ECLI:CZ:US:2002:2.US.46.2000
sp. zn. II. ÚS 46/2000
Nález
Senát Ústavního soudu
rozhodl po ústním jednání ve věci
ústavní stížnosti navrhovatele JUDr. F. P., proti rozsudku
Městského soudu v Praze ze dne 12. 10. 1999, sp. zn. 38 Ca
357/98, takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 12. 10. 1999, č.j.
38 Ca 357/98-40 se zrušuje.
Odůvodnění:
Dne 24. 1. 2000 došel Ústavnímu soudu včas podaný návrh ze
dne 17. 1. 2000, jímž stěžovatel napadá rozhodnutí obecného soudu
citované ve výroku tohoto nálezu. S ústavní stížností spojil návrh
na zrušení části ustanovení §46 odst. 4 zákona č. 85/1996 Sb.,
o advokacii, (dále jen "zákon o advokacii") vyjádřeného slovy
"advokátů a". Senát Ústavního soudu usnesením ze dne 20. 6. 2000
řízení o ústavní stížnosti přerušil a návrh na zrušení části §46
odst. 4 zákona o advokacii postoupil podle §78 odst. 1 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, (dále jen "zákon") plénu Ústavního
soudu, které nálezem ze dne 20. 2. 2001 sp. zn. Pl. ÚS 29/2000
návrh zamítlo. Nález byl vyhlášen pod č. 236/2001 Sb.
Poté senát pokračoval v řízení o ústavní stížnosti.
Stěžovatel má za to, že napadeným rozhodnutím obecného soudu
byla porušena jeho základní práva ústavně zaručená v čl. 6 Úmluvy
o ochraně lidských práv a základních svobod č. 209/1992 Sb., č.
243/1998 Sb. (dále jen "Úmluva"), jakož i v čl. 38 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod č. 2/1993 Sb. (dále jen "Listina").
Zároveň obecný soud podle jeho názoru nedostál své ústavní
povinnosti uložené mu v čl. 90 a čl. 95 odst. 2 Ústavy České
republiky č. 1/1993 Sb. (dále jen "Ústava"), když aplikací §46
odst. 4 zákona o advokacii porušil ústavně zaručené právo, že
nikdo není povinen sám sebe usvědčovat.
I.
Proti navrhovateli bylo vedeno kárné řízení, v němž byl uznán
vinným kárným proviněním spočívajícím v tom, že vypověděl svému
klientovi plnou moc (odstoupil od smlouvy o poskytování právních
služeb), aniž byly splněny podmínky §20 odst. 1, 2 a 3 zákona
o advokacii. Za to mu byla uložena pokuta ve výši 5 000 Kč. Proti
rozhodnutí kárného senátu se odvolal. Zamítavé rozhodnutí
odvolacího senátu ve své věci pak napadl správní žalobou
u Městského soudu v Praze, jehož rozsudek je předmětem ústavní
stížnosti.
Rozhodnutím kárného a odvolacího senátu České advokátní
komory (dále jen "ČAK") předně vytýká, že jeho spor s klientem,
jenž vyústil ve vypovězení plné moci, byl záležitostí
občanskoprávní, nikoliv správní (kárnou). Proto, když ji
projednaly, odňaly stěžovatele jeho zákonnému soudci, jak má na
mysli čl. 38 odst. 1 Listiny, neboť jen ten má podle zákona právo
rozhodovat spory mezi občany. Oba kárné senáty na tuto
navrhovatelovu námitku nebraly zřetel, nedotkla se jí ani
odůvodnění jejich rozhodnutí. Námitka byla opakována i ve správní
žalobě. Podle názoru navrhovatele, nešlo-li o správní záležitost,
nemělo být vydáno rozhodnutí kárných senátů a nebylo tedy ve
skutečnosti co přezkoumávat. Ani správní soud se předmětnou
námitkou nezabýval. Tím, že věc nebyla řešena správným způsobem,
bylo porušeno stěžovatelovo právo na spravedlivý proces zaručené
v čl. 6 Úmluvy. Nebyla zachována ani tzv. rovnost zbraní. Protože
nerozhodoval v prvním stupni o jeho věci obecný soud, nemohl se
proti jeho rozhodnutí ani odvolat.
