Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 02.10.2012, sp. zn. 2 Azs 15/2012 - 38 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2012:2.AZS.15.2012:38

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2012:2.AZS.15.2012:38
sp. zn. 2 Azs 15/2012 - 38 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Miluše Doškové a soudců Mgr. Radovana Havelce a JUDr. Vojtěcha Šimíčka v právní věci žalobce: A. V., zastoupeného Mgr. Vítem Biolkem, advokátem se sídlem Hradec Králové, Bohuslava Martinů 1038, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Praha 7, Nad Štolou 3, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 28. 2. 2012, č. j. 32 Az 13/2011 - 47, takto: I. Kasační stížnost se odmítá pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Ustanovenému zástupkyni žalobce Mgr. Vítu Biolkovi se u r č u je odměna za zastupování ve výši 2880 Kč, která bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 60 dnů od právní moci tohoto usnesení. Odůvodnění: Rozhodnutím ze dne 14. 4. 2011, č. j. OAM-1-698/VL-10-P07-2007 (dále jen „napadené rozhodnutí“), rozhodl žalovaný, že se žalob ci neuděluje mezinárodní ochrana podle §12, §13, §14, §14a a §14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“). Rozhodnutí žalovaného napadl žalobce u Krajského soudu v Hradci Králové žalobou; ten ji rozsudkem ze dne 28. 2. 2012, č. j. 32 Az 13/2011 - 47, zamítl. V odůvodnění rozsudku krajský soud konstatoval, že azylové důvody podle §12 zákona o azylu jsou taxativní a nelze je rozšiřovat. Žalobce své potíže v zemi původu spojoval s událostmi v roce 1999, kdy pracoval jako člen ochranné služby premiéra Vazgena Sarkisjana, který byl, spolu s dalšími politiky, zavražděn na půdě parlamentu, a žalobce byl nucen k přiznání, že se na vraždě těchto osob podílel. Krajský soud připomněl, že totožné důvody žalobce uváděl již ve své první žádosti o udělení azylu v roce 2005, přičemž nebyl úspěšný, a to ani v rámci soudního přezkumu. Krajský soud zhodnotil, že žalovaný se případem žalobce podrobně zabýval a posoudil jeho azylový příběh na pozadí objektivních informací o situaci v zemi původu. Ze zprávy Ministerstva zahraničních věcí ze dne 15. 12. 2010 se například podává, že vyšetřování atentátu z roku 1999 je uzavřeno a odsouzený pachatel N. U. je ve vězení; žalobce nedoložil, že by v zemi původu došlo k obnově trestního řízení s pachateli atentátu. Krajský soud poukázal na to, že žalobce zemi původu opustil až v roce 2005, a přitom za celou dobu jeho pobytu ve vlasti nebyl z ničeho oficiálně obviněn, stíhán ani odsouzen, dál pracoval jako člen ochranné služby politiků a působil v mírových jednotkách OSN. Obavy žalobce, že by i po tolika letech mohl mít potíže s arménskými bezpečnostními složkami, označil krajský soud za nadhodnocené a nepodložené. Poukázal i na to, že žalovaný vyhodnotil jednání členů arménských bezpečnostních složek, tj. opakované výslechy žalobce bez předvolání, jeho bití a odvážení na neznámá místa, jako překročení pravomoci těchto osob; žalobce se ovšem na nikoho se žádostí o pomoc neobrátil. Nově žalobce uvedl, že důvodem jeho obav je dopis od jeho matky, ve kterém byl varován, aby se nevracel do vlasti, neboť se na něj ptají neznámé osoby a před jejich domem stojí neznámá auta. Takový důkaz není, podle krajského soudu, způsobilý prokázat, že o žalobce mají neustálý zájem arménské bezpečnostní složky. Krajský soud uvedl, že základní pohnutkou žalobcovy žádosti o udělení mezinárodní ochrany je snaha o legalizaci pobytu, což i opakovaně přiznal. Odkázal tak žalobce na režim zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Krajský soud se tak ztotožnil se závěry žalovaného, že