ECLI:CZ:US:1998:Pl.US.28.97
sp. zn. Pl. ÚS 28/97
Nález
Ústavní soud České republiky rozhodl v plénu ve věci návrhu přednosty Okresního úřadu U. H. na zrušení obecně závazné vyhlášky obce Š. ze dne 2. 4. 1997, č. 1/97, "O omezujících opatřeních k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku", za účasti přednosty Okresního úřadu U. H. a obce Š., jako účastníků řízení, takto:
Obecně závazná vyhláška obce Š. ze dne 2. 4. 1997, č. 1/97,
"O omezujících opatřeních k zabezpečení místních záležitostí
veřejného pořádku", se zrušuje dnem vyhlášení tohoto nálezu ve
Sbírce zákonů.
Odůvodnění:
Přednosta Okresního úřadu U. H. podáním ze dne 1. 9. 1997,
došlým Ústavnímu soudu dne 3. 9. 1997, navrhl zrušení v záhlaví
uvedené vyhlášky tohoto znění:
Vyhláška č. 1/97
obce Š. o omezujících opatřeních k zabezpečení místních
záležitostí veřejného pořádku
Obecní zastupitelstvo obce Š. schválilo dne 2. dubna 1997 ve
smyslu ust. čl. 104 Ústavy ČR a §16 a §36 odst. 1, písm. f) zák.
čís. 367/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, obecně závaznou
vyhlášku o omezujících opatřeních k zabezpečení místních
záležitostí veřejného pořádku na území obce Š.
§1
Předmětem úpravy zakotvené v této vyhlášce je omezení
činností, jež by mohly narušit veřejný pořádek v obci. Za účelem
zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku obec Š. touto
vyhláškou stanoví, že určité činnosti, uvedené v této vyhlášce,
lze vykonávat pouze v místech vyhláškou určených.
§2
S ohledem na zabezpečení veřejného pořádku a omezení vlivu
výherních hracích přístrojů na osoby mladší 18 let nelze
provozovat výherní hrací přístroje ve vzdálenosti kratší než 1000
metrů přímé vzdálenosti od škol a školských zařízení v obci.
§3
Kontrolu a dodržování podmínek provozu výherních hracích
přístrojů stanoví zákon č. 202/1990 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Za obecní úřad jsou kontrolou pověřeni jeho zaměstnanci
a členové obecní rady. Za porušení opatření, která znemožňují
účast ve hře osobám mladším 18 let, je odpovědná osoba
odpovídající za provoz v objektu, v němž jsou výherní hrací
přístroje umístěny.
§4
Porušení této vyhlášky lze postihnout jako přestupek podle
zákona číslo 200/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nejde-li
o čin přísněji trestný.
§5
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
podpis starosty podpis zástupce starosty
V odůvodnění svého návrhu přednosta okresního úřadu uvádí, že
v případech, kdy obec vystupuje jako subjekt určující pro občana
povinnosti jednostrannými příkazy a zákazy, platí ustanovení čl.
2 odst. 4 Ústavy ČR a čl. 2 odst. 3 Listiny základních práv
a svobod (dále jen "Listina"); obec tudíž může vydávat obecně
závazné vyhlášky, obsahem kterých jsou právní povinnosti, jenom
v případě výslovného zákonného zmocnění. Dále uvádí, že vyhláška
byla vydána v samostatné působnosti obce, kam spadá zabezpečení
místních záležitostí veřejného pořádku (§14 odst. 1 písm. o) zák.
č. 367/1990 Sb.), a porušení zákona spatřuje v těchto
skutečnostech:
- V úvodní větě vyhlášky zmocňovacím ustanovení není odkaz na §14 odst. 1 písm. o) a §17 zákona o obcích.
- V §2 se plošně zakazuje určitá činnost na rozsáhlém území
v obci, zatímco §17 zákona o obcích neposkytuje obci zmocnění pro
plošný zákaz jakékoliv činnosti, protože taková činnost může být
omezena buď místně, nebo časově, anebo v přesně specifikovaných
místech (např. označených místními názvy) i zakázána.