I kdyby se o správní záležitost navrhovatele jednalo, také
tehdy podle jeho mínění kárné řízení neodpovídalo čl. 6 Úmluvy.
V jeho průběhu byl nejprve pro nadbytečnost odmítnut důkazní
návrh, a to výslech navrhovatelova klienta, ačkoliv předmětem
sporu byla otázka důvěry advokáta a klienta. Na podporu svého
názoru navrhovatel poukazuje na nález Ústavního soudu č. 57, sv.
8, Sb. n. u. ÚS. Dále namítá, že když vypověděl plnou moc, dále
neměl povinnost, ale ani oprávnění klienta zastupovat. Kárné
opatření jej však k tomu nutilo, ačkoliv ze zákona jeho povinnost
poskytovat právní služby zanikla. To navrhovatel považuje za
porušení čl. 9 Listiny o zákazu nucené práce. Samotnému kárnému
řízení rovněž vytýká nedostatek poučení o právu vznést námitku
podjatosti podle §8 vyhlášky č. 244/1996 Sb., kterou se podle
zákona č.85/1996 Sb., o advokacii, stanoví kárný řád (advokátní
kárný řád), kterého se mu mělo dostat od předsedkyně kárného
senátu. V ústavní stížnosti také připomíná, že kárné jednání
probíhalo v zakouřené místnosti a kouřilo se při něm, což mu jako
nekuřákovi vadilo a bránilo mu to při uplatňování jeho práv.
Žádosti ČAK o zaslání příručního (klientského) spisu vyhověl,
a proto měl potíže když chtěl do tohoto spisu nahlížet a řádně se
v kárném řízení hájit. Odvolací senát se námitkami stěžovatele
vůči rozhodnutí orgánu prvního stupně nezabýval, ani je
nekonstatoval. Konečně nebyly ani opatřeny podklady k jeho osobě
a osobním poměrům potřebné pro úvahu o kárném opatření.
Vytčené nedostatky kárného řízení považuje za nejdůležitější
k doložení toho, že tento proces nebyl spravedlivý.
Pokud jde o námitky vůči řízení před správním soudem, jehož
rozhodnutí by mělo být podle petitu návrhu výlučně zrušeno, vytýká
navrhovatel tomuto soudu předně ignoranci námitky ze své správní
žaloby, a sice, že jeho věc ve skutečnosti civilněprávní,
nesprávně projednávaly jako věc správní kárné senáty ČAK. Dále
vytýkal nedostatek hodnocení podání svého klienta, které správnímu
soudu předložil na dokreslení toho, jak se postupně vytrácela mezi
nimi důvěra. Proto byl jím navrhovaný výslech v kárném řízení
nutný. Vyslovuje též nespokojenost s přístupem tohoto soudu,
nakolik jinak interpretoval navrhovatelova tvrzení ohledně
platnosti smlouvy o odměně za poskytování právních služeb.
Namítal, že její platnost nelze posuzovat ve správním řízení.
V odůvodnění napadeného rozsudku k tomu výslovně nic uvedeno není,
je však možné podle názoru stěžovatele, že soud si toho byl vědom,
a proto tuto otázku neřešil. Nechápe, ". jak je možno oddělovat
soulad důvodu se zákonem o advokacii a současně neposuzovat otázku
platnosti úkonu, což soud v napadeném rozsudku činí. To je přece
jedna a táž věc." dodává stěžovatel. K jeho námitce, že členem
odvolacího senátu v kárném řízení, který v jeho věci rozhodoval,
byl advokát, jenž do této funkce nebyl řádně ustanoven, správní
soud nepřihlédl.
Vzhledem k vytýkaným pochybením se navrhovatel domnívá, že
bude nutno rozhodnutí obecného soudu zrušit pro jeho rozpor
s ústavněprávními ustanoveními.
Ústavní soud vyžádal k podané ústavní stížnosti podle §42
odst. 4 zákona vyjádření účastníků a vedlejších účastníků.