žalobce nesplňuje podmínky pro udělení azylu podle §12 písm. a) a b), §13 a §14 zákona o azylu. Pokud jde o doplňkovou ochranu podle §14a citovaného zákona, krajský soud naznal, že žalovaný k posouzení této otázky shromáždil aktuální informace o situaci v zemi původu a konfrontoval je s azylovým příběhem žalobce. V řízení pak nebylo prokázáno, že by žalobci v případě návratu hrozilo skutečné nebezpečí mučení, nelidského a ponižujícího zacházení nebo trestání. V Arménii v současné době neprobíhá mezinárodní nebo vnitřní ozbrojený konflikt a vycestování žalobce nepředstavuje rozpor s mezinárodními závazky ČR. Krajský soud připomenul, že obava žalobce z toho, že bude vystaven zájmu státních orgánů, je z důvodu značného časového odstupu nereálná. Rozsudek napadl žalobce (dále jen „stěžovatel“) kasační stížností, v níž uplatňuje důvody podle §103 odst. 1 písm. a), b), c) a d) soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“). Z obsahu kasační stížnosti je však zřejmé, že stěžovatelem jsou tvrzeny jen důvody ve smyslu §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Právní subsumpce kasačních důvodů pod konkrétní písmena §103 odst. 1 s. ř. s. je ovšem věcí právního hodnocení věci Nejvyšším správním soudem (srov. například rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 8. 1. 2004, č. j. 2 Afs 7/2003 - 50, publikovaný pod č. 161/2004 Sb. NSS; všechna rozhodnutí zdejšího soudu jsou dostupná z www.nssoud.cz). Stěžovatel v kasační stížnosti uvedl, že podle §12 písm. b) zákona o azylu je jedním z důvodů pro udělení azylu odůvodněný strach z pronásledování z důvodu politického přesvědčení. Dále stěžovatel odkázal na §2 odst. 8 zákona o azylu, v němž je definován pojem pronásledování jako závažné porušení lidských práv, jakož i opatření působící psychický nátlak nebo jiná obdobná jednání, která jsou prováděna, podporována nebo trpěna státními orgány, stranami nebo organizacemi ovládajícími stát. Za pronásledování se považuje i jednání soukromých osob. Stěžovatel má za to, že předložil dostatek důkazů o tom, že byl v zemi původu pronásledován, a je přesvědčen, že krajský soud nesprávně posoudil právní otázky celého řízení. Je totiž zcela evidentní, že stěžovatel by byl v případě svého návratu do země původu pronásledován za čin, který nespáchal, a to z důvodu svého politického přesvědčení a z důvodu, že byl členem ochranné služby premiéra Vazgena Sarkisjana. Po konstatování přípustnosti kasační stížnosti se Nejvyšší správní soud ve smyslu §104a s. ř. s. zabýval otázkou, zda kasační stížnost svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele. Pokud by tomu tak nebylo, musela by být podle citovaného ustanovení odmítnuta jako nepřijatelná. S ohledem na ochranu veřejných subjektivních práv fyzických a právnických osob je vhodné připomenout, že v případě řízení o kasační stížnosti byla soudní ochrana stěžovateli již jednou poskytnuta individuálním projednáním jeho věci na úrovni krajského soudu, a to v plné jurisdikci. Další procesní postup v rámci správního soudnictví nezvyšuje automaticky míru právní ochrany stěžovatele a je podmíněn již zmíněným přesahem jeho vlastních zájmů. Zákonný pojem přesah vlastních zájmů stěžovatele, který je podmínkou přijatelnosti kasační stížnosti, představuje typický neurčitý právní pojem. Pokud jde o jeho výklad, ten byl podán například v usnesení zdejšího soudu ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 - 39, publikovaném pod č. 933/2006 Sb. NSS, dle kterého „přesahem vlastních zájmů stěžovatele je jen natolik zásadní a intenzivní situace, v níž je – kromě ochrany veřejného subjektivního práva jednotlivce – pro Nejvyšší správní soud též nezbytné vyslovit právní názor k určitému typu případů či právních otázek. Přesah vlastních zájmů stěžovatele je dán jen v případě rozpoznatelného dopadu řešené právní otázky nad rámec konkrétního případu. Primárním úkolem Nejvyššího správního soudu v řízení o kasačních stížnostech ve věcech azylu je proto nejen ochrana individuálních veřejných subjektivních práv, nýbrž také výklad právního řádu a sjednocování rozhodovací činnosti krajských soudů.