ECLI:CZ:NSS:2015:1.AS.145.2014:61
sp. zn. 1 As 145/2014 - 61
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Josefa Baxy a soudců
JUDr. Filipa Dienstbiera a JUDr. Marie Žiškové v právní věci navrhovatelů: a) J. D. B.,
b) R. R. D., oba zastoupeni JUDr. Tomášem Těmínem, Ph.D., advokátem se sídlem Karlovo
náměstí 28, 120 00 Praha 2, proti odpůrci: Město Štramberk, se sídlem Náměstí 9, 742
66 Štramberk, zastoupeno JUDr. Taťánou Přibilovou, advokátkou se sídlem Kadláčkova 894,
742 21 Kopřivnice, o návrhu na zrušení opatření obecné povahy – Územní plán Štramberka,
vydaného Zastupitelstvem města Štramberka usnesením č. 16/218 ze dne 31. 7. 2013, v řízení
o kasační stížnosti navrhovatelů proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 9. 9. 2014,
č. j. 79A 2/2014 – 84,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Stěžovatelé j s o u p o v i n n i společně a nerozdílně nahradit odpůrci náklady řízení
ve výši 4.114 Kč do tří dnů od právní moci tohoto rozsudku k rukám zástupkyně odpůrce
JUDr. Taťány Přibilové, advokátky.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Navrhovatelé podali dne 14. 4. 2014 návrh na zrušení opatření obecné povahy- územního
plánu města Štramberka, vydaného dne 31. 7. 2013 usnesením Zastupitelstva města Štramberka
č. 16/218 (dále jen „ÚP Štramberka“). Navrhovatelé jsou vlastníky pozemků parc. č. 2847, 2945,
2946/1, 2948, 2951, 2952/1, 2954/3 a 2955, vše v k. ú. Štramberk, zapsáno na LV 2729.
Část těchto pozemků je v ÚP Štramberka vedena pod značkou Z42.
[2] Uvedli, že v návrhu ÚP Štramberka byla plocha Z42 oproti vymezení v konceptu
ÚP Štramberka zmenšena (z 1,46 na 0,53 ha) a její funkční využití bylo změněno z plochy bydlení
individuálního - městského a příměstského (BI) na plochu smíšenou obytnou - městské centrum
(SMC) a byla zde povolena výstavba maximálně 4 rodinných domů s podmínkou zpracování
regulačního plánu.
[3] Vydáním ÚP Štramberka se navrhovatelé cítili zkráceni na základních právech
dle čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod. V návrhu argumentovali rozsudkem
Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 4. 2011, č. j. 8 Ao 1/2011 - 107, konkrétně formulací:
„v obecné rovině lze tedy připustit, aby obec při vydání územního plánu zvolila pro podobné pozemky odlišné
funkční využití, nebude-li její postup s odkazem na výše uvedené zjevně diskriminační, šikanózní
apod. Takový postup ovšem nelze bez dalšího aprobovat v případě vydávání stanoviska dotčeného orgánu
podle §4 odst. 2 písm. b) stavebního zákona (pozn. zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu, dále jen „stavební zákon.“) Je-li totiž dotčený orgán v postupu směřujícím k vydání
územního plánu povolán jen ke střežení veřejného zájmu vyplývajícího ze zvláštního zákona (v tomto případě
jde o zájem na ochraně zemědělské půdy), nedisponuje tak širokou mírou uvážení jako orgán rozhodující o vydání
územně plánovací dokumentace. Jeho úkolem proto není aplikovat při vydání stanoviska jiná kriteria
než hledisko míry dotčení jím chráněného veřejného zájmu.“ Odkazovali rovněž na rozsudek téhož soudu
ze dne 5. 2. 2009, č. j. 2 Ao 4/2008 - 88, v němž soud konstatoval, že „přestože samotná změna
funkčního využití konkrétní plochy novým územním plánem nebude obvykle představovat přímý zásah
do vlastnických práv majitelů dotčených nemovitostí, nevylučuje to zásah nepřímý, ve smyslu omezení možností
užívání předmětu vlastnictví. I když je každý účastník povinen určitou míru takového nuceného omezení
akceptovat, za situace, kdy toto omezení překročí míru spravedlivé rovnováhy mezi požadavky obecného zájmu
a imperativy na ochranu základních práv jednotlivce, musí být vlastníků přiznána odpovídající náhrada ve smyslu
čl. 11 odst. 4 Listiny.“ Argumentovali rovněž citací z téhož rozhodnutí, dle níž „I za situace,
kdy takové omezení není v rozporu s hmotným právem, může soud zrušit příslušnou část územního plánu,
dojde-li v rámci testu proporcionality k závěru, že bez poskytnutí náhrady jde o zásah nepřiměřený. Skutečnost,
že podústavní právo možnost odškodnění v těchto případech nepředpokládá, nemůže být takovému postupu
překážkou.“ S ohledem na tato rozhodnutí pak navrhovatelé uvedli, že při procesu vydávání
územního plánu došlo k nepřiměřené diskriminaci na jejich vlastnickém právu, neboť došlo
k omezení možnosti výstavby a snížení tržní ceny nemovitostí. Navrhovatelé rovněž
argumentovali rozsudkem Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 30. 5. 2013,
č. j. 30 A 130/2012 - 141, dle něhož je změna funkčního využití pozemků, které bylo možno
užít k výstavbě, bez řádného odůvodnění a smyslu diskriminační. Podle navrhovatelů byla změna
územního plánu iniciována pouze na základě tendenčně zaměřených námitek občanů
proti pozemkům vlastněným navrhovateli a došlo pouze ke změně funkčního využití pozemků
navrhovatelů a nikoli také okolních pozemků.
II. Právní názor krajského soudu
[4] Krajský soud neshledal návrh na zrušení opatření obecné povahy důvodným, a proto
jej v plném rozsahu zamítl.
[5] Rovněž námitku zásahu do vlastnického práva stěžovatelů krajský soud neshledal
důvodnou, a to s ohledem na to, že z obsahu správních spisů, jakož i z vypořádání námitek
navrhovatelů odpůrcem, jsou seznatelné důvody vedoucí k tomuto omezení včetně podkladů,
o něž se rozhodnutí opírá. Odkazuje na rozhodnutí o námitkách, v němž odpůrce velmi
podrobně popsal důvody vedoucí ke zmenšení plochy Z42 v návrhu oproti konceptu, jimiž byly
nejen připomínky občanů, ale zejména nesouhlasná stanoviska ze strany dotčených orgánů,
z nichž Ministerstvo kultury požadovalo rovněž změnu funkčního využití.
