ECLI:CZ:NSS:2020:5.AS.23.2019:18
sp. zn. 5 As 23/2019 - 18
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Lenky Matyášové
a soudců JUDr. Jakuba Camrdy a JUDr. Viktora Kučery v právní věci žalobkyně:
TV Nova s. r. o., se sídlem Kříženeckého náměstí 1078/5, Praha 5, zast. JUDr. Richardem
Pechou, advokátem se sídlem Voršilská 130/10, Praha 1, proti žalovanému: Úřad průmyslového
vlastnictví, se sídlem Antonína Čermáka 2a, Praha 6, v řízení o kasační stížnosti žalovaného
proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 26. 11. 2018, č. j. 9 A 56/2016 – 50,
takto:
I. Kasační stížnost se zamí t á.
II. Žalobkyni se náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti ne př i z ná v á .
Odůvodnění:
[1] Společnost CET 21 spol. s. r. o., právní předchůdkyně žalobkyně, podala dne 14. 11. 2014
u žalované přihlášku slovní ochranné známky ve znění „Kriminálka Západ“ pro výrobky a služby
zařazené do tříd 09, 38 a 41 mezinárodního třídění.
[2] Žalovaný rozhodnutím ze dne 6. 8. 2015, č. j. O-517938/D073438/2014/ÚPV, uvedenou
přihlášku na základě §4 písm. f) zákona č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochranných známkách“), tj. pro rozpor označení
s veřejným pořádkem nebo dobrými mravy, zamítl.
[3] Proti rozhodnutí žalovaného podala žalobkyně rozklad, který předseda žalovaného
rozhodnutím ze dne 25. 1. 2016, č. j. O-517938/D15084083/2015/ÚPV (dále jen „napadené
rozhodnutí“), zamítl a potvrdil rozhodnutí žalovaného.
[4] Žalobou podanou u Městského soudu v Praze (dále jen ,,městský soud‘‘) se žalobkyně
domáhala přezkoumání a zrušení napadeného rozhodnutí. Žalobkyně v podané žalobě
zrekapitulovala obsah námitek vznesených v rozkladu a uvedla, že napadené rozhodnutí
je nezákonné, jelikož se žalovaný nevypořádal řádně ani s jednou z nich, přičemž za podstatné
považovala námitky uvedené pod bodem 1, 2, 3 a 8 rozkladu, tj. námitky poukazující na to,
že nejde o název shodný ani podobný žádnému názvu orgánu veřejné moci, nebylo ani nijak
prokázáno, že jde o neformální název konkrétního orgánu veřejné moci, nebylo dále odůvodněno
ani vysvětleno, proč by měl být zápis neformálního názvu orgánu veřejné moci v rozporu
s veřejným pořádkem, resp. námitky poukazující na existující rozhodovací praxi žalovaného
ve věci typově podobných, až obdobných případů žalobkyní označených ochranných známek.
[5] Žalobkyně dále namítala, že žalovaný sice zdůvodnil, jak dospěl k závěru, že jde
o neoficiální název konkrétního orgánu státní moci, tyto své úvahy však nedoplnil žádným
důkazem, že by znění ochranné známky skutečně bylo jako neformální název užíváno. Žalovaný
podle žalobkyně v zásadě tvrdil, že tak užíváno „může“ být, doklad o tom, že by v konkrétní
lokalitě byl takový název vžit, však absentuje. Podle žalobkyně bylo dále nesporné,
že přihlašované označení není v rozporu se základními hodnotami civilizované společnosti
a že přihlašované označení nevyužívá známá jména osobností, ani názvy veřejných institucí
či státních orgánů. Přihlašované označení obsahuje nevulgární hovorový výraz, který se podle
žalobkyně nikdy nestane oficiálním názvem žádného orgánu státní správy, zápisem
přihlašovaného označení by tedy podle žalobkyně nedošlo k „monopolizaci“ označení
obsahujícího název státní instituce. Žalobkyně zdůraznila, že zákon o nezpůsobilosti
neformálních názvů k zápisu nehovoří. Žalobkyně v této souvislosti dále namítla, že žalovaným
nebylo srozumitelně vysvětleno, jakým způsobem by přihlašované označení ohrozilo veřejný
pořádek; samotné uvedení definice tohoto pojmu nelze považovat za vysvětlení .
[6] Žalovaný se pak podle žalobkyně nikterak nevypořádal s námitkou poukazující
na dosavadní rozhodovací praxi žalovaného v obdobných věcech. Žalovaný navíc nezpochybnil,
že přihlašované označení má velmi podobnou koncepci a seznam výrobků a služeb, jako
žalobkyní označené zapsané ochranné známky; podle názoru žalobkyně nepřiměřeně vybočil
extenzivní interpretací ze svých pravomocí. Žalobkyně nesouhlasila se závěrem žalovaného,
že neexistuje právní nárok na stejné posuzování; ten podle žalobkyně vyplývá přímo z ústavních
předpisů a patří mezi základní práva a svobody. Pokud se žalovaný odklonil od dosavadního
přístupu, byl podle žalobkyně povinen oba přístupy porovnat a zhodnotit. Měl podle žalobkyně
srozumitelně a řádně vysvětlit, proč v minulosti zapsal ochrannou známku, která je podle jeho
současného názoru v rozporu s veřejným pořádkem. Podle žalobkyně totiž žalovaný postupoval
správně, pokud v minulosti označení např. „Kriminálka Smíchov“ jako rozporné s veřejným
pořádkem neposoudil. Postup žalovaného označila žalobkyně za přepjatě formalistický
a podceňující vnímání veřejnosti a závažnost a intenzitu pojmu „veřejný pořádek“. Podle
žalobkyně není pochyb o tom, že veřejnost nebude považovat výrobky a služby chráněné
přihlašovaným označením za poskytované některou z represivních složek státu a že veřejný
pořádek nemůže být navrhovaným zněním ochranné známky ohrožen. Žalobkyně uzavřela,
že ze všech uvedených důvodů nemá napadené rozhodnutí náležitosti předepsané zákonem,
je nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů, zasahuje do jejích subjektivních práv a zakládá
nedůvodnou nerovnováhu v rozhodování obdobných případů.