“ Z tohoto pohledu bylo nahlíženo na jednotlivé uplatněné kasační důvody. Pokud jde konkrétně o stěžovatelem tvrzené důvody jeho žádosti o udělení mezinárodní ochrany, tj. že byl pronásledován arménskými bezpečnostními složkami poté, co byl zavražděn premiér Vazgen Sarkisjan, jehož měl chránit jako člen jeho ochranné služby, lze k tomu uvést, že je třeba rozlišovat mezi tím, zda byl postup bezpečnostních složek vůči stěžovateli veden z azylově relevantních důvodů či nikoliv. Stěžovatelova argumentace a tvrzení, že tuto otázku žalovaný špatně vyhodnotil, není na místě, neboť primárně stěžovatel vůbec nebyl pronásledován z důvodu, který by mohl být podřazen pod §12 písm. a) nebo b) zákona o azylu. Zde lze připomenout závěry Nejvyššího správního soudu, které byly vysloveny v řízení o přezkumu stěžovatelovy první žádosti o udělení azylu, která byla podána v podstatě z totožných důvodů. Zdejší soud v usnesení, ze dne 25. 4. 2007, č. j. 6 Azs 172/2006 – 74, kterým stěžovatelovu kasační stížnost odmítl pro nepřijatelnost, konstatoval, že „vlastním azylovým důvodem stěžovatele byla skutečnost, že po zavraždění arménského premiéra, pro kterého pracoval jako člen jeho ochranky, upadl do podezření z účasti na jeho vraždě, byl opakovaně předvoláván, vyslýchán, zadržován a odváděn k výslechům a dostal se do špatného psychického stavu. Ačkoliv nebyl z trestného činu obviněn, rozhodl se opustit vlast. Nutno konstatovat, že obava z případného trestního stíhání není azylovým důvodem (…). Touto otázkou se Nejvyšší správní soud zabýval jednotně a vnitřně bezrozporně v řadě svých předchozích rozsudků. Je možné odkázat např. na rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 3 Azs 396/2005, nebo sp. zn. 2 Azs 28/2005. Podle citovaných rozsudků není strachem z pronásledování obava stěžovatele založená na tvrzení, že by mohl být vyšetřován, či trestně stíhán bez toho, že by byl naplněn některý z taxativně vymezených důvodů pro udělení azylu, skutečnostmi zakládajícími pronásledování či odůvodněný strach z pronásledování ve smyslu zákona o azylu.“ Obdobně lze odkázat i na rozsudek zdejšího soudu ze dne 14. 7. 2005, č. j. 3 Azs 301/2004 – 76, ze kterého se podává, že „postup státních orgánů v zemi původu v souvislosti s vyšetřováním závažné trestné činnosti, kterému byl stěžovatel po omezenou dobu vystaven, nelze považovat za pronásledování ve smyslu §12 ve spojení s §2 odst. 6 ZA, a to zejména tehdy, pokud toto vyšetřování bezprostředně následovalo po trestné činnosti, vztahovalo se i na jiné podezřelé osoby a jestliže neexistuje indicie, že by postup státních orgánů byl primárně ovlivněn rasou stěžovatele, jeho náboženstvím, národností, jeho příslušností k určité sociální skupině nebo skutečností, že stěžovatel zastává určité politické názory.“ Nejvyšší správní soud též setrvale judikuje, že žadatel o mezinárodní ochranu musí prokázat, že se proti (tvrzenému) pronásledování pokusil hledat ochranu u orgánů veřejné moci v zemi původu. Tento požadavek je logický a jakkoli bývá obvykle spojován s nezákonnou aktivitou soukromých osob (zločinecké struktury apod.), vztahuje se nepochybně i na případy, kdy má být původcem pronásledování konkrétní mocenský orgán. Pouze za situace, kdy žadatel prokáže, že byl skutečně takovým orgánem pronásledován a že mu proti tomuto počínání nebyla poskytnuta ochrana jiným orgánem státu, u něhož se jí dovolával, lze uvažovat o udělení mezinárodní ochrany jiným státem (obdobně též například rozsudek zdejšího soudu ze dne 22. 