infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 18.01.2012, sp. zn. I. ÚS 3102/11 [ usnesení / DUCHOŇ / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2012:1.US.3102.11.2

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2012:1.US.3102.11.2
sp. zn. I. ÚS 3102/11 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy Vojena Güttlera a soudců Ivany Janů a Františka Duchoně (soudce zpravodaj) ve věci ústavní stížnosti stěžovatelky N. M., zastoupené JUDr. Koljou Kubíčkem, advokátem se sídlem Praha 4, Urbánkova 3360, proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 21. 7. 2011, sp. zn. 9 To 338/2011, a usnesení Policie České republiky, Národní protidrogové centrály, Služby kriminální police a vyšetřování, Praha 7, ze dne 6. 6. 2011, čj. NPC-31-326/TČ-2010-209DKR-01, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: Ve své ústavní stížnosti N. M. (dále jen "stěžovatelka") navrhla zrušení shora označeného usnesení Krajského soudu v Brně (dále též "odvolací soud") a usnesení Policie ČR, Národní protidrogové centrály v Praze (dále též "policejní orgán") pro porušení čl. 2 odst. 2, čl. 4 odst. 3, 4, čl. 36 odst. 1, čl. 37 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina") a čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva"). Stěžovatelka je přesvědčena, že uložením pořádkové pokuty byla nucena k sebeobviňování. Podáním svědecké výpovědi, a to i pouhým dílčím sdělením některých okolností, mohla sobě či svému manželovi přivodit trestní stíhání. Na podporu svých tvrzení poukázala na některá rozhodnutí Ústavního soudu (sp. zn. I. ÚS 636/05, II. ÚS 642/04, II. ÚS 89/04, III. ÚS 26/03). Napadeným usnesením odvolací soud zamítl její stížnost proti rozhodnutí policejního orgánu, kterým jí byla uložena pořádková pokuta ve výši 4.000,- Kč. Z odůvodnění napadených rozhodnutí vyplývá, že stěžovatelka byla předvolána jako svědkyně v trestní věci M. N. a spol., obviněného pro podezření ze spáchání zvlášť závažného zločinu nedovolené výroby a jiného nakládání s omamnými a psychotropními látkami a s jedy podle §283 odst. 1, 3 písm. c), 4 písm. c) trestního zákoníku (dále jen "tr.zákoník"), spáchaného ve formě spolupachatelství podle §23 tr. zákoníku. Po poučení policejním orgánem a zjištění, že stěžovatelka nemá k obviněným příbuzenský či jiný poměr, stěžovatelka uvedla, že využívá svého práva a odmítá vypovídat, neboť by tato výpověď mohla přivodit nebezpečí trestního stíhání její osobě nebo osobě blízké, aniž by však tento důvod jakkoliv specifikovala. I po opětovném poučení o svědecké povinnosti s tím, že její právo nevypovídat není absolutní, stěžovatelka na svém bez bližšího vysvětlení nadále trvala. Tím znemožnila policejnímu orgánu přezkoumat důvodnost odepření výpovědi. Odvolací soud v této souvislosti poukázal na nález Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 149/97. Po prostudování ústavní stížnosti a obsahu napadených rozhodnutí Ústavní soud dospěl k závěru, že ústavní stížnost je zjevně neopodstatněná. Na pořádkovou pokutu je třeba nahlížet jako na nástroj, který umožňuje zajistit nerušený a důstojný průběh procesních úkonů trestního řízení. Při jeho aplikaci je ovšem vždy nutné, aby se tak dělo jen v situacích a mezích stanovených zákonem a způsobem, který zákon stanoví (srov. nález sp. zn. IV. ÚS 31/05, N 147/38 SbNU 167). Vždy musí být nepochybně a jednoznačně prokázáno, že nastaly okolnosti vyjmenované v §66 odst. 1 trestního řádu (dále jen "TrŘ"), aby uložení pořádkové pokuty orgánem činným v trestním řízení neodporovalo principu ústavní ochrany lidských práv a svobod (srov. nález sp. zn. III. ÚS 766/2000, N 94/22 SbNU 311). V posuzovaném případě policejní orgán a následně odvolací soud konstatovaly, že stěžovatelka v postavení svědkyně využila svého práva nevypovídat, aniž by toto své obecné stanovisko zdůvodnila, tj. bez řádného zdůvodnění neuposlechla výzvy k podání svědecké výpovědi. Proto jí byla v souladu s ustanovením §66 odst. 1 TrŘ udělena pořádková pokuta ve výši 4.000,- Kč. Závěry plynoucí z právního názoru Ústavního soudu vyjádřeného v nálezu sp. zn. III. ÚS 149/97 (N 150/9 SbNU 319), na který poukázal v odůvodnění svého rozhodnutí i odvolací soud, dopadají i na posuzovanou věc a Ústavní soud neshledal důvod se od něho odchýlit. V označeném nálezu se Ústavní soud vyslovil k problematice odepření výpovědi svědka z důvodu nebezpečí jeho trestního stíhání podle §100 odst. 2 TrŘ. Konstatoval v něm, že právo svědka odepřít výpověď (za podmínek stanovených zákonem) je důsledkem ústavní ochrany proti sebeobviňování (čl. 37 odst. 1 Listiny). Jde o zcela subjektivní právo svědka, který v uvažovaných případech, po poučení poskytnutém mu orgánem veřejné moci, sám váží a rozhoduje, zda svého práva odepřít výpověď využije či nikoli, a to téměř výlučně podle okolností, jak je sám vnímá. V tomto smyslu nemůže a nesmí být potenciálně ohrožený svědek ve svém