infUs2xVecEnd, infUsVec2, infUsKratkeRadky-454-002,

Rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 17.12.2002, sp. zn. II. ÚS 39/02 [ nález / MALENOVSKÝ / výz-3 ], paralelní citace: N 155/28 SbNU 389 dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:US:2002:2.US.39.02

Zdroj dat je dostupný na http://nalus.usoud.cz     -     (poprvé klikněte dvakrát)

K interpretaci vládního nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n., o přechodném obmezení zcizení a propachtování určitých druhů n...

Právní věta Ústavní soud nezpochybňuje zásadně závěr obecných soudů o účinnosti a použitelnosti vládního nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n., coby právního předpisu, ke 2. 10. 1939. Nesouhlasí však s jeho interpretací těmito soudy. Zohlednil přitom především teleologický výklad dotčených předpisů. Vládní nařízení č. 218/1938 Sb. bylo přijato na základě zák. č. 131/1936 Sb., o obraně státu. Účelem tohoto zákona, jež vyplývá z jeho ustanovení v §§1 a 2, je obrana československého státu, jeho státní svrchovanosti, samostatnosti, celistvosti, ústavní jednotnosti, demokraticko-republikánské formy a bezpečnosti Československé republiky. Stejný účel sdílí a naplňuje i zmocňovací ustanovení §118 tohoto zákona, umožňující (čsl.) vládě vydat nařízení, jež by smluvní zcizení nemovitostí (mimo jiné) vázalo na úřední souhlas, jehož projev svěří některému (čsl.) státnímu úřadu nebo zvláštním komisím. Účel obrany čsl. státu v konkrétnější podobě - kontroly nad zcizováním nemovitostí v době ohrožení republiky - převzalo přirozeně již zmíněné vládní nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n., vázané na existenci zákona o obraně státu. Stejnému účelu sloužilo i vládní nařízení č. 26/1939 Sb. II z 24. 2. 1939, jež účinnost vládního nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n. prodlužuje do 31. 12. 1939. Vláda ČSR tak vydala vládní nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n. s cílem napomoci obraně čsl. státu a stejný cíl přetrval i po prodloužení jeho účinnosti vládním nařízením č. 26/1939 Sb. II. Hovoří-li se tedy v ustanovení §1 prvně uvedeného nařízení o souhlasu "okresního úřadu", má se tím na mysli čsl. vládě podřízený okresní orgán čsl. státní moci, jenž je při udělování souhlasu povinen zohlednit výlučně zájmy obrany čsl. státu. Jak známo, po 15. březnu 1939 československý stát sice z hlediska mezinárodního práva i nadále existoval, byl však zbaven územní výsosti na svém území. Veřejnou moc na čsl. území nevykonávaly orgány československého státu, nýbrž orgány podléhající okupující mocnosti. Jejich výkonná moc přirozeně sledovala diametrálně jiný cíl než napomoci obraně čsl. státu, jenž byl použitím síly ze strany jiného státu zmařen. Třebaže lze některými výkladovými postupy dovodit, že vládní nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n. je, jako právní předpis, na projednávanou věc formálně použitelné, jeho teleologický výklad vede naopak k závěru, že k použitelnosti ustanovení v §1 tohoto vládního nařízení chybí elementární materiální předpoklady. Převáděné nemovitosti již nejsou na území, jež by ovládal čsl. stát, nejsou tu územní výkonné orgány čsl. státu a bezpředmětným se stal účel vládního nařízení - obrana čsl. státu, který byl okupován jiným státem. Z takto materiálně neexistující hypotézy normy nelze přirozeně vyvodit trvání dispozice (potřeba souhlasu okresního úřadu), a tudíž ani sankci v případě nesplnění podmínky udělení úředního souhlasu (neplatnost příslušného právního jednání).

