ECLI:CZ:US:1997:3.US.243.96
sp. zn. III. ÚS 243/96
Nález
Ústavní soud rozhodl v senátě ve věci ústavní stížnosti navrhovatelek M. P. a H. H. proti usnesení Nejvyššího soudu ČR ze dne 28. 3. 1996, čj. 3 Cdon 422/96-28, kterým bylo odmítnuto dovolání proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 29. 11. 1993, čj. 12 Co 332/93-21, takto:
Usnesení Nejvyššího soudu ČR, čj. 3 Cdon 422/96-28, ze dne
28. 3. 1996, a usnesení Městského soudu v Praze, čj. 12 Co
332/93-21, ze dne 29. 11. 1993, se z r u š u j í .
Odůvodnění:
Stěžovatelky M. P. a H. H. podaly dne 3. 9. 1996 ústavní
stížnost, která byla dne 4. 9. 1996 osobně doručena Ústavnímu
soudu. Ústavní stížnost směřuje proti usnesení Nejvyššího soudu
ČR, čj. 3 Cdon 422/96-28, ze dne 28. 3. 1996, ve spojení
s usnesením Městského soudu v Praze, čj. 12 Co 332/93-21, ze dne
29. 11. 1993, a ve spojení s usnesením Obvodního soudu pro Prahu
4, čj. 8 C 107/92-16, ze dne 9. 9. 1993. Podle názoru stěžovatelek
byla uvedenými usneseními porušena jejich základní práva zakotvená
v čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen
Listina), čl. 90 Ústavy ČR a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně
lidských práv a základních svobod č. 209/1992 Sb. (dále jen
Úmluva). Ústavní stížnost byla podána včas.
K posouzení podané stížnosti si Ústavní soud vyžádal spis,
sp. zn. 8 C 107/92, vedený u Obvodního soudu pro Prahu 4. Ze
spisového materiálu potom zjistil, že stěžovatelky jako žalobkyně
podaly proti žalovanému, který byl v podání označen jako Místní
úřad Praha Libuš - Písnice, žalobu, kterou žádaly, aby soud určil,
že žalovaný je povinen se žalobkyněmi uzavřít dohodu o vydání věci
podle zák. č. 87/1991 Sb. Usnesením, čj. 8 C 107/92-16, ze dne 9.
9. 1993, Obvodní soud pro Prahu 4 řízení zastavil a rozhodl, že po
právní moci usnesení bude věc postoupena Pozemkovému úřadu hl. m.
Prahy jako orgánu věcně příslušnému. V odůvodnění pak uvedl, že
v průběhu řízení zjistil, že nemovitosti, které mají být vydány,
mají podle evidence charakter zemědělského majetku, a tudíž není
dána pravomoc soudu k projednání této věci. Proti tomuto usnesení
podaly žalobkyně odvolání s odůvodněním, že předmětné nemovitosti
tím, že na nich byl postaven obytný dům, ztratily charakter
zemědělského majetku a spadají proto pod ust. zákona č. 87/1991
Sb., a nikoliv zákona č. 229/1991 Sb. O podaném odvolání rozhodl
usnesením, čj. 12 Co 332/93-21, ze dne 29. 11. 1993, Městský soud
v Praze jako soud odvolací. Potvrdil usnesení soudu I. stupně ve
výroku o zastavení řízení a změnil výrok o postoupení věci
Pozemkovému úřadu hl. m. Prahy tak, že věc se tomuto orgánu
nepostupuje. Svůj výrok odůvodnil Městský soud v Praze tím, že
žalovaný nemá způsobilost být účastníkem řízení s odvoláním na
ustanovení zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení).
Podle uvedeného zákona má právní subjektivitu obec, tj. v daném
případě Městská část Praha - Libuš, nikoliv Místní úřad Praha
Libuš - Písnice. Za této situace se jedná o neodstranitelný
nedostatek podmínek řízení a řízení musí být zastaveno. Vzhledem
k tomu, že nejsou splněny podmínky pro postoupení, rozhodl
odvolací soud, že věc se nepostupuje. Proti usnesení odvolacího
soudu podaly žalobkyně dovolání. V dovolání namítaly zejména
skutečnost, že nedostatek podmínky řízení v době rozhodování již
neexistoval, protože ve spisu je založeno podání ze dne 24. 3.
