ECLI:CZ:NSS:2020:4.AS.106.2020:35
sp. zn. 4 As 106/2020 - 35
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy Mgr. Aleše Roztočila a soudců
JUDr. Jiřího Pally a Mgr. Petry Weissové v právní věci žalobce: Ing. D. K., zast. JUDr. Janem
Burešem, Ph.D., advokátem, se sídlem Václavské náměstí 807/64, Praha 1, proti žalovanému:
generální ředitel Generálního ředitelství cel, se sídlem Budějovická 7, Praha 4, proti
rozhodnutí žalovaného ze dne 1. 11. 2017, č. j.: 44219-4/2017-900000-302, v řízení o kasační
stížnosti žalovaného proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 24. 3. 2020, č. j. 9 Ad
26/2017 - 81,
takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 24. 3. 2020, č. j. 9 Ad 26/2017 – 81,
se zr u šuj e a věc se v rac í tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
I. Shrnutí předcházejícího řízení
[1] Žalovaný v záhlaví uvedeným rozhodnutím zamítl odvolání žalobce a potvrdil rozhodnutí
ředitele odboru 40 Generálního ředitelství cel - Řízení lidských zdrojů ze dne 31. 5. 2017,
č. j. 34886/2017-900000-405 (dále jen „prvostupňové rozhodnutí“), kterým byl žalobci přiznán
výsluhový příspěvek ve výši 36.601 Kč podle §157 a §158 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním
poměru příslušníků bezpečnostních sborů (dále též „zákon o služebním poměru“).
[2] Žalovaný v odůvodnění napadeného rozhodnutí uvedl, že je pro výpočet
výluhového příspěvku vyloučeno použít odměnu, respektive plat od WCO (World Customs
Organization - pozn. soudu). Odmítl užití analogie takové odměny s příplatkem za službu
v zahraničí podle §119 zákona o služebním poměru. Příplatek za službu v zahraničí je dle §113
písm. c) zákona o služebním poměru součástí služebního příjmu, který je příslušníku vyplácen
bezpečnostním sborem a jedině takový příjem se může stát základem pro stanovení výše
výsluhových nároků ve smyslu §166 zákona o služebním poměru, nemůže se jím pak stát
neslužební plat poskytovaný příslušníku externím subjektem. Pokud by byl výsluhový příspěvek
vypočítáván z platu WCO, který je určován jinak než podle zákona o služebním poměru,
neodráželo by to charakter výsluhového příspěvku v rozhodném období, tedy náročnost služby.
Tu reflektuje toliko služební příjem odpovídající služebnímu místu, na němž je příslušník zařazen
po dobu činné zálohy. Prvostupňový správní orgán nemohl pro výpočet výsluhového příspěvku
žalobce použít služební příjem odpovídající poslednímu fakticky zastávanému služebnímu
místu, neboť by to bylo v rozporu s §124 odst. 10 zákona o služebním poměru, podle
něhož má příslušník zařazený do činné zálohy, který je vyslán k výkonu služby do zahraničí,
nárok na služební příjem podle činnosti vykonávané po dobu zařazení v této záloze.
Pak musí být i výpočet výsluhového příspěvku odvislý od katalogové činnosti na služebním místě
v činné záloze, která se nejvíce podobá činnosti vykonávané v zahraničí.
[3] Žalobce podal proti rozhodnutí žalovaného žalobu, v níž namítl, že žalovaný a správní
orgán prvního stupně protiprávně interpretovali a aplikovali příslušná ustanovení zákona
o služebním poměru. Odměnu za výkon služby v činné záloze je třeba považovat za služební
příjem pro účely výpočtu výsluhových nároků. S odkazem na celkový koncept citovaného zákona
lze totiž dle žalobce odměnu od WCO svou povahou připodobnit příspěvku za službu v zahraničí
podle §113 zákona o služebním poměru, který je poskytován příslušníkovi bezpečnostních
sborů, jenž je zařazen do činné zálohy a je vyslán k výkonu služby do zahraničí v rámci jednotky
mnohonárodních sil nebo mezinárodních bezpečnostních sborů, kterým se tento příplatek
do průměrného hrubého měsíčního příjmu pro účely stanovení výše výsluhových nároků
započítává. Dle žalobce tak není důvod pro nerovnost spočívající v nezapočtení v případě,
kdy je takovému příslušníkovi místo příplatku poskytována odměna, a takový důvod nevyplývá
ani ze zákona o služebním poměru, ani z důvodové zprávy k němu.
[4] Žalovaný dále nesprávně vyložil a aplikoval §124 odst. 2 a 10 zákona o služebním
poměru, když podle něj tato ustanovení rozlišují služební příjem od platu či odměny poskytované
příslušníkovi od jiné organizační složky státu, fyzické či právnické osoby nebo mezinárodní
organizace. Dle žalobce jsou naopak citovanými ustanoveními uvedeny jednotlivé typy příjmů
na roveň. Odměna ve smyslu výše citovaných ustanovení je náhradním služebním příjmem
příslušníka po dobu jeho zařazení do činné zálohy, přičemž ze zákona o služebním poměru
nevyplývá, že by případný přesah, o který odměna přesahuje předchozí průměrný služební příjem,
neměla být jako služební příjem posuzována.