ECLI:CZ:US:2002:2.US.39.02
sp. zn. II. ÚS 39/02 Nález Ústavní soud rozhodl v senátě v právní věci navrhovatele Ing. J. T., CSc., o ústavní stížnosti proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 9. 10. 2001, sp. zn. 22 Co 103/2001, 22 Co 405/2001, a proti rozsudku Okresního soudu v Mělníku ze dne 22. 3. 2000, sp. zn. 7 C 836/99, za účasti Krajského soudu v Praze a Okresního soudu v Mělníku, jako účastníků řízení, a Památkového ústavu Středních Čech v Praze, se sídlem v Praze 3, Sabinova 5, jako vedlejšího účastníka řízení, takto: Rozsudky Krajského soudu v Praze ze dne 9. 10. 2001, sp. zn. 22 Co 103/2001, 22 Co 405/2001, Okresního soudu v Mělníku ze dne 22. 3. 2000, sp. zn. 7 C 836/99, a Okresního soudu v Mělníku ze dne 10. 1. 2001, čj. 7 C 836/99-133, se zrušují. Odůvodnění: Včas podanou ústavní stížností, která i v ostatním splňovala podmínky předepsané zákonem č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, napadl stěžovatel shora uvedená rozhodnutí Krajského soudu v Praze a Okresního soudu v Mělníku. Domnívá se, že jimi došlo k porušení jeho práv, garantovaných čl. 11 a čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen "Listina"), čl. 90 Ústavy ČR, čl. 6 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen "Úmluva") a čl. 6 (správně zřejmě "čl. 1") Dodatkového protokolu k Úmluvě na ochranu lidských práv a základních svobod . Ústavní soud si k projednání a rozhodnutí věci vyžádal spis Okresního soudu v Mělníku, sp. zn. 7 C 836/99, z něhož zjistil následující: Prvním z napadených rozhodnutí, rozsudkem Okresního soudu v Mělníku ze dne 22. 3. 2000, čj. 7 C 836/99-106, byla zamítnuta žaloba, jíž se stěžovatel domáhal, aby žalovaný Památkový ústav středních Čech v Praze byl povinen uzavřít dohodu o vydání nemovitostí parc. č. 426/2 (zahrada), č. 426/3 (zahrada), č. 89 (stavební parcela) a č. 90 (stavební parcela), nyní v evidenci nemovitostí označených jako část stav. parc. 89 (zastavěná plocha) o výměře 502 m2, č. 426/3 (zahrada) o výměře 600 m2, část st. p. 89 (zastavěná plocha) a 90 (zastavěná plocha) o výměře 35 m2, katastrální území K. (dále jen "předmětné nemovitosti"). Soud dále rozhodl o náhradě nákladů řízení žalovanému. Stěžovatel tvrdil, že předmětné nemovitosti nabyli jeho rodiče kupní smlouvou v roce 1939 od pana A. P. Rodiče nemovitosti vždy považovali za vlastní. Obývali je až do 70. let, i když v 50. letech došlo k jejich konfiskaci. O vydání nemovitostí požádala matka stěžovatele jako oprávněná osoba. Otec stěžovatele zemřel v roce 1967, matka stěžovatele v roce 1991, stěžovatel je tedy nyní, jako jediný syn a dědic, jedinou oprávněnou osobou podle §3 zák. č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích (dále jen "zák. č. 87/1991 Sb."). Z odůvodnění napadeného rozhodnutí plyne, že v projednávané věci již dříve proběhlo řízení před soudem I. a II. stupně, jež Nejvyšší soud ČR rozsudkem ze dne 30. 6. 1999, čj. 2 Cdon 1465/96-91, zrušil. Okresní soud v Mělníku odkazuje v napadeném rozhodnutí na rozsudek Nejvyššího soudu s tím, že dle něj je kupní smlouva, jíž měli rodiče stěžovatele nabýt v roce 1939 předmětné nemovitosti od A. P., neplatná, neboť k ní nebyl dán souhlas okresního úřadu. Navíc nedošlo k její intabulaci. Nejvyšší soud se zabýval i tím, zda k převodu vlastnictví k předmětným nemovitostem nedošlo k 1. 1. 1951, tedy ke dni účinnosti zák. č. 141/1950 Sb., občanský zákoník. Ten v ustanovení §562 stanovil, že dnem účinnosti tohoto zákona se dovršují podmínky pro převod vlastnictví u smluv, které byly platně uzavřeny před tímto datem a nebyly do této doby vyznačeny ve veřejné knize. Požadavek odevzdání, případně zápisu do veřejné knihy jako nezbytného aktu k uskutečnění převodu nemovitosti tak odpadl. Podle Nejvyššího soudu ovšem k převodu vlastnictví ani takto nedošlo, neboť k němu nebyl udělen souhlas okresního úřadu dle §1 odst. 1 a 3 vlád. nařízení č. 218/1938 Sb. v. n. Nedošlo ani k vydržení podle zák. č. 946/1811 ř.z., obecný zákoník občanský (dále jen "obecný zákoník občanský"), neboť držba nebyla řádnou a neuplynula vydržecí doba. Obecný soud se pak dále, na základě pokynů Nejvyššího soudu, zabýval tím, zda v projednávaném případě nebyly naplněny podmínky vydržení předmětných nemovitostí podle §§115 a 116 zák. č. 141/1950 Sb. Pokud by k přechodu předmětných nemovitostí na stát došlo před 1. 