[7] Žalovaný ve vyjádření k žalobě mimo jiné uvedl, že slovo „kriminálka“ je hovorovým
výrazem pro „Službu kriminální policie a vyšetřování“, která (její útvary) je součástí Policie ČR,
má sídlo v Praze, dále v jednotlivých krajských městech i většině větších měst v České republice,
přičemž názvy měst, kde tyto útvary sídlí, se objevily v dalších přihláškách slovních ochranných
známek žalobkyně (jedná se o slovní označení Kriminálka Plzeň, Hradec, Brod, Kladno, Kolín,
které podle žalovaného ještě více umocňují dojem, že jde o oficiální policejní útvary).
Podle žalovaného nelze vyloučit, že spotřebitelé výrobků a služeb označených „Kriminálka
Západ“ si je spojí s oficiálním orgánem Policie České republiky, kterým je „Služba kriminální
policie a vyšetřování“. Žalovaný doplnil, že pouhé slovní označení obsahující obecný výraz
kriminálka a název části území nebo dokonce města pro výrobky a služby poskytované
soukromým subjektem, zejména pro počítačové programy a software, rozhlasové a televizní
programy různé komunikační techniky, služby určené k zábavě nebo k upoutání pozornosti
navozuje dojem spojení se „Službou kriminální policie a vyšetřování“. Toto spojení je podle
žalovaného v rozporu s hlavními cíli a hodnotami práce Policie ČR a v zásadě znevažuje práci
jejich příslušníků. Posláním Policie ČR a jejích složek, tedy i Služby kriminální policie
a vyšetřování není podle žalovaného angažování se v poskytování výrobků a služeb z oblasti
informatiky, počítačových her, filmové produkce, televizního a radiového vysílání atd.
(požadované výrobky a služby ve třídách 9, 38 a 41), ale služba veřejnosti založená na úctě
a respektu k lidským právům, jejíž hlavní principy jsou obsaženy v Etickém kodexu policie ČR,
z něhož žalovaný obsáhle citoval. Žalovaný je přesvědčen, že není možné poskytovat
veřejnoprávní ochranu názvům státních orgánů, byť v hovorové podobě, navíc ve spojení
s názvy zeměpisných stran evokujících části území, či dokonce měst, kde tyto útvary působí,
pro výrobky a služby poskytované soukromými subjekty. Z těchto důvodů měl žalovaný za to,
že zápis předmětného označení je v rozporu s ustanovením §4 písm. f) zákona o ochranných
známkách.
[8] K námitce poukazující na nevypořádání se s odklonem od dosavadní rozhodovací praxe
v obdobných věcech žalovaný konstatoval, že skutečně nezpochybňuje, že dříve zapsané
ochranné známky žalobkyně mají velmi podobnou koncepci a podobný seznam výrobků
a služeb. V současné době však žalovaný zastává jiné stanovisko a odstoupil od svého původního
přístupu, aniž v tom lze spatřovat porušení zásady legitimního očekávání a předvídatelnosti
správních rozhodnutí. Doplnil, že od zápisu slovní ochranné známky ve znění ,,Kriminálka
Anděl‘‘ dne 22. 10. 2008 do zamítavého rozhodnutí žalovaného uplynulo 8 let, což je doba
dostatečně dlouhá na to, aby bylo možno akceptovat změněný náhled žalovaného na posuzování
zápisné způsobilosti obdobných ochranných známek a akceptovat odlišný závěr, co se týká
absolutních důvodů zápisné nezpůsobilosti. Navíc spojení slova „kriminálka“ a slova „Anděl“
podle žalovaného nenavozuje dojem, že jde o název skutečného policejního útvaru. V tomto
případě se proto nelze podle žalovaného dovolávat legitimního očekávání jako stěžejní zásady
správního řízení, přičemž výjimka z této zásady je zcela akceptovatelná. Žalovaný dále uvedl,
že kombinovaná ochranná známka ve znění Kriminálka Smíchov s datem práva přednosti
ode dne 26. 9. 2012 na rozdíl od pouhých slovních označení neevokuje spojení s Policií ČR
ani jejími složkami. Od zápisu slovní i kombinované ochranné známky Kriminálka Smíchov dne
13. 5. 2013 s právem přednosti ode dne 26. 9. 2012 do vydání rozhodnutí o zamítnutí přihlášky
přihlašovaného označení pak podle žalovaného uplynuly téměř 3 roky, což je podle názoru
žalovaného i v tomto případě doba dostatečně dlouhá, takže nelze hovořit o vybočení
z předvídatelnosti a striktně trvat na kontinuitě mezi staršími rozhodnutími žalovaného
a napadeným rozhodnutím. Žalovaný tak s ohledem na shora uvedené navrhl městskému soudu,
aby žalobu pro její nedůvodnost zamítl.
[9] Městský soud v Praze v záhlaví uvedeným rozsudkem napadené rozhodnutí zrušil a věc
vrátil žalovanému k dalšímu řízení.
[10] K otázce zápisné způsobilosti předmětného označení dle §4 písm. f) zákona
o ochranných známkách městský soud uvedl, že uvedené ustanovení představuje transpozici
úpravy obsažené v právu Evropské unie (aktuálně účinná směrnice č. 2015/2436/EU, kterou
se sbližují právní předpisy členských států o ochranných známkách). Ochrana národních
ochranných známek v členských státech Evropské unie existuje souběžně s ochranou známek EU
na úrovni Evropské unie, jež je upravena nařízením 2017/1001, o ochranné známce Evropské
unie. Správní soudy přitom ve své rozhodovací praxi vycházejí z eurokonformního výkladu
relevantních hmotněprávních pojmů známkového práva a reflektují účel vymezený
v harmonizačních směrnicích, přičemž v nich stanovená pravidla vykládají v souladu
s rozhodovací praxí Soudního dvora Evropské unie (dále jen „SDEU“). Výklad vnitrostátního
známkového práva tak ovlivňují judikatorní závěry SDEU interpretující obsahově podobné
či shodné instituty upravené v právních předpisech známkového práva EU. Nejinak je tomu
i v otázce neurčitých právních pojmů, s nimiž pracuje §4 písm. f) zákona o ochranných
známkách, které odpovídají pojmům použitým v čl. 4 písm. f) směrnice 2015/2436/EU a v čl. 7
odst. 1 písm. f) nařízení 2017/1001. Zákon o ochranných známkách ani relevantní normy práva
EU však ani jeden z těchto neurčitých právních pojmů nedefinují, z ustálené rozhodovací praxe
SDEU naopak plyne, že posouzení těchto otázek závisí na mnoha faktorech, přičemž rozhodnutí
musí respektovat individuální specifika konkrétního případu. S ohledem na dikci předmětné právní
normy postačí naplnění i jen jednoho z těchto dvou zde předvídaných důvodů absolutní zápisné
nezpůsobilosti.