12. 2005, č. j. 6 Azs 479/2004 - 41. Z rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 12. 4. 2012, č. j. 7 Azs 9/2012 – 46, se pak podává, že „hrozbu pronásledování nevytváří sama o sobě skutečnost, že proti žadateli o udělení mezinárodní ochrany může být v zemi původu zahájeno, nebo dokonce již bylo zahájeno, trestní stíhání v právním a institucionálním prostředí nedosahujícím běžné úrovně západních právních států. Takový komfort v poskytování azylové ochrany je totiž nemyslitelný, neboť by v podstatě znamenal, že každému trestně stíhanému v zemích, kde úroveň ochrany lidských práv nedosahuje západních standardů, má být poskytnut azyl. (…) Hrozba trestního stíhání či již zahájené stíhání tak může být sama o sobě azylově relevantní jen v omezeném okruhu případů, a to tehdy, když osobě, jež je jí ohrožena, v souvislosti s tím hrozí skutečně zásadní fyzické či psychické útrapy či dokonce smrt již jen z důvodu, že v zemi původu takové následky trestního stíhání pravidelně (tj. ve významné části případů) nastávají, tj. jsou přiměřeně pravděpodobné. Dále tomu může být v případech, kdy je z konkrétních skutečností patrné, že u žadatele se okolnosti jeho stíhání či možného stíhání v nežádoucím směru významně a s velmi tíživými důsledky pro sféru jeho základních práv vymykají obvyklým standardům země původu. Např. proto, že stíhání je vedeno z účelových politických důvodů či proto, aby zastrašilo, umlčelo či jinak nelegitimně ovlivnilo stíhaného nebo jej připravilo o majetek, případně zničilo jeho společenské postavení, přičemž prostředky k nápravě takto účelového trestního stíhání a na ochranu stíhaného v zemi původu nejsou k dispozici či jsou neúčinné. Azylově relevantním důvodem proto většinou nebudou excesy při vyšetřování, a to zpravidla ani dějí-li se opakovaně, nejsou-li vedeny zlovolným záměrem, či obecně tvrdá praxe orgánů trestní spravedlnosti, nedosahuje-li nelidských rozměrů.“ Žalovaný, v souladu s tímto názorem, vyhodnotil potíže stěžovatele jako důsledky vyšetřování atentátu na politické činitele v zemi původu, při kterém se arménské bezpečnostní složky sice dopustily vůči stěžovateli překročení své pravomoci, avšak neshledal, že by toto jednání bylo vedeno z azylově relevantních důvod dle §12 zákona o azylu. Pokud stěžovatel v této souvislosti v kasační stížnosti tvrdil jako azylový důvod, že byl pronásledován z důvodu svého politického přesvědčení, jde o námitku nepřípustnou podle §104 odst. 4 s. ř. s., neboť ji stěžovatel řádně a včas neuplatnil v žalobním řízení, ač tak učinit mohl. Pro úplnost Nejvyšší správní soud dodává, že stěžovatel při pohovoru dne 25. 11. 2010 výslovně vyloučil, že by jeho potíže mohly souviset s jeho členstvím v politické straně premiéra Sarkisjana. Poukaz stěžovatele na to, že za pronásledování se považuje i jednání soukromých osob, vyhodnotil Nejvyšší správní soud jako námitku příliš obecnou, než aby mohla být věcně projednána. Nadto jde o novou tvrzenou skutečnost, ke které se v řízení o kasační stížnosti nepřihlíží (§109 odst. 5 s. ř. s.). Za obdobně zcela neprojednatelnou námitku, pro její nekonkrétnost, považuje Nejvyšší správní soud tvrzení stěžovatele, že krajský soud nesprávně posoudil právní otázky celého řízení. Obecně Nejvyšší správní soud odkazuje i na závěry uvedené v jeho rozsudku ze dne 21. 7. 