1. 1961 (tedy před uplynutím desetileté vydržecí lhůty ode dne účinnosti zákona č. 141/1950 Sb.), bylo by nepochybné, že k vydržení vlastnického práva matkou stěžovatele dojít nemohlo. Po provedeném dokazování dospěl obecný soud k závěru, že nemovitosti přešly na stát v r. 1948. Rozsudkem mimořádného Lidového soudu v Praze, Ls XIII 21 583/48, ze dne 2. 9. 1948, byli rodiče stěžovatele uznáni vinnými ze spáchání zločinů dle §11 retribučního zákona číslo 22/1946 Sb. a dle čl. 3, §1, zák. č. 33/1946 Sb., a jeho otec byl uznán vinným za pokus navádění ke zločinu udavačství podle §9 trestního zákona a §11 retribučního zákona. Tímto rozsudkem bylo mimo jiné vysloveno, že jim propadá celé jmění ve prospěch státu. Okresní soud v Mělníku proto dospěl k závěru, že nemovitosti přešly na stát před tím, než vůbec počala běžet vydržecí doba podle zák. č. 141/1950 Sb. Rozsudkem téhož soudu ze dne 10. 1. 2001, čj. 7 C 836/99-133, byl výrok I. shora uvedeného rozhodnutí doplněn. V původním rozhodnutí totiž soud rozhodl pouze o dohodě o vydání těch nemovitostí, jež jsou pozemky, a nerozhodl v části, jíž se stěžovatel domáhal uzavření dohody ohledně budov, konkrétně domu č.p. 17 na parcele označené jako část parcely č. 89 v katastrálním území Kokořín a domu č.p. 18 na parcele č. 90 o výměře 35 m2 v katastrálním území Kokořín. Soud proto svůj rozsudek podle §166 zák. č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, doplnil. O této části návrhu rozhodl tak, že dohodu na vydání příslušných nemovitostí též zamítl, s odvoláním na odůvodnění svého rozsudku ze dne 22. 3. 2000 v projednávané věci. Krajský soud rozsudkem ze dne 9. 10. 2001, čj. 22 Co 103/2001, 22 Co 405/2001-148, rozsudek soudu prvního stupně ve znění doplňujícího rozsudku, vyjma výroku o nákladech řízení, potvrdil. Výrok o nákladech řízení změnil tak, že se žalovanému náhrada nákladů nepřiznává. Odvolací soud vycházel ve svém rozhodnutí ze skutkových zjištění soudu I. stupně a ztotožnil se i s jeho právním posouzením. Shrnul, že pro posouzení věci je rozhodující, zda matka stěžovatele byla oprávněnou osobou, od níž stěžovatel odvíjí své právo na uzavření dohody o vydání věci. Oprávněnou osobou podle zák. č. 87/1991 Sb. může být pouze osoba fyzická, která ztratila vlastnictví k věci přechodem na stát. Stěžovatel by tedy byl úspěšný, při splnění dalších podmínek, pouze tehdy, pokud by prokázal, že nemovitý majetek, který přešel do vlastnictví státu a který mu má být uzavřenou dohodou vydán, byl ve vlastnictví jeho matky, a že jeho matka tvrzeným přechodem tohoto majetku sama pozbyla své vlastnictví. Vlastnictví k předmětným nemovitostem měla jeho matka nabýt na základě kupní smlouvy ze dne 2. 10. 1939. Odvolací soud však konstatoval, že vlastnictví k předmětným nemovitostem matka stěžovatele nenabyla. Podle §431 obecného zákoníku občanského z roku 1811 bylo předpokladem vzniku vlastnického práva k nemovitostem na základě smlouvy, aby byl v příslušné veřejné knize o převodu nemovitosti učiněn zápis, tzv. intabulace. Ten v projednávaném případě proveden nebyl. O nabývacím jednání musela být zřízena ověřená listina ve formě předepsané k platnosti jednání nebo veřejná listina, které musely obsahovat předepsané náležitosti. Z listiny ze dne 2. 10. 1939, o níž stěžovatel tvrdí, že je předmětnou kupní smlouvou, vyplývá, že všechny požadované náležitosti neobsahuje. Nejsou v ní též uvedeny pozemky č. 89 a 90, jejichž vydání se stěžovatel nyní domáhá. V daném případě také nebyl k převodu nemovitostí udělen souhlas okresního úřadu. Toho bylo třeba podle vládního nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n., o přechodném omezení zcizení a propachtování určitých druhů nemovitostí. Absence takového souhlasu způsobovala neplatnost právního jednání. Toto vládní nařízení bylo vydáno na základě §118 zák. č.131/1937 Sb. z. a n., o obraně státu. Vládní nařízení č. 218/1938 Sb. Sb. z. a n., ústavní zákon zmocňovací č. 330/1938 Sb. z. a n. ani vládní nařízení č. 26/1939 Sb. z. a n. II., kterým se prodlužuje účinnost některých předpisů souvisejících se stavem branné pohotovosti státu, přitom nebyly zák. č. 195/1946 Sb., o použivatelnosti předpisů z doby nesvobody, zařazeny mezi předpisy, jejichž použivatelnost se zrušuje. Smlouva uzavíraná dne 2. 