[11] Městský soud dále podrobně rozvedl smysl a účel §4 písm. f) zákona o ochranných
známkách, kterým je především zamezit, aby stát garantoval výhradní právo na užívání označení,
jež je obsahově natolik závadné, že mu nelze tento typ ochrany poskytnout. V tomto směru odkázal
městský soud na rozsudek téhož soudu ze dne 19. 11. 2014, č. j. 9 A 243/2011 - 38, publ. pod
č. 3224/2015 Sb. NSS. Zatímco v části týkající se rozporu s dobrými mravy zakládá předmětné
ustanovení zákona o ochranných známkách důvod absolutní zápisné nezpůsobilosti především
ve vztahu k označením hanlivým, neslušným, nemorálním či pornografickým, za rozporná
s veřejným pořádkem, a tedy za rovněž zápisně nezpůsobilá, je třeba považovat taková označení,
která budou v rozporu s pravidly, na nichž je třeba v podmínkách demokratického právního státu
bezvýhradně trvat, tj. především s principy a zásadami, na nichž je Česká republika jako
demokratický právní stát ve smyslu čl. 1 odst. 1 Ústavy České republiky založena. Podle názoru
soudu tak v praxi půjde zejména o taková označení, která lze považovat za rozporná s principem
rovnosti a zákazu diskriminace a která odporují pojetí lidských práv a základních svobod
dle ústavního pořádku ČR. Nejčastěji půjde např. o názvy a symboly teroristických či zločinných
organizací, nacistické znaky, výrazy podněcující či propagující rasismus apod. V širším smyslu
by pak pod označení jsoucí v rozporu s veřejným pořádkem bylo možno řadit i označení,
jež by v konkrétním případě bylo způsobilé ohrozit veřejný klid či spořádané soužití
ve společnosti, či které by nereflektovalo bezpečnostní předpisy či normy sloužící k ochraně
tělesné integrity.
[12] Městský soud dále vyšel z rozhodovací praxe, podle které mezi označení spadající pod §4
písm. f) zákona o ochranných známkách jsou zařazena i taková označení, která se shodují s názvy
státních institucí, orgánů veřejné moci či ústavních činitelů. Městský soud v tomto ohledu vyšel
z odborné literatury, judikatury Nejvyššího správního soudu a Soudního dvora EU. I v případě
hodnocení označení optikou §4 písm. f) zákona o ochranných známkách třeba dle soudu
posuzovat známku ve vztahu k nárokovaným výrobkům a službám (srov. bod 27 rozhodnutí
Tribunálu ze dne 13. 9. 2005 ve věci T-140/02, Sportwetten GmbH Gera v. OHIM). Posouzení
je třeba provést s přihlédnutím k relevantnímu okruhu spotřebitelské veřejnosti. Relevantním
spotřebitelem zde bude spotřebitel přiměřeně dobře informovaný, všímavý a obezřetný, kterému
jsou nárokované výrobky či služby určeny (k širšímu pojetí ve vztahu k označením rozporným
s dobrými mravy srov. závěry vyslovené v bodě 18 rozhodnutí Tribunálu ze dne 5. 10. 2011
ve věci T-526/09, PAKI Logistics v. OHIM či ve výše označeném rozhodnutí Městského soudu
v Praze č. 3224/2015 Sb. NSS). Městský soud přitom zdůraznil, že dle citované judikatury
Tribunálu pro rozhodnutí o rozporu ochranné známky s veřejným pořádkem nebo dobrými
mravy není podstatné jednání přihlašovatele, resp. vlastníka známky, tento rozpor musí být
spatřován ve známce samotné, neboli v jejích vnitřních vlastnostech; zákaz nabízení či propagace
dotčených výrobků nehraje roli.
[13] V daném případě městský soud přisvědčil žalobkyni, že z odůvodnění napadeného
rozhodnutí není zjevné, z jakých konkrétních důvodů je podle žalovaného přihlašované označení
v rozporu s veřejným pořádkem, a to přesto, že absence odůvodnění a vysvětlení toho,
proč by měl být zápis neformálního názvu orgánu veřejné moci v rozporu s veřejným pořádkem,
byla jádrem argumentace žalobkyně v řízení o rozkladu. Žalovaný v odůvodnění napadeného
rozhodnutí (i odůvodnění prvostupňového rozhodnutí) sice vymezil rozsah a obsah neurčitého
právního pojmu veřejný pořádek, nicméně se omezil na shora zmíněný paušální závěr a nikterak
nezhodnotil, zda a na základě čeho je přesvědčen, že označení „Kriminálka Západ‘‘, obsahující
jeden prvek - hovorový výraz pro jednu ze složek Policie ČR a druhý prvek – obvyklý výraz
v místopisu či pro určení světové strany, může vést k narušení veřejného pořádku. Z odůvodnění
napadeného rozhodnutí totiž není zjevné, zda je touto rozhodnou okolností již samo použití
prvního prvku „kriminálka“ v označení, nadto jen možného neformálního hovorového označení
orgánu veřejné moci nebo zda je rozpor s veřejným pořádkem podle žalovaného založen teprve
s přihlédnutím k charakteru a úloze předmětného orgánu veřejné moci, kterým je podle
žalovaného mj. udržování pořádku uvnitř státu, a zda je tento rozpor (a v jaké míře) dán
dotčením orgánu veřejné moci. Odkaz žalovaného na rozsudek městského soudu publ. pod
č. 3224/2015 Sb. NSS označil za nepřiléhavý, neboť se týkal vulgárního označení. Uvedené
nejasnosti pak nerozptýlil ani obsah vyjádření žalovaného k podané žalobě. Obdobně pak není
dle městského soudu zřejmé, zda a popř. jaký vliv měl na meritorní posouzení provedené
prvostupňovým rozhodnutím a napadeným rozhodnutím závěr o poslání Policie ČR a jejích
složek. Z takto vyslovených závěrů, které zůstaly zcela nerozvedeny, není podle soudu seznatelné,
zda tedy žalovaný přihlašovanému označení vytýká již zahrnutí prvku obsahujícího podle něho
vžité neformální označení složky Policie ČR s tím, že již to je samo o sobě podle žalovaného bez
dalšího nepřípustné (zda nepřípustné by býti mělo již vůbec použití slovního prvku „kriminálka“),
nebo zda je podstatou jeho závěru o rozporu s veřejným pořádkem žalovaným identifikované
nebezpečí, že si relevantní spotřebitelská veřejnost nepřípustně spojí takto označené nárokované
výrobky a služby s tímto orgánem veřejné moci, což by podle žalovaného mělo vést
ke „znevážení“ práce příslušníků tohoto bezpečnostního sboru. Pokud pak žalovaný postavil
svou argumentaci mj. na úvaze, že si spotřebitelská veřejnost spojí výrobky či služby označené
přihlašovaným označením s bezpečnostním sborem, není z napadeného rozhodnutí zřejmé, zda
tím případně nezamýšlel vyslovit závěr o naplnění jiného důvodu absolutní zápisné
nezpůsobilosti [např. §4 písm. g) zákona o ochranných známkách].