[6] Jako důvodnou neshledal soud ani námitku řádného nevypořádání námitek ze dne
13. 7. 2014, naopak s odkazem na str. 57-63 odůvodnění ÚP Štramberka konstatoval, že o nich
bylo řádně rozhodnuto, a to včetně precizního a podrobného odůvodnění.
[7] K namítanému nesouladu ÚP Štramberka s vydaným povolením a vyjádřením krajský soud
uvedl, že navrhovatelé měli pravděpodobně tímto tvrzením na mysli vyjádření odboru životního
prostředí a zemědělství Městského úřadu Kopřivnice ze dne 2. 5. 2005, v němž se tento správní
orgán vyjádřil k žádosti navrhovatelů na posouzení zamýšlené stavby rodinného domu
na pozemcích parc. č. 2954/1 a 2955, přičemž vyjádřil souhlas se záměrem a uvedl, že stavbu lze
realizovat pouze v souladu se schválenou územně plánovací dokumentací. Podotknul, že v době
vydání vyjádření není výstavba možná, ale upozornil na brzký proces pořizování změn územního
plánu. Krajský soud zdůraznil nezávaznost tohoto stanoviska vydaného za platnosti předchozího
územního plánu.
[8] Za právně bezvýznamnou označil krajský soud rovněž skutečnost, že změnou
č. 1 dřívějšího územního plánu, schválenou v roce 2006, došlo ke změně zónace pozemků
parc. č. 2953, 2954 a 2952/1, které se staly zónou určenou k individuálnímu bydlení. Zdůraznil,
že pro posouzení věci není právně relevantní obsah předchozího územního plánu, respektive
některé z jeho změn. Předmětem soudního přezkumu v posuzované věci je tvorba a obsah
ÚP Štramberka.
[9] Námitku porušení vlastnického práva garantovaného čl. 11 odst. 1 Listiny krajský soud
vnímal v kontextu celého návrhu ÚP Štramberka jako zobecnění předchozích konkrétnějších
tvrzení, přičemž navrhovateli označené rozsudky neshledal přiléhavými. Předeslal,
že dle vypořádání námitek nebyla negativní stanoviska dotčených orgánů jedinými důvody
pro zařazení do výše označených ploch a zdůraznil v tomto ohledu polohu pozemků tvořících
plochu Z42, tj. bezprostřední návaznost na městskou památkovou rezervaci a skutečnost,
že tyto pozemky jsou součástí významného krajinného prvku registrovaného pod č. 3468.
Dále soud podotkl, že veřejný zájem hájený ve vztahu k těmto pozemkům dotčenými orgány
byl náležitě odůvodněn a orgány územního plánování byly povinny jejich negativní stanoviska
plně respektovat a odpovídajícím způsobem je transformovat do přijatého ÚP Štramberka.
[10] S ohledem na obsah jak ÚP Štramberka, tak správních spisů, měl krajský soud
za prokázané, že ÚP Štramberka nepřinesl změny pouze ve vztahu k pozemkům ve vlastnictví
navrhovatelů. Důvody nezbytnosti omezení a regulace zástavby na ploše Z42 byly odpůrcem
velmi podrobně a vyčerpávajícím způsobem rozvedeny ve vypořádání námitek.
III. Obsah kasační stížnosti
[11] Rozsudek krajského soudu navrhovatelé (dále jen „stěžovatelé“) napadli včasnou kasační
stížností z důvodů dle §103 odst. 1 písm. a) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu
správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „s. ř. s.“)
[12] Stěžovatelé mají za to, že odpůrce uplatňuje různý přístup k různým vlastníkům pozemků
a namítají, že krajský soud nesprávně posoudil výklad rozsudku Nejvyššího správního soudu
ze dne 4. 4. 2011, č. j. 8 Ao 1/2011 - 107, pokud neshledal tento rozsudek pro posuzování věci
přiléhavý. Uvádějí, že změnou územního plánu byly zasaženy jen nemovitosti ve vlastnictví
stěžovatelů, nikoli však pozemky v bezprostředním okolí (např. pozemky parc. č. 2953, 2954/2
a 2954/1). Zjevně rozdílný přístup ve vztahu k dalším pozemkům demonstrují na vypořádání
odpůrce se stanoviskem Ministerstva kultury ze dne 25. 1. 2011, uplatněným ke konceptu ÚP
Štramberka (str. 99 odůvodnění). Požadavek ministerstva na vypracování územní studie
pro plochy Z12 a Z20 odpůrce nerespektoval, oproti tomu v případě plochy Z42 odpůrce
požadavek na vypracování regulačního plánu respektoval, čímž založil rozdílný přístup. Na svou
obranu dále stěžovatelé odkazují na již v žalobě zmiňované rozhodnutí Nejvyššího správního
soudu ze dne 5. 2. 2009, č. j. 2 Ao 4/2008 - 88, přičemž nesouhlasí se závěry krajského soudu,
který se neztotožnil s interpretací tohoto rozhodnutí obsaženou v žalobě. Dle stěžovatelů
je výklad soudu chybný a nerespektuje zásadu proporcionality mezi základním právem
stěžovatelů dle čl. 11 odst. 1 Listiny.
[13] Stěžovatelé odkazují opětovně rovněž na rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové,
č. j. 30 A 130/2012 - 141. Nesouhlasí s konstatováním Krajského soudu v Ostravě, dle něhož
je prokázané, že ÚP Štramberka přinesl rozsáhlé změny oproti předchozímu územnímu plánu,
a to nikoli pouze ve vztahu k nemovitostem stěžovatelů.
[14] Stěžovatelé odmítají závěry krajského soudu, že případnou výstavbou roubených budov
by došlo k narušení pohledově exponovaných částí města a mají za to, že by naopak došlo
k ucelení zástavby.
[15] Krajský soud dle stěžovatelů nesprávně posoudil otázku zásahu do vlastnického práva,
jestliže tuto námitku neshledal důvodnou. Zásah dle stěžovatelů spočívá v omezení výstavby
na ploše Z42 na maximálně 4 rodinné domy. Stěžovatelé uvádějí, že kupovali nemovitosti
s legitimním očekáváním možnosti budoucí výstavby na pozemcích, která byla až do návrhu
ÚP Štramberka možná.
