo nakládáno v rozporu
se zrušeným zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, a nyní účinným zákonem
č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. Osoba zúčastněná na řízení přisvědčuje
zejména argumentaci stěžovatele ohledně tvrzeného konkludentního souhlasu s poskytnutím
informace – údaje o tom, kdo je konečným vlastníkem (tedy držitelem akcií) společnosti
BOHEMIANS REAL, resp. po jejím zániku osoby zúčastněné na řízení.
[31] Osoba zúčastněná na řízení zdůrazňuje, že údaje o své akcionářské struktuře zásadně
nezveřejňuje, nejedná-li se o plnění zákonných povinností a transakce s veřejnoprávním
subjektem, kdy příjemcem takové informace je pouze příslušný subjekt a nejedná se tedy
o zveřejnění jakékoliv třetí osobě. V posuzovaném případě osoba zúčastněná na řízení poskytla
stěžovateli dokument obsahující akcionářskou strukturu s výhradou, že tyto informace
jsou určeny pouze stěžovateli a jako takové nesmí být sdělovány třetím osobám mimo strukturu
stěžovatele, a to zejména s ohledem na to, že dokument obsahuje osobní údaje akcionářů,
tedy neveřejné informace mající charakter obchodního tajemství. Jak také vyplývá z podané
kasační stížnosti, byl si stěžovatel této skutečnosti vědom a hodlá ji respektovat. Podle osoby
zúčastněné na řízení nelze akt faktického předání údajů o její akcionářské struktuře stěžovateli
považovat za konkludentní souhlas se zveřejněním této informace třetím osobám. Takový výklad
opomíjí výslovně vyjádřený nesouhlas osoby zúčastněné na řízení s tím, aby byly osobní údaje
akcionářů zveřejněny. Osoba zúčastněná na řízení poskytla stěžovateli předmětné údaje výlučně
za účelem, aby stěžovatel sám mohl v rámci svých interních postupů ověřit, že žádný z akcionářů
osoby zúčastněné na řízení není s ohledem na uzavíranou kupní smlouvu ve střetu zájmů. Osoba
zúčastněná na řízení má za to, že si stěžovatel tuto skutečnost po získání dokumentace
o majetkové struktuře prověřil, neboť v jednáních o kupní smlouvě následně pokračoval,
přičemž nevznesl žádnou připomínku k osobě kteréhokoliv akcionáře.
[32] Nadto je osoba zúčastněná na řízení přesvědčená o tom, že žádného z jejích akcionářů
nebylo v době poskytnutí údajů stěžovateli možné považovat za osobu, která by byla v souvislosti
s uzavíranou kupní smlouvou se stěžovatelem ve střetu zájmů. Jelikož není co kontrolovat,
nemůže existovat veřejný zájem na vykonání kontroly této skutečnosti zveřejněním osobních
údajů akcionářů osoby zúčastněné na řízení. Tato kontrola byla provedena interními postupy
stěžovatele, což lze považovat za dostatečné. Jiné nakládání s údaji o akcionářské struktuře osoby
zúčastněné na řízení poskytnuté stěžovateli v souvislosti s uzavřením předmětné kupní smlouvy
by bylo rozporné s právními předpisy na úseku ochrany osobních údajů.
[33] Osoba zúčastněná na řízení pro právě uvedené podporuje návrh stěžovatele na zrušení
napadeného rozsudku a vrácení věci městskému soudu k dalšímu řízení.
VI.
[34] Nejvyšší správní soud se především zabýval tím, zda je kasační stížnost v nynější věci
přípustná ve smyslu §104 odst. 3 písm. a) s. ř. s . Jedná se totiž již o v pořadí druhou kasační
stížnost téhož účastníka. Podle citovaného ustanovení je kasační stížnost nepřípustná
proti rozhodnutí, jímž soud rozhodl znovu poté, kdy jeho původní rozhodnutí bylo zrušeno
Nejvyšším správním soudem; to neplatí, je-li jako důvod kasační stížnosti namítáno, že se soud
neřídil závazným právním názorem Nejvyššího správního soudu.