Odůvodnění:
plošného zákazu provozování hracích přístrojů negativním vlivem na
osoby mladší 18 let neobstojí, neboť účast na hře těmto osobám
nedovoluje již §19 odst. 2 zák. č. 202/1990 Sb. a porušení tohoto
zákazu ustanovení §48 odst. 1 a 2 cit. zákona sankcionuje. Samo
o sobě provozování hracích přístrojů, ač je příčinou patologického
hráčství, veřejný pořádek nenarušuje. Ustanovení §17 zák. č.
367/1990 Sb. však umožňuje omezit právě jen ty činnosti, které by
mohly narušit veřejný pořádek v obci ve smyslu přímého narušení.
- §4 rovněž odporuje zákonu, neboť předpokládá uložení sankcí za
neplnění povinností stanovených zejména ustanovením §2, které je
v rozporu se zákonem. Navrhovatel také poukázal na nález Ústavního
soudu ČR, uveřejněný ve Sbírce zákonů pod č. 35/1994 Sb., a znovu
uvedl, že ustanovení §2 a §4 vyhlášky č. 1/97 obce Š. jsou
v rozporu se zákonem, neboť bez zákonného zmocnění nemůže obec
sama plošně zakázat provozování hracích přístrojů, a navíc tak
omezovat právo podnikat dle čl. 26 odst. 1 Listiny. Konečně
namítl, že vyhláška nespecifikuje čas, v němž je možné uvedené
činnosti konat, a že účinnost vyhlášky byla stanovena dnem
vyhlášení, aniž byly uvedeny či upřesněny důvody naléhavého
obecného zájmu, pro které vyhláška nabyla účinnosti dnem
vyhlášení, což je podmínka požadovaná §16 odst. 4 zák. č.
367/1990 Sb.
Obec Š. ve vyjádření k návrhu uvedla, že za období od 30. 6.
1992 do 31. 12. 1996 občané do hracích přístrojů naházeli
10.238.000,- Kč a prohráli 3.905.880,- Kč. Současně upozornila, že
v obci není nijak efektivně zabráněno tomu, aby se osoby mladší
18 let nemohly hry zúčastnit, jak vyžaduje §19 odst. 2 zák. č.
202/1990 Sb. Dále se odvolala na ustanovení §4 odst. 4 zák. č.
202/1990 Sb. kde se stanoví, že provozování loterií a jiných
podobných her musí být v souladu s platnými zákony, jinými obecně
závaznými předpisy; nesmí ohrožovat veřejný pořádek; musí být
zaručeno řádné provozování a účel musí být sociální, zdravotní,
osvětový anebo jinak veřejně prospěšný a dovodila, že provozování
hracích přístrojů, jehož účelem je dosažení zisku provozovatele na
úkor hráčů, tyto podmínky nesplňuje a má vyloženě negativní dopad
na sociální a zdravotní situaci hráčů i jejich rodin. Přijetím
vyhlášky obec v dobré víře odmítla postavit se do role pouhého
bezmocně přihlížejícího k šíření negativních jevů a odmítla být
státem, resp. okresním úřadem nucena tyto negativní jevy svým
rozhodnutím legalizovat. Na doplnění uvedla, že přes silný tlak
vyvíjený zainteresovanými firmami i okresním úřadem odmítali
povolení hracích přístrojů, ale okresní úřad přesto provoz těchto
přístrojů neoprávněně povolil a navíc, ačkoliv Ministerstvo
financí ČR v mimoodvolacím řízení povolení okresního úřadu
zrušilo, přístroje jsou dál provozovány a ani finanční úřad,
okresní úřad či Ministerstvo financí ČR nemají zájem podat na
firmy trestní oznámení za neoprávněné provozování hracích
přístrojů. Závěrem obec poukázala na to, že pravomoc orgánů
samosprávy je velmi omezená a možnosti kapitálově silných firem
a státních orgánů neomezené. Pokud jde o namítaný čl. 26 Listiny,
upozornila obec na to, že jeho odst. 2 stanoví, že zákon může
stanovit podmínky a omezení pro výkon určitých povolání
a činností.