1993, v němž byl žalovaný řádně označen. Tímto podáním byl
nedostatek podmínek řízení zhojen. Usnesením, čj. 3 Cdon
422/96-28, ze dne 28. 3. 1996, Nejvyšší soud ČR však dovolání
odmítl s tím, že dovolání v dané věci není přípustné, protože
nejsou dány důvody jeho přípustnosti. Dále pak Nejvyšší soud ČR
široce v odůvodnění argumentuje tak, že dovolání není přípustné
ani podle §237 písm. f) [od 1. 1. 1996 §237 odst. 1 písm. f)]
občanského soudního řádu (dále jen o. s. ř.), protože vada
požadovaná v citovaném ustanovení nebyla v řízení shledána. Nelze
se ani dovolávat skutečnosti, že žalobkyně navrhly změnu označení
žalovaného, protože v jejich případě se nejednalo pouze o nepřesné
označení žalovaného, kde by soud měl poučovací povinnost ve smyslu
§43 o. s. ř., ale o naprosto přesné a určité označení žalovaného
jeho nezaměnitelným názvem, takže není pochybnosti o tom, kdo měl
v řízení jako žalovaný vystupovat. Dále pak Nejvyšší soud ČR
uvedl, že způsobilost být účastníkem řízení je jednou ze
základních podmínek řízení a nedostatek této podmínky je
neodstranitelný.
Proti výše uvedeným usnesením podaly stěžovatelky ústavní
stížnost. Podle názoru stěžovatelek byla uvedenými usneseními
porušena jejich základní práva a svobody zaručené ústavním zákonem
nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR, a to
následujícím způsobem. Nejvyšší soud ČR porušil ust. čl. 36 odst.
1 Listiny, čl. 90 Ústavy ČR a čl. 6 odst. 1 Úmluvy. Jeho postup
s odůvodněním, že chybné označení účastníka není odstranitelnou
vadou podání, a proto nepřichází v úvahu poučovací povinnost
soudu, je v rozporu s uvedenými ustanoveními, neboť soudy jsou
povinny poučovat účastníky o jejich procesních právech
a povinnostech. Soud nemůže řízení zastavit, pokud tuto svou
zákonnou poučovací povinnost nesplní. Navíc platí ust. §41 odst.
2 o. s. ř., které soudům ukládá, aby posuzovaly každý úkon podle
jeho obsahu, i když je úkon nesprávně označen. Podáním došlým
soudu dne 24. 3. 1993, tj. ještě v řízení před soudem I. stupně,
byl tento nedostatek odstraněn. Stěžovatelky se domnívají, že za
situace, kdy Městský soud v Praze nesprávnou aplikací občanského
soudního řádu jim odňal možnost jednat před soudem, měl Nejvyšší
soud ČR, z důvodu zmatečnosti předchozího řízení, shledat při
aplikaci §41 odst. 2 o. s. ř. dovolání přípustným podle §237
odst. 1 písm. f) o. s. ř. Nejvyšší soud ČR odmítl dovolání
v rozporu s čl. 36 odst. 1 Listiny i proto, že nesprávně dovodil,
že dovoláním podle jeho obsahu je napaden jenom potvrzující výrok
usnesení odvolacího soudu. Takový závěr nemá, podle názoru
stěžovatelek, oporu v textu dovolání, kde se nikde nelze dočíst,
že by dovoláním byl napaden pouze výrok o zastavení řízení.
Ohledně výroku, jímž bylo změněno usnesení Obvodního soudu pro
Prahu 4 o postoupení věci, je dán dovolací důvod podle §239 odst.