Předsedkyně senátu Městského soudu v Praze odkázala ve svém
vyjádření na odůvodnění ústavní stížností napadeného rozsudku.
Navíc zdůraznila, že předmětem soudního přezkumu rozhodnutí
odvolacího senátu ČAK nebyl spor mezi stěžovatelem a jeho klientem
ohledně zastupování a jeho ukončení, nýbrž rozhodnutí o uložení
kárného opatření, jež bylo stěžovateli uloženo za kárné provinění.
Skutkový stav věci byl v kárném řízení zjištěn dostatečně. Má za
to, že postupem správního soudu nedošlo k porušení práv
stěžovatele zaručených mu čl. 38 odst. 1 Listiny, proto ústavní
stížnost nepovažuje za důvodnou.
ČAK, jako vedlejší účastník, ve svém vyjádření v prvé řadě
konstatuje mylný předpoklad stěžovatele, pokud vycházel z faktu,
že kárný senát posuzoval v jeho věci platnost výpovědi plné moci.
Z toho stěžovateli vyšlo, že o této otázce měl od počátku
rozhodovat soud. Rozhodoval-li kárný senát ČAK, došlo již tím
k porušení citovaných ustanovení Listiny, Ústavy a Úmluvy, jak
uvádí návrh. Podle názoru vedlejšího účastníka je skutečnost
taková, že kárný senát zkoumá pouze kárnou odpovědnost advokáta.
V případě stěžovatele pak posuzoval, zda se advokát při výpovědi
plné moci řídil důsledně ustanovením §20 zákona o advokacii.
Otázka platnosti či neplatnosti takovéto výpovědi je otázka jiná.
Pro posouzení kárné odpovědnosti zde s ohledem na povinnosti podle
§20 odst. 2 a 3 zákona o advokacii není řešení otázky platnosti
výpovědi potřebné.
Pokud stěžovatel argumentoval tím, že mezi ním a klientem
došlo k postupnému narušování důvěry, považovaly kárný senát
i odvolací senát za dostatečně přesvědčivé výsledky dokazování
listinami pocházejícími především od stěžovatele, a proto
nepovažovaly za potřebné doplnit dokazování výslechem klienta
k tvrzení stěžovatele o dalším údajném důvodu narušení důvěry.
Jestliže stěžovatel uvádí, že po celých jedenáct měsíců mu klient
vytýkal vinu na prodloužení sporu a požaduje proti němu náhradu
škody, je namístě otázka, proč stěžovatel, pokud považoval tento
postup klienta za narušení důvěry, v zastupování pokračoval.
Vedlejší účastník též upozorňuje na logické rozpory v tvrzeních
navrhovatele, pokud na jedné straně vytýká orgánům ČAK, že
rozhodovaly o jeho věci, když na straně druhé požaduje, aby o ní
rozhodoval soud, který však podle názoru navrhovatele měl vyslovit
nedostatek své pravomoci. Podsouvá-li stěžovatel orgánům ČAK, že
mu byla uložena nucená práce, vychází ze svého nesprávného
předpokladu posuzování platnosti výpovědi plné moci
a z posuzování časového úseku po této výpovědi, který však nebyl
předmětem kárného řízení, které se nepochybně týkalo postupu před
a při vypovězení plné moci.
Pokud se jedná o námitky stran poučení o právu namítat
podjatost, dále ohledně kouření v jednací místnosti, podmínek
nahlížení do spisu, jakož i stran změny odvolacího senátu,
odkazuje vedlejší účastník na odůvodnění napadeného rozsudku
obecného soudu; otázka nedostatečného poučení o možnosti správního
přezkumu je vyřešena, neboť stěžovatel správní žalobu podal a soud
o ní rozhodl. Z návrhu na vyškrtnutí příslušných slov ze zákona
o advokacii vyplývá, že stěžovatel popírá kárnou pravomoc
advokacie zcela. Za současné úpravy v občanském soudním řádu
zkoumal Městský soud v Praze pouze zákonnost rozhodnutí odvolacího
senátu ČAK. Nezákonnost nezjistil.