[5] Žalobce dále namítl, že pokud by nebylo možné odměnu považovat za služební příjem,
i tak postupovaly služební orgány neoprávněně, neboť na případ žalobce sice analogicky užily
§166 odst. 4 zákona o služebním poměru, poslední část tohoto ustanovení však zcela pominuly.
Podle tohoto ustanovení se totiž pravděpodobný hrubý měsíční příjem zjišťuje z hrubého
služebního příjmu, který by příslušník zřejmě dosahoval po dobu uvolnění do neplacené zálohy
podle služebního zařazení před uvolněním do neplacené zálohy. Žalobce před vysláním k WCO
zastával místo zástupce ředitele sekce 02 a ředitele odboru 21 GŘC, tedy pozici vyšší,
než do které byl pro účely stanovení výše výsluhového příspěvku zařazen – tj. místo vedoucího
oddělení 213 Taric a zástupce ředitele odboru 21 GŘC.
[6] Postup žalovaného je nesprávný, jelikož vytrhuje z kontextu pouze určité pasáže
zákonných ustanovení a je nepřiléhavý z důvodu, že nárok na služební příjem podle vykonávané
činnosti v záloze je ze zákona výslovně podmíněn tím, že příslušníkovi není poskytována
odměna, což v případě žalobce nenastalo, a dále z důvodu, že ustanovení hovoří o činnosti
vykonávané po dobu zařazení v této záloze, tedy činnosti skutečně vykonávané v této záloze,
nikoliv činnosti, která by byla vykonávána v ČR podle služebního zařazení v době jeho pobytu
v zahraničí. Je zjevné, že zařazení na pozici vedoucího oddělení 213 Taric a zástupce ředitele
odboru 21 GŘC nebylo činností žalobcem skutečně vykonávanou u WCO, ani u celní správy ČR.
Nadto není zřejmé, na základě jakého podkladu či úvahy dospěly správní orgány k tomuto
závěru, pročež je napadené rozhodnutí nepřezkoumatelné. Závěrem žalobce poukázal na §34
odst. 1 zákona o služebním poměru, který má za cíl ochranu osob zařazených do činné zálohy
před svévolným přeřazováním těchto osob na jiná služební místa jejich služebními funkcionáři
po dobu zařazení v záloze. I s ohledem na toto ustanovení by pak měl být aplikován §164 odst. 4
zákona o služebním poměru v plném rozsahu.
[7] Městský soud v Praze nadepsaným rozsudkem zrušil rozhodnutí žalovaného a vrátil
mu věc k dalšímu řízení. Dospěl k závěru, že rozhodnutí žalovaného, jakož i rozhodnutí
správního orgánu I. stupně je nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů. Pro vypořádání
žalobních námitek, které odpovídají odvolacím důvodům, chyběl v odůvodnění napadeného
rozhodnutí nosný podklad. Jím jsou nejen základní dokumenty o vyslání a ustavení žalobce
k výkonu služby do zahraničí jako činné zálohy nepožívající odměnu podle mezinárodní smlouvy
nebo právního předpisu (§124 odst. 10 zákona o služebním poměru), ale i listiny, z nichž vyplývá
konkrétní popis činnosti, kterou žalobce v rozhodném období, tj. od 1. 5. 2007 do 30. 4. 2017,
jako činná záloha u WCO vykonával, a to nejprve na pozici technického experta pro oblast tarifu
na ředitelství tarifu WCO (od 1. 5. 2007 do 30. 4. 2012) a poté na pozici technický expert senior
(od 1. 5. 2012 do 30. 4. 2017). Rozhodnutí správních orgánů obou stupňů jsou v tomto směru
velmi kusá a z obsahu spisového materiálu takové podklady, a to ani ty, které by obsahovaly
podrobný popis činnosti žalobce u WCO, nevyplývají.
[8] Není postaveno na jisto, jakou činnost žalobce u WCO rozhodující správní orgány
posuzovaly a porovnávaly s katalogem prací na území České republiky. Ve správním spise
je k tomu založen pouze jeden dokument, a to e-mail s překladem anglického sdělení od WCO
rozhodujícímu správnímu orgánu, z kterého vyplývá, že žalobce pracoval u WCO jako technický
expert pro oblast tarifu na ředitelství tarifu WCO od 1. 5. 2007 do 30. 4. 2012, poté byl povýšen
na pozici technický expert senior, kde působil od 1. 5. 2012 do 30. 4. 2017, kdy mu vypršela
smlouva, a dále, že jeho průměrný měsíční plat činil cca 8.000 EUR. Přesný popis jeho agendy
měl být dle e-mailu zaslán později. Nic bližšího stran činnosti žalobce u WCO za období deseti
let jeho působení v tomto sdělení, ani v jiných materiálech ve správním spisu, zahrnuto
není. Pokud byl někdy později žalovanému, resp. správnímu orgánu I. stupně, přesný popis
agendy žalobce u WCO zaslán, není takové podání součástí správního spisu.