[16] K tvrzení odpůrce, že veškerá omezení směřují k jedinému cíli, jímž je zachování „genia loci“
města Štramberka, uvádějí, že tento cíl považují za ušlechtilý a společnosti prospěšný,
avšak není jasné, proč je jeho prosazování zcela tendenční, nejednotné a diskriminační. Termín
genius loci považují co do výkladu za ošidný. Pod jeho uplatněním může být skryto cokoli,
i diskriminace stěžovatelů. Pak by ale takové rozhodnutí bylo dle stěžovatelů nepřezkoumatelné.
V této souvislosti zmiňují rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 8. 2011,
č. j. 1 Ao 4/2011 - 42, z něhož vyvozují, že územní plán by měl být, ve vztahu k zájmu
na zachování kulturní hodnoty území, aplikován přiměřeně, neboť striktní omezování možnosti
výstavby, úpravy staveb a omezení funkčního využití by mohlo mít za následek zcela opačný
efekt, než který odpůrce přijetím územního plánu zamýšlel.
[17] Stěžovatelé dále nesouhlasí s odmítnutím důkazních návrhů, vznesených zástupcem
stěžovatelů při závěrečné řeči během jednání dne 8. 9. 2014 před krajským soudem a mají
za to, že rozhodnutí o jejich neprovedení je v rozporu s ustanoveními §64 s. ř. s. ve spojení
s ustanovením §119a zákona č. 99/1963 Sb., občanského soudního řádu (dále jen „o. s. ř.“)
[18] Závěrem stěžovatelé uvádějí rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 10. 2013,
č. j. 1 Aos 5/2013 - 45, a shrnují, že ze všech jejich podání a spisových podkladů je zřejmé,
že unesli důkazní břemena a bezpečně prokázali, že přijetím ÚP Štramberka došlo
k diskriminačnímu a neproporcionálnímu zásahu do jejich vlastnického práva.
IV. Vyjádření odpůrce ke kasační stížnosti
[19] K námitce nesprávného posouzení výkladu rozsudku Nejvyššího správního soudu
ze dne 4. 4. 2011, č. j. 8 Ao 1/2011 - 107 odpůrce podotýká, že se v posuzovaném případě
nejednalo o změnu, nýbrž o proces pořizování a vydání nového územního plánu města
Štramberka, při němž bylo v souladu s §43 odst. 4 stavebního zákona řešeno celé území města,
nikoli pouze pozemky stěžovatelů. ÚP Štramberka stanovil novou urbanistickou koncepci,
koncepci uspořádání krajiny a koncepci veřejné infrastruktury. Přitom částečně vycházel
z dosavadní územně plánovací dokumentace, ale nekopíroval ji. Předchozí územní plán byl
zastaralý, což bylo jedním z důvodů pro pořízení nového územního plánu. Původně byla
zastavitelná plocha Z42 vymezena v konceptu ÚP Štramberka ve větším rozsahu (1,46 ha) včetně
celého pozemku parc. č. 2952/1 a pozemku parc.č. 2955. Proti takto určenému rozsahu
se vyjádřily dva dotčené orgány: orgán ochrany přírody hájící veřejný zájem, kterým je ochrana
významného krajinného prvku č. 3468 „Polopřirozená louka“ a orgán státní památkové péče,
hájící veřejný zájem, kterým je ochrana prostředí Městské památkové rezervace Štramberk.
Stanoviska dotčených orgánů byla řádně odůvodněná, bylo z nich patrno, jakými úvahami
se dotčené orgány řídily, a co bylo důvodem pro jejich negativní stanoviska. Odpůrce
se proto s jejich obsahem ztotožnil a do pokynů pro zpracování návrhu ÚP Štramberka
(dle §49 stavebního zákona) byl zařazen požadavek na zmenšení zastavitelné plochy Z42
(nově 0,53 ha) a její převedení z plochy bydlení individuálního – městské a příměstské (BI)
na plochu smíšenou obytnou – městské centrum (SMC). Současně byla pro zastavitelnou plochu
Z42 doplněna podmínka realizace: „regulační plán do 31. 12. 2020, kdy v ploše budou situovány
maximálně 3 rodinné domy“. Jeden rodinný dům ve vlastnictví žalobců je v ploše již budován
a tato část pozemku je tudíž vymezena jako stávající plocha SMC. Plocha Z42 je omezena
a zůstává zachován limit max. 3 rodinné domy.
[20] Odpůrce dodává, že krom výše uvedených stanovisek bylo důvodem pro zmenšení rozsahu
plochy Z42 také zatížení lokality limity využití území, a to omezení technického rázu, které
představuje bezpečnostní pásmo vysokotlakého plynovodu s tlakem nad 40 barů, vedení
vysokého napětí a ochranné pásmo 50 metrů od okraje lesa.
[21] Odpůrce nesdílí názor, že změnou územního plánu byly zasaženy pouze nemovitosti
ve vlastnictví stěžovatelů a nikoli pozemky v bezprostředním okolí, ani námitku existence zjevně
rozdílného přístupu, demonstrovanou na vypořádání se stanoviskem Ministerstva kultury.
S ohledem na to, že byl pořizován nový územní plán, nemohly být již z podstaty věci zasaženy
pouze pozemky ve vlastnictví stěžovatelů, ale i pozemky další, a to i v bezprostředním okolí
pozemků ve vlastnictví žalobců. Dále odpůrce ve vztahu k územním studiím zdůrazňuje, že jsou
územně plánovacím podkladem a nikoli závaznou územně plánovací dokumentací, přičemž
po zhodnocení všech okolností, stanovisek a faktů dospěl k závěru, že územní studie by v případě
ploch Z12 a Z20 nebyly přínosem.
[22] K odkazu stěžovatelů na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 2. 2009,
č. j. 2 Ao 4/2008 - 88 odpůrce konstatuje, že bylo překonáno usnesením rozšířeného senátu
Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 7. 2009, č. j. 1 Ao 1/2009 - 120 (dále jen „usnesení
rozšířeného senátu“). Napadený ÚP Štramberka pak dle odpůrce splňuje kritéria citovaná
v tomto usnesení. Odpůrce je přesvědčen, že napadeným ÚP Štramberka nebyla vlastnická práva
stěžovatelů omezena nad spravedlivou míru.
