infUsVec2,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 15.04.2020, sp. zn. II. ÚS 915/20 [ usnesení / DAVID / výz-4 ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2020:2.US.915.20.1

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)
ECLI:CZ:US:2020:2.US.915.20.1
sp. zn. II. ÚS 915/20 Usnesení Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně senátu Kateřiny Šimáčkové a soudců Ludvíka Davida (soudce zpravodaj) a Davida Uhlíře ve věci ústavní stížnosti stěžovatele R. Ž., zastoupeného JUDr. Jitkou Třeštíkovou, advokátkou se sídlem Velké náměstí 220, Strakonice, proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 28. 1. 2020 č. j. 6 Co 1732/2019-103 a rozsudku Okresního soudu v Písku ze dne 9. 9. 2019 č. j. 1 Nc 2326/2019-72, takto: Ústavní stížnost se odmítá. Odůvodnění: 1. Výše označený stěžovatel podal v zákonné lhůtě prostřednictvím advokáta a po vyčerpání všech procesních prostředků, které mu zákon k ochraně jeho práva poskytuje (§75 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů; dále jen "zákon o Ústavním soudu"), ústavní stížnost, v níž tvrdil, že postupem obecných soudů bylo porušeno jeho základní právo na spravedlivý proces podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"). V ústavní stížnosti navrhoval, aby Ústavní soud svým nálezem zrušil shora označený rozsudek Okresního soudu v Písku (dále jen "okresní soud") a rozsudek Krajského soudu v Českých Budějovicích (dále jen "krajský soud"). 2. Z ústavní stížnosti a napadených rozhodnutí se podává, že předmětem řízení před obecnými soudy byl spor stěžovatele a L. Ž. (dále jen "matka") o svěření do péče a určení výživného nezletilých synů P. Ž. a D. Ž. Okresní soud shora označeným rozsudkem rozhodl tak, že nezletilé syny svěřil do péče matky (po dobu před rozvodem i po rozvodu), stěžovateli uložil platit na nezletilé syny výživné celkem ve výši 23 000 Kč a současně mu uložil uhradit dluh na výživném (v podrobnostech viz výrok I. až VII. rozsudku okresního soudu). Soud konstatoval, že rodiče nezletilých se o svěření do péče shodli, jejich stanovisko odpovídá rovněž přání nezletilých synů, a proto rozhodl o svěření nezletilých synů do péče matky. Při stanovení výše výživného soud přistoupil k aplikaci ustanovení §916 občanského zákoníku a vyšel z fikce příjmů stěžovatele ve výši pětadvacetinásobku částky životního minima jednotlivce podle zákona č. 110/2006 Sb. Po provedeném dokazování totiž dospěl k závěru, že není možné zjistit skutečnou výši příjmů stěžovatele; k tomu by podle soudu nemohlo přispět ani provedení podrobnějšího dokazování (například znalecké posudky na stanovení hodnoty podnikání stěžovatele aj.). 3. Krajský soud rozsudek soud prvního stupně částečně potvrdil a částečně jej změnil tak, že určil, že část plateb na výživné obou nezletilých synů bude stěžovatel poukazovat na zvláštní účty nezletilých za tímto účelem zřízených jejich matkou (pozn.: odvolání směřovalo pouze proti výrokům o výživném). Dospěl přitom ke stejným závěrům jako soud prvního stupně. I podle krajského soudu bylo nereálné prokázat skutečné majetkové poměry stěžovatele a jeho celkovou finanční situaci. Proto soud konstatoval, že výživné tak, jak jej stanovil soud prvního stupně, odpovídá zcela ustanovení §916 občanského zákoníku i životní úrovni otce ve smyslu §915 občanského zákoníku. Současně krajský soud dodal, že je podle jeho závěrů namístě aplikovat ustanovení §917 občanského zákoníku. 4. Stěžovatel v ústavní stížnosti namítá, že obecné soudy alibisticky využily ustanovení §916 občanského zákoníku a rezignovaly na řádné zjištění skutečného stavu věci. Výše výživného tak, jak jej stanovily soudy, neodpovídá podle stěžovatele jeho příjmům ani dlouhodobým (budoucím) platebním možnostem. 