[35] Ze zákazu opakované kasační stížnosti ovšem judikatura Ústavního soudu a Nejvyššího
správního soudu dovodila nad rámec doslovného znění §104 odst. 3 písm. a) s. ř. s. také další
výjimky, jejichž respektování zajišťuje dodržení smyslu a účelu rozhodování Nejvyššího
správního soudu. Dospěla k závěru, že toto ustanovení nelze vztáhnout zejména na případy, kdy
Nejvyšší správní soud vytýká správnímu soudu procesní pochybení nebo nedostatečně zjištěný
skutkový stav, případně nepřezkoumatelnost jeho rozhodnutí. Odmítnutí kasační stížnosti
za tohoto procesního stavu by znamenalo odmítnutí věcného přezkumu rozhodnutí z pohledu
aplikace hmotného práva.
[36] V posuzované věci byl přitom první rozsudek městského soudu ze dne 7. 12. 2017,
č. j. 8 A 95/2017 - 69, zrušen právě z důvodu nepřezkoumatelnosti a Nejvyšší správní soud
se tudíž danou věcí meritorně nezabýval. Za této situace dospěl Nejvyšší správní soud k závěru,
že se jedná o přípustnou kasační stížnost (srov. nález Ústavního soudu ze dne 8. 6. 2005,
sp. zn. IV. ÚS 136/05, a usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu
ze dne 8. 7. 2008, č. j. 9 Afs 59/2007 - 56).
[37] Nejvyšší správní soud tedy posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu
a uplatněných důvodů a zkoumal přitom, zda napadený rozsudek netrpí vadami, k nimž by musel
přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.).
[38] Kasační stížnost není důvodná.
[39] Nejvyšší správní soud předesílá, že ač stěžovatel v kasační stížnosti obecně uplatňuje
důvody podle §103 odst. 1 písm. a), b) a d) s. ř. s., jeho argumentace směřuje konkrétně
pouze ke kasačnímu důvodu podle §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Podřazení kasačních důvodů
pod konkrétní písmena ustanovení §103 odst. 1 s. ř. s. je nicméně záležitostí posouzení
Nejvyšším správním soudem, a nejde proto o nedostatek návrhu, který by bránil jeho
věcnému projednání. Jak již Nejvyšší správní soud vyjádřil v rozsudku ze dne 8. 1. 2004,
č. j. 2 Afs 7/2003 – 50, „[p]okud ze znění kasační stížnosti jsou důvody seznatelné a podřaditelné
pod zákonné kasační důvody, není rozhodující, že stěžovatel své důvody nepodřadí jednotlivým zákonným
ustanovením, či tak učiní nepřesně. Pokud je v kasační stížnosti uvedeno, jaké konkrétní vady v řízení
či v úsudku se měl soud dopustit a z čeho to stěžovatel dovozuje, kasační stížnost obstojí. Přitom argumentace
proti právnímu posouzení jistě musí vycházet z důvodů napadeného rozsudku.“
[40] Nejvyšší správní soud se přesto, že konkrétní stížnostní námitky podřaditelné pod kasační
důvod podle §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. kasační stížnost neobsahuje, zabýval tím, zda uvedený
kasační důvod není naplněn. Nepřezkoumatelnost rozsudku je totiž natolik závažnou vadou
rozhodnutí správního soudu, že je Nejvyšší správní soud povinen se jí zabývat i tehdy, pokud
ji stěžovatel nenamítá, tedy z úřední povinnosti (srov. §109 odst. 4 s. ř. s.). Nejvyšší správní soud
však dospěl však k závěru, že v souzené věci napadený rozsudek nevykazuje vadu
nepřezkoumatelnosti pro nedostatek důvodů ani pro nesrozumitelnost a neshledal ani jinou vadu
řízení před městským soudem, která by mohla mít za následek nezákonné rozhodnutí o věci
samé.