[14] Dle městského soudu rovněž z napadeného rozhodnutí není zřejmé ani to, zda žalovaný
skutečně přihlašované označení posuzoval ve vztahu k seznamu nárokovaných výrobků a služeb;
sám žalovaný ostatně svůj zjevně chybný závěr o tom, že si žalobkyně označení pro seriály
nepřihlásila, následně způsobem poněkud nesrozumitelným relativizoval. Předmětný nedostatek
odůvodnění napadeného rozhodnutí je o to závažnější, že podstatou argumentace žalobkyně
uvedené v rozkladu a převzaté v žalobě jsou především námitky poukazující na to, že předmětné
označení je přihlašováno (především) pro televizní seriály, přičemž slovní prvek „kriminálka“
bude podle žalobkyně spotřebitelskou veřejností chápán spíše jako označení seriálu vystihující
jeho obsahovou náplň, tj. pořad s kriminální zápletkou. Podstata této argumentace žalobkyně
v rozkladu přitom zůstala podle přesvědčení soudu v odůvodnění napadeného rozhodnutí rovněž
nevypořádána, když se žalovaným uvedené závěry s argumentací žalobkyně zcela míjejí.
[15] Dále pak podle závěru soudu nebyl vypořádán ani okruh těch v rozkladu uvedených
námitek, jimiž žalobkyně poukazovala na nedostatečné odůvodnění odklonu od dosavadní
rozhodovací praxe žalovaného ve věci obdobných označení. Žalovaný se v odůvodnění
napadeného rozhodnutí omezil de facto toliko na paušální závěr o tom, že byl ke změně právního
názoru oprávněn, přičemž byl přesvědčen, že přehodnocením svého původního nahlížení
na označení svou koncepcí i seznamem výrobků a služeb velmi podobná tomu přihlašovanému
nezatíží své rozhodnutí nezákonností či porušením zásady předvídané v §2 odst. 4 správního
řádu. Navíc tak učinil přesto, že současně výslovně připustil, že předmětná namítaná označení
mají s přihlašovaným označením velmi podobnou koncepci i seznamy výrobků a služeb. Pokud
se ovšem chtěl žalovaný rozhodnutím v nyní posuzované věci odchýlit od své dřívější
rozhodovací praxe, na kterou žalobkyně ve správním řízení opakovaně poukazovala, mohl tak
s ohledem na obdobnou koncepci těchto označení učinit toliko tím, že přezkoumatelným
způsobem, vyhovujícím shora shrnutým judikatorním standardům, vysvětlí důvody, pro které tato
dříve přihlášená označení registroval, a především pro které u nich s ohledem na tehdejší způsob
výkladu nedovodil rozpor s veřejným pořádkem. Městský soud dále upřesnil obsah rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 7. 2015, č. j. 9 As 22/2015 – 29, na který odkazoval
žalovaný v prvostupňovém rozhodnutí.
[16] Na základě všech uvedených důvodů městský soud napadené rozhodnutí žalovaného
zrušil pro jeho nepřezkoumatelnost pro nedostatek důvodů. V dalším řízení soud uložil
žalovanému zohlednit závěry vyslovené v rozsudku a odstranit vytýkané nedostatky odůvodnění
meritorního závěru.
[17] Žalovaný (dále jen „stěžovatel“) napadl rozsudek městského soudu kasační stížností.
Městskému soudu vytýká nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky
soudem v předcházejícím řízení [§103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.], a nepřezkoumatelnost spočívající
v nedostatku důvodů rozhodnutí [§103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.].
[18] K jednotlivým částem odůvodnění napadeného rozsudku stěžovatel uvádí, že ve svém
rozhodnutí není nikterak v rozporu se základními judikatorními principy uvedenými městským
soudem. Stěžovatel je přesvědčen, že smyslem a účelem §4 písm. f) zákona o ochranných
známkách je zabránit rovněž monopolizaci označení, jejichž zápis by byl v rozporu s veřejným
zájmem v širším smyslu. Stěžovatel se domnívá, že pro zápis označení státních orgánů a institucí,
byť v hovorové podobě, jak v obou rozhodnutích řádně vysvětlil, platí absolutní výluka pro
všechny výrobky a služby, bez ohledu na jejich obsah a bez ohledu na relevantního spotřebitele.
Rozhodnutí Tribunálu ve věci Sportwetten GmbH Gera v. OHIM se týkalo zákazu nabízet
v Německu dotčené služby (nabízení služeb sázení, k nimž jsou oprávněny v Německu pouze
podniky schválené příslušnými orgány) a dělat na ně reklamu ve vztahu k ochranné známce,
nikoliv zápisu názvu státních institucí v souvislosti s veřejným pořádkem. Nelze je proto
podle soudu stěžovatele beze zbytku přejímat a zobecňovat na všechny situace spadající pod §4
písm. f) zákona. Podle současné rozhodovací praxe stěžovatele pouze v případě, kdyby přihlášku
ochranné známky s názvem státní instituce podávala sama tato instituce, by ji v souladu
s rozhodovací praxí stěžovatel zapsal. Cílem tohoto postupu je, jak již bylo řečeno výše, zabránit
poskytnutí ochrany jedinému subjektu pro výrobky nebo služby s názvem státní instituce, což
však neznamená, že by v žádném případě přihlašovatel nemohl takové označení fakticky užívat,
aniž by měl veřejnou mocí garantovaný monopol.