[9] Soud vzhledem k nedostatečně zjištěnému stavu věci považoval za předčasné závěry
žalovaného ohledně nedůvodnosti odvolacích námitek žalobce. K tomu, aby žalovaný mohl vést
úvahy o tom, co považuje za služební příjem, ze kterého při stanovení výsluhového příspěvku
žalobce vychází, je třeba objasnit, jakou konkrétní činnost žalobce u WCO v rozhodném období
vykonával, jakož i z jakých podkladů vyplývá, že se jednalo o činnost ve smyslu §124 odst. 10
zákona o služebním poměru. Tedy, že byl žalobce odměňován podle mezinárodní smlouvy
nebo právního předpisu vydaného na jejím základě a zda byla tato odměna nižší než služební
příjem, či vyšší nebo odpovídala služebnímu příjmu podle činnosti vykonávané po dobu zařazení
v činné záloze. Teprve na tomto základě může žalovaný činit úvahy, proč nepovažuje odměnu
ve smyslu §124 odst. 10 za služební příjem ve spojení s §113 a §119 citovaného zákona.
Jelikož není spolehlivě zjištěno, jakou konkrétní činnost žalobce u WCO vykonával, vychází závěr
žalovaného o tom, že účel příplatku za službu v zahraničí je od samotného platu od WCO
diametrálně odlišný, z nedostatečně zjištěného skutkového stavu. Až podle výsledku tohoto
zjištění je pak možné vést úvahy o tom, zda žalobci příplatek za službu v zahraničí ve smyslu
§119 cit. zákona náleží či nikoli. K tomu je ovšem třeba ověřit působení žalobce v jím tvrzených
rizikových oblastech a s tím související jím tvrzené nebezpečí ohrožení jeho života a zdraví.
Bylo na žalovaném, aby toto zásadní zjištění skutkového stavu učinil bez ohledu na aktivitu
žalobce, neboť se jedná o zákonný podklad pro jeho úvahy o stanovení výše výsluhového
příspěvku.
[10] Soud shledal rovněž předčasným zabývat se opodstatněností závěrů žalovaného ve vztahu
k námitce žalobce stran neoprávněného postupu správních orgánů, které na případ žalobce
sice analogicky užily §166 odst. 4 zákona o služebním poměru, poslední část tohoto ustanovení
však zcela pominuly. Městský soud pouze uvedl, že nabádá žalovaného, aby se opětovně
zabýval správností závěrů správního orgánu I. stupně, které tento správní orgán založil na použití
analogie části ustanovení §166 odst. 4, konkrétně jeho první věty. V posuzovaném případě
správní orgány použily analogii legis jen u části §166 odst. 4, tj. u věty první, ačkoli věta druhá
tuto první větu rozvíjí. Užití druhé věty §166 odst. 4 správní orgány odmítly, i když se toho
žalobce domáhal. Pokud i po opětovném posouzení žalovaný setrvá na svém dosavadním
stanovisku, je třeba, aby své důvody blíže rozvedl. Stejně tak neopomene rozšířit svou
argumentaci uplatněnou ve vyjádření k žalobě ve vztahu k žalobcem namítanému §34 odst. 1
zákona o služebním poměru.
II. Obsah kasační stížnosti a vyjádření žalobce
[11] Žalovaný (dále též „stěžovatel“) napadl výše uvedený rozsudek městského soudu
kasační stížností. Namítl nepřezkoumatelnost kasační stížností napadeného rozsudku.
Městský soud neoprávněně pominul rozhodnutí služebního funkcionáře ze dne 1. 1. 2013,
č. j. 9816/2013-900000-401-19479, ze dne 9. 9. 2014, č. j. 46113/2014-900000-401/19479,
ze dne 28. 12. 2015, č. j. 67310/2015-900000-401-19479, a ze dne 21. 10. 2016, č. j. 53639/2016-
900000-405.9-19479, kterými byl určen fiktivní služební příjem žalobce za účelem výpočtu
případného doplatku služebního příjmu dle §124 odst. 10 zákona o služebním poměru a
výsluhových nároků žalobce dle §166 odst. 1 zákona o služebním poměru pro rozhodnou část
doby, po kterou byl žalobce zařazen v činné záloze.
[12] Městský soud rezignoval na vypořádání žalobních námitek, pročež se stěžovatel ocitl
v situaci, která povede k nežádoucímu prodloužení řízení. V této souvislosti odkázal na rozsudek
NSS ze dne 29. 4. 2010, č. j. 9 As 3/2010 – 174, dle kterého je stěžovatel vystaven povinnosti
vydat rozhodnutí o odvolání znovu, avšak v pochybnostech, zda zpochybněné závěry obstojí.