[41] Nejvyšší správní soud vzhledem ke specifičnosti posuzované situace
a s ohledem na skutečnost, že předcházející rozsudek městského soudu ze dne 7. 12. 2017, č. j. 8
A 95/2017 - 69, Nejvyšší správní soud zrušil zrušujícím rozsudkem pro nepřezkoumatelnost pro
nedostatek důvodů, uvádí, že se městský soud v napadeném rozsudku již v tomto ohledu
žádných pochybení nedopustil. V souladu se závěry zrušujícího rozsudku se městský soud
podrobně věnoval tomu, zda byly splněny předpoklady pro meritorní soudní přezkum
napadeného rozhodnutí (zda i přesto, že napadené rozhodnutí bylo nepřezkoumatelné pro
nedostatek důvodů a stěžovatel v něm nerespektoval závazný názor ministerstva vnitra, byl
žalobce oprávněn se ve smyslu §16 odst. 5 zákona o svobodném přístupu k informacím obrátit
přímo na soud a domáhat se u něj nejen zrušení takového rozhodnutí, ale i uložení povinnosti
stěžovateli požadované informace poskytnout). Následně se zevrubně zabýval tím, zda a z jakého
důvodu na žalobcem požadované informace nedopadá žádná z výluk vyplývajících ze zákona o
svobodném přístupu k informacím, tedy zda lze požadované informace poskytnout, či nikoliv.
Právě to bylo nezbytným předpokladem k tomu, aby mohl stěžovateli nařídit poskytnout
požadovanou informaci podle §16 odst. 5 zákona o svobodném přístupu k informacím.
[42] Nejvyšší správní soud tedy uzavírá, že kasační důvod podle §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.
nebyl naplněn. Zabýval se proto stěžejní stížnostní argumentací, spadající pod kasační důvod
podle §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. V ní stěžovatel namítá, že napadený rozsudek trpí vadou
nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení.
[43] Stěžovatel konkrétně vyjadřuje nesouhlas se závěrem městského soudu,
že nebyl oprávněn odmítnout poskytnutí informace žalobci podle §11 odst. 2 písm. a) zákona
o svobodném přístupu k informacím, jelikož nebyla splněna jedna z nutných podmínek takového
postupu zakotvených v daném ustanovení, a to podmínka, že „třetí osoba, která informaci povinnému
subjektu poskytla, neudělila s poskytnutím informace souhlas.“ Stěžovatel má totiž za to, že tato podmínka
byla splněna, neboť společnost BOHEMIANS REAL souhlas se zveřejněním informací
ve smyslu citovaného ustanovení neposkytla, ba naopak výslovně při poskytnutí těchto informací
stěžovateli (povinnost zveřejnit konečného vlastníka společnosti prodávající předmětné nemovité
věci pro ni plynula z usnesení č. 15/10) uvedla, že tyto informace jsou neveřejné, mají charakter
obchodního tajemství a jsou určeny výhradně pro vnitřní potřebu kupujícího. Tedy je zřejmé,
že nesouhlasila se zpřístupněním požadovaných informací neomezenému a blíže neurčenému
okruhu možných žadatelů o informaci ve smyslu zákona o svobodném přístupu k informacím.
Stěžovatel tedy odmítá závěr městského soudu, že předala-li společnost BOHEMIANS REAL
stěžovateli informace požadované usnesením č. 15/10, fakticky tím konkludentně udělila souhlas
s jejich poskytnutím ve smyslu §11 odst. 2 písm. a) zákona o svobodném přístupu k informacím.
Nakonec stěžovatel městskému soudu vytýká i to, že v nynější věci vycházel ze závěrů
vyslovených v rozsudku Nejvyššího správního soudu č. j. 10 As 59/2014 - 41, který se týká
poskytování informací ohledně nabídek uchazečů, hlásících se do veřejného výběrového řízení,
tedy poskytování informací za zcela odlišných skutkových okolností.
[44] Podle §11 odst. 2 písm. a) zákona o svobodném přístupu k informacím, povinný subjekt
informaci neposkytne, pokud […] jde o informaci vzniklou bez použití veřejných prostředků, která byla předána
osobou, jíž takovouto povinnost zákon neukládá, pokud nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí.
[45] Výkladem uvedeného ustanovení se Nejvyšší správní soud zabýval v již citovaném
rozsudku č. j. 10 As 59/2014 - 41, na který poukazoval i městský soud. Předeslal
v něm, že toto ustanovení není strukturováno tak, že pro aplikaci uvedené výjimky (neposkytnutí
informace) je zapotřebí kumulativní naplnění tří předpokladů: 1) informace vznikla bez použití
veřejných prostředků, 2) osoba, jež takovou informaci předala, takto neučinila na základě
zákonem stanovené povinnosti, a 3) tato osoba nedala s poskytnutím informace souhlas.