[19] Stěžovatel dále městskému soudu vytýká, že zcela opomíjí některé části správního
rozhodnutí, neboť nezohlednil odpovídajícím způsobem celé odůvodnění tohoto rozhodnutí,
které bylo předurčeno stručnými rozkladovými námitkami žalobkyně. Vlastní odůvodnění
napadeného rozhodnutí je obsaženo na sedmi stranách textu, přičemž stěžovatel je přesvědčen,
že z odůvodnění je zřejmé, z jakého skutkového stavu správní orgán vyšel, jak o něm uvážil a jak
se vypořádal s rozkladovými námitkami. Městský soud opomíjí i prvostupňové rozhodnutí v dané
věci, k jehož odůvodnění nepřihlédl a které s rozhodnutím stěžovatele tvoří jeden celek
(viz rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 10. 2014, č. j. 6 As 161/2013 - 25, a ze dne
27. 2. 2013, č. j. 6 Ads 134/2012 – 47). K závěrům soudu stran předpokládaného chápání slova
,,kriminálka‘¨, jakožto druhu televizního seriálu, stěžovatel vyjadřuje své přesvědčení, že tuto
námitku v napadeném rozhodnutí řádně vypořádal, k čemuž cituje argumentaci uvedenou tamtéž.
[20] Stěžovatel nesouhlasí ani s druhým okruhem vytýkaných pochybení, tj. že není zřejmé,
z jakých konkrétních důvodů je podle stěžovatele přihlašované označení v rozporu s veřejným
pořádkem a jak narušuje vnímání společenských hodnot. Stěžovatel je přesvědčen, že jeho výklad
je zcela konkrétní a nejde pouze o paušální závěr. Je v rozporu s veřejným pořádkem, aby
označení orgánu veřejné moci (byť v hovorové podobě), který se podílí na udržování pořádku
uvnitř státu, na ochraně majetku i občanů a stíhá pachatele trestných činů, byla poskytována
veřejnoprávní ochrana. V této souvislosti stěžovatel konstatuje, že žalobkyně podala současně
několik dalších přihlášek ochranných známek obsahujících výraz ,,kriminálka‘‘ ve spojení s názvy
různých měst (Praha, Brno, Plzeň, Brod, Kladno, Kolín) pro shodné výrobky a služby. Uvedené
přihlášky byly rovněž zamítnuty, neboť přiznáním ochrany by de facto došlo k monopolizaci
těchto názvů pro jeden jediný subjekt. Stěžovatel dodává, že v prvostupňovém i napadeném
rozhodnutí byl proveden podrobný výklad neurčitého pojmu veřejný pořádek a jeho aplikace
na skutkový stav.
[21] Se závěry městského soudu ve věci nedostatečného odůvodnění odklonu od dosavadní
rozhodovací praxe ve věci obdobných označení stran stěžovatel zásadně nesouhlasí, neodpovídají
textu napadeného rozhodnutí ani rozhodnutí orgánu prvého stupně řízení. V rozhodnutí
I. stupně na straně 7 a 8 stěžovatel podrobně popsal důvody, proč zapsal ochranné známky
,,Kriminálka Anděl‘‘ a ,,Policie Modrava‘‘, na které žalobkyně odkázala. Mimo jiné stěžovatel
zdůraznil nutnost individuálního posouzení každého projednávaného případu a své důvody opřel
o rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 7. 2015, č. j. 9 As 22/2015 – 29. Rozkladovou
námitku žalobkyně rozšířenou o kombinovanou ochrannou známku „Kriminálka Smíchov“
stěžovatel zcela vypořádal na straně 16 napadeného rozhodnutí. V této souvislosti stěžovatel
odkazuje na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 5. 2014, sp. zn. 7 As 151/2012,
a připomíná dobu, jež uplynula od zápisu slovní ochranné známky ve znění ,,Kriminálka Anděl‘‘,
aby bylo možno akceptovat změněný náhled stěžovatele na posuzování zápisné způsobilosti
obdobných ochranných známek a akceptovat odlišný závěr, co se týká absolutních důvodů
zápisné nezpůsobilosti. Stěžovatel zdůrazňuje, že kombinovaná ochranná známka ve znění
„Kriminálka Smíchov“ na rozdíl od pouhých slovních označení neevokuje spojení s Policií ČR
a jejími složkami. Od zápisu slovní i kombinované ochranné známky ,,Kriminálka Smíchov‘‘
do vydání rozhodnutí o zamítnutí přihlášky slovní ochranné známky „Kriminálka Západ“
uplynuly téměř 3 roky, což je podle názoru stěžovatele i v tomto případě doba dostatečně dlouhá,
a proto nelze hovořit o vybočení z předvídatelnosti rozhodnutí a striktně trvat na kontinuitě mezi
staršími rozhodnutími žalovaného a jeho napadeným rozhodnutím.
[22] Stěžovatel považuje z výše uvedených důvodů rozsudek městského soudu
za nepřezkoumatelný a navrhuje proto jeho zrušení a vrácení věci tomuto soudu k dalšímu řízení.
[23] Žalobkyně se ke kasační stížnosti nevyjádřila.
[24] Nejvyšší správní soud nejprve posoudil zákonné náležitosti kasační stížnosti
a konstatoval, že kasační stížnost byla podána včas, osobou oprávněnou, proti rozhodnutí,
proti němuž je kasační stížnost ve smyslu §102 s. ř. s., přípustná, stěžovatel je v souladu s §105
odst. 2 s. ř. s. zastoupen advokátem. Poté Nejvyšší správní soud přezkoumal důvodnost kasační
stížnosti v souladu s §109 odst. 3 a 4 s. ř. s., v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů.
[25] Kasační stížnost není důvodná.
[26] V posuzované věci stěžovatel brojil proti nedostatečnému odůvodnění závěrů
městského soudu. Nejvyšší správní soud se tudíž nejprve zabýval námitkami poukazujícími
na nepřezkoumatelnost; jejich důvodnost by totiž sama o sobě postačovala ke zrušení
napadeného rozsudku.
[27] Dle ustálené judikatury Nejvyššího správního soudu (např. rozsudek ze dne 4. 12. 2003,
č. j. 2 Ads 58/2003 - 75, publikovaný pod č. 133/2004 Sb. NSS) lze za nepřezkoumatelné
pro nesrozumitelnost obecně považovat takové rozhodnutí soudu, z jehož výroku nelze zjistit,
jak vlastně soud ve věci rozhodl, tj. zda žalobu zamítl, odmítl, nebo jí vyhověl, případně,
jehož výrok je vnitřně rozporný. Pod tento pojem spadají i případy, kdy nelze rozeznat,
co je výrok a co odůvodnění, kdo jsou účastníci řízení a kdo byl rozhodnutím zavázán.