[23] K odkazu stěžovatelů na rozsudek Krajského soudu v Hradci Králové,
č. j. 30 A 130/2012 - 141 odpůrce uvádí, že možnost výstavby byla omezena již v předchozím
územním plánu města Štramberka, a to i po schválení Změny č. 1 Územního plánu města
Štramberk. Ve stávající dokumentaci byla pro výstavbu vymezena pouze ta část území, kterou
bylo možno zastavět i před vydáním ÚP Štramberka. Odpůrce dále odkazuje na odůvodnění
námitek, v němž jsou uvedena kritéria, která byla při vypořádání zvážena a s ohledem
na něž nebylo možné stěžovatelům vyhovět. Jeho názor v této souvislosti zůstává nezměněn.
V této souvislosti odpůrce odkazuje na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 8. 2011,
č. j. 1 Ao 4/2011 - 42 a na usnesení rozšířeného senátu.
[24] Odpůrce nesouhlasí ani s námitkou stěžovatelů, dle níž by případnou výstavbou nedošlo
k narušení pohledově exponované části města, ale spíše k ucelení zástavby. Argumentuje výřezy
z hlavního výkresu ÚP Štramberka, konkrétně pak obrázek současného stavu po vydání
ÚP Štramberka a stav dle konceptu, z nichž je zřejmé, že v případě stavu dle konceptu
by k ucelení zástavby nedocházelo, naopak by budoucí zástavba zasahovala do ničím nezastavěné
krajiny na úpatí Bílé hory pod lesními porosty a nad historickým centrem města. Plocha Z42
je z hlediska morfologie terénu značně pohledově exponovaná, výrazně se uplatňuje
při pohledech z náměstí, neboť se nachází v relativně prudkém svahu nad ním, zároveň
se uplatňuje v dálkových pohledech z Trúby. Proto byl pro tuto plochu i v předchozím územním
plánu dodržován limit – umístění max. 4 rodinných domů, a to v níže položené části lokality.
[25] K námitce zásahu do vlastnického práva stěžovatelů odpůrce opětovně poukazuje
na důvody vedoucí k zmenšení rozsahu zastavitelné plochy Z42 a doplnění regulačního plánu
jako podmínky realizace.
[26] K nesouhlasu stěžovatelů s konstatováním, že požadavek na omezení zástavby je v dané
lokalitě kontinuálně uplatňován, odpůrce uvádí, že je obsažen ve stanoviscích dotčených orgánů
od roku 2002, přičemž stěžovatelé nabyli předmětné pozemky až poté, v období od 5. 5. 2005
do 1. 9. 2010. Do roku 2006 platil předchozí územní plán města Štramberk, v němž byly
předmětné pozemky stěžovatelů nezastavitelné. Až dne 25. 9. 2006 byla vydána Změna
č. 1 Územního plánu města Štramberk, která umožnila výstavbu maximálně 4 rodinných domů
v lokalitě. V současnosti je na pozemku parc. č. 2952/1 rozestavěn rodinný dům ve vlastnictví
žalobců, na ostatním území lze umístit 3 rodinné domy. Jelikož se jedná o pohledově
exponovanou lokalitu v sousedství městské památkové rezervace, je v ÚP Štramberka stanoven
požadavek na zpracování regulačního plánu pro tuto zastavitelnou plochu. Odpůrce zdůrazňuje,
že všechna možná omezení směřují k jedinému cíli, kterým je, v souladu s ustanovením
§18 odst. 4 stavebního zákona, chránit a rozvíjet přírodní, kulturní a civilizační hodnoty, včetně
urbanistického, architektonického a archeologického dědictví. Město Štramberk je historické
město, jehož centrum je městkou památkovou rezervací a na jehož území se v blízkosti dané
plochy (cca 60 m od hranice zastavitelné plochy Z42) nachází evropsky významná lokalita
„CZ0810036 - Štramberk“. Město je cílem turistů právě pro svou historickou a přírodní hodnotu.
[27] S tvrzeními stěžovatelů k pojmu genius loci odpůrce nesouhlasí, odkazuje na výnos
Ministerstva kultury České socialistické republiky ze dne 29. května 1969, č. j. 8372/69 – 11/2,
o prohlášení historického jádra města Štramberka za památkovou rezervaci, který mimo jiné
stanovuje účel prohlášení. Výjimečnost místa je dále specifikována v Zásadách územního rozvoje
Moravskoslezského kraje, vydaných Zastupitelstvem Moravskoslezského kraje dne 22. 12. 2010.
K diskriminaci nedochází, neboť plocha ze zástavby není vyřazena úplně, nýbrž je toliko omezen
maximální možný počet umisťovaných rodinných domů a stanovena podmínka pořízení
regulačního plánu pro plochu.
[28] Odpůrce se ztotožňuje s postupem krajského soudu, který zamítl návrh stěžovatelů
na provedení důkazu znaleckým posudkem. Tento návrh považuje za nadbytečný, neboť v řízení
bylo beze zbytku prokázáno, že odpůrce postupoval při přijetí ÚP Štramberka správně, neboť
nezasáhl do vlastnického práva žalobců nepřiměřeně, což vyplývá z ostatních provedených
důkazů.
[29] Vzhledem k výše uvedenému odpůrce navrhuje, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost
zamítl jako nedůvodnou.
V. Replika stěžovatelů
[30] V replice ze dne 1. 12. 2014 stěžovatelé polemizují s názorem odpůrce, že rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu ze dne 5. 2. 2099, č. j. 2 Ao 4/2008 - 88 bylo překonáno usnesením
rozšířeného senátu, přičemž mají za to, že ÚP Štramberka nebyl vydán v souladu se zásadami
v prve zmíněném rozhodnutí a odkazuje v tomto na svá dřívější podání. Dále uvádí, že dle jejich
mínění na případ nedopadá rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 3. 2008,
č. j. 2 Ao 1/2008 - 51.
[31] Nesouhlasí ani s názorem odpůrce ohledně prosazování cíle zachování „genia loci“.
V souvislosti s ochranou životního prostředí pak uvádějí citaci z rozsudku Nejvyššího správního
soudu ze dne 18. 7. 2006, č. j. 1 Ao 1/2006 - 74. Tvrdí, že nikoli odpůrce, ale pouze znalec může
posoudit existenci srovnatelných pozemků.