Lze z něj však dovodit tři možné varianty poskytnutí/neposkytnutí informace, které se všechny
týkají informací vzniklých bez použití veřejných prostředků a současně i předaných povinnému
subjektu třetí osobou: a) osoba, jež informaci předala, měla k jejímu předání povinnost uloženou
zákonem, b) osoba, jež informaci předala, sice neměla k jejímu předání povinnost uloženou
zákonem, ale s poskytnutím informace souhlasila, c) osoba, jež informaci předala, neměla k jejímu
předání povinnost uloženou zákonem, a ani nesdělila, že s poskytnutím informace souhlasí.
V případech a) a b) se přitom informace poskytne, v případě c) nikoliv.
[46] Na tomto místě Nejvyšší správní soud dodává, že ač městský soud odlišně od Nejvyššího
správního soudu v citovaném rozsudku dovodil nezbytnost kumulativního splnění tří podmínek
vyplývajících z §11 odst. 2 písm. a) zákona o svobodném přístupu k informacím k tomu,
aby bylo možno poskytnutí informace odmítnout, s ohledem na dále uvedené tato dílčí
nesprávnost neměla žádný vliv na zákonnost napadeného rozsudku. Konečné posouzení věci
to nikterak neovlivnilo.
[47] V nynější věci není mezi účastníky řízení sporu o tom, že žalobce požaduje poskytnutí
informace, která vznikla bez použití veřejných prostředků třetí (soukromou) osobou
[tj. společností BOHEMIANS REAL, která ji poskytla stěžovateli, aby splnila podmínku
zveřejnění svých konečných vlastníků (akcionářů) zakotvenou v usnesení č. 15/10, již si kupující
vymínil k uzavření kupní smlouvy]. Dále je nesporné, že tato osoba nebyla k předložení
tento informace povinna podle zákona. Sporným je však skutečnost, zda tato osoba udělila
souhlas s poskytnutím informace, či nikoliv.
[48] Stěžovatel i osoba zúčastněná na řízení jsou přesvědčeni, že nikoliv. Žalobce i městský
soud naopak jsou toho názoru, že ano. Účastníci řízení jsou si také vědomi citovaného rozsudku
kasačního soudu č. j. 10 As 59/2014 - 41, avšak vyvozují z něj rozdílné závěry.
Zatímco stěžovatel skutkově odlišuje svoji situaci od situace posuzované v citované věci, žalobce
naopak souhlasí se závěrem městského soudu uvedeným v napadeném rozsudku,
podle něhož jsou závěry rozsudku desátého senátu plně použitelné i na posuzovanou věc.
[49] Skutkový stav v rozsudku č. j. 10 As 59/2014 - 41 byl následující. Magistrát hlavního
města Prahy zveřejnil záměr hlavního města Prahy pronajmout soubor pozemků
v jeho vlastnictví za účelem umístění a provozování reklamních zařízení, a proto vyzval případné
zájemce k účasti ve výběrovém řízení. Žalobkyně v daném případě podala žádost o informace
týkající se výběrového řízení, mimo jiné požadovala poskytnutí všech předložených nabídek
do výběrového řízení spolu s přílohami. Povinný subjekt ani odvolací orgán jí nevyhověly
s odkazem na §11 odst. 2 písm. a) informačního zákona. Nejvyšší správní soud však
ve zmíněném rozsudku dospěl k závěru, že povinnost informace poskytnout je dána. Povinný
subjekt nepostupoval podle zákona o veřejných zakázkách, ale uspořádal výběrové řízení
s ohledem na §35 odst. 1 zákona o hlavním městě Praze, podle něhož musí být majetek hlavního
města Prahy využíván účelně a hospodárně v souladu s jeho zájmy a úkoly vyplývajícími
ze zákonem vymezené působnosti. Soud v tomto rozsudku zdůraznil jak nutnost
eurokonformního výkladu příslušných ustanovení zákona o svobodném přístupu
k informacím, tak i zásadu transparentnosti při nakládání s veřejnými prostředky (bez ohledu
na to, zda se zadavatelé pohybují v režimu zadávání veřejných zakázek či mimo něj).