Dle ustanovení §44 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb. Ústavní soud
ČR může se souhlasem účastníků upustit od ústního jednání,
nelze-li od tohoto jednání očekávat další objasnění věci. Protože
oba účastníci, tj. jak přednosta Okresního úřadu v U. H., tak obec
Š., souhlasili s upuštěním od ústního jednání a Ústavní soud má za
to, že od jednání nelze očekávat další objasnění věci, bylo od
ústního jednání upuštěno.
Ústavní soud přezkoumal návrh přednosty Okresního úřadu v U.
H., jakož i vyjádření obce Š. spolu s napadenou vyhláškou a dospěl
k následujícím závěrům: Při rozhodování o návrhu na zrušení zákona
a jiných právních předpisů je dle ustanovení §68 odst. 2 zák. č.
182/1993 Sb. Ústavní soud povinen především zjistit, zda napadený
právní předpis byl přijat a vydán v mezích Ústavou stanovené
kompetence a ústavně předepsaným způsobem.
Z vyžádaných dokladů, zejména z vyjádření obce Š. a zápisu ze
schůze obecního zastupitelstva ze dne 2. 4. 1997, podepsaného
starostou a dvěma ověřovateli, Ústavní soud zjistil, že napadená
vyhláška ze dne 2. 4. 1997 byla přijata na zasedání Obecního
zastupitelstva Š. usnesením č. 11, na kterém bylo z celkového
počtu 15 zastupitelů přítomno 13 členů, a to všemi hlasy
přítomných. Na úřední desce byla vyvěšena ve dnech 4. 4. 1997
- 16. 6. 1997. Lze tedy mít za to, že vyhláška byla přijata
ústavně předepsaným způsobem (§38 odst. 5 zák. č. 367/1990 Sb.
a §68 odst. 2 zák. č. 182/1993 Sb.).
Vzhledem k ustanovení §64 odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb.
Ústavní soud dále zkoumal, zda vydání předmětné vyhlášky spadá do
samostatné působnosti obce, jestliže úvodní věta hovoří o obecně
závazné vyhlášce o omezujících opatřeních k zabezpečení místních
záležitostí veřejného pořádku a cituje čl. 104 Ústavy, což ale
vlastní text v §2 dále určuje slovy: výherní hrací přístroje
nelze provozovat ve vzdálenosti kratší než 1000 metrů přímé
vzdálenosti od škol a školských zařízení.
V této souvislosti nutno předeslat, že otázku provozování
hracích a výherních automatů Ústavní soud již z pohledu samostatné
působnosti zkoumal, a ve svých nálezech ze dne 10. 3. 1998, sp.
zn. Pl. ÚS 21/97, a ze dne 4. 6. 1997, sp. zn. Pl. ÚS 7/97, dospěl
k závěru, že výčet samostatné působnosti obce, s níž Ústava počítá
v ustanovení čl. 104 odst. 3 (vedle přenesené působnosti upravené
v čl. 79 odst. 3), uvedený v §14 odst. 1 zákona o obcích,
z hlediska jeho interpretace ve smyslu zákonného zmocnění
k vydávání obecně závazných vyhlášek je taxativní, zatímco v §14
odst. 2 je samostatná působnost obce upravená extenzivněji s tím,
že do samostatné působnosti náleží pouze ty činnosti, které se
svou povahou dotýkají územně samosprávných celků (hospodářský,
kulturně sociální rozvoj, ochrana a tvorba životního prostředí)
s výjimkou těch činností, které jsou upraveny zvláštními zákony
(srov. též Pl. ÚS 45/95; Pl. ÚS 42/95). Ústavní soud pak dále
dovodil, že ačkoliv se vyhlášky odvolávají na §17 zákona
o obcích, ve spojení s ustanovením §14 odst. 1 písm. o) téhož
zákona, nelze pod tato ustanovení o samostatné působnosti obce
subsumovat pravomoc obcí vydávat obecně závazné vyhlášky pro
regulaci všech činností, které by mohly narušit veřejný pořádek,
a zvláště ne takových, které jsou regulovány samostatnými
předpisy. Od uvedených závěrů nemá Ústavní soud důvodu se v této
věci odchylovat, a to s tím důsledkem, že ačkoliv se předmětná
vyhláška v úvodní větě zmiňuje o opatřeních k zabezpečení místních
záležitostí veřejného pořádku, což by odpovídalo §14 odst. 1
písm. o) uvedeného zákona, a v §1 parafrázuje §17 téhož zákona,
nespadá vydání předmětné vyhlášky do samostatné působnosti obce,
protože provozování výherních a hracích automatů je dílem
regulováno živnostenským zákonem §17 zák. č. 455/1991 Sb.