Z uvedených důvodů nejsou oprávněné námitky stěžovatele, že
samotným kárným řízením a posléze napadeným rozsudkem byla
porušena jeho ústavní práva. Vedlejší účastník proto navrhuje
zamítnutí návrhu.
II.
Ústavní soud se seznámil se všemi nezbytnými listinnými
důkazy, které podle §42 odst. 3 zákona vyžádal, zejména kárným
spisem sp. zn. K 147/97 a soudním spisem sp. zn. 38 Ca 357/98
a dospěl k následujícím závěrům.
Podaná ústavní stížnost je důvodná.
Ústavní soud, jsa vázán petitem ústavní stížnosti, zabýval se
jejími výhradami směřujícími pouze vůči napadenému rozhodnutí
správního soudu.
Tomuto rozhodnutí a řízení jemu předcházejícímu stěžovatel
předně vytýká ignoranci námitky své správní žaloby, a to, že jeho
věc ve skutečnosti civilněprávní, nesprávně projednávaly jako věc
správní kárné senáty ČAK.
Již ze samotného odůvodnění napadeného rozsudku lze zjistit,
že tomu tak není. Správní soud jasně charakterizoval předmět
řízení před těmito senáty, když konstatoval, že se nezabývaly
otázkou platnosti úkonu (tj. výpovědi plné moci, resp. platnosti
mandátní smlouvy) ve smyslu občanskoprávním, nýbrž zda toto
odstoupení bylo v souladu se zákonem o advokacii. Lze si totiž
představit platnou výpověď z hlediska občanského zákoníku, která
zároveň zakládá skutkovou podstatu kárného provinění podle zákona
o advokacii; naopak výpověď občanskoprávně neplatná nemusí být
automaticky kárným proviněním.
Další stěžovatelova námitka vůči správnímu soudu připomínala,
že soud jinak interpretoval jeho tvrzení ohledně platnosti smlouvy
o odměně za poskytování právních služeb. Jiný názor soudu na věc
než je názor účastníka řízení před ním je standardní situace,
kterou nelze a priori považovat za pochybení ze strany soudu.
Konkrétně pak sám stěžovatel v ústavní stížnosti říká, že ".nikdy
netvrdil, že by smlouva o odměně měla být neplatná v důsledku
vydání nového advokátního tarifu." Ve správní žalobě v tomto směru
pak konstatuje, že: "Vzhledem k délce sporu, tj. vynaloženému
počtu úkonů a novému advokátnímu tarifu mimosmluvní odměna
převýšila smluvní, což způsobilo neplatnost této části." (Ústavní
soud dodává: smlouvy o odměně). Na to správní soud reagoval slovy,
že ".z nově vydaného advokátního tarifu, z vyhl. č. 177/96 Sb.
nevyplývá, že by mandátní smlouvy uzavřené před účinností této
vyhlášky byly neplatné, když nový advokátní tarif již neobsahuje
ustanovení o tom, že smluvní odměna nesmí činit méně, než by
činila odměna mimosmluvní." Správní soud tedy žádné teze
nevytvářel, ale polemizoval s tím, co tvrdil stěžovatel.
Neplatnost smluvních ujednání stran odměny advokátovi učiněných za
platnosti předposledního advokátního tarifu nemohla podle názoru
Ústavního soudu nastat, právě z důvodu absence určitého ustanovení
v tarifu novém (posledním), jak o něm hovoří správní soud, a to ve
spojení se zvýšením tarifních (mimosmluvních) odměn, jak je
přinesl tarif nový. Z ustanovení §15 vyhlášky Ministerstva
spravedlnosti č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách
advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif), totiž
jasně vyplývá, že za právní služby poskytnuté před účinností této
vyhlášky přísluší advokátu nebo komerčnímu právníkovi odměna podle
dosavadních předpisů, a contrario za služby poskytnuté po dni, kdy
tato vyhláška nabyla účinnosti, přísluší odměna podle nového
předpisu.