Nepřezkoumatelnost pro nedostatek důvodů je založena na nedostatku důvodů skutkových,
nikoliv na dílčích nedostatcích odůvodnění soudního rozhodnutí. Za takové vady lze považovat
případy, kdy soud opřel rozhodovací důvody o skutečnosti v řízení nezjišťované, anebo případy,
kdy není zřejmé, zda vůbec nějaké důkazy byly v řízení provedeny. Za nepřezkoumatelné
pro nesrozumitelnost lze považovat i rozhodnutí, která vůbec neobsahují právní závěry
vyplývající z rozhodných skutkových okolností nebo jejichž důvody nejsou ve vztahu k výroku
jednoznačné.
[28] Po přezkoumání napadeného rozhodnutí Nejvyšší správní soud neshledal důvody
pro vyslovení jeho nepřezkoumatelnosti. Z výroků napadeného rozsudku městského soudu
lze jednoznačně zjistit, jak soud ve věci rozhodl, rozsudek obsahuje výrok, který není vnitřně
rozporný, výrok a odůvodnění je možno od sebe rozlišit a z rozsudku je také zřejmé, kdo
je účastníkem řízení a kdo byl rozhodnutím zavázán. Nesouhlas stěžovatele s vlastním
hodnocením soudu nemůže sám o sobě znamenat nepřezkoumatelnost jeho rozhodnutí.
Z napadeného rozsudku je zřejmé, z jakých důvodů městský soud dospěl k závěru o důvodnosti
žalobní argumentace žalobkyně. Městský soud v přezkoumávaném rozsudku srozumitelně vyložil
svůj náhled na věc a poskytl podrobný návod (bod 51. rozsudku), jak mají správní orgány napříště
ve věci postupovat.
[29] Vzhledem k tomu, že Nejvyšší správní soud neshledal napadený rozsudek
nepřezkoumatelným, přezkoumal ho v rozsahu dalších námitek.
[30] Podstatou kasačních námitek je nesouhlas stěžovatele s konstatovanými nedostatky
rozhodnutí o zamítnutí přihlášky ochranné známky ,,Kriminálka Západ‘‘. Stěžovatel v kasační
stížnosti však v podstatné míře pouze doslovně opakuje svoji argumentaci ze správního řízení
i z vyjádření k žalobě, s níž se již vypořádal městský soud. Takto konstruované kasační námitky
nejsou polemikou s právními závěry městského soudu, ale spíše snahou o opakovaný přezkum
rozhodnutí stěžovatele. Nejvyšší správní soud již na tomto místě předesílá, že se s posouzením
městského soudu ztotožňuje. Za této situace považuje za dostatečné pouze stručně shrnout, proč
nejsou námitky stěžovatele důvodné, neboť v zásadě všechny již byly stěžovateli vysvětleny
městským soudem.
[31] V posuzované věci je klíčová otázka zápisné způsobilosti předmětného označení
podle §4 písm. f) zákona o ochranných známkách ; platí, že do rejstříku se nezapíše označení,
které je v rozporu s veřejným pořádkem nebo dobrými mravy.
[32] Uvedené ustanovení představuje absolutní důvody zápisné nezpůsobilosti, na jejichž
základě Úřad z moci úřední nezapíše jako ochrannou známku označení, pokud naplňuje některý
z uvedených znaků. Tato úprava je transpozicí úpravy obsažené v právu Evropské unie (původně
směrnice 89/104/EHS, kterou se sbližují právní předpisy členských států o ochranných
známkách, posléze směrnice 2008/95/ES, kterou se sbližují právní předpisy členských států
o ochranných známkách, resp. aktuálně účinná směrnice 2015/2436/EU, kterou se sbližují
právní předpisy členských států o ochranných známkách). Současně nelze přehlédnout,
že ochrana národních ochranných známek v členských státech Evropské unie existuje souběžně
s ochranou známek EU na úrovni Evropské unie, jež je aktuálně upravena nařízením 2017/1001,
o ochranné známce Evropské unie (čl. 7 odst. 1 písm. f): do rejstříku se nezapíšou ochranné
známky, které jsou v rozporu s veřejným pořádkem nebo s dobrými mravy). Stejný důvod rovněž
slouží k odmítnutí ochrany známky zapsané v jedné zemi Pařížské unie v ostatních zemích tak,
jak je (angl. ,,as is‘‘, fr. ,,telle quelle‘‘) podle čl. 6quinquies písm. B bodu 3 Pařížské unijní úmluvy,
podle něhož známky, které odporují dobrým mravům nebo veřejnému pořádku mohou
být odmítnuty k zápisu nebo zrušeny. Konstatování rozporu s veřejným pořádkem však nemůže
být založeno na tom, že se známka neshoduje s některým ustanovením známkového práva, vyjma
případu, kdy se toto ustanovení týká veřejného pořádku (viz Charvát, R. Zákon o ochranných
známkách. Komentář. Praha. Wolters Kluwer, a.s., 2017, s. 61an).
[33] Ustanovení §4 písm. f) zákona o ochranných známkách obsahuje neurčité právní pojmy
,,veřejný pořádek‘‘ a ,,dobré mravy‘‘, jejichž výklad a aplikace v konkrétních případech náleží
správním orgánům a soudům. Při výkladu a následné aplikaci tohoto ustanovení je třeba brát
v úvahu jeho smysl a účel, ale i okolnosti jeho vzniku a původu, přičemž musí být též
respektovány závazky vyplývající České republice z mezinárodního, jakož i unijního práva.
Městský soud v této souvislosti zcela správně a případně poukázal na povinnost
eurokonformního výkladu relevantních hmotněprávních pojmů známkového práva.