10. 1939 tedy souhlas okresního úřadu ke své platnosti vyžadovala. Jelikož ten udělen nebyl, byla neplatná. Podle názoru odvolacího soudu tak za platnosti obecného zákoníku občanského k převodu vlastnictví předmětných nemovitostí na matku stěžovatele nedošlo. K převodu nedošlo ani dnem 1. 1. 1951, kdy nabyl účinnosti občanský zákoník č. 141/1950 Sb., který požadavek odevzdání, případně zápisu do veřejné knihy opustil. Podle jeho §562 se pak dnem účinnosti tohoto zákona dovršily podmínky pro převod vlastnictví i u smluv, které byly platně uzavřeny před tímto datem a nebyly do této doby vyznačeny ve veřejné knize. I kdyby však listina, na kterou stěžovatel odkazuje, obsahovala všechny náležitosti smlouvy o převodu nemovitostí (což se nestalo), byla by neplatná, neboť nebyl k převodu udělen souhlas okresního úřadu. Vlastnictví k předmětným nemovitostem nenabyla matka stěžovatele ani vydržením podle obecného zákoníku občanského, neboť pro to nebyly naplněny podmínky - nešlo o řádnou držbu, neboť nebyla založena na platné smlouvě o převodu nemovitostí a neuplynula navíc ani třicetiletá vydržecí doba. Nedošlo konečně ani k vydržení podle občanského zákoníku č. 141/1950 Sb. Soud odkázal opět na rozsudek Mimořádného lidového soudu v Praze ze dne 2. 9. 1948, LS XIII 21583/48, jímž byla matka stěžovatele odsouzena mimo jiné k propadnutí jmění ve prospěch státu. K tomu tedy došlo ještě před účinností zák. č. 141/1950 Sb. Vlastní realizace byla provedena výměrem Obvodního národního výboru v Praze 3 ze dne 16. 5. 1949, jímž byl podle §1 odst. 1 č. 3 dekretu č. 108/1945 Sb. konfiskován veškerý majetek rodičů stěžovatele. K jejich odvolání ve věci konfiskace majetku rozhodoval po zrušení původního rozsudku Mimořádného lidového soudu v Praze, Finanční odbor rady ÚNV hl. m. Prahy. Rozhodnutím ze dne 20. 3. 1956, čj. fin/3-818/56, původní výměr potvrdil. Odůvodnění rozhodnutí bylo změněno tak, že nezávisle na rozhodnutí trestního orgánu vycházel orgán národního výboru z vlastních skutkových zjištění potřebných pro konfiskaci podle §1 odst. 1 č. 3 dekretu č. 108/1945 Sb. Zákonné znaky držby by ani v tomto případě nebyly splněny. Od původního pravomocného rozhodnutí v roce 1948 nemohla matka stěžovatele nakládat se spornými nemovitostmi jako s věcí vlastní, neboť s tímto majetkem nakládal Československý stát jako s majetkem konfiskovaným. Po uplynutí desetileté vydržecí lhůty (§116 zák. č. 141/1950 Sb.) tak matka stěžovatele nemohla nemovitosti vydržet. Ty tedy přešly na stát ještě před tím, než je mohla matka stěžovatele vydržet. V době přechodu na stát tak nebyly ve vlastnictví matky stěžovatele a ta jejich přechodem neztratila sama své vlastnictví. Nemohla se tudíž stát osobou oprávněnou podle §3 odst. 1 zák. č. 87/1991 Sb. Uvedená rozhodnutí napadl stěžovatel ve lhůtě stanovené zákonem projednávanou ústavní stížností a rozhodnutí odvolacího soudu též dovoláním k Nejvyššímu soudu. Ten dovolání stěžovatele usnesením ze dne 26. 2. 2002, čj. 28 Cdo 231/2002-178, pro nepřípustnost odmítl. V ústavní stížnosti stěžovatel tvrdí, že obecné soudy v důsledku pozitivistické aplikace restitučních předpisů nepostupovaly spravedlivě a svým postupem mu odepřely vlastnické právo, jež mu náleží. Rekapituluje důvody, pro které obecné soudy neuznaly, že matka stěžovatele byla vlastnicí předmětných nemovitostí, a upozorňuje, že soudy nevzaly v úvahu, že účastníci kupní smlouvy po jejím uzavření jednali tak, jako by vlastnictví jeho rodičům svědčilo. Namítá však především, že obecné soudy nerespektovaly názor Ústavního soudu obsažený v nálezu ze dne 17. 12. 1997, II. ÚS 317/96. Zejména v této skutečnosti spatřuje pochybení soudu, pokud jde o závazek obsažený v čl. 36 Listiny, tj. poskytnutí spravedlnosti. Ve věci vedené pod sp. zn. II. ÚS 317/96 Ústavní soud údajně posuzoval skutkově totožnou věc stěžovatele a jeho návrhu vyhověl. Obecné soudy názory Ústavního soudu nerespektovaly a jeho argumentací se ani nezabývaly. Tím porušily shora uvedená práva stěžovatele. Rozhodnutí obecných soudů v projednávané věci jsou nepředvídatelná, vyslovená v rozporu s principem právní jistoty a zásadou transparentnosti rozhodování. Podle ustanovení §32 zák. č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, vyzval Ústavní soud účastníky řízení, Krajský soud v Praze a Okresní soud v Mělníku, i vedlejšího účastníka řízení, Památkový ústav Středních Čech v Praze, aby se k projednávané ústavní stížnosti vyjádřili. Krajský soud v Praze se ve svém vyjádření ze dne 5. 