2005, č. j. 3 Azs 303/2004 - 79, dle kterého „absence tvrzení azylově relevantních skutečností ze strany žadatele o azyl může být jen stěží nahrazována zjištěními správním orgánem jinak získanými (...) Pokud však žadatel o azyl žádnému pronásledování nebo diskriminaci z azylově relevantních důvodů vystaven není (resp. nemůže mít z takového pronásledování nebo diskriminace odůvodněný strach), nebo takové skutečnosti ani netvrdí, pak přes skutečnost, že pochází ze země, která je (...) problematická, nesplňuje podmínky pro udělení azylu ve smyslu §12 zákona o azylu.“ Stěžovatel rovněž v obecné rovině uváděl, že se v případě svého návratu do vlasti obává, že bude pronásledován za čin, který nespáchal. Tato argumentace směřuje do roviny podmínek pro udělení doplňkové ochrany podle §14a zákona o azylu. Při nedostatku konkrétní argumentace stěžovatele v tomto směru, Nejvyšší správní soud alespoň ověřil, že žalovaný v napadeném rozhodnutí dostatečným způsobem odůvodnil, že nebezpečí vážné újmy stěžovateli nehrozí. Tyto závěry aproboval i krajský soud a Nejvyšší správní soud neshledává žádné důvody, proč by je měl zpochybnit. Ustálená judikatura zdejšího soudu k §14a zákona o azylu (viz například rozsudek ze 13. 3. 2009, č. j. 5 Azs 28/2008 - 68, publikovaný pod 1849/2009 Sb. NSS) předpokládá kvalitativně zcela jiná ohrožení žadatele o mezinárodní ochranu a je vyhrazena pouze pro nejvážnější a bezprostředně hrozící ohrožení jeho života a zdraví. Z výše uvedeného je zřejmé, že ustálená a vnitřně jednotná judikatura zdejšího soudu poskytuje dostatečnou odpověď na všechny přípustné námitky uplatněné v kasační stížnosti. Za situace, kdy Nejvyšší správní soud neshledal odklon od judikatury ze strany krajského soudu ani neshledal jeho závažné procesní pochybení, a stěžovatel sám žádné konkrétní důvody přijatelnosti kasační stížnosti netvrdil, nelze než uzavřít, že kasační stížnost svým významem podstatně nepřesahuje jeho vlastní zájmy. Nejvyšší správní soud tedy shledal kasační stížnost nepřijatelnou; proto ji podle §104a s. ř. s. usnesením odmítl. Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o §60 odst. 3 s. ř. s., ve spojení s §120 s. ř. s., podle nichž žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, byla-li kasační stížnost odmítnuta. Krajský soud stěžovateli k jeho žádosti ustanovil pro soudní řízení zástupce z řad advokátů, jehož zastupování pokračovalo i v řízení o kasační stížnosti (§35 odst. 8, in fine s. ř. s.); náklady řízení v tomto případě hradí stát (§35 odst. 8 a §120 s. ř. s.). Náklady řízení o kasační stížnosti spočívají v odměně za jeden úkon právní služby (doplnění kasační stížnosti) v částce 2100 Kč [§7, §9 odst. 3 písm. f) a §11 odst. 1 písm. d) vyhlášky č. 177/1996 Sb., advokátního tarifu, ve znění pozdějších předpisů] a v náhradě hotových výdajů v částce 300 Kč (§13 odst. 3 téže vyhlášky); celkem tedy 2400 Kč. Vzhledem k tomu, že advokát je plátcem daně z přidané hodnoty, zvyšuje se nárok vůči státu o částku odpovídající dani, kterou je advokát povinen z odměny za zastupování odvést podle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Částka daně činí 480 Kč. Ustanovenému advokátu se tedy přiznává odměna v celkové výši 2880 Kč. Tato částka bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do šedesáti dnů od právní moci tohoto rozhodnutí. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 2. října 2012 JUDr. Miluše Došková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:02.10.2012
Číslo jednací:2 Azs 15/2012 - 38
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:3 Azs 301/2004
7 Azs 9/2012 - 46
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2012:2.AZS.15.2012:38
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024