Městský soud předně nezaujal žádný právní závěr k námitce, že odměnu za výkon služby v činné
záloze je třeba považovat za služební příjem pro účely výpočtu výsluhových nároků,
pročež stěžovatel nebude mít jinou možnost než trvat na svých předchozích závěrech. Městský
soud nevypořádal ani druhou žalobní námitku, dle které služební orgány postupovaly
neoprávněně, neboť na případ žalobce sice analogicky užily §166 odst. 4 zákona o služebním
poměru, poslední část tohoto ustanovení však zcela pominuly. Stěžovatel k této věci uvedl,
že již klíčový právní názor městského soudu ohledně nepřezkoumatelnosti správních rozhodnutí
z napadeného rozsudku musel vyextrahovat, neboť městský soud v zásadě neposkytl právní
výklad relevantních ustanovení zákona o služebním poměru, ale spíše ve skutkové rovině popsal
dojem, které skutečnosti a podklady mu ve správním spise ještě chybí. Městský soud stěžovateli
uložil povinnost znovu ve věci rozhodnout, avšak nevysvětlil důvody, ani neurčil podmínky
pro jeho další postup.
[13] Stěžovatel dále nesouhlasil se závěrem městského soudu, dle kterého je rozhodnutí
stěžovatele nepřezkoumatelné z důvodu absence posouzení činnosti žalobce u WCO. Takové
posouzení, respektive podklady jsou však v předmětné právní věci zcela bez významu,
přičemž městský soud k jejich potřebě v řízení dospěl na základě nesprávného výkladu
relevantních ustanovení zákona o služebním poměru, pročež sám zatížil napadený rozsudek
nezákonností. Z §166 odst. 1 zákona o služebním poměru vyplývá, že jediným relevantním
podkladem, ze kterého může a musí vycházet služební funkcionář při rozhodnutí o stanovení
výše výsluhových nároků, je průměrný hrubý služební příjem, který byl příslušníkovi vyplácený
během rozhodného období před ukončením jeho služebního poměru, a to na základě příslušných
konstitutivních pravomocných a vykonatelných rozhodnutí služebního funkcionáře ve věcech
služebního poměru stanovících příslušníku jednotlivé složky služebního příjmu.
[14] První věta §124 odst. 10 zákona o služebním poměru hovoří o služebním příjmu, který
jediný je rozhodný pro výpočet výsluhových nároků. Příslušník, který by byl zařazen do zálohy
činné, byl by vyslán k výkonu služby do zahraničí a nebyla by mu poskytována odměna od třetího
subjektu, by měl tedy nárok na služební příjem podle věty první. Odměna podle §124 odst. 10
zákona o služebním poměru však nemůže být základem pro stanovení výše výsluhových nároků,
tím je totiž dle §166 odst. 1 zákona o služebním poměru jedině služební příjem. Takovému
příslušníku, který by byl stejně jako žalobce v rozhodném období před skončením služebního
poměru pobíral pouze odměnu podle mezinárodní smlouvy stejnou nebo vyšší než je služební
příjem, by teoreticky výsluhové nároky nenáležely, chyběl by totiž jakýkoli poskytovaný služební
příjem jakožto relevantní základ pro jejich výpočet. Taková situace je však dle stěžovatele
neudržitelná, pročež je v takových případech služební příjem, tedy základ rozhodný
pro výpočet výsluhových nároků, stanovován rozhodnutím služebního funkcionáře. Tomu,
že je takto postupováno napříč bezpečnostními sbory, svědčí stanovisko ministerstva vnitra
ze dne 17. 2. 2017, č. j. MV-192-3/OSZ-2017, které je součástí spisového materiálu.
[15] Personálními (mzdovými) rozhodnutími s možností podat opravný prostředek
je tedy příslušníku zařazenému v činné záloze stanovován fiktivní služební příjem, který slouží
pro účely případného doplatku služebního příjmu i výpočtu výsluhových nároků. V případě,
že je odměna vyšší nebo stejná jako fiktivní služební příjem, pak tento příjem tvoří základ
pro výpočet výsluhových nároků podle §166 odst. 1 zákona o služebním poměru. Tento služební
příjem je tedy vždy určen jedině příslušnými rozhodnutími služebního funkcionáře a je pro účely
stanovení výše výsluhových nároků nerozhodné, o kolik poskytovaná odměna na takový služební
příjem nedosahovala, nebo o kolik jej převyšovala. V posuzovaném případě bylo o tomto
služebním příjmu v rozhodném období 3 let před skončením služebního poměru
žalobce rozhodnuto rozhodnutími služebního funkcionáře ze dne 1. 1. 2013, č. j. 9816/2013-
900000-401-19479, ze dne 9. 9. 2014, č. j. 46113/2014-900000-401/19479, ze dne 28. 12. 2015, č.
j. 67310/2015-900000-401-19479, a ze dne 21. 10. 2016, č. j. 53639/2016-900000-405.9-19479.