Dále stěžovatel vytýkal nedostatek hodnocení podání svého
klienta, které správnímu soudu předložil, a sice na doklad toho,
jak nedostačující bylo zjišťování skutkového stavu věci v kárném
řízení. Ze soudního spisu (č.l. 34 a 37) se zjišťuje, že toto
podání předloženo bylo a správní soud je při jednání konstatoval.
Odůvodnění napadeného rozsudku na ně podle názoru Ústavního soudu
reaguje nepřímo na str. 10 v druhém odstavci, kde uzavírá, že
skutkový stav je dostatečně zřejmý z obsahu spisového materiálu.
Kromě toho, zmíněné podání klienta se týkalo vzájemného návrhu ve
věci Obvodního soudu pro Prahu 3 sp. zn. 4 C 375/98 (protinávrh
stěžovatelova klienta), jenž byl podán po skončeném kárném řízení.
Jako takový nemohl mít vliv na naplnění či nenaplnění skutkové
podstaty kárného provinění, za něž byl stěžovatel již dříve uznán
vinným.
K námitce stěžovatele, že členem odvolacího senátu v kárném
řízení, který v jeho věci rozhodoval, byl advokát, jenž do této
funkce nebyl řádně ustanoven, správní soud nepřihlédl proto, že
poprvé byla vznesena až v podání stěžovatele, které správnímu
soudu došlo 11. 3. 1999, tedy po příslušné zákonné lhůtě. Ze
soudního spisu (č.l. 61) se k tomu zjišťuje, že vzhledem ke dni
doručení správní žalobou napadeného rozhodnutí (9. 10. 1998)
a neprominutelné dvouměsíční lhůtě pro rozšíření námitek správní
žaloby [§250b odst. 1 a §250h odst. 1 zákona č. 99/1963 Sb.,
občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"o.s.ř.")] nemohl správní soud postupovat jinak.
Správnímu soudu je též vytýkáno, že se nezabýval výhradami
žaloby, podle níž se odvolací senát nevěnoval námitkám vůči
rozhodnutí kárného senátu. Ze srovnání obsahu odvolání (č.l. 48 až
50 kárného spisu), obsahu rozhodnutí odvolacího senátu (č.l. 58 až
60 kárného spisu) napadeného správní žalobou a obsahu rozhodnutí
správního soudu se zjišťuje:
Mimo dosah rozhodnutí o odvolání zůstaly odvolatelovy
výhrady, které ztratily své věcné opodstatnění (např. stran práva
nahlížet do příručního spisu, což v důsledku jeho stížnosti bylo
napraveno). Dále námitky, jež se netýkaly podstaty kárného
provinění z hlediska doby jeho spáchání (srov. odvolatelovo avízo
palmární žaloby učiněné po jednání kárného senátu či jeho úvahy
o právních důsledcích možné určovací žaloby ohledně platnosti
výpovědi plné moci). Konečně i podle vlastního přiznání odvolatele
jeho ".naprosto nepřípadné námitky" zůstaly pochopitelně také mimo
dosah rozhodnutí odvolacího senátu, aniž se o tom výslovně
zmiňoval. Navrhoval-li odvolatel kárnému senátu provedení důkazu,
jmenovitě výslech stěžovatele, což tento senát odmítl, odvolací
senát ve svém rozhodnutí tuto odvolatelovu námitku neignoroval
(č.l. 59 kárného spisu), když hodnotil tento důkaz jako
nadbytečný.
Mimo ústavní stížností napadené správní rozhodnutí ve výše
uvedeném významu proto zůstaly tytéž námitky, jak byly uvedeny,
a to vzhledem k jejich povaze, nikoliv proto, že by je správní
soud ignoroval.
V průběhu ústního jednání stěžovatel reagoval na výtku
správního soudu, jenž mu připomenul, že k námitce chybného
obsazení odvolacího senátu ČAK nemohl přihlédnout, neboť byla
vznesena po zákonné lhůtě, kterou nebylo lze překročit (§250h
odst. 1 o.s.ř. za středníkem). Stěžovatel poukázal v té
souvislosti na nález pléna Ústavního soudu č. 232/2000 Sb., jenž
návrh na zrušení ustanovení o této lhůtě zamítl. Zároveň však
plénum téhož soudu svým nálezem č. 276/2001 Sb. zrušuje dnem 31.