1 o. s. ř. před novelou. Usnesení Nejvyššího soudu ČR je navíc
- pokud jde o úvahu o tom, že dovolání směřuje pouze do jednoho
výroku usnesení odvolacího soudu - velmi kusé a prakticky
nepřezkoumatelné. Nelze přehlédnout, že za povinnou osobu pokládal
označeného žalovaného i soud I. stupně. Ten se nevypořádal
s podáním stěžovatelek, obsahujícím opravu označení účastníka,
rovněž tak je nevzal v úvahu ani soud odvolací. Rozhodnutí
odvolacího soudu pak trpí vadou, jež stěžovatelkám odňala možnost
jednat před soudem, když jejich podání nebylo vůbec vzato na
vědomí a usnesení - pokud jde o postup odvolacího soudu ve vztahu
k tomuto podání - je nepřezkoumatelné. I tuto tvrzenou vadu
předchozího řízení ve smyslu §237 odst. 1 písm. f) o. s. ř.
neshledal dovolací soud za dostatečnou k tomu, aby dovolání
připustil a porušil tak čl. 36 odst. 1 Listiny, čímž stěžovatelkám
odmítl spravedlnost. Odmítnutí spravedlnosti lze konečně spatřovat
i v tom, že soud I. stupně, aniž by si opatřil důkazy o tom, zda
se jedná o zemědělský majetek, vyslovil, že není dána pravomoc
soudu. Námitkami stěžovatelek proti tomuto postupu se dále ani
odvolací ani dovolací soudy nezabývaly. Stěžovatelky zastávají
názor, že dovolání proti usnesení Městského soudu v Praze bylo
opravným prostředkem, který byl ex lege přípustný a mohl - nebýt
odmítnutí spravedlnosti - věc vyřešit. Tím, že Nejvyšší soud ČR
nepostupoval tak, jak je postupováno v jiných případech,
judikovaných též Ústavním soudem, porušil i rovnost v právech (čl.
1 Listiny). Vzhledem k výše uvedeným důvodům dovozují
stěžovatelky, že postupem soudů všech stupňů byla porušena
ustanovení Listiny, Ústavy ČR a Úmluvy a navrhují, aby Ústavní
soud nálezem všechna tři napadená usnesení zrušil.
Podle §42 odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb. si Ústavní soud
vyžádal vyjádření Nejvyššího soudu ČR k předmětné ústavní
stížnosti. Ve vyjádření ze dne 15. 1. 1997 se člen senátu 3 Cdon
odvolává na odůvodnění ústavní stížností napadeného rozhodnutí
Nejvyššího soudu ČR a současně i na odlišný právní názor člena
senátu Ústavního soudu publikovaný k nálezu III. ÚS 74/94 (Ústavní
soud České republiky: Sbírka nálezů a usnesení - svazek 3., s.
300, vydání 1., Praha, C. H. Beck 1995). Současně s vyjádřením
člena senátu 3 Cdon obdržel Ústavní soud i stanovisko předsedy
občanskoprávního a obchodního kolegia Nejvyššího soudu ČR, z něhož
vyplývá, že ústavní stížností napadené rozhodnutí Nejvyššího soudu
ČR je v rozporu se stanoviskem kolegia Nejvyššího soudu ČR k dané
problematice (stanovisko č. 34/1993 Sb. rozh.) i publikovanou
judikaturou (roz. č. 29/1995 Sb. rozh.). Důvody napadeného
rozhodnutí nepřesvědčují o tom, že by Nejvyšší soud ČR měl
v publikovaných rozhodnutích uvedené právní názory revokovat.
Vzhledem k tomu, že v předmětné věci se jednalo o posouzení
právního názoru obsaženého v napadených rozhodnutích obecných
soudů, požádal Ústavní soud ve smyslu §44 odst. 2 zák. č.
182/1993 Sb. účastníky řízení o souhlas s tím, aby bylo upuštěno
od ústního jednání, protože od tohoto jednání nelze očekávat další
objasnění věci. S upuštěním od ústního jednání souhlasily
navrhovatelky prostřednictvím vyjádření svého právního zástupce ze
dne 3. 3. 1997. Nejvyšší soud ČR vyslovil souhlas s upuštěním od
ústního jednání dopisem ze dne 27. 3. 1997.