Tato rozhodnutí jsou pravomocná, nadaná presumpcí správnosti, přičemž v předmětné věci tvoří
překážku rei iudicatae a brání ve vydání nových podkladových rozhodnutí, ve kterých by mohl být
žalobci s ohledem na výsledek přezkumu jeho činnosti u WCO stanoven jiný služební příjem dle
§124 odst. 10 zákona o služebním poměru.
[16] Podle §166 odst. 1 zákona o služebním poměru je pro účely stanovení výše výsluhových
nároků rozhodná toliko „vykonávací“ rovina, tedy to, co je na služebním příjmu v rozhodném
období poskytováno. Je tedy irelevantní, podle jakých zákonných pravidel vznikla tato
podkladová rozhodnutí v „nalézací“ rovině, respektive zda jsou zákonná. Absurdita výkladu
městského soudu pak vyniká o to více, že obě oddělené roviny naprosto stírá, přičemž klade
stěžovateli za úkol, aby z rozhodné „vykonávací“ roviny za pominutí pravomocných
podkladových rozhodnutí plynule přešel do „nalézací“ roviny a začal zkoumat, jaký služební
příjem měl být žalobci v rozhodnou dobu stanoven na základě konkrétních činností
vykonávaných u WCO. Za jasně dané právní úpravy zákona o služebním poměru, existence
pravomocných rozhodnutí a pasivity žalobce je nepřípustné nutit stěžovatele, aby se znovu
pustil do „nalézací“ roviny a zjišťoval v řízení o výsluhových náležitostech, zda zařazení žalobce
do příslušné tarifní třídy odpovídalo povaze jeho činnosti u WCO. V této souvislosti
stěžovatel odkázal na rozsudky NSS ze dne 21. 12. 2011, č. j. 4 Ads 58/2011 - 72,
a ze dne 28. 7. 2016, č. j. 9 As 69/2016 – 31.
[17] Dle stěžovatele je zřejmé, že žalobci byla v rozhodném období poskytována odměna
podle mezinárodní smlouvy, která byla násobně vyšší než jakýkoli představitelný služební příjem,
čemuž nasvědčuje obsah správního spisu. Tuto skutečnost ostatně žalobce ani nerozporoval.
Žalobci tedy po celou dobu jeho působení u WCO nebyl poskytován služební příjem ani jeho
doplatek ve smyslu §124 odst. 10 zákona o služebním poměru. Není proto opodstatněné,
aby ve vztahu k této věci stěžovatel do spisu opatřoval jakýkoli další podklad, jak si představuje
městský soud.
[18] Žalobce se ve vyjádření ke kasační stížnosti ztotožnil se závěry městského soudu. Dále
uvedl, že v posuzované věci nešlo o spor, zda rozhodnutí, která žalobci stanovovala fiktivní
služební příjem po dobu jeho práce pro WCO, mají být pro účely rozhodování o výsluhových
náležitostech žalobce znovu přezkoumávána nebo ne. V dané věci šlo o principiální otázku,
z jakého příjmu žalobce mají být jeho výsluhové náležitosti vypočteny, neboť zákon o služebním
poměru na tuto otázku neposkytuje jednoznačnou odpověď. Žalobce vyjádřil přesvědčení,
že rozhodnutí stanovující žalobci fiktivní služební příjem neměla být jako podklad pro výpočet
výsluhových náležitostí vůbec použita, jelikož ze zákona o služebním poměru takový postup
nevyplývá. Výhradním účelem §124 odst. 10 zákona o služebním poměru je ochrana
těch příslušníků vyslaných v rámci činné zálohy do zahraničí, kterým hrozí, že by jim z důvodu
jejich vyslání poklesly příjmy, pokud by jejich odměna poskytovaná podle mezinárodní smlouvy
byla nižší než by byl jejich služební příjem na obdobné pozici v České republice. Účelem tohoto
ustanovení naopak není, aby za jeho pomoci byla snižována výše výsluhových nároků příslušníka,
jehož odměna byla vyšší než služební příjem před vysláním. Přisuzování dalších, v zákoně
neupravených a zcela vykonstruovaných významů, tomuto zákonnému ustanovení jde nad rámec
zásady enumerativnosti veřejnoprávních pretenzí, když stěžovatel účelově dotváří právní úpravu
v neprospěch žalobce.
