Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 04.12.2002, sp. zn. IV. ÚS 706/02 [ usnesení / ZAREMBOVÁ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2002:4.US.706.02

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2002:4.US.706.02
sp. zn. IV. ÚS 706/02 Usnesení IV. ÚS 706/02 Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy senátu JUDr. Pavla Varvařovského a soudců JUDr. Vladimíra Čermáka a JUDr. Evy Zarembové o ústavní stížnosti R. P., zastoupeného Mgr. M. H., advokátem, proti sdělení Ministerstva spravedlnosti ČR ze dne 7. 10. 2002, čj. 180/2001-OOD-SPZ, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Návrhem, doručeným Ústavnímu soudu dne 18. 11. 2002, napadl stěžovatel v záhlaví označené sdělení orgánu veřejné moci s tvrzením, že se jím cítí být dotčen na svém ústavně zaručeném základním právu na soudní a jinou právní ochranu zakotveném v čl. 36 Listiny základních práv a svobod a čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Podle jeho názoru jím mělo rovněž dojít k porušení práva "na účinné opravné prostředky" ve smyslu čl. 13 citované mezinárodní úmluvy. Namítá, že pokud ve vztahu k jeho trestní věci, v níž byl pravomocně rozsudkem Vrchního soudu v Praze ze dne 17. června 1999, sp. zn. 9 To 64/99, uznán vinným ze spáchání trestného činu vraždy podle §219 odst. 1 tr. zák. a odsouzen k trestu výkonu odnětí svobody v trvání 13 let se zařazením do věznice s ostrahou, Ministerstvo spravedlnosti ČR neshledalo jeho podnět k podání stížnosti pro porušení zákona důvodným, v podstatě porušilo jeho právo na účinné právní prostředky nápravy před národním orgánem. S odkazem na toto tvrzení se posléze domáhal, aby Ústavní soud vydal nález, jímž by Ministerstvu spravedlnosti ČR uložil, aby "znovu s maximálním šetřením základních práv a svobod projednalo jeho podnět ze dne 16. 9. 2002 k podání stížnosti pro porušení zákona". Jak vyplynulo ze sdělení Ministerstva spravedlnosti ČR ze dne 7. 10. 2002, čj. 180/2001-OOD-SPZ, bylo jím konstatováno a právnímu zástupci stěžovatele oznámeno, že podaný podnět ke stížnosti pro porušení zákona neobsahuje takové skutečnosti, které by odůvodňovaly změnu dosavadního rozhodnutí v přezkumném řízení. Trestní věc stěžovatele byla opakovaně ze strany tohoto orgánu přezkoumána, nicméně důvody k podání tohoto mimořádného opravného prostředku nebyly shledány. Podle ust. §72 odst. 1 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je ústavní stížnost oprávněna podat fyzická nebo právnická osoba, jestliže tvrdí, že pravomocným rozhodnutím v řízení, jehož byla účastníkem, opatřením nebo jiným zásahem orgánu veřejné moci, bylo porušeno její základní právo nebo svoboda zaručené ústavním zákonem. Dle §72 odst. 2 citovaného zákona lze ústavní stížnost podat ve lhůtě 60 dnů, která počíná dnem doručení rozhodnutí o posledním prostředku, který zákon k ochraně práva poskytuje, a není-li takového prostředku, dnem, kdy došlo ke skutečnosti, která je předmětem ústavní stížnosti. Jak již Ústavní soud opakovaně judikoval (např. sp. zn. II. ÚS 101/95, sp. zn. III. ÚS 124/93), stížnost pro porušení zákona, jako mimořádný opravný prostředek, není prostředkem na ochranu práva ve smyslu §72 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., neboť nejde o prostředek ochrany práva poskytnutý stěžovateli, ale ministru spravedlnosti. Z hlediska trestního práva procesního je možno podnět ke stížnosti pro porušení zákona považovat pouze za informaci subjektu oprávněnému k jejímu podání, která však nezakládá zákonem stanovené důsledky, tj. nemá vliv na běh lhůty k podání ústavní stížnosti podle §72 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb., kterou stěžovatel, ačkoliv tak učinit mohl, proti citovanému rozsudku Vrchního soudu v Praze nepodal. V této souvislosti je třeba připomenout, že je věcí subjektu k podání stížnosti pro porušení zákona oprávněného, zdali sám nebo prostřednictvím oprávněného orgánu a jakou formou oznámí navrhovateli, jek z hlediska podnětu věc posoudil, což v daném případě učinil ústavní stížností napadeným sdělením ze dne 7. 