[32] S odkazem na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 6. 2014,
č. j. 8 Aos 4/2013 - 50 pak uvádějí, že je na místě, aby soud rozhodl o nesouladu ÚP Štramberka
s hmotným právem a jeho přijetí v rozporu se zásadou proporcionality a konstatoval závažného
porušení vlastnického práva.
[33] Závěrem uvádějí, že trvají na návrhu, aby Nejvyšší správní soud rozhodnutí krajského
soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu projednání.
VI. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
[34] Kasační stížnost je podle ustanovení §102 a násl. s. ř. s. přípustná a jsou v ní namítány
důvody dle ustanovení §103 odst. 1 písm. a) a d) s. ř. s.
[35] Na základě ustanovení §109 odst. 3 a 4 s. ř. s. je Nejvyšší správní soud při přezkumu
rozhodnutí krajských soudů vázán rozsahem a důvody kasační stížnosti, ledaže by bylo řízení
před soudem zmatečné, bylo zatíženo vadou, která mohla mít za následek nezákonné
rozhodnutí o věci samé, anebo je-li napadené rozhodnutí nepřezkoumatelné, jakož i v případech,
kdy je rozhodnutí správního orgánu nicotné. Vady, k nimž by měl přihlédnout nad rámec
námitek stěžovatelů, Nejvyšší správní soud neshledal.
[36] Kasační stížnost není důvodná.
[37] Soud se nejdříve zabýval námitkou nepřezkoumatelnosti (V.A). Následně se věnoval
námitce rozdílného přístupu k různým vlastníkům pozemků (V.B) a námitce nesprávného
posouzení otázky zásahu do vlastnického práva (V.C). Jako poslední posoudil námitku
neprovedení navržených důkazů (V.D).
VI.A K námitce nepřezkoumatelnosti
[38] Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval námitkou nepřezkoumatelnosti napadeného
rozsudku, protože jen v případě přezkoumatelného rozhodnutí krajského soudu je zpravidla
možné se zabývat dalšími kasačními námitkami (srov. rozsudek Nejvyššího správního
soudu ze dne 8. 3. 2005, č. j. 3 As 6/2004 – 105). Dle stěžovatelů je nepřezkoumatelnost spojena
s termínem genius loci, konkrétně pak s tvrzením odpůrce, dle něhož všechna předmětná omezení
směřují k jedinému cíli, kterým je zachování genia loci města Štramberka.
[39] K požadavku přezkoumatelnosti rozhodnutí Nejvyšší správní soud ve svých rozhodnutích
konstantně uvádí, že rozhodnutí je nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů, jestliže není
zřejmé, jakými úvahami se soud řídil při naplňování zásady volného hodnocení důkazů či utváření
závěru o skutkovém stavu; dále z jakého důvodu nepovažoval za důvodnou právní argumentaci
obsaženou v žalobě; proč subsumoval skutkový stav pod zvolené právní normy.
Nepřezkoumatelné je také rozhodnutí, v němž se soud opomněl vypořádat s některou ze včasně
uplatněných žalobních námitek (srov. například rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne
23. 6. 2011, č. j. 5 As 72/2010 – 60, ze dne 17. 1. 2008, č. j. 5 As 29/2007 – 64, ze dne
30. 11. 2007, č. j. 4 Ads 21/2007 – 77, ze dne 18. 10. 2005, č. j. 1 Afs 135/2004 – 73).
[40] Pojem genius loci, v souvislosti s nímž je nepřezkoumatelnost namítána, se však v rozsudku
krajského soudu objevuje pouze v souvislosti s vyjádřením odpůrce. V ÚP Štramberka, respektive
v jeho textové části se vyskytuje na několika místech, a to v návaznosti na užití tohoto pojmu
Ministerstvem kultury. Pouhé užití tohoto pojmu však nemůže zakládat nepřezkoumatelnost.
V této souvislosti Nejvyšší správní soud upozorňuje na závěry ve svém rozhodnutí ze dne
16. 6. 2011, č. j. 7 Ao 2/2011 - 127, že „ani skutečnost, že uvedená pravidla chování (jednalo se o zásady
územního rozvoje) používají neurčité, odborné či jinak na první pohled možná ne zcela jednoznačné nebo
obsahově zřejmé pojmy není důvodem, pro který by bylo možno dovodit jejich nezákonnost. Právní pravidla často
obsahují takové pojmy a je zcela běžné, že jejich obsah a význam je určován výkladem za pomoci jejich obecného
jazykového významu, významu přisuzovaného v odborných kruzích, jde-li o odborné pojmy, a s přihlédnutím
ke kontextu užití daného pojmu a smyslu a účelu právní úpravy, v níž se objevuje.“ (…). K označení genius
loci soud v tomtéž rozhodnutí podotknul, že toto „(…) je pojmem obecně užívaným pro označení
specifické atmosféry či specifických, někdy jedinečných, podmínek určitého místa.“
[41] Námitka nepřezkoumatelnosti proto není důvodná.
VI.B K námitce rozdílného přístupu k různým vlastníkům pozemků
[42] Stěžovatelé namítají rozdílný přístup k různým vlastníkům, který demonstrují
na vypořádání stanoviska Ministerstva kultury, uplatněným ke Konceptu ÚP Štramberka dne
25. 1. 2011. Ministerstvo v něm jako dotčený orgán dle §26 odst. 2 písm. c) zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve spojení s §48 odst. 3 stavebního zákona uplatnilo připomínky
k zastavitelným plochám vymezeným v konceptu ÚP Štramberka. Ve vztahu k ploše Z42
ministerstvo na str. 4 uvádí, že „z hlediska zájmů státní památkové péče je žádoucí podmínit změny
funkčního využití vybraných ploch zpracováním regulačních plánů. Uplatnění této připomínky doporučuje
Ministerstvo kultury u ploch Z42, Z22.“ Zpracování regulačního plánu odůvodňuje přímým
kontextem obou ploch s historickým prostředím městské památkové rezervace. Zdůrazňuje,
že zástavba v těchto lokalitách musí vykazovat půdorysné, objemové, výrazové i materiální shody
s okolní zástavbou a hodnotami místa, přičemž tyto regulační prvky může zajistit pouze regulační
plán. Odpůrce k tomuto uvedl „budou zpracovány regulační plány - v Pokynech požadavek č. 2“
[43] Jako další připomínku z hlediska zájmů státní památkové péče ministerstvo uvádí
jako žádoucí podmínit změny funkčního využití vybraných ploch zpracováním územních studií.