[19] Žalobce dále vyjádřil přesvědčení, že příplatek za službu v zahraničí dle §119 zákona
o služebním poměru je svojí povahou nejbližší odměně ve smyslu §124 odst. 10 zákona
o služebním poměru. Právě pro posouzení toho, k užití jakého ustanovení zákona o služebním
poměru má být analogicky přistoupeno, bylo podstatné zjistit, jaké všechny činnosti žalobce
u WCO vykonával. Posouzení činností vykonávaných žalobcem pro WCO není v daném případě
tedy podstatné pro revizi rozhodnutí stanovících fiktivní služební příjem žalobce,
nýbrž pro principiální rozhodnutí, jakého institutu zákona o služebním poměru
má být analogicky použito. Žalobce uzavřel, že fiktivní služební příjem stanovený po dobu
působení žalobce u WCO měl být toliko referenčním příjmem pro posouzení, zda nad rámec
odměny má být žalobci něčeho dopláceno, ale v žádném případě neměl být podkladem
pro rozhodnutí o výši výsluhových náležitostí žalobce. Takovými podklady pro rozhodnutí
měly být buď rozhodnutí o výši odměny u WCO (za analogického použití ustanovení
o služebním příjmu při službě v zahraničí) nebo služební příjem v souladu s funkcí a činnostmi,
které vykonával žalobce před vysláním k WCO (analogické použití §166 odst. 4 zákona
o služebním poměru).
III. Posouzení kasační stížnosti
[20] Nejvyšší správní soud nejprve posoudil zákonné náležitosti kasační stížnosti
a konstatoval, že kasační stížnost byla podána včas, osobou oprávněnou, proti rozhodnutí,
proti němuž je kasační stížnost ve smyslu §102 s. ř. s. přípustná, a za stěžovatele v souladu
s §105 odst. 2 s. ř. s. jedná zaměstnanec s vysokoškolským právnickým vzděláním. Poté Nejvyšší
správní soud přezkoumal důvodnost kasační stížnosti v souladu s §109 odst. 3 a 4 s. ř. s.,
v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů.
[21] Kasační stížnost je důvodná.
[22] Z obsahu kasační stížnosti je zřejmé, že stěžovatel napadá rozsudek městského soudu
mimo jiné pro vadu nepřezkoumatelnosti pro nedostatek důvodů [§103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.].
Nepřezkoumatelnost napadeného rozsudku je přitom vadou tak závažnou, že se jí Nejvyšší
správní soud musí podle §109 odst. 4 s. ř. s. zabývat z úřední povinnosti, tedy i tehdy, pokud
by ji stěžovatel sám nenamítal.
[23] Za nepřezkoumatelná pro nedostatek důvodů jsou považována zejména taková
rozhodnutí, u nichž není z odůvodnění zřejmé, jakými úvahami se soud řídil při hodnocení
skutkových i právních otázek a jakým způsobem se vyrovnal s argumenty účastníků řízení
(srov. např. rozsudek NSS ze dne 29. 7. 2004, č. j. 4 As 5/2003 - 52). Soudy však nemají
povinnost reagovat na každou dílčí argumentaci a tu obsáhle vyvrátit. Jejich úkolem je vypořádat
se s obsahem a smyslem žalobní argumentace (srov. rozsudek NSS ze dne 3. 4. 2014,
č. j. 7 As 126/2013 - 19). Podstatné je, aby se správní soud ve svém rozhodnutí vypořádal
se všemi stěžejními námitkami účastníka řízení, což může v určitých případech konzumovat
i vypořádání některých dílčích a souvisejících námitek (rozsudek NSS ze dne 24. 4. 2014,
č. j. 7 Afs 85/2013 - 33).
[24] Stěžovatel dovozuje nepřezkoumatelnost napadeného rozsudku pro nedostatek
důvodů z toho, že městský soud nesprávně pominul existenci rozhodnutí generálního ředitele
Generálního ředitelství cel ze dne 1. 1. 2013, č. j. 9816/2013-900000-401-19479,
ze dne 9. 9. 2014, č. j. 46113/2014-900000-401/19479, ze dne 28. 12. 2015, č. j. 67310/2015-
900000-401-19479, a ze dne 21. 10. 2016, č. j. 53639/2016-900000-405.9-19479 (dále též
„podkladová rozhodnutí“), kterými byl určen základní tarif (služební příjem) žalobce
pro rozhodnou část doby, po kterou byl žalobce zařazen v činné záloze.
[25] Zdejší soud přisvědčil stěžovateli, že městský soud v napadeném rozsudku nezohlednil
výše citovaná rozhodnutí, z nichž správní orgány při stanovení rozhodného příjmu žalobce vyšly.
Podotýká však, že tento postup souvisí s nesprávným posouzením předmětné věci ze strany
městského soudu, který vzhledem k zaujatému právnímu názoru nepovažoval výše uvedená
rozhodnutí za relevantní, pročež tento postup nemá za následek nepřezkoumatelnost
napadeného rozsudku. Stěžovateli lze dát za pravdu, že městský soud nezaujal žádný konkrétní
závěr k námitce žalobce, že odměnu za výkon služby v činné záloze je třeba považovat
za služební příjem pro účely výpočtu výsluhových nároků. Tento postup však opět souvisí
s právním posouzením městského soudu, který dospěl k závěru, že ve správním spise
nejsou dostatečné podklady k tomu, aby o této otázce mohlo být rozhodnuto.