[34] Nejvyšší správní soud připomíná, že Soudní dvůr EU se použitím výhrady veřejného
pořádku v různých souvislostech již nesčetněkrát zabýval, přičemž judikoval, že různé státy
mohou mít různé zájmy, jejichž sledování spadá pod pojem veřejného pořádku, a pojem
veřejného pořádku se může měnit i v čase (srov. rozsudek ze dne 4. 12. 1974, van Duyn, C -
41/74, bod 18, rozsudek ze dne 28. 10. 1975, Rutili, C - 36/75, bod 26, rozsudek ze dne
27. 10. 1977, Bouchereau, C - 30/77, bod 34); nicméně pojem veřejného pořádku je třeba vykládat
restriktivně, přičemž ani rozsah tohoto pojmu nemůže být určován jednostranně členským státem
bez možnosti kontroly ze strany orgánů Unie (srov. výše uvedený rozsudek ve věci Rutili,
bod 27). Státy se mohou dovolávat pouze svých vlastních důvodů veřejného pořádku, nikoli
důvodů jiného členského státu (viz rozsudek ze dne 10. 7. 2008, Jipa, C-33/07, Sb. rozh., s. I-
5157, bod 23).
[35] Soudní dvůr EU také vymezil obecné meze použití výhrady veřejného pořádku
v právních řádech členských států za situace, kdy dochází k omezení práv vyplývajících z unijního
práva. Stanovil obecný test použití výhrady veřejného pořádku, který „předpokládá kromě
společenského nepořádku, který představují všechna porušení práva, existenci skutečného, aktuálního a dostatečně
závažného ohrožení některého ze základních zájmů společnosti“; tedy 1) nestačí pouhé porušení práva,
ale 2) musí existovat skutečná a dostatečně závažná hrozba 3) dotýkající se základního zájmu
společnosti (srov. výše uvedený rozsudek ve věci Bouchereau, bod 35, a dále rozsudky ze dne
19. 1. 1999, Calfa, C-348/96, bod 21, ze dne 29. 4. 2004, Orfanopoulos a Oliveri, C- 482/01, bod 66,
ze dne 10. 3. 2005 ve věci Komise proti Španělsku, C-503/03, Sb. rozh., s. I-1097, bod 46, ze dne
7. 6. 2007, Komise proti Nizozemí, C-50/06, Sb. rozh., s. I-4383, bod 43, a výše uvedený rozsudek
ve věci Jipa, bod 25).
[36] Z uvedeného vyplývá, že pojem ,,veřejný pořádek‘‘ nelze vnímat odtrženě od souvislostí,
v nichž je vykládán, a označit za jeho porušení nesoulad s jakoukoli normou, jež je jeho součástí.
Při posuzování, zda je nějaké jednání porušením veřejného pořádku ve vztahu k danému
právnímu předpisu, je tak potřeba souběžně posoudit blízkost porušené normy k zájmům
chráněným tímto předpisem a intenzitu porušení normy. Výklad vnitrostátního známkového
práva tak ovlivňují judikatorní závěry Soudního dvora EU interpretující obsahově podobné
či shodné instituty upravené v právních předpisech známkového práva EU.
[37] Z judikaturních východisek Tribunálu stanovených v rozsudku ze dne 12. 12. 2019
ve věci Santa Conte v. Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví (Cannabis Store Amsterdam),
T-683/18, vyplývá (bod 30), že obecným zájmem, na kterém je založen absolutní důvod
pro zamítnutí zápisu stanovený v čl. 7 odst. 1 písm. f) nařízení 2017/1001, je zabránit zápisu
označení, která by narušovala veřejný pořádek nebo dobré mravy při jejich užívání na území Unie
[rozsudky ze dne 20. září 2011, Vyobrazení sovětského znaku, T-232/10, bod 29, a ze dne 15. března
2018, La Mafia Franchises v. EUIPO – Italie (La Mafia SE SIENTA A LA MESA), T-1/17,
bod 25]. Tribunál dále připomněl, že průzkum rozporu označení s veřejným pořádkem nebo
dobrými mravy musí být proveden s ohledem na to, jak toto označení při jeho užívání jako
ochranné známky vnímá relevantní veřejnost nacházející se na území Unie nebo v její části
[rozsudky ze dne 20. září 2011, Vyobrazení sovětského znaku, T-232/10, bod 50, a ze dne 9. března
2012, Cortés del Valle López v. OHIM (!Que buenu ye! HIJOPUTA), T-417/10, bod 12].
[38] Posouzení existence důvodu pro zamítnutí zápisu uvedeného v čl. 7 odst. 1 písm. f)
nařízení 2017/1001 nemůže být založeno na vnímání části relevantní veřejnosti, kterou nic
nešokuje, ani ostatně na vnímání části veřejnosti, kterou lze snadno urazit, ale musí se provádět
na základě kritérií rozumné osoby s průměrným prahem citlivosti a tolerance [rozsudky ze dne
9. března 2012, !Que buenu ye! HIJOPUTA, T-417/10, bod 21; ze dne 14. listopadu 2013, Efag
Trade Mark Company v. OHIM (FICKEN LIQUORS), T-54/13, bod 21, a ze dne 11. října 2017,
Osho Lotus Commune v. EUIPO – (OSHO), T-670/15, bod 103]. Kromě toho relevantní veřejnost
nemůže být pro účely průzkumu důvodu pro zamítnutí zápisu uvedeného v čl. 7 odst. 1 písm. f)
nařízení 2017/1001 omezena na veřejnost, které jsou výrobky a služby, pro které je zápis
požadován, přímo určeny.
[39] V tomto ohledu městský soud správně upozornil na skutečnost, že stěžovatel
v odůvodnění napadeného rozhodnutí (i odůvodnění prvostupňového rozhodnutí) sice vymezil
rozsah a obsah neurčitého právního pojmu veřejný pořádek, nicméně omezil se na paušální závěr
a nikterak nezhodnotil, zda a na základě čeho je přesvědčen, že označení „ Kriminálka Západ‘‘,
obsahující jeden prvek - hovorový výraz pro jednu ze složek Policie ČR a druhý prvek – obvyklý
výraz v místopisu či pro určení světové strany, může vést k narušení veřejného pořádku.
Jinými slovy, stěžovatel sice posoudil význam označení, jehož zápis jako ochranná známka
byl požadován, avšak jeho chápání relevantní veřejností nahradil vlastní úvahou, s čím
si spotřebitelská veřejnost nepřípustně spojí označené nárokované výrobky a služby. Konstrukce
názoru průměrného spotřebitele je důležitá právě v tom, že neumožňuje subjektivními úvahami
legitimizovat rozhodovací proces, ne v tom, že by subjektivní úvahy vylučovala vůbec ze hry
(což ani není možné).