12. 2002 část pátou občanského soudního řádu - "Správní
soudnictví" (§244 - 250s). Podle jeho názoru tak rozhodovalo
o téže věci dvakrát. Na závěr svého vystoupení konstatoval, že
trvá na podané ústavní stížnosti.
Ústavní soud reagoval na námitku stěžovatele stran dvojího
rozhodování o tomtéž. Paušální zrušení části páté občanského
soudního řádu naposledy citovaným nálezem neznamená, že by všechna
její ustanovení byla protiústavní. Důvodem pro zrušení celé této
části zákona byla nesprávná koncepce správního soudnictví, tudíž
nebylo možné ponechat nedotčena jen dílčí její ustanovení.
Stěžovatel při ústním jednání dále připomenul usnesení
Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 30. 5. 1996, č.j.
8 Co 871/96-70. Ústavní soud proto příslušnou část jeho odůvodnění
přečetl k důkazu toho, jak probíhalo soudní řízení ve věci osoby,
jíž stěžovatel vypověděl plnou moc. V replice i u ústního jednání
poukázal stěžovatel také na část odůvodnění rozsudku Obvodního
soudu pro Prahu 3 ze dne 23. 4. 2001 sp. zn. 4 C 258/99. Z textu
citovaného v písemné replice převzatého z uvedeného rozhodnutí,
vyplývá, že stěžovatel vypověděl pouze plnou moc, kdežto podmínky
§20 zákona o advokacii se vztahují na odstoupení od smlouvy
o poskytování právních služeb, která výpovědí plné moci nezanikla.
Proto patrně nemohlo být ani spácháno předmětné kárné provinění.
Touto svou výpovědí se však stěžovatel ". zbavil o své vůli
(povinnosti) zastupovat žalobce před soudem, přestože k tomu byl
zavázán platnou smlouvou" dodává stěžovatelem již necitované
odůvodnění téhož rozsudku. Jak stěžovatel, tak i citované
rozhodnutí obecného soudu ovšem přehlédli, že příkazní smlouva
podle §724 a násl. zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "o.z."), o kterou tu mezi
stěžovatelem a jeho klientem šlo, zaniká vzhledem k §731 o.z.
výpovědí ze strany příkazníka (stěžovatele), to s odvoláním na
přiměřené použití §33b odst. 1 písm. c) o.z. V průběhu ústního
jednání byl rovněž konstatován dopis tajemníka ČAK stran obsazení
odvolacího senátu a reakce orgánů ČAK na tento problém.
Naopak za pravdu je nutno dát stěžovateli v tom, že
v poučení doprovázejícím konečné rozhodnutí před odvolacím senátem
v kárném řízení musí být uvedeno, že je lze napadnout ve správním
soudnictví, jak stanoví §39 odst. 3 advokátního kárného řádu.
Z č.l. 58 kárného spisu vyplývá, že kárné rozhodnutí odvolacího
senátu touto vadou trpí. Vzhledem k tomu však, že stěžovatel
správní žalobu proti tomuto rozhodnutí podal řádně a včas, tato
vada, správním soudem odvolacímu rozhodnutí ovšem nevytknutá, byla
jen formální, bez negativních dopadů na jeho právo domoci se
soudní ochrany svých práv.
Podle §24 odst. 2 advokátního kárného řádu při ukládání
kárného opatření přihlíží kárný senát kromě tam uvedených
předpokladů též k osobě kárně obviněného, jakož i k jeho osobním
poměrům.