[50] Podstatnými pro nyní projednávanou věc jsou zejména odstavce 50 a 51 shora
označeného rozsudku. V nich desátý senát vysvětlil, že „[n]ení proto rozhodné, zda účastníci výběrového
řízení vyjádřili formalizovaným aktem souhlas s poskytnutím požadovaných informací stěžovatelce; již samotnou
účastí v daném výběrovém řízení je totiž takový souhlas obsažen. Vzhledem k aplikovatelnosti zásady
transparentnosti lze uzavřít, že v posuzovaném případě staly se informace obsažené v odevzdaných nabídkách
součástí veřejné soutěže, a tudíž i veřejně dostupným zdrojem informací […]. Správní orgán prvního stupně
jako povinný subjekt ve smyslu informačního zákona byl proto povinen vyhovět žadateli o poskytnutí informace
ohledně takové nabídky, vyjma dílčích informací, jež jsou z poskytování dle informačního zákona vyloučeny.
Opačný výklad §11 odst. 2 písm. a) informačního zákona byl by nejen v rozporu se zásadou transparentnosti,
nýbrž by z režimu poskytování vyjímal informace, které pojmově přísluší do oblasti veřejných úkolů ve smyslu čl. 1
odst. 2 písm. a) směrnice 2003/98/ES. Smysl uvedeného ustanovení, jímž je naplnění citované směrnice,
byl by výkladem o nezbytnosti formalizovaného souhlasu účastníků výběrového řízení s poskytnutím informací
zcela popřen. Podáním nabídky reagujícím na záměr obce (zde hlavního města Prahy) pronajmout nemovitý
majetek vyjadřuje účastník výběrového řízení tímto záměrem ohlášeného svou vůli podrobit se podmínkám
výběrového řízení, včetně jeho veřejného charakteru; nabídka tak musí obsahovat požadované náležitosti,
jež ve výsledku představují informace, na jejichž poskytnutí existuje dle informačního zákona právní nárok.“
[51] Z výše uvedeného je zřejmé, že v citovaném rozhodnutí Nejvyšší správní soud posuzoval
situaci, v níž se jednalo o veřejného zadavatele (hlavní město Praha) hospodařícího s veřejnými
prostředky, jenž organizoval výběrové řízení. Ač se tedy nejedná o skutkově zcela obdobný
případ, jaký je posuzován nyní, spatřuje Nejvyšší správní soud mezi těmito případy zásadní
podobnost v tom, že se v obou jednalo o hospodaření s veřejnými prostředky ze strany
povinného subjektu a o poskytnutí informací, které s vynakládáním těchto veřejných prostředků
souvisí; V nynější věci se jedná o poskytnutí informací ohledně majetkové struktury subjektu,
od nějž stěžovatel odkupoval nemovité věci.
[52] Vzhledem k této podobnosti shledal kasační soud použití závěrů citovaného rozsudku
č. j. 10 As 59/2014 - 41 ohledně výkladu ustanovení §11 odst. 2 písm. a) zákona o svobodném
přístupu k informacím, konkrétně pak závěrů o naplnění podmínky souhlasu s poskytnutím
informace v situaci, kdy tyto informace souvisejí s nakládáním s veřejnými prostředky (majetkem
hlavního města Prahy), na nyní posuzovanou věc v napadeném rozsudku zcela přiléhavým.
Nerozhodnou přitom kasační soud shledává skutečnost, že ve věci č. j. 10 As 59/2014 - 41
byly poskytnuty informace prostřednictvím nabídek uchazečů, kteří se hlásili do veřejného
výběrového řízení, zatímco v nynější věci byla žalobcem požadovaná informace poskytnuta
společností BOHEMIANS REAL stěžovateli přitom, co plnila podmínku zveřejnění konečných
vlastníků prodávajícího zakotvenou v usnesení č. 15/10 nutnou k uzavření kupní smlouvy
o nemovitých věcech mezi ní a stěžovatelem (resp. hlavním městem Praha jako veřejnoprávní
korporací v soukromoprávním vztahu).
[53] Městský soud vycházeje z citovaného rozsudku č. j. 10 As 59/2014 - 41 pro nynější
případ dovodil, že s ohledem na skutečnost, že se věc také týká nakládání hlavního města Prahy
s veřejnými prostředky, uplatní se i zde §35 zákona o hlavním městě Praze. Podle něj musí být
majetek hlavního města využíván účelně a hospodárně v souladu s jeho zájmy a úkoly
vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti a musí být chráněn před zničením, poškozením,
odcizením nebo zneužitím. Tyto požadavky přitom úzce souvisí s obecnou zásadou
transparentnosti veřejné správy, která ovládá celou oblast poskytování informací. Prostřednictvím
práva na informace tak může být vykonávána veřejná kontrola nad tím, zda je s veřejným
majetkem nakládáno účelně a hospodárně, resp. zda tento majetek není zneužíván.