Doporučuje rozšířit seznam těchto ploch o návrhové plochy Z20 a Z12. Odpůrce se k této
připomínce vyjádřil tak, že „pro plochu Z12 ani Z20 není územní studie v Návrhu ÚP Štramberka
požadována. V ploše již bylo vydáno stavební povolení na stavbu RD na pozemku p. č. 1466. Obě plochy jsou
dobře přístupné z místních komunikací.“
[44] Ve vztahu k povaze uplatněného stanoviska Nejvyšší správní soud uvádí,
že dle §4 odst. 2 písm. b) stavebního zákona vydávají dotčené orgány „pro postupy
podle tohoto zákona, které nejsou správním řízením, stanoviska, která nejsou samostatným rozhodnutím
ve správním řízení, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak; stanoviska jsou závazným podkladem pro politiku
územního rozvoje a pro opatření obecné povahy vydávaná podle tohoto zákona.“ V případě územního plánu,
vydávaného dle §43 odst. 4 stavebního zákona ve formě opatření obecné povahy,
se tedy nejedná o závazná stanoviska ve smyslu §149 správního řádu, nýbrž o závazné podklady
(srov. rozsudek NSS ze dne 7. 1. 2009, sp. zn. 2 Ao 2/2008). Jak dovodil ve výše citovaném
rozhodnutí Nejvyšší správní soud, „je tedy nepochybné, že bez ohledu na to, že sporná stanoviska dotčených
orgánů nejsou stavebním zákonem jako závazná označena, závaznými v dané věci ve skutečnosti jsou
[§4 odst. 2 písm. b), věty za středníkem, stavebního zákona].“
[45] Nejvyšší správní soud ze správního spisu zjistil, že ve vztahu k plochám Z20 a Z12 požádal
pořizovatel územního plánu Ministerstvo kultury o přehodnocení stanoviska a vymezil důvody,
pro které tak žádá. Dle následné odpovědi ministerstva se jednalo jen o doporučení a je proto
na vůli zastupitelstva, jak s tím naloží (viz str. 195 odůvodnění ÚP Štramberka). Vzhledem
k formulaci obsažené ve stanovisku („je žádoucí“) a výše uvedené odpovědi ministerstva má proto
Nejvyšší správní soud za to, že judikatura, dle níž „pokud v procesu pořizování územního plánu uplatní
dotčený orgán ve svém stanovisku požadavek na pořízení územní studie dle §30 stavebního zákona z roku
2006, je třeba územní studii pořídit buď jako podklad pro vydání územního plánu (§25 citovaného zákona),
nebo přímo v územním plánu stanovit pořízení územní studie jako podmínku pro rozhodování v území
(§43 odst. 2 citovaného zákona). Pouhé usnesení zastupitelstva obce, že územní studie bude pořízena dodatečně,
nepostačuje ke splnění požadavku uplatněného dotčeným orgánem“ (rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 20. 10. 2010, č. j. 1 Ao 2/2009 - 86), není v posuzovaném případě přiléhavá a odpůrce
nepochybil, jestliže dospěl k odůvodněnému závěru, že územní studie nebudou pro označené
plochy požadovány.
[46] V souvislosti s doporučeními obsaženými ve stanovisku ministerstva na zpracování
územních studií a regulačních plánů se lze ztotožnit s názorem krajského soudu, který dovodil,
že tyto nejsou srovnatelné a upozornil na rozdílnost mezi jednotlivými doporučovanými nástroji.
[47] Dle §30 stavebního zákona územní studie „navrhuje, prověřuje a posuzuje možná řešení vybraných
problémů, případně úprav nebo rozvoj některých funkčních systémů v území, například veřejné infrastruktury,
územního systému ekologické stability, které by mohly významně ovlivňovat nebo podmiňovat využití a uspořádání
území nebo jejich vybraných částí.“
[48] Oproti tomu regulační plán dle §61 odst. 1 stavebního zákona „v řešené ploše stanoví podrobné
podmínky pro využití pozemků, pro umístění a prostorové uspořádání staveb, pro ochranu hodnot a charakteru
území a pro vytváření příznivého životního prostředí. Regulační plán vždy stanoví podmínky pro vymezení
a využití pozemků, pro umístění a prostorové uspořádání staveb veřejné infrastruktury a vymezí veřejně prospěšné
stavby nebo veřejně prospěšná opatření.“
[49] Dle systematiky stavebního zákona je regulační plán stejně jako územní studie řazen
mezi nástroje územního plánování. Oproti územní studii, která představuje „pouhý“ územně
plánovací podklad, je regulační plán územně plánovací dokumentací, jejímž obsahem jsou
konkrétní podmínky využití území ve vztahu ke konkrétním pozemkům. Lze souhlasit s názorem
krajského soudu, že srovnatelnost v přístupu odpůrce lze posuzovat pouze v případě shodných
požadavků dotčených orgánů ve vztahu k různým pozemkům. Ze správního spisu Nejvyšší
správní soud zjistil, že připomínku zpracování regulačního plánu ministerstvo uplatnilo
k plochám Z42 a Z22, přičemž v případech obou odpůrce toto doporučení akceptoval a zahrnul
do pokynů pro zpracování návrhu ÚP Štramberka. Plocha Z22 byla následně na základě
stanoviska Ministerstva kultury ze dne 13. 10. 2011, č. j. MK 53128/2011 OPP k návrhu
ÚP Štramberka a následných konzultacích s tímto orgánem zcela vyřazena ze zastavitelných
ploch. Ve vydaném ÚP Štramberka je proto regulační plán vyžadován jako podmínka realizace
pouze ve vztahu k ploše Z42.
[50] Nelze rovněž souhlasit s tvrzením stěžovatelů, že „změnou územního plánu byly zasaženy
jen nemovitosti ve vlastnictví stěžovatelů, nikoli však pozemky v bezprostředním okolí“ (např. pozemky
parc. č. 2953, 2954/2 a 2954/1). Tyto označené pozemky jsou rovněž součástí plochy Z42
a i v jejich případě došlo ke změně funkční plochy a týká se jich podmínka zpracování
regulačního plánu.
[51] Z kontextu procesu územního plánování ve městě Štramberk nevyplývá,
že by při rozhodování docházelo k diskriminaci ze strany odpůrce. Ze správních spisů
i z vypořádání námitek stěžovatelů jsou zřejmé úvahy odpůrce a důvody, které vedly k tomuto
omezení, a to včetně podkladů, o něž se rozhodnutí opírá.