[40] Nejvyšší správní soud připomíná, že neurčitý právní pojem ,,veřejný pořádek‘‘ podléhá
výkladu a není věcí správního uvážení. O správním uvážení lze totiž hovořit všude tam, kde
zákon poskytuje správnímu orgánu ve stanovených hranicích určitý volný prostor k rozhodnutí
(typicky vyjádřený formulacemi „správní orgán může“, „lze“ apod.). Naproti tomu neurčité
právní pojmy zahrnují jevy nebo skutečnosti, které nelze zcela přesně právně definovat. Jejich
obsah, rozsah a aplikace se může v závislosti na konkrétních okolnostech měnit. Zákonodárce
tímto způsobem vytváří příslušným orgánům prostor k tomu, aby zhodnotily, zda konkrétní
situace pod neurčitý právní pojem spadá, či nikoliv. U neurčitých právních pojmů se zajisté také
vyskytuje určitá míra „uvážení“ správního orgánu, ta se ovšem zaměřuje na skutkovou podstatu
a její vyhodnocení. Výsledkem je pak závěr, který nemá alternativu (usnesení rozšířeného senátu
Nejvyššího správního soudu ze dne 22. 4. 2014, č. j. 8 As 37/2011 – 154). Na rozdíl od správního
uvážení však soud závěry správního orgánu o těchto otázkách přezkoumává v rámci žalobních
námitek v plném rozsahu.
[41] V tomto ohledu Nejvyšší správní soud zcela přisvědčuje městskému soudu stran
zhodnocení odůvodnění napadeného rozhodnutí (bod 40 an). Ze závěrů stěžovatele není
seznatelné, zda tedy přihlašovanému označení vytýká již zahrnutí prvku obsahujícího vžité
neformální označení složky Policie ČR s tím, že již to je samo o sobě podle stěžovatele bez
dalšího nepřípustné, nebo zda je podstatou jeho závěru o rozporu s veřejným pořádkem
identifikované nebezpečí, že si relevantní spotřebitelská veřejnost nepřípustně spojí takto
označené nárokované výrobky a služby s tímto orgánem veřejné moci. Z rozhodovací praxe
stěžovatele se podává, že výhradu veřejného pořádku uplatňoval spíše restriktivně, za nesouladná
jsou považována taková označení, která jsou v rozporu s ústavními zásadami, na nichž
je založena Česká republika (typicky názvy a symboly teroristických či zločinných organizací,
nacistické a sovětské znaky [KGB Amplification (ÚPV, O-195936), Komunistická strana Československa
KSČ (ÚPV, O-513166)], výrazy podněcující či propagující rasismus, diskriminaci, násilí, drogy
atp.). Spadají sem rovněž jména státních činitelů a dalších osob, které se zasloužily o stát [Levné
recepty Speciál Vaří Klausovka (O-94341), MASARYK (O-96704), Zemanovka (O-503400), Babišovka
(O-520461) aj.]. Smyslem výluky spočívající v rozporu s veřejným pořádkem nebo dobrými
mravy je především zabránit tomu, aby stát garantoval výhradní právo na užívání závadného
označení, což by šlo proti základním zájmům společnosti. Za rozporný s dobrými mravy nebo
veřejným pořádkem však nelze označit běžně používaný výraz českého jazyka (ÚPV, O-190994).
[42] V kontextu uvedeného je tudíž přiléhavé i městským soudem vytýkané odchýlení
se od dřívější rozhodovací praxe stěžovatele.
[43] Dle §2 odst. 4 správního řádu dbá správní orgán „na to, aby při rozhodování skutkově shodných
nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly.“ K otázce závaznosti správní praxe se Nejvyšší
správní soud vyjádřil např. již v rozsudku ze dne 25. 4. 2006, č. j. 2 As 7/2005 - 86, v němž uvedl
„že ne každé rozdílné posuzování obdobných situací musí nutně být libovůlí a neodůvodněně nerovným
zacházením. Odchýlit se od určité správní praxe, jež se případně vytvořila, totiž správní orgán může, avšak
zásadně pouze pro futuro, z racionálních důvodů a pro všechny případy, kterých se praxí zavedený
postup správního orgánu dotýká“; obdobně viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
12. 5. 2016, č. j. 5 As 155/2015 – 35.
[44] Je nepochybné, že v případě posouzení přihlášek jednotlivých ochranných známek
je nutné vždy zohlednit konkrétní okolnosti případu; v této věci lze souhlasit s městským
soudem, že odlišné posouzení může být dáno i jen drobnými rozdíly ve skutkovém základu
jednotlivých případů, tedy především i jen drobnými rozdíly v označeních, popř. seznamech
výrobků či služeb, nicméně o takový případ se v posuzované věci nejednalo. Ve věci ,,Kriminálka
Západ‘‘ je totiž podobnost s ochrannou známkou ,,Kriminálka Smíchov‘‘, ,,Kriminálka Anděl‘‘,
,,Kriminálka Staré Město‘‘ aj. natolik evidentní, že stěžovatel pochybil, pokud v napadeném
rozhodnutí nepřezkoumatelným způsobem nezachytil význam a vliv případných rozdílů
odůvodňujících nyní odlišný postup stěžovatele, a navíc neprovedl posouzení navrhované
ochranné známky ve vztahu k nárokovaným výrobkům a službám.
[45] Nejvyššímu správnímu soudu tudíž nezbývá než přisvědčit závěrům městského soudu
o zatížení napadeného rozhodnutí vadou nepřezkoumatelnosti pro nedostatek důvodů, a to pro
vybočení stěžovatele ze shora uvedených judikaturních mantinelů, jakož i nedostatečného
odůvodnění jeho odklonu od dosavadní správní praxe.
[46] Nejvyšší správní soud shledal postup městského soudu zcela souladný se zákonem,
neshledal kasační stížnost důvodnou, proto ji v souladu s §110 odst. 1 s. ř. s. zamítl.
[47] O nákladech řízení rozhodl soud v souladu s §60 odst. 1 ve spojení s §120 s. ř. s. Jelikož
stěžovatel neměl v řízení o kasační stížnosti úspěch, nemá právo na náhradu nákladů tohoto
řízení; žalobkyni, které by jinak právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti příslušelo,
soud náhradu nákladů nepřiznal, neboť podle obsahu spisu jí v tomto řízení žádné náklady
nevznikly.
Poučení: Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 16. března 2020
JUDr. Lenka Matyášová
předsedkyně senátu