2. 2002 odvolal na odůvodnění svého rozsudku, nyní napadeného ústavní stížností. Okresní soud v Mělníku ve svém vyjádření ze dne 12. 2. 2002 také pouze odkázal na podrobné odůvodnění obou napadených rozsudků. Památkový ústav Středních Čech v Praze, ač doloženě vyzván, se k projednávané ústavní stížnosti ve lhůtě k tomu určené nevyjádřil. Ústavní stížnost je důvodná. Ústavní soud v minulosti již mnohokrát zdůraznil, že zásadně není oprávněn zasahovat do rozhodovací činnosti obecných soudů, neboť není vrcholem jejich soustavy (srov. čl. 81, čl. 90 Ústavy). Pokud soudy postupují v souladu s obsahem hlavy páté Listiny, nemůže na sebe atrahovat právo přezkumného dohledu nad jejich činností (čl. 83 Ústavy ČR). Právě porušení ustanovení uvedené hlavy Listiny Ústavní soud v projednávaném případě ovšem shledal. Ústavní soud se nejprve zabýval tvrzeným porušením práva stěžovatele na spravedlivý proces. Ten spatřuje v pochybení obecných soudů, jak vyplývá z jeho ústavní stížnosti, především v tom, že nerespektovaly nález Ústavního soudu v jiné jeho věci, skutkově totožné (sp. zn. II. ÚS 317/96), a argumentací obsaženou v tomto nálezu se nezabývaly. Rozhodly tedy nepředvídatelně, v rozporu s principem právní jistoty a z pohledu stěžovatele se věcí nezabývaly spravedlivě. Podle své ustálené judikatury není Ústavní soud vázán odůvodněním podaného návrhu, nýbrž pouze jeho petitem (nález Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 129/99). Napadenými rozhodnutími se proto zabýval nejen z pohledu argumentu uplatněného stěžovatelem. Středobodem projednávané věci byla a je otázka, zda matka stěžovatele požadované nemovitosti skutečně nabyla do svého vlastnictví, a mohla tedy být podle §3 odst. 1 zák. č. 87/1991 Sb., oprávněnou osobou, jejíž věc přešla do vlastnictví státu za splnění dále stanovených předpokladů. Obecné soudy se v napadených rozhodnutích zabývaly jednotlivými, v úvahu připadajícími způsoby nabytí vlastnictví. Lze souhlasit s názorem obecných soudů, dle něhož nemohla matka stěžovatele nabýt vlastnictví k předmětným nemovitostem na základě kupní smlouvy do účinnosti občanského zákoníku č. 141/1950 Sb. Obecný zákoník občanský z roku 1811 požadoval coby předpoklad vzniku vlastnického práva zápis převodu vlastnictví do příslušných veřejných knih (intabulaci). K té v projednávané věci nesporně nedošlo. Podmínka intabulace ovšem s účinností občanského zákoníku č. 141/1950 Sb. odpadla. Zákon nadále vycházel z toho, že k převodu vlastnictví dochází již perfekcí smlouvy samé (§111 odst. 1 zák. č. 141/1950 Sb.). Jak uvedly i obecné soudy, vzhledem k ustanovení §562 cit. zák. se dnem účinnosti tohoto zákona (1. 1. 1951) dovršily podmínky pro převod vlastnictví i u smluv, které byly platně uzavřeny před tímto datem a nebyly do té doby vyznačeny ve veřejné knize. Pokud by tedy smlouva byla perfektní, došlo by ke konvalidaci dosud závadné absence intabulace a matka stěžovatele by nabyla vlastnictví nemovitostí, jež byly předmětem kupní smlouvy, ke dni účinnosti zák. č. 141/1950 Sb. Takovou možnost obecné soudy ovšem rovněž vyloučily. Za prvé tvrdí, že smlouva o převodu nemovitostí neobsahovala všechny předepsané náležitosti. Z odůvodnění jejich rozhodnutí plyne, že těmito chybějícím náležitostmi jsou ověření podpisu převodce a výslovné prohlášení odevzdávajícího o svolení ke vkladu. S tímto závěrem se Ústavní soud neztotožnil Obecný zákoník občanský rozlišoval při převodu nemovitostí tzv. titulus (smlouva o převodu vlastnictví) a modus, jímž se titulus realizoval. U nemovitostí jím byla intabulace, kterou teprve došlo k nabytí vlastnictví. Jednalo se tedy o dvě fáze - uzavření smlouvy a zápis do příslušných veřejných knih (resp. uložení listin u soudu). Při nabytí smlouvou požadoval obecný zákoník občanský v ustanovení §432 zřízení ověřené listiny ve formě předepsané platnosti jednání nebo veřejné listiny a v ustanovení §433 určil, jaké musí mít