[52] Nejvyšší správní soud námitku vyhodnotil jako nedůvodnou.
VI.C K námitce nesprávného posouzení otázky zásahu do vlastnického práva
[53] Stěžovatelé tvrdí, že krajský soud neposoudil správně otázku zásahu ÚP Štramberka
do jejich vlastnických práv. Zásah dle nich spočívá v zmenšení plochy Z42 oproti konceptu
ÚP Štramberka, změně funkčního využití této plochy a podmínce výstavby maximálně
4 rodinných domů.
[54] Územní plánování obecně a konkrétně i funkční změnu využití pozemku lze nepochybně
chápat jako zásah do majetkových práv (srov. rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne
31. 8. 2011, č. j. 1 Ao 4/2011 - 42). K otázce, zda nejde ve vztahu k navrhovatelům o řešení
zjevně nepřiměřené, excesivní, šikanózní, diskriminační či neodůvodněně zasahující do jejich
základních práv, se Nejvyšší správní soud obsáhle vyjádřil v usnesení rozšířeného senátu, v němž
uvedl, že „územní plán reguluje možné způsoby využití určitého území. V tomto smyslu představuje významný,
byť ve své podstatě spíše nepřímý zásah do vlastnického práva těch, jejichž nemovitosti tomuto nástroji právní
regulace podléhají, neboť dotyční vlastníci mohou své vlastnické právo vykonávat pouze v mezích přípustných podle
územního plánu. Znamená to především, že jsou omezeni v tom, co se svým pozemkem či stavbou do budoucna
mohou činit, na přípustné varianty využití jejich nemovitostí, jež vyplývají z územního plánu. V tomto smyslu
může územní plán představovat zásadní omezení ústavně zaručeného práva vlastnit majetek (čl. 11 LZPS),
jež je jedním ze základních pilířů, na nichž již po staletí stojí západní civilizace a její svobodný rozvoj. Zásahy
do vlastnického práva proto musí mít zásadně výjimečnou povahu, musí být prováděny z ústavně legitimních
důvodů a jen v nezbytně nutné míře a nejšetrnějším ze způsobů vedoucích ještě rozumně k zamýšlenému cíli,
nediskriminačním způsobem a s vyloučením libovůle a být činěny na základě zákona.“
[55] Z rozhodnutí rozšířeného senátu plyne, že zasahuje-li územní plán do vlastnického práva
osob, je třeba zkoumat, zda byly odpůrcem v konkrétním případě dodrženy zásady subsidiarity
a minimalizace zásahu. Nejvyšší správní soud proto musí posoudit, zda řešení, kterým bylo
do vlastnického práva navrhovatelů zasaženo, splňuje podmínky stanovené výše citovaným
usnesením.
[56] Dle Nejvyššího správního soudu lze zásah vyvolaný územním plánováním vzhledem
k zákonnému zakotvení územního plánování, včetně jeho cílů (srov. §18 a §19 stavebního
zákona) nepochybně označit za legitimní a zákonem aprobovaný cíl. Naproti tomu stojí námitka
stěžovatelů, že kupovali nemovitosti „s legitimním očekáváním možnosti budoucí výstavby na těchto
pozemcích, která byla až do návrhu ÚP Štramberka možná.“ Stěžovatelé nabyli vlastnické právo
k jednotlivým pozemkům v období od 5. 5. 2005 do 1. 9. 2010, tedy za platnosti předchozího
územního plánu. Ze stanovisek dotčených orgánů uplatněných v roce 2002 během pořizování
Změny č. 1 předchozího územního plánu je zřejmé, že o možnosti výstavby bylo již tehdy
uvažováno pouze ve velmi omezené míře a předchozí územní plán ve znění této změny
obsahoval podmínku umístění 4 domů. Lze proto souhlasit s názorem krajského soudu,
že úprava obsažená v ÚP Štramberk není ničím jiným, než setrváním na těchto konstantních
závěrech správních orgánů, a že n avrhovateli tvrzené legitimní očekávání možnosti využívání
pozemků v jejich vlastnictví v souladu s jejich investičními záměry nemá a ani v minulosti nemělo
reálný podklad.
[57] V souvislosti s touto námitkou legitimního očekávání Nejvyšší správní soud upozorňuje
na svůj rozsudek ze dne 21. 10. 2009, č. j. 6 Ao 3/2009 - 76, dle něhož „z existence dřívějšího
územního plánu či řešení navrhovaných v raných fázích územních plánování nelze dovozovat utvoření "závazné
správní praxe" – tím by byla popřena sama podstata územního plánování.“ Stěžovatelé tedy nemohli
mít žádné legitimní očekávání, že územní plán zůstane neměnný po celou dobu jeho pořizování.
VI. D K námitce neprovedení navržených důkazů
[58] Stěžovatelé namítali vadu v postupu krajského soudu, spočívající v neprovedení důkazů
navržených jejich zástupcem v rámci přednesu konečného návrhu. Tento postup je podle nich
v rozporu s §119a o. s. ř., použitým na základě §64 s. ř. s.
[59] Podle §119a o. s. ř. „před skončením jednání je předseda senátu povinen účastníky přítomné při jednání
poučit, že všechny rozhodné skutečnosti musí uvést a že důkazy musí být označeny dříve, než ve věci vyhlásí
rozhodnutí, neboť později uplatněné skutečnosti a důkazy jsou odvolacím důvodem jen za podmínek uvedených
v §205a.”
[60] V souvislosti s §64 s. ř. s., dle něhož „nestanoví-li tento zákon jinak, použijí se pro řízení
ve správním soudnictví přiměřeně ustanovení prvé a třetí části občanského soudního řádu,” nutno zdůraznit,
že termín „přiměřeně“ užitý ve spojení s odkazem na jiné ustanovení téhož či jiného právního
předpisu značí (oproti termínu „obdobně“) volnější vztah mezi tímto ustanovením a vymezenými
právními vztahy. Ve vztahu k prve zmíněnému pojmu Ústavní soud v usnesení ze dne
14. 8. 2007, sp. zn. II. ÚS 1384/07 výstižně uvedl, že „termín přiměřeně je však nutno chápat
jako interpretační pravidlo, při kterém se na nově upravené právní vztahy aplikují jen některé odpovídající části
dosavadní právní úpravy, jež má být přiměřeně použita. Úvaha o míře přiměřené použitelnosti takové právní
úpravy přitom musí vycházet zejména z cíle sledovaného právní úpravou daných právních vztahů, ze způsobu,
jakým jsou tyto právní vztahy upraveny, a ze vzájemného srovnání jednotlivých ustanovení obsažených v obecně
závazném předpisu, jenž má být přiměřeně použit, a způsobem jakým nová právní úprava vymezuje dané právní
vztahy (…)“.