[54] Ve shodě s městským soudem má i Nejvyšší správní soud za to, že žalobcem požadované
informace o konečných vlastnících společnosti vlastnící stadion Ďolíček a přilehlé nemovité věci,
které měl stěžovatel odkoupit, jsou zcela jednoznačně informacemi, na něž uvedená zákonná
ustanovení dopadají. Tyto informace podléhají veřejné kontrole a měly by být poskytnuty
na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Z uvedeného lze dovodit,
že již předáním požadované informace stěžovateli v souladu s požadavky usnesení č. 15/10 dala
společnost BOHEMIANS REAL (konkludentní) souhlas s jejím případným poskytnutím
podle zákona o svobodném přístupu k informacím; a to bez ohledu na skutečnost, že sama
ve vztahu ke kupujícímu (tj. při jednání v soukromoprávním vztahu) výslovně uvedla, že předané
informace slouží pouze pro vnitřní potřeby stěžovatele. Toto vyjádření učiněné vůči druhé
smluvní straně kupní smlouvy nemůže ničeho změnit na skutečnosti, že v konečném důsledku
(byť na půdorysu soukromoprávního smluvního vztahu – kupní smlouvy na prodej nemovitostí)
se jedná o nakládání kupujícího s veřejnými prostředky podléhající také veřejné kontrole
nad transparentností, účelností hospodárností takového nakládání či nad případným možným
střetem zájmů. Toho si musela být již při zahájení jednání o případném uzavření kupní smlouvy
vědoma i dotčená osoba. S vědomím zmíněného požadavku na zveřejnění konečných vlastníků
prodávajícího ostatně do jednání se stěžovatelem (resp. hlavním městem Praha) vstoupila.
Vlastním jednostranným prohlášením pak na tomto požadavku, který měl vést zejména
k „transparentnosti“ celé zamýšlené transakce, nemohla ničeho změnit. Jak totiž městský soud
správně uvedl, jednostranné prohlášení učiněné jednou smluvní stranou soukromoprávní
smlouvy nemůže ovlivnit realizaci, rozsah a obsah práva na informace, vstupuje-li tato smluvní
strana (zde dotčená osoba) do smluvního vztahu se subjektem, jenž je (byť v soukromoprávním
vztahu) současně vykonavatelem veřejné správy a jehož činnost jako taková, tedy i při nakládání
s veřejnými prostředky, podléhá veřejné kontrole.
[55] Nad rámec právě uvedeného Nejvyšší správní soud připomíná, že mezi základní atributy
liberálně-demokratického státu patří důsledná implementace nástrojů limitujících různými
způsoby nositele veřejné moci, daná vědomím o její možné zneužitelnosti. Jeden z těchto
nástrojů představuje rovněž kontrola výkonu veřejné moci ze strany občanů, z čehož plyne
imperativ otevřenosti a transparentnosti veřejné správy, bez nějž by tato kontrola nemohla
být efektivně realizována. Prostředkem, který k naplnění uvedeného imperativu poskytuje právní
řád, je mimo jiné právě i právo na informace. Jeho význam zdůraznil již ústavodárce
tím, že jej zakotvil v čl. 17 odst. 5 Listiny základních práv a svobod, přičemž konkretizaci daného
ústavněprávního ustanovení lze nalézt právě v zákoně o svobodném přístupu k informacím.
[56] Nejvyšší správní soud s ohledem na předestřené závěry shledává nedůvodnou kasační
námitku, že za souhlas třetí osoby s poskytnutím předané informace ve smyslu §11 odst. 2
písm. a) zákona o svobodném přístupu k informacím bylo v nynější věci nutné považovat pouze
jednoznačný a výslovný souhlas společnosti BOHEMIANS REAL (k poskytnutí informací
o konečných vlastnících) adresovaný povinnému subjektu, který ale dá nebyl. Již účastí
na jednáních o uzavření kupní smlouvy, jejíž uzavření bylo podmíněno i informace o tom,
kdo je konečným vlastníkem prodávajícího, se dotčená osoba podvolila požadavku kupujícího.