náležitosti - mimo jiné výslovné prohlášení, že převodce svoluje ke vkladu. Ověřený podpis pak požadoval zák. č. 95/1871 Sb., o zavedení obecného zákona o pozemkových knihách. Soud ovšem pominul, že samotná smlouva trhová podle tehdejší úpravy vyžadovala ke své perfekci pouze dohodu stran o předmětu a ceně (srov. Vážný 30, XII:317, Rc 9695, Rv I 809/29). Ani jedna z obou náležitostí podle napadených rozhodnutí ve smlouvě zjevně nechyběla. Trhová smlouva o věcech nemovitých nevyžadovala ke své platnosti ani žádnou specifickou formu. Naopak, (písemnou) listinu bylo třeba vyhotovit pro splnění smlouvy, tedy pro intabulaci. Tato listina pak musela mít požadované náležitosti (srov. Rouček, Sedláček, Komentář k čsl. obecnému zákoníku občanskému a občanskému právu na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, díl čtvrtý, Praha 1936, str. 742). Soudy tak dle názoru Ústavního soudu zaměnily náležitosti trhové smlouvy s náležitostmi, jež měla mít listina, který by byla podkladem pro intabulaci. Jinými slovy, trhová smlouva, vzhledem k tomu, že nic jiného z napadených rozhodnutí nevyplývá, byla, co do náležitostí vyžadovaných obecným zákoníkem občanským, zjevně perfektní. Podmínka intabulace k 1. 1. 1951 odpadla, a odpadly tudíž všechny formální náležitosti, které se k ní dříve vztahovaly. Soudy opřely svůj závěr, že matka stěžovatele nenabyla vlastnictví k 1. 1. 1951, po zrušení podmínky intabulace, za druhé o skutečnost, že smlouva nedostála požadavku vládního nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n., dle níž byl v době branné pohotovosti státu požadován ke smluvnímu zcizení specifikovaných nemovitostí souhlas okresního úřadu, a to pod sankcí neplatnosti (srov. §1 odst. 1 a 2 cit. nařízení). V daném ohledu se dostala napadená rozhodnutí do rozporu s názorem Ústavního soudu v jeho nálezu sp. zn. II. ÚS 317/96. Podle něj se stalo uplynutím doby branné pohotovosti (28. 2. 1939) použití nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n. právně nezpůsobilým a nemohlo již působit na platnost smlouvy. Obecný soud ovšem existenci požadavku souhlasu okresního úřadu pro platnost kupní smlouvy potvrdil, a to s ohledem na vládní nařízení č. 26/1939 Sb. II, ze dne 24. 2. 1939, jímž se prodlužuje účinnost některých předpisů souvisících se stavem branné pohotovosti. Dle ustanovení §1 cit. nař. ustanovení vl. nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n. (mimo jiné) platilo do 31. 12. 1939. Ústavní soud se s uvedeným názorem obecného soudu v projednávané věci do jisté míry ztotožňuje. Jak z názvu vládního nařízení č. 26/1939 Sb. II vyplývá, mělo zabránilo důsledkům, jež mohlo mít ukončení branného stavu na účinnost právních předpisů, jejichž časová působnost byla právě na období branného stavu vázána. Účinnost vládního nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n. se tedy nepochybně prodloužila. Obecné soudy se taktéž vypořádaly s tím, že oba citované předpisy, resp. též ústavní zákon zmocňovací č. 330/1938 Sb. z. a n., byly na základě zákona Národního shromáždění republiky Československé č. 195/1946 Sb., o použivatelnosti předpisů z doby nesvobody, použitelné, neboť nebyly uvedeny v jeho příloze jako předpisy, jejichž použivatelnost byla zrušena. Soudy z toho vyvodily, že je třeba dané předpisy v projednávaném případě použít. Logickým důsledkem jejich úvahy pak bylo tvrzení, že v době uzavření kupní smlouvy, dne 2. 10. 1939, vládní nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n. nadále platilo a souhlas okresního úřadu byl pro platnost této smlouvy nezbytný. Matka stěžovatele pak nemohla nabýt vlastnictví k předmětným nemovitostem ani ke dni účinnosti občanského zákoníku č. 141/1950 Sb., neboť kupní smlouva jako taková nebyla platná. Ústavní soud nezpochybňuje zásadně závěr obecných soudů o účinnosti a použitelnosti vládního nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n., coby právního předpisu, ke 2. 10. 