V dosavadní činnosti rozhodoval Ústavní soud řadu případů,
které byly meritem věci shodné s posuzovaným případem. V této
souvislosti lze připomenout jednak nález Ústavního soudu ČSFR, sp.
zn. I. ÚS 597/92, s jehož závěrem se Ústavní soud ztotožnil
nálezem sp. zn. II. ÚS 79/94. Shodné právní závěry přijal Ústavní
soud i v nálezech sp. zn. III. ÚS 74/94, IV. ÚS 6/95, II. ÚS
108/93, IV. ÚS 41/95.
Důkazem konstantnosti rozhodování Ústavního soudu je
i rozhodnutí ve věci vedené pod sp. zn. III. ÚS 127/96, v němž
bylo vysloveno: "Pokud procesní právní úkony účastníků řízení
obsahují zjevnou nesprávnost, jejíž odstranění umožňuje rovněž
odstranit nedostatek podmínek v řízení, přičemž konstatování této
zjevnosti nevyžaduje procesní aktivitu soudu (např. dokazování),
nutno účastníkům řízení dát příležitost tuto nesprávnost
odstranit. Opakem tohoto postupu je přepjatý formalismus, jehož
důsledkem je sofistikované zdůvodňování zjevné nespravedlnosti,
a tím dotčení smyslu §1 o. s. ř., čl. 90 Ústavy ČR a čl. 36 odst.
1 Listiny základních práv a svobod."
V předmětné věci lze jen s odvoláním na výše uvedené právní
závěry dodat, že pokud účastník řízení již v průběhu řízení před
soudem I. stupně se pokusil nedostatek podmínky řízení,
spočívající v záměně pojmenování druhého účastníka řízení (Úřad
městské části - Městská část), odstranit tím, že správně označil
účastníka řízení, nelze k tomuto procesnímu úkonu nepřihlížet
s odůvodněním, že se jedná o neodstranitelný nedostatek podmínek
řízení.
Vzhledem k výše uvedeným důvodům dospěl Ústavní soud
k závěru, že ústavní stížnost je důvodná ve vztahu k rozhodnutí
Městského soudu v Praze, jako soudu odvolacího, a Nejvyššího soudu
ČR, jako soudu dovolacího.
Z ústavní stížnosti však dále vyplývá, že navrhovatelky
spatřují odmítnutí spravedlnosti i v tom, že soud I. stupně, aniž
by si opatřil důkazy o tom, zda se jedná o zemědělský či
nezemědělský majetek, vyslovil, že není dána pravomoc soudu
a rozhodl o postoupení věci příslušnému pozemkovému úřadu.
Námitkami navrhovatelek proti tomuto postupu se nezabýval ani
odvolací soud v rámci řízení o odvolání, ani dovolací soud v rámci
řízení o dovolání. Porušení principů spravedlivého procesu lze
podle názoru Ústavního soudu spatřovat v tom, že odvolací soud
(stejně tak i dovolací soud) musí přezkoumat napadené rozhodnutí
a řízení mu předcházející v plném rozsahu odvolání (dovolání), což
se v předmětné věci nestalo. Vzhledem k rozhodnutí Ústavního soudu
o zrušení usnesení Městského soudu v Praze i Nejvyššího soudu ČR
však lze nedostatek zjištění skutkového stavu věci odstranit
v rámci řízení před obecnými soudy. Ústavní soud proto nepovažuje
ústavní stížnost v této části za důvodnou.
Na základě výše uvedených skutečností proto Ústavní soud,
s poukazem na porušení principů spravedlivého procesu, obsažených
v čl. 90 Ústavy ČR a čl. 36 a následujících Listiny, usnesení
Nejvyššího soudu ČR, čj. 3 Cdon 422/96-28, ze dne 28. 3. 1996,
a usnesení Městského soudu v Praze, čj. 12 Co 332/93-21, ze dne
29. 11. 1993, zrušil.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat (§54 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb.).
V Brně dne 22. 5. 1997