Skutečnost, že v souladu s požadavky kupujícího se poskytnutá informace může stát i předmětem
práva na informace (s ohledem na výše již zmíněné postavení kupujícího jako veřejnoprávní
korporace), žádné následné a dodatečné jednostranné prohlášení dotčené osoby nemohlo
ovlivnit.
[57] Mimoběžná je také stěžovatelova argumentace, že městský soud v tomto ohledu jednak
nezvažoval skutečnost, že stěžovatel v pozici kupujícího pokračoval v jednáních o uzavření kupní
smlouvy i přes výhradu společnosti BOHEMIANS REAL o tom, že informace o konečných
vlastnících je určena pouze pro jeho interní potřebu v procesu uzavírání kupní smlouvy,
tedy dal najevo, že považuje vymíněnou podmínku za splněnou. Stejně to platí i pro výtku,
že městský soud v napadeném rozsudku nezohlednil formulaci podmínky o zveřejnění
konečných vlastníků předmětných nemovitostí (tedy, že v usnesení č. 15/10 nebylo uvedeno,
v jakém rozsahu a jakým způsobem má toto zveřejnění být uskutečněno). S ohledem na shora
uvedené nemohou mít stěžovatelovy výtky jakýkoliv vliv na závěry týkající se k oprávněnosti
požadavku na poskytnutí požadované informace stěžovatelem žalobci.
[58] Nejvyšší správní soud zdůrazňuje, že stěžejní v nyní posuzované věci není to, zda
byla řádně naplněna podmínka zveřejnění konečného vlastníka kupovaných nemovitých věcí
podle usnesení č. 15/10 tak, aby mohla být uzavřena kupní smlouva mezi stěžovatelem
a společností BOHEMIANS REAL, ale to, zda má žalobce právo na poskytnutí informace
o konečných vlastnících kupovaných nemovitých věcí poskytnuté stěžovateli společností
BOHEMIANS REAL. K uvedenému městský soud v napadeném rozsudku poukázal
na to, že usnesení č. 15/10 nelze než považovat za projev vůle jedné smluvní strany, který
byl součástí vyjednávání o podmínkách pro uskutečnění kupní smlouvy, který přitom pro svůj
soukromoprávní charakter nemůže určovat rozsah realizace práva na informace. S tím se Nejvyšší
správní soud bez zbytku ztotožňuje.
[59] Městský soud také správně vyslovil, že stěžovatel byl v nynější věci povinen postupovat
nikoliv pouze v souladu s podmínkami, které si sám stanovil (tedy usnesením č. 15/10
a v něm zakotvenými podmínkami, zejména podmínkou zveřejnění konečných vlastníka
kupovaných nemovitostí, z níž se později v důsledku dalších jednání stala podmínka důvěrného
sdělení této informace s ohledem na požadavek společnosti BOHEMIANS REAL),
ale byl povinen naplnit především požadavky, které stanoví právní řád. Zde se jedná zejména
o možnost veřejné kontroly a transparentnosti dané transakce, kterou žalobce hodlal realizovat
skrze požadavek na poskytnutí konkrétní informace o akcionářích (konečných vlastnících)
prodávajícího.
[60] Nejvyšší správní soud nakonec nepřisvědčil ani stěžovatelově námitce, že pokud právní
předpisy jako obligatorní požadavek v obdobných věcech stěžovateli před uzavřením kupní
smlouvy neukládají vyžadovat informaci o konečných vlastnících nabývaných nemovitých věcí,
tedy jestliže informace o konečných vlastnících (akcionářích) prodávajícího nebyla podle právních
předpisů nutná k uzavření kupní smlouvy a pouze si ji vymínil stěžovatel, nemůže existovat
ani právní nárok na poskytnutí této informace ve smyslu zákona o svobodném přístupu
k informacím.
[61] Jak vyplývá z ustanovení §2 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím,
mají povinné subjekty (tedy v nyní posuzované věci i stěžovatel) podle zákona o svobodném
přístupu k informacím povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti.