1939. Nesouhlasí však s jeho interpretací těmito soudy. Zohlednil přitom především, jak již ostatně mnohokrát ve své judikatuře (srov. např. rozhodnutí sp. zn. II. ÚS 277/99, či rozhodnutí sp. zn. II. ÚS 747/2000) teleologický výklad dotčených předpisů. Vládní nařízení č. 218/1938 Sb. bylo přijato na základě zák. č. 131/1936 Sb., o obraně státu. Účelem tohoto zákona, jež vyplývá z jeho ustanovení v §§1 a 2, je obrana československého státu, jeho státní svrchovanosti, samostatnosti, celistvosti, ústavní jednotnosti, demokraticko-republikánské formy a bezpečnosti Československé republiky. Stejný účel sdílí a naplňuje i zmocňovací ustanovení §118 tohoto zákona, umožňující (čsl.) vládě vydat nařízení, jež by smluvní zcizení nemovitostí (mimo jiné) vázalo na úřední souhlas, jehož projev svěří některému (čsl.) státnímu úřadu nebo zvláštním komisím. Účel obrany čsl. státu v konkrétnější podobě - kontroly nad zcizováním nemovitostí v době ohrožení republiky - převzalo přirozeně již zmíněné vládní nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n., vázané na existenci zákona o obraně státu. Podle ustanovení v jeho §1 odst. 1 je v době branné pohotovosti státu ke smluvnímu zcizení nemovitostí zemědělských, nemovitostí zastavěných obytnými domy nebo provozovnami a stavebních parcel zapotřebí souhlasu okresního úřadu. Sankcí stanovenou pro právní jednání bez požadovaného souhlasu se dle odst. 3 uvedeného ustanovení stala jeho neplatnost. Stejnému účelu sloužilo i vládní nařízení č. 26/1939 Sb. II z 24. 2. 1939, jež účinnost vládního nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n. prodlužuje do 31. 12. 1939. Vydala ho vláda republiky Česko-Slovenské, v jeho názvu se hovoří o předpisech souvisejících se stavem branné pohotovosti (čsl.) státu a ve zmocňovacím ústavním zákoně č. 330/1938 Sb. z. a n., na jehož základě bylo toto nařízení vydáno, se výslovně ponechávají v platnosti vládní nařízení vydaná na základě §138 zákona o obraně státu č. 131/1936 Sb. z. a n., a to s platností zákona (čl. III úst. zák. č. 330/1938 Sb. z. a n.). Vláda ČSR tak vydala vládní nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n. s cílem napomoci obraně čsl. státu a stejný cíl přetrval i po prodloužení jeho účinnosti vládním nařízením č. 26/1939 Sb. II. Hovoří-li se tedy v ustanovení §1 prvně uvedeného nařízení o souhlasu "okresního úřadu", má se tím na mysli čsl. vládě podřízený okresní orgán čsl. státní moci, jenž je při udělování souhlasu povinen zohlednit výlučně zájmy obrany čsl. státu. Jak známo, po 15. březnu 1939 československý stát sice z hlediska mezinárodního práva i nadále existoval, byl však zbaven územní výsosti na svém území. Veřejnou moc na čsl. území nevykonávaly orgány československého státu, nýbrž orgány podléhající okupující mocnosti. Jejich výkonná moc přirozeně sledovala diametrálně jiný cíl než napomoci obraně čsl. státu, jenž byl použitím síly ze strany jiného státu zmařen. Třebaže lze tedy některými výkladovými postupy, které provedly obecné soudy, dovodit, že vládní nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n. je, jako právní předpis, na projednávanou věc formálně použitelné, jeho teleologický výklad vede naopak k závěru, že k použitelnosti ustanovení v §1 tohoto vládního nařízení chybí elementární materiální předpoklady. Převáděné nemovitosti již nejsou na území, jež by ovládal čsl. stát, nejsou tu územní výkonné orgány čsl. státu a bezpředmětným se stal účel vládního nařízení - obrana čsl. státu, který byl okupován jiným státem. Z takto materiálně neexistující hypotézy normy nelze přirozeně vyvodit trvání dispozice (potřeba souhlasu okresního úřadu), a tudíž ani sankci v případě nesplnění podmínky udělení úředního souhlasu (neplatnost příslušného právního jednání). V této části se proto Ústavní soud s argumentací obecných soudů nemůže ztotožnit. Dospěl naopak k závěru, že jimi provedená interpretace a aplikace shora uvedených předpisů byla provedená natolik formálně, že se zcela odchýlila od účelu, který měly dané předpisy zajišťovat, a z ústavně právního hlediska tak zcela vybočily z mezí ústavnosti. Svým neústavním postupem porušily soudy právo stěžovatele na spravedlivý proces. Stěžovateli je třeba dát za pravdu, i pokud spatřoval porušení svých práv v nerespektování závazného názoru Ústavního soudu soudy obecnými. Podle čl. 89 odst. 2 Ústavy jsou vykonatelná rozhodnutí Ústavního soudu závazná pro všechny orgány i osoby. Ústavní soud se k tomuto ustanovení již opakovaně vyjadřoval (srov. např. nález Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 23/97, nález sp. zn. II. ÚS 