5. Po zvážení obsahu ústavní stížnosti a napadeného rozhodnutí dospěl Ústavní soud k závěru, že se jedná o zjevně neopodstatněný návrh ve smyslu §43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu. Citované ustanovení dává Ústavnímu soudu pravomoc posoudit "přijatelnost" návrhu předtím, než dospěje k závěru, že o návrhu rozhodne meritorně nálezem. V této fázi řízení je zpravidla možno rozhodnout bez dalšího, jen na základě obsahu napadených rozhodnutí orgánů veřejné moci a údajů obsažených v samotné ústavní stížnosti, příp. ve vyžádaném soudním spise. Vedou-li informace zjištěné uvedeným způsobem Ústavní soud k závěru, že ústavní stížnost je zjevně neopodstatněná, může být bez dalšího odmítnuta. Tato relativně samostatná část řízení nemá kontradiktorní charakter. 6. Stížnost směřuje proti rozhodnutí, které bylo učiněno v oblasti rodinného práva. Ústavní soud opakovaně ve své rozhodovací činnosti zdůrazňuje, že k přezkumu soudních rozhodnutí vydaných ve věcech upravených zákonem o rodině, resp. rodinných věcech nově upravených občanským zákoníkem přistupuje zvláště restriktivně, ba dokonce v některých případech považuje ústavní stížnosti za nepřípustné (tak je tomu například v otázce rozvodu manželství, srov. rozhodnutí Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 465/02 a IV. ÚS 31/04 aj.). Obdobně Ústavní soud opakovaně připomíná, že není povolán k tomu, aby činil závěry mj. i o tom, jak vysoké má být výživné, ani hodnotit dříve v řízení provedené důkazy; jeho úkolem je pouze posoudit, zda soudy svými rozhodnutími nevybočily z mezí ústavnosti. Celkový prostor pro kasační zásah Ústavního soudu je tak velmi zúžen, v důsledku čehož se jeho přezkumná pravomoc koncentruje pouze na posouzení, zda se nejedná o zcela "extrémní" rozhodnutí, které by bylo založeno na naprosté libovůli, resp. které by jinak negovalo právo účastníka řízení na spravedlivý proces. O takový případ se však v nyní posuzované věci nejedná. 7. Ústavní soud dospěl k závěru, že v projednávané věci obecné soudy své závěry odůvodnily způsobem, který nevybočuje z mezí ústavnosti. Není možné vytýkat obecným soudům, že nepřistoupily k provedení dalších důkazů poté, co dospěly k závěru o "neprůkaznosti" příjmů stěžovatele. Svůj postup obecné soudy řádně zdůvodnily, neopomněly poukázat ani na rozporná tvrzení stěžovatele, resp. okolnosti jeho tzv. "neoficiálního podnikání". Podstatou ústavní stížnosti proto zůstává polemika stěžovatele s právními závěry obecných soudů, prostřednictvím níž se snaží domoci přehodnocení jejich závěrů Ústavním soudem. K tomu však není Ústavní soud povolán. 8. Z těchto důvodů Ústavní soud ústavní stížnost mimo ústní jednání a bez přítomnosti účastníků řízení odmítl jako návrh zjevně neopodstatněný ve smyslu §43 odst. 2 písm. a) zákona o Ústavním soudu. Poučení: Proti usnesení Ústavního soudu není odvolání přípustné. V Brně dne 15. dubna 2020 Kateřina Šimáčková, v. r. předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2020:2.US.915.20.1
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 915/20
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení)  
Populární název  
Datum rozhodnutí 15. 4. 2020
Datum vyhlášení  
Datum podání 26. 3. 2020
Datum zpřístupnění 8. 6. 2020
Forma rozhodnutí Usnesení
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 4
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán SOUD - KS České Budějovice
SOUD - OS Písek
Soudce zpravodaj David Ludvík
Napadený akt rozhodnutí soudu
Typ výroku odmítnuto pro zjevnou neopodstatněnost
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 2/1993 Sb./Sb.m.s., čl. 36 odst.1
Ostatní dotčené předpisy
  • 89/2012 Sb., §916
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu /spravedlivý proces /ústavnost a spravedlivost rozhodování obecně
Věcný rejstřík výživné/pro dítě
odůvodnění
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-915-20_1
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 111472
Staženo pro jurilogie.cz: 2020-06-12