[26] Ze stejného důvodu pak městský soud nepřistoupil k vyhodnocení oprávněnosti druhé
žalobní námitky, dle které služební orgány postupovaly neoprávněně, neboť na případ žalobce
sice analogicky užily §166 odst. 4 zákona o služebním poměru, poslední část tohoto ustanovení
však zcela pominuly. Ve vztahu k této námitce městský soud zavázal stěžovatele, aby se opětovně
zabýval správností závěrů správního orgánu I. stupně, které tento správní orgán založil
na použití analogie části ustanovení §166 odst. 4, konkrétně jeho první věty, a to především
s ohledem na judikaturní závěry rozsudků NSS ze dne 14. 9. 2011, č. j. 9 As 47/2011 - 105,
a ze dne 21. 7. 2005 č. j. 1 As 25/2005 - 70, jakož i nálezu Ústavního soudu ze dne 26. 4. 2005,
sp. zn. Pl. ÚS 21/04, avšak jednoznačný názor k žalobcem předestřené žalobní argumentaci
nezaujal, neboť měl za to, že nedostatek podkladů pro rozhodnutí správních orgánů
mu v tom brání.
[27] Nejvyšší správní soud v této věci uzavírá, že městský soud řádně předestřel důvody,
pro které považuje rozhodnutí stěžovatele za nepřezkoumatelné, a rovněž stěžovateli stanovil
pokyny pro další postup, pročež není rozsudek městského soudu stižen vadou
nepřezkoumatelnosti pro nedostatek důvodů.
[28] Zdejší soud se dále zabýval námitkou stěžovatele stran nesprávnosti závěru městského
soudu, dle kterého je rozhodnutí stěžovatele nepřezkoumatelné.
[29] Nejvyšší správní soud shledal, že názor žalovaného o tom, jak stanovit průměrný hrubý
měsíční služební příjem žalobce pro účely výpočtu výsluhového příspěvku, je v rozhodnutích
správních orgánů dostatečně vysvětlen a pro rozhodnutí založené na jejich názoru je ve spise
rovněž dostatek podkladů. V rozhodnutí správního orgánu prvního stupně na str. 2 se uvádí,
že žalobci se průměrný služební příjem rozhodný pro stanovení výsluhového příspěvku určí
analogicky dle §166 odst. 4 věty prvé zákona o služebním poměru, přičemž je třeba vyjít
ze služebního příjmu, který byl žalobci stanoven dle §124 odst. 10 zákona o služebním poměru
pro účely zjištění, zda mu náleží doplatek (rozdíl služebního příjmu a odměny vyplácené
mezinárodní organizací) zvláštními rozhodnutími. Při stanovení tohoto služebního příjmu správní
orgán prvého stupně zohlednil činnost vykonávanou žalobcem v době jeho zařazení do zálohy
činné. Tamtéž se uvádí, že tato samostatná rozhodnutí stanovila žalobci služební příjem a jeho
jednotlivé složky: základní tarif (v období leden až říjen 2016 ve výši 41.530 Kč, v období
listopad až prosinec 2016 ve výši 43.500 Kč), osobní příplatek (9.060 Kč), příplatek za vedení
(ve výši 7.500 Kč). Správní orgán prvého stupně dále zohlednil, že žalobci by vznikl v roce 2016
nárok na zvláštní příplatek ve výši 1.000 Kč měsíčně za srpen až prosinec 2016 dle rozkazu
č. 117/2016, a stanovil dle průměrných hodnot odměn poskytovaných příslušníkům
na služebním místě obdobném ve výši 173.000 Kč ročně. Správní orgán prvního stupně
rovněž vysvětlil, proč žalobce neměl nárok na příplatek pro službu v zahraničí – žalobce
nebyl vyslán do zahraničí k službě v jednotce mezinárodních sil nebo mezinárodních
bezpečnostních sborů ve smyslu §119 zákona o služebním poměru. Podkladová rozhodnutí,
kterými byly stanoveny jednotlivé složky služebního příjmu žalobce ve výši shora uvedené,
jsou součástí správního spisu. Stěžovatel v napadeném rozhodnutí tuto úvahu správního orgánu
prvního stupně potvrdil a podrobněji rozvinul v reakci na námitky uplatněné žalobcem
v odvolání.
[30] Za těchto okolností nelze považovat rozhodnutí správních orgánů za nepřezkoumatelná
pro nedostatek důvodů, ale ani z důvodu, že nemají oporu ve spise. Nelze totiž shledat,
že by správní orgány nevysvětlily úvahy, kterými se řídily při hodnocení podkladů (srov. rozsudek
NSS ze dne 28. 8. 2007, č. j. 6 Ads 87/2006 - 36, č. 1389/2007 Sb. NSS), ani to, že by správní
orgány vůbec neuvedly podklady, z nichž skutkové závěry dovodily (srov. rozsudek NSS
ze dne 22. 1. 2004, č. j. 4 Azs 55/2003 - 51, č. 638/2004 Sb. NSS), popř. nevypořádaly rozpory
mezi shromážděnými podklady (srov. rozsudek NSS ze dne 11. 8. 2004, č. j. 5 A 48/2001 - 47,
č. 386/2004 Sb. NSS).