Výkladem pojmu „informace vztahující se k působnosti povinného subjektu“ se již kasační soud zabýval
např. v rozsudku ze dne 7. 5. 2009, č. j. 1 As 29/2009 - 59, v němž vyslovil, že„[k] působnosti
povinného subjektu se […] vztahují zpravidla všechny informace, které má objektivně k dispozici. Tento závěr
logicky plyne ze zásady zákonnosti výkonu veřejné moci. Povinný subjekt je povinen vykonávat svou činnost
pouze v mezích a způsoby stanovenými zákonem, a pokud v rámci své činnosti fyzicky disponuje některými
informacemi, mělo by to být pouze v důsledku výkonu jeho zákonné působnosti. Žadatel o informaci
tak má právo na sdělení všech údajů, s nimiž povinný subjekt pracuje a jejichž poskytnutí není vyloučeno
či omezeno podle §7 - §11 zákona o svobodném přístupu k informacím (viz také Korbel, František
a kol. 2004. Právo na informace. Komentář. Praha: Linde, s. 108-110; Kužílek, Oldřich – Žantovský,
Michael. 2002. Svoboda informací. Svobodný přístup k informacím v právním řádu České republiky. Praha:
Linde).“
[62] S ohledem na právě předestřená východiska se Nejvyšší správní soud v nynější věci plně
ztotožňuje i se závěrem městského soudu, podle nějž přesto, že stěžovatel neměl zákonnou
povinnost si od společnosti BOHEMIANS REAL (původní smluvní strany uzavírané kupní
smlouvy) vyžádat informaci o její vlastnické struktuře, učinil tak (zřejmě z důvodu předcházení
střetu zájmů či korupčního jednání), a měl tudíž takovou informaci k dispozici. V takovém
případě je proto nutné s informací nakládat jako s informací, která byla podkladem pro následné
jednání stěžovatele (resp. pro politické rozhodnutí jeho představitelů) při uzavírání kupní
smlouvy, tedy při hospodaření s veřejnými prostředky podléhajícímu zmíněné veřejné kontrole
a požadavku na transparentnost jednání stěžovatele při nakládání majetkem města. Takový
podklad pak z důvodů výše uvedených podléhá veřejné kontrole a informace v něm obsažené
by měly být poskytnuty na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Důvody
pro výluku tohoto poskytnutí podle §11 odst. 2 písm. a) zákona o svobodném přístupu
k informacím tudíž nebyly dány.
[63] Nejvyšší správní soud tedy neshledal žádnou ze stěžovatelem uplatněných kasačních
námitek důvodnou a s ohledem na uvedené skutečnosti uzavírá, že ani kasační důvod podle §103
odst. 1 písm. a) s. ř. s. nebyl v posuzované věci naplněn.
[64] Pouze pro úplnost Nejvyšší správní soud dodává, že konkrétní tvrzení směřující
k naplnění kasačního důvodu podle §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. stěžovatel v kasační stížnosti
netvrdil, Nejvyšší správní soud se tudíž blíže tímto kasačním důvodem nemohl zabývat.
VII.
[65] Kasační stížnost není důvodná, a proto ji Nejvyšší správní soud ve smyslu §110 odst. 1
věty druhé s. ř. s. zamítl.
[66] O nákladech řízení o kasační stížnosti rozhodl Nejvyšší správní soud podle §60 odst. 1
s. ř. s. ve spojení s §120 téhož zákona. Stěžovatel neměl ve věci úspěch, nemá proto právo
na náhradu nákladů řízení. Žalobci v řízení o kasační stížnosti žádné náklady nevznikly,
a proto Nejvyšší správní soud rozhodl, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů
tohoto řízení.
[67] Podle §60 odst. 5 s. ř. s. za použití §120 téhož zákona mají osoby zúčastněné na řízení
právo na náhradu jen těch nákladů řízení, které jim vznikly v souvislosti s plněním povinností
uložených soudem. Nejvyšší správní soud v nynějším řízení neuložil osobě zúčastněné na řízení
žádné povinnosti a zároveň neshledal, že by zde existovaly důvody hodné zvláštního zřetele
pro přiznání nákladů řízení. Rozhodl tudíž, že osoba zúčastněná na řízení nemá právo na náhradu
nákladů řízení o kasační stížnosti.
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 25. června 2021
Mgr. Aleš Roztočil
předseda senátu