Základní údaje o advokátovi, které měly od ČAK kárné senáty
k dispozici (č.l. 1 kárného spisu) dokumentují údaje pouze o osobě
kárně obviněného (tzn. základní generalia, místo výkonu advokacie,
kontaktní adresu, bydliště, údaj o pozastavení výkonu advokacie
a o jeho případných kárných řízeních), nikoli však údaje o jeho
osobních poměrech. Rozumí se zřejmě poměry v době ukládání kárného
opatření (tj. poměry rodinné, majetkové, zdravotní). Správní soud
nepovažoval za porušení právního předpisu, tedy výše citovaného
ustanovení advokátního kárného řádu, uložil-li kárný senát pokutu
bez zjištění osobních poměrů kárně obviněného, pohybovala-li se
její výše při spodní hranici; v době ukládání předmětné pokuty (ve
výši 5 000 Kč) bylo základem pro určení její výměry ustanovení §2 odst. 1 písm. b) nařízení vlády č. 303/1995 Sb., o minimální
mzdě, ve znění pozdějších předpisů, které stanovilo výši minimální
měsíční mzdy částkou 2650 Kč [viz též §32 odst. 3 písm. c) zákona
o advokacii].
I v tomto případě správní soud pochybil, když nevzal v potaz
právní kritéria individualizace kárného opatření, jak je
obligatorně stanoví advokátní kárný řád, a toto pochybení ve svém
rozhodnutí odvolacímu senátu nevytknul a nevzal je na zřetel.
Na ostatní procesněprávní pochybení kárného a odvolacího
senátu ČAK vytýkaná stěžovatelem reagoval správní soud tak, že je
hodnotil jako formální (tzn. nedostatek poučení o právu vznést
námitku podjatosti a jednání v zakouřené místnosti), tedy bez
vlivu na správnost rozhodnutí o kárném provinění stěžovatele.
Podle názoru senátu Ústavního soudu postupem správního soudu
a jeho rozsudkem byl zákon porušen pouze ve dvou výše uvedených
případech, z nichž jeden zakládal nezákonnost čistě formální, bez
věcných dopadů na práva stěžovatele, případ druhý představoval
pochybení poznamenávající věcnou stránku rozsudku.
III.
Ústavní soud, jsa vázán hranicemi svých pravomocí podle čl.
87 odst. 1 písm. d) Ústavy, již mnohokrát konstatoval (např.
usnesení Ústavního soudu z 27.3.1998 sp. zn. IV. ÚS 360/97), že
není soudem nadřízeným soudům obecným. Proto mu nepřísluší
posuzovat celkovou zákonnost či správnost napadených rozhodnutí.
To však nemění nic na jeho oprávnění a povinnosti zjišťovat, zda
napadenými rozhodnutími nebylo zasaženo do ústavně zaručených
základních práv a svobod stěžovatele.
Ústavní soud z tohoto hlediska zjistil jedno věcné právní
pochybení obecného soudu, jehož rozhodnutí bylo předmětem ústavní
stížnosti, které podle názoru Ústavního soudu dosahuje do ústavní
roviny. Vedly ho k tomu následující důvody.
Stěžovatel se správní žalobou mimo jiné domáhal, aby bylo
o jeho kárném obvinění a opatření rozhodnuto v souladu s právním
předpisem (tj. s přihlédnutím též ke kritériím stanoveným v §24
odst. 2 advokátního kárného řádu, jmenovitě i k jeho osobním
poměrům).
Toto právo není právem výslovně garantovaným v některém
článku Listiny, jak požaduje její čl. 36 odst. 2 věta druhá,
nicméně jde o právo, které lze podle názoru Ústavního soudu
podřadit pod čl. 6 odst. 1 Úmluvy, jehož aplikace v tomto případě
odpovídá i tendenci vykládat a užít čl. 36 odst. 2 Listiny
extenzivně, nehledě též na kompetence Ústavního soudu vymezené
v čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy v návaznosti na její čl. 10.
Podle čl. 6 odst. 1 Úmluvy "Každý má právo na to, aby jeho
záležitost byla spravedlivě. projednána . soudem, .který rozhodne
o . oprávněnosti jakéhokoli trestního obvinění proti němu." Tedy
soud by měl garantovat svým přezkumem a rozhodnutím oprávněnost,
resp. správnost takového obvinění, samozřejmě včetně sankce za ně.