(umístění provozoven) a dílem zák. č. 202/1990 Sb., o loteriích
a jiných podobných hrách, které obec nezmocňují k místní úpravě
provozování výherních hracích přístrojů.
Konstatování nedostatku samostatné působnosti v daném případě
při úpravě, obsažené v §64 odst. 3 zák. č. 182/1993 Sb., dle
které může přednosta okresního úřadu navrhnout pouze zrušení
právního předpisu, vydaného v samostatné působnosti, pak navozuje
možnost odmítnutí návrhu dle §43 odst. 1 písm. d) zák. č.
182/1993 Sb. K předeslanému dlužno dodat, taktéž již s odkazem na
ustálenou judikaturu Ústavního soudu, že podle §43 odst. 1 písm.
d) zák. č. 182/1993 Sb. je sice podání návrhu zjevně neoprávněnou
osobou důvodem jeho odmítnutí, nicméně vzhledem k problematičnosti
samostatné působnosti a též stanovisku navrhovatele se o takový
případ "zjevnosti" nejedná, a proto Ústavnímu soudu nezbylo než se
obsahem napadené vyhlášky zabývat ve smyslu jejího souladu či
nesouladu s ústavními zákony, mezinárodními smlouvami dle čl. 10
Ústavy nebo zákony (srov. Pl. ÚS 5/93, Pl. ÚS 7/97, Pl. ÚS
21/97). V posledně uvedeném směru, resp. co do obsahu platí, že
rozsah předmětu právní regulace napadenou vyhláškou je omezen
základními právy a svobodami, plynoucími právě z ústavních zákonů
a mezinárodních smluv podle čl. 10 Ústavy, jakož i na ně
navazujících zákonů (srov. čl. 87 odst. 1 písm. b), ve spojení
s čl. 64 odst. 3 Ústavy ČR). I zde jde o situaci již řešenou
několika nálezy Ústavního soudu (srov. nález Pl. ÚS 42/96; Pl. ÚS
17/97), a to jak z pohledu čl. 26 odst. 1 Listiny, v němž je
zakotveno právo každého podnikat a provozovat jinou hospodářskou
činnost, a v jehož v odst. 2 se uvádí, že podmínky a omezení pro
výkon určitých povolání nebo činností může stanovit jenom zákon,
tak z pohledu čl. 4 odst. 2 Listiny, dle něhož státní moc lze
uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to
tak, že ..... není ani úkolem obce ani v pravomoci obce zasahovat
do podnikatelských aktivit, vyjma provozování v zařízeních, která
jsou v jejím vlastnictví, srov. §14 odst. 1 písm. p) zákona
o obcích. Což dále znamená, že nebyl-li vydán zákon, jenž by
umožňoval obcím upravovat předmětnou podnikatelskou činnost
- provozování výherních hracích přístrojů - nutno dovodit, že
napadená vyhláška porušuje čl. 26 Listiny.... Protože uvedené se
plně vztahuje i na projednávanou vyhlášku, Ústavní soud ji zrušil,
a to dnem vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů. Uvedeným vyhlášením
se nález stává vykonatelný.
Poučení: Proti nálezu Ústavního soudu se nelze odvolat.
V Brně dne 5.5.1998