[31] Proto bylo povinností městského soudu posoudit meritorně žalobní body uplatněné
žalobcem. Pokud by shledal důvodnou některou z námitek, že průměrný hrubý služební příjem
žalobce měl být stanoven odlišným způsobem, tj. (i) tak, že by měla být zohledněna odměna
vyplácená žalobci WCO, popř. (ii) že měl být stanoven fiktivní průměrný hrubý příjem žalobce
analogicky dle §166 odst. 4 věty prvé a druhé zákona o služebním poměru,
aniž by bylo vycházeno z rozhodnutí o služebním příjmu žalobce vydaných pro účely zjištění
možného doplatku dle §124 odst. 10 zákona o služebním poměru, pak měl městský soud zrušit
rozhodnutí stěžovatele pro jeho nezákonnost. Zároveň by musel vyložit, jakým způsobem
by žalobci měl být stanoven výsluhový příspěvek tak, aby stěžovatel v dalším řízení mohl zjistit
skutkový stav potřebný pro nové rozhodnutí vydané na základě závazného názoru vysloveného
správním soudem.
[32] Pro aplikaci právního názoru, na němž je založeno rozhodnutí stěžovatele,
nebylo zapotřebí zjišťovat přesnou náplň činnosti vykonávané žalobcem u WCO,
neboť o jednotlivých složkách (fiktivního) služebního příjmu žalobce již bylo rozhodnuto
samostatnými rozhodnutími, která z činnosti vykonávané žalobcem pro WCO vycházela.
Tato rozhodnutí stanovící výši nároku žalobce na služební příjem v rozhodném období
pak nelze podrobit soudnímu přezkumu v řízení o žalobě proti rozhodnutí o přiznání
výsluhového příspěvku, neboť dle §75 odst. 2 s. ř. s. lze přezkoumat v rámci žaloby
proti rozhodnutí správního orgánu pouze takové podkladové úkony správního orgánu, které
nelze samostatně napadnout žalobou u správního soudu. Rozhodnutí o stanovení služebního
příjmu přitom představuje úkon, který lze soudně přezkoumat na základě žaloby proti rozhodnutí
správního orgánu podle §65 odst. 1 s. ř. s. (srov. např. rozsudek NSS ze dne 30. 4. 2014,
č. j. 1 As 34/2014 – 54, č. 3057/2014 Sb. NSS). Přesná výše odměny vyplácené žalobci WCO
byla pro aplikaci právního názoru stěžovatele rovněž bezvýznamná, neboť správní orgány
měly za to, že tuto odměnu nelze při stanovení průměrného měsíčního hrubého služebního
příjmu zohlednit.
[33] Předpokladem pro to, aby rozhodnutí mohlo být předmětem meritorního přezkumu
ze strany správních soudů, není to, aby správní orgány zjistily dostatečně skutkový stav
pro aplikaci všech v úvahu přicházejících způsobů výkladu rozhodné právní úpravy.
Naopak správní orgány musí na věc dopadající právní předpisy vyložit a zjistit skutkový stav
a zajistit potřebné podklady v rozsahu okolností rozhodných dle jimi přijatého výkladu.
Pokud je správními orgány přijatý výklad právní úpravy nesprávný, je to důvod zrušení
rozhodnutí správních orgánů pro jejich nezákonnost, jak uvedeno výše.
[34] Lze tedy shrnout, že rozhodnutí stěžovatele není nepřezkoumatelné pro nedostatek
důvodů ani proto, že nemá oporu ve spisech, a městský soud tedy pochybil, pokud jej z tohoto
důvodu zrušil. Nejvyšší správní soud se zároveň v této fázi nemohl závazně vyjádřit k meritorní
otázce, jakým způsobem má být zjištěn průměrný hrubý služební příjem pro účely stanovení
výsluhového příspěvku ve specifickém případě žalobce, neboť tuto otázku dosud věcně
neposoudil městský soud. Pokud by tuto otázku nyní vyřešil Nejvyšší správní soud, odňal
by účastníkům možnost proti posouzení této otázky brojit opravným prostředkem.
IV. Závěr a náklady řízení
[35] Nejvyšší správní soud shledal kasační stížnost důvodnou. Rozsudek městského soudu
podle §110 odst. 1 věty prvé s. ř. s. zrušil pro nesprávné posouzení právní otázky [§103 odst. 1
písm. a) s. ř. s.] a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V něm bude městský soud vázán právním
názorem vysloveným v tomto rozsudku (§110 odst. 4 s. ř. s.) a meritorně se vysloví k žalobním
bodům.
[36] Městský soud v novém rozhodnutí rozhodne též o náhradě nákladů řízení o kasační
stížnosti (§110 odst. 3 věta první s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 17. července 2020
Mgr. Aleš Roztočil
předseda senátu