19/97, nález sp. zn. IV ÚS 34/97). Konstatoval, že právní názory Ústavního soudu obsažené v jeho rozhodnutích směřují k ochraně ústavnosti, k níž byl Ústavní soud jako ústavní orgán podle čl. 83 Ústavy zřízen. Nedbání právních názorů Ústavního soudu vede při stejných skutečnostech k vědomému porušování ústavnosti, zvláště v případech, kdy jeho nálezy byly řádně publikovány, nebo byly-li soudy na ně výslovně upozorněny. Ústavní soud proto dospěl k názoru, že obecný soud své povinnosti vyplývající z čl. 89 odst. 2 Ústavy nedostál. Zdůrazňuje přitom, že i v projednávané věci dospěl k závěru shodnému se závěrem vysloveným, třebaže částečně jinak odůvodněným, Ústavním soudem v nálezu sp. zn. II. ÚS 317/96, tedy k závěru, že platnost dané smlouvy nemohl ovlivnit souhlas vyjádřený orgánem okupujícího státu. Obecný soud dále podrobně rozebírá, z jakých důvodů nemohla matka stěžovatele nabýt vlastnictví ani vydržením jak podle obecného zákoníku občanského, tak podle zák. č. 141/1950 Sb. Obecné soudy v této části své závěry náležitě a srozumitelně vyložily a odůvodnily. Stěžovatel je v ústavní stížnosti ostatně ani nezpochybňuje a nedotkl se jich ani citovaný nález Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 317/99. Ústavní soud neshledal, že by touto částí rozhodnutí došlo k porušení práv stěžovatele. Stěžovatel dále namítá, že napadenými rozsudky bylo porušeno i jeho právo na ochranu vlastnictví, garantované čl. 11 Listiny a čl. 1 Dodatkového protokolu k Úmluvě. Ústavní soud však odkazuje na svou ustálenou judikaturu, podle níž se právo vlastnit majetek vztahuje pouze na vlastnictví už nabyté, existující, a nikoli pouze na tvrzený nárok na ně (srov. např. nález sp. zn. I. ÚS 115/94). Námitce stěžovatele přisvědčit proto nelze. Pokud jde o tvrzené porušení čl. 90 Ústavy ČR, s ohledem na jeho systematické zařazení v Ústavě je zřejmé, že je jedním z ustanovení garantujících zásadní principy činnosti soudní moci. Ústavnímu soudu ovšem nepřísluší hodnotit, zda v souzené věci došlo k porušení uvedených principů, neboť se nejedná o ústavně garantovaná základní práva a svobody ve smyslu čl. 87 odst. 1 písm. d) Ústavy ČR. Z tohoto hlediska se tedy podle názoru Ústavního soudu nelze uvedeného ustanovení dovolávat. Ze všech uvedených důvodů Ústavní soud napadený rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 9. 10. 2001, sp. zn. 22 Co 103/2001, 22 Co 405/2001, rozsudek Okresního soudu v Mělníku ze dne 22. 3. 2000, sp. zn. 7 C 836/99, a z důvodů hospodárnosti i doplňující rozsudek téhož soudu ze dne 10. 1. 2001, čj. 7 C 836/99-133, pro jejich rozpor s čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod zrušil [§82 odst. 2 písm. a) a odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu]. Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat. V Brně dne 17. prosince 2002

Souhrné informace o rozhodnutí
Identifikátor evropské judikatury ECLI:CZ:US:2002:2.US.39.02
Název soudu Ústavní soud České republiky
Spisová značka II. ÚS 39/02
Paralelní citace (Sbírka zákonů)  
Paralelní citace (Sbírka nálezů a usnesení) N 155/28 SbNU 389
Populární název K interpretaci vládního nařízení č. 218/1938 Sb. z. a n., o přechodném obmezení zcizení a propachtování určitých druhů nemovitos
Datum rozhodnutí 17. 12. 2002
Datum vyhlášení 7. 1. 2003
Datum podání 21. 1. 2002
Datum zpřístupnění 15. 10. 2007
Forma rozhodnutí Nález
Typ řízení O ústavních stížnostech
Význam 3
Navrhovatel STĚŽOVATEL - FO
Dotčený orgán  
Soudce zpravodaj Malenovský Jiří
Napadený akt rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
rozhodnutí soudu
Typ výroku vyhověno
Dotčené ústavní zákony a mezinárodní smlouvy
  • 1/1993 Sb., čl. 89 odst.2
  • 2/1993 Sb., čl. 36
  • 209/1992 Sb./Sb.m.s., #1 čl. 1
Ostatní dotčené předpisy
  • 131/1936 Sb.
  • 141/1950 Sb., §111 odst.1
  • 218/1938 Sb.
  • 26/1939 Sb.
  • 87/1991 Sb., §3 odst.1
  • 946/1811 Sb., §432, §433
  • 95/1871 Sb., čl.
Odlišné stanovisko  
Předmět řízení právo na soudní a jinou právní ochranu
Věcný rejstřík vlastnické právo/přechod/převod
osoba/oprávněná
intabulace
smlouva
Jazyk rozhodnutí Čeština
Poznámka  
URL adresa http://nalus.usoud.cz/Search/GetText.aspx?sz=2-39-02
Poznámka pro jurilogie.cz (nalus id): 41782
Staženo pro jurilogie.cz: 2016-05-22