rozhodování omezován či dokonce ke složení svědecké výpovědi nucen. Avšak orgán rozhodující o důvodnosti odepření výpovědi musí mít k dispozici alespoň v nezbytné míře dostatečné informace, na nichž hodlá své rozhodnutí založit. To znamená, že ústavně chráněné právo svědka na odepření výpovědi pro nebezpečí trestního stíhání jeho nebo osob v zákoně vyjmenovaných není absolutní v tom smyslu, že právo odepřít výpověď by se mělo vztahovat k výpovědi jako celku. Jestliže totiž zákon vyžaduje, aby na počátku výslechu byla dána svědkovi možnost spontánně a souvisle vylíčit, co o věci ví, je mu tím současně umožněno, aby ve své výpovědi pominul to, co (ze zákonem stanoveného důvodu) pokládá pro sebe za nebezpečné. Jakými okolnostmi odepření odpovědi svědek zdůvodní, záleží přirozeně zcela na něm samotném. I zde však platí, že svědek (kupř. následnými otázkami apod.) nesmí být veden, tím méně pak donucován, aby odepření výpovědi zdůvodnil způsobem, kterým by se sám ve svém ústavně chráněném zájmu ohrozil. Z povahy věci tak vyplývá, že kritéria důvodnosti odepření výpovědi jsou výrazně flexibilní a v rozhodovací praxi se mohou vzájemně významně lišit. Vždy však musí platit, že při úvaze nad důvodností odepření výpovědi nelze od odpírajícího svědka vyžadovat takové údaje, které by ve své konkrétnosti mohly pro něj vytvořit takovou situaci, v níž by byl na svém ústavně zaručeném základním právu (čl. 37 odst. 1 Listiny) zkrácen nebo jen ohrožen. To však po stěžovatelce nikdo nevyžadoval. Stěžovatelce nic nebránilo v tom, aby po předestření problematiky, k níž se měla vyjádřit, k věci vypověděla obecně. Teprve poté, co by jí byly kladeny upřesňující či doplňující otázky, v nichž by spatřovala ohrožení své osoby, by jí příslušelo odpověď na ně odmítnout. V posuzované věci však stěžovatelka ani po opakovaném poučení o povinnosti podat svědeckou výpověď, s výslovným upozorněním, že nemůže odepřít svědeckou výpověď jako celek, ale toliko v části, jíž by sobě či osobě blízké mohla přivodit trestní stíhání, výzvy neuposlechla. Své obecné stanovisko o odmítnutí svědecké výpovědi blíže nezdůvodnila. Proto policejní orgán přistoupil k uložení pořádkové pokuty. Ze skutkového stavu je zřejmé, že policejní orgán i odvolací soud dostály své povinnosti a interpretovaly příslušná ustanovení trestního řádu z pohledu účelu a smyslu ochrany ústavně garantovaných základních práv a svobod (čl. 4 odst. 3, 4 Listiny). Při jejich aplikaci byla státní moc uplatněna jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví (čl. 2 odst. 2 Listiny) za současného dodržení práva na soudní a jinou ochranu (čl. 36 odst. 1 Listiny a čl. 6 Úmluvy), kterého stěžovatelka v maximální možné míře využila, aniž by byl zjištěn zásah do jejího práva odepřít výpověď, resp. porušení zásady zákazu sebeobviňování (čl. 37 odst. 1 Listiny). Jinými slovy, orgány činné v trestním řízení uložením pořádkové pokuty podle §66 odst. 1 TrŘ pro porušení svědecké povinnosti (§97 TrŘ), v důsledku absence naplnění podmínek odmítnutí svědecké výpovědi podle §100 odst. 2 TrŘ, neporušily stěžovatelkou tvrzená ústavně zaručená práva. Skutečnost, že orgány veřejné moci svá rozhodnutí odůvodnily právním názorem, s nímž se stěžovatelka neztotožňuje, nezakládá sama o sobě odůvodněnost ústavní stížnosti. V návaznosti na výše uvedené Ústavní soud návrh stěžovatelky, bez přítomnosti účastníků a mimo ústní jednání, odmítl jako zjevně neopodstatněný podle §43 odst. 2 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů. Poučení: Proti tomuto usnesení není odvolání přípustné. V Brně dne 18. ledna 2012 Vojen Güttler předseda I. senátu Ústavního soudu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2012:1.US.3102.11.2
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka I. ÚS 3102/11
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 18. 1. 2012
Datum vyhlášení  
Datum podání 17. 10. 2011
Datum zpřístupnění 8. 2. 2012
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán SOUD - KS Brno
POLICIE - Služba kriminální policie a vyšetřování Praha 7 - Národní protidrogová centrála
Soudce zpravodaj Duchoň František
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí jiné
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb., čl. 37 odst.1, čl. 2 odst.2, čl. 4 odst.3, čl. 4 odst.4, čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 141/1961 Sb., §100 odst.2, §66 odst.1, §97
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /specifika trestního řízení /právo odepřít výpověď, zákaz nucení k sebeobviňování
právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces /ústavnost a spravedlivost rozhodování obecně
Věcný rejstřík svědek/právo odepřít výpověď
Policie České republiky
opatření/pořádkové
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=1-3102-11_2
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 72751
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-04-23