V návaznosti na konstantní judikaturu Evropského soudu pro
lidská práva, viz např. věc Engel a jiní v. Holandsko (rozhodnutí
z 8. 6. 1976, série A č. 22, §81) se stěžovatel nepochybně mohl
domáhat u správního soudu, aby rozhodl o oprávněnosti pokuty,
která mu byla jako kárné opatření uložena. Význam stěžovatelem
porušeného ustanovení zákona o advokacii (kárné provinění), jakož
i povaha a závažnost možné sankce za to, tedy i pokuty (kárné
opatření), to v tomto případě, jak je Ústavní soud přesvědčen,
umožňují.
Pokuta byla uložena v rozporu s právními kritérii ukládání
takovýchto opatření, resp. bez přihlédnutí k nim, neboť je kárné
senáty ČAK nezjišťovaly. I kdyby toto pochybení správní soud
nezjistil, tím, že stěžovatelovu správní žalobu zamítl, o pokutě
jako správně uložené z hlediska práva nerozhodl, když potvrdil
její uložení v rozporu s §24 odst. 2 advokátního kárného řádu.
Soudní ochranu právu garantovanému v citovaném článku Úmluvy tak
stěžovateli důsledně neposkytl, byť pouze v tomto jediném bodě
jeho správní žaloby. Správní soud uvedené právo zaručené v čl. 6
odst. 1 Úmluvy napadeným rozhodnutím porušil.
Podle názoru Ústavního soudu nelze principiálně akceptovat
právní konstrukci spočívající v tom, že kárný senát či správní
soud vadně uložené kárné opatření, o němž bylo rozhodnuto bez
přihlédnutí k obligatornímu právnímu předpokladu jeho uložení,
konvalidují poukazem na jeho nízkou výměru. Takto "naslepo"
ukládaná sankce znamená riziko porušení zásady její přiměřenosti
v každém konkrétním případě (viz. §24 odst. 2 advokátního kárného
řádu).
Pokud tedy ústavní stížnost namítala porušení práva na
spravedlivý proces (správní i soudní, viz též nález z 12.10.2000
sp. zn. III. ÚS 58/2000 -Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu,
sv. 20, str. 65 a násl.) zaručený v čl. 6 Úmluvy, potom je nutno
dát jí ze shora uvedených důvodů za pravdu.
Naproti tomu Ústavní soud nesdílí názor stěžovatele, podle
něhož měl být napadeným rozhodnutím správního soudu dotčen i čl.
38 odst. 1 Listiny. Vzhledem k podstatě věci, jíž se zabývaly
kárné senáty ČAK, nerozhodovaly o kauze ryze občanskoprávní, nýbrž
skutečně o případu kárné odpovědnosti, jak bylo rozvedeno podrobně
v předcházející části odůvodnění tohoto nálezu.
Stejně tak nemůže být Ústavním soudem akceptována námitka
porušení čl. 9 Listiny, měl-li být stěžovatel kárným opatřením
nucen k dalšímu právnímu zastupování, ačkoliv již skončilo.
Shledal-li nález právní a ústavněprávní pochybení ve způsobu
uložení kárného opatření, neznamená to, že nemělo být uloženo
vůbec. A bylo-li uloženo doposud pravomocně, nejde o to, že by po
předcházející výpovědi plné moci zakládající skutkovou podstatu
kárného provinění podle zákona o advokacii, byl stěžovatel posléze
povinen znovu uzavírat se svým klientem mandátní smlouvu
a pokračovat v jeho právním zastupování.
IV.
Na základě právního a ústavněprávního rozboru (II., III.)
dospěl Ústavní soud k závěru, že podané ústavní stížnosti je nutno
v celém rozsahu podle §82 odst. 1 zákona vyhovět.
Bylo-li vyhověno ústavní stížnosti, zrušil Ústavní soud podle
§82 odst. 3 písm. a) zákona rozhodnutí obecného soudu uvedené ve
výroku tohoto nálezu pro jeho rozpor s čl. 6 odst. 1 Úmluvy.
Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat (§54 odst. 2 zákona).
V Brně dne 25.února 2002