10. 2002, čj. 180/2001-OOD-SPZ. Podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod se každý může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. Z uvedeného lze dovodit, že svého práva na přezkoumání rozhodnutí obecných soudů se navrhovatel může účinně domáhat jenom postupem stanoveným v trestním řádu. Podnět ke stížnosti pro porušení zákona trestní řád k takovémuto "stanovenému postupu" nezařazuje, nicméně je předpokládán ust. §389a tr. řádu a blíže rozveden v ust. §31 a násl. vyhlášky Ministerstva spravedlnosti č. 23/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Podle znění ust. §266 odst. 1 tr. řádu je podání stížnosti pro porušení zákona ze strany ministra fakultativní povahy. Přijetí podnětu k této stížnosti je právně nevynutitelné (k tomuto srov. např. sp. zn. III. ÚS 365/1997, sp. zn. II. ÚS 507/99, sp. zn. II. ÚS 519/99), z čehož se podává, že stěžovatel brojí proti napadenému sdělení zjevně neopodstatněně. Nad rámec výše uvedeného Ústavní soud s ohledem na návrhový petit ústavní stížnosti pro úplnost poukazuje na ust. §82 odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb., vyjadřující způsoby, jakými je oprávněn ingerovat do činnosti orgánů veřejné moci. Rovněž v této souvislosti zdůrazňuje, že jakožto orgán veřejné moci a coby orgán ochrany ústavnosti (čl. 83 Ústavy ČR), je povinen při své činnosti respektovat též jednu ze základních zásad právního státu, jíž je uplatňování státní moci jen v případech, mezích a způsoby, které stanoví zákon (čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR, čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod). Domáhá-li se totiž stěžovatel vydání rozhodnutí, jímž by Ústavní soud Ministerstvu spravedlnosti ČR uložil, aby "znovu s maximálním šetřením základních práv a svobod projednalo jeho podnět ze dne 16. 9. 2002 k podání stížnosti pro porušení zákona", nezbývá než konstatovat, že takto konstruované návrhové žádání neodpovídá dikci zákona a zjevně vybočuje z mezí daných citovaným ustanovením, v důsledku čehož se v daném případě jedná o návrh, resp. takovým způsobem formulovaný petit, který Ústavní soud nemůže při své rozhodovací činnosti reflektovat. Pokud by tedy ústavní stížnost neodmítl z důvodů shora uvedených, musel by tak učinit podle ust. §43 odst. 1 písm. d) zák. č. 182/1993 Sb. Vzhledem k tomu, že napadeným sdělením nedošlo k namítanému zásahu do ústavně zaručených základních práv stěžovatele, byl návrh podle ust. §43 odst. 2 písm. a) zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, jako návrh zjevně neopodstatněný odmítnut, a to mimo ústní jednání bez přítomnosti účastníků. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 4. prosince 2002 JUDr. Pavel Varvařovský předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2002:4.US.706.02
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka IV. ÚS 706/02
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 4. 12. 2002
Datum vyhlášení  
Datum podání 18. 11. 2002
Datum zpřístupnění 30. 10. 2007
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Zarembová Eva
Napadený akt jiný zásah orgánu veřejné moci
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost - §43/2/a)
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy  
Ostatní dotčené předpisy
  • 141/1961 Sb., §266
  • 2/1993 Sb., čl. 36
  • 209/1992 Sb., čl. 6, čl. 13
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík opravný prostředek - mimořádný
důkaz
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=4-706-02
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 43514
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-21