[61] Řízení ve správním soudnictví proto nepodléhá o. s. ř. přímo a j ednotlivá ustanovení
o. s. ř. upravující instituty civilního procesu nelze použít mechanicky, ale pouze tehdy, lze-li jejich
aplikací doplnit to, co s. ř. s. výslovně neupravuje. Nejvyšší správní soud se proto zabýval
otázkou, zda se ustanovení §119a o. s. ř. (systematicky zařazené do hlavy první části třetí,
upravující průběh řízení), v případě řízení před správními soudy použije.
[62] Právní úprava jednání před správními soudy je v s. ř. s. obsažena v §49. Toto ustanovení
upravuje postupně jednotlivé stěžejní fáze ústního jednání v řízení před správními soudy,
a to právě s ohledem na specifika správního soudnictví, které spočívá zejména v přezkumu
činnosti správních orgánů. Těžištěm není primární nalézání skutkového stavu věci dokazováním,
ale kontrola správnosti a úplnosti zjištění skutkového stavu správními orgány. Tato kontrola
je v souladu se zásadou plné jurisdikce prováděna zejména autonomním hodnocením důkazů
již provedených správními orgány, případně též provedením v žalobě navržených důkazů
dalších, zvláště pak těch, které byly správními orgány opomenuty a mohou přitom podle názoru
soudu změnit náhled na skutkové okolnosti věci. Vzhledem ke zvláštní úpravě
v §49 s. ř. s., koncipované s ohledem na odlišný význam jednání a zejména dokazování
ve správním soudnictví, není v řízení před správními soudy na místě užití §119a o. s. ř.
[63] Okrajem soud poznamenává, že krajský soud v napadeném rozsudku stran navržených
důkazů uvedl, proč je neprovedl. Učinil tak nejen s ohledem na to, že dokazování
bylo již ukončeno v předcházejícím průběhu ústního jednání, kdy byli účastníci vyzváni
k navržení dalších důkazů, přičemž tak neučinili. Přesto se však k důkazům navrženým během
konečného návrhu vyjádřil a dodal, že je pokládá za nadbytečné. Nejvyšší správní soud
se se závěry, že navrhované důkazy (výslech účastníků a znalecký posudek z oboru architektura)
nemohly přispět k objasnění věci, ztotožňuje.
[64] Nejvyšší správní soud proto uzavírá, že krajský soud nepochybil, jestliže nepostupoval
dle §119a o. s. ř. a při jednání nepoučil účastníky o koncentraci řízení. Námitka je proto
nedůvodná.
VII. Závěr a náklady řízení
[65] Nejvyšší správní soud s ohledem na výše uvedené dospěl k závěru, že kasační stížnost není
důvodná, a proto ji dle §110 odst. 1 in fine s. ř. s. zamítl.
[66] Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o §60 odst. 1, věta první s. ř. s. ve spojení
s §120 s. ř. s. Stěžovatelé ve věci úspěch neměli, a nemají proto právo na náhradu nákladů řízení.
Úspěšnému odpůrci vznikly náklady řízení v důsledku zastoupení advokátkou. Nejvyšší správní
soud nejprve zkoumal, zda byly uplatněné náklady odpůrcem vynaloženy důvodně. Vycházel
přitom ze závěrů, k nimž dospěl Ústavní soud kupř. v nálezu ze dne 14. 9. 2010,
sp. zn. III. ÚS 1180/10, a nálezu ze dne 23. 11. 2010, sp. zn. III. ÚS 2984/09, a také ze setrvalé
judikatury Nejvyššího správního soudu (za všechny např. rozsudek ze dne 26. 4. 2007,
sp. zn. 6 As 40/2006), podle nichž lze jen velmi výjimečně označit za důvodné náklady orgánu
veřejné moci vynaložené na zastoupení advokátem, neboť orgány veřejné moci, s dostatečným
materiálním a personálním vybavením a zabezpečením, jsou schopny kvalifikovaně hájit
svá rozhodnutí, práva a zájmy, aniž by musely využívat právní pomoci advokátů.
[67] V posuzovaném případě je však třeba zohlednit to, že odpůrce je malým městem, nad nímž
vykonává působnost pověřený obecní úřad a úřad s rozšířenou působností. Nejvyšší správní soud
proto dospěl k závěru, že odpůrce jako město bez rozsáhlejšího administrativního aparátu
a zejména bez právního zázemí vynaložil náklady na právní zastoupení advokátkou důvodně.
Má tedy nárok na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti stěžovatelů. Tyto náklady spočívají
v odměně advokátky za jeden úkon právní služby (vyjádření ke kasační stížnosti) v hodnotě
1 x 3.100 Kč [§1 odst. 1, §7, §9 odst. 4 p ísm. d), §11 odst. 1 písm. d) vyhlášky
č. 177/1996 Sb., advokátního tarifu (dále jen „advokátní tarif“) a v náhradě hotových výdajů
1 x 300 Kč (§13 odst. 3 advokátního tarifu).
[68] Nutno zmínit, že odpůrce si krom výše uvedeného účtoval rovněž úkon právní služby
dle §11 odst. 1 písm. a) advokátního tarifu, spočívající „v převzetí a přípravě zastoupení nebo obhajoby
na základě smlouvy o poskytnutí právních služeb“ a režijní paušál. Protože však advokátka zastupovala
odpůrce již v řízení před krajským soudem, Nejvyšší správní soud odpůrci tyto náklady nepřiznal.
[69] Jelikož má odpůrce právo na náhradu těchto nákladů vůči stěžovatelům, rozhodl Nejvyšší
správní soud tak, že stěžovatelé jsou povinni zaplatit odpůrci k rukám jeho zástupkyně
na náhradě nákladů řízení částku za jeden úkon právní služby a náhradu hotových výdajů,
zvýšenou o částku odpovídající dani z přidané hodnoty, celkem tedy 4.114 Kč.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 15. ledna 2015